Yeterlilik Kodu

TR0010000151

Yeterlilik Adı
Servis Yöneticisi Seviye 5 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi
Sorumlu KurumMesleki Yeterlilik Kurumu
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.myk.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 08/12/2022 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Otel, restoranlar ve catering
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 1412

KategoriÖzel Amaçlı
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)

Bu yeterlilik, iş/meslek alanının sınırlarının farkında olarak kapsamlı düzeyde sahip olunan olgusal ve kuramsal bilgi kullanılarak öngörülemeyen değişimlerin olduğu çalışma ortamlarında görevlerin yerine getirilmesinde sorumluluk alınan, yönetim ve gözetim görevi yürütülen, özgün sorunlara çözümler geliştirilen, kendisinin ve başkalarının performansının değerlendirildiği iş ve mesleklerde önceki öğrenmelerin tanınması amacıyla sunulmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma mevzuatına göre işletme izleklerini oluşturur.
  • Çevresel risklerin azaltılmasına yönelik çalışmaları değerlendirir.
  • Gıda güvenliği ve kalite yönetim sistemi ile ilgili faaliyetlerini değerlendirir.
  • Yapılan çalışmaların gıda güvenliğini ve kalitesini kontrol eder.
  • Konuk memnuniyetinin arttırılmasına yönelik çalışmaları değerlendirir.
  • Kişisel hazırlık yapar.
  • Astlar ve üstler arasında iletişim kurar.
  • Astlarını denetler.
  • Sorumluluk alanındaki faaliyetleri geliştirir.
  • Servis ürünlerinin işletme izleklerine göre hazırlandığını denetler.
  • İşletmede bulunan malzemelerin her zaman servise hazır durumda ve miktarda olduğunu denetler.
  • Ödünç eşya kayıt defterini düzenler.
  • Operasyonu denetler.
  • Yönetsel sorumlulukları yerine getirir.
  • Servis bölümlerinde geçerli olan servis şekillerini değerlendirir.
  • Konuk istek ve şikâyetleri ile ilgilenir.
  • Servisin aksamadan yürütüldüğünü kontrol eder.
  • Yiyecek içecek gelir-giderlerini analiz eder.
  • Kayıp ve bulunmuş eşya ile ilgili işletme izleklerini uygular.
  • Servis alanını temizletir.
  • Araç, gereç ve donanımların ilgili birim tarafından temizlendiğini kontrol eder.
  • Sayımları koordine eder.
  • Bütçe hazırlama çalışmaları yapar.
  • Bölümüne ait araç-gereç ve donanımların bakım ve kalibrasyonlarının ilgili birimler tarafından yapılmasını sağlar.
  • Servis depolarını kontrol eder.
  • Konaklama işletmelerinde kendi bölümü ile ilgili olan alanlarda kat hizmetleri bölümünün çalışmalarına yardımcı olur.
  • Haşere ile mücadele çalışmalarını kontrol eder.
  • Mesleği ile ilgili her türlü yayını, yeniliği ve teknolojik gelişmeleri değerlendirir.
  • İşe yeni başlayan personelin işbaşı eğitim programını organize eder.
Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme; MYK tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği doğrultusunda ilgili Ulusal Yeterlilikte tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede yazılı-sözlü sınavlar, performans sınavları, gözlem, mülakat, simülasyon, canlandırma (role-play), portfolyo ve işbaşında gözetim gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır.

Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, MYK Kalite Güvence Belgesi ve ekinde yer alan Rehberlere uygun olarak gerçekleştirilmektedir.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar ile MYK çalışma grupları tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler; en az 15 gün süreyle ilgili tüm tarafların görüşüne sunulur, MYK Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartlarına bağlı olarak en geç beş yılda bir yeniden gözden geçirilir.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 Standardına göre akredite edilen ve MYK tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, önceden belirlenen ve ilan edilen sınav programlara uygun olarak gerçekleştirilir. Sınav programlarında yeterlilik formlarına, değerlendiricilere, ölçme ve değerlendirme ölçütleri ve yöntemlerine ilişkin bilgilere yer verilir. Tüm ölçme ve değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Kayıtlar MYK mevzuatında tanımlanan şartlar ve sürelerde saklanır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri iç ve dış doğrulama süreçlerine tabii tutulur. Doğrulama faaliyetlere ilişkin kanıtlar MYK Web Portal üzerinden ilgili kuruluş, dosya sorumluları ve denetim ekibi ile paylaşılır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin tasarım ve basımına yönelik faaliyetler MYK tarafından gerçekleştirilir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi için karekod ve hologram gibi güvenlik önlemleri uygulanmakta olup belgelerin doğruluğu MYK Web Portal üzerinden kontrol edilebilir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK mevzuatı ve TS EN ISO / IEC 17024 Akreditasyon Standardı gereğince her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları tüm düzeltici önleyici faaliyet kayıtları ve dayanak dokümanlar saklanır ve öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının dış değerlendirmesi TÜRKAK tarafından (TS EN) ISO/IEC 17024 Standardına göre, MYK tarafından ise MYK mevzuatına uygun olarak programlı ve programsız denetimler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, belgelendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.

