Yeterlilik Kodu | TR0030006159 | |
Yeterlilik Adı | Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bağbaşı, Şht. Sahir Kurutluoğlu Cd. No: 100, 40100 Kırşehir Merkez/Kırşehir | |
Sorumlu Kurum URL | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Okul öncesi öğretmenleri için eğitim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Ahi Evran Üniversitesi Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliğini uygun olarak “Ders Öğretim Planı” nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olmak. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu program mezunları, KPSSden gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından Okul Öncesi öğretmeni olarak atanmaktadır. Üniversitelerde akademisyenlik veya özel okullar ve dershanelerde öğretmen olma seçenekleri vardır. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030006159
- Çocukların güvenliği, sağlığı, vücut yapısı ve işleyişi, beslenmesi ve duyarlılığı için uygun ortam koşullarını oluşturmaya çalışır.
- Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarına gereken önemi verir, öğretmen adaylarının okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağını bilir.
- Çocuğun kendine saygı ve güven duymasını sağlar, ona öz denetim kazandırmaya çabalar.
- Bu süreçleri müzik ve drama etkinlikleriyle destekler.
- Okul öncesi eğitimin amaçlarını, ilkesini bilir, bu ilkelerin hedefleri doğrultusunda hazırlanan çalışmaları uygulama yeterliliği kazanır, Türk Eğitim Sisteminin yapısını bilir, demokratik ve evrensel insan haklarına uygun davranır, tavır ve davranışlarıyla topluma örnek olur.0-6 yaş arası çocuğun gelişimi ile ilgili alan bilgisine sahip olur.
- Eğitim programını hazırlanırken aile ve içinde bulunulan çevrenin özelliklerini dikkate alır.
- Okulöncesi eğitiminde okul-aile-çocuk etkileşiminin önemini bilir ve aile katılımına yönelik çalışmaları kavrar.
- Eğitimin önemi, eğitim sistemini etkileyen sosyal dinamikler, eğitim sistemi, öğretmenliğin önemi, öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.
- Anne-çocuk sağlığı, anne çocuk beslenmesinin önemi, çocuk ruh sağlığı, çocuk psikolojisi ve ilk yardım konularında temel bilgileri bilir.
- Bu konularda toplumu bilinçlendirmede rol alabilir.
- Eğitim-toplum, okul- çevre arasındaki ilişkiyi ve bunlarla ilgili kavramları açıklar
- Okul öncesi dönemde öğretim teknolojilerini kullanabilmek, çocukların yaş, gelişim özellikleri ve gereksinimlerine uygun materyaller yapar.Okul öncesi eğitim programları ve planları hakkında bilgi verir.
- Okul öncesi eğitimi hakkında proje hazırlama, veri toplama ile ilgili bilgiler verir.
- Türkiye’de ve Dünya’da erken çocukluk ve okul öncesi eğitimde neler yapıldığını bilir ve tanır.
- Çocuğun oyun temelli psikomotor, sosyal-duygusal, dil ve bilişsel gelişimini destekleyerek, öz bakım becerilerini kazandırır ve onu ilkokula hazır duruma getirmeye çalışır.
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Ahi Evran Üniversitesi Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliğini uygun olarak “Ders Öğretim Planı” nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.
Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olmak.
Bu program mezunları, KPSSden gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından Okul Öncesi öğretmeni olarak atanmaktadır. Üniversitelerde akademisyenlik veya özel okullar ve dershanelerde öğretmen olma seçenekleri vardır.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030006159 | |
Qualification Title | Bachelor’s Diploma in Preschool Education | |
Awarding Body | Kırşehir Ahi Evran University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://oidb.ahievran.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Training for pre-school teachers | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00. | |
Description | He/She strives for preparing appropriate settings for childrens security, health, anatomy and physiology, nutrition and sensitiveness. He/She pays required importance to the childrens speaking turkish well and knows the books which are suitable books for children and contribute children developments. He/She supports the chilrens self esteem and self confidence, strives to acquire self-control to the children. They support this process with music and drama activities. He/sheKnows the aims and principles of the early childhood education. Acquires the capability of performing activities which has prepared toward the principles, knows the structure of the Turkish Education System, behaves according to democratic and universal human rights, serves as a model. He/She knows profession knowledge about 0-6 year child.He/She notices the familys and social surroundings features while preparing curriculum. He/She knows the importance of school-family-children interaction in the early childhood education and family participation. He/She knows about educations importance, social dynamics which affect education system, practices and developments about education system, importance of teaching and teacher training. He/She knows the fundamental informations about mother-child health, importance of mother-child nutrition, child mental healh, child pyschology and first aid. Can take a part in raising awareness the society. He/She explain the link between education-society and school-environment and concepts about these. He/She use the teaching technologies in the early childhood education and prepare materials which are appropriate to childrens age, development features and needs.He/She give information about early childhood curriculums and plans. He/She give information about preparing project about early childhood education and data collection. He/She knows what is happening in Turkey and the world about early childhood education. By supporting the childrens play-based psychomotor, social-emotional, language and cognitive development, he/she brings children in self-care skills and study for getting him ready to primary education. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | For each course, the format of assessment and evaluation is defined in detail in “Course Teaching Plan”.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies at Mersin University according to the process established by the OSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations. | |
Conditions for Success | To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of this department are appointed by the Ministry of National Education as an EARLY CHILDHOOD teacher on condition that they get the required score in Public Personnel Selection Examination (KPSS), and teach at universities, private schools or other private teaching institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030006159
To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.
He/She strives for preparing appropriate settings for childrens security, health, anatomy and physiology, nutrition and sensitiveness. He/She pays required importance to the childrens speaking turkish well and knows the books which are suitable books for children and contribute children developments. He/She supports the chilrens self esteem and self confidence, strives to acquire self-control to the children. They support this process with music and drama activities. He/sheKnows the aims and principles of the early childhood education. Acquires the capability of performing activities which has prepared toward the principles, knows the structure of the Turkish Education System, behaves according to democratic and universal human rights, serves as a model. He/She knows profession knowledge about 0-6 year child.He/She notices the familys and social surroundings features while preparing curriculum. He/She knows the importance of school-family-children interaction in the early childhood education and family participation. He/She knows about educations importance, social dynamics which affect education system, practices and developments about education system, importance of teaching and teacher training. He/She knows the fundamental informations about mother-child health, importance of mother-child nutrition, child mental healh, child pyschology and first aid. Can take a part in raising awareness the society. He/She explain the link between education-society and school-environment and concepts about these. He/She use the teaching technologies in the early childhood education and prepare materials which are appropriate to childrens age, development features and needs.He/She give information about early childhood curriculums and plans. He/She give information about preparing project about early childhood education and data collection. He/She knows what is happening in Turkey and the world about early childhood education. By supporting the childrens play-based psychomotor, social-emotional, language and cognitive development, he/she brings children in self-care skills and study for getting him ready to primary education.
For each course, the format of assessment and evaluation is defined in detail in “Course Teaching Plan”.To succesfully complete all courses available in program (total of 240 ECTS), students should obtain at least 2.0 weighed GPA out of 4.00.
Students must comply with the legal and academic requirements to access the studies at Mersin University according to the process established by the OSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre) regulations.
Graduates of this department are appointed by the Ministry of National Education as an EARLY CHILDHOOD teacher on condition that they get the required score in Public Personnel Selection Examination (KPSS), and teach at universities, private schools or other private teaching institutions.
Qualification is continuous