Yeterlilik Kodu | TR0030031715 | |
Yeterlilik Adı | Makine Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Işık Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Meşrutiyet, Işık Ünv., 34980 Şile/İstanbul 444 0 799 | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.isikun.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mekanik ve metal ticareti | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 (2144.07) | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstrideki iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır. Eğitim ve öğretim dili İngilizcedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.
Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi. | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Programın niteliğini gözetmek ve kalitesini güvence altına almak amacıyla:
Her beş yılda bir olmak üzere MÜDEK (Ulusal mühendislik programları yetkili akreditasyon kuruluşu) tarafından makine mühendisliği programı akredite edilmektedir. Başlangıç: 01.05.2016 / Bitiş: 30.09.2027 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Kayıtlı olduğu programın ders planlarında yer alan tüm derslerini başarı ile geçen, iki adet endüstri stajını da başarıyla tamamlamış olan ve genel not ortalaması 4 üzerinden 2 ve üzerinde olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır (bkz. Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği). Programı başarı ile tamamlayanlar yüksek lisans programlarına ve mezuniyet genel not ortalamalarına göre, doktora programlarına başvurabilirler. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 3. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 4. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 5. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030031715
ISCO:08 (2144.07)
ISCO:08 (2144.07)
- Makine mühendisliği bilimi ve uygulama alanlarında faaliyet gösteren akademik ve/veya endüstriyel kuruluşlarda görev alarak toplumun ihtiyaçlarına cevap veren,
- Yaşam boyu öğrenimin gereği bilinciyle kendilerini sürekli geliştirerek, mesleki yaşamlarını başarıyla sürdüren,
- Topluma hizmetin gereğini ve önemini benimseyen, etik değerlere saygılı, çalıştığı pozisyonlarda sosyal alana, iş dünyasına ve teknik alana olumlu katkılarda bulunarak ve gerektiğinde liderlik yaparak görev sorumluluklarını yerine getiren makine mühendislerini yetiştirmek amaçlanmıştır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstrideki iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır. Eğitim ve öğretim dili İngilizcedir.
- Mühendislik Bilgisi:
Matematik, fen bilimleri, temel mühendislik, bilgisayarla hesaplama ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda bilgi; bu bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
- Problem Analizi:
Karmaşık mühendislik problemlerini, temel bilim, matematik ve mühendislik bilgilerini kullanarak ve ele alınan problemle ilgili BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarını gözeterek tanımlama, formüle etme ve analiz becerisi.
- Mühendislik Tasarımı:
Karmaşık mühendislik problemlerine yaratıcı çözümler tasarlama becerisi; karmaşık sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtları ve koşulları gözeterek, mevcut ve gelecekteki gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi.
- Teknik ve Araçların Kullanımı:
Karmaşık mühendislik problemlerinin analizi ve çözümüne yönelik, tahmin ve modelleme de dahil olmak üzere, uygun teknikleri, kaynakları ve modern mühendislik ve bilişim araçlarını, sınırlamalarının da farkında olarak seçme ve kullanma becerisi.
- Araştırma ve İnceleme:
Karmaşık mühendislik problemlerinin incelenmesi için literatür araştırması, deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama dahil, araştırma yöntemlerini kullanma becerisi.
- Mühendislik Uygulamalarının Küresel Etkisi:
Mühendislik uygulamalarının BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları kapsamında, topluma, sağlık ve güvenliğe, ekonomiye, sürdürülebilirlik ve çevreye etkileri hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
- Etik Davranış:
Mühendislik meslek ilkelerine uygun davranma, etik sorumluluk hakkında bilgi; hiçbir konuda ayrımcılık yapmadan, tarafsız davranma ve çeşitliliği kapsayıcı olma konularında farkındalık.
- Bireysel ve Takım Çalışması:
Bireysel olarak ve disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda (yüz yüze, uzaktan veya karma) takım üyesi veya lideri olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi.
- Sözlü ve Yazılı İletişim:
Hedef kitlenin çeşitli farklılıklarını (eğitim, dil, meslek gibi) dikkate alarak, teknik konularda sözlü, yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
- Proje Yönetimi:
Proje yönetimi ve ekonomik yapılabilirlik analizi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik ve yenilikçilik hakkında farkındalık.
- Yaşam Boyu Öğrenme:
Bağımsız ve sürekli öğrenebilme, yeni ve gelişmekte olan teknolojilere uyum sağlayabilme ve teknolojik değişimlerle ilgili sorgulayıcı düşünebilmeyi kapsayan yaşam boyu öğrenme becerisi.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Her ders için uygulanan, final sınavı, ara sınavlar, ödevler, projeler, laboratuvar uygulamaları, yazılı ve sözlü sunumlar gibi ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile bunların başarı notuna katkıları ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan Ders Katalog Formlarında tanımlanmış olup Bölümün web sayfalarında ilan edilmiştir.
- Ölçme ve değerlendirme Işık Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği'nde belirtilen ölçme ve değerlendirme hükümlerine göre yapılmaktadır.
- Programı başarı ile tamamlayan öğrencilere "Makine Mühendisliği Lisans Diploması" verilmektedir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Programın niteliğini gözetmek ve kalitesini güvence altına almak amacıyla:
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl Işık Üniversitesi “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” hazırlanmakta ve YÖK’e sunulmaktadır. Bu raporlar vasıtasıyla üniversiteye yönelik nicel ve nitel özdeğerlendirmeler YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılmaktadır.
Her beş yılda bir olmak üzere MÜDEK (Ulusal mühendislik programları yetkili akreditasyon kuruluşu) tarafından makine mühendisliği programı akredite edilmektedir.
Başlangıç: 01.05.2016 / Bitiş: 30.09.2027
- Işık Üniversitesi Makine Mühendisliği İngilizce programında öğrenim görmek isteyen adaylar, ÖSYM tarafından yapılan YKS veya DGS sınavlarına girip yeterli puan almalı ve tercihte bulunmalıdır. Yerleştirme işlemleri ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılmaktadır. Yurtdışında lise öğretimini tamamlamış adaylar da Üniversite tarafından belirlenen koşulları sağladıkları takdirde programa kabul edilebilirler (bkz. Yurt Dışından Öğrenci Kabul Yönergesi).
- Makine Mühendisliği mezunları çok değişik sektörlerde çok değişik kariyer yapma imkânına sahiptir. Makine tasarım ve imalat, savunma, metalürji ve malzeme, otomotiv, transport, havacılık ve eğitim sektörlerinde görev alabilirler. Bu tür sektörlerde yer alan firmaların Ar-Ge Merkezlerinde araştırıcı olarak, gene bu sektörlerde tasarım, imalat ve işletme mühendisleri olarak görev yapabilirler, yönetici olabilirler. Günümüzde istihdam olasılığı en yüksek mühendislik disiplinlerinden birisi olma özelliğini korumaktadır. Mezuniyet sonrasında değişik alanlarda lisansüstü eğitimlerini de sürdürebilirler, akademik çalışmalar yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
3. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
4. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
5. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030031715 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Mechanical Engineering | |
Awarding Body | Işık University | |
Awarding Body Contact | Işık University, Meşrutiyet, 34980 Şile/İstanbul– Turkey, Tel: +(90) 444 0 799 | |
Awarding Body Url | https://www.isikun.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Mechanics and metal trades | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 (2144.07) | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is aimed to educate mechanical engineers who;
| |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships in laboratories and workshops within higher education institutions and/or in industrial companies. The language of education and training is English. | |
Description | 1. Engineering Knowledge: Knowledge in mathematics, science, basic engineering, computing by using computers and subjects specific to the relevant engineering discipline and ability to use this knowledge to solve complex engineering problems. 2. Problem Analysis: Ability to define, formulate and analyze of complex engineering problems by using basic science, mathematics and engineering knowledge and by considering the relevant UN Sustainable Development Goals. 3. Engineering Design: Ability to design creative solutions for complex engineering problems and ability to design complex systems, processes, devices or products to meet current and future requirements, by considering realistic constraints and conditions. 4. Use of Techniques and Tools: Ability to select and use appropriate techniques, resources and modern engineering and informatics tools, including estimation and modeling, for the analysis and solution of complex engineering problems being aware of their limitations. 5. Research and Review: Ability to conduct literature survey to examine complex engineering problems, ability to design experiments to examine complex engineering problems and ability to use research methods to examine complex engineering problems, including conducting experiments, collecting data, analyzing and interpreting results. 6. Global Impact of Engineering Practices: Knowledge about the effects of engineering practices on society, health and safety, economy, sustainability and the environment within the scope of the UN Sustainable Development Goals and awareness of the legal consequences of engineering solutions. 