Yeterlilik Kodu | TR0030020904 | |
Yeterlilik Adı | Psikoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Adnan Menderes Üniversitesi Merkez Kampüsü, Kepez Mevkii Efeler / AYDIN | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.adu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Psikoloji Bölümü, psikoloji ve ilgili alanlardaki bilgi birikimine genel olarak hakim, kendi kendine öğrenebilen, kendini geliştirmeye açık ve sınırlarının farkında olan donanımlı psikologlar yetiştirmeyi amaçlar. Program, öğrencilerin gelecekteki mesleki hedeflerine ulaşmalarını sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Eğitim amaçları şunlardır: Psikolojinin bilim olarak tarihsel gelişimi, temel kavram ve terimleri ve yöntemsel bakış açılarına ilişkin bilgi ve donanım kazanması Psikolojideki temel kuram ve yaklaşımların ana bakış açılarına ilişkin bilgi ve bu bakış açılarına eleştirel yaklaşım kazanması Psikolojinin alt alanlarının konularına, temel bilimsel problemlerine ve kendine özgü araştırma tekniklerine ilişkin bilgi kazanması Türkiye’de psikoloji alanındaki gelişme, araştırma, sorun ve uygulamalara ilişkin bilgi ve bilgi edinme becerisi kazanması Psikolojik değerlendirme ilkelerine ilişkin bilgi kazanması, sık kullanılan psikolojik değerlendirme araçlarını tanıma ve temel düzeyde uygulama becerisi kazanması Psikoloji alanlarında kullanılan görüşme becerilerine ilişkin temel düzeyde bilgi kazanması Psikolojideki bazı uygulamaları yapabilecek beceriler kazanması Psikoloji alanındaki mevcut bilgiye ulaşma yolları ve edindiği bilgiyi etkin bir şekilde aktarmaya ilişkin bilgi ve beceri kazanması Psikolojinin alt alanlarına giren konularda araştırma sorusu üretebilme becerisi, soruya uygun araştırma yöntemlerine ve ölçme tekniklerine ilişkin temel düzeyde bilgi kazanması Psikoloji alanındaki araştırmalara özgü veri toplama tekniklerine ilişkin genel olarak bilgi; verilere istatistik analiz yöntemleri uygulayabilmesi ve bulguları temel düzeyde yorumlayabilmesi ve rapor edebilme bilgi ve becerisi kazanması Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyo-ekonomik konum gibi farklılıklara önyargısız yaklaşım kazanması Psikoloji araştırma ve uygulamalarına ilişkin kabul edilmiş etik ilke ve değerlere ilişkin bilgi kazanması, bu bilgileri mesleki hayatta uygulama becerisi kazanması Bu amaçlar, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Psikoloji Bölümü web sayfasında belirtilmiştir. | |
Öğrenme Ortamları | Adnan Menderes Üniversitesi Psikoloji Bölümü olarak, örgün öğretim şeklinde öğrencilerimizin bilgi ve becerilerini en üst düzeye çıkarabilmek için çeşitli öğretim yöntemleri kullanılmaktadır. Yoğun olarak kullanılan öğretim yöntemleri sınıf içi etkileşimli ve anlatıma dayalı öğretim ve hem teorik hem de uygulama çalışmalarını içeren ödevlerdir. Psikoloji dersleri, genellikle sınıf ortamında öğretim üyeleri tarafından anlatılır ve tartışma, soru-cevap gibi yöntemler kullanılır.
Sınıflar, laboratuvarlar ve diğer donanım program öğretim amaçlarına ve program çıktılarına ulaşmak için yeterli ve öğrenmeye yönelik bir atmosfer hazırlamaya yardımcıdır. Programda yürütülen öğretim için İTBF bünyesindeki derslikler kullanılmaktadır. Dersliklerde bilgisayar ve projeksiyon cihazı mevcut olup sınıfların kapasitesi öğrenci sayılarına uygundur. Teorik derslerin yapıldığı dersliklerin yanı sıra bir bilgisayar laboratuvarı kullanılmaktadır.
Üniversite kampüsü, sosyal ve kültürel etkinlikler, spor tesisleri ve kafeteryalarla öğrencilerin genel gelişimine katkıda bulunur. Bu, kampüs yaşamının bir parçası olarak, öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Psikolojinin bilim olarak tarihsel gelişimini, temel kavram ve terimlerini ve yöntemsel bakış açılarını bilir. Psikolojideki temel kuram ve yaklaşımların ana bakış açılarını bilir, bunları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırabilir, katkılarını ve eleştirel yaklaşımları bilir. Psikolojinin bilim dünyasındaki yerini, konusunu oluşturan bilişsel ve davranışsal süreçlere ilişkin açıklamalarındaki temel varsayımlarını, inceleme yöntemlerini ve analiz düzeylerini diğer bilim dallarıyla karşılaştırmaları olarak tanımlayabilir. Psikolojinin alt alanlarının konularını, temel bilimsel problemlerini ve kendine özgü araştırma tekniklerini bilir. Türkiye’de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamaları bilir. Psikolojik değerlendirme ilkelerini bilir; sık kullanılan psikolojik değerlendirme araçlarını tanır ve temel düzeyde uygular. Psikoloji alanlarında kullanılan görüşme becerilerini temel düzeyde bilir. Psikolojideki bazı uygulamaları yapabilecek beceriler geliştirir. Psikoloji alanındaki mevcut bilgiye ulaşma yollarını bilir ve edindiği bilgiyi etkin bir şekilde aktarabilir. Psikolojinin alt alanlarına giren konularda araştırma sorusu üretebilir, soruya uygun araştırma yöntemlerini ve ölçme tekniklerini temel düzeyde bilir. Psikoloji alanındaki araştırmalara özgü veri toplama tekniklerini genel olarak bilir; verilere istatistik analiz yöntemleri uygulayabilir ve bulguları temel düzeyde yorumlayabilir ve rapor edebilir. Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyo-ekonomik konum gibi farklılıklara önyargısız yaklaşması gerektiğini bilir. Psikoloji araştırma ve uygulamalarına ilişkin kabul edilmiş etik ilke ve değerleri bilir, kendi meslek yaşamında bunları gözeterek uygulamalarında hayata geçirebilir. Toplumsal olay ve sorunlara duyarlılık gösterir ve psikoloji alanındaki araştırma ve uygulama bilgisini bunları anlamak ve çözüm geliştirmek üzere kullanabilir. | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, F5 Ders Detay formlarında ve öğretim üyelerinin hazırlamış olduğu ders planlarında belirtilen «Ölçme ve Değerlendirme Araçları» (ara sınav, final sınavı, ödev vb.) uyarınca yapılır. Ayrıca her dersin açıldığı her dönemde başarının nasıl değerlendirildiği Ders Planında belirtilir. Notlandırma, üniversite genelinde uygulanan Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yapılır. Mezuniyet için: | |
Kalite Güvencesi | YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Kalite güvencesi, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen kriterler ve akreditasyon süreçleri çerçevesinde sağlanır. Üniversite, sürekli izleme ve dış denetimlerle eğitim kalitesini güvence altına alır. Akreditasyon Kurumu: Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditasyon Süresi: 11.04.20025-30.09.2027 | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Mezuniyete hak kazanılabilmesi için öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (‘Yeterlilik Koşulları ve Kuralları’ nda belirtilen noktalara bağlı olarak, 180 AKTS’lik Zorunlu Dersi, 52 AKTS’lik Bölüm Seçmeli Dersini, 8 AKTS’lik Bölüm Dışı Seçmeli Dersini alarak toplam 240 AKTS’lik dersi başarıyla geçmiş olmak) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Psikoloji mezunları Sağlık Bakanlığından Milli Savunma Bakanlığına kadar pek çok devlet kurumuna psikolog olarak atanabilmektedir. Özel sektörde çalışmayı tercih eden mezunlar ise belediyelerden özel eğitim merkezlerine, anaokulu ve kreşlerden şirketlerin insan kaynakları birimlerine kadar geniş bir çalışma alanına sahiptir. Mezunlarımız ilgileri doğrultusunda farklı yetkinliklerini geliştirerek pek çok iş imkanına sahip olurlar. | |
Yasal Dayanağı | 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik, sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030020904
ISCO 08
ISCO 08
Psikoloji Bölümü, psikoloji ve ilgili alanlardaki bilgi birikimine genel olarak hakim, kendi kendine öğrenebilen, kendini geliştirmeye açık ve sınırlarının farkında olan donanımlı psikologlar yetiştirmeyi amaçlar. Program, öğrencilerin gelecekteki mesleki hedeflerine ulaşmalarını sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Eğitim amaçları şunlardır:
Psikolojinin bilim olarak tarihsel gelişimi, temel kavram ve terimleri ve yöntemsel bakış açılarına ilişkin bilgi ve donanım kazanması
Psikolojideki temel kuram ve yaklaşımların ana bakış açılarına ilişkin bilgi ve bu bakış açılarına eleştirel yaklaşım kazanması
Psikolojinin alt alanlarının konularına, temel bilimsel problemlerine ve kendine özgü araştırma tekniklerine ilişkin bilgi kazanması
Türkiye’de psikoloji alanındaki gelişme, araştırma, sorun ve uygulamalara ilişkin bilgi ve bilgi edinme becerisi kazanması
Psikolojik değerlendirme ilkelerine ilişkin bilgi kazanması, sık kullanılan psikolojik değerlendirme araçlarını tanıma ve temel düzeyde uygulama becerisi kazanması
Psikoloji alanlarında kullanılan görüşme becerilerine ilişkin temel düzeyde bilgi kazanması
Psikolojideki bazı uygulamaları yapabilecek beceriler kazanması
Psikoloji alanındaki mevcut bilgiye ulaşma yolları ve edindiği bilgiyi etkin bir şekilde aktarmaya ilişkin bilgi ve beceri kazanması
Psikolojinin alt alanlarına giren konularda araştırma sorusu üretebilme becerisi, soruya uygun araştırma yöntemlerine ve ölçme tekniklerine ilişkin temel düzeyde bilgi kazanması
Psikoloji alanındaki araştırmalara özgü veri toplama tekniklerine ilişkin genel olarak bilgi; verilere istatistik analiz yöntemleri uygulayabilmesi ve bulguları temel düzeyde yorumlayabilmesi ve rapor edebilme bilgi ve becerisi kazanması
Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyo-ekonomik konum gibi farklılıklara önyargısız yaklaşım kazanması
Psikoloji araştırma ve uygulamalarına ilişkin kabul edilmiş etik ilke ve değerlere ilişkin bilgi kazanması, bu bilgileri mesleki hayatta uygulama becerisi kazanması
Bu amaçlar, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Psikoloji Bölümü web sayfasında belirtilmiştir.
Adnan Menderes Üniversitesi Psikoloji Bölümü olarak, örgün öğretim şeklinde öğrencilerimizin bilgi ve becerilerini en üst düzeye çıkarabilmek için çeşitli öğretim yöntemleri kullanılmaktadır. Yoğun olarak kullanılan öğretim yöntemleri sınıf içi etkileşimli ve anlatıma dayalı öğretim ve hem teorik hem de uygulama çalışmalarını içeren ödevlerdir. Psikoloji dersleri, genellikle sınıf ortamında öğretim üyeleri tarafından anlatılır ve tartışma, soru-cevap gibi yöntemler kullanılır.
Sınıflar, laboratuvarlar ve diğer donanım program öğretim amaçlarına ve program
çıktılarına ulaşmak için yeterli ve öğrenmeye yönelik bir atmosfer hazırlamaya yardımcıdır.
Programda yürütülen öğretim için İTBF bünyesindeki derslikler kullanılmaktadır. Dersliklerde bilgisayar ve projeksiyon cihazı mevcut olup sınıfların kapasitesi öğrenci sayılarına uygundur. Teorik derslerin yapıldığı dersliklerin yanı sıra bir bilgisayar laboratuvarı kullanılmaktadır.
Üniversite kampüsü, sosyal ve kültürel etkinlikler, spor tesisleri ve kafeteryalarla öğrencilerin genel gelişimine katkıda bulunur. Bu, kampüs yaşamının bir parçası olarak, öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmelerine olanak tanır.
Psikolojinin bilim olarak tarihsel gelişimini, temel kavram ve terimlerini ve yöntemsel bakış açılarını bilir.
Psikolojideki temel kuram ve yaklaşımların ana bakış açılarını bilir, bunları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırabilir, katkılarını ve eleştirel yaklaşımları bilir.
Psikolojinin bilim dünyasındaki yerini, konusunu oluşturan bilişsel ve davranışsal süreçlere ilişkin açıklamalarındaki temel varsayımlarını, inceleme yöntemlerini ve analiz düzeylerini diğer bilim dallarıyla karşılaştırmaları olarak tanımlayabilir.
Psikolojinin alt alanlarının konularını, temel bilimsel problemlerini ve kendine özgü araştırma tekniklerini bilir.
Türkiye’de psikoloji alanındaki gelişmeler, araştırmalar, sorunlar ve uygulamaları bilir.
Psikolojik değerlendirme ilkelerini bilir; sık kullanılan psikolojik değerlendirme araçlarını tanır ve temel düzeyde uygular.
Psikoloji alanlarında kullanılan görüşme becerilerini temel düzeyde bilir.
Psikolojideki bazı uygulamaları yapabilecek beceriler geliştirir.
Psikoloji alanındaki mevcut bilgiye ulaşma yollarını bilir ve edindiği bilgiyi etkin bir şekilde aktarabilir.
Psikolojinin alt alanlarına giren konularda araştırma sorusu üretebilir, soruya uygun araştırma yöntemlerini ve ölçme tekniklerini temel düzeyde bilir.
Psikoloji alanındaki araştırmalara özgü veri toplama tekniklerini genel olarak bilir; verilere istatistik analiz yöntemleri uygulayabilir ve bulguları temel düzeyde yorumlayabilir ve rapor edebilir.
Psikoloji uygulamalarında yaş, cinsiyet, ırk, etnik grup, ulusal kimlik, din, cinsel eğilim, engellilik ve sosyo-ekonomik konum gibi farklılıklara önyargısız yaklaşması gerektiğini bilir.
Psikoloji araştırma ve uygulamalarına ilişkin kabul edilmiş etik ilke ve değerleri bilir, kendi meslek yaşamında bunları gözeterek uygulamalarında hayata geçirebilir.
Toplumsal olay ve sorunlara duyarlılık gösterir ve psikoloji alanındaki araştırma ve uygulama bilgisini bunları anlamak ve çözüm geliştirmek üzere kullanabilir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, F5 Ders Detay formlarında ve öğretim üyelerinin hazırlamış olduğu ders planlarında belirtilen «Ölçme ve Değerlendirme Araçları» (ara sınav, final sınavı, ödev vb.) uyarınca yapılır. Ayrıca her dersin açıldığı her dönemde başarının nasıl değerlendirildiği Ders Planında belirtilir. Notlandırma, üniversite genelinde uygulanan Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yapılır. Mezuniyet için:
• Tüm derslerin başarıyla tamamlanması,
• FF, DZ ya da YZ notunun olmaması,
• En az 240 ACTS kredisi alınması,
• Genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması,
Bu yapı, öğrencilerin akademik ve pratik yeterliliklerini ölçer. Bu doğrultuda program, öğrencilerinin katılacağı/katılması muhtemel sınavlar; ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve mazeret sınavıdır.
YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kalite güvencesi, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen kriterler ve akreditasyon süreçleri çerçevesinde sağlanır. Üniversite, sürekli izleme ve dış denetimlerle eğitim kalitesini güvence altına alır.
Akreditasyon Kurumu: Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditasyon Süresi: 11.04.20025-30.09.2027
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir.
Psikoloji mezunları Sağlık Bakanlığından Milli Savunma Bakanlığına kadar pek çok devlet kurumuna psikolog olarak atanabilmektedir. Özel sektörde çalışmayı tercih eden mezunlar ise belediyelerden özel eğitim merkezlerine, anaokulu ve kreşlerden şirketlerin insan kaynakları birimlerine kadar geniş bir çalışma alanına sahiptir. Mezunlarımız ilgileri doğrultusunda farklı yetkinliklerini geliştirerek pek çok iş imkanına sahip olurlar.
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik, sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030020904 | |
Qualification Title | Psychology Bachelor's Degree Diploma | |
Awarding Body | Aydın Adnan Menderes University | |
Awarding Body Contact | Aydın Adnan Menderes University was established in 1992 on acceptance of the amendment of Law No. 41 of Decision No: 3837 dated 03.07.1992 concerning the Governance of Higher Education Institutions along with the amendment of Decisions 78 and 190 of Law No. 2809. Our University was founded with 5 faculties (the Faculty of Arts and Science, Nazilli Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Veterinary Medicine and the Faculty of Agriculture), 3 Graduate Schools; the School of Tourism and Hotel Management and Söke Vocational School. Our University has become a Higher Education Institute which gives education in a total of 71 different academic units: in 18 Faculties, 3 Graduate Schools, 1 State Conservatory, 5 Schools, 18 Vocational Schools and 26 Research and Application Centres. | |
Awarding Body Url | http://www.adu.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Psychology | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The Department of Psychology aims to train well equipped psychologists who have a general command of the knowledge in psychology and related fields who are self learners open to self improvement and aware of their own limitations The program is designed to enable students to achieve their future professional goals The educational objectives are as follows Gaining knowledge and competence regarding the historical development of psychology as a science its basic concepts terms and methodological perspectives Gaining knowledge of the main perspectives of fundamental theories and approaches in psychology and developing a critical approach towards these perspectives Acquiring knowledge about the subjects fundamental scientific problems and specific research techniques of the subfields of psychology Gaining knowledge and the ability to access information regarding the development research problems and applications in the field of psychology in Turkey Acquiring knowledge of the principles of psychological assessment recognizing commonly used psychological assessment tools and gaining the ability to apply them at a basic level Gaining basic level knowledge of interview skills used in areas of psychology Acquiring the skills to carry out certain practices in psychology Gaining knowledge and skills regarding the ways of accessing existing knowledge in the field of psychology and effectively communicating the acquired knowledge Developing the ability to generate research questions in the subfields of psychology gaining basic level knowledge of research methods and measurement techniques appropriate to these questions Acquiring general knowledge of data collection techniques specific to psychological research applying statistical analysis methods to the data and gaining the knowledge and skills to interpret and report the findings at a basic level Gaining an unbiased approach to differences such as age gender race ethnic group national identity religion sexual orientation disability and socio economic status in psychological practice Acquiring knowledge of the accepted ethical principles and values regarding psychological research and practice and gaining the ability to apply this knowledge in professional life These objectives are stated on the website of the Department of Psychology at Aydın Adnan Menderes University | |
Learning Environments | As the Department of Psychology at Adnan Menderes University various teaching methods are used in formal education to maximize the knowledge and skills of our students The most frequently used teaching methods are interactive classroom instruction lecture based teaching and assignments that include both theoretical and practical work Psychology courses are generally taught by faculty members in the classroom environment and methods such as discussion and question and answer are employed Classrooms laboratories and other facilities are sufficient for achieving the educational objectives and program outcomes of the curriculum and they help create a learning oriented atmosphere The classrooms within the Faculty of Humanities and Sciences are used for teaching The classrooms are equipped with computers and projectors and their capacity is appropriate for the number of students In addition to the classrooms where theoretical courses are held a computer laboratory is also available The university campus with its social and cultural activities sports facilities and cafeterias contributes to the overall development of students As part of campus life this allows students to improve their social skills | |
Description | Knows the historical development of psychology as a science its basic concepts terms and methodological perspectives Knows the main perspectives of fundamental theories and approaches in psychology can compare them in terms of similarities and differences and is aware of their contributions and critical evaluations Can define the place of psychology in the scientific world its basic assumptions in explaining cognitive and behavioral processes that constitute its subject its methods of investigation and its levels of analysis in comparison with other sciences Knows the subjects fundamental scientific problems and specific research techniques of the subfields of psychology Knows the developments research problems and applications in the field of psychology in Turkey Knows the principles of psychological assessment recognizes commonly used psychological assessment tools and applies them at a basic level Has basic knowledge of interview skills used in psychology Develops skills to carry out certain practices in psychology Knows the ways of accessing existing knowledge in the field of psychology and can effectively communicate the acquired knowledge Can generate research questions in the subfields of psychology and has basic knowledge of research methods and measurement techniques appropriate to these questions Knows in general the data collection techniques specific to psychological research can apply statistical analysis methods to the data and has the ability to interpret and report the findings at a basic level Knows that in psychological practice one must approach differences such as age gender race ethnic group national identity religion sexual orientation disability and socio economic status without prejudice Knows the accepted ethical principles and values regarding psychological research and practice and can apply them in professional life with due consideration Shows sensitivity to social events and problems and uses research and practical knowledge in psychology to understand and develop solutions for them | |
Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | The assessment and evaluation method applied for each course is carried out in accordance with the Assessment and Evaluation Tools midterm exam final exam assignments etc specified in the F5 Course Detail forms and in the course plans prepared by the instructors In addition the method of evaluating achievement in each semester in which a course is offered is indicated in the Course Plan Grading is conducted within the framework of the Education Training and Examination Regulation applied throughout the university For graduation This structure measures the academic and practical competencies of students Accordingly the examinations that students are required or likely to take in the program are midterm examinations end of semester or end of year examinations make up examinations single course examinations and excuse examinations | |
Quality Assurance | The Council of Higher Education YÖK is responsible for the planning regulation administration and supervision of education training and other activities carried out in higher education institutions Within the framework of the criteria determined by YÖK the University Monitoring and Evaluation Reports for higher education institutions are published annually The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs Program development and approval The minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by YÖK The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions following the approval of YÖK after being adopted by the relevant Deans Council Assessment and evaluation The methods of assessing and evaluating the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK Certification Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institutions Self evaluation and external evaluation Within the framework of continuous monitoring higher education institutions upload their Institutional Self Evaluation Reports for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council YÖKAK at the beginning of each year YÖKAK shares with the public the Institutional Feedback Report it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions In addition accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs meet quality assurance requirements In accordance with YÖKAK regulations regular review activities regarding the established qualifications are carried out Quality assurance is ensured within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education YÖK and the accreditation processes The university secures the quality of education through continuous monitoring and external evaluations Accreditation Agency: Association for the Evaluation and Accreditation of Curriculum for Faculties of Science, Literature, Science and Literature, Language, History and Geography (FEDEK) Accreditation Period: April 11, 2025 - September 30, 2027 | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Admission and registration to the faculty is regulated within the framework of the Higher Education Law and rules. Students are admitted to the faculty according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In the admission of foreign students to the department, the conditions determined by the university for foreign students are valid. | |
Conditions for Success | In order to be eligible for graduation, the student must have successfully completed all the courses in the program and must not have a grade of FF, DZ or YZ. In order to successfully complete the program, it is necessary to pass all the courses available in the program (depending on the points specified in the 'Qualification Requirements and Rules', 180 ECTS of Compulsory Courses, 52 ECTS of Departmental Elective Courses, 8 ECTS of Non-Departmental Elective Courses, taking a total of 240 ECTS courses) and to obtain a GPA of at least 2.0 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Psychology graduates can be appointed as psychologists in many state institutions from the Ministry of Health to the Ministry of National Defense. Graduates who prefer to work in the private sector have a wide range of working areas from municipalities to special education centers, kindergartens and nurseries to human resources units of companies. Our graduates have many job opportunities by developing different competencies in line with their interests. | |
Legal Basis | Higher Education Law No. 2547 Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Lifelong | |
Url | Open Address |
TR0030020904
ISCO 08
ISCO 08
The Department of Psychology aims to train well equipped psychologists who have a general command of the knowledge in psychology and related fields who are self learners open to self improvement and aware of their own limitations The program is designed to enable students to achieve their future professional goals The educational objectives are as follows
Gaining knowledge and competence regarding the historical development of psychology as a science its basic concepts terms and methodological perspectives
Gaining knowledge of the main perspectives of fundamental theories and approaches in psychology and developing a critical approach towards these perspectives
Acquiring knowledge about the subjects fundamental scientific problems and specific research techniques of the subfields of psychology
Gaining knowledge and the ability to access information regarding the development research problems and applications in the field of psychology in Turkey
Acquiring knowledge of the principles of psychological assessment recognizing commonly used psychological assessment tools and gaining the ability to apply them at a basic level
Gaining basic level knowledge of interview skills used in areas of psychology
Acquiring the skills to carry out certain practices in psychology
Gaining knowledge and skills regarding the ways of accessing existing knowledge in the field of psychology and effectively communicating the acquired knowledge
Developing the ability to generate research questions in the subfields of psychology gaining basic level knowledge of research methods and measurement techniques appropriate to these questions
Acquiring general knowledge of data collection techniques specific to psychological research applying statistical analysis methods to the data and gaining the knowledge and skills to interpret and report the findings at a basic level
Gaining an unbiased approach to differences such as age gender race ethnic group national identity religion sexual orientation disability and socio economic status in psychological practice
Acquiring knowledge of the accepted ethical principles and values regarding psychological research and practice and gaining the ability to apply this knowledge in professional life
These objectives are stated on the website of the Department of Psychology at Aydın Adnan Menderes University
As the Department of Psychology at Adnan Menderes University various teaching methods are used in formal education to maximize the knowledge and skills of our students The most frequently used teaching methods are interactive classroom instruction lecture based teaching and assignments that include both theoretical and practical work Psychology courses are generally taught by faculty members in the classroom environment and methods such as discussion and question and answer are employed
Classrooms laboratories and other facilities are sufficient for achieving the educational objectives and program outcomes of the curriculum and they help create a learning oriented atmosphere The classrooms within the Faculty of Humanities and Sciences are used for teaching The classrooms are equipped with computers and projectors and their capacity is appropriate for the number of students In addition to the classrooms where theoretical courses are held a computer laboratory is also available
The university campus with its social and cultural activities sports facilities and cafeterias contributes to the overall development of students As part of campus life this allows students to improve their social skills
Knows the historical development of psychology as a science its basic concepts terms and methodological perspectives
Knows the main perspectives of fundamental theories and approaches in psychology can compare them in terms of similarities and differences and is aware of their contributions and critical evaluations
Can define the place of psychology in the scientific world its basic assumptions in explaining cognitive and behavioral processes that constitute its subject its methods of investigation and its levels of analysis in comparison with other sciences
Knows the subjects fundamental scientific problems and specific research techniques of the subfields of psychology
Knows the developments research problems and applications in the field of psychology in Turkey
Knows the principles of psychological assessment recognizes commonly used psychological assessment tools and applies them at a basic level
Has basic knowledge of interview skills used in psychology
Develops skills to carry out certain practices in psychology
Knows the ways of accessing existing knowledge in the field of psychology and can effectively communicate the acquired knowledge
Can generate research questions in the subfields of psychology and has basic knowledge of research methods and measurement techniques appropriate to these questions
Knows in general the data collection techniques specific to psychological research can apply statistical analysis methods to the data and has the ability to interpret and report the findings at a basic level
Knows that in psychological practice one must approach differences such as age gender race ethnic group national identity religion sexual orientation disability and socio economic status without prejudice
Knows the accepted ethical principles and values regarding psychological research and practice and can apply them in professional life with due consideration
Shows sensitivity to social events and problems and uses research and practical knowledge in psychology to understand and develop solutions for them
Possesses the following key competencies at an advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
The assessment and evaluation method applied for each course is carried out in accordance with the Assessment and Evaluation Tools midterm exam final exam assignments etc specified in the F5 Course Detail forms and in the course plans prepared by the instructors In addition the method of evaluating achievement in each semester in which a course is offered is indicated in the Course Plan Grading is conducted within the framework of the Education Training and Examination Regulation applied throughout the university
For graduation
All courses must be successfully completed
There must be no grade of FF DZ or YZ
At least 240 ECTS credits must be earned
The overall grade point average must be at least 200 out of 400
This structure measures the academic and practical competencies of students Accordingly the examinations that students are required or likely to take in the program are midterm examinations end of semester or end of year examinations make up examinations single course examinations and excuse examinations
The Council of Higher Education YÖK is responsible for the planning regulation administration and supervision of education training and other activities carried out in higher education institutions
Within the framework of the criteria determined by YÖK the University Monitoring and Evaluation Reports for higher education institutions are published annually
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs
Program development and approval The minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by YÖK The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions following the approval of YÖK after being adopted by the relevant Deans Council
Assessment and evaluation The methods of assessing and evaluating the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK
Certification Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institutions
Self evaluation and external evaluation Within the framework of continuous monitoring higher education institutions upload their Institutional Self Evaluation Reports for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council YÖKAK at the beginning of each year YÖKAK shares with the public the Institutional Feedback Report it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions In addition accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs meet quality assurance requirements In accordance with YÖKAK regulations regular review activities regarding the established qualifications are carried out
Quality assurance is ensured within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education YÖK and the accreditation processes The university secures the quality of education through continuous monitoring and external evaluations
Accreditation Agency: Association for the Evaluation and Accreditation of Curriculum for Faculties of Science, Literature, Science and Literature, Language, History and Geography (FEDEK) Accreditation Period: April 11, 2025 - September 30, 2027
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Admission and registration to the faculty is regulated within the framework of the Higher Education Law and rules. Students are admitted to the faculty according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In the admission of foreign students to the department, the conditions determined by the university for foreign students are valid.
Psychology graduates can be appointed as psychologists in many state institutions from the Ministry of Health to the Ministry of National Defense. Graduates who prefer to work in the private sector have a wide range of working areas from municipalities to special education centers, kindergartens and nurseries to human resources units of companies. Our graduates have many job opportunities by developing different competencies in line with their interests.
Higher Education Law No. 2547 Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Majors, Minors, and Inter-Institutional Credit Transfers Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35) Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
Lifelong