Yeterlilik Kodu | TR0030220570 | |
Yeterlilik Adı | Laboratuvar Teknolojisi Önlisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sinop Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Korucuk Mah. Trafo Sok. 15 Temmuz Yerleşkesi No:36 Rektörlük Binası 57000 – SİNOP | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.sinop.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Laboratuvar Teknolojisi Programı ile laboratuvar cihazlarını kullanma ve kontrol etme becerisini öğrenciye kazandırarak kimyasal, biyokimyasal ve mikrobiyolojik analizleri yapabilecek yetkinliğe sahip, kimya, gıda, biyoloji, sağlık, tarım vb. gibi sektörlerin temel ihtiyaçlarını karşılayabilecek, yeni nesil sistemleri ve güncel teknolojik yöntemleri takip edebilen, çalıştığı sektörün gelişimine katkı sağlayabilen, takım çalışmasına adapte olabilen ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilen meslek elemanları yetiştirebilmek amaçlanmaktadır. Laboratuvar Teknolojisi Programı öğrencileri 4 yarıyıl (2 yıl) eğitim süresi boyunca her yarıyıl 30 AKTS kredi alarak toplamda 120 AKTS kredi ile mezun olurlar. Öğrenciler bu süre boyunca Genel Kimya, Genel Biyoloji, Laboratuvar Teknikleri, Enstrümental Analiz, Gıda Teknolojisi, Organik Kimya, Gıda Kimyası, Biyoteknoloji ve Uygulamaları, Girişimcilik ve İnovasyon, Hijyen ve Sanitasyon gibi birçok uygulamalı, teorik ve seçmeli ders almaktadırlar. Öğrenciler öğrendikleri teorik bilgileri pekiştirmeleri ve pratik uygulamalarını da yapabilmeleri amacı ile yaz döneminde 30 gün süreli zorunlu staj yapmaktadırlar. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bir ara sınav (%40) ve bir final sınavlarından (%60) Ortalama 50 ve üzeri olan öğrenciler başarılı kabul edilir. Ön lisans programı uygulamalı bir program olup, iş dünyasında çalıştığı sektörün gelişimine katkı sağlayabilecek mezunlarımıza istihdama yönelik bilgi ve beceri kazandırmak için tasarlanmıştır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) yapılan TYT sınavı ve TYT puan türüne göre seçilmektedir. | |
Başarma Şartları | Ön lisans programı uygulamalı bir program olup, iş dünyasında çalıştığı sektörün gelişimine katkı sağlayabilecek mezunlarımıza istihdama yönelik bilgi ve beceri kazandırmak için tasarlanmıştır. Laboratuvar Teknolojisi Programı öğrencileri 4 yarıyıl (2 yıl) eğitim süresi boyunca her yarıyıl 30 AKTS kredi alarak toplam da 120 AKTS kredi ile mezun olurlar. Öğrenciler öğrendikleri teorik bilgileri pekiştirmeleri ve pratik uygulamalarını da yapabilmeleri amacı ile yaz döneminde 30 gün süreli zorunlu staj yapmaktadırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | - Tarım, Orman ve Gıda Bakanlığının ilgili birimler •Kimya Laboratuvarları• Bitki Laboratuvarları • Gıda Laboratuvarları • Tarım Laboratuvarları vb. - Devlet Su İşlerine bağlı birimler, - Gıda Kalite Kontrol Müdürlükleri, - Toprak Mahsulleri Ofisinin ilgili birimler, - Gümrük Müsteşarlığına bağlı laboratuvarlar, - Çevre ve Su İşleri Bakanlığına bağlı kuruluşlar, - Üniversitelerin ilgili laboratuvarları, - Atık ıslah eden özel veya resmi kurumlara ait laboratuvarlar - Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlar özellikle hastaneler ( biyokimya ve mikrobiyoloji laboratuvarları), -Özel laboratuvarlar (toprak, su, bitki, gübre ve ilaç vb. analizleri yapan laboratuvarlar) - Gümrük Müsteşarlığına bağlı laboratuvarlarda, - Tarım Kredi Kooperatifleri | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030220570
ISCO:08
ISCO:08
Laboratuvar Teknolojisi Programı ile laboratuvar cihazlarını kullanma ve kontrol etme becerisini öğrenciye kazandırarak kimyasal, biyokimyasal ve mikrobiyolojik analizleri yapabilecek yetkinliğe sahip, kimya, gıda, biyoloji, sağlık, tarım vb. gibi sektörlerin temel ihtiyaçlarını karşılayabilecek, yeni nesil sistemleri ve güncel teknolojik yöntemleri takip edebilen, çalıştığı sektörün gelişimine katkı sağlayabilen, takım çalışmasına adapte olabilen ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilen meslek elemanları yetiştirebilmek amaçlanmaktadır.
Laboratuvar Teknolojisi Programı öğrencileri 4 yarıyıl (2 yıl) eğitim süresi boyunca her yarıyıl 30 AKTS kredi alarak toplamda 120 AKTS kredi ile mezun olurlar. Öğrenciler bu süre boyunca Genel Kimya, Genel Biyoloji, Laboratuvar Teknikleri, Enstrümental Analiz, Gıda Teknolojisi, Organik Kimya, Gıda Kimyası, Biyoteknoloji ve Uygulamaları, Girişimcilik ve İnovasyon, Hijyen ve Sanitasyon gibi birçok uygulamalı, teorik ve seçmeli ders almaktadırlar. Öğrenciler öğrendikleri teorik bilgileri pekiştirmeleri ve pratik uygulamalarını da yapabilmeleri amacı ile yaz döneminde 30 gün süreli zorunlu staj yapmaktadırlar.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Laboratuvarı etkin kullanabilme yeteneğini kazanmak, laboratuvar araçlarını tanıyabilmek
- Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
- Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek
- Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisi ile donatılmış olmak
- Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak
- Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade
Bir ara sınav (%40) ve bir final sınavlarından (%60) Ortalama 50 ve üzeri olan öğrenciler başarılı kabul edilir. Ön lisans programı uygulamalı bir program olup, iş dünyasında çalıştığı sektörün gelişimine katkı sağlayabilecek mezunlarımıza istihdama yönelik bilgi ve beceri kazandırmak için tasarlanmıştır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) yapılan TYT sınavı ve TYT puan türüne göre seçilmektedir.
