Yeterlilik Kodu

TR0030026986

Yeterlilik Adı
Radyo, Televizyon Ve Sinema Lisans Diploması
Sorumlu KurumMersin Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÇiftlikköy, Mersin Ünv., 33110 Yenişehir/Mersin
Sorumlu Kurum URLhttp://www.mersin.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Radyo, televizyon ve sinema alanının gereği olarak kuramsal ve teknik bilginin yanı sıra üretime yönelik uygulamalı çalışmalar büyük önem taşımaktadır. Bu açıdan eğitim-öğretim programında ilk iki sene, temel kuramsal ve teknik derslerden oluşmaktadır. Eğitimin üçüncü ve dördüncü yılında program, yapım-yönetim atölyeleri çerçevesinde yapılandırılmış ve yapım-yönetim atölye seçimlerine paralel olarak uzmanlaşmayı öneren kuramsal dersler programa alınmıştır. Öğrencilerinin kendi ilgi alanlarında ve kendi tercihleri doğrultusunda gelişim sağlayabilmeleri için de seçmeli ders havuzu geniş tutulmuştur. Bölgenin doğal ve kültürel dokusu, belgesel film yapımı açısından, bölüm için ayrı bir çalışma alanı oluşturmaktadır. Bu dokunun ve kültürel mirasın belgelenmesi için bölüm, belgesel film yapımına ağırlık vermiştir.
  • Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, alanın kuramsal, teknik ve uygulama gereklerini yerine getirebilecek bilgi, beceri ve donanıma sahip, yaratıcılığını bilgi birikimi doğrultusunda organize edebilen, meslek etiğine bağlı, radyo ve televizyon programcılığı ile sinema, belgesel sinema ve reklam filmi yapımı alanında yapımcı, yönetmen, senaryo yazarı, eleştirmen, kameraman, kurgu elemanı vb. görevlerde bulunabilecek ve kuramsal çalışmalar yapabilecek mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Radyo, sinema ve televizyon alanının gereği olarak kuramsal ve teknik bilginin yanı sıra üretime yönelik uygulamalı çalışmalar büyük önem taşımaktadır. Bu açıdan eğitim-öğretim programında ilk iki sene, temel kuramsal ve teknik derslerden oluşmaktadır. Eğitimin üçüncü ve dördüncü yılında program, yapım-yönetim atölyeleri çerçevesinde yapılandırılmış ve yapım-yönetim atölye seçimlerine paralel olarak uzmanlaşmayı öneren kuramsal dersler programa alınmıştır. Öğrencilerinin kendi ilgi alanlarında ve kendi tercihleri doğrultusunda gelişim sağlayabilmeleri için de seçmeli ders havuzu geniş tutulmuştur. Bölgenin doğal ve kültürel dokusu, belgesel film yapımı açısından, bölüm için ayrı bir çalışma alanı oluşturmaktadır. Bu dokunun ve kültürel mirasın belgelenmesi için bölüm, belgesel film yapımına ağırlık vermiştir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Radyo, televizyon, film ve yeni medya projelerinin planlamasında, üretiminde, yönetiminde, dağıtımda ve gösterim/yayın aşamalarında yapılacak işleri bilir
  • Aydınlatma, kamera, kurgu, ses tasarımı gibi sinematografinin temel unsurları hakkında bilgi sahibidir
  • Aydınlatma, kamera, kurgu ve ses teknolojilerini kapsayan üretim araçlarının temel çalışma prensiplerini ve uygulanışını bilir
  • Sinema dilinin temellerini ve sinemasal anlatımın temel unsurlarını bilir.
  • Türk ve dünya sinema tarihi, sinemada türler ve akımlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Know the basic features and paradigms of screenwriting.
  • İletişim süreçleri, kuramları, tarihi ve mevzuatı hakkında bilgi sahibidir.
  • Radyo ve televizyon programcılığı ve işletmeciliği hakkında bilgi sahibidir.
  • Çoklu ve tek kameralı prodüksiyon sürecinin işleyişini bilir.
  • Sanat tarihi, sanat akımları, sosyoloji, psikoloji, felsefe ve siyasetle ilgili kuramlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Yeni medya gelişmeleri hakkında bilgi sahibidir.
  • Alanındaki iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları hakkında bilgi sahibidir
  • Radyo, televizyon, film projelerini tasarlar, planlarlar, her türlü görsel-işitsel içeriği (film, belgesel, fotoğraf, reklam, jenerik, haber) oluşturur ve üretir.
  • Radyo, televizyon, film ile her türlü görsel işitsel projelerinin prodüksiyonunu gerçekleştirebilir ve yapım sürecini planlama/belgeleme becerisine sahiptir.
  • Aydınlatma, kamera, kurgu ve ses teknolojilerine ait donanımları kullanır.
  • Bilişim ve enformasyon teknolojilerindeki gelişmeleri takip edebilir ve çalışmalarında kullanabilir.
  • Senaryo ve görsel-işitsel program metinleri yazabilir.
  • Bilim, bilgi ve dünya görüşüyle ilgili entellektüel bir bakışa sahip olur.
  • Farklı bilgi kaynaklarına ulaşma becerisine sahip olur ve bunları etkin biçimde kullanabilir.
  • Radyo, televizyon ve film projelerini yorumlar.
  • Alanına ilişkin girişimci yaklaşımlarda bulunabilir.
  • Radyo, televizyon ve sinema alanında kolektif çalışmada ve üretiminde yetkindir.
  • Radyo, televizyon veya sinema alanında proje üretme ve yapma yetkinliğine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili görev aldığı tüm çalışmalarda etik değerleri gözetir
  • Çalışmalarında insan haklarına duyarlıdır ve çalışmalarının toplumsal boyuttaki etkileri konusunda sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
  • Radyo, televizyon ve sinemanın toplumsal, ekonomik ve kültürel etkilerini değerlendirir.
  • Geleneksel medya ve yeni medyanın farklılıklarını ve etkilerini yorumlar.
  • Medya ve film çalışmaları alanlarındaki gelişmeleri ve yeni yaklaşımları takip ederek eleştirel bir şekilde değerlendirebilir
  • Medya, sanat ve kültür temsilleri üzerine eleştirel bir değerlendirme yapabilir
  • Temel sosyal bilimler alanındaki gelişmeleri takip eder ve mesleki bilgileriyle ilişkilendirebilir.
  • Hem birincil hem de ikincil görsel ve yazılı materyaller üzerinde bağımsız araştırmalar yürütebilir.
  • Bir araştırma sorusu, problemi veya konusu için ne çeşit bir bilgi gerektiğine karar verebilir ve derin bilgi üretmek için bu bilgileri elde edebilir, değerlendirebilir ve etkili bir şekilde kullanabilir.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
  • Türk Dili temel dilbilgisi kurallarını tanımlar ve uygular.
  • Türk Devrimi’nin ortaya çıkmasına yol açan siyasal, ekonomik, toplumsal, düşünsel koşulları yorumlar, Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda yüksek insani değerleri benimser.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Mersin Üniversitesi Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine uygun olarak “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)

Başlangıç: 21.02.2020 / Bitiş: 20.02.2025

Giriş Şartı
  • Adayların Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü’ne kaydolabilmeleri için Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin yaptığı Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) TS-1 puan türünde yeterli puanı almış olması gerekir. Ayrıca Radyo Televizyon ve Sinema ön lisans programlarından mezun olan adaylar ÖSYM’nin yaptığı Dikey Geçiş Sınavından (DGS) yeterli puanı alırlarsa intibak sınıfına kabul edilirler.
Başarma Şartları Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları, yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları ve bilim sınavını başarmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030026986


Yeterlilik Adı
Radyo, Televizyon Ve Sinema Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Mersin Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Çiftlikköy, Mersin Ünv., 33110 Yenişehir/Mersin

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Radyo, televizyon ve sinema alanının gereği olarak kuramsal ve teknik bilginin yanı sıra üretime yönelik uygulamalı çalışmalar büyük önem taşımaktadır. Bu açıdan eğitim-öğretim programında ilk iki sene, temel kuramsal ve teknik derslerden oluşmaktadır. Eğitimin üçüncü ve dördüncü yılında program, yapım-yönetim atölyeleri çerçevesinde yapılandırılmış ve yapım-yönetim atölye seçimlerine paralel olarak uzmanlaşmayı öneren kuramsal dersler programa alınmıştır. Öğrencilerinin kendi ilgi alanlarında ve kendi tercihleri doğrultusunda gelişim sağlayabilmeleri için de seçmeli ders havuzu geniş tutulmuştur. Bölgenin doğal ve kültürel dokusu, belgesel film yapımı açısından, bölüm için ayrı bir çalışma alanı oluşturmaktadır. Bu dokunun ve kültürel mirasın belgelenmesi için bölüm, belgesel film yapımına ağırlık vermiştir.
  • Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, alanın kuramsal, teknik ve uygulama gereklerini yerine getirebilecek bilgi, beceri ve donanıma sahip, yaratıcılığını bilgi birikimi doğrultusunda organize edebilen, meslek etiğine bağlı, radyo ve televizyon programcılığı ile sinema, belgesel sinema ve reklam filmi yapımı alanında yapımcı, yönetmen, senaryo yazarı, eleştirmen, kameraman, kurgu elemanı vb. görevlerde bulunabilecek ve kuramsal çalışmalar yapabilecek mezunlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Radyo, sinema ve televizyon alanının gereği olarak kuramsal ve teknik bilginin yanı sıra üretime yönelik uygulamalı çalışmalar büyük önem taşımaktadır. Bu açıdan eğitim-öğretim programında ilk iki sene, temel kuramsal ve teknik derslerden oluşmaktadır. Eğitimin üçüncü ve dördüncü yılında program, yapım-yönetim atölyeleri çerçevesinde yapılandırılmış ve yapım-yönetim atölye seçimlerine paralel olarak uzmanlaşmayı öneren kuramsal dersler programa alınmıştır. Öğrencilerinin kendi ilgi alanlarında ve kendi tercihleri doğrultusunda gelişim sağlayabilmeleri için de seçmeli ders havuzu geniş tutulmuştur. Bölgenin doğal ve kültürel dokusu, belgesel film yapımı açısından, bölüm için ayrı bir çalışma alanı oluşturmaktadır. Bu dokunun ve kültürel mirasın belgelenmesi için bölüm, belgesel film yapımına ağırlık vermiştir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Radyo, televizyon, film ve yeni medya projelerinin planlamasında, üretiminde, yönetiminde, dağıtımda ve gösterim/yayın aşamalarında yapılacak işleri bilir
  • Aydınlatma, kamera, kurgu, ses tasarımı gibi sinematografinin temel unsurları hakkında bilgi sahibidir
  • Aydınlatma, kamera, kurgu ve ses teknolojilerini kapsayan üretim araçlarının temel çalışma prensiplerini ve uygulanışını bilir
  • Sinema dilinin temellerini ve sinemasal anlatımın temel unsurlarını bilir.
  • Türk ve dünya sinema tarihi, sinemada türler ve akımlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Know the basic features and paradigms of screenwriting.
  • İletişim süreçleri, kuramları, tarihi ve mevzuatı hakkında bilgi sahibidir.
  • Radyo ve televizyon programcılığı ve işletmeciliği hakkında bilgi sahibidir.
  • Çoklu ve tek kameralı prodüksiyon sürecinin işleyişini bilir.
  • Sanat tarihi, sanat akımları, sosyoloji, psikoloji, felsefe ve siyasetle ilgili kuramlar hakkında bilgi sahibidir.
  • Yeni medya gelişmeleri hakkında bilgi sahibidir.
  • Alanındaki iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları hakkında bilgi sahibidir
  • Radyo, televizyon, film projelerini tasarlar, planlarlar, her türlü görsel-işitsel içeriği (film, belgesel, fotoğraf, reklam, jenerik, haber) oluşturur ve üretir.
  • Radyo, televizyon, film ile her türlü görsel işitsel projelerinin prodüksiyonunu gerçekleştirebilir ve yapım sürecini planlama/belgeleme becerisine sahiptir.
  • Aydınlatma, kamera, kurgu ve ses teknolojilerine ait donanımları kullanır.
  • Bilişim ve enformasyon teknolojilerindeki gelişmeleri takip edebilir ve çalışmalarında kullanabilir.
  • Senaryo ve görsel-işitsel program metinleri yazabilir.
  • Bilim, bilgi ve dünya görüşüyle ilgili entellektüel bir bakışa sahip olur.
  • Farklı bilgi kaynaklarına ulaşma becerisine sahip olur ve bunları etkin biçimde kullanabilir.
  • Radyo, televizyon ve film projelerini yorumlar.
  • Alanına ilişkin girişimci yaklaşımlarda bulunabilir.
  • Radyo, televizyon ve sinema alanında kolektif çalışmada ve üretiminde yetkindir.
  • Radyo, televizyon veya sinema alanında proje üretme ve yapma yetkinliğine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili görev aldığı tüm çalışmalarda etik değerleri gözetir
  • Çalışmalarında insan haklarına duyarlıdır ve çalışmalarının toplumsal boyuttaki etkileri konusunda sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
  • Radyo, televizyon ve sinemanın toplumsal, ekonomik ve kültürel etkilerini değerlendirir.
  • Geleneksel medya ve yeni medyanın farklılıklarını ve etkilerini yorumlar.
  • Medya ve film çalışmaları alanlarındaki gelişmeleri ve yeni yaklaşımları takip ederek eleştirel bir şekilde değerlendirebilir
  • Medya, sanat ve kültür temsilleri üzerine eleştirel bir değerlendirme yapabilir
  • Temel sosyal bilimler alanındaki gelişmeleri takip eder ve mesleki bilgileriyle ilişkilendirebilir.
  • Hem birincil hem de ikincil görsel ve yazılı materyaller üzerinde bağımsız araştırmalar yürütebilir.
  • Bir araştırma sorusu, problemi veya konusu için ne çeşit bir bilgi gerektiğine karar verebilir ve derin bilgi üretmek için bu bilgileri elde edebilir, değerlendirebilir ve etkili bir şekilde kullanabilir.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
  • Türk Dili temel dilbilgisi kurallarını tanımlar ve uygular.
  • Türk Devrimi’nin ortaya çıkmasına yol açan siyasal, ekonomik, toplumsal, düşünsel koşulları yorumlar, Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda yüksek insani değerleri benimser.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Mersin Üniversitesi Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine uygun olarak “Ders Öğretim Planı”nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

İletişim Araştırmaları Derneği (İLAD)

Başlangıç: 21.02.2020 / Bitiş: 20.02.2025


Giriş Şartı
  • Adayların Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü’ne kaydolabilmeleri için Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin yaptığı Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) TS-1 puan türünde yeterli puanı almış olması gerekir. Ayrıca Radyo Televizyon ve Sinema ön lisans programlarından mezun olan adaylar ÖSYM’nin yaptığı Dikey Geçiş Sınavından (DGS) yeterli puanı alırlarsa intibak sınıfına kabul edilirler.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları, yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları ve bilim sınavını başarmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030026986

Qualification Title
Radio Television and Cinema Bachelor's Degree
Awarding BodyMersin University
Awarding Body ContactÇiftlikköy, Mersin Ünv., 33110 Yenişehir/Mersin
Awarding Body Urlhttps://www.mersin.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasAudio-visual techniques and media production
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • As a requirement of the field of radio, television and cinema practical studies for production are of great importance as well as theoretical and technical knowledge. In this respect, the first two years of the education program consist of basic theoretical and technical courses. In the third and fourth years of the education, the program is structured within the framework of production-management workshops and theoretical courses suggesting specialization were included in the program in parallel with the production-direction workshop selections. Elective course pool has been kept wide so that students can develop in their own fields of interest and in line with their own preferences. The natural and cultural texture of the region constitutes a separate study area for the department in terms of documentary filmmaking. In order to document this texture and cultural heritage, the department focused on documentary filmmaking.
  • The Department of Radio, Television and Cinema aims to train graduates who have the knowledge, skills and equipment to fulfil the theoretical, technical and practical requirements of the field, who can organise their creativity in line with their knowledge, who are committed to professional ethics, who can work as producers, directors, script writers, critics, cameramen, editing staff, etc. in the field of radio and television programming and cinema, documentary cinema and commercial film production and who can carry out theoretical studies. As a requirement of the field of radio, cinema and television, theoretical and technical knowledge as well as practical studies for production are of great importance. In this respect, the first two years of the education programme consist of basic theoretical and technical courses.
  • In the third and fourth year of education, the programme is structured within the framework of production-management workshops and theoretical courses that suggest specialisation in parallel with the production-management workshop choices are included in the programme. In order to enable students to develop in their own areas of interest and in line with their own preferences, the elective course pool has been kept wide. The natural and cultural texture of the region constitutes a separate field of study for the department in terms of documentary film making. In order to document this texture and cultural heritage, the department has focused on documentary film production.
Learning Environments
  • Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.
Description
  • Knows the works to be done during the planning, production, management, distribution and screening/broadcasting stages of radio, television, film and new media projects.
  • Knows about the basic elements of cinematography such as lighting, camera, montage, sound design.
  • Knows the basic working principles and application of production tools including lighting, camera, montage and sound technologies
  • Knows the basics of cinematic language and basic elements of cinematic narration.
  • Knows about Turkish and world cinema history, genres and movements of cinema.
  • Knows the basic features and paradigms of script writing.
  • Knows about communication processes, theories, history, and legislation.
  • Knows about radio and television programming and management.
  • Knows the operation of multiple and single camera production process.
  • Knows about art history, art movements, sociology, psychology, philosophy, and politics.
  • Knows about new media improvements.
  • Knows about occupational health and safety practices in the field.
  • Designing, planning and producing all kinds of audiovisual content (film, documentary, photography, advertising, generic, news)
  • Has the ability to plan and document the process of producing radio, television, film and all kinds of audiovisual projects.
  • Uses lighting, camera, montage and sound technologies.
  • Follow developments in information and information technologies and use them in their studies.
  • Write scripts and audiovisual program texts.
  • Have a scope of intellectual knowledge of science, knowledge, and worldview.
  • Has the ability to reach different sources of information and use them effectively.
  • Interpreting radio, television and film projects.
  • Developing entrepreneurial approaches in the field.
  • Competent in the collective work and production of radio, television, and cinema.
  • Has the ability to produce and conduct projects in the field of radio, television, and cinema.
  • Care the ethical values in all studies in the field
  • Being sensitive to human rights in the works and acts with social responsibility awareness about the social dimension of the work.
  • Evaluating the social, economic and cultural effects of radio, television, and cinema.
  • Interpreting the differences and effects of traditional and new media.
  • Evaluating developments and new approaches in media and film studies in a critical way.
  • Evaluating media, art, and cultural representations in a critical way.
  • Following the developments in the field of basic social sciences and associates them with professional knowledge.
  • Conducting independent research on both primary and secondary visual and written materials.
  • Deciding what kind of information is needed for a research question, problem or topic, and obtaining, evaluating and using them effectively.
  •  Using a foreign language at least at level B1 of the European Language Portfolio to follow the information in the field and communicate with colleagues.
  • Define and apply the basic grammar rules of Turkish Language.
  • Interpreting the political, economic, social and intellectual conditions leading to the emergence of the Turkish Revolution and adopts high human values in line with Atatürk's principles and revolutions.
Key Competencies

Has advanced level of the key competencies listed below.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expressive competence
Further Info
  • The assessment and evaluation method applied for each course is defined in detail in the "Course Teaching Plan" in accordance with Mersin University Undergraduate Education and Examination Regulations.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The Communication Research Association  (ILAD)

Access Requirements
  • Candidates must have High school and their equivalents’ diploma and must have enough score of TS-1 score type from Bachelor Placement Exam (LYS) which is being performed by National Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), in order to be registered to Radio Television and Film Department’s Bachelor level. Moreover, graduates of Radio Television and Film department’s two-year degree programs are being accepted to adjustment class if they have enough score in Vertical Transfer Exam (DGS) of ÖSYM.
Conditions for Success The students studying in this program are required to have a Cumulative Grade Points Average (Cum. GPA) of not less than 2.00/4.00 and have completed all the courses with at least a letter grade of C3/2.00 in the program in order to graduate. The minimum number of ECTS credits required for graduation is 240.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Candidates who have completed their undergraduate education can study in graduate programmes provided that they get a valid grade from the ALES exam, have sufficient knowledge of English language and pass the science exam.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030026986


Qualification Title
Radio Television and Cinema Bachelor's Degree

Awarding Body
Mersin University

Awarding Body Contact
Çiftlikköy, Mersin Ünv., 33110 Yenişehir/Mersin

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • As a requirement of the field of radio, television and cinema practical studies for production are of great importance as well as theoretical and technical knowledge. In this respect, the first two years of the education program consist of basic theoretical and technical courses. In the third and fourth years of the education, the program is structured within the framework of production-management workshops and theoretical courses suggesting specialization were included in the program in parallel with the production-direction workshop selections. Elective course pool has been kept wide so that students can develop in their own fields of interest and in line with their own preferences. The natural and cultural texture of the region constitutes a separate study area for the department in terms of documentary filmmaking. In order to document this texture and cultural heritage, the department focused on documentary filmmaking.
  • The Department of Radio, Television and Cinema aims to train graduates who have the knowledge, skills and equipment to fulfil the theoretical, technical and practical requirements of the field, who can organise their creativity in line with their knowledge, who are committed to professional ethics, who can work as producers, directors, script writers, critics, cameramen, editing staff, etc. in the field of radio and television programming and cinema, documentary cinema and commercial film production and who can carry out theoretical studies. As a requirement of the field of radio, cinema and television, theoretical and technical knowledge as well as practical studies for production are of great importance. In this respect, the first two years of the education programme consist of basic theoretical and technical courses.
  • In the third and fourth year of education, the programme is structured within the framework of production-management workshops and theoretical courses that suggest specialisation in parallel with the production-management workshop choices are included in the programme. In order to enable students to develop in their own areas of interest and in line with their own preferences, the elective course pool has been kept wide. The natural and cultural texture of the region constitutes a separate field of study for the department in terms of documentary film making. In order to document this texture and cultural heritage, the department has focused on documentary film production.

Learning Environments
  • Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.

Description
  • Knows the works to be done during the planning, production, management, distribution and screening/broadcasting stages of radio, television, film and new media projects.
  • Knows about the basic elements of cinematography such as lighting, camera, montage, sound design.
  • Knows the basic working principles and application of production tools including lighting, camera, montage and sound technologies
  • Knows the basics of cinematic language and basic elements of cinematic narration.
  • Knows about Turkish and world cinema history, genres and movements of cinema.
  • Knows the basic features and paradigms of script writing.
  • Knows about communication processes, theories, history, and legislation.
  • Knows about radio and television programming and management.
  • Knows the operation of multiple and single camera production process.
  • Knows about art history, art movements, sociology, psychology, philosophy, and politics.
  • Knows about new media improvements.
  • Knows about occupational health and safety practices in the field.
  • Designing, planning and producing all kinds of audiovisual content (film, documentary, photography, advertising, generic, news)
  • Has the ability to plan and document the process of producing radio, television, film and all kinds of audiovisual projects.
  • Uses lighting, camera, montage and sound technologies.
  • Follow developments in information and information technologies and use them in their studies.
  • Write scripts and audiovisual program texts.
  • Have a scope of intellectual knowledge of science, knowledge, and worldview.
  • Has the ability to reach different sources of information and use them effectively.
  • Interpreting radio, television and film projects.
  • Developing entrepreneurial approaches in the field.
  • Competent in the collective work and production of radio, television, and cinema.
  • Has the ability to produce and conduct projects in the field of radio, television, and cinema.
  • Care the ethical values in all studies in the field
  • Being sensitive to human rights in the works and acts with social responsibility awareness about the social dimension of the work.
  • Evaluating the social, economic and cultural effects of radio, television, and cinema.
  • Interpreting the differences and effects of traditional and new media.
  • Evaluating developments and new approaches in media and film studies in a critical way.
  • Evaluating media, art, and cultural representations in a critical way.
  • Following the developments in the field of basic social sciences and associates them with professional knowledge.
  • Conducting independent research on both primary and secondary visual and written materials.
  • Deciding what kind of information is needed for a research question, problem or topic, and obtaining, evaluating and using them effectively.
  •  Using a foreign language at least at level B1 of the European Language Portfolio to follow the information in the field and communicate with colleagues.
  • Define and apply the basic grammar rules of Turkish Language.
  • Interpreting the political, economic, social and intellectual conditions leading to the emergence of the Turkish Revolution and adopts high human values in line with Atatürk's principles and revolutions.

Key Competencies

Has advanced level of the key competencies listed below.

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expressive competence

Further Info
  • The assessment and evaluation method applied for each course is defined in detail in the "Course Teaching Plan" in accordance with Mersin University Undergraduate Education and Examination Regulations.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The Communication Research Association  (ILAD)


Access Requirements
  • Candidates must have High school and their equivalents’ diploma and must have enough score of TS-1 score type from Bachelor Placement Exam (LYS) which is being performed by National Student Selection and Placement Centre (ÖSYM), in order to be registered to Radio Television and Film Department’s Bachelor level. Moreover, graduates of Radio Television and Film department’s two-year degree programs are being accepted to adjustment class if they have enough score in Vertical Transfer Exam (DGS) of ÖSYM.

Conditions for Success
The students studying in this program are required to have a Cumulative Grade Points Average (Cum. GPA) of not less than 2.00/4.00 and have completed all the courses with at least a letter grade of C3/2.00 in the program in order to graduate. The minimum number of ECTS credits required for graduation is 240.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Candidates who have completed their undergraduate education can study in graduate programmes provided that they get a valid grade from the ALES exam, have sufficient knowledge of English language and pass the science exam.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode