Yeterlilik Kodu

TR0030008988

Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumKütahya Dumlupınar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDPÜ Rektörlük Binası, Evliya Çelebi Yerleşkesi Merkez / Kütahya
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dpu.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Okul öncesi öğretmenleri için eğitim
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilişsel çalışmalar yapabilmek için gerekli bilimsel yöntem ve teknikleri, istatistik, ölçme değerlendirme yollarını bilir ve kullanır.
  • Çalışma bulgularını bilimsel yöntem ve tekniklere dayanarak değerlendirir ve eleştirir.
  • Çağdaş gelişim ve öğrenme kuramlarını ve bu kuramlara dayalı okul öncesi eğitim programını tanır.
  • Eğitim düşüncesinin gelişimini ve çocukta düşünce ve değerler gelişimini bilir.
  • Yaratıcı düşünce ve sanatsal yaratma konusunda bilgi sahibi olur.
  • Farklı gelişen çocukların eğitimi ve kaynaştırılmasında çağdaş eğilimleri bilir.
  • Gelişimin biyo-psikolojik temellerini tanır.
  • Çağdaş öğrenme ve öğretme kavram ve modellerini bilir ve kıyaslar.
  • Okul öncesi çocuğun okula hazırlığında gerekli okuma-yazma ve kavram gelişimlerinin özelliklerini bilir.
  • Okul öncesi eğitimde çağdaş yaklaşımları bilir ve kıyaslar.
  • Okul öncesi eğitimde bilimsel yöntem ve teknikler kullanarak eğitim materyali ve programı geliştirebilir.
  • Okul öncesi eğitimde geliştirilmiş bir program veya modeli alanda uygulayabilir.
  • Eğitim teknolojilerini okul öncesi eğitim uygulamalarında kullanabilir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Sistemi” tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.

Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.

1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.

3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.

4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.

5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.

6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.

7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.

8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.

9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.

10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

1.Eğitim fakültesi mezunu (lisans).2.ALES (eşit ağırlıklı) en az 55 puan

Başarma Şartları1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.Bir öğrencinin en az 3.00 / 4.00 ağırlıklı ortalamasına sahip olması ve başarısız not almaması ve bir tez savunması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu diploma Okul Öncesi Öğretmenliği mesleğini yapmaya olanak tanır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030008988


Yeterlilik Adı
Okul Öncesi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
DPÜ Rektörlük Binası, Evliya Çelebi Yerleşkesi Merkez / Kütahya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilişsel çalışmalar yapabilmek için gerekli bilimsel yöntem ve teknikleri, istatistik, ölçme değerlendirme yollarını bilir ve kullanır.
  • Çalışma bulgularını bilimsel yöntem ve tekniklere dayanarak değerlendirir ve eleştirir.
  • Çağdaş gelişim ve öğrenme kuramlarını ve bu kuramlara dayalı okul öncesi eğitim programını tanır.
  • Eğitim düşüncesinin gelişimini ve çocukta düşünce ve değerler gelişimini bilir.
  • Yaratıcı düşünce ve sanatsal yaratma konusunda bilgi sahibi olur.
  • Farklı gelişen çocukların eğitimi ve kaynaştırılmasında çağdaş eğilimleri bilir.
  • Gelişimin biyo-psikolojik temellerini tanır.
  • Çağdaş öğrenme ve öğretme kavram ve modellerini bilir ve kıyaslar.
  • Okul öncesi çocuğun okula hazırlığında gerekli okuma-yazma ve kavram gelişimlerinin özelliklerini bilir.
  • Okul öncesi eğitimde çağdaş yaklaşımları bilir ve kıyaslar.
  • Okul öncesi eğitimde bilimsel yöntem ve teknikler kullanarak eğitim materyali ve programı geliştirebilir.
  • Okul öncesi eğitimde geliştirilmiş bir program veya modeli alanda uygulayabilir.
  • Eğitim teknolojilerini okul öncesi eğitim uygulamalarında kullanabilir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Sistemi” tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.

Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.

1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.

3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.

4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.

5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.

6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.

7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.

8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.

9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.

10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

1.Eğitim fakültesi mezunu (lisans).2.ALES (eşit ağırlıklı) en az 55 puan


Başarma Şartları
1. Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.2. Erken çocukluk eğitiminin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.3. Erken çocukluk eğitimindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.4. Erken çocukluk eğitiminde edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.5. Erken çocuklukla ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak tespit eder ve çözer.6. Erken çocukluk eğitimiyle ilgili çalışmalarda inisiyatif alır.7. Erken çocukluk eğitimi alanında çalışmaları güncel verilerle destekleyerek sunar.8. Erken çocukluk eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir.9. Erken çocukluk eğitimi alanında ulusal ve uluslararası kişi, kurum ve kuruluşlarla iletişim kurar ve sürdürür.10. Erken çocukluk eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek değerlendirir.Bir öğrencinin en az 3.00 / 4.00 ağırlıklı ortalamasına sahip olması ve başarısız not almaması ve bir tez savunması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu diploma Okul Öncesi Öğretmenliği mesleğini yapmaya olanak tanır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030008988

Qualification Title
Awarding BodyKütahya Dumlupınar University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.dpu.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasTraining for pre-school teachers
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Know and utilize the related research methods-techniques, statistics and assessment procedures within the scientific studies.
  • Evaluate and criticize the data in the research based on scientific methods and techniques.
  • Recognize the comparative developmental and learning theories and the pre-school education curriculum based on these theories.
  • Know the development of education and aware on thinking and values development in child.
  • Have knowledge on creative thinking and artistic creations.
  • Know the contemporary approaches related special education and integration.
  • Recognize the bio-psychological basis of human development.
  • Compare and contrast the contemporary learning and teaching concepts and modelsKnow the pre-literacy and early concept development of children for school readiness.
  • Compare and contrast the contemporary approaches in pre-school education.
  • Being able to develop education materials and curriculum with scientific preschool education methods and techniques.
  • Being able to apply any preschool education program or model.
  • Being able to apply education technologies in preschool education.
Key Competencies-
Further Info
  • The measurement and evaluation methods applied for each course are described in detail in the Evaluation System tables prepared by the related lecturers and included in the information package.
  • The relevant articles of Dumlupınar University Post-Graduate Education-Examination and Examination Regulations are applied in connection with exams and course grades.
  • 1. Develop and deepen knowledge of the same or a different field of study at the level of expertise, based on qualifications at the undergraduate level.
  • 2. Acquire interdisciplinary interaction with early childhood education.
  • 3. Evaluates and uses the information in early childhood education with a systematic approach.
  • 4. Integrate the knowledge gained in early childhood education with information from different disciplines and create new interpretations and information.
  • 5. Identify and solve problems related to early childhood using research methods.
  • 6. Take initiative in early childhood education studies.
  • 7. Work in the field of early childhood education by supporting up to date presentations.
  • 8. Evaluates the knowledge and skills gained in the field of early childhood education with a scientific approach.
  • 9. Establishes and maintains contacts with national and international individuals, institutions and organizations in the field of early childhood education.
  • 10. Evaluates current developments in early childhood education with supporting quantitative and qualitative data.
Quality Assurance-
Access Requirements

1.Graduate from faculty of education(bachelor degree).2.ALES(equally-weighted)score at least 55

Conditions for Success1. Develop and deepen knowledge of the same or a different field of study at the level of expertise, based on qualifications at the undergraduate level.2. Acquire interdisciplinary interaction with early childhood education.3. Evaluates and uses the information in early childhood education with a systematic approach.4. Integrate the knowledge gained in early childhood education with information from different disciplines and create new interpretations and information.5. Identify and solve problems related to early childhood using research methods.6. Take initiative in early childhood education studies.7. Work in the field of early childhood education by supporting up to date presentations.8. Evaluates the knowledge and skills gained in the field of early childhood education with a scientific approach.9. Establishes and maintains contacts with national and international individuals, institutions and organizations in the field of early childhood education.10. Evaluates current developments in early childhood education with supporting quantitative and qualitative data.A student is required to have a minimum CGPA of 3.00/4.00 and no failing grades, and defend a thesis.
Progression Paths (Relationship Type)

This degree enables to exercise the profession.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030008988


Qualification Title

Awarding Body
Kütahya Dumlupınar University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Know and utilize the related research methods-techniques, statistics and assessment procedures within the scientific studies.
  • Evaluate and criticize the data in the research based on scientific methods and techniques.
  • Recognize the comparative developmental and learning theories and the pre-school education curriculum based on these theories.
  • Know the development of education and aware on thinking and values development in child.
  • Have knowledge on creative thinking and artistic creations.
  • Know the contemporary approaches related special education and integration.
  • Recognize the bio-psychological basis of human development.
  • Compare and contrast the contemporary learning and teaching concepts and modelsKnow the pre-literacy and early concept development of children for school readiness.
  • Compare and contrast the contemporary approaches in pre-school education.
  • Being able to develop education materials and curriculum with scientific preschool education methods and techniques.
  • Being able to apply any preschool education program or model.
  • Being able to apply education technologies in preschool education.

Key Competencies
-

Further Info
  • The measurement and evaluation methods applied for each course are described in detail in the Evaluation System tables prepared by the related lecturers and included in the information package.
  • The relevant articles of Dumlupınar University Post-Graduate Education-Examination and Examination Regulations are applied in connection with exams and course grades.
  • 1. Develop and deepen knowledge of the same or a different field of study at the level of expertise, based on qualifications at the undergraduate level.
  • 2. Acquire interdisciplinary interaction with early childhood education.
  • 3. Evaluates and uses the information in early childhood education with a systematic approach.
  • 4. Integrate the knowledge gained in early childhood education with information from different disciplines and create new interpretations and information.
  • 5. Identify and solve problems related to early childhood using research methods.
  • 6. Take initiative in early childhood education studies.
  • 7. Work in the field of early childhood education by supporting up to date presentations.
  • 8. Evaluates the knowledge and skills gained in the field of early childhood education with a scientific approach.
  • 9. Establishes and maintains contacts with national and international individuals, institutions and organizations in the field of early childhood education.
  • 10. Evaluates current developments in early childhood education with supporting quantitative and qualitative data.

Quality Assurance
-

Access Requirements

1.Graduate from faculty of education(bachelor degree).2.ALES(equally-weighted)score at least 55


Conditions for Success
1. Develop and deepen knowledge of the same or a different field of study at the level of expertise, based on qualifications at the undergraduate level.2. Acquire interdisciplinary interaction with early childhood education.3. Evaluates and uses the information in early childhood education with a systematic approach.4. Integrate the knowledge gained in early childhood education with information from different disciplines and create new interpretations and information.5. Identify and solve problems related to early childhood using research methods.6. Take initiative in early childhood education studies.7. Work in the field of early childhood education by supporting up to date presentations.8. Evaluates the knowledge and skills gained in the field of early childhood education with a scientific approach.9. Establishes and maintains contacts with national and international individuals, institutions and organizations in the field of early childhood education.10. Evaluates current developments in early childhood education with supporting quantitative and qualitative data.A student is required to have a minimum CGPA of 3.00/4.00 and no failing grades, and defend a thesis.

Progression Paths (Relationship Type)

This degree enables to exercise the profession.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address