Yeterlilik Kodu

TR0030028069

Yeterlilik Adı
Reklamcılık Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Aydın Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFlorya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttps://www.aydin.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Pazarlama ve reklamcılık
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

(1222)

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Disiplinlerarası bir bakış açısıyla karşılaştırmalı ve eleştirel düşünebilen; mesleki anlamda küresel ve yerel farklı yaklaşımları takip ederek uygulamaya alan; güncel iletişim ve bilgi teknolojilerini takip ederek kullanımlarına hakim olan; kurumsal firmalar ve ajanslar bünyesinde çeşitli amaçlar doğrultusunda reklam ve pazarlama stratejileri ve taktikleri geliştirebilen; mesleki alanında özgün ve yaratıcı çalışmalar ortaya koyabilen; mesleğinin toplumsal gelişmedeki yerini kavrayarak, mesleki etik ve hukuki bilinçle çalışan; kuramsal ve teorik bilgiler ışığında alana özgü yöntem ve tekniklerle bilimsel veriler elde edebilen; toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki değerler doğrultusunda ve iş güvenliği çerçevesinde toplumsal sorumluluğu ve toplum yararını gözeten nitelikli reklam profesyonelleri yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki atölyelerde ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bütünleşik pazarlama, bütünleşik pazarlama iletişimi ve reklamcılık ile ilgili mesleki alan bilgisine sahiptir.
  • Reklamcılık alanında yeterli kuramsal bilgiye sahiptir.
  • Hedef kitle ile reklam mesajı oluşturulması arasındaki ilişkiyi bilir.
  • Tüm iletişim ortamları için yapılan reklam kampanya süreçlerini ve stratejilerini bilir.
  • Tüm iletişim ortamları için medya planlama ve satın alma stratejilerini bilir.
  • Reklamcılık alanında strateji oluşturmak için kullanacağı veri okuryazarlığını, araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
  • İletişim ve reklamcılık alanına yönelik yasal düzenlemeleri ve etik değerleri bilir.
  • Alanda faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kurum, dernek ve meslek örgütlerini, bu kurumların mevzuat ve kalite standartlarını bilir.
  • İletişim ve reklamcılık alanında güncel sunum tekniklerini ve sunuş yapmayı bilir.
  • Toplumun ekonomik, sosyal ve psikolojik tepkilerini analiz ederek reklam mesajlarını oluşturur.
  • Reklam mesajlarını, hedef kitleye ve iletişim ortamına göre oluşturur.
  • Tüm iletişim ortamlarının farklı reklam özelliklerine göre reklam stratejisi ve kampanyasını planlar ve yürütür.
  • Alanında faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kurum, dernek ve meslek örgütlerinin mevzuat ve kalite standartlarını uygular ve etik kurallarına uygun davranır.
  • Tüketici davranışlarını gözlemler, analiz eder ve edindiği bilgileri çalışmasına yansıtır.
  • Güncel sunum tekniklerini kullanarak proje oluşturur.
  • Reklam mesajlarını oluşturmada uygun ekipman ve araç seçimini yapma ve kullanma becerisine sahiptir.
  • Alanında yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygular.
  • İletişim ve reklamcılık alanında veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Alanındaki sorunlara karşı çözüm odaklı disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları takip eder, yorumlar, çözüm önerileri getirir.
  • Reklamcılıkla ilgili yenilikleri takip ederek içeriklerini bu yönde oluşturur.
  • Alana ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuata ve toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Marka ve iletişim stratejisi oluşturur ve uygular.
  • Alanının gereklilikleri doğrultusunda bilgisayar ve yazılım programlarını kullanır.
  • Türkçe ve yabancı bir dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
  • İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim, işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin kuramsal bilgi ve terminoloji bilgisi,
  • Yaşam boyu öğrenim ilkesi çerçevesinde, reklam alanında küresel ve yerel gelişmeleri takip edebilme ve uyum sağlayabilme yetkinliği,
  • Alana özgü teknolojik gelişmeleri takip edip uygulayabilmelerini sağlayacak bilgi ve becerileri,
  • Farklı kültürlere uygun reklam ve kampanya geliştirebilecek yetkinliği,
  • Teori ve uygulama arasında bağ kurarak yaratıcı düşünme ve yenilik üretme yetkinliği
  • Etkili yazılı ve sözlü ve görsel ifade yetkinliği,
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin genel bilgiler için İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine başvurulabilir. İstanbul Aydın Üniversitesi eğitim programlarında en sık kullanılan değerlendirme yöntemleri aşağıda verilmiştir. Programlar bu yöntemlerin çoğunu eğitim amaç ve hedeflerine uygun olarak kullanır.
  • Bu programda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri; Ara Sınav, Bilg.Des. Sunum, Final Sınavı, Kısa Sınav, Rapor Sunma, Ödev Değerlendirme, Uzman Değerlendirmesi, Uygulama Sınavı, Yıl Sonu Final Sınavı şeklinde çeşitlenmektedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bunun yanısıra İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu (İLEDAK) tarafından iletişim fakültesi bölümleri denetlenmektedir.

Başlangıç: 07.04.2021 / Bitiş: 07.04.2026

Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Başarma Şartları Bir öğrencinin Reklamcılık programından mezun olabilmesi için: Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu dersleri başarması, programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, toplam 240 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, ilgili yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ile birlikte İngilizce düzenlenmiş bir diploma eki verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Çift Anadal
  • Yandal
  • Uluslararası çift diploma
  • Uluslararası Değişim programları (1 veya 2 dönem)
  • Mezun olduktan sonra yüksek lisans programları için fırsatlar
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030028069


Yeterlilik Adı
Reklamcılık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Aydın Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Florya Yerleşkesi (Halit Aydın Yerleşkesi) Beşyol Mah.Inönü Cad.No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

(1222)


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

(1222)


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Disiplinlerarası bir bakış açısıyla karşılaştırmalı ve eleştirel düşünebilen; mesleki anlamda küresel ve yerel farklı yaklaşımları takip ederek uygulamaya alan; güncel iletişim ve bilgi teknolojilerini takip ederek kullanımlarına hakim olan; kurumsal firmalar ve ajanslar bünyesinde çeşitli amaçlar doğrultusunda reklam ve pazarlama stratejileri ve taktikleri geliştirebilen; mesleki alanında özgün ve yaratıcı çalışmalar ortaya koyabilen; mesleğinin toplumsal gelişmedeki yerini kavrayarak, mesleki etik ve hukuki bilinçle çalışan; kuramsal ve teorik bilgiler ışığında alana özgü yöntem ve tekniklerle bilimsel veriler elde edebilen; toplumsal, kültürel, bilimsel ve mesleki değerler doğrultusunda ve iş güvenliği çerçevesinde toplumsal sorumluluğu ve toplum yararını gözeten nitelikli reklam profesyonelleri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki atölyelerde ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bütünleşik pazarlama, bütünleşik pazarlama iletişimi ve reklamcılık ile ilgili mesleki alan bilgisine sahiptir.
  • Reklamcılık alanında yeterli kuramsal bilgiye sahiptir.
  • Hedef kitle ile reklam mesajı oluşturulması arasındaki ilişkiyi bilir.
  • Tüm iletişim ortamları için yapılan reklam kampanya süreçlerini ve stratejilerini bilir.
  • Tüm iletişim ortamları için medya planlama ve satın alma stratejilerini bilir.
  • Reklamcılık alanında strateji oluşturmak için kullanacağı veri okuryazarlığını, araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
  • İletişim ve reklamcılık alanına yönelik yasal düzenlemeleri ve etik değerleri bilir.
  • Alanda faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kurum, dernek ve meslek örgütlerini, bu kurumların mevzuat ve kalite standartlarını bilir.
  • İletişim ve reklamcılık alanında güncel sunum tekniklerini ve sunuş yapmayı bilir.
  • Toplumun ekonomik, sosyal ve psikolojik tepkilerini analiz ederek reklam mesajlarını oluşturur.
  • Reklam mesajlarını, hedef kitleye ve iletişim ortamına göre oluşturur.
  • Tüm iletişim ortamlarının farklı reklam özelliklerine göre reklam stratejisi ve kampanyasını planlar ve yürütür.
  • Alanında faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kurum, dernek ve meslek örgütlerinin mevzuat ve kalite standartlarını uygular ve etik kurallarına uygun davranır.
  • Tüketici davranışlarını gözlemler, analiz eder ve edindiği bilgileri çalışmasına yansıtır.
  • Güncel sunum tekniklerini kullanarak proje oluşturur.
  • Reklam mesajlarını oluşturmada uygun ekipman ve araç seçimini yapma ve kullanma becerisine sahiptir.
  • Alanında yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygular.
  • İletişim ve reklamcılık alanında veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisine sahiptir.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Alanındaki sorunlara karşı çözüm odaklı disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
  • Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları takip eder, yorumlar, çözüm önerileri getirir.
  • Reklamcılıkla ilgili yenilikleri takip ederek içeriklerini bu yönde oluşturur.
  • Alana ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuata ve toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Marka ve iletişim stratejisi oluşturur ve uygular.
  • Alanının gereklilikleri doğrultusunda bilgisayar ve yazılım programlarını kullanır.
  • Türkçe ve yabancı bir dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar.
  • İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.

Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim, işletme ve yönetim bilimlerine ilişkin kuramsal bilgi ve terminoloji bilgisi,
  • Yaşam boyu öğrenim ilkesi çerçevesinde, reklam alanında küresel ve yerel gelişmeleri takip edebilme ve uyum sağlayabilme yetkinliği,
  • Alana özgü teknolojik gelişmeleri takip edip uygulayabilmelerini sağlayacak bilgi ve becerileri,
  • Farklı kültürlere uygun reklam ve kampanya geliştirebilecek yetkinliği,
  • Teori ve uygulama arasında bağ kurarak yaratıcı düşünme ve yenilik üretme yetkinliği
  • Etkili yazılı ve sözlü ve görsel ifade yetkinliği,

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin genel bilgiler için İstanbul Aydın Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine başvurulabilir. İstanbul Aydın Üniversitesi eğitim programlarında en sık kullanılan değerlendirme yöntemleri aşağıda verilmiştir. Programlar bu yöntemlerin çoğunu eğitim amaç ve hedeflerine uygun olarak kullanır.
  • Bu programda kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri; Ara Sınav, Bilg.Des. Sunum, Final Sınavı, Kısa Sınav, Rapor Sunma, Ödev Değerlendirme, Uzman Değerlendirmesi, Uygulama Sınavı, Yıl Sonu Final Sınavı şeklinde çeşitlenmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bunun yanısıra İletişim Eğitimi Değerlendirme Akreditasyon Kurulu (İLEDAK) tarafından iletişim fakültesi bölümleri denetlenmektedir.

Başlangıç: 07.04.2021 / Bitiş: 07.04.2026


Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartları
Bir öğrencinin Reklamcılık programından mezun olabilmesi için: Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 2,00 olması, eğitim-öğretim programında yer alan tüm zorunlu dersleri başarması, programda öngörülen diğer tüm çalışmaları başarması, toplam 240 AKTS kredilik iş yükünü tamamlaması, ilgili yönetim kurulunca mezuniyetine karar verilmiş olması gerekir. Mezuniyet kararı verilen öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak diploma ile birlikte İngilizce düzenlenmiş bir diploma eki verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Çift Anadal
  • Yandal
  • Uluslararası çift diploma
  • Uluslararası Değişim programları (1 veya 2 dönem)
  • Mezun olduktan sonra yüksek lisans programları için fırsatlar

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030028069

Qualification Title
Bachelor's Degree in Advertising
Awarding BodyIstanbul Aydın University
Awarding Body ContactBeşyol. Inönü Road, No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL
Awarding Body Urlhttps://www.aydin.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasMarketing and advertising
National Occupation Classification

ISCO 08
(1222)

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • Able to think comparatively and critically from an interdisciplinary perspective; Professionally, following and implementing different global and local approaches; Following current communication and information technologies and mastering their use; Able to develop advertising and marketing strategies and tactics for various purposes within corporate companies and agencies; Able to produce original and creative work in their professional field; Working with professional ethics and legal awareness, understanding the place of his profession in social development; Able to obtain scientific data with field-specific methods and techniques in the light of theoretical and theoretical knowledge; To train qualified advertising professionals who consider social responsibility and social benefit in line with social, cultural, scientific and professional values and within the framework of occupational safety.
Learning Environments
  • Education and training are carried out through formal education. In addition, practical training is provided through internships or workplace training in workshops and workplaces within higher education institutions.
Description
  • Has professional field knowledge about integrated marketing, integrated marketing communications, and advertising.
  • Has sufficient theoretical knowledge in the field of advertising.
  • Knows the relationship between the target audience and the creation of advertising messages.
  • Knows advertising campaign processes and strategies for all communication media.
  • Knows media planning and purchasing strategies for all communication media.
  • Knows the data literacy, research methods, and techniques that will be used to create strategies in the field of advertising.
  • Knows the legal regulations and ethical values in communication and advertising.
  • Knows the national and international institutions, associations, and professional organizations operating in the field and the legislation and quality standards of these institutions.
  • Knows current presentation techniques and makes presentations in communication and advertising.
  •  Advertising messages are created by analyzing society's economic, social, and psychological reactions.
  • Creates advertising messages according to the target audience and communication environment.
  • Plans and executes the advertising strategy and campaign according to the different advertising characteristics of all communication media.
  • It implements the legislation and quality standards of national and international institutions, associations, and professional organizations operating in its field and acts by the rules of ethics.
  • Observes and analyzes consumer behavior and reflects the information obtained in his work.
  • Creates projects using current presentation techniques.
  • Can select and use appropriate equipment and tools in creating advertising messages.
  • Applies creative thinking methods and techniques in his field.
  • Ability to compile, apply, analyze, and interpret data in the fields of communication and advertising.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills he has acquired in his field with a critical approach.
  • Conduct solution-oriented intradisciplinary and interdisciplinary teamwork against problems in the field.
  • Independently carries out an advanced study related to his field.
  • Follows national and international contemporary problems in advertising, comments, and offers solutions.
  • It follows the innovations in advertising and creates its content accordingly.
  • Acts by the laws, regulations, legislation, and social, scientific, and professional ethical values related to the field.
  • Creates and implements brand and communication strategy.
  • Uses computers and software programs in line with the requirements of the field.
  • Communicates effectively verbally and in writing in Turkish and a foreign language.
  • Applies the knowledge related to occupational health and safety in his field.
Key Competencies
  • Theoretical knowledge and terminology regarding communication, business, and management sciences,
  • Competency to follow and adapt to global and local developments in the field of advertising within the framework of the principle of lifelong learning,
  • Knowledge and skills that will enable them to follow and apply field-specific technological developments,
  • Competence in developing advertisements and campaigns suitable for different cultures,
  • Competence in creative thinking and innovation by establishing a link between theory and practice
  • Effective written, verbal, and visual expression competence,
Further Info
  • You can refer to Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations for general information regarding the examination regulations and measurement and evaluation processes. The most frequently used evaluation methods in Istanbul Aydin University education programs are given below. Programs use many of these methods by educational goals and objectives.
  • The measurement and evaluation methods used in this program are the midterm Exam and Information Desk. They vary from Presentation to final Exam, Quiz, Report Presentation, Homework Evaluation, Expert Evaluation, Practice Exam, and Year-End Final Exam.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

In addition, communication faculty departments are inspected by the Communication Education Evaluation Accreditation Board (İLEDAK).

Access Requirements
  • To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
  • Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • To have received sufficient points due to the central examination conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent examination, the procedures and principles determined by YÖK, and to have passed the special talent examination.
  • As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, associate degree graduates are placed in undergraduate programs that continue the fields they have completed in higher education institutions.
Conditions for Success In order for a student to graduate from the Advertising program, He or She Must Have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, succeed in all compulsory courses in the education program, succeed in all other studies envisaged in the program, complete a workload of 240 ECTS credits in total, and meet the relevant management requirements. The board must have decided on graduation. Students who choose to graduate are given a diploma supplement issued in English and their diploma following the relevant legislation.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Double Major
  • Minor
  • International double degree
  • International Exchange programmes (1 or 2 semesters)
  • Oppurtunities for Master programmes after graduation
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Competence is continuously valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030028069


Qualification Title
Bachelor's Degree in Advertising

Awarding Body
Istanbul Aydın University

Awarding Body Contact
Beşyol. Inönü Road, No: 38 Sefaköy–Küçükçekmece / İSTANBUL

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08
(1222)


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08
(1222)


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • Able to think comparatively and critically from an interdisciplinary perspective; Professionally, following and implementing different global and local approaches; Following current communication and information technologies and mastering their use; Able to develop advertising and marketing strategies and tactics for various purposes within corporate companies and agencies; Able to produce original and creative work in their professional field; Working with professional ethics and legal awareness, understanding the place of his profession in social development; Able to obtain scientific data with field-specific methods and techniques in the light of theoretical and theoretical knowledge; To train qualified advertising professionals who consider social responsibility and social benefit in line with social, cultural, scientific and professional values and within the framework of occupational safety.

