Yeterlilik Kodu

TR0030005180

Yeterlilik Adı
Otomotiv Teknolojisi (Teknik Bilimler MYO) Önlisans Diploması
Sorumlu KurumKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Avşar Yerleşkesi Batı Çevreyolu Blv. No: 251/A 46050 - Onikişubat /Kahramanmaraş
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ksu.edu.tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Motorlu taşıtlar, gemiler ve uçaklar
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: Kodu: 3115.14

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir iş alanında mesleğini yapabilecek ileri öncesi düzeyde kuramsal ve olgusal kapsamlı bilgilere sahip olup bu bilgilerin sınırlarının farkındadır.
  • Bir iş alanında mesleğine özgü ileri öncesi düzeyde kapsamlı bilişsel ve uygulama becerilerine sahip olup bunları yakın iş alanlarında da kullanır.
  • Bir iş alanındaki sorunları, sahip olduğu ileri öncesi düzeyde kapsamlı bilişsel ve uygulamalı becerilerle analiz eder, yorumlar ve bunlara yönelik kanıta dayalı yeni çözümler geliştirir.
  • Bireysel ya da ekip üyesi olarak mesleğini icra eder ve mesleğine ilişkin beklenmeyen durumları algılar, gözetir ve yönetir.
  • Kendisinin ve başkalarının performans düzeyini değerlendirir ve geliştirir.
  • Mesleki bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde kullanır.
  • İş alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, yazılı ya da sözlü olarak alan içinden veya alan dışından birey ve gruplarla paylaşır.
  • Temel insan haklarına, kültürel ve evrensel değerlere, sosyal adalete uygun hareket eder.
  • Mesleğini icra ederken bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlerle mesleki mevzuat, iş sağlığı ve güvenliği ilkelerine uygun davranır.
  • Mesleğini icra ederken çevreyi korur.
  • Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlarına sahiptir.
  • Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
  • Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek ileri öncesi düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü önceler.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Otomotiv Teknolojisi programımızda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.

Öğrencilerin derslerdeki başarısı çeşitli dönem içi değerlendirmeler ile dönem sonu sınavı ile ölçülür. Dönem içi çalışmalarının neler olacağı öğretim elemanı tarafından belirlenir. Bunlar genelde en az iki ara sınav olmak üzere, kısa sınavlardan, atölye çalışmalarından ve sunumlardan oluşabilir. Çeşitli çalışmaların dönem sonu başarı notuna katkısı öğretim elemanınca belirlenir ve dönem başında ilan edilir. Sınavlar genelde yazılı olarak yapılır. Derslere en az %70 oranında, uygulama ve/veya laboratuvarların en az % 80’ine katılmak zorunludur. Devamsız öğrenciler dönem sonu sınavına alınamazlar ve DS notu alarak dersi tekrar etmek zorundadırlar. Öğrencilere sınavda sorulacak sorular o ders ile ilgili öğrenme çıktılarına ve alt becerilere bağlıdır. Dönem sonunda öğrencinin başarısı, bir dersten elde ettiği başarı notuna aşağıdaki harf notlarından birisi verilerek değerlendirilir. Hangi aralıklara hangi harf notunun verileceğine öğretim elemanı karar verir. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Harf Notu AA, BA, BB, CB, CC arası notlar geçer notlardır, FD, FF kalır nottur. DD ve DC notları koşullu geçer notlardır, öğrencinin genel not ortalaması 2.0 ve üstü ise geçer, 2.0 'ın altında ise kalır not olarak kabul edilir.

Harfli Notu               Başarı Notu                     Değerlendirme                          Puan

AA                                    4.00                                  Mükemmel                        90-100
BA                                    3.50                                       Pekiyi                              85-89
BB                                    3.00                                          İyi                                 75-84
CB                                    2.50                                        Orta                               65-74
CC                                    2.00                                       Yeterli                             55-64
DC                                    1.50                                  Şartlı başarılı                      45-54
DD                                    1.00                                  Şartlı başarılı                      35-44
FD                                     0.50                                        Zayıf                              25-34
FF                                     0.00                                    Çok zayıf                            0-24
YE                                      —                                          Yeterli                               —
YS                                      —                                         Yetersiz                              —
DS                                      —                                       Devamsız                            —
MF                                     —                                           Muaf                               —

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.

Başarma ŞartlarıAsgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2.Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030005180


Yeterlilik Adı
Otomotiv Teknolojisi (Teknik Bilimler MYO) Önlisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Avşar Yerleşkesi Batı Çevreyolu Blv. No: 251/A 46050 - Onikişubat /Kahramanmaraş

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: Kodu: 3115.14


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: Kodu: 3115.14


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı olan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir iş alanında mesleğini yapabilecek ileri öncesi düzeyde kuramsal ve olgusal kapsamlı bilgilere sahip olup bu bilgilerin sınırlarının farkındadır.
  • Bir iş alanında mesleğine özgü ileri öncesi düzeyde kapsamlı bilişsel ve uygulama becerilerine sahip olup bunları yakın iş alanlarında da kullanır.
  • Bir iş alanındaki sorunları, sahip olduğu ileri öncesi düzeyde kapsamlı bilişsel ve uygulamalı becerilerle analiz eder, yorumlar ve bunlara yönelik kanıta dayalı yeni çözümler geliştirir.
  • Bireysel ya da ekip üyesi olarak mesleğini icra eder ve mesleğine ilişkin beklenmeyen durumları algılar, gözetir ve yönetir.
  • Kendisinin ve başkalarının performans düzeyini değerlendirir ve geliştirir.
  • Mesleki bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde kullanır.
  • İş alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, yazılı ya da sözlü olarak alan içinden veya alan dışından birey ve gruplarla paylaşır.
  • Temel insan haklarına, kültürel ve evrensel değerlere, sosyal adalete uygun hareket eder.
  • Mesleğini icra ederken bilimsel, toplumsal ve etik ilke ve değerlerle mesleki mevzuat, iş sağlığı ve güvenliği ilkelerine uygun davranır.
  • Mesleğini icra ederken çevreyi korur.
  • Sağlıklı yaşam için gerekli tutum ve davranışlarına sahiptir.
  • Ülkesinin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği değerleri benimseyerek sosyal ilişkilerini düzenler.
  • Ülkesinin stratejik önceliklerini göz önünde tutarak sosyal ve ekonomik sorunlara çözüm getirecek ileri öncesi düzeyde bilgi, beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Tutum ve davranışlarında toplumun örf ve adetlerini, kendine özgü özelliklerini ve milli kültürünü önceler.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Otomotiv Teknolojisi programımızda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Programdan mezun olmak için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir. Harf notları ve her bir notun katsayısı aşağıda belirtilmektedir.

Öğrencilerin derslerdeki başarısı çeşitli dönem içi değerlendirmeler ile dönem sonu sınavı ile ölçülür. Dönem içi çalışmalarının neler olacağı öğretim elemanı tarafından belirlenir. Bunlar genelde en az iki ara sınav olmak üzere, kısa sınavlardan, atölye çalışmalarından ve sunumlardan oluşabilir. Çeşitli çalışmaların dönem sonu başarı notuna katkısı öğretim elemanınca belirlenir ve dönem başında ilan edilir. Sınavlar genelde yazılı olarak yapılır. Derslere en az %70 oranında, uygulama ve/veya laboratuvarların en az % 80’ine katılmak zorunludur. Devamsız öğrenciler dönem sonu sınavına alınamazlar ve DS notu alarak dersi tekrar etmek zorundadırlar. Öğrencilere sınavda sorulacak sorular o ders ile ilgili öğrenme çıktılarına ve alt becerilere bağlıdır. Dönem sonunda öğrencinin başarısı, bir dersten elde ettiği başarı notuna aşağıdaki harf notlarından birisi verilerek değerlendirilir. Hangi aralıklara hangi harf notunun verileceğine öğretim elemanı karar verir. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Harf Notu AA, BA, BB, CB, CC arası notlar geçer notlardır, FD, FF kalır nottur. DD ve DC notları koşullu geçer notlardır, öğrencinin genel not ortalaması 2.0 ve üstü ise geçer, 2.0 'ın altında ise kalır not olarak kabul edilir.

Harfli Notu               Başarı Notu                     Değerlendirme                          Puan

AA                                    4.00                                  Mükemmel                        90-100
BA                                    3.50                                       Pekiyi                              85-89
BB                                    3.00                                          İyi                                 75-84
CB                                    2.50                                        Orta                               65-74
CC                                    2.00                                       Yeterli                             55-64
DC                                    1.50                                  Şartlı başarılı                      45-54
DD                                    1.00                                  Şartlı başarılı                      35-44
FD                                     0.50                                        Zayıf                              25-34
FF                                     0.00                                    Çok zayıf                            0-24
YE                                      —                                          Yeterli                               —
YS                                      —                                         Yetersiz                              —
DS                                      —                                       Devamsız                            —
MF                                     —                                           Muaf                               —


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.

3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.


Başarma Şartları
Asgari 120 AKTS ders kredisini tamamlamak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

2.Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030005180

Qualification Title
Automotive Technology Programme Associate Degree
Awarding BodyKahramanmaraş Sütçü İmam University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.ksu.edu.tr
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasMotor vehicles, ships and aircraft
National Occupation Classification

ISCO:08 Code: 3115.14

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that constitutes the first level of undergraduate education, covering a two-year program of two or three semesters a year based on secondary education qualifications, aiming to train qualified manpower and at least 40% of the curriculum is based on practical training.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.

Description
  • To have theoretical and factual comprehensive knowledge at a pre-advanced level to able to do his/her profession in a business field and to be aware of the limits of this knowledge.
  • Possesses comprehensive cognitive and practical skills at a pre-advanced level specific to the profession in a business area and uses them in adjacent business areas.
  • To be able to analyze, interpret and develop new evidence-based solutions to problems in a business field with comprehensive cognitive and practical skills at a pre-advanced level.
  • Performs his/her profession individually or as a team member and perceives, observes and manages unexpected situations related to his/her profession.
  • Evaluate and improve their own and others' level of performance.
  • Evaluates professional knowledge and skills with a critical approach, identifies learning needs and has a lifelong learning approach to meet them.
  • To be able to communicate effectively both orally and in writing in his/her mother tongue and to be able to use a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
  • Uses information technologies specific to the field at least at the basic level of European Computer Driving License.
  • To be able to share his/her thoughts on issues related to his/her field of work and his/her suggestions for solutions to problems in written or verbally with individuals and groups from within or outside the field.
  • Acts in accordance with fundamental human rights, cultural and universal values and social justice.
  • Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values, professional legislation, occupational health and safety principles while practicing his/her profession.
  • Protects the environment while practicing their profession.
  • Has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life.
  • They organize their social relations by adopting the values of their country and the society in which they live.
  • Has pre-advanced knowledge, skills, attitudes and behaviors that will bring solutions to social and economic problems by taking into account the strategic priorities of the country.
  • Prioritizes the customs and traditions of the society, its unique characteristics and national culture in its attitudes and behaviors.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurship competence

8. Cultural awareness and expression

Further Info

In our Automotive Technology program; different evaluation methods such as midterm, homework, exercise, project, application and final exam are applied. Evaluation methods may include classical exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. In order to graduate from the program, the weighted GPA must be at least 2.00. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter grade. Letter grades and the coefficient of each grade are given below.

Students' success in the courses is measured by various mid-term evaluations and final exams. The instructor determines what the in-semester assessments will be. These usually consist of at least two midterm exams, quizzes, workshops and presentations. The contribution of various studies to the final grade is determined by the instructor and announced at the beginning of the semester. Exams are usually written. It is compulsory to attend at least 70% of the lectures and at least 80% of the practices and/or laboratories. Absent students cannot take the final exam and have to repeat the course with a grade of DS. The questions to be asked to the students in the exam depend on the learning outcomes and sub-skills related to that course. At the end of the semester, the student's success is evaluated by giving one of the following letter grades to the success grade obtained from a course. The instructor decides which letter grade will be given to which intervals. Kahramanmaraş Sütçü İmam University Letter Grade Grades between AA, BA, BB, CB, CC are passing grades, FD, FF are failing grades. DD and DC grades are conditional passing grades, if the student's overall grade point average is 2.0 and above, it is accepted as a passing grade, if it is below 2.0, it is accepted as a failing grade.

Letter Grade        Merit Grade                Evaluation                                   Score

      AA                        4.00                           Excellent                                   90-100

      BA                        3.50                          Very good                                  85-89

      BB                        3.00                              Good                                       75-84

      CB                        2.50                            Medium                                    65-74

      CC                        2.00                           Proficient                                   55-64

      DC                        1.50                  Conditionally successful                 45-54

      DD                        1.00                  Conditionally successful                  35-44

      FD                        0.50                            Weak                                         25-34

      FF                         0.00                        Very weak                                     0-24

      YE                           -                               Enough                                          -

      YS                           -                             Inadequate                                     -

      DS                           -                              Absentee                                       -

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

• Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Measurement and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Documentation: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Evaluation Reports" for the previous year  into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK)  at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

1. To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.

3. To have enough points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs that accept students with special talent exam in higher education institutions, whose procedures and principles are determined by YÖK, and to have succeeded in the special talent exam.

Conditions for SuccessTo complete a minimum of 120 ECTS course credits and to fulfill other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.
Progression Paths (Relationship Type)

1. Students who graduate from vocational associate degree programs can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by YÖK decision not to exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.

2. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take both diploma programs simultaneously.

If they take courses and are successful, they can receive two separate associate degree diplomas.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030005180


Qualification Title
Automotive Technology Programme Associate Degree

Awarding Body
Kahramanmaraş Sütçü İmam University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO:08 Code: 3115.14


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08 Code: 3115.14


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that constitutes the first level of undergraduate education, covering a two-year program of two or three semesters a year based on secondary education qualifications, aiming to train qualified manpower and at least 40% of the curriculum is based on practical training.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.


