Yeterlilik Kodu | TR0030003697 | |
Yeterlilik Adı | Mimari Restorasyon Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Aksaray Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Mimarlık ve şehir planlama | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70i, uygulamaların ise en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, küçük sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | •Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması gerekmektedir. Programa 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, Yükseköğretim Kurulu ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından belirlenen koşullar çerçevesinde öğrenci alınır. (YGS5) Kayıt yaptıracak öğrencilerin bir başka örgün yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamaları şarttır.•Mimari Restorasyon Programı’ na ilgili meslek lisesi mezunları sınavsız geçişle gelebildiği gibi eksik kontenjanlara YGS-5 sınav puanı ile yerleştirilen lise mezunu öğrenciler de gelebilmektedir.•Sınavsız Geçiş: Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler, istedikleri taktirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki, daha sonra da bölgesi dışındaki meslek yüksekokulu ön lisans programlarına sınavsız olarak yerleştirilmektedir. Sınavsız Geçiş yerleştirme işlemleri ÖSYM merkezi sistemiyle yapılır. | |
Başarma Şartları | Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve stajını başarıyla tamamlamak gerekmektedir. (40 iş günü staj) | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezuniyet Sonrası İş Olanakları: Programdan mezun olanlar Mimari Restorasyon Ön Lisans Programı Mezunu olurlar. Mimari Restorasyon Programı mezunları, restorasyon konularında faaliyet gösteren Kamu (Kültür ve Turizm Bakanlığı Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuvarı, Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Milli Parklar, Karayolları Genel Müdürlüğü, Belediyeler...)ve özel kuruluşların laboratuvar, şantiye ve bürolarında, Vakıfların gerçekleştirdiği restorasyon işlerinde, Milli Saraylar Daire Başkanlığına bağlı müze ve saraylarda veya özel müzelerde, arkeolojik kazı ekiplerinde ve şantiyelerde mimarlar yanında teknik eleman olarak istihdam edilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030003697
- Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma.
- Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma.
- Tarihi çevre koruma ve yaşatma bilincinin oluşturulması doğrultusunda Geleneksel Türk Mimarisinde ve El Sanatlarındaki süsleme tekniklerinin uygulanması, korunması, konservasyonlarının gerçekleştirilmesi becerilerinin kazandırılması.
- Mimari Rölöve, Restütisyon ve Restorasyon Projelerinin çizim, tasarım, uygulamalarını ve konsevasyonlarını gerçekleştirme yeteneğine ulaşma.
- Bir işletmede ortaya çıkabilecek her türlü sorunla mücadeleye yönelik bilgileri alarak iş ortamını iyileştirebilen, iyi organizasyon yapabilen, iş ahlakına sahip bireylerin yetiştirilmesi.
- Kültür varlıklarını ve tarihi çevrelerin korunması için yapılan çalışmalar doğrultusunda, Geleneksel yapım teknikleri ve uygulamalarının günümüz koşullarında uygulanarak yaşatılması ve Türk Mimarisindeki uygulamalarının örnek alınmasının kazandırılması.
- Kültür varlıklarının korunmasına yönelik mimari proje çizimlerine dair teknik alt yapının oluşturulması, iki boyutlu ve üç boyutlu çizimlerin kavranması.
- Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma.
- Arkeolojik buluntu ve eserlerin, Geleneksel yapı türü ve elamanlarının restorasyonu, konservasyonu, belgeleme çalışmaları, Rölöve analiz çalışmalarının yapımı gibi konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma.
- Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme.
- Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
- Özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma.
- Rölöve ve Restorasyon uygulamalarında kullanılan teknolojik malzeme, yöntemler, ve kimyasallar hakkında teknik bilgi ve becerilerin kazanılması.
- Alanı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik değerler ve sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak. Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
- Mezuniyet sonrası “Konservatör-Restoratör” olarak resmi veya özel kurum ve kuruluşlarda görev alacak öğrenciye; mezuniyetleri sonrasında, ülkemizde çalışma olanağına en fazla sahip olacakları ve uygulamalı derslerde örneklerini üretecekleri taşınır-taşınmaz kültür varlıklarını; dönem, toplum, malzeme, teknoloji, işlev, estetik ve üslup gibi birbirinden ayırt edici temel özellikleriyle kuramsal olarak tanıtmak.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70i, uygulamaların ise en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, küçük sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir.
•Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması gerekmektedir. Programa 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, Yükseköğretim Kurulu ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından belirlenen koşullar çerçevesinde öğrenci alınır. (YGS5) Kayıt yaptıracak öğrencilerin bir başka örgün yükseköğretim kurumunda kayıtlı olmamaları şarttır.•Mimari Restorasyon Programı’ na ilgili meslek lisesi mezunları sınavsız geçişle gelebildiği gibi eksik kontenjanlara YGS-5 sınav puanı ile yerleştirilen lise mezunu öğrenciler de gelebilmektedir.•Sınavsız Geçiş: Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrenciler, istedikleri taktirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki, daha sonra da bölgesi dışındaki meslek yüksekokulu ön lisans programlarına sınavsız olarak yerleştirilmektedir. Sınavsız Geçiş yerleştirme işlemleri ÖSYM merkezi sistemiyle yapılır.
Mezuniyet Sonrası İş Olanakları: Programdan mezun olanlar Mimari Restorasyon Ön Lisans Programı Mezunu olurlar. Mimari Restorasyon Programı mezunları, restorasyon konularında faaliyet gösteren Kamu (Kültür ve Turizm Bakanlığı Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuvarı, Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü, Vakıflar Genel Müdürlüğü, Milli Parklar, Karayolları Genel Müdürlüğü, Belediyeler...)ve özel kuruluşların laboratuvar, şantiye ve bürolarında, Vakıfların gerçekleştirdiği restorasyon işlerinde, Milli Saraylar Daire Başkanlığına bağlı müze ve saraylarda veya özel müzelerde, arkeolojik kazı ekiplerinde ve şantiyelerde mimarlar yanında teknik eleman olarak istihdam edilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030003697 | |
Qualification Title | MİMARİ RESTORASYON Associate | |
Awarding Body | Aksaray University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Architecture and town planning | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A student has to register at the beginning of the semester and has to attend at least 70% of the theoretical lessons and 80% of the practices in order to be able to enter the final exam of that particular course. The students are given at least one mid-term exam and one final exam. Mid-term exam (the grades given by assignments, lab exams and quizzes may also be added to mid-term grade) consists 40% of the pass mark and final exam consists the other 60%. All the exams are evaluated out of 100. A student who has acquired AA, BA, BB, CB or CC as the pass mark from any course is considered as successful for that particular lesson. DC and DD are conditional successful grades. A student has to obtain 2.0 GPA (General Point Average) in order to be considered as successful for a course which they have received DC or DD as pass mark. •In order to be able to receive an Associate Degree in Architectural Restoration Program, it is required to successfully complete all the compulsory and elective courses a student should have (a total of 120 ACTS) and to have at least 2.00 GPA (grade point average) over 4.00 •Students who complete the program successfully trainings courses they had taken during the search needs of public and private sector employees will have the qualifications to fill the gap. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The applicant should have a high school or its equivalent diploma and the other requirements are determined by OSYM ( Student Selection and Placement Center ) in accordance with the applicable legislation of YOK (Higher Education Council)ASU undergraduate associate degree programs accept students within the provisions of the Student Selection and Placement Center (OSYM) and within the framework of the Higher Education Act Law No.2547 and those who want to enroll in these programs should not have an existing enrollment in another higher education program. Open Admission: Students who graduate from vocational and technical high schools may choose to enroll in an associate degree program as a continuation of the program they have completed, or a similar one, found in their own Professional and Technical Education Regions (PTER). Later, the student may enroll in a vocational school associate programs out of their region on an open admission basis. Open admission placement operations are conducted via the SSPC central system. | |
Conditions for Success | •In order to be able to receive an Associate Degree in Architectural Restoration Program, it is required to successfully complete all the compulsory and elective courses a student should have (a total of 120 ACTS) and to have at least 2.00 GPA (grade point average) over 4.00 •Students who complete the program successfully trainings courses they had taken during the search needs of public and private sector employees will have the qualifications to fill the gap.Graduation Requirements: A student has to pass all the courses (a total of 120 ACTS), obtain at least 2.00 GPA over 4.00, escape FF or FD for any courses and complete the compulsory internship in order to be able to successfully complete the program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Program completers of the Graduate Program in Architectural Restoration will be employed in laboratories, sites and offices of public (Ministry of Culture and Tourism Restoration and Conservation Central Laboratory, Directorate of Architectural Survey and Monuments, General Directorate of Foundations…) and private organizations engaged in restoration activities, museums and palaces which belong to the Directorate of National Palaces, archaeological excavation teams and construction sites, as technical staff to architects. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030003697
- To have advanced knowledge and comprehension on the conservation of historical structures and sites which are two different aspects of cultural heritage.