Learning Environments
  • Education and training are carried out through formal education. In addition, practical training is provided through internships or workplace training in workshops and workplaces within higher education institutions.

Description
  • Has professional field knowledge about integrated marketing, integrated marketing communications, and advertising.
  • Has sufficient theoretical knowledge in the field of advertising.
  • Knows the relationship between the target audience and the creation of advertising messages.
  • Knows advertising campaign processes and strategies for all communication media.
  • Knows media planning and purchasing strategies for all communication media.
  • Knows the data literacy, research methods, and techniques that will be used to create strategies in the field of advertising.
  • Knows the legal regulations and ethical values in communication and advertising.
  • Knows the national and international institutions, associations, and professional organizations operating in the field and the legislation and quality standards of these institutions.
  • Knows current presentation techniques and makes presentations in communication and advertising.
  •  Advertising messages are created by analyzing society's economic, social, and psychological reactions.
  • Creates advertising messages according to the target audience and communication environment.
  • Plans and executes the advertising strategy and campaign according to the different advertising characteristics of all communication media.
  • It implements the legislation and quality standards of national and international institutions, associations, and professional organizations operating in its field and acts by the rules of ethics.
  • Observes and analyzes consumer behavior and reflects the information obtained in his work.
  • Creates projects using current presentation techniques.
  • Can select and use appropriate equipment and tools in creating advertising messages.
  • Applies creative thinking methods and techniques in his field.
  • Ability to compile, apply, analyze, and interpret data in the fields of communication and advertising.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills he has acquired in his field with a critical approach.
  • Conduct solution-oriented intradisciplinary and interdisciplinary teamwork against problems in the field.
  • Independently carries out an advanced study related to his field.
  • Follows national and international contemporary problems in advertising, comments, and offers solutions.
  • It follows the innovations in advertising and creates its content accordingly.
  • Acts by the laws, regulations, legislation, and social, scientific, and professional ethical values related to the field.
  • Creates and implements brand and communication strategy.
  • Uses computers and software programs in line with the requirements of the field.
  • Communicates effectively verbally and in writing in Turkish and a foreign language.
  • Applies the knowledge related to occupational health and safety in his field.

Key Competencies
  • Theoretical knowledge and terminology regarding communication, business, and management sciences,
  • Competency to follow and adapt to global and local developments in the field of advertising within the framework of the principle of lifelong learning,
  • Knowledge and skills that will enable them to follow and apply field-specific technological developments,
  • Competence in developing advertisements and campaigns suitable for different cultures,
  • Competence in creative thinking and innovation by establishing a link between theory and practice
  • Effective written, verbal, and visual expression competence,

Further Info
  • You can refer to Istanbul Aydın University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations for general information regarding the examination regulations and measurement and evaluation processes. The most frequently used evaluation methods in Istanbul Aydin University education programs are given below. Programs use many of these methods by educational goals and objectives.
  • The measurement and evaluation methods used in this program are the midterm Exam and Information Desk. They vary from Presentation to final Exam, Quiz, Report Presentation, Homework Evaluation, Expert Evaluation, Practice Exam, and Year-End Final Exam.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

In addition, communication faculty departments are inspected by the Communication Education Evaluation Accreditation Board (İLEDAK).


Access Requirements
  • To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
  • Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • To have received sufficient points due to the central examination conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students through special talent examination, the procedures and principles determined by YÖK, and to have passed the special talent examination.
  • As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, associate degree graduates are placed in undergraduate programs that continue the fields they have completed in higher education institutions.

Conditions for Success
In order for a student to graduate from the Advertising program, He or She Must Have a GPA of at least 2.00 out of 4.00, succeed in all compulsory courses in the education program, succeed in all other studies envisaged in the program, complete a workload of 240 ECTS credits in total, and meet the relevant management requirements. The board must have decided on graduation. Students who choose to graduate are given a diploma supplement issued in English and their diploma following the relevant legislation.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Double Major
  • Minor
  • International double degree
  • International Exchange programmes (1 or 2 semesters)
  • Oppurtunities for Master programmes after graduation

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Competence is continuously valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode