Yeterlilik Kodu | TR0030222011 | |
Yeterlilik Adı | Kimya Biyoloji Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Koç Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Rumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer / İstanbul Tel: (0212) 338 10 00 Faks: (0212) 338 12 05 information@ku.edu.tr | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından ders izlencelerinde her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 27.03.2017 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Koç Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 20 uygulanır. (1) Bu Yönetmelikte yer alan istisnalar hariç olmak üzere; öğrencilerin aldıkları her kredili ders için, gerekli sınav ve değerlendirmelerin sonunda o dersin öğretim elemanı öğrencinin başarısını aşağıdaki notlardan biri ile değerlendirir: Harf notu Tanım Sayısal karşılık A+ — Pekiyi + 4,00 A — Pekiyi 4,00 A- — Pekiyi- 3,70 B+ — İyi + 3,30 B — İyi 3,00 B- — İyi- 2,70 C+ — Orta + 2,30 C — Orta 2,00 C- — Orta- 1,70 D+ — Zayıf + 1,30 D — Zayıf 1,00 F — Geçmez 0,00 b) Tüm fakülte ve yüksekokullar için: S — Başarılı Yoktur U — Başarısız Yoktur (2) Genel not ortalamasını etkilemeyen ancak mezuniyet için zorunlu olan ve/veya tamamlanması öngörülen kredili veya kredisiz çalışmalar için aşağıda belirtilen “muafiyet” notları kullanılır. Bu durum mezuniyete yönelik kredi kazancına sayılmaz. S — Başarılı U — Başarısız (3) Öğrencilerin dersler ve sınavlarla ilgili durumları ise aşağıdaki işaretlerle izlenir: a) I — Eksik, öğretim elemanı eksiği tamamlaması için süre tanıdı: Final sınavı, ödev, proje gibi dersin gereklerini, zorunlu nedenlerle zamanında yerine getiremeyen öğrencilere verilir. Söz konusu eksik, öğretim elemanının uygun gördüğü bir tarihe kadar giderilir. Bu tarih, dersin alındığı dönemi izleyen bir takvim yılını aşamaz. Bu süre içinde eksiğini tamamlayamayan öğrencinin o ders ile ilgili notu (F)’ye dönüşür. b) RC — Dersi tekrar ediyor: Bu işaret öğrencinin zorunlu veya isteğe bağlı olarak ders tekrarladığı hallerde kullanılır. Ders tekrarı aşağıdaki kurallar dâhilinde yapılır: 1) Öğrenci (F) notu aldığı zorunlu derslerden zorunlu alan dersi veya ortak çekirdek ders olanları, geçer not alana kadar tekrarlamak zorundadır. Öğrencinin geçer not alması halinde, aldığı not, not ortalaması hesaplamalarında (F) notunun yerine sayılır. 2) Öğrencinin (F) notu aldığı seçimlik dersi tekrarlaması ve geçer not alması halinde, aldığı not, not ortalaması hesaplamalarında (F) notunun yerine sayılır. 3) Öğrenci, (D) veya üzerinde bir not ile tamamladığı dersleri isteğe bağlı olarak tekrarlayabilir. İsteğe bağlı olarak tekrar ettiği dersten başarısız olan öğrenci, bu dersten daha önce geçer bir not almışsa, dersi tekrar etmesi gerekli değildir. Ders tekrarı halinde aldığı not öğrencinin akademik kayıtlarında gösterilir ve genel not ortalaması hesabında dersten alınan en yüksek not esas alınır. 4) Ders tekrarında derse kayıt, devam, uygulama ve sınav şartlarının tamamı uygulanır. c) W — Dersten çekilmiş: Öğrenci, akademik danışmanın uygun göreceği bir nedenle ve aldığı ders sayısı Akademik Kurulca belirlenen sayının altına düşmemek koşuluyla, akademik takvimde belirtilen tarihlerde derslerden çekilebilir. Öğrencinin çekildiği dersi tekrar etmesi halinde derse kayıt, devam, uygulama ve sınav şartlarının tamamı uygulanır. ç) L — Kayıt dondurmuş d) AU — Dinleyici e) T — Not ortalamalarına dâhil edilmeyen nakil kredisi: Bu derslerin notları not ortalamalarına dâhil edilmez, ancak mezuniyet için gerekli kredi toplamında dikkate alınır. f)T (Harf) — Not ortalamalarına dâhil edilen nakil kredisi: Bu derslerin notları harf notu olarak parantez içinde gösterilip not ortalamalarına dâhil edilir ve mezuniyet için gerekli kredi toplamında dikkate alınır. g) AP — Öğrenci dersten muaftır. Muafiyet kararında muafiyet verilen dersin kredisine eşdeğer seçimlik ders alınıp alınmayacağı da karara bağlanır. (4) Aksine bir düzenleme olmadığı sürece, seçimlik dersler bakımından, seçimlik ders yükünün tamamlanması esastır. Öğrenci (F) notu aldığı seçimlik dersi tekrarlayabileceği gibi, programa uygun aynı veya daha fazla kredide yeni bir seçimlik ders de alabilir, ancak (F) notu alınan seçimlik dersin not ortalamalarına etki edecek şekilde notlandırıldığı hallerde, alınacak yeni seçimlik dersin de not ortalamalarına etki edecek şekilde notlandırılıyor olması gereklidir. Programa uygun olarak alınan yeni seçimlik derste geçer not alınması halinde, not ortalaması hesaplarında, (F) notu alınan dersin kredisi ve notu yerine, alınan yeni seçimlik dersin kredisi ve notu esas alınır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Koç Üniversitesi Kimya ve Biyoloji Mühendisliği (İngilizce) bölümünün 01.05.2014 yılından itibaren MÜDEK Akreditasyonu bulunmaktadır. Başlangıç / Bitiş Tarihi; 01.05.2014 / 30.09.2025 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Lisans programlar için mezuniyet koşulları 27.03.2017 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Koç Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 26’da belirtilmiştir. (1) Kayıtlı oldukları programın derslerini yasal süresi içinde başarıyla tamamlayan ve genel not ortalaması en az 2,00 olan öğrenciler lisans diploması almaya hak kazanırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız lisans eğitimi sürecinde kazandıkları bilgi, beceri, deneyim ve farkındalıklar ile • Çalışma hayatlarında teknik ve profesyonel problemleri çözebilecek, takım içinde çalışabilecek, iyi iletişim kurabilecek, lider rolü üstlenebilecek ve ulusal ve uluslararası şirketlerde mühendislik, araştırma-geliştirme, işletme ve yöneticilik görevleri üstlenebilecek, • Kimya ve biyoloji mühendisliği veya ilgili disiplinlerde Türkiye’de veya yurtdışında öncü bilimsel araştırmalar yapabilecek, yüksek lisans ve doktora çalışmaları tamamlayabilecek ve geleceğin ulusal ve uluslararası akademik lideri olabilecek, • Yenilikçi, girişimci ve küresel vizyon sahibi bireyler olacak, yeni teknolojiler geliştirebilecek, ulusal teknolojik liderlik hedeflerimize katkıda bulunabilecek ve kimya ve biyoloji mühendisliği veya ilgili alanlarda ulusal veya uluslararası şirketler kurabileceklerdir. Koç Üniversitesi Kimya ve Biyoloji Mühendisliği mezunlarımız, lisans eğitimleri süresince almış oldukları çok yönlü eğitim doğrultusunda, farklı sektörlerdeki yurt içi ve uluslararası firmalarda kariyerlerini sürdürmektedirler. Kimya ve Biyoloji Mühendisliği bölümü mezunlarımızın çalışma hayatlarında en çok tercih ettiği firmaları aşağıdaki listeden inceleyebilirsiniz. • Kimya Endüstrisi: Ak-kim Kimya Sanayi (Türkiye), Green Chemicals (Türkiye), International Flavors and Fragrances (İspanya), IQVIA (Almanya), OPET (Türkiye), PETKIM Petrokimya (Türkiye), TÜPRAŞ (Türkiye), Borusan Holding (Türkiye), Enerjisa (Türkiye), Şişecam (Türkiye) • İlaç Sektörü: Abdi İbrahim (Türkiye), Bayer (Türkiye), Merck (Türkiye), Mustafa Nevzat (Türkiye), Novo Nordisk (Türkiye), ONKO Koçsel İlaçları (Türkiye), Pfizer (Türkiye), Roche (Türkiye) Kozmetik: ARCON • Kozmetik (Türkiye), Clinique (Türkiye), Estee Lauder (Türkiye), L’Oreal (Türkiye), MAC Cosmetics (Türkiye) • Gıda: Anadolu Efes (Türkiye), Coca Cola (Türkiye), Danone (Türkiye) • Hızlı Tüketim: Evyap (Türkiye), Henkel (Türkiye, İsrail), P&G (Türkiye, Çek Cumhuriyeti), Reckitt Benckiser (Türkiye), Unilever (Türkiye) • Bilgi ve İletişim Teknolojisi: Apple (ABD), Google (Türkiye) • Tüketici Elektroniği: Arçelik (Türkiye), Vestel (Türkiye) • Finans: Akbank (Türkiye), Bloomberg LP (İngiltere), Deniz Bank (Türkiye), Financial Sciences Corporation (ABD), Odeabank (Türkiye), QNB Finansbank (Türkiye), Yapıkredi (Türkiye). Kariyer Gelişim Merkezi, tüm Koç Üniversitesi öğrencilerine ve mezunlarına kariyer gelişimi ve planlaması, lisansüstü eğitim planlarının oluşturulması ve profesyonel iş hayatı ile ilgili kararlarında destek olmaktadır. Kariyer Gelişim Merkezi ile ilgili daha fazla bilgi almak için https://career.ku.edu.tr/ | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030222011
ISCO 08
ISCO 08
- Kimya ve Biyoloji Mühendisliği, Kimya, Biyoloji ve Matematik temel bilim alanlarının üstüne yapılandırılmış bir mühendislik disiplinidir. Mühendislik alan dersleri hem kuramsal hem de uygulama düzeyinde kimya ve biyoloji sistemleriyle bütünleşmiş bir şekilde eşzamanlı olarak sunulmaktadır. Temel dersler arasında biyokimya ve biyoteknoloji gibi güncel konular da vardır. Yaşam ve tıp bilimleri, genom teknolojisi ve biyoteknolojideki önemli buluşlar Kimya-Biyoloji Mühendisliği eğitiminin önemini son senelerde daha belirgin ortaya çıkarmıştır.
- Alan seçmeli ve serbest seçmeli derslerden bazılarını kullanarak proses sistemleri mühendisliği, enerji ve çevre, moleküler mühendislik, ileri malzemeler ve biyoteknoloji ve biyoenformatik konularında uzmanlaşmak mümkündür. Kimya Mühendisliği’ne biyoloji tabanının entegre olması kimya-biyoloji mühendisleri için sanayide çok kapsamlı iş olanakları yaratmaktadır. Gıda, ilaç, sağlık, elektronik, kimya, tekstil, kâğıt, malzeme, enerji ve tarım sektörleri mezunlarımızın çalışacakları sektörlerden bazılarıdır
- Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Temel matematik ve fen bilimleri bilgilerine hâkim olmalı, ve bu bilgileri mühendislik problemlerini modellemek ve çözmek için kullanma becerisine sahip olurlar,
- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve çözme becerisine ve bu amaçla uygun analiz yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olurlar, 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar (örnek: ekonomi, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik) altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisine sahip olurlar,
- Mühendislik uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin olarak kullanma becerisine sahip olurlar,
- Mühendislik problemleri için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama ve sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olurlar,
- Disiplin içi ve çok-disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisine sahip olurlar,
- Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve görsel yöntemler kullanarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olurlar,
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olurlar,
- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olurlar,
- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, sürdürülebilirlik ve yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olurlar,
- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin ekonomik ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olurlar.
- Program Mezunları:
- Zorunlu alan dersleri ile kimya ve biyoloji mühendisliği yelpazesinde genişlik, 2 adet alan seçmeli ve 6 adet serbest seçmeli ders ile de bir veya birkaç konuda derinlik kazanırlar,
- Türev ve integral hesapları, çok değişkenli matematik, doğrusal cebir, türevsel denklemler ve istatistik dahil ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini ve hesaplamalı bilimler yöntemlerini günümüzde ön plana çıkan moleküler biyoloji ve kimya mühendisliğinin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisine sahip olurlar,
- Sağlam temel kimya ve temel biyoloji altyapılarına ek olarak organik kimya, fiziksel kimya, biyokimya konuları da dahil olmak üzere ileri kimya bilgilerine sahip olurlar,
- Güvenlik ve çevre konularını da içerecek şekilde kimyasal süreçlere ilişkin kütle ve enerji denklikleri; fiziksel ve kimyasal denge termodinamiği, ısı, kütle ve momentum transferi; kimyasal reaksiyon mühendisliği, sürekli ve kademeli ayırma işlemleri; süreç dinamiği ve kontrolü bilgilerine sahip olurlar,
- Kimya mühendisliği ve biyoteknoloji ile ilgili laboratuvar ortamında deney tasarlama, yapma ve sonuçlarını yorumlama becerilerine sahip olurlar,
- Moleküler biyoloji, kimya ve mühendislik arasındaki ilişki ve bu ilişkinin günümüz teknolojisini ne şekilde etkilediğinin bilincine sahip olurlar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından ders izlencelerinde her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 27.03.2017 tarihinde Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Koç Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 20 uygulanır.
