Yeterlilik Kodu | TR0030020854 | |
Yeterlilik Adı | Psikoloji (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Yeditepe Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://yeditepe.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı; lisans öğrencilerine çok iyi bir düzeyde eğitim sağlayarak onlara ulusal ve uluslararası platformda güçlü bir mesleki gelecek sağlamak; üniversitemizin eğitim, bilim ve araştırma alanında ulusal ve uluslararası düzeyde gelişimine ve saygınlığına katkıda bulunmak; ülkemize, bilime ve insanlığa yararlı hizmet verebilmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, bireylerin temel bilişsel, duygusal ve davranışsal süreç ve becerilerin incelendiği araştırmaların yürütüldüğü Psikoloji Laboratuvarı mevcuttur. Bununla birlikte üniversite bünyesinde ilgili programın lisans öğrencileri tarafından faaliyet gösteren bir Psikoloji Kulübü de vardır. Kulüp, hem üniversite içi hem de üniversite dışında aktiviteler sürdürmekte ve psikoloji hakkında güncel gelişmeleri yakından takip etmektedir. İlgili eğitim programı içerisinde zorunlu bir staj dersi bulunmamaktadır. Ancak, programda öğrencilerin Psikoloji bilim dalının yer aldığı her alanda gönüllü gözlemler yapmaları ve tüm eğitimleri boyunca sahada ciddi tecrübe edinmeleri desteklenmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknolojide yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri "Ders Öğretim Planı"nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir: Başarı Notu Katsayısı AA 4.0 BA 3.5 BB 3.0 CB 2.5 CC 2.0 DC 1.5 DD 1.0 FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan) FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan) Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır: a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür. b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır. c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır. ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz. d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir. f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir. g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır. ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınan Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK), Psikoloji Lisans Programını 2019 yılında akredite etmiştir. İlgili akreditasyonun geçerlilik süresi 5 senedir. 5. Bilgi yönetim sistemleri ve geribildirim mekanizmaları: Programın öğretim amaçları saptanırken paydaşları olarak belirlediği, öğrencilerinin, öğretim üyelerinin, bölüm danışma kurulunda yer alan mezunlarının, kamu ve özel sektörden işveren kurum temsilcilerinin görüşlerine başvurulmuştur. İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler programın yenilenmesi için dikkate alınmıştır. Buna göre program öğretim amaçları, iç paydaşlardan elde edilen bilgiler ile güncellenmektedir. Özellikle Bölüm Akademik Kurulundaki görüşmeler, öğrencilerden dönem sonu alınan ders değerlendirme anketleri ve yeni mezunlarımızdan alınan memnuniyet anketleri ile ilgili güncelleme yapılmaktadır. Ayrıca ilgili güncellemede dış paydaşlar olarak mezunlarımızdan bazılarının çalıştığı kurumlardan alınan bilgi formları ve ulusal ve uluslararası diğer akademik kurumlardaki yetkin kişilerle yapılan görüşmeler de dikkate alınmaktadır. | |
Giriş Şartı | Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Programa öğrenci kabulü "Yeditepe Üniversitesi Hakkında" bölümünde yer alan "Öğrenci Kabulü" başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Psikoloji lisans programını başarıyla tamamlayanlar danışmanlık şirketlerinde, şirketler bünyesindeki halkla ilişkiler ve medya, reklamcılık, pazarlama, insan kaynakları, sosyal hizmetler ve eğitim, sivil toplum kuruluşları, okul öncesi eğitim kurumları, özel eğitim kurumları gibi alanlarda iş imkânı bulunabilmektedir. İlgili lisans programından "Psikolog" unvanı ile mezun olan öğrenciler, yüksek lisans yaptıkları takdirde gelişim, klinik, sosyal, deneysel, adlî ve endüstri gibi farklı alt dallarda uzmanlaşma imkânı bulabilmektedir. Bu tür alanlarda uzmanlaşan mezunlar; hastane, poliklinik, ruh ve toplum sağlığı merkezleri, aile sağlığı merkezleri, nöropsikoloji laboratuvarları, cezaevi ve adliye, huzurevleri ve yaşlı bakım merkezleri gibi daha pek çok alanda çalışabilirler. İlgili program mezunları, formasyon eğitimi aldıkları taktirde okullarda da eğitici görevi üstlenebilirler. Bunun yanında Sağlık Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve İç İşleri Bakanlığı gibi çeşitli bakanlıklar bünyesinde de istihdam şansı yakalayabilirler. Bunların dışında akademik kariyerlerine devam etmeleri halinde, üniversite ve enstitülerde de görev alabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Söz konusu belge verildiğinden itibaren geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030020854
ISCO:08
ISCO:08
Programın amacı; lisans öğrencilerine çok iyi bir düzeyde eğitim sağlayarak onlara ulusal ve uluslararası platformda güçlü bir mesleki gelecek sağlamak; üniversitemizin eğitim, bilim ve araştırma alanında ulusal ve uluslararası düzeyde gelişimine ve saygınlığına katkıda bulunmak; ülkemize, bilime ve insanlığa yararlı hizmet verebilmektir.
Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, bireylerin temel bilişsel, duygusal ve davranışsal süreç ve becerilerin incelendiği araştırmaların yürütüldüğü Psikoloji Laboratuvarı mevcuttur. Bununla birlikte üniversite bünyesinde ilgili programın lisans öğrencileri tarafından faaliyet gösteren bir Psikoloji Kulübü de vardır. Kulüp, hem üniversite içi hem de üniversite dışında aktiviteler sürdürmekte ve psikoloji hakkında güncel gelişmeleri yakından takip etmektedir. İlgili eğitim programı içerisinde zorunlu bir staj dersi bulunmamaktadır. Ancak, programda öğrencilerin Psikoloji bilim dalının yer aldığı her alanda gönüllü gözlemler yapmaları ve tüm eğitimleri boyunca sahada ciddi tecrübe edinmeleri desteklenmektedir.
- Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir.
- Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir.
- Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurar.
- Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır.
- Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar.
- Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturur, veri toplar, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir.
- Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlar ve yürütür ve/veya mevcut verilerle çalışır.
- Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanır ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
- Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapar ve bilimsel yaklaşımı kullanır.
- Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünür ve düşüncelerini ifade eder; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır.
- Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır.
- Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırır.
- Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır.
- Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanır. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir.
- Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışır.
- İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim ve teknolojide yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri "Ders Öğretim Planı"nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
Başarı Notu Katsayısı
AA 4.0
BA 3.5
BB 3.0
CB 2.5
CC 2.0
DC 1.5
DD 1.0
FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan)
FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)
Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:
a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.
b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.
c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.
ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.
d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.
f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.
g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.
ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından ulusal bir kalite güvence kuruluşu olarak tanınan Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK), Psikoloji Lisans Programını 2019 yılında akredite etmiştir. İlgili akreditasyonun geçerlilik süresi 5 senedir.
5. Bilgi yönetim sistemleri ve geribildirim mekanizmaları: Programın öğretim amaçları saptanırken paydaşları olarak belirlediği, öğrencilerinin, öğretim üyelerinin, bölüm danışma kurulunda yer alan mezunlarının, kamu ve özel sektörden işveren kurum temsilcilerinin görüşlerine başvurulmuştur. İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler programın yenilenmesi için dikkate alınmıştır.
Buna göre program öğretim amaçları, iç paydaşlardan elde edilen bilgiler ile güncellenmektedir. Özellikle Bölüm Akademik Kurulundaki görüşmeler, öğrencilerden dönem sonu alınan ders değerlendirme anketleri ve yeni mezunlarımızdan alınan memnuniyet anketleri ile ilgili güncelleme yapılmaktadır. Ayrıca ilgili güncellemede dış paydaşlar olarak mezunlarımızdan bazılarının çalıştığı kurumlardan alınan bilgi formları ve ulusal ve uluslararası diğer akademik kurumlardaki yetkin kişilerle yapılan görüşmeler de dikkate alınmaktadır.
Öğrenci kabulü, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
Programa öğrenci kabulü "Yeditepe Üniversitesi Hakkında" bölümünde yer alan "Öğrenci Kabulü" başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.
Psikoloji lisans programını başarıyla tamamlayanlar danışmanlık şirketlerinde, şirketler bünyesindeki halkla ilişkiler ve medya, reklamcılık, pazarlama, insan kaynakları, sosyal hizmetler ve eğitim, sivil toplum kuruluşları, okul öncesi eğitim kurumları, özel eğitim kurumları gibi alanlarda iş imkânı bulunabilmektedir.
İlgili lisans programından "Psikolog" unvanı ile mezun olan öğrenciler, yüksek lisans yaptıkları takdirde gelişim, klinik, sosyal, deneysel, adlî ve endüstri gibi farklı alt dallarda uzmanlaşma imkânı bulabilmektedir. Bu tür alanlarda uzmanlaşan mezunlar; hastane, poliklinik, ruh ve toplum sağlığı merkezleri, aile sağlığı merkezleri, nöropsikoloji laboratuvarları, cezaevi ve adliye, huzurevleri ve yaşlı bakım merkezleri gibi daha pek çok alanda çalışabilirler.
İlgili program mezunları, formasyon eğitimi aldıkları taktirde okullarda da eğitici görevi üstlenebilirler. Bunun yanında Sağlık Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve İç İşleri Bakanlığı gibi çeşitli bakanlıklar bünyesinde de istihdam şansı yakalayabilirler. Bunların dışında akademik kariyerlerine devam etmeleri halinde, üniversite ve enstitülerde de görev alabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Söz konusu belge verildiğinden itibaren geçerlidir.
Qualification Code | TR0030020854 | |||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Program in Psychology | |||||||||||||||||||||
Awarding Body | Yeditepe University | |||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul | |||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://yeditepe.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 | ||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Psychology | |||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||
Program Profile | The purpose of the program includes providing a strong vocational future in national and international platforms by making undergraduates have a very good educational training, contributing to our university's enhancement and dignity in the areas of education, science, and research in national and international levels, being able to offer useful services to our country, science, and humanity. | |||||||||||||||||||||
Learning Environments | Education and training are put into practice in the way of formal or distance education. In addition, there is a Psychology Laboratory where the researches investigating individuals’ cognitive, emotional and behavioral processes and skills are conducted. Besides, there is a Psychology Club which is directed by the undergraduates in the program in the university. The club gets on various activities at the university as well as outside the university, and it follows up recent developments in psychology. There is no compulsory internship course in the program. Yet, undergraduates’ making vocational observations voluntarily in every area of psychology and acquiring critical experiences in the field throughout their educational processes are supported in the program. | |||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||
Key Competencies | The undergraduate has the key competencies listed below in an advanced level: 1. Literacy competence 2. Multilanguage competence 3. Mathematical competence and competence in science and technology 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning to learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurship competence 8. Competence in cultural awareness and expression | |||||||||||||||||||||
Further Info | Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi. Success grades and coefficients are shown in the following table:
In addition, the following abbreviations are used depending on the situation of the students: a)I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the course work due to valid excuses. These students are required to complete the requirements of the I grade by the end of the following semester's add / drop date at the latest. Upon completion of the requirements, the student receives the required grade, and if the requirement is not fulfilled by that date, the student's I grade automatically becomes an FF grade. b)L-Leave: Used for students who are allowed leave according to the provisions of this Regulation. c) NC-Non-Credit: Used for non-credit courses. ç) ND-Non-Degree: Used for non-credit courses that are not intended for graduation from Yeditepe University and are not included in the grade average score. d) P-Pass: Given to students who succeed in courses not included in their GPA. e) R-Repeat: Indicates that the course is repeated. f) RR-Repeat Resigned: Used for the repeated courses to raise grades. g) (Different Official Gazette dated 14.09.2015 / 29475 no.) T-Transfer: Used for the courses from a program inside or outside of the higher education institution and approved for adjustment by the relevant board of directors and added in the grade average calculation. Courses transferred from foreign exchange programs are not included in the grade point average. ğ) W- Withdrawal: This takes place after the date of add / drop within the period determined by the academic calendar and approved by the advisor.
| |||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs, The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Design and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues. 1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation. The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in Psychology in 2019. The validity period of FEDEK accreditation is five years. 5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision. | |||||||||||||||||||||
Access Requirements | Student admission is made according to the results of the central exam organized by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) and the principles determined by the Council of Higher Education. Student admission to the program is explained in detail under the heading "Student Admission" in the "About Yeditepe University" section. | |||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Successfully completing all courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and having a weighted GPA of at least 2.00 out of 4.00 are the necessary qualification requirements for graduation. | |||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates successfully completing the undergraduate program in Psychology can find diverse jobs in consulting firms, public relations and media, advertising, marketing, human resources in these firms, social services and education, non-governmental institutions, pre-school educational institutions, special education institutions etc. If the students graduated from the related undergraduate program with the title of “Psychologist” study for a master’s degree, they can become an expert in different sub-areas of psychology such as clinical, social, experimental, forensic, industrial and organizational and so on. The graduates who are experts at these fields can work in many areas including hospitals, polyclinics, mental and public health centers, family health centers, neuropsychology laboratories, penal institution and court of law, old age asylum and geriatric care centers etc. If the graduates have been educated in the pedagogical information certificate program, they can take on the role of educator in the schools. Besides, they can be employed in Ministry of Health, Ministry of Justice, Ministry of Family and Social Policies, Ministry of National Education, Ministry of Interior. If they continue their academic career process, they can also take charge in universities and institutions. | |||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The document is valid from the date of issue. | |||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030020854
ISCO 08
ISCO 08
The purpose of the program includes providing a strong vocational future in national and international platforms by making undergraduates have a very good educational training, contributing to our university's enhancement and dignity in the areas of education, science, and research in national and international levels, being able to offer useful services to our country, science, and humanity.
Education and training are put into practice in the way of formal or distance education. In addition, there is a Psychology Laboratory where the researches investigating individuals’ cognitive, emotional and behavioral processes and skills are conducted. Besides, there is a Psychology Club which is directed by the undergraduates in the program in the university. The club gets on various activities at the university as well as outside the university, and it follows up recent developments in psychology. There is no compulsory internship course in the program. Yet, undergraduates’ making vocational observations voluntarily in every area of psychology and acquiring critical experiences in the field throughout their educational processes are supported in the program.
- Mastering the major concepts, theoretical perspectives, and historical trends of psychology as a scientific discipline
- Demonstrating familiarity with the subfields of psychology and their methods and applications.
- Incorporating the theories and empirical bases of psychology.
- Comparing the similarities and differences of other scientific disciplines with psychology, understanding their potential contribution to psychology, and develop an awareness of interdisciplinary studies.
- Understanding the basic characteristics and principles of psychological research, and research ethics.
- Understanding the basic research methods in psychology, including research design, data collection, data analysis and interpretation by using recent information technologies.
- Designing and conducting research studies to answer psychological questions by using relevant research methods, knowledge, and skills.
- Learning to access knowledge, to use it effectively, to review interdisciplinary literature, and to use the relevant database and other resources.
- Applying critical thinking and scientific approach to understand theories, research methods and applications in psychology.
- Developing analytical, critical, and creative thinking and expression—being both logical and fluent.
- Developing an awareness of potential application areas of main research findings in psychology.
- Incorporating theoretical and practical knowledge in the area of psychology and its related areas of specialization.
- Learning the application areas and methods of psychology and understanding the importance of the commitment to the professional code of ethics.
- Integrating psychological knowledge and theories to produce social, cultural, and theoretical explanations within the framework of professional code of ethics. Exhibiting an awareness of social sensitivity and individual responsibility.
- Working effectively both as a team, as well as independently.
- Thinking, reading, writing, and communicating in English effectively.
The undergraduate has the key competencies listed below in an advanced level:
1. Literacy competence
2. Multilanguage competence
3. Mathematical competence and competence in science and technology
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurship competence
8. Competence in cultural awareness and expression
Kinds of examination, measurement, and evaluation in each course in the program are accurately defined in the syllabi.
Success grades and coefficients are shown in the following table:
Success Grades |
Coefficient |
AA |
4.0 |
BA |
3.5 |
BB |
3.0 |
CB |
2.5 |
CC |
2.0 |
DC |
1.5 |
DD |
1.0 |
FA |
0.0 Fail (Failure to attend final exam due to absenteeism) |
FF |
0.0 Fail (Failure to pass the final exam) |
In addition, the following abbreviations are used depending on the situation of the students:
a)I-Incomplete: It is given to students who cannot complete the course work due to valid excuses. These students are required to complete the requirements of the I grade by the end of the following semester's add / drop date at the latest. Upon completion of the requirements, the student receives the required grade, and if the requirement is not fulfilled by that date, the student's I grade automatically becomes an FF grade.
b)L-Leave: Used for students who are allowed leave according to the provisions of this Regulation.
c) NC-Non-Credit: Used for non-credit courses.
ç) ND-Non-Degree: Used for non-credit courses that are not intended for graduation from Yeditepe University and are not included in the grade average score.
d) P-Pass: Given to students who succeed in courses not included in their GPA.
e) R-Repeat: Indicates that the course is repeated.
f) RR-Repeat Resigned: Used for the repeated courses to raise grades.
g) (Different Official Gazette dated 14.09.2015 / 29475 no.) T-Transfer: Used for the courses from a program inside or outside of the higher education institution and approved for adjustment by the relevant board of directors and added in the grade average calculation. Courses transferred from foreign exchange programs are not included in the grade point average.
ğ) W- Withdrawal: This takes place after the date of add / drop within the period determined by the academic calendar and approved by the advisor.
In order to monitor the quality of higher education programs,
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Design and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.
1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.
The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in Psychology in 2019. The validity period of FEDEK accreditation is five years.
5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program.
Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.
Student admission is made according to the results of the central exam organized by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) and the principles determined by the Council of Higher Education.
Student admission to the program is explained in detail under the heading "Student Admission" in the "About Yeditepe University" section.
The graduates successfully completing the undergraduate program in Psychology can find diverse jobs in consulting firms, public relations and media, advertising, marketing, human resources in these firms, social services and education, non-governmental institutions, pre-school educational institutions, special education institutions etc.
If the students graduated from the related undergraduate program with the title of “Psychologist” study for a master’s degree, they can become an expert in different sub-areas of psychology such as clinical, social, experimental, forensic, industrial and organizational and so on. The graduates who are experts at these fields can work in many areas including hospitals, polyclinics, mental and public health centers, family health centers, neuropsychology laboratories, penal institution and court of law, old age asylum and geriatric care centers etc.
If the graduates have been educated in the pedagogical information certificate program, they can take on the role of educator in the schools. Besides, they can be employed in Ministry of Health, Ministry of Justice, Ministry of Family and Social Policies, Ministry of National Education, Ministry of Interior. If they continue their academic career process, they can also take charge in universities and institutions.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The document is valid from the date of issue.