Giriş Şartı

Giriş şartı aranmamaktadır.

Başarma ŞartlarıUlusal yeterliliğe dayalı ölçme-değerlendirme yoluyla edinilir.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu meslek için zorunlu yeterliliktir.

 

Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterliliğin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0010000151


Yeterlilik Adı
Servis Yöneticisi Seviye 5 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi

Sorumlu Kurum
Mesleki Yeterlilik Kurumu

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 1412


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 08/12/2022 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 1412


Kategori
Özel Amaçlı

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)

Bu yeterlilik, iş/meslek alanının sınırlarının farkında olarak kapsamlı düzeyde sahip olunan olgusal ve kuramsal bilgi kullanılarak öngörülemeyen değişimlerin olduğu çalışma ortamlarında görevlerin yerine getirilmesinde sorumluluk alınan, yönetim ve gözetim görevi yürütülen, özgün sorunlara çözümler geliştirilen, kendisinin ve başkalarının performansının değerlendirildiği iş ve mesleklerde önceki öğrenmelerin tanınması amacıyla sunulmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma mevzuatına göre işletme izleklerini oluşturur.
  • Çevresel risklerin azaltılmasına yönelik çalışmaları değerlendirir.
  • Gıda güvenliği ve kalite yönetim sistemi ile ilgili faaliyetlerini değerlendirir.
  • Yapılan çalışmaların gıda güvenliğini ve kalitesini kontrol eder.
  • Konuk memnuniyetinin arttırılmasına yönelik çalışmaları değerlendirir.
  • Kişisel hazırlık yapar.
  • Astlar ve üstler arasında iletişim kurar.
  • Astlarını denetler.
  • Sorumluluk alanındaki faaliyetleri geliştirir.
  • Servis ürünlerinin işletme izleklerine göre hazırlandığını denetler.
  • İşletmede bulunan malzemelerin her zaman servise hazır durumda ve miktarda olduğunu denetler.
  • Ödünç eşya kayıt defterini düzenler.
  • Operasyonu denetler.
  • Yönetsel sorumlulukları yerine getirir.
  • Servis bölümlerinde geçerli olan servis şekillerini değerlendirir.
  • Konuk istek ve şikâyetleri ile ilgilenir.
  • Servisin aksamadan yürütüldüğünü kontrol eder.
  • Yiyecek içecek gelir-giderlerini analiz eder.
  • Kayıp ve bulunmuş eşya ile ilgili işletme izleklerini uygular.
  • Servis alanını temizletir.
  • Araç, gereç ve donanımların ilgili birim tarafından temizlendiğini kontrol eder.
  • Sayımları koordine eder.
  • Bütçe hazırlama çalışmaları yapar.
  • Bölümüne ait araç-gereç ve donanımların bakım ve kalibrasyonlarının ilgili birimler tarafından yapılmasını sağlar.
  • Servis depolarını kontrol eder.
  • Konaklama işletmelerinde kendi bölümü ile ilgili olan alanlarda kat hizmetleri bölümünün çalışmalarına yardımcı olur.
  • Haşere ile mücadele çalışmalarını kontrol eder.
  • Mesleği ile ilgili her türlü yayını, yeniliği ve teknolojik gelişmeleri değerlendirir.
  • İşe yeni başlayan personelin işbaşı eğitim programını organize eder.

Anahtar Yetkinlikler

Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme; MYK tarafından yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği doğrultusunda ilgili Ulusal Yeterlilikte tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilmektedir. Ölçme ve değerlendirmede yazılı-sözlü sınavlar, performans sınavları, gözlem, mülakat, simülasyon, canlandırma (role-play), portfolyo ve işbaşında gözetim gibi farklı yöntemler kullanılmaktadır.


Kalite Güvencesi

Kalite güvence süreçleri, MYK Kalite Güvence Belgesi ve ekinde yer alan Rehberlere uygun olarak gerçekleştirilmektedir.

Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:

Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar ile MYK çalışma grupları tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler; en az 15 gün süreyle ilgili tüm tarafların görüşüne sunulur, MYK Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ulusal yeterlilikler, ulusal meslek standartlarına bağlı olarak en geç beş yılda bir yeniden gözden geçirilir.

Ölçme-Değerlendirme:

TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 Standardına göre akredite edilen ve MYK tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri, önceden belirlenen ve ilan edilen sınav programlara uygun olarak gerçekleştirilir. Sınav programlarında yeterlilik formlarına, değerlendiricilere, ölçme ve değerlendirme ölçütleri ve yöntemlerine ilişkin bilgilere yer verilir. Tüm ölçme ve değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Kayıtlar MYK mevzuatında tanımlanan şartlar ve sürelerde saklanır. Ölçme ve değerlendirme faaliyetleri iç ve dış doğrulama süreçlerine tabii tutulur. Doğrulama faaliyetlere ilişkin kanıtlar MYK Web Portal üzerinden ilgili kuruluş, dosya sorumluları ve denetim ekibi ile paylaşılır.

Belgelendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesinin tasarım ve basımına yönelik faaliyetler MYK tarafından gerçekleştirilir. MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi için karekod ve hologram gibi güvenlik önlemleri uygulanmakta olup belgelerin doğruluğu MYK Web Portal üzerinden kontrol edilebilir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK mevzuatı ve TS EN ISO / IEC 17024 Akreditasyon Standardı gereğince her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları tüm düzeltici önleyici faaliyet kayıtları ve dayanak dokümanlar saklanır ve öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.

Dış Değerlendirme:

Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşlarının dış değerlendirmesi TÜRKAK tarafından (TS EN) ISO/IEC 17024 Standardına göre, MYK tarafından ise MYK mevzuatına uygun olarak programlı ve programsız denetimler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur.

Düzenli Gözden Geçirme:

MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, belgelendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.


Giriş Şartı

Giriş şartı aranmamaktadır.


Başarma Şartları
Ulusal yeterliliğe dayalı ölçme-değerlendirme yoluyla edinilir.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu meslek için zorunlu yeterliliktir.

 


Yasal Dayanağı

Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu

Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik

Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği

Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterliliğin düzenlendiği tarihten itibaren 5 yıldır.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010000151

Qualification Title
Server Manager Level 5 VQA Vocational Qualification Certificate
Awarding BodyVocational Qualifications Authority
Awarding Body ContactBalgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.myk.gov.tr/index.php/en
OrientationOccupational
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 08/12/2022
TQF Level 5
Thematic AreasHotel, restaurants and catering
National Occupation Classification

ISCO 08: 1412

CategorySpecific Purpose
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile

This competency can be defined as a previous qualification in jobs and professions, where responsibility is taken in the fulfillment of tasks, management and supervision tasks are carried out, solutions are developed for original problems, and the performance of oneself and others is evaluated in work environments with unpredictable changes by using factual and theoretical knowledge at a comprehensive level, being aware of the boundaries of the work/professional field. presented for recognition of learning.

Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.

Description

The person who has this qualification; 

  • Establishes work practices in accordance with the occupational health, safety and environmental protection legislation.
  • Evaluates studies to reduce environmental risks.
  • Evaluates activities related to food safety and quality management system.
  • Controls food safety and the quality of work done.
  • Evaluates the efforts to increase guest satisfaction.
  • Performs personal preparations.
  • Establishes communication between subordinates and superiors.
  • Supervises the subordinates.
  • Develops activities under her/his responsibility.
  • Checks if the service products are prepared according to the procedures.
  • Checks if service products are prepared and in enough quantity.
  • Arranges the borrowed goods register book.
  • Supervises the operation.
  • Carries out managerial responsibilities.
  • Evaluates the service that is carried out in service departments.
  • Deals with guest requests and complaints.
  • Checks to see if the service is carried out properly.
  • Analyzes food and beverage income-expenses.
  • Applies business practices related to lost and found items.
  • Cleans the service area.
  • Checks that the vehicle, equipment and utensils are cleaned by the relevant unit.
  • Coordinates the inventory.
  • Performs budget preparation.
  • Provides maintenance and calibration of the equipment and utensils belonging to the department by the relevant units.
  • Checks the service repositories.
  • Helps the housekeeping department work in areas that are related to the department in the accommodation enterprises. 
  • Checks the pest control work.
  • Evaluate all kinds of publications, innovations and technological developments related to the profession.
  • Organizes the on-the-job training program for the new staff.
Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.

Further Info

Quantification and consideration; It is carried out in accordance with the conditions and methods defined in the relevant National Competence, in line with the Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation by the certification bodies authorized by MYK. In measurement and evaluation, different methods such as written and oral exams, performance exams, observation, interview, simulation, role-play, portfolio and on-the-job supervision are used.

Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.

Access Requirements

Entry condition is not required.

Conditions for SuccessObtained through measurement-evaluation based on National Qualification.​
Progression Paths (Relationship Type)

It is the required qualification for this vocation.

Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies

Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0010000151


Qualification Title
Server Manager Level 5 VQA Vocational Qualification Certificate

Awarding Body
Vocational Qualifications Authority

Awarding Body Contact
Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara


Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08: 1412


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 08/12/2022

National Occupation Classification

ISCO 08: 1412


Category
Specific Purpose

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile

This competency can be defined as a previous qualification in jobs and professions, where responsibility is taken in the fulfillment of tasks, management and supervision tasks are carried out, solutions are developed for original problems, and the performance of oneself and others is evaluated in work environments with unpredictable changes by using factual and theoretical knowledge at a comprehensive level, being aware of the boundaries of the work/professional field. presented for recognition of learning.


Learning Environments

The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.


Description

The person who has this qualification; 

  • Establishes work practices in accordance with the occupational health, safety and environmental protection legislation.
  • Evaluates studies to reduce environmental risks.
  • Evaluates activities related to food safety and quality management system.
  • Controls food safety and the quality of work done.
  • Evaluates the efforts to increase guest satisfaction.
  • Performs personal preparations.
  • Establishes communication between subordinates and superiors.
  • Supervises the subordinates.
  • Develops activities under her/his responsibility.
  • Checks if the service products are prepared according to the procedures.
  • Checks if service products are prepared and in enough quantity.
  • Arranges the borrowed goods register book.
  • Supervises the operation.
  • Carries out managerial responsibilities.
  • Evaluates the service that is carried out in service departments.
  • Deals with guest requests and complaints.
  • Checks to see if the service is carried out properly.
  • Analyzes food and beverage income-expenses.
  • Applies business practices related to lost and found items.
  • Cleans the service area.
  • Checks that the vehicle, equipment and utensils are cleaned by the relevant unit.
  • Coordinates the inventory.
  • Performs budget preparation.
  • Provides maintenance and calibration of the equipment and utensils belonging to the department by the relevant units.
  • Checks the service repositories.
  • Helps the housekeeping department work in areas that are related to the department in the accommodation enterprises. 
  • Checks the pest control work.
  • Evaluate all kinds of publications, innovations and technological developments related to the profession.
  • Organizes the on-the-job training program for the new staff.

Key Competencies

This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.


Further Info

Quantification and consideration; It is carried out in accordance with the conditions and methods defined in the relevant National Competence, in line with the Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation by the certification bodies authorized by MYK. In measurement and evaluation, different methods such as written and oral exams, performance exams, observation, interview, simulation, role-play, portfolio and on-the-job supervision are used.


Quality Assurance

Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.

Establishment and Approval of National Qualifications:

National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Executive Board. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.

Assesment and evaluation:

It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.

Certification:

VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.

External Evaluation:

External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.

Regular Review:

The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.


Access Requirements

Entry condition is not required.


Conditions for Success
Obtained through measurement-evaluation based on National Qualification.​

Progression Paths (Relationship Type)

It is the required qualification for this vocation.


Legal Basis

Vocational Qualifications Authority Law

Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications

Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation

Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies


Validity Period (If Any)

Qualification certificate is valid for 5 years from the date of issue.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode