Yeterlilik Kodu

TR0030222618

Yeterlilik Adı
Nanoteknoloji Doktora Programı
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Fizik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Lisans Yeterliliklerine dayalı aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık geliştirme ve derinleştirme becerisi olan bireyler yetiştirmek.
  • Alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirmek.
  • Öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey bilimsel çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek
Öğrenme Ortamları

Teorik ve uygulamalı eğitim için derslik, laboratuvar, kütüphane ortamı

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanı ile ilgili yeni yöntem ve fikirler geliştirebilmek.
  • Alandaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanabilmek
  • Doktora yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
  • Alanla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
  • Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapabilmek
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak bilime katkıda bulunmak
  • Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek
  • Alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek
  • Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümünde liderlik yapabilmek
  • En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde iletişim kurabilmek ve tartışabilmek.
  • Akademik ve profesyonel bağlamda bilgi toplumu sürecine katkıda bulunmak.
  • Alanı/iş yaşamındaki toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretmek
Anahtar Yetkinlikler

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

20215 -Fen Bilimleri ve Matematik/Fizik/Nanoteknoloji

20112-Fen Bilimleri ve Matematik/Kimya/Nanoteknoloji

92513 -Mühendislik/Biyomühendislik/ Nanoteknoloji

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav, sunum, ödev ve laboratuvar çalışması.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre; ALES veya eşdeğeri sınav notu, yabancı dil notu, lisans dersleri not ortalaması ve mülâkat sonuçları, Yönetmelikte belirtilen asgari notlardan az olmamak üzere ilgili enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Senato kararıyla belirlenir

Başarma ŞartlarıDoktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi dört krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az sekiz ders, seminer, tez önerisi, yeterlik sınavı ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on dört ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur. Ders dönemini başarıyla tamamlayan doktora yeterlilik sınavını başarıyla geçip doktora tezini başarı ile savunan, doktora programı için belirlenen bütün koşulları başarıyla sağlayan ve ilgili enstitüce istenen diğer işlemleri de yerine getiren öğrenciye, üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunan doktora diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Teorik ve uygulamalı eğitimin ilk iki dönemini tamamladıktan sonra, öğrenciler doktora yeterlilik sınavına girerler. Başarılı öğrenciler tez önerisini hazırlar ve komiteye sunarlar, ardından tez çalışmalarına başlarlar. Her altı aylık periyodun sonunda, öğrenci komiteye ilerleme raporu sunar. Çalışma tamamlandığında, öğrenci tezi savunur ve başarılı olursa mezun olur. Çalışma başarısız veya eksik bulunursa, öğrenci jüri üyelerinin yönlendirmeleri doğrultusunda gerekli düzeltmeleri yapar.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222618


Yeterlilik Adı
Nanoteknoloji Doktora Programı

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Lisans Yeterliliklerine dayalı aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık geliştirme ve derinleştirme becerisi olan bireyler yetiştirmek.
  • Alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirmek.
  • Öğrenmeyi yönlendirebilmek ve ileri düzey bilimsel çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek

Öğrenme Ortamları

Teorik ve uygulamalı eğitim için derslik, laboratuvar, kütüphane ortamı


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alanı ile ilgili yeni yöntem ve fikirler geliştirebilmek.
  • Alandaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek ve alanla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanabilmek
  • Doktora yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
  • Alanla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak.
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilmek, özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
  • Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapabilmek
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayı ortaya koyarak bilime katkıda bulunmak
  • Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilmek
  • Alanı ile ilgili bilimsel bir makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilmek
  • Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümünde liderlik yapabilmek
  • En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde iletişim kurabilmek ve tartışabilmek.
  • Akademik ve profesyonel bağlamda bilgi toplumu sürecine katkıda bulunmak.
  • Alanı/iş yaşamındaki toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretmek

Anahtar Yetkinlikler

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

20215 -Fen Bilimleri ve Matematik/Fizik/Nanoteknoloji

20112-Fen Bilimleri ve Matematik/Kimya/Nanoteknoloji

92513 -Mühendislik/Biyomühendislik/ Nanoteknoloji


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınav, sunum, ödev ve laboratuvar çalışması.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre; ALES veya eşdeğeri sınav notu, yabancı dil notu, lisans dersleri not ortalaması ve mülâkat sonuçları, Yönetmelikte belirtilen asgari notlardan az olmamak üzere ilgili enstitü yönetim kurulunun teklifi ve Senato kararıyla belirlenir


Başarma Şartları
Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi dört krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az sekiz ders, seminer, tez önerisi, yeterlik sınavı ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on dört ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur. Ders dönemini başarıyla tamamlayan doktora yeterlilik sınavını başarıyla geçip doktora tezini başarı ile savunan, doktora programı için belirlenen bütün koşulları başarıyla sağlayan ve ilgili enstitüce istenen diğer işlemleri de yerine getiren öğrenciye, üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalındaki programın onaylanmış adı bulunan doktora diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Teorik ve uygulamalı eğitimin ilk iki dönemini tamamladıktan sonra, öğrenciler doktora yeterlilik sınavına girerler. Başarılı öğrenciler tez önerisini hazırlar ve komiteye sunarlar, ardından tez çalışmalarına başlarlar. Her altı aylık periyodun sonunda, öğrenci komiteye ilerleme raporu sunar. Çalışma tamamlandığında, öğrenci tezi savunur ve başarılı olursa mezun olur. Çalışma başarısız veya eksik bulunursa, öğrenci jüri üyelerinin yönlendirmeleri doğrultusunda gerekli düzeltmeleri yapar.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222618

Qualification Title
Nanotechnology Doctorate Program
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasPhysics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • Training individuals with expertise to enhance and deepen their knowledge in the same or different field based on undergraduate qualifications.
  •  Analyzing information related to the field critically.
  • To be able to guide learning and conduct advanced scientific studies independently.
Learning Environments
  • Classroom, laboratory, library environment for theoretical and applied education
Description
  • Developing new methods and ideas related to the field.
  • Being able to approach new knowledge in the field systematically and gaining advanced skills in research methods related to the field.
  • Developing, deepening, and innovating expert-level knowledge in the field based on doctoral qualifications through original thinking and/or research, and reaching original definitions that will bring innovation to science.
  • Understanding the interaction between various disciplines related to the field; reaching original conclusions using specialized information that requires the analysis, synthesis, and evaluation of new and complex ideas.
  • Contributing to science by innovating, developing a new scientific method, applying a method to a different field, investigating, understanding, designing, adapting, and applying an original subject.
  • Being able to critically analyze, synthesize, and evaluate new ideas.
  • Contributing to science by presenting a publishable original study that innovates, develops a new scientific method, or applies a known method to a field.
  • Demonstrating competence in defending original views within an expert community and effectively communicating within that community.
  • Expanding the boundaries of knowledge in the field by publishing a scientific article in national and/or international peer-reviewed journals.
  • Providing leadership in solving original and interdisciplinary problems.
  • Being able to communicate and discuss proficiently in at least one foreign language at an advanced level.
  • Contributing to the knowledge society process in academic and professional contexts.
  • Generating solutions for societal, scientific, and ethical issues in the field/work life.
Key Competencies

3. Mathematical proficiency and competence in science, technology, and engineering:

20215 - Science and Mathematics/Physics/Nanotechnology

20112 - Science and Mathematics/Chemistry/Nanotechnology

92513 - Engineering/Biomedical Engineering/Nanotechnology

Further Info-
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

According to the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulation; ALES or equivalent exam score, foreign language proficiency score, undergraduate course grade point average, and interview results are determined by the proposal of the relevant institute's board of directors and the decision of the Senate, not to be less than the minimum grades specified in the Regulation.

Conditions for SuccessThe doctoral program consists of a minimum of eight courses, seminars, thesis proposal, qualification exam, and thesis work, totaling at least 240 ECTS credits, provided that it does not fall below twenty-four credits in total and sixty ECTS credits per academic term for students admitted with a thesis-based master's degree. For students admitted with a bachelor's degree, it consists of a total of at least 300 ECTS credits, including fourteen courses, seminars, qualification exam, thesis proposal, and thesis work, with a minimum of forty-two credits. Upon successful completion of the course period, passing the doctoral qualification exam, successfully defending the doctoral thesis, fulfilling all specified conditions for the doctoral program, and completing any other required procedures by the relevant institute, the student is awarded a doctoral diploma bearing the approved name of the program in the department in which the student is erolled.
Progression Paths (Relationship Type)

The doctoral program consists of a minimum of eight courses, seminars, thesis proposal, qualification exam, and thesis work, totaling at least 240 ECTS credits, provided that it does not fall below twenty-four credits in total and sixty ECTS credits per academic term for students admitted with a thesis-based master's degree. For students admitted with a bachelor's degree, it consists of a total of at least 300 ECTS credits, including fourteen courses, seminars, qualification exam, thesis proposal, and thesis work, with a minimum of forty-two credits. Upon successful completion of the course period, passing the doctoral qualification exam, successfully defending the doctoral thesis, fulfilling all specified conditions for the doctoral program, and completing any other required procedures by the relevant institute, the student is awarded a doctoral diploma bearing the approved name of the program in the department in which the student is erolled.

Legal Basis

Law No. 2547

Validity Period (If Any)

The qualification is continuously valid

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222618


Qualification Title
Nanotechnology Doctorate Program

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • Training individuals with expertise to enhance and deepen their knowledge in the same or different field based on undergraduate qualifications.
  •  Analyzing information related to the field critically.
  • To be able to guide learning and conduct advanced scientific studies independently.

Learning Environments
  • Classroom, laboratory, library environment for theoretical and applied education

Description
  • Developing new methods and ideas related to the field.
  • Being able to approach new knowledge in the field systematically and gaining advanced skills in research methods related to the field.
  • Developing, deepening, and innovating expert-level knowledge in the field based on doctoral qualifications through original thinking and/or research, and reaching original definitions that will bring innovation to science.
  • Understanding the interaction between various disciplines related to the field; reaching original conclusions using specialized information that requires the analysis, synthesis, and evaluation of new and complex ideas.
  • Contributing to science by innovating, developing a new scientific method, applying a method to a different field, investigating, understanding, designing, adapting, and applying an original subject.
  • Being able to critically analyze, synthesize, and evaluate new ideas.
  • Contributing to science by presenting a publishable original study that innovates, develops a new scientific method, or applies a known method to a field.
  • Demonstrating competence in defending original views within an expert community and effectively communicating within that community.
  • Expanding the boundaries of knowledge in the field by publishing a scientific article in national and/or international peer-reviewed journals.
  • Providing leadership in solving original and interdisciplinary problems.
  • Being able to communicate and discuss proficiently in at least one foreign language at an advanced level.
  • Contributing to the knowledge society process in academic and professional contexts.
  • Generating solutions for societal, scientific, and ethical issues in the field/work life.

Key Competencies

3. Mathematical proficiency and competence in science, technology, and engineering:

20215 - Science and Mathematics/Physics/Nanotechnology

20112 - Science and Mathematics/Chemistry/Nanotechnology

92513 - Engineering/Biomedical Engineering/Nanotechnology


Further Info
-

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

According to the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulation; ALES or equivalent exam score, foreign language proficiency score, undergraduate course grade point average, and interview results are determined by the proposal of the relevant institute's board of directors and the decision of the Senate, not to be less than the minimum grades specified in the Regulation.


Conditions for Success
The doctoral program consists of a minimum of eight courses, seminars, thesis proposal, qualification exam, and thesis work, totaling at least 240 ECTS credits, provided that it does not fall below twenty-four credits in total and sixty ECTS credits per academic term for students admitted with a thesis-based master's degree. For students admitted with a bachelor's degree, it consists of a total of at least 300 ECTS credits, including fourteen courses, seminars, qualification exam, thesis proposal, and thesis work, with a minimum of forty-two credits. Upon successful completion of the course period, passing the doctoral qualification exam, successfully defending the doctoral thesis, fulfilling all specified conditions for the doctoral program, and completing any other required procedures by the relevant institute, the student is awarded a doctoral diploma bearing the approved name of the program in the department in which the student is erolled.

Progression Paths (Relationship Type)

The doctoral program consists of a minimum of eight courses, seminars, thesis proposal, qualification exam, and thesis work, totaling at least 240 ECTS credits, provided that it does not fall below twenty-four credits in total and sixty ECTS credits per academic term for students admitted with a thesis-based master's degree. For students admitted with a bachelor's degree, it consists of a total of at least 300 ECTS credits, including fourteen courses, seminars, qualification exam, thesis proposal, and thesis work, with a minimum of forty-two credits. Upon successful completion of the course period, passing the doctoral qualification exam, successfully defending the doctoral thesis, fulfilling all specified conditions for the doctoral program, and completing any other required procedures by the relevant institute, the student is awarded a doctoral diploma bearing the approved name of the program in the department in which the student is erolled.


Legal Basis

Law No. 2547


Validity Period (If Any)

The qualification is continuously valid


Url
Open Address