7. Ethical Behavior: Knowledge about acting in accordance with the principles of engineering profession and ethical responsibility and awareness of acting impartially, without discrimination on any issue, and being inclusive of diversity. 8. Individual and Teamwork: Ability to work effectively individually and in discipline and/or multidisciplinary teams (face-to-face, remote or hybrid sense) as a team member or leader. 9. Oral and Written Communication: Ability to communicate effectively verbally on technical issues, considering various differences of the target audience (such as education, language, age, gender, profession etc.) and ability to communicate effectively in written form on technical issues. 10. Project Management: Knowledge of business practices such as project management and economic feasibility analysis and awareness about entrepreneurship and innovation. 11. Lifelong Learning: Ability for adapting to new and emerging technologies independently and continuously and gain lifelong learning skills including the ability to think inquisitively about technological changes. | |
Key Competencies |
| |
Further Info | • Measurements and assessment methods such as final exam, midterm exams, assignments, projects, laboratory applications, written and oral presentations applied for each course and their contribution to grading are defined in Course Catalog Forms prepared by the relevant faculty members and announced on the Mechanical Engineering Department's web pages. • Measurements and assessments are carried out in accordance with the principles of evaluation Processes specified at Işık University associated with “Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations”. • Students who successfully complete the program are awarded by "Bachelor's Degree in Mechanical Engineering". | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. In order to monitor and ensure the quality of the program: • Işık University, Self-Monitoring and Evaluation Reports" are prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK (Higher Education Council of Turkey) and submitted to it. Through these reports, quantitative and qualitative self-evaluations of different aspects of the university are shared with the public by YÖK. • Mechanical engineering program is accredited by MÜDEK (the authorized accreditation body for national engineering programs) every five years. | |
Access Requirements | Candidates who want to study at Işık University in Mechanical Engineering undergraduate English program must take YKS (National Higher Education Institutions Exam of Turkey) or DGS (National Exam for Students to Transfer from Associate Degree Programs to Bachelor’s Degree Programs of Turkey) exams held by ÖSYM (National Student Selection and Placement Center of Turkey), get sufficient scores and make their choice. Placement procedures are carried out centrally by ÖSYM. Candidates who have completed high school education abroad can also be accepted to the program if they meet the conditions determined by the University (see Directive for Admission of International Students at Işık University). | |
Conditions for Success | Students; who have successfully passed all the courses in the curriculum of the program that they are enrolled in, successfully completed two industrial internships in companies, and who have a GPA of 2 out of 4 and above are entitled to receive a diploma (see Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations). Graduates of the program can apply to master's degree programs and/or doctorate programs, depending on their graduation GPA (Grade Points Average). | |
Progression Paths (Relationship Type) | Mechanical Engineering graduates have the opportunity to pursue many different careers in different sectors. They can work in machinery design and manufacturing, defense, metallurgy and materials, automotive, transportation, aviation and education sectors. They can work as researchers in the R&D Centers of companies, as design, manufacturing and management engineers. Even today, mechanical engineering is still one of the engineering disciplines with the highest employment potential. After graduation, graduates can also continue their postgraduate education in different fields and do academic studies. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 2. Regulation on the “Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer” 3. Regulation on the “Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs” 4. Higher Education Law No. 2547 “Additional Article-35” 5. Regulation on “Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board” | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030031715
ISCO:08 (2144.07)
ISCO:08 (2144.07)
It is aimed to educate mechanical engineers who;
- Embrace the need for and importance of serving society, respect ethical values, fulfill their responsibilities by making positive contributions to the social field, business world and technical field in the positions they work in, and by providing leadership when necessary,
- Respond to the needs of society by taking part in academic and/or industrial organizations operating in the fields of mechanical engineering science and technology and
- Continue their professional careers successfully by continuously improving themselves with the awareness of the necessity of lifelong learning.
Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships in laboratories and workshops within higher education institutions and/or in industrial companies. The language of education and training is English.
1. Engineering Knowledge:
Knowledge in mathematics, science, basic engineering, computing by using computers and subjects specific to the relevant engineering discipline and ability to use this knowledge to solve complex engineering problems.
2. Problem Analysis:
Ability to define, formulate and analyze of complex engineering problems by using basic science, mathematics and engineering knowledge and by considering the relevant UN Sustainable Development Goals.
3. Engineering Design:
Ability to design creative solutions for complex engineering problems and ability to design complex systems, processes, devices or products to meet current and future requirements, by considering realistic constraints and conditions.
4. Use of Techniques and Tools:
Ability to select and use appropriate techniques, resources and modern engineering and informatics tools, including estimation and modeling, for the analysis and solution of complex engineering problems being aware of their limitations.
5. Research and Review:
Ability to conduct literature survey to examine complex engineering problems, ability to design experiments to examine complex engineering problems and ability to use research methods to examine complex engineering problems, including conducting experiments, collecting data, analyzing and interpreting results.
6. Global Impact of Engineering Practices:
Knowledge about the effects of engineering practices on society, health and safety, economy, sustainability and the environment within the scope of the UN Sustainable Development Goals and awareness of the legal consequences of engineering solutions.
7. Ethical Behavior:
Knowledge about acting in accordance with the principles of engineering profession and ethical responsibility and awareness of acting impartially, without discrimination on any issue, and being inclusive of diversity.
8. Individual and Teamwork:
Ability to work effectively individually and in discipline and/or multidisciplinary teams (face-to-face, remote or hybrid sense) as a team member or leader.
9. Oral and Written Communication:
Ability to communicate effectively verbally on technical issues, considering various differences of the target audience (such as education, language, age, gender, profession etc.) and ability to communicate effectively in written form on technical issues.
10. Project Management:
Knowledge of business practices such as project management and economic feasibility analysis and awareness about entrepreneurship and innovation.
11. Lifelong Learning:
Ability for adapting to new and emerging technologies independently and continuously and gain lifelong learning skills including the ability to think inquisitively about technological changes.
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
• Measurements and assessment methods such as final exam, midterm exams, assignments, projects, laboratory applications, written and oral presentations applied for each course and their contribution to grading are defined in Course Catalog Forms prepared by the relevant faculty members and announced on the Mechanical Engineering Department's web pages.
• Measurements and assessments are carried out in accordance with the principles of evaluation Processes specified at Işık University associated with “Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations”.
• Students who successfully complete the program are awarded by "Bachelor's Degree in Mechanical Engineering".
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
In order to monitor and ensure the quality of the program:
• Işık University, Self-Monitoring and Evaluation Reports" are prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK (Higher Education Council of Turkey) and submitted to it. Through these reports, quantitative and qualitative self-evaluations of different aspects of the university are shared with the public by YÖK.
• Mechanical engineering program is accredited by MÜDEK (the authorized accreditation body for national engineering programs) every five years.
Candidates who want to study at Işık University in Mechanical Engineering undergraduate English program must take YKS (National Higher Education Institutions Exam of Turkey) or DGS (National Exam for Students to Transfer from Associate Degree Programs to Bachelor’s Degree Programs of Turkey) exams held by ÖSYM (National Student Selection and Placement Center of Turkey), get sufficient scores and make their choice. Placement procedures are carried out centrally by ÖSYM. Candidates who have completed high school education abroad can also be accepted to the program if they meet the conditions determined by the University (see Directive for Admission of International Students at Işık University).
Mechanical Engineering graduates have the opportunity to pursue many different careers in different sectors. They can work in machinery design and manufacturing, defense, metallurgy and materials, automotive, transportation, aviation and education sectors. They can work as researchers in the R&D Centers of companies, as design, manufacturing and management engineers. Even today, mechanical engineering is still one of the engineering disciplines with the highest employment potential. After graduation, graduates can also continue their postgraduate education in different fields and do academic studies.
1. Higher Education Law No. 2547
2. Regulation on the “Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer”
3. Regulation on the “Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs”
4. Higher Education Law No. 2547 “Additional Article-35”
5. Regulation on “Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board”
Qualification is continuous