Yeterlilik Kodu | TR0030219376 | |
Yeterlilik Adı | Odyometri Önlisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Karabük Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Karabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.karabuk.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması dönem sonu sınavına girebilmesi için o dönemki teorik derslerin en az %70’ine ve uygulamalı derslerin en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notunda ara sınav %40 ve final sınavı %60 etkilidir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan almak zorunludur. Öğrencinin bir programdan mezun olabilmesi için alması gereken tüm dersleri başarmış ve genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. Ortalaması 2.00’ın altında kalan öğrencilerin ortalamalarını 2.00’ya yükseltmelidir. Notu CD olan öğrenciler şartlı olarak geçerler. Ayrıntılı bilgi Karabük Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı web sitesinden (https://oidb.karabuk.edu.tr) alınabilir.
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | -Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması -ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olmak | |
Başarma Şartları | Odyometri ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. İşitme değerlendirilmesinde yapılması gereken basamakları tasarlayabilir. İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı konusunda bilimsel yöntemleri bilir. İşitme ve denge bozuklukları hastalarının tanısında gerekli olan sübjektif ve objektif testleri uygulayabilir. İşitme kaybı ya da denge bozukluğu hakkındaki bilgilerinin yanında hastaya tedavi ve rehabilitasyon konusunda danışmanlık yapabilir. Odyolojik acilleri bilir. Santral ve periferik hastalıkların odyolojik testlerle ilişkisini kavrayabilir. Çocukluk çağında ortaya çıkan işitme kayıplarının erken tanı ve tedavisinin sağlanmasının önemini bilir. Yenidoğan işitme taramasında kullanılan testlerin uygulamasını yapabilir. Diğer kulak burun boğaz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. Tedavi ve rehabilitasyon için yardımcı işitme cihazları ve koklear implant gibi seçenekler sunabilir. Odyometri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve sorunları tanımlar, çözüm için sorumluluk alır. Mesleğe yönelik derslerden temel fizik bilgileri ile donanarak, ses fiziği ve biyofizik gibi temel alan bilgisine sahip olur. Anatomi ve fizyoloji gibi temel alan derslerini alarak, normal ya da patolojik olan anatomik oluşumları tanıyabilir. Dış, orta ve iç kulak hastalıklarında testlere yansımanın ne şekilde olduğunu kavrayabilir. Yeni doğan ve çocuklarda işitme ve dengeye yönelik her türlü mesleki bilgiye sahip olur. Mesleki bilgi ve beceri kazanmalarının yanı sıra, etkin iletişim kurabilme, ekip içerisinde uyumlu çalışabilme, sorunları fark edebilme ve çözebilme becerisine sahip olur. Mesleki yabancı dil (İngilizce) bilgisine sahip olur ve bu doğrultuda alanındaki güncel gelişmeleri izleyerek, kendilerini sürekli geliştirebilir. İşyerinde yeni bir sistem kurulması veya makine ya da cihaz alınması halinde kurulacak sistem veya alınacak makine ile ilgili olarak risk değerlendirmesi yaparak sağlık ve güvenlik yönünden aranan özellikleri belirleyip bu özelliklere uygun sistemin kurulması, makine veya cihazın alınması konusunda bilgilidir. Çalışma ortamının çalışan sağlığı, iş hijyeni, çevre kirliliği açılarından insanların sağlıklı ve mutlu bir şekilde çalışabilecekleri şekilde geliştirilmesini sağlayabilir. Mesleğinin sorumluluklarını, etik değerleri öğrenip uygulayabilir. Sosyal sorumluluk projelerinde yer alarak ya da düzenleyerek toplumu işitme kayıpları ve kulağa bağlı denge bozuklukları konusunda seminerler ile bilgilendirebilir. Odyometri alanı ve bu alana yakın disiplinlerle yaptığı çalışmalar, uygulamalar ve sosyal deneyimler üzerine kongre, konferans, sempozyum gibi toplantılarda bilgi paylaşımında bulunabilir. Odyometri Programını bitirip ön lisans derecesi elde edebilmek için, öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli dersleri (toplam 120+12 AKTS karşılığı) ve 1. sınıfın sonundaki 30 iş günlük yaz stajını başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İşitme cihazı satış ve uygulama merkezleri Özel ve devlet hastaneleri OSGB merkezleri | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219376
- Odyometri Programı alanında, temel düzeyde bilgiye , değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
- Odyometri Programı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
- Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
- Odyometri Programı alanı ile ilgili terimleri açıklar.
- Odyometri Programı alanında temel düzeyde uygulamalı bilgiye sahiptir.
- Odyometri Programı alanı ile ilgili güncel gelişmelerden haberdar olur.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına ve insan haklarına uygun davranır.
- İlgili diğer disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
- Odyometri Programı alanı ile ilgili konularda sözlü ve yazılı haberleşme yöntemlerini kullanarak iletişim kurar.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması dönem sonu sınavına girebilmesi için o dönemki teorik derslerin en az %70’ine ve uygulamalı derslerin en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notunda ara sınav %40 ve final sınavı %60 etkilidir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan almak zorunludur. Öğrencinin bir programdan mezun olabilmesi için alması gereken tüm dersleri başarmış ve genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. Ortalaması 2.00’ın altında kalan öğrencilerin ortalamalarını 2.00’ya yükseltmelidir. Notu CD olan öğrenciler şartlı olarak geçerler. Ayrıntılı bilgi Karabük Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı web sitesinden (https://oidb.karabuk.edu.tr) alınabilir.
- Odyometri ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- İşitme değerlendirilmesinde yapılması gereken basamakları tasarlayabilir.
- İşitme kaybı ve denge bozukluğu hastalarının tanısı konusunda bilimsel yöntemleri bilir.
- İşitme ve denge bozuklukları hastalarının tanısında gerekli olan sübjektif ve objektif testleri uygulayabilir.
- İşitme kaybı ya da denge bozukluğu hakkındaki bilgilerinin yanında hastaya tedavi ve rehabilitasyon konusunda danışmanlık yapabilir.
- Odyolojik acilleri bilir.
- Santral ve periferik hastalıkların odyolojik testlerle ilişkisini kavrayabilir.
- Çocukluk çağında ortaya çıkan işitme kayıplarının erken tanı ve tedavisinin sağlanmasının önemini bilir.
- Yenidoğan işitme taramasında kullanılan testlerin uygulamasını yapabilir.
- Diğer kulak burun boğaz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur.
- Tedavi ve rehabilitasyon için yardımcı işitme cihazları ve koklear implant gibi seçenekler sunabilir.
- Odyometri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve sorunları tanımlar, çözüm için sorumluluk alır.
- Mesleğe yönelik derslerden temel fizik bilgileri ile donanarak, ses fiziği ve biyofizik gibi temel alan bilgisine sahip olur.
- Anatomi ve fizyoloji gibi temel alan derslerini alarak, normal ya da patolojik olan anatomik oluşumları tanıyabilir.
- Dış, orta ve iç kulak hastalıklarında testlere yansımanın ne şekilde olduğunu kavrayabilir.
- Yeni doğan ve çocuklarda işitme ve dengeye yönelik her türlü mesleki bilgiye sahip olur.
- Mesleki bilgi ve beceri kazanmalarının yanı sıra, etkin iletişim kurabilme, ekip içerisinde uyumlu çalışabilme, sorunları fark edebilme ve çözebilme becerisine sahip olur.
- Mesleki yabancı dil (İngilizce) bilgisine sahip olur ve bu doğrultuda alanındaki güncel gelişmeleri izleyerek, kendilerini sürekli geliştirebilir.
- İşyerinde yeni bir sistem kurulması veya makine ya da cihaz alınması halinde kurulacak sistem veya alınacak makine ile ilgili olarak risk değerlendirmesi yaparak sağlık ve güvenlik yönünden aranan özellikleri belirleyip bu özelliklere uygun sistemin kurulması, makine veya cihazın alınması konusunda bilgilidir.
- Çalışma ortamının çalışan sağlığı, iş hijyeni, çevre kirliliği açılarından insanların sağlıklı ve mutlu bir şekilde çalışabilecekleri şekilde geliştirilmesini sağlayabilir.
- Mesleğinin sorumluluklarını, etik değerleri öğrenip uygulayabilir.
- Sosyal sorumluluk projelerinde yer alarak ya da düzenleyerek toplumu işitme kayıpları ve kulağa bağlı denge bozuklukları konusunda seminerler ile bilgilendirebilir.
- Odyometri alanı ve bu alana yakın disiplinlerle yaptığı çalışmalar, uygulamalar ve sosyal deneyimler üzerine kongre, konferans, sempozyum gibi toplantılarda bilgi paylaşımında bulunabilir.
-Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması -ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olmak
İşitme cihazı satış ve uygulama merkezleri Özel ve devlet hastaneleri OSGB merkezleri
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219376 | |
Qualification Title | Odyometri Associate | |
Awarding Body | Karabük University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.karabuk.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Audio-visual techniques and media production | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | She/he has basic knowledge, evaluation and application knowledge in the field of Audiometry Program. Interprets and evaluates data, identifies and analyzes problems, and takes responsibility for the studies planned for solution by using the basic knowledge and skills acquired in the field of Audiometry Program. Has a lifelong learning awareness. Explains terms related to the field of Audiometry Program. She/he has a basic level of applied knowledge in the field of Audiometry Program. Be aware of current developments in the field of Audiometry Program. Acts in accordance with the laws, regulations, regulations, professional ethical rules and human rights related to her duties, rights and responsibilities as an individual. Has experience working with other related disciplines. Communicate using verbal and written communication methods on subjects related to the field of Audiometry Program. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each student must register for courses at the beginning of the semester and attend at least 70% of the theoretical courses and 80% of the applied courses in that semester in order to take the end-of-term exam. Students are subjected to at least one midterm and final exam for each course. The midterm exam is 40% and the final exam is 60% effective on the success grade. It is obligatory to get at least 50 points from the final exam. In order for a student to graduate from a program, he/she must have passed all the required courses and must have a cumulative grade point average of at least 2.00. Students whose average is below 2.00 should increase their average to 2.00. Students with a CD grade pass conditionally. Detailed information can be obtained from the website of Karabuk University Registrars Office (https://oidb.karabuk.edu.tr). 1. Have basic theoretical and applied knowledge about audiometry. 2. Will be able to design the steps to be done in hearing evaluation. 3. Knows scientific methods for the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients. 4. Can apply subjective and objective tests required in the diagnosis of hearing and balance disorders. 5. He/she can counsel the patient on treatment and rehabilitation in addition to his/her knowledge of hearing loss or balance disorder. 6. Knows audiological emergencies. 7. Comprehend the relationship between central and peripheral diseases and audiological tests. 8. Knows the importance of early diagnosis and treatment of hearing loss in childhood. 9. Can practice the tests used in newborn hearing screening. 10. Gains knowledge about other otolaryngological diseases. 11. It can offer options such as assistive hearing aids and cochlear implants for treatment and rehabilitation. 12. Interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of audiometry, defines problems and takes responsibility for solutions. 13. Equipped with basic physics information from vocational courses, he/she will have basic field knowledge such as sound physics and biophysics. 14. Recognize normal or pathological anatomical formations by taking basic courses such as anatomy and physiology. 15. He/she will be able to comprehend how it is reflected in tests in outer, middle and inner ear diseases. 16. Have all kinds of professional knowledge about hearing and balance in newborns and children. 17. In addition to gaining professional knowledge and skills, they will have the ability to communicate effectively, work harmoniously in a team, recognize and solve problems. 18. Gains knowledge of professional foreign language (English) and can continuously improve themselves by following the current developments in the field. 19. In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, he/she must make a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determine the required features in terms of health and safety, establish a system suitable for these features, and purchase the machine or device. 20. It can ensure that the working environment is developed in a way that people can work in a healthy and happy way in terms of employee health, occupational hygiene and environmental pollution. 21. He/she can learn and apply the responsibilities of his/her profession and ethical values. 22. By taking part in or organizing social responsibility projects, they can inform the society about hearing loss and balance disorders related to the ear with seminars. 23. He/she can share information in meetings such as congresses, conferences and symposiums on the field of audiometry and his studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | -Candidates must have a high school or equivalent school diploma -To have enough points in the relevant field of the central exam administered by ÖSYM | |
Conditions for Success | 1. Have basic theoretical and applied knowledge about audiometry. 2. Will be able to design the steps to be done in hearing evaluation. 3. Knows scientific methods for the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients. 4. Can apply subjective and objective tests required in the diagnosis of hearing and balance disorders. 5. He/she can counsel the patient on treatment and rehabilitation in addition to his/her knowledge of hearing loss or balance disorder. 6. Knows audiological emergencies. 7. Comprehend the relationship between central and peripheral diseases and audiological tests. 8. Knows the importance of early diagnosis and treatment of hearing loss in childhood. 9. Can practice the tests used in newborn hearing screening. 10. Gains knowledge about other otolaryngological diseases. 11. It can offer options such as assistive hearing aids and cochlear implants for treatment and rehabilitation. 12. Interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of audiometry, defines problems and takes responsibility for solutions. 13. Equipped with basic physics information from vocational courses, he/she will have basic field knowledge such as sound physics and biophysics. 14. Recognize normal or pathological anatomical formations by taking basic courses such as anatomy and physiology. 15. He/she will be able to comprehend how it is reflected in tests in outer, middle and inner ear diseases. 16. Have all kinds of professional knowledge about hearing and balance in newborns and children. 17. In addition to gaining professional knowledge and skills, they will have the ability to communicate effectively, work harmoniously in a team, recognize and solve problems. 18. Gains knowledge of professional foreign language (English) and can continuously improve themselves by following the current developments in the field. 19. In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, he/she must make a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determine the required features in terms of health and safety, establish a system suitable for these features, and purchase the machine or device. 20. It can ensure that the working environment is developed in a way that people can work in a healthy and happy way in terms of employee health, occupational hygiene and environmental pollution. 21. He/she can learn and apply the responsibilities of his/her profession and ethical values. 22. By taking part in or organizing social responsibility projects, they can inform the society about hearing loss and balance disorders related to the ear with seminars. 23. He/she can share information in meetings such as congresses, conferences and symposiums on the field of audiometry and his studies, practices and social experiences with disciplines close to this field. In order to complete the Audiometry Program and obtain an associate degree, students must successfully complete the compulsory and vocational elective courses (total 120+12 ECTS) and a 30-day summer internship at the end of the 1st year. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Hearing aid sales and application centers Private and public hospitals OSGB | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219376
She/he has basic knowledge, evaluation and application knowledge in the field of Audiometry Program. Interprets and evaluates data, identifies and analyzes problems, and takes responsibility for the studies planned for solution by using the basic knowledge and skills acquired in the field of Audiometry Program. Has a lifelong learning awareness. Explains terms related to the field of Audiometry Program. She/he has a basic level of applied knowledge in the field of Audiometry Program. Be aware of current developments in the field of Audiometry Program. Acts in accordance with the laws, regulations, regulations, professional ethical rules and human rights related to her duties, rights and responsibilities as an individual. Has experience working with other related disciplines. Communicate using verbal and written communication methods on subjects related to the field of Audiometry Program.
Each student must register for courses at the beginning of the semester and attend at least 70% of the theoretical courses and 80% of the applied courses in that semester in order to take the end-of-term exam. Students are subjected to at least one midterm and final exam for each course. The midterm exam is 40% and the final exam is 60% effective on the success grade. It is obligatory to get at least 50 points from the final exam. In order for a student to graduate from a program, he/she must have passed all the required courses and must have a cumulative grade point average of at least 2.00. Students whose average is below 2.00 should increase their average to 2.00. Students with a CD grade pass conditionally. Detailed information can be obtained from the website of Karabuk University Registrars Office (https://oidb.karabuk.edu.tr). 1. Have basic theoretical and applied knowledge about audiometry. 2. Will be able to design the steps to be done in hearing evaluation. 3. Knows scientific methods for the diagnosis of hearing loss and balance disorder patients. 4. Can apply subjective and objective tests required in the diagnosis of hearing and balance disorders. 5. He/she can counsel the patient on treatment and rehabilitation in addition to his/her knowledge of hearing loss or balance disorder. 6. Knows audiological emergencies. 7. Comprehend the relationship between central and peripheral diseases and audiological tests. 8. Knows the importance of early diagnosis and treatment of hearing loss in childhood. 9. Can practice the tests used in newborn hearing screening. 10. Gains knowledge about other otolaryngological diseases. 11. It can offer options such as assistive hearing aids and cochlear implants for treatment and rehabilitation. 12. Interprets data using basic knowledge and skills acquired in the field of audiometry, defines problems and takes responsibility for solutions. 13. Equipped with basic physics information from vocational courses, he/she will have basic field knowledge such as sound physics and biophysics. 14. Recognize normal or pathological anatomical formations by taking basic courses such as anatomy and physiology. 15. He/she will be able to comprehend how it is reflected in tests in outer, middle and inner ear diseases. 16. Have all kinds of professional knowledge about hearing and balance in newborns and children. 17. In addition to gaining professional knowledge and skills, they will have the ability to communicate effectively, work harmoniously in a team, recognize and solve problems. 18. Gains knowledge of professional foreign language (English) and can continuously improve themselves by following the current developments in the field. 19. In case a new system is installed in the workplace or a machine or device is purchased, he/she must make a risk assessment regarding the system to be installed or the machine to be purchased, determine the required features in terms of health and safety, establish a system suitable for these features, and purchase the machine or device. 20. It can ensure that the working environment is developed in a way that people can work in a healthy and happy way in terms of employee health, occupational hygiene and environmental pollution. 21. He/she can learn and apply the responsibilities of his/her profession and ethical values. 22. By taking part in or organizing social responsibility projects, they can inform the society about hearing loss and balance disorders related to the ear with seminars. 23. He/she can share information in meetings such as congresses, conferences and symposiums on the field of audiometry and his studies, practices and social experiences with disciplines close to this field.
-Candidates must have a high school or equivalent school diploma -To have enough points in the relevant field of the central exam administered by ÖSYM
Hearing aid sales and application centers Private and public hospitals OSGB
Qualification is continuous