Description
  • To have theoretical and factual comprehensive knowledge at a pre-advanced level to able to do his/her profession in a business field and to be aware of the limits of this knowledge.
  • Possesses comprehensive cognitive and practical skills at a pre-advanced level specific to the profession in a business area and uses them in adjacent business areas.
  • To be able to analyze, interpret and develop new evidence-based solutions to problems in a business field with comprehensive cognitive and practical skills at a pre-advanced level.
  • Performs his/her profession individually or as a team member and perceives, observes and manages unexpected situations related to his/her profession.
  • Evaluate and improve their own and others' level of performance.
  • Evaluates professional knowledge and skills with a critical approach, identifies learning needs and has a lifelong learning approach to meet them.
  • To be able to communicate effectively both orally and in writing in his/her mother tongue and to be able to use a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
  • Uses information technologies specific to the field at least at the basic level of European Computer Driving License.
  • To be able to share his/her thoughts on issues related to his/her field of work and his/her suggestions for solutions to problems in written or verbally with individuals and groups from within or outside the field.
  • Acts in accordance with fundamental human rights, cultural and universal values and social justice.
  • Acts in accordance with scientific, social and ethical principles and values, professional legislation, occupational health and safety principles while practicing his/her profession.
  • Protects the environment while practicing their profession.
  • Has the attitudes and behaviors necessary for a healthy life.
  • They organize their social relations by adopting the values of their country and the society in which they live.
  • Has pre-advanced knowledge, skills, attitudes and behaviors that will bring solutions to social and economic problems by taking into account the strategic priorities of the country.
  • Prioritizes the customs and traditions of the society, its unique characteristics and national culture in its attitudes and behaviors.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurship competence

8. Cultural awareness and expression


Further Info

In our Automotive Technology program; different evaluation methods such as midterm, homework, exercise, project, application and final exam are applied. Evaluation methods may include classical exam, multiple choice exam, homework, performance evaluation and product evaluation. In order to graduate from the program, the weighted GPA must be at least 2.00. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given as a letter grade. Letter grades and the coefficient of each grade are given below.

Students' success in the courses is measured by various mid-term evaluations and final exams. The instructor determines what the in-semester assessments will be. These usually consist of at least two midterm exams, quizzes, workshops and presentations. The contribution of various studies to the final grade is determined by the instructor and announced at the beginning of the semester. Exams are usually written. It is compulsory to attend at least 70% of the lectures and at least 80% of the practices and/or laboratories. Absent students cannot take the final exam and have to repeat the course with a grade of DS. The questions to be asked to the students in the exam depend on the learning outcomes and sub-skills related to that course. At the end of the semester, the student's success is evaluated by giving one of the following letter grades to the success grade obtained from a course. The instructor decides which letter grade will be given to which intervals. Kahramanmaraş Sütçü İmam University Letter Grade Grades between AA, BA, BB, CB, CC are passing grades, FD, FF are failing grades. DD and DC grades are conditional passing grades, if the student's overall grade point average is 2.0 and above, it is accepted as a passing grade, if it is below 2.0, it is accepted as a failing grade.

Letter Grade        Merit Grade                Evaluation                                   Score

      AA                        4.00                           Excellent                                   90-100

      BA                        3.50                          Very good                                  85-89

      BB                        3.00                              Good                                       75-84

      CB                        2.50                            Medium                                    65-74

      CC                        2.00                           Proficient                                   55-64

      DC                        1.50                  Conditionally successful                 45-54

      DD                        1.00                  Conditionally successful                  35-44

      FD                        0.50                            Weak                                         25-34

      FF                         0.00                        Very weak                                     0-24

      YE                           -                               Enough                                          -

      YS                           -                             Inadequate                                     -

      DS                           -                              Absentee                                       -


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

• Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Measurement and Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Documentation: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an associate degree diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Evaluation Reports" for the previous year  into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK)  at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

1. To graduate from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for associate degree programs of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant associate degree program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), whose procedures and principles are determined by YÖK.

3. To have enough points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs that accept students with special talent exam in higher education institutions, whose procedures and principles are determined by YÖK, and to have succeeded in the special talent exam.


Conditions for Success
To complete a minimum of 120 ECTS course credits and to fulfill other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.

Progression Paths (Relationship Type)

1. Students who graduate from vocational associate degree programs can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by YÖK decision not to exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.

2. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take both diploma programs simultaneously.

If they take courses and are successful, they can receive two separate associate degree diplomas.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address