- To have advanced knowledge and comprehension about topics related to restoration theories, international contemporary conservation principles, national and international legal and organizational regulations and documentation of cultural heritage, all of which are the fundamentals of conservation.
- To teach the students the skills to apply the ornamentation techniques and conserve the ornamentations in Traditional Turkish Architecture and Hand-Crafts in order to create consciousness for preservation and conservation of historical environments.
- To gain the skills to draw, design, apply, and conserve projects of Architectural Survey, Restitution, and Restoration.
- To bring up individuals with good morals who are able to organize and act well in working environments to cope with any problems that may rise there.
- To sample and apply the traditional building techniques and applications under recent conditions according to the studies to conserve cultural heritage and historical environments.
- To gain the technical skills to do architectural drawings for the conservation of cultural heritage and to comprehend 2D and 3D drawing.
- To get informed and acquire critical insight in order to benefit from national and international examples of conservation of ever-destroyed historical sites, to do analytical surveys and typological studies, and to evaluate the data acquired from such studies.
- To have advanced knowledge and comprehension on subjects such as the restoration and conservation of archaeological findings and traditional structure types and elements, documentation, and survey analysis.
- To apply and integrate the knowledge, conception and problem solving abilities gained about monument and site conservation with the knowledge in related areas and to apply them in multi-disciplinary and interdisciplinary contexts.
- To gain verbal and written skills needed to express oneself; prepare job applications, business letters, technical reports, and etc., in a foreign language.
- To gain skills to conduct, present and discuss a unique scientific study dialectically.
- To acquire technical knowledge and skills about technological equipment, methods, and chemicals used in survey and restoration applications.
- To get informed about social responsibility, ethical values and social security rights in his work and related areas.
- To get informed about work safety, worker health and environmental preservation about his work and related areas.
- To introduce the students who will be employed as “Conservator-Restorator” in private or government institutions after their graduation, theoretically with the movable-unmovable cultural heritage, examples of which they will craft, along with their distinctive characteristics such as period, society, material, technology, function, aesthetics and style.
A student has to register at the beginning of the semester and has to attend at least 70% of the theoretical lessons and 80% of the practices in order to be able to enter the final exam of that particular course. The students are given at least one mid-term exam and one final exam. Mid-term exam (the grades given by assignments, lab exams and quizzes may also be added to mid-term grade) consists 40% of the pass mark and final exam consists the other 60%. All the exams are evaluated out of 100. A student who has acquired AA, BA, BB, CB or CC as the pass mark from any course is considered as successful for that particular lesson. DC and DD are conditional successful grades. A student has to obtain 2.0 GPA (General Point Average) in order to be considered as successful for a course which they have received DC or DD as pass mark. •In order to be able to receive an Associate Degree in Architectural Restoration Program, it is required to successfully complete all the compulsory and elective courses a student should have (a total of 120 ACTS) and to have at least 2.00 GPA (grade point average) over 4.00 •Students who complete the program successfully trainings courses they had taken during the search needs of public and private sector employees will have the qualifications to fill the gap.
The applicant should have a high school or its equivalent diploma and the other requirements are determined by OSYM ( Student Selection and Placement Center ) in accordance with the applicable legislation of YOK (Higher Education Council)ASU undergraduate associate degree programs accept students within the provisions of the Student Selection and Placement Center (OSYM) and within the framework of the Higher Education Act Law No.2547 and those who want to enroll in these programs should not have an existing enrollment in another higher education program. Open Admission: Students who graduate from vocational and technical high schools may choose to enroll in an associate degree program as a continuation of the program they have completed, or a similar one, found in their own Professional and Technical Education Regions (PTER). Later, the student may enroll in a vocational school associate programs out of their region on an open admission basis. Open admission placement operations are conducted via the SSPC central system.
Program completers of the Graduate Program in Architectural Restoration will be employed in laboratories, sites and offices of public (Ministry of Culture and Tourism Restoration and Conservation Central Laboratory, Directorate of Architectural Survey and Monuments, General Directorate of Foundations…) and private organizations engaged in restoration activities, museums and palaces which belong to the Directorate of National Palaces, archaeological excavation teams and construction sites, as technical staff to architects.
Qualification is continuous