Yeterlilik Kodu | TR0030222832 | |
Yeterlilik Adı | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Marmaraereğlisi Meslek Yüksekokulu Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Namık Kemal, Kampüs Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.nku.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Muhasebe ve vergilendirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08:4311.10 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Önlisans Programında çağdaş yaşama uyum sağlayabilecek, kavramsal ve akılcı düşünebilen bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Bölümden mezun olan öğrenciler kamu ve özel sektörde yardımcı eleman olarak çalışabilir. Bu programda çağdaş yaşama uyum sağlayabilecek, kavramsal ve akılcı düşünebilen bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Program 2 yıllık eğitim süresi içerisinde 4 yarıyıldan oluşan bir eğitim yapısına sahiptir. 1. sınıf müfredatında Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi ve Yabancı dil gibi genel kültür derslerinin yanında çeşitli meslek dersleri de yer almaktadır Programda muhasebe ve vergiye yönelik güncel derslerin yanı sıra hukuk, iş ve sosyal güvenlik, ticaret hukuku gibi iş ve iş yaşantısını düzenleyen dersler de bulunmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir. Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır. Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir: 100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00 Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir.
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak. | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | “Muhasebe ve Vergi Uygulamaları” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
Bunlara ek olarak ‘Muhasebe ve Vergi Uygulamaları’ ön lisans programı mezunları, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, Açık Öğretim Fakültelerinin aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları mezunları; büyük kuruluşların muhasebe, finans ve denetim birimlerinde, mali müşavirlerin ve yeminli mali müşavirlerin bürolarında yardımcı eleman, bankalar, sigorta şirketleri ile turizm, inşaat ve endüstri işletmelerinde muhasebe elemanı olarak çalışmaktadır. | |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030222832
ISCO: 08:4311.10
ISCO: 08:4311.10
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Önlisans Programında çağdaş yaşama uyum sağlayabilecek, kavramsal ve akılcı düşünebilen bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Bölümden mezun olan öğrenciler kamu ve özel sektörde yardımcı eleman olarak çalışabilir. Bu programda çağdaş yaşama uyum sağlayabilecek, kavramsal ve akılcı düşünebilen bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Program 2 yıllık eğitim süresi içerisinde 4 yarıyıldan oluşan bir eğitim yapısına sahiptir. 1. sınıf müfredatında Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi ve Yabancı dil gibi genel kültür derslerinin yanında çeşitli meslek dersleri de yer almaktadır Programda muhasebe ve vergiye yönelik güncel derslerin yanı sıra hukuk, iş ve sosyal güvenlik, ticaret hukuku gibi iş ve iş yaşantısını düzenleyen dersler de bulunmaktadır.
- Derslikler, Bilgisayar Laboratuvarı ve Çevrimiçi.
- Öğrenme örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir.
- Ayrıca; zorunlu staj ilgili kamu ve özel kuruluşlarda yapılmaktadır.
- Muhasebe ve vergi uygulamalarını yerine getirmede muhasebe mesleği ile ilgili güncel mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakim olmak; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak; denetim ve muhasebe standartlarını kavramak.
- İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
- Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile güncel gelişmeleri takip ederek bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusunda usul ve esasları açıklayabilmek.
- Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek
- Kamu ve özel sektör kuruluşlarında mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisine sahip olmak.
- Muhasebecilik mesleği ile ilgili tasarımları ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri geliştirebilme; finansal tabloları düzenleyebilme ve analiz edebilme becerisine sahip olmak.
- Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, işletme, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirerek kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahip olmak.
- Muhasebecilik mesleği ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak
- Mesleki etkili iletişim kurmak için meslekle ilgili tekniklere hâkim olarak ve alanındaki yenilikleri takip ederek yabancı dil bilgisine sahip olmak.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak.
“Muhasebe ve Vergi Uygulamaları” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
- İşletme
- Uluslararası Finans
- İktisat
- Uluslararası Finans ve Bankacılık
- Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri
- Uluslararası İşletmecilik
- Ekonomi
- Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret
- İşletme Bilgi Yönetimi
- Uluslararası Ticaret
- İşletme Yönetimi
- Uluslararası Ticaret ve Finans
- İşletme-Ekonomi
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik
- Lojistik Yönetimi
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi
- Maliye
- Muhasebe
- Muhasebe Bilgi Sistemleri
- Muhasebe ve Finans Yönetimi
- Muhasebe ve Denetim
Bunlara ek olarak ‘Muhasebe ve Vergi Uygulamaları’ ön lisans programı mezunları, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, Açık Öğretim Fakültelerinin aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
- Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri,
- İktisat,
- Kamu Yönetimi,
- Maliye,
- Uluslararası İlişkiler,
- İşletme,
- Konaklama İşletmeciliği
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları mezunları; büyük kuruluşların muhasebe, finans ve denetim birimlerinde, mali müşavirlerin ve yeminli mali müşavirlerin bürolarında yardımcı eleman, bankalar, sigorta şirketleri ile turizm, inşaat ve endüstri işletmelerinde muhasebe elemanı olarak çalışmaktadır.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
- Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği (31514 Sayı No’lu Yönetmelik)
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030222832 | |
Qualification Title | Accounting And Tax Applications Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Tekirdağ Namık Kemal University | |
Awarding Body Contact | Namık Kemal, Campus Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Awarding Body Url | http://www.nku.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Accounting and taxation | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08:4311.10 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The Accounting and Tax Applications Associate Degree Program aims to train individuals who can adapt to contemporary life and think conceptually and rationally. Students who graduate from the department can work as assistant staff in the public and private sectors. The program aims to train individuals who can adapt to contemporary life and think conceptually and rationally. The program has an educational structure consisting of 4 semesters within a 2-year education period. In addition to general culture courses such as Turkish Language, Atatürk's Principles and Revolution History and Foreign Language, the 1st grade curriculum also includes various vocational courses. In addition to current accounting and tax courses, the program also includes courses that regulate business and work life, such as law, labor and social security, and commercial law. | |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised. In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below. The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below: Value out of 100 points Letter grade Coefficient 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00 At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Programme of Accounting And Tax Applications is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade). | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK. 3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree. 4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. | |
Access Requirements | Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota. | |
Conditions for Success | In order to graduate, students studying in this programme must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum with a grade of at least DD/S. The minimum ECTS required for graduation is 120. Students are also required to complete their compulsory internships in the specified time and characteristics. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who successfully complete the “Accounting and Tax Applications” associate degree program can transfer to the following undergraduate programs if they are successful in the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM: • Business Administration • International Finance • Economics • International Finance and Banking • Labor Economics and Industrial Relations • International Business • Economics • International Business and Trade • Business Information Management • International Trade • Business Administration • International Trade and Finance • Business-Economy • International Trade and Logistics • Logistics Management • International Trade and Logistics Management • Finance • Accounting • Accounting Information Systems • Accounting and Finance Management • Accounting and Auditing In addition, graduates of the ‘Accounting and Tax Applications’ associate degree program can transfer to the following undergraduate programs of Open Education Faculties if they are successful in the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM: • Labor Economics and Industrial Relations, • Economics, • Public Administration, • Finance, • International Relations, • Business, • Accommodation Management Accounting and Tax Applications graduates work as assistant staff in the accounting, finance and auditing units of large organizations, in the offices of financial advisors and certified public accountants, and as accounting staff in banks, insurance companies, and in tourism, construction and industrial enterprises. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation 3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514) | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030222832
ISCO: 08:4311.10
ISCO: 08:4311.10
The Accounting and Tax Applications Associate Degree Program aims to train individuals who can adapt to contemporary life and think conceptually and rationally. Students who graduate from the department can work as assistant staff in the public and private sectors. The program aims to train individuals who can adapt to contemporary life and think conceptually and rationally. The program has an educational structure consisting of 4 semesters within a 2-year education period. In addition to general culture courses such as Turkish Language, Atatürk's Principles and Revolution History and Foreign Language, the 1st grade curriculum also includes various vocational courses. In addition to current accounting and tax courses, the program also includes courses that regulate business and work life, such as law, labor and social security, and commercial law.
- Classrooms, Computer Labs and Online.
- Learning takes place in the form of formal and distance education.
- In addition; compulsory internships are held in relevant public and private institutions.
- To be familiar with current professional principles and legal regulations related to the accounting profession in carrying out accounting and tax practices; to gain theoretical and practical knowledge in these areas; to understand auditing and accounting standards.
- To have knowledge of labor law and work safety, environmental protection and quality awareness.
- To be able to follow current developments with commercial information, documents, books and notifications and to explain the procedures and principles regarding their electronic applications.
- To be able to select and effectively use modern techniques, tools and information technologies required for applications related to the field
- To have the ability to independently examine and apply professional problems and issues in public and private sector organizations with an analytical and critical approach and processes related to the field.
- To be able to clearly explain designs and applications related to the accounting profession to colleagues, superiors and people and groups they serve and to work in a team.
- To have the ability to interpret and evaluate data, define problems and develop solution suggestions using the basic level of knowledge and skills acquired in the field; to be able to organize and analyze financial statements.
- To have awareness of career management and lifelong learning by relating accounting and tax information to disciplines such as economics, business, and law.
- To have social, scientific, cultural, and ethical values in the stages of collecting, implementing, and announcing data related to the accounting profession.
- To have foreign language knowledge by mastering the techniques related to the profession and following innovations in the field in order to establish effective professional communic
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Reading and writing competence
- Multi language competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised.
In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Programme of Accounting And Tax Applications is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade).
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.
3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree.
4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota.
Those who successfully complete the “Accounting and Tax Applications” associate degree program can transfer to the following undergraduate programs if they are successful in the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM:
• Business Administration
• International Finance
• Economics
• International Finance and Banking
• Labor Economics and Industrial Relations
• International Business
• Economics
• International Business and Trade
• Business Information Management
• International Trade
• Business Administration
• International Trade and Finance
• Business-Economy
• International Trade and Logistics
• Logistics Management
• International Trade and Logistics Management
• Finance
• Accounting
• Accounting Information Systems
• Accounting and Finance Management
• Accounting and Auditing
In addition, graduates of the ‘Accounting and Tax Applications’ associate degree program can transfer to the following undergraduate programs of Open Education Faculties if they are successful in the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM:
• Labor Economics and Industrial Relations,
• Economics,
• Public Administration,
• Finance,
• International Relations,
• Business,
• Accommodation Management
Accounting and Tax Applications graduates work as assistant staff in the accounting, finance and auditing units of large organizations, in the offices of financial advisors and certified public accountants, and as accounting staff in banks, insurance companies, and in tourism, construction and industrial enterprises.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514)
The qualification is valid at all times.