Yeterlilik Kodu | TR0030219617 | |
Yeterlilik Adı | Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hacettepe Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.hacettepe.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Bilgi için: http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı |
Ofis. İlgili kural ve düzenlemelere http://www.oid.hacettepe.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.
Sınavlarla ilgili daha fazla bilgiye http://www.osym.gov.tr/ adresinden ulaşılabilir.
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219617
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
- Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
- Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
- Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
- Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
- Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
- Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
- Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
- Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir.
- Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
- Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
- Yetersizlik gösteren öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
- Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
Bilgi için: http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3
- Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Öğrencilerin kabul, kayıt, sınav ve değerlendirme işlemleri Yükseköğretim Kanunu ve bu Kanuna dayanılarak Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelik ve kararlara göre yapılır.
- Hacettepe Üniversitesinde öğrenci kabul ve kayıt işlemleri Öğrenci İşleri Müdürlüğü tarafından yürütülür.
Ofis. İlgili kural ve düzenlemelere http://www.oid.hacettepe.edu.tr/ adresinden ulaşılabilir.
- Ortaöğretimden yükseköğretime geçişte Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) uygulanır.
- Bu sınavlar Ölçme, Değerlendirme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılmaktadır.
Sınavlarla ilgili daha fazla bilgiye http://www.osym.gov.tr/ adresinden ulaşılabilir.
- Sınav sisteminde adaylara iki farklı test uygulanmaktadır. İlk aşamada YKS-Temel Yeterlilik Testi (TYT), ikinci aşamada YKS-Alan Yeterlilik Testi (AYT) uygulanmaktadır.
- Yükseköğretim Kurumları Sınavı , ortaöğretimi başarıyla tamamlayan ve yükseköğrenim yapmak isteyenlere uygulanacak ve yükseköğretime geçiş yeterliliğini ölçmek için yapılacak bir sınavdır.
- Özel eğitim öğretmenliği programı mezunları Özel Eğitim Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Özel Eğitim Öğretmeni olarak atanmaktadırlar.
- Ayrıca mezunlarımız özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, danışmanlık merkezleri gibi sektörlerde, eğitsel materyal geliştiren işyerlerinde ve üniversitelerin akademik kadrolarında görev alabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219617 | |
Qualification Title | ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ (777) Undergraduate | |
Awarding Body | Hacettepe University | |
Awarding Body Contact | Hacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara | |
Awarding Body Url | https://www.hacettepe.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To define current knowledge about special education, teaching as a job, general culture and basic sciences. To share results of the evaluation with parents and administration after evaluating levels of students prior to teaching; to prepare and to use individualized education plan based on the results. To use skills and knowledge in job and daily life with considering formal and ethical rules. To support individuals with special education needs and their families by using basic information technologies in teaching and research. To suggest solutions in unexpected situations about special education and teaching as a job To use skills about self-regulation, learning to learn, critical thinking and creative thinking. To participate in seminars, conferences, workshops etc. about special education by developing positive attitudes towards life-long learning. To participate in seminars, conferences, workshops etc. about special education by developing positive attitudes towards life-long learning. To follow new knowledge about special education and teaching as a job and to study in collaboration with colleagues. To use basic foreign language skill to reach knowledge about special education and teaching as a job. To prepare, apply and administer plans and projects about special education by considering students? socio-economic situations and cultural environment. To share results with society. To use effective communication skills when studying with individuals in special education needs, their families and other experts. To use skills and knowledge to increase social acceptance of individuals in special education needs and to teach communication and social skills. To use values about universal nature of social rights, social justice, quality culture, preserving cultural values, health in work and environmental protection in job and daily life. To make changes in line with all features of students and their needs. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Regarding exams and course grades, the relevant articles of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations are applied. For information: http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=license_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3 To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students acceptance, registration, exam and evaluation procedures are conducted based on the Higher Education Law and the regulations and decisions put forth by The Higher Education Council based on this law.At Hacettepe University, student acceptance and registration procedures are handled by the Student Registrar Office. Related rules and regulations can be reached at http://www.oid.hacettepe.edu.tr/Higher Education Institutions Examination (YKS) is applied to the transition from secondary education to higher education. These exams are conducted by the Measurement, Evaluation, and Placement Center (OSYM in Turkish). More information about the exams can be obtained from the http://www.osym.gov.tr/ web site. Two different tests are applied to the candidates in the examination system. In the first stage, YKS-Basic Proficiency Test (TYT), in the second stage, YKS-Field Proficiency Test (AYT) is applied. The Higher Education Institutions Exam is a test which will be applied to those who successfully complete secondary education and who want to have higher education and to measure the adequacy for transition to higher education. | |
Conditions for Success | To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation. To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Special Education Teaching Program receive the Special Education Teacher title and they can work at state or private schools and rehabilitation centers affiliated with the Ministry of National Education. Our graduates also find jobs at private training centers, companies that develop and market educational materials, publishing companies, and universities for an academic career. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219617
To define current knowledge about special education, teaching as a job, general culture and basic sciences. To share results of the evaluation with parents and administration after evaluating levels of students prior to teaching; to prepare and to use individualized education plan based on the results. To use skills and knowledge in job and daily life with considering formal and ethical rules. To support individuals with special education needs and their families by using basic information technologies in teaching and research. To suggest solutions in unexpected situations about special education and teaching as a job To use skills about self-regulation, learning to learn, critical thinking and creative thinking. To participate in seminars, conferences, workshops etc. about special education by developing positive attitudes towards life-long learning. To participate in seminars, conferences, workshops etc. about special education by developing positive attitudes towards life-long learning. To follow new knowledge about special education and teaching as a job and to study in collaboration with colleagues. To use basic foreign language skill to reach knowledge about special education and teaching as a job. To prepare, apply and administer plans and projects about special education by considering students? socio-economic situations and cultural environment. To share results with society. To use effective communication skills when studying with individuals in special education needs, their families and other experts. To use skills and knowledge to increase social acceptance of individuals in special education needs and to teach communication and social skills. To use values about universal nature of social rights, social justice, quality culture, preserving cultural values, health in work and environmental protection in job and daily life. To make changes in line with all features of students and their needs.
Regarding exams and course grades, the relevant articles of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations are applied. For information: http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=license_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3 To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.
Students acceptance, registration, exam and evaluation procedures are conducted based on the Higher Education Law and the regulations and decisions put forth by The Higher Education Council based on this law.At Hacettepe University, student acceptance and registration procedures are handled by the Student Registrar Office. Related rules and regulations can be reached at http://www.oid.hacettepe.edu.tr/Higher Education Institutions Examination (YKS) is applied to the transition from secondary education to higher education. These exams are conducted by the Measurement, Evaluation, and Placement Center (OSYM in Turkish). More information about the exams can be obtained from the http://www.osym.gov.tr/ web site. Two different tests are applied to the candidates in the examination system. In the first stage, YKS-Basic Proficiency Test (TYT), in the second stage, YKS-Field Proficiency Test (AYT) is applied. The Higher Education Institutions Exam is a test which will be applied to those who successfully complete secondary education and who want to have higher education and to measure the adequacy for transition to higher education.
Graduates of the Special Education Teaching Program receive the Special Education Teacher title and they can work at state or private schools and rehabilitation centers affiliated with the Ministry of National Education. Our graduates also find jobs at private training centers, companies that develop and market educational materials, publishing companies, and universities for an academic career.
Qualification is continuous