Yeterlilik Kodu

TR0030005229

Yeterlilik Adı
Sınıf Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla
Sorumlu Kurum URLhttp://www.mu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla;

• Öğretmenlik mesleği için gerekli olan temel bilgi, beceri ve yeteneklere sahip

• Alanında yapılan çalışmaları takip edebilen

• Bilimsel süreçleri yaşamında temel alan

• Bilgiye ulaşabilen ve bilgiyi üretime çevirebilen

• Problem çözme becerisi yüksek

• Yaratıcı, yenilikçi ve girişimci niteliklere sahip

• Toplumun ortak değerlerini bilen ve saygı duyan

• Takım halinde çalışabilen

• Mesleki ve etik konularda farkındalığı olan

• Farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen

• Ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını bilen ve uygulayan nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğretmen adaylarının akademik gelişimini sağlamak amacıyla hem mesleki hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.

2007 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa'da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları başlamıştır.

Mezun olacak öğrencilere, 2012 yılından itibaren Diploma Eki verilebilmektedir. Üniversite Diploma Eki Etiketini almıştır. AKTS etiketi almak üzere çalışmalar sürdürülmektedir.

Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2007 yılı itibari ile ERASMUS, FARABİ ve MEVLANA Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı, kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.

Sınıf Eğitimi Anabilim dalında 185 öğretmen adayı ile birlikte 4 profesör, 6 doçent, 1 araştırma görevlisi ve 1 öğretim görevlisi olmak üzere 12 akademik personel bulunmaktadır.

Öğrenme Ortamları
  • Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı, Eğitim Fakültesi Binası'nda hizmet vermekte olup, 39 dersliğe, Biyoloji, Fizik ve Kimya laboratuvarlarına sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz, akıllı tahta vs. gibi teknolojik araçlar ve internet bağlantısı bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yararlanabilecekleri bilgisayar laboratuvarları, bilim dükkânı dersliği, kodlama ve robotik atölyesi, matematik dersliği ve bir de kütüphane bulunmaktadır. Eğitim Fakültesi bünyesinde, ilgili anabilim dalı öğretim üyeleri tarafından öğrencilere hizmet vermek üzere 2 grup ve 5 bireysel psikolojik danışma odası bulunmaktadır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Disiplinler arası yaklaşıma dayalı olarak alanındaki bilgileri işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası çerçevede kullanır.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaştığı beklenmedik durumlarda sorumluluk alarak yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
  • Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde sürdürür.
  • Bilişüstü farkındalıkla alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her bir ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, dersi veren öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Bilgi Formu’nda tanımlanmıştır. Tüm ölçme araçları ve sınavlar, MSKÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri esas alınarak “Bağıl Sistem” ile değerlendirilir. Bu yönetmeliğin 20. Maddesinin 2. Fıkrası ile “ Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Uygulama Yönergesi” nin 4. Maddesinin 2. Fıkrası uyarınca Fakültemizin tüm bölüm ve programlarında; Bağıl Değerlendirme Katma limiti (BDKL) 35, Ham Başarı Puanı Alt limiti (HBAL) 50, Yarıyıl Sonu Sınavı limiti (YSSL) 60 olarak uygulanır.
  • Öğrenciler her ders için bir ara sınav (Vize) ve bir yarıyıl sonu sınavına (Final) katılmak zorundadırlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da; proje, seminer, ödev, sunum vb. istenebilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; FD, FF ve TT notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80’den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir dersi alamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavına girebilirler.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

EPDAD : Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği

Başlangıç: 15.05.2020 / Bitiş: 15.05.2025

Giriş Şartı

Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda Y-EA (Yerleştirme Eşit Ağırlık) puan türüne göre ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği esas alınır. Mezuniyet hakkı kazanan öğrencilere yönetmelik hükümlerine göre ilgili programın diploması verilir. Kayıtlı olduğu programın öngördüğü bütün dersleri, uygulamaları ve stajları,yukarıdaki yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak. Sınıf Öğretmenliği müfredatındaki 184 AKTS Zorunlu ve 56 AKTS Seçmeli ders olmak üzere toplam 240 AKTS'lik dersi başarıyla tamamlamış olmak. Genel Not Ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2 olması Bu yönetmeliğin ilgili madde/maddelerinde belirtilen nedenlerle üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayanlar tezli ve tezsiz yüksek lisans programına ya da lisans sonrası bütünleşik doktora programlarına (Başvuracakları programın kabul koşullarını sağlamak şartıyla) başlayabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

            1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

            1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

            2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030005229


Yeterlilik Adı
Sınıf Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı, öğretmen yetiştirmede çağdaş yaklaşımları temele alarak yürüttüğü 4 yıllık lisans programıyla;

• Öğretmenlik mesleği için gerekli olan temel bilgi, beceri ve yeteneklere sahip

• Alanında yapılan çalışmaları takip edebilen

• Bilimsel süreçleri yaşamında temel alan

• Bilgiye ulaşabilen ve bilgiyi üretime çevirebilen

• Problem çözme becerisi yüksek

• Yaratıcı, yenilikçi ve girişimci niteliklere sahip

• Toplumun ortak değerlerini bilen ve saygı duyan

• Takım halinde çalışabilen

• Mesleki ve etik konularda farkındalığı olan

• Farklı öğretim yöntem ve stratejilerini öğretim süreçlerinde kullanabilen

• Ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını bilen ve uygulayan nitelikli öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Bu amaç çerçevesinde anabilim dalı programında öğretmen adaylarının akademik gelişimini sağlamak amacıyla hem mesleki hem de alan bilgisi ve genel kültüre yönelik derslere yer verilmiştir.

2007 yılından itibaren Avrupa Yükseköğretim Alanı içerisinde yer alan ülke vatandaşlarının yükseköğrenim görmesi veya çalışması amacı ile Avrupa'da kolayca dolaşabilmelerini sağlayan BOLOGNA Süreci Avrupa Yükseköğretim Alanı uyum çalışmaları başlamıştır.

Mezun olacak öğrencilere, 2012 yılından itibaren Diploma Eki verilebilmektedir. Üniversite Diploma Eki Etiketini almıştır. AKTS etiketi almak üzere çalışmalar sürdürülmektedir.

Anabilim Dalı, uluslararası saygınlığı olan kaliteli kurumlarla ikili anlaşmalar yoluyla öğrenci ve akademisyen değişimini destekleyerek bilgi ve deneyimi arttırmayı hedeflemektedir. Anabilim Dalının, 2007 yılı itibari ile ERASMUS, FARABİ ve MEVLANA Öğrenci ve Akademisyen Değişim Programı, kapsamında ikili anlaşmaları bulunmaktadır.

Sınıf Eğitimi Anabilim dalında 185 öğretmen adayı ile birlikte 4 profesör, 6 doçent, 1 araştırma görevlisi ve 1 öğretim görevlisi olmak üzere 12 akademik personel bulunmaktadır.


Öğrenme Ortamları
  • Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı, Eğitim Fakültesi Binası'nda hizmet vermekte olup, 39 dersliğe, Biyoloji, Fizik ve Kimya laboratuvarlarına sahiptir. Sınıflarda projektör, tepegöz, akıllı tahta vs. gibi teknolojik araçlar ve internet bağlantısı bulunmaktadır. Fakülte içinde anabilim dalı öğrencilerinin yararlanabilecekleri bilgisayar laboratuvarları, bilim dükkânı dersliği, kodlama ve robotik atölyesi, matematik dersliği ve bir de kütüphane bulunmaktadır. Eğitim Fakültesi bünyesinde, ilgili anabilim dalı öğretim üyeleri tarafından öğrencilere hizmet vermek üzere 2 grup ve 5 bireysel psikolojik danışma odası bulunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Disiplinler arası yaklaşıma dayalı olarak alanındaki bilgileri işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası çerçevede kullanır.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Alanındaki uygulamalarda karşılaştığı beklenmedik durumlarda sorumluluk alarak yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
  • Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde sürdürür.
  • Bilişüstü farkındalıkla alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her bir ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, dersi veren öğretim üyesi/leri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Ders Bilgi Formu’nda tanımlanmıştır. Tüm ölçme araçları ve sınavlar, MSKÜ Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri esas alınarak “Bağıl Sistem” ile değerlendirilir. Bu yönetmeliğin 20. Maddesinin 2. Fıkrası ile “ Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Uygulama Yönergesi” nin 4. Maddesinin 2. Fıkrası uyarınca Fakültemizin tüm bölüm ve programlarında; Bağıl Değerlendirme Katma limiti (BDKL) 35, Ham Başarı Puanı Alt limiti (HBAL) 50, Yarıyıl Sonu Sınavı limiti (YSSL) 60 olarak uygulanır.
  • Öğrenciler her ders için bir ara sınav (Vize) ve bir yarıyıl sonu sınavına (Final) katılmak zorundadırlar. Bazı derslerde, bunlara ek olarak yarıyıl içi çalışma da; proje, seminer, ödev, sunum vb. istenebilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı; FD, FF ve TT notunu alan öğrenciler ise dersten başarısız sayılırlar. Genel not ortalaması 1.80’den aşağı olan öğrenciler, daha önce almadıkları bir dersi alamazlar. Bir dersten başarısız olan öğrenciler, yarıyıl sonu sınavını takiben yapılacak olan Bütünleme Sınavına girebilirler.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

EPDAD : Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği

Başlangıç: 15.05.2020 / Bitiş: 15.05.2025


Giriş Şartı

Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak

YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda Y-EA (Yerleştirme Eşit Ağırlık) puan türüne göre ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği esas alınır. Mezuniyet hakkı kazanan öğrencilere yönetmelik hükümlerine göre ilgili programın diploması verilir. Kayıtlı olduğu programın öngördüğü bütün dersleri, uygulamaları ve stajları,yukarıdaki yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak. Sınıf Öğretmenliği müfredatındaki 184 AKTS Zorunlu ve 56 AKTS Seçmeli ders olmak üzere toplam 240 AKTS'lik dersi başarıyla tamamlamış olmak. Genel Not Ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2 olması Bu yönetmeliğin ilgili madde/maddelerinde belirtilen nedenlerle üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarıyla tamamlayanlar tezli ve tezsiz yüksek lisans programına ya da lisans sonrası bütünleşik doktora programlarına (Başvuracakları programın kabul koşullarını sağlamak şartıyla) başlayabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

            1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

            1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

            2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030005229

Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Primary Education
Awarding BodyMugla Sıtkı Koçman University
Awarding Body ContactMuğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla
Awarding Body Urlhttp://www.mu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Department of Primary Education, with its four-year undergraduate program, is based on the modern approaches to teacher training:

• Having the basic knowledge, skills and abilities necessary for the teaching profession

• Follow the work done in the field

• Scientific processes based on life

• Access to information and convert information into production

• High problem-solving skills

• Creative, innovative and entrepreneurial

• Know and respect the common values ??of society

• Can work in teams

• Awareness of professional and ethical issues

• Use different teaching methods and strategies in teaching processes

• Know and apply measurement-evaluation approaches

aims to train qualified teachers.

For this purpose, the department provides courses related to both professional and field knowledge and general culture in order to ensure the academic development of prospective teachers.

Since 2007, the BOLOGNA Process, which enables the citizens of the countries within the European Higher Education Area to study or study in Europe for the purpose of higher education or study, has begun to work on the harmonization of the European Higher Education Area.

Students who will graduate will be granted a Diploma Supplement as of 2012. The University received the Diploma Supplement Label. Studies are in progress to obtain the ECTS label.

The department aims to increase knowledge and experience by supporting exchange of students and academicians through bilateral agreements with internationally respected institutions. As of 2007, the Department has bilateral agreements within the scope of ERASMUS, FARABI and MEVLANA Student and Academic Exchange Program.

In the Department of Primary Education, there are 185 prospective teachers, 4 professors, 6 associate professors, 1 doctor research assistant, 1 lecturer, and totally 12 academic staff.

Learning Environments

The Department of Primary Education serves in the Faculty of Education Building and has 39 classrooms & Biology, Physics and Chemistry laboratories. In classrooms there exists; projector, overhead projector, smart board, etc. such as technological tools and internet connection. In the faculty, there are computer laboratories, science workplace classroom, coding and robotics classroom, mathematics class and a library where students of the department can utilize from. In the Faculty of Education, there are 2 groups and 5 individual psychological counseling rooms to serve the students by the academic staff of the related department.

Description
  • Discusses the interaction between the disciplines that comprise the primary teaching field.
  • Uses information in the field of primary teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information.
  • Creates new information based on Interdisciplinary approach.
  • Reviews plans and issues related to the field of classroom teaching strategies, policies and implementation, evaluate the results in the context of quality processes.
  • Uses knowledge acquired in the field of classroom teaching in interdisciplinary settings.
  • Transfers developments in the field of primary teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms.
  • Evaluates current developments in line with national values and realities of the country.
  • Develops new strategies and solutions when encounter unexpected situations and takes responsibility.
  • Continues to work in his/her field by taking into consideration of the framework of lifelong learning.
  • Has metacognitive awareness to critically evaluate information about the area and directs learning.
Key Competencies

The student possesses the key competencies listed below at an advanced level:

  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • The assessment and evaluation methods applied for each course are defined in the Course Information Forms, which is prepared by the instructor /s of the course and is included in the information package. All measurement tools and examinations are evaluated with the Relative System based on the relevant articles of MSKU Associate Degree and Undergraduate Education and Examination Regulations. In accordance with Article 20 Paragraph 2 of this Regulation and 2. Muğla Sıtkı Koçman University Relative Evaluation Implementation Directive;, in all departments and programs of our Faculty; Relative assessment supplementary limit (RASSL) is 35, the minimum limit of the raw achievement Score (MLRA) is 50 and the final exam limit (FEL) is 60.
  • Students are required to attend a midterm (midterm) and final exam (Final) for each course. In some courses, in addition to the semester work; project, seminar, homework, presentation etc. It may be requested. Students who get one of AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD letter grades from a course are successful in that course; Students taking FD, FF and TT are considered unsuccessful. Students whose GPA is lower than 1.80 cannot take a course that they have not taken before. Students who fail a course can take the make-up exam following the final exam.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education.
  • To be placed in the relevant undergraduate program according to the Y-EA (Placement Equal Weight) score type as a result of the central exam conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
Conditions for SuccessMuğla Sıtkı Koçman University Associate, Bachelor's Degree Education and Examination Regulation was taken as the basis. The students who are entitled to graduation are given the diploma of the related program according to the provisions of the regulation. To successfully complete all the courses, applications and internships required by the program in which it is registered, in accordance with the provisions of the above regulations. 221 ECTS in Compulsory and 19 ECTS Elective courses in Science Teacher Education Program. Grade Point Average: At least 2 out of 4.00 To be not broken off from the university for the reasons stated in the related article (s) of this regulation.
Progression Paths (Relationship Type)

Those who successfully complete their undergraduate education can start a master's program with or without thesis or an integrated doctoral program after undergraduate education (if they meet the admission conditