Yeterlilik Kodu

TR0030029975

Yeterlilik Adı
Jeoloji Mühendisliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumKaradeniz Teknik Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiTelefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ktu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yer bilimleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:2114.02

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Jeoloji Mühendisliği Bölümü, doğal kaynakların aranması ve işletilmesi, doğal olayların, doğa ile ilgili problemlerinin anlaşılmasına ve çözümüne yönelik eğitim vermektedir. Bu bağlamda bölümün amacı bilim ve teknolojiyi kullanarak doğal kaynakların aranmasında, işletilmesinde, doğal olayların tanımlanmasında, nedenlerinin araştırılması ve çözüm önerilerinin üretebilmesinde analiz ve sentez yapabilecek mühendisler yetiştirmektir.  

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda, meslekle ilgili iş yerlerinde staj eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahiptir.
  • Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahiptir.
  • Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahiptir.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
  • Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
  • Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Sosyal Sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında farkındalık
  • Yaşam boyu öğrenme yetkinliği        
  • Dijital yetkinlik                     
  • Etik davranış yetkinliği         
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır.

Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.

 

Puan

Harf Notu

Katsayısı

Başarı Durumu

Not

Ortalaması

90-100

AA

4.0

BAŞARILI

KATILIR

80-89

BA

3.5

BAŞARILI

KATILIR

75-79

BB

3.0

BAŞARILI

KATILIR

70-74

CB

2.5

BAŞARILI

KATILIR

60-69

CC

2.0

BAŞARILI

KATILIR

50-59

DC

1.5

Yarıyıl not ortalamasına göre başarılı /başarısız

KATILIR

40-49

DD

1.0

BAŞARISIZ

KATILIR

30-39

FD

0.5

BAŞARISIZ

KATILIR

0≤29

FF

0.0

BAŞARISIZ

KATILIR

 

D

0.0

DEVAMSIZ

KATILIR

 

G

 

GEÇER

KATILMAZ

 

K

 

KALIR

KATILMAZ

 

S

 

SÜREN ÇALIŞMA

KATILMAZ

 

E

 

SINAVA GİRMEDİ

KATILMAZ

 

  • Başarı notlarının değerlendirilmesinde öğrenci sayısının 10'u geçtiği derslerde bağıl değerlendirme sistemi ve öğrenci sayısının 10'un altında olduğu derslerde ise mutlak değerlendirme sistemi uygulanır.
  • Bağıl değerlendirme sistemi öğrencinin başarısını içinde bulunduğu sınıftaki diğer öğrencilere göre gösterdiği performans düzeyine bağlı olarak ölçer. Yarıyıl içi notları ne olursa olsun öğrencilerin bir dersten geçebilmesi için final sınavından 100 üzerinden en az 45 almaları gerekmektedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)

Başlangıç: 01.05.2010 / Bitiş: 30.09.2026

Giriş Şartı
  • Lise ve dengi okul diploması,
  • Üniversite Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (LYS)'den yeterli puan,
Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavında en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla üniversitemizde veya diğer üniversitelerde Jeoloji mühendisliği alanında veya Jeoloji mühendisliği alanından öğrenci kabul eden diğer lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Jeoloji Mühendisliği bölümü mezunları kamu ve özel sektörde meslekleriyle ilgili alanlarda görev yapabilmektedir. Jeoloji Mühendisleri kamu sektöründe başta MTA ve TPAO olmak üzere DSİ, İlbank, TKİ, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlükleri, İl Özel İdareleri, Belediyeler ve Üniversitelerde; özel sektörde ise madencilik, petrol, sondajcılık ve zemin etüdü şirketlerinde istihdam edilmektedirler. Ayrıca meslekleriyle ilgili kendi işyerlerini de kurabilmektedirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030029975


Yeterlilik Adı
Jeoloji Mühendisliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Karadeniz Teknik Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Telefon: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Posta Adresi: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Dış İlişkiler/Erasmus+ Ofisi, Rektörlük, 61080, Trabzon

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:2114.02


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08:2114.02


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Jeoloji Mühendisliği Bölümü, doğal kaynakların aranması ve işletilmesi, doğal olayların, doğa ile ilgili problemlerinin anlaşılmasına ve çözümüne yönelik eğitim vermektedir. Bu bağlamda bölümün amacı bilim ve teknolojiyi kullanarak doğal kaynakların aranmasında, işletilmesinde, doğal olayların tanımlanmasında, nedenlerinin araştırılması ve çözüm önerilerinin üretebilmesinde analiz ve sentez yapabilecek mühendisler yetiştirmektir.  


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda, meslekle ilgili iş yerlerinde staj eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Matematik, fen bilimleri ve jeoloji mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Edindiği bilgilerle karmaşık Jeoloji ve Jeoloji mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, analiz etme, formüle etme ve çözüm modelleri seçme (veya geliştirebilme) ve çözme becerisine sahiptir.
  • Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği ile ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ihtiyacı karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini kullanarak tasarlama ve uygulama becerisine sahiptir.
  • Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık bir problemin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisine ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
  • Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahiptir.
  • Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisine sahiptir.
  • Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahiptir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
  • Mühendislik problemlerini çözerken etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
  • Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgiye sahiptir.
  • Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliği uygulamalarının çözümünde evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Sosyal Sorumluluk ve sürdürülebilirlik alanında farkındalık
  • Yaşam boyu öğrenme yetkinliği        
  • Dijital yetkinlik                     
  • Etik davranış yetkinliği         
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, sözlü sınav, ev ödevi, laboratuvar çalışması/sınavı, seminer/sunum, dönem ödevi /proje gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harfe dayalı not verme sistemleri kullanılır.
  • Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, ara sınav, yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır.

Öğretim elemanı tarafından aşağıdaki not aralıklarına göre harf notu verilir.

 

Puan

Harf Notu

Katsayısı

Başarı Durumu

Not

Ortalaması

90-100

AA

4.0

BAŞARILI

KATILIR

80-89

BA

3.5

BAŞARILI

KATILIR

75-79

BB

3.0

BAŞARILI

KATILIR

70-74

CB

2.5

BAŞARILI

KATILIR

60-69

CC

2.0

BAŞARILI

KATILIR

50-59

DC

1.5

Yarıyıl not ortalamasına göre başarılı /başarısız

KATILIR

40-49

DD

1.0

BAŞARISIZ

KATILIR

30-39

FD

0.5

BAŞARISIZ

KATILIR

0≤29

FF

0.0

BAŞARISIZ

KATILIR

 

D

0.0

DEVAMSIZ

KATILIR

 

G

 

GEÇER

KATILMAZ

 

K

 

KALIR

KATILMAZ

 

S

 

SÜREN ÇALIŞMA

KATILMAZ

 

E

 

SINAVA GİRMEDİ

KATILMAZ

 

  • Başarı notlarının değerlendirilmesinde öğrenci sayısının 10'u geçtiği derslerde bağıl değerlendirme sistemi ve öğrenci sayısının 10'un altında olduğu derslerde ise mutlak değerlendirme sistemi uygulanır.
  • Bağıl değerlendirme sistemi öğrencinin başarısını içinde bulunduğu sınıftaki diğer öğrencilere göre gösterdiği performans düzeyine bağlı olarak ölçer. Yarıyıl içi notları ne olursa olsun öğrencilerin bir dersten geçebilmesi için final sınavından 100 üzerinden en az 45 almaları gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)

Başlangıç: 01.05.2010 / Bitiş: 30.09.2026


Giriş Şartı
  • Lise ve dengi okul diploması,
  • Üniversite Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (LYS)'den yeterli puan,

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden ve mesleki stajı ile hazırladığı staj raporundan geçer not alan öğrencilere JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ alanında lisans diploması verilir. Öğrenciler, her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir ve yarıyıl sonu sınavında en az 45 puan alma zorunluluğu vardır. Öğrenciler her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait başarısız oldukları bütün derslerden bütünleme sınavına girebilir. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla üniversitemizde veya diğer üniversitelerde Jeoloji mühendisliği alanında veya Jeoloji mühendisliği alanından öğrenci kabul eden diğer lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Jeoloji Mühendisliği bölümü mezunları kamu ve özel sektörde meslekleriyle ilgili alanlarda görev yapabilmektedir. Jeoloji Mühendisleri kamu sektöründe başta MTA ve TPAO olmak üzere DSİ, İlbank, TKİ, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlükleri, İl Özel İdareleri, Belediyeler ve Üniversitelerde; özel sektörde ise madencilik, petrol, sondajcılık ve zemin etüdü şirketlerinde istihdam edilmektedirler. Ayrıca meslekleriyle ilgili kendi işyerlerini de kurabilmektedirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030029975

Qualification Title
Bachelor's Degree in Geological Engineering
Awarding BodyKaradeniz Technical University
Awarding Body ContactPhone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon
Awarding Body Urlhttps://www.ktu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasEarth sciences
National Occupation Classification

ISCO 08:2114.02

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Department of Geological Engineering provides education for exploration and the exploitation of natural resources, natural phenomena, understanding and solving problems related to nature. In this context, the aim of the department is to train engineers who can analyse and synthesize the exploration and exploitation of natural resources, identification of natural phenomena, investigation of their causes and solution proposals by using science and technology. 

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal education, open learning or distance education. In addition, practical trainings are carried out as internship training in laboratories within higher education institutions and in workplaces related to the profession.

Description
  • Adequate knowledge in mathematics, science and subjects specific to the discipline of geological engineering; has the ability to use theoretical and applied knowledge in these areas in complex engineering problems
  • Has the ability to identify, define, analyse, formulate, select (or develop) solution models and solve complex geology and geological engineering problems with the knowledge acquired.
  • Has the ability to design and implement a complex system, process, device or product related to Geology and Geological Engineering using modern design methods to meet the needs under realistic constraints and conditions.
  • Has the ability to develop, select and use modern techniques and tools required for the analysis and solution of a complex problem encountered in Geology and Geological Engineering applications and the ability to use information technologies effectively.
  • Has the ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or research topics specific to the discipline of Geology and Geological Engineering.
  • Ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; ability to work individually.
  • Ability to communicate effectively in oral and written Turkish; knowledge of at least one foreign language; ability to write effective reports and understand written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, give and receive clear and understandable instructions.
  • Awareness of the necessity of lifelong learning; has the ability to access information, to follow developments in science and technology, and to continuously renew himself/herself.
  • Acting in accordance with ethical principles while solving engineering problems, awareness of professional and ethical responsibility; has knowledge about the standards used in engineering applications.
  • Knowledge of business life practices such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship and innovation; knowledge of sustainable development.
  • Knowledge about the global and societal effects on health, environment and safety in the solution of Geology and Geological Engineering applications and the problems of the era reflected in the field of engineering; awareness of the legal consequences of engineering solutions.
Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

  • Personal, social and learning to learn competence
  • Qualification in mathematics, science, technology and engineering
  • Awareness of social responsibility and sustainability
  • Lifelong learning competence
  • Digital competence
  • Ethical behaviour competence
  • Entrepreneurship competence
  • Citizenship competence
Further Info

Measurement and evaluation methods; exam types and their contribution to the course grade are determined by the Senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).

  • Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, term paper/project are used in assessment and evaluation.

Letter-based grading systems are used in the evaluation of student success.

  • Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, midterm studies and final exam are taken into account.

Letter grades are given by the instructor according to the following grade intervals.

 

Score

intervals

ıntervals

Letter grade

Coefficient

Success status

impact on GPA

90-100

AA

4.0

Successful

yes

80-89

BA

3.5

Successful

yes

75-79

BB

3.0

Successful

yes

70-74

CB

2.5

Successful

yes

60-69

CC

2.0

Successful

yes

50-59

DC

1.5

Conditional pass based on GPA

yes

40-49

DD

1.0

Unsuccessful

yes

30-39

FD

0.5

Unsuccessful

yes

0≤29

FF

0.0

Unsuccessful

yes

 

D

0.0

Failed due to Absenteeism

yes

 

G

 

Passed

no

 

K

 

Failed

no

 

S

 

Study in progress

no

 

E

 

Failed to take exam

no

 

In evaluating the success grades, the relative evaluation system is applied in courses where the number of students exceeds 10, and the absolute evaluation system is applied in courses where the number of students is below 10.

The relative evaluation system measures the success of the student depending on his performance level compared to other students in his class. Regardless of their mid-term grades, students must get at least 45 out of 100 in the final exam in order to pass a course.

Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programmes;

• YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities. •YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Establishment and Approval of Curricula 

YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.

1.1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 

1.2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Education Programs (MÜDEK)

Access Requirements
  • High school diploma or equivalent,
  • Sufficient score from “the Transition to Higher Education Examination (LYS)”,
Conditions for SuccessStudents who successfully complete all of the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and obtain a grade point average (GPA) of at least 2.0 out of 4.00 and receive a passing grade from their professional internship and internship report are awarded a bachelor's degree in Geological Engineering. Students are subjected to midterm and final exams for each course. The contribution of the midterm exam to the success grade is 50% and the contribution of the final exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points and it is obligatory to get at least 45 points in the final exam. At the end of each semester, students can take the make-up exam from all the courses they failed in that semester. Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course. Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study at our university or other universities in the field of Geological Engineering or other postgraduate (master and doctorate) programs that accept students from the field of Geological Engineering, provided that they get a valid grade from the ALES exam and have sufficient English language skills.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of Geological Engineering can work in public and private sectors in areas related to their profession. Geological Engineers are employed in the public sector, mainly in MTA and TPAO, DSI, İlbank, TKİ, Provincial Directorates of Environment, Urbanization and Climate Change, Special Provincial Administrations, Municipalities and Universities; in the private sector, they are employed in mining, petroleum, drilling and ground survey companies. They can also establish their own workplaces related to their professions.

Legal Basis

1.         Law no. 2547 on Higher Education

1.1.      Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

1.2.      Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education

2.         Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

2.1.      Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive

Validity Period (If Any)

The qualification is valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030029975


Qualification Title
Bachelor's Degree in Geological Engineering

Awarding Body
Karadeniz Technical University

Awarding Body Contact
Phone: + 90 462 377 33 37, + 90 462 377 33 38 Fax: + 90 462 325 32 32 Email: bilgili@ktu.edu.tr Mail Address: Karadeniz Technical University, Foreign Relations/Erasmus+ Office, Rectorate, 61080, Trabzon

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08:2114.02


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08:2114.02


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Department of Geological Engineering provides education for exploration and the exploitation of natural resources, natural phenomena, understanding and solving problems related to nature. In this context, the aim of the department is to train engineers who can analyse and synthesize the exploration and exploitation of natural resources, identification of natural phenomena, investigation of their causes and solution proposals by using science and technology. 


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal education, open learning or distance education. In addition, practical trainings are carried out as internship training in laboratories within higher education institutions and in workplaces related to the profession.


Description
  • Adequate knowledge in mathematics, science and subjects specific to the discipline of geological engineering; has the ability to use theoretical and applied knowledge in these areas in complex engineering problems
  • Has the ability to identify, define, analyse, formulate, select (or develop) solution models and solve complex geology and geological engineering problems with the knowledge acquired.
  • Has the ability to design and implement a complex system, process, device or product related to Geology and Geological Engineering using modern design methods to meet the needs under realistic constraints and conditions.
  • Has the ability to develop, select and use modern techniques and tools required for the analysis and solution of a complex problem encountered in Geology and Geological Engineering applications and the ability to use information technologies effectively.
  • Has the ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the investigation of complex engineering problems or research topics specific to the discipline of Geology and Geological Engineering.
  • Ability to work effectively in disciplinary and multidisciplinary teams; ability to work individually.
  • Ability to communicate effectively in oral and written Turkish; knowledge of at least one foreign language; ability to write effective reports and understand written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, give and receive clear and understandable instructions.
  • Awareness of the necessity of lifelong learning; has the ability to access information, to follow developments in science and technology, and to continuously renew himself/herself.
  • Acting in accordance with ethical principles while solving engineering problems, awareness of professional and ethical responsibility; has knowledge about the standards used in engineering applications.
  • Knowledge of business life practices such as project management, risk management and change management; awareness of entrepreneurship and innovation; knowledge of sustainable development.
  • Knowledge about the global and societal effects on health, environment and safety in the solution of Geology and Geological Engineering applications and the problems of the era reflected in the field of engineering; awareness of the legal consequences of engineering solutions.