- Tarım, Orman ve Gıda Bakanlığının ilgili birimler •Kimya Laboratuvarları• Bitki Laboratuvarları • Gıda Laboratuvarları • Tarım Laboratuvarları vb. - Devlet Su İşlerine bağlı birimler, - Gıda Kalite Kontrol Müdürlükleri, - Toprak Mahsulleri Ofisinin ilgili birimler, - Gümrük Müsteşarlığına bağlı laboratuvarlar, - Çevre ve Su İşleri Bakanlığına bağlı kuruluşlar, - Üniversitelerin ilgili laboratuvarları, - Atık ıslah eden özel veya resmi kurumlara ait laboratuvarlar - Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlar özellikle hastaneler ( biyokimya ve mikrobiyoloji laboratuvarları), -Özel laboratuvarlar (toprak, su, bitki, gübre ve ilaç vb. analizleri yapan laboratuvarlar) - Gümrük Müsteşarlığına bağlı laboratuvarlarda, - Tarım Kredi Kooperatifleri
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030220570 | |
Qualification Title | LABORATUVAR TEKNOLOJİSİ PROGRAMI Associate | |
Awarding Body | Sinop University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | www.sinop.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Chemistry | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To gain the ability to use the laboratory effectively, to recognize laboratory tools Having sufficient background in mathematics, science and basic engineering; be able to use theoretical and applied knowledge in these fields To have the ability to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, and to develop solutions based on evidence by using the basic knowledge and skills acquired in the field. To be able to identify and effectively use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field. To be equipped with the ability to produce solutions when faced with unforeseen situations in applications related to the field, to take responsibility in teams or to work individually Having a command of effective communication techniques and a level of knowledge of a foreign language to follow the innovations in the field Having a command of effective communication techniques and a level of knowledge of a foreign language to follow the innovations in the field To have knowledge and awareness of occupational safety, occupational health and environmental protection | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students with a grade point average of 50 points or more calculated on one midterm (40%) and one final exam (60%) are considered successful. The associate degree program is an applied program and is designed to provide the knowledge and skills to employ our students who can contribute to the development of the sector in which they work in the business world. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are selected according to the TYT exam and TYT score type conducted by the The Center for Assessment Selection and Placement (ÖSYM). | |
Conditions for Success | The associate degree program is an applied program and is designed to provide the knowledge and skills to employ our students who can contribute to the development of the sector in which they work in the business world. Laboratory Technology Program students receive 30 ECTS credits each semester during their education period of 4 semesters (2 years) and graduate with a total of 120 ECTS credits. Students do a 30-day compulsory internship during the spring semester period in order to consolidate their theoretical knowledge and make practical applications. | |
Progression Paths (Relationship Type) | - Related units of the Ministry of Agriculture, Forestry and Food - Chemistry Laboratories, - Plant Laboratories, - Food Laboratories, - Agricultural Laboratories - Related units of the the State Hydraulic Works - Food Quality Control Directorates - Related units of the Turkish Grain Board - Related units of Undersecretariat of Customs - Laboratories of the ministry of environment, urbanization and climate change - Related laboratories of universities - Private or public institution laboratories that process waste - Laboratories of institutions of the Ministry of Health, especially hospitals (biochemistry and microbiology laboratories) - Agricultural Credit Cooperatives | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030220570
To gain the ability to use the laboratory effectively, to recognize laboratory tools Having sufficient background in mathematics, science and basic engineering; be able to use theoretical and applied knowledge in these fields To have the ability to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, and to develop solutions based on evidence by using the basic knowledge and skills acquired in the field. To be able to identify and effectively use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field. To be equipped with the ability to produce solutions when faced with unforeseen situations in applications related to the field, to take responsibility in teams or to work individually Having a command of effective communication techniques and a level of knowledge of a foreign language to follow the innovations in the field Having a command of effective communication techniques and a level of knowledge of a foreign language to follow the innovations in the field To have knowledge and awareness of occupational safety, occupational health and environmental protection
Students with a grade point average of 50 points or more calculated on one midterm (40%) and one final exam (60%) are considered successful. The associate degree program is an applied program and is designed to provide the knowledge and skills to employ our students who can contribute to the development of the sector in which they work in the business world.
Students are selected according to the TYT exam and TYT score type conducted by the The Center for Assessment Selection and Placement (ÖSYM).
- Related units of the Ministry of Agriculture, Forestry and Food - Chemistry Laboratories, - Plant Laboratories, - Food Laboratories, - Agricultural Laboratories - Related units of the the State Hydraulic Works - Food Quality Control Directorates - Related units of the Turkish Grain Board - Related units of Undersecretariat of Customs - Laboratories of the ministry of environment, urbanization and climate change - Related laboratories of universities - Private or public institution laboratories that process waste - Laboratories of institutions of the Ministry of Health, especially hospitals (biochemistry and microbiology laboratories) - Agricultural Credit Cooperatives
Qualification is continuous