(1) Bu Yönetmelikte yer alan istisnalar hariç olmak üzere; öğrencilerin aldıkları her kredili ders için, gerekli sınav ve değerlendirmelerin sonunda o dersin öğretim elemanı öğrencinin başarısını aşağıdaki notlardan biri ile değerlendirir: Harf notu Tanım Sayısal karşılık A+ — Pekiyi + 4,00 A — Pekiyi 4,00 A- — Pekiyi- 3,70 B+ — İyi + 3,30 B — İyi 3,00 B- — İyi- 2,70 C+ — Orta + 2,30 C — Orta 2,00 C- — Orta- 1,70 D+ — Zayıf + 1,30 D — Zayıf 1,00 F — Geçmez 0,00 b) Tüm fakülte ve yüksekokullar için: S — Başarılı Yoktur U — Başarısız Yoktur
(2) Genel not ortalamasını etkilemeyen ancak mezuniyet için zorunlu olan ve/veya tamamlanması öngörülen kredili veya kredisiz çalışmalar için aşağıda belirtilen “muafiyet” notları kullanılır. Bu durum mezuniyete yönelik kredi kazancına sayılmaz. S — Başarılı U — Başarısız (3) Öğrencilerin dersler ve sınavlarla ilgili durumları ise aşağıdaki işaretlerle izlenir:
a) I — Eksik, öğretim elemanı eksiği tamamlaması için süre tanıdı: Final sınavı, ödev, proje gibi dersin gereklerini, zorunlu nedenlerle zamanında yerine getiremeyen öğrencilere verilir. Söz konusu eksik, öğretim elemanının uygun gördüğü bir tarihe kadar giderilir. Bu tarih, dersin alındığı dönemi izleyen bir takvim yılını aşamaz. Bu süre içinde eksiğini tamamlayamayan öğrencinin o ders ile ilgili notu (F)’ye dönüşür.
b) RC — Dersi tekrar ediyor: Bu işaret öğrencinin zorunlu veya isteğe bağlı olarak ders tekrarladığı hallerde kullanılır. Ders tekrarı aşağıdaki kurallar dâhilinde yapılır:
1) Öğrenci (F) notu aldığı zorunlu derslerden zorunlu alan dersi veya ortak çekirdek ders olanları, geçer not alana kadar tekrarlamak zorundadır. Öğrencinin geçer not alması halinde, aldığı not, not ortalaması hesaplamalarında (F) notunun yerine sayılır.
2) Öğrencinin (F) notu aldığı seçimlik dersi tekrarlaması ve geçer not alması halinde, aldığı not, not ortalaması hesaplamalarında (F) notunun yerine sayılır.
3) Öğrenci, (D) veya üzerinde bir not ile tamamladığı dersleri isteğe bağlı olarak tekrarlayabilir. İsteğe bağlı olarak tekrar ettiği dersten başarısız olan öğrenci, bu dersten daha önce geçer bir not almışsa, dersi tekrar etmesi gerekli değildir. Ders tekrarı halinde aldığı not öğrencinin akademik kayıtlarında gösterilir ve genel not ortalaması hesabında dersten alınan en yüksek not esas alınır.
4) Ders tekrarında derse kayıt, devam, uygulama ve sınav şartlarının tamamı uygulanır.
c) W — Dersten çekilmiş: Öğrenci, akademik danışmanın uygun göreceği bir nedenle ve aldığı ders sayısı Akademik Kurulca belirlenen sayının altına düşmemek koşuluyla, akademik takvimde belirtilen tarihlerde derslerden çekilebilir. Öğrencinin çekildiği dersi tekrar etmesi halinde derse kayıt, devam, uygulama ve sınav şartlarının tamamı uygulanır.
ç) L — Kayıt dondurmuş
d) AU — Dinleyici
e) T — Not ortalamalarına dâhil edilmeyen nakil kredisi: Bu derslerin notları not ortalamalarına dâhil edilmez, ancak mezuniyet için gerekli kredi toplamında dikkate alınır. f)T (Harf) — Not ortalamalarına dâhil edilen nakil kredisi: Bu derslerin notları harf notu olarak parantez içinde gösterilip not ortalamalarına dâhil edilir ve mezuniyet için gerekli kredi toplamında dikkate alınır.
g) AP — Öğrenci dersten muaftır. Muafiyet kararında muafiyet verilen dersin kredisine eşdeğer seçimlik ders alınıp alınmayacağı da karara bağlanır.
(4) Aksine bir düzenleme olmadığı sürece, seçimlik dersler bakımından, seçimlik ders yükünün tamamlanması esastır. Öğrenci (F) notu aldığı seçimlik dersi tekrarlayabileceği gibi, programa uygun aynı veya daha fazla kredide yeni bir seçimlik ders de alabilir, ancak (F) notu alınan seçimlik dersin not ortalamalarına etki edecek şekilde notlandırıldığı hallerde, alınacak yeni seçimlik dersin de not ortalamalarına etki edecek şekilde notlandırılıyor olması gereklidir. Programa uygun olarak alınan yeni seçimlik derste geçer not alınması halinde, not ortalaması hesaplarında, (F) notu alınan dersin kredisi ve notu yerine, alınan yeni seçimlik dersin kredisi ve notu esas alınır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Koç Üniversitesi Kimya ve Biyoloji Mühendisliği (İngilizce) bölümünün 01.05.2014 yılından itibaren MÜDEK Akreditasyonu bulunmaktadır.
Başlangıç / Bitiş Tarihi; 01.05.2014 / 30.09.2025
- Aday öğrenciler ÖSYM sınavı, yatay geçiş, yabancı öğrencisi statüsü veya özel öğrenci olarak başvuruda bulunabilirler.
- Her bir seçenek için başvuru koşulları Kayıt ve Kabul Direktörlüğü sayfasında yer almaktadır: https://registrar.ku.edu.tr/kayit-icin-gerekli-belgeler/ Değişim programı öğrencileri için başvuru koşulları http://oip.ku.edu.tr sayfasında yer almaktadır.
Mezunlarımız lisans eğitimi sürecinde kazandıkları bilgi, beceri, deneyim ve farkındalıklar ile
• Çalışma hayatlarında teknik ve profesyonel problemleri çözebilecek, takım içinde çalışabilecek, iyi iletişim kurabilecek, lider rolü üstlenebilecek ve ulusal ve uluslararası şirketlerde mühendislik, araştırma-geliştirme, işletme ve yöneticilik görevleri üstlenebilecek,
• Kimya ve biyoloji mühendisliği veya ilgili disiplinlerde Türkiye’de veya yurtdışında öncü bilimsel araştırmalar yapabilecek, yüksek lisans ve doktora çalışmaları tamamlayabilecek ve geleceğin ulusal ve uluslararası akademik lideri olabilecek,
• Yenilikçi, girişimci ve küresel vizyon sahibi bireyler olacak, yeni teknolojiler geliştirebilecek, ulusal teknolojik liderlik hedeflerimize katkıda bulunabilecek ve kimya ve biyoloji mühendisliği veya ilgili alanlarda ulusal veya uluslararası şirketler kurabileceklerdir. Koç Üniversitesi Kimya ve Biyoloji Mühendisliği mezunlarımız, lisans eğitimleri süresince almış oldukları çok yönlü eğitim doğrultusunda, farklı sektörlerdeki yurt içi ve uluslararası firmalarda kariyerlerini sürdürmektedirler. Kimya ve Biyoloji Mühendisliği bölümü mezunlarımızın çalışma hayatlarında en çok tercih ettiği firmaları aşağıdaki listeden inceleyebilirsiniz.
• Kimya Endüstrisi: Ak-kim Kimya Sanayi (Türkiye), Green Chemicals (Türkiye), International Flavors and Fragrances (İspanya), IQVIA (Almanya), OPET (Türkiye), PETKIM Petrokimya (Türkiye), TÜPRAŞ (Türkiye), Borusan Holding (Türkiye), Enerjisa (Türkiye), Şişecam (Türkiye)
• İlaç Sektörü: Abdi İbrahim (Türkiye), Bayer (Türkiye), Merck (Türkiye), Mustafa Nevzat (Türkiye), Novo Nordisk (Türkiye), ONKO Koçsel İlaçları (Türkiye), Pfizer (Türkiye), Roche (Türkiye) Kozmetik: ARCON
• Kozmetik (Türkiye), Clinique (Türkiye), Estee Lauder (Türkiye), L’Oreal (Türkiye), MAC Cosmetics (Türkiye)
• Gıda: Anadolu Efes (Türkiye), Coca Cola (Türkiye), Danone (Türkiye)
• Hızlı Tüketim: Evyap (Türkiye), Henkel (Türkiye, İsrail), P&G (Türkiye, Çek Cumhuriyeti), Reckitt Benckiser (Türkiye), Unilever (Türkiye)
• Bilgi ve İletişim Teknolojisi: Apple (ABD), Google (Türkiye)
• Tüketici Elektroniği: Arçelik (Türkiye), Vestel (Türkiye)
• Finans: Akbank (Türkiye), Bloomberg LP (İngiltere), Deniz Bank (Türkiye), Financial Sciences Corporation (ABD), Odeabank (Türkiye), QNB Finansbank (Türkiye), Yapıkredi (Türkiye). Kariyer Gelişim Merkezi, tüm Koç Üniversitesi öğrencilerine ve mezunlarına kariyer gelişimi ve planlaması, lisansüstü eğitim planlarının oluşturulması ve profesyonel iş hayatı ile ilgili kararlarında destek olmaktadır. Kariyer Gelişim Merkezi ile ilgili daha fazla bilgi almak için https://career.ku.edu.tr/
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030222011 | |
Qualification Title | Bachelor’s Degree in Chemical and Biological Engineering | |
Awarding Body | Koç University | |
Awarding Body Contact | Rumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer / İstanbul Tel: (0212) 338 10 00 information@ku.edu.tr | |
Awarding Body Url | http://www.ku.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Chemistry | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description | Koç Engineering graduates
Chemical and Biological Engineering Graduates
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at advanced level.
| |
Further Info |
(1) Along with notable exceptions appearing in this Regulation; for every credit course they take, students are awarded one of the grades below by the faculty member responsible for teaching that course after the required examinations and assessments: Letter Grade Definition Numeric Equivalent A+ — Superior + 4,00 A — Superior 4,00 A- — Superior - 3,70 B+ — Above average + 3,30 B — Above average 3,00 B- — Above average - 2,70 C+ — Average + 2,30 C — Average 2,00 C- — Average - 1,70 D+ — Deficient + 1,30 D — Deficient 1,00 F — Fail 0,00 b) For all colleges and schools: S — Satisfactory – none U — Unsatisfactory - none (2) For credit or non-credit work that does not affect cumulative grade point average, but is required and/or planned for graduation, the “exemption” grades specified below are used. This situation does not count toward credit total required for graduation. S — Satisfactory U — Unsatisfactory (3) For courses and examinations, the standing of students shall be recorded with the following symbols: a) I Incomplete: The faculty member has extended time for the completion of the missing work. This is given to students who for unavoidable reasons have not completed course requirements such as final examination, paper, or project. The missing work in question is to be completed before a deadline provided by the faculty member. This deadline cannot exceed the semester that the course was taken by more than one calendar year. The grade of the student who does not complete the requirement within this period turns into an (F). b) RC Repeating Course: This designates a situation where the student is required to repeat the course or is repeating the course on their own will. The course shall be repeated in accordance to the rules below: 1) The student must repeat any required departmental or common core course with an (F) grade until the student can receive a passing grade. If the student receives a passing grade, the grade received replaces the (F) grade in grade point average calculations. 2) If the student repeats an elective course that has been awarded an (F) grade and receives a passing grade, the grade received replaces the (F) grade in grade point average calculations. 3) The student may choose to repeat courses awarded a grade (D) or above. If the student repeating a course on their own will is not successful and has previously received a passing grade from this course, the student does not need to repeat the course. The grade received for the repeated course is reflected in the student’s academic records, and the grade point average calculation is performed by considering the highest grade received for the course. 4) In case of a repeated course, all registration, attendance, practice, and examination requirements are in effect. c) W Withdrawal: A student may withdraw from courses by the date specified in the academic calendar for a reason that the academic advisor shall approve and on condition that the number of courses taken does not fall below the number determined by the Academic Council. In cases where the student repeats the course they withdrew, all registration, attendance, practice sessions, and examination requirements shall be in effect. d) Leave of absence e) AU Auditing f) T Transfer credit not included in grade point averages: Grades from these courses are not included in the grade point average calculations, however they are included in the calculation of the credit total required for graduation. g) T (Letter) Transfer credits included in grade point averages: Grades from these courses are shown as letters in parentheses and included in the grade point average calculations, and they are also included in the credit total required for graduation. h) AP The student is exempt from the course. In the exemption decision, it is also decided whether to take an elective course equivalent to the credit of the exempted course. [12] (4) Unless there is a regulation that states otherwise, students are expected to complete their elective course load requirements. The student can repeat the elective course that has received an (F) grade, or can take another elective course suitable to the program with the same or higher number of credits, however in cases where the elective course that has been awarded an (F) is graded in a manner to have an effect on the grade point average, the new elective course that will be taken shall also be graded in a manner to have an effect on the grade point average calculations. In case the student gets a passing grade from the new elective course suitable to the program, in grade point average calculations, the grade and credit of the new elective course shall be considered instead of the credit and grade of the course for which an (F) grade was received. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs: YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Koç University Department of Business Administration (English) has had EQUIS (EFMD Quality Improvement System) International Accreditation since 2011 and AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) International Accreditation since 2021. Koç University Department of Chemical and Biological Engineering (English) has had the MÜDEK Accreditation since 01.05.2014. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Graduation requirements for undergraduate programs are stated in Article 26 of Koç University Undergraduate Education Regulation, which came into force after being published in the Official Gazette on 27.03.2017. Students who successfully complete within the legally allowed period the courses of the program they are registered and who accumulate a grade point average of minimum 2,00 shall earn the right to an undergraduate diploma. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates, with the knowledge, skills, experiences, and awareness they gained during their undergraduate education should be:
Koç University Chemical and Biological Engineering alumni have a broad education with interdisciplinary emphasis and are pursuing careers in many different sectors in national and international firms:
Career Development Center, supports all Koç University students and graduates in career Development and Planning, in preparing graduate education plans, and in professional life decisions. For more information about the Career Development Center, please visit https://career.ku.edu.tr/en/ | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Validity is continuous. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030222011
ISCO 08
ISCO 08
- Chemical and Biological Engineering is a discipline that integrates chemistry and biology at the molecular level and uses this broad foundation along with engineering fundamentals to study the synthesis of new processes and products. This is the first and only curriculum in Türkiye that integrates basic chemical engineering with a set of life sciences and biotechnology courses to follow a global trend in chemical engineering education led by the top universities in the United States.
- Chemical and biological engineers transform basic resources into useful products (e.g. pharmaceuticals, plastics, renewable energy, energy storage) exploiting certain chemical and biological processes.
- Teaching and learning are conducted in formal, open, or distance learning formats. Additionally, applied training is carried out in laboratories, workshops within higher education institutions, or in industries, healthcare institutions, and workplaces as internships or on-the-job training.
Koç Engineering graduates
- Learn advanced mathematics and natural sciences, and gain the ability to apply this knowledge towards modeling and solution of engineering problems,
- Gain the ability to identify, formulate and solve complex engineering problems,
- Gain the ability to design a component, process, system, or product to meet desired needs under realistic constraints and conditions, addressing economic, environmental, sustainability, producibility, ethical, social, political, health and security issues,
- Gain the ability to select and use necessary techniques, and modern engineering and information technology tools for engineering applications and practice,
- Gain the ability to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret data for engineering applications,
- Gain the ability to function in intra-disciplinary and multi-disciplinary teams,
- Gain the ability to effectively communicate in Turkish and English by oral, written, and graphical means,
- Recognize the need for and ability to engage in life-long learning and to reach the most recent information in science and technology,
- Recognize and understand professional and ethical responsibility,
- Understand project management, risk management, and change management concepts; as well as awareness of the importance of innovation and entrepreneurship for sustainable economic development.
- Understand impact of engineering solutions in a global and societal context, including health, environment, safety and legal issues,
Chemical and Biological Engineering Graduates
- Gain breadth in fundamentals of chemical and biological engineering with required area courses, and provides depth in an area of specialization through 2 area elective and 6 free elective courses.
- Gain the ability to apply knowledge of advanced mathematics, including calculus, multi-variable calculus, linear algebra, differential equations, and statistics, advanced science and computational methods to problems at the intersection of chemical engineering and molecular biology,
- Gain strong background in chemistry and biology as well as in knowledge in advanced chemistry topics, including organic chemistry, physical chemistry, and biochemistry,
- Gain knowledge of mass and energy conversion, physical and chemical equilibrium thermodynamics, heat, mass and momentum transfer, chemical reaction engineering, separation processes, process dynamics and control related to chemical processes including security and environmental issues.
- Gain the ability to design and conduct laboratory experiments to model operation of chemical/biotechnological plants related to process control, energy, pharmaceutics, nanomaterials and biomaterials,
- Gain an understanding of the interrelationship between molecular biology, chemistry and engineering at a fundamental level and how this interrelationship affects today’s technology.
Possesses the key competencies listed below at advanced level.
- Competence of literacy
- Multilingual proficiency
- Mathematical competence and proficiency in science, technology, and engineering
- Digital literacy
- Personal, social, and learning-to-learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurship competence
- Cultural awareness and expression competence
- The measurement and evaluation methods used for each course are defined by the relevant faculty member in the course syllabus at the beginning of each semester. Regarding course success grades, Article 20 of Koç University Undergraduate Education Regulation, which came into force after being published in the Official Gazette on 27.03.2017, applies.
(1) Along with notable exceptions appearing in this Regulation; for every credit course they take, students are awarded one of the grades below by the faculty member responsible for teaching that course after the required examinations and assessments:
Letter Grade Definition Numeric Equivalent
A+ — Superior + 4,00
A — Superior 4,00
A- — Superior - 3,70
B+ — Above average + 3,30
B — Above average 3,00
B- — Above average - 2,70
C+ — Average + 2,30
C — Average 2,00
C- — Average - 1,70
D+ — Deficient + 1,30
D — Deficient 1,00
F — Fail 0,00
b) For all colleges and schools:
S — Satisfactory – none
U — Unsatisfactory - none
(2) For credit or non-credit work that does not affect cumulative grade point average, but is required and/or planned for graduation, the “exemption” grades specified below are used. This situation does not count toward credit total required for graduation.
S — Satisfactory
U — Unsatisfactory
(3) For courses and examinations, the standing of students shall be recorded with the following symbols:
a) I Incomplete: The faculty member has extended time for the completion of the missing work. This is given to students who for unavoidable reasons have not completed course requirements such as final examination, paper, or project. The missing work in question is to be completed before a deadline provided by the faculty member. This deadline cannot exceed the semester that the course was taken by more than one calendar year. The grade of the student who does not complete the requirement within this period turns into an (F).
b) RC Repeating Course: This designates a situation where the student is required to repeat the course or is repeating the course on their own will. The course shall be repeated in accordance to the rules below:
1) The student must repeat any required departmental or common core course with an (F) grade until the student can receive a passing grade. If the student receives a passing grade, the grade received replaces the (F) grade in grade point average calculations.
2) If the student repeats an elective course that has been awarded an (F) grade and receives a passing grade, the grade received replaces the (F) grade in grade point average calculations.
3) The student may choose to repeat courses awarded a grade (D) or above. If the student repeating a course on their own will is not successful and has previously received a passing grade from this course, the student does not need to repeat the course. The grade received for the repeated course is reflected in the student’s academic records, and the grade point average calculation is performed by considering the highest grade received for the course.
4) In case of a repeated course, all registration, attendance, practice, and examination requirements are in effect.
c) W Withdrawal: A student may withdraw from courses by the date specified in the academic calendar for a reason that the academic advisor shall approve and on condition that the number of courses taken does not fall below the number determined by the Academic Council. In cases where the student repeats the course they withdrew, all registration, attendance, practice sessions, and examination requirements shall be in effect.
d) Leave of absence
e) AU Auditing
f) T Transfer credit not included in grade point averages: Grades from these courses are not included in the grade point average calculations, however they are included in the calculation of the credit total required for graduation.
g) T (Letter) Transfer credits included in grade point averages: Grades from these courses are shown as letters in parentheses and included in the grade point average calculations, and they are also included in the credit total required for graduation.
h) AP The student is exempt from the course. In the exemption decision, it is also decided whether to take an elective course equivalent to the credit of the exempted course. [12]
(4) Unless there is a regulation that states otherwise, students are expected to complete their elective course load requirements. The student can repeat the elective course that has received an (F) grade, or can take another elective course suitable to the program with the same or higher number of credits, however in cases where the elective course that has been awarded an (F) is graded in a manner to have an effect on the grade point average, the new elective course that will be taken shall also be graded in a manner to have an effect on the grade point average calculations. In case the student gets a passing grade from the new elective course suitable to the program, in grade point average calculations, the grade and credit of the new elective course shall be considered instead of the credit and grade of the course for which an (F) grade was received.
In order to monitor the quality of higher education programs:
YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
Koç University Department of Business Administration (English) has had EQUIS (EFMD Quality Improvement System) International Accreditation since 2011 and AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) International Accreditation since 2021.
Koç University Department of Chemical and Biological Engineering (English) has had the MÜDEK Accreditation since 01.05.2014.
- Prospective students can apply through ÖSYM exam, horizontal transfer, foreign student status or as a special student. Application conditions for each option are available on the Registration and Admission Directorate page:
- https://registrar.ku.edu.tr/kayit-icin-gerekli-belgeler/
- Application conditions for exchange program students are available on
- http://oip.ku.edu.tr.
Our graduates, with the knowledge, skills, experiences, and awareness they gained during their undergraduate education should be:
- Recognized for excellence in technical and professional problemsolving, teamwork, communication, and leadership skills, and excel in careers in national and international companies in engineering, research and development, business and managerial positions,
- Able to perform independent research to help define the frontiers of knowledge in computer science and engineering or related interdisciplinary areas and pursue graduate study at top-ranked universities worldwide to become future national or international academic leaders,
- Innovators and entrepreneurs with a global vision, who can develop new technologies and/or products, and found new national or international companies in chemical and biological engineering or related areas.
Koç University Chemical and Biological Engineering alumni have a broad education with interdisciplinary emphasis and are pursuing careers in many different sectors in national and international firms:
- Chemical Industry: Ak-kim Kimya Sanayi (Türkiye), Green Chemicals (Türkiye), International Flavors and Fragrances (İspanya), IQVIA (Almanya), OPET (Türkiye), PETKIM Petrokimya (Türkiye), TÜPRAŞ (Türkiye), Borusan Holding (Türkiye), Enerjisa (Türkiye), Şişecam (Türkiye)
- Pharmaceutical Companies: Abdi İbrahim (Türkiye), Bayer (Türkiye), Merck (Türkiye), Mustafa Nevzat (Türkiye), Novo Nordisk (Türkiye), ONKO Koçsel İlaçları (Türkiye), Pfizer (Türkiye), Roche (Türkiye)
- Cosmetics: ARCON Kozmetik (Türkiye), Clinique (Türkiye), Estee Lauder (Türkiye), L’Oreal (Türkiye), MAC Cosmetics (Türkiye)
- Food Sector: Anadolu Efes (Türkiye), Coca Cola (Türkiye), Danone (Türkiye)
- Consumer Goods: Evyap (Türkiye), Henkel (Türkiye, İsrail), P&G (Türkiye, Çek Cumhuriyeti), Reckitt Benckiser (Türkiye), Unilever (Türkiye)
- Information Technology: Apple (ABD), Google (Türkiye)
- Consumer Electronics: Arçelik (Türkiye), Vestel (Türkiye)
- Finance: Akbank (Türkiye), Bloomberg LP (İngiltere), Deniz Bank (Türkiye), Financial Sciences Corporation (ABD), Odeabank (Türkiye), QNB Finansbank (Türkiye), Yapıkredi (Türkiye)
Career Development Center, supports all Koç University students and graduates in career Development and Planning, in preparing graduate education plans, and in professional life decisions. For more information about the Career Development Center, please visit https://career.ku.edu.tr/en/
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Validity is continuous.