Key Competencies

Advanced level of the key competencies listed below.

  • Personal, social and learning to learn competence
  • Qualification in mathematics, science, technology and engineering
  • Awareness of social responsibility and sustainability
  • Lifelong learning competence
  • Digital competence
  • Ethical behaviour competence
  • Entrepreneurship competence
  • Citizenship competence

Further Info

Measurement and evaluation methods; exam types and their contribution to the course grade are determined by the Senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council (YÖK).

  • Different methods such as written exam, oral exam, homework, laboratory work/exam, seminar/presentation, term paper/project are used in assessment and evaluation.

Letter-based grading systems are used in the evaluation of student success.

  • Exams are evaluated out of 100 points. In converting the grade out of 100 points into a letter grade, the weights of the midterm exam, midterm studies and final exam are taken into account.

Letter grades are given by the instructor according to the following grade intervals.

 

Score

intervals

ıntervals

Letter grade

Coefficient

Success status

impact on GPA

90-100

AA

4.0

Successful

yes

80-89

BA

3.5

Successful

yes

75-79

BB

3.0

Successful

yes

70-74

CB

2.5

Successful

yes

60-69

CC

2.0

Successful

yes

50-59

DC

1.5

Conditional pass based on GPA

yes

40-49

DD

1.0

Unsuccessful

yes

30-39

FD

0.5

Unsuccessful

yes

0≤29

FF

0.0

Unsuccessful

yes

 

D

0.0

Failed due to Absenteeism

yes

 

G

 

Passed

no

 

K

 

Failed

no

 

S

 

Study in progress

no

 

E

 

Failed to take exam

no

 

In evaluating the success grades, the relative evaluation system is applied in courses where the number of students exceeds 10, and the absolute evaluation system is applied in courses where the number of students is below 10.

The relative evaluation system measures the success of the student depending on his performance level compared to other students in his class. Regardless of their mid-term grades, students must get at least 45 out of 100 in the final exam in order to pass a course.


Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programmes;

• YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities. •YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Establishment and Approval of Curricula 

YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.

1.1. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 

1.2. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Education Programs (MÜDEK)


Access Requirements
  • High school diploma or equivalent,
  • Sufficient score from “the Transition to Higher Education Examination (LYS)”,

Conditions for Success
Students who successfully complete all of the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and obtain a grade point average (GPA) of at least 2.0 out of 4.00 and receive a passing grade from their professional internship and internship report are awarded a bachelor's degree in Geological Engineering. Students are subjected to midterm and final exams for each course. The contribution of the midterm exam to the success grade is 50% and the contribution of the final exam is 50%. All exams are evaluated out of 100 points and it is obligatory to get at least 45 points in the final exam. At the end of each semester, students can take the make-up exam from all the courses they failed in that semester. Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered successful in that course. Candidates who have successfully completed their undergraduate education can study at our university or other universities in the field of Geological Engineering or other postgraduate (master and doctorate) programs that accept students from the field of Geological Engineering, provided that they get a valid grade from the ALES exam and have sufficient English language skills.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Department of Geological Engineering can work in public and private sectors in areas related to their profession. Geological Engineers are employed in the public sector, mainly in MTA and TPAO, DSI, İlbank, TKİ, Provincial Directorates of Environment, Urbanization and Climate Change, Special Provincial Administrations, Municipalities and Universities; in the private sector, they are employed in mining, petroleum, drilling and ground survey companies. They can also establish their own workplaces related to their professions.


Legal Basis

1.         Law no. 2547 on Higher Education

1.1.      Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

1.2.      Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education

2.         Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

2.1.      Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive


Validity Period (If Any)

The qualification is valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode