Yeterlilik Kodu | TR0030033218 | |
Yeterlilik Adı | İşletme Yönetimi (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://iuc.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ya da özel ve kamu işletmelerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir I. Okuma yazma yetkinliği
8, Kültürel farkındalık ve ifade | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilerin derslerdeki başarılarının değerIendirilmesinde ara sınav, ödev, sunum ve öğrencilerin sınıf içi çalışmaları ile bitirme (final) sınavı dikkate alınır. En az bir ara sınav ve bir final sınavı zorunludur, diğer değerlendirme yöntemlerinden hangisinin/hangilerinin kullanılacağı dersin öğrenim çıktıları dikkate alınarak, ilgili öğretim üyesi tarafından belirlenir. -Yarı yıl içi değerIendirmelerinin %40' I ve final sınavı notunun %60” ile geçme notu hesaplanır. Dönem sonunda 100 üzerinde 50 puana sahip öğrencilerimiz eğer final sınavından 50 barajını da aşmışsa ilgili dersten başarılı kabul edilir. -Yaz döneminde 30 i ünü zorunlu sta• u ulaması mevcuttur. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafindan belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait "Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları" her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerIendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim programlarının müfredatı ve her bir programın öğrehciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK'ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve de erlendirmesinin nasıl ya ilaca ı, YÖK'ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafindan hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. Öz DeğerIendirme-Dlş DeğerIendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait "Kurum İç DeğerIendirme Raporlarını" Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerIendirmesine ilişkin hazırladığı "Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir, YÖKAK, mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar, Akreditas on Kurulu u Adı: MEDEK | |
Giriş Şartı | Öğrenciler ÖSYM tarafından YKS-TYT puanına göre yerleştirilmektedir, Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir, Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve de erlendirilir. | |
Başarma Şartları | İşletme Yönetimi Programı müfredatında belirlenen minimum 120 AKTS'Iik derslerin tamamını alıp başarılı olmak. 30 iş günü stajını tamamlamış olmak. Minimum 2,00 olan AGNO koşulunu sağlamış olmak. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız kamu ya da özel kuruluşların muhasebe-finans, insan kaynakları, pazarlama ve halkla ilişkiler departmanlarında iş bulabilir; DGS sınavı ile lisans programlarına geçiş yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030033218
ISCO 08
ISCO 08
- İşletmecilikle ilgili temel konularda (Pazarlama, insan kaynakları, muhasebe, finans, yönetim ve üretim süreçlerinde) gerekli temel bilgi, beceri ve donanıma sahip;
- Yazılı ve sözlü iletişim becerilerine sahip, takım çalışmasına yatkın;
- En az bir yabancı dilde iletişim kurabilen ve temel bilgi teknolojilerini kullanabilen;
- Sosyal sorumluluk, yaşam boyu öğrenme, İş sağlığı ve güvenliği konularında bilinçli; çevresel ve etik değerlere duyarlı bireyler etiştirmektir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ya da özel ve kamu işletmelerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur, İşletmecilik alanıyla ilgili güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip edebilir, etkin şekilde kullanır.
- Temel bilgisayar kullanımı bilgisine sahip olur, mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini ve programları etkin kullanır,
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerIendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
- Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin bi imde sunabilir, anlaşılır bi imde ifade eder.
- Grup projelerinde ve takım çalışmalarında etkili rol alabilecek özelliklere sahip olur, alanı ile ilgili olarak uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlere sahiptir.
- Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Yönetime ilişkin temel kavramları, yönetim yaklaşımlarını ve tüm yönetsel fonksiyonların nasıl yürütüldüğünü açıklar.
- pazarlama, insan kaynakları, muhasebe, finans, yönetim ve üretim süreçlerini açıklar.
- Alanı ile ilgili bilgilerini ekonomi, davranış bilimleri, sosyoloji, psikoloji ve hukuk disiplinleri le ilişkilendirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir
I. Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Temel Matematiksel yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
8, Kültürel farkındalık ve ifade
Öğrencilerin derslerdeki başarılarının değerIendirilmesinde ara sınav, ödev, sunum ve öğrencilerin sınıf içi çalışmaları ile bitirme (final) sınavı dikkate alınır.
En az bir ara sınav ve bir final sınavı zorunludur, diğer değerlendirme yöntemlerinden hangisinin/hangilerinin kullanılacağı dersin öğrenim çıktıları dikkate alınarak, ilgili öğretim üyesi tarafından belirlenir.
-Yarı yıl içi değerIendirmelerinin %40' I ve final sınavı notunun %60” ile geçme notu hesaplanır. Dönem sonunda 100 üzerinde 50 puana sahip öğrencilerimiz eğer final sınavından 50 barajını da aşmışsa ilgili dersten başarılı kabul edilir.
-Yaz döneminde 30 i ünü zorunlu sta• u ulaması mevcuttur.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafindan belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait "Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları" her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerIendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim programlarının müfredatı ve her bir programın öğrehciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK'ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve de erlendirmesinin nasıl ya ilaca ı, YÖK'ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafindan hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
Öz DeğerIendirme-Dlş DeğerIendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait "Kurum İç DeğerIendirme Raporlarını" Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer.
YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerIendirmesine ilişkin hazırladığı "Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir,
YÖKAK, mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar,
Akreditas on Kurulu u Adı: MEDEK
Öğrenciler ÖSYM tarafından YKS-TYT puanına göre yerleştirilmektedir, Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir, Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve de erlendirilir.
Mezunlarımız kamu ya da özel kuruluşların muhasebe-finans, insan kaynakları, pazarlama ve halkla ilişkiler departmanlarında iş bulabilir; DGS sınavı ile lisans programlarına geçiş yapabilirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar
- Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans
- Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde.35)
- Yüksekö retim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030033218 | |
Qualification Title | Associate De ree in Business Administration | |
Awarding Body | Istanbul University - Cerrahpaşa | |
Awarding Body Contact | Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://iuc.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | To raise individuals; i) who have the necessary basic knowledge, skills and equipment in basic business-related issues (marketing, human resources, accounting, finance, management and production processes), ii) Possess written and verbal communication skills, and able to work in a team, iii) who are ble to communicate in at least one foreign language and use basic information technologies, iv) who are conscious of social responsibility, lifelong learning, and occupational health and safe , and sensitive to environmental and ethical values. | |
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories within higher education institutions or as internships or workplace training in private and public enterprises. | |
Description | 1: He/she has basic, current and applied information about his/her profession. 2: Gains knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes. 3: Able to follow current developments and practices in the field of business management and use them effectively. 4:Gains basic knowledge of computer usage and uses information technologies and programs related to his/her profession effectively. 5: Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions. 6: Can present his/her thoughts effectively through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and expresses them in an understandable manner. Has the characteristics to take an effective role in group projects and team work, and takes responsibility as a team member to solve the problems encountered in practice related to the field. 8: Has awareness of career management and lifelong learning. Has social, scientific, cultural and professional ethical values in the stages of collecting data related to its field, applying it and announcing the results. 10: He/she will have the knowledge of a foreign language at a level that allows him/her to follow the information in his/her field and communicate with his/her colleagues. 11: Explains the basic concepts of management, management approaches and how all managerial functions are carried out. 12: Explains marketing, human resources, accounting, finance, management and production processes. 13: Relates his/her knowledge about the field to the disciplines of economics, behavioral sciences, sociology, psychology and law. | |
Key Competencies | Has the following key competencies at a pre-advanced level:
| |
Further Info | Measurement and Evaluation Methods: -In evaluating students' success in courses; midterm exams, homework, presentations, students' in-class work and final exams are taken into consideration. At least one midterm exam and one final exam are mandatory, and which of the other evaluation methods will be used is determined by the relevant faculty member, taking into account the learning outcomes of the course. -The passing grade is calculated with 40% of the midterm evaluations and 60% of the final exam grade. Students who have 50 points out of 100 at the end of the term are considered successful in the relevant course if they have also passed the 50 thresholds in the final exam. -There is a 30-workin days com ulsory internship in the summer term. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs;
YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate de ee de artments and ro ams in hi er education institutions. The curriculum of higher education programs and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. Self-Assessment-ExternaI Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Assessment Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public, In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. Accreditation Institution Name: MEDEK | |
Access Requirements | Students are placed by ÖSYM according to their YKS-TYT scores. A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer.The acceptance of students is examined and evaluated before the semester starts, taking into account the conditions of each student and the degree he/she applied for. | |
Conditions for Success | To take and pass all courses with a minimum of 120 ECTS credits specified in the Business Management Program curriculum. To complete a 30-working days internship.To meet the minimum CGPA requirement of 2.00 out of 4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates can find jobs in accounting-finance, human resources, marketing and public relations departments of public or private institutions; and they can transfer to 4-year faculties of relevant departments through the DGS exam. | |
Legal Basis |
| |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030033218
ISCO:08
ISCO:08
To raise individuals;
i) who have the necessary basic knowledge, skills and equipment in basic business-related issues (marketing, human resources, accounting, finance, management and production processes), ii) Possess written and verbal communication skills, and able to work in a team, iii) who are ble to communicate in at least one foreign language and use basic information technologies, iv) who are conscious of social responsibility, lifelong learning, and occupational health and safe , and sensitive to environmental and ethical values.
Learning takes place in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories within higher education institutions or as internships or workplace training in private and public enterprises.
1: He/she has basic, current and applied information about his/her profession.
2: Gains knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
3: Able to follow current developments and practices in the field of business management and use them effectively.
4:Gains basic knowledge of computer usage and uses information technologies and programs related to his/her profession effectively.
5: Has the ability to independently evaluate professional problems and issues with an analytical and critical approach and propose solutions.
6: Can present his/her thoughts effectively through written and verbal communication at the level of knowledge and skills and expresses them in an understandable manner.
Has the characteristics to take an effective role in group projects and team work, and takes responsibility as a team member to solve the problems encountered in practice related to the field.
8: Has awareness of career management and lifelong learning.
Has social, scientific, cultural and professional ethical values in the stages of collecting data related to its field, applying it and announcing the results. 10: He/she will have the knowledge of a foreign language at a level that allows him/her to follow the information in his/her field and communicate with his/her colleagues.
11: Explains the basic concepts of management, management approaches and how all managerial functions are carried out.
12: Explains marketing, human resources, accounting, finance, management and production processes.
13: Relates his/her knowledge about the field to the disciplines of economics, behavioral sciences, sociology, psychology and law.
Has the following key competencies at a pre-advanced level:
- I. Literacy competence
- Multilingual competence
- Basic Mathematical competence
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and ex ression
Measurement and Evaluation Methods:
-In evaluating students' success in courses; midterm exams, homework, presentations, students' in-class work and final exams are taken into consideration. At least one midterm exam and one final exam are mandatory, and which of the other evaluation methods will be used is determined by the relevant faculty member, taking into account the learning outcomes of the course.
-The passing grade is calculated with 40% of the midterm evaluations and 60% of the final exam grade. Students who have 50 points out of 100 at the end of the term are considered successful in the relevant course if they have also passed the 50 thresholds in the final exam.
-There is a 30-workin days com ulsory internship in the summer term.
In order to monitor the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. According to these reports, the reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK.
YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate de ee de artments and ro ams in hi er education institutions.
The curriculum of higher education programs and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
Self-Assessment-ExternaI Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Assessment Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year.
YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public, In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided.
YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
Accreditation Institution Name: MEDEK
Students are placed by ÖSYM according to their YKS-TYT scores.
A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer.The acceptance of students is examined and evaluated before the semester starts, taking into account the conditions of each student and the degree he/she applied for.
Our graduates can find jobs in accounting-finance, human resources, marketing and public relations departments of public or private institutions; and they can transfer to 4-year faculties of relevant departments through the DGS exam.
- Higher Education Law No. 2547
- Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and
- Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major,
- Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
- Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for
- Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
- Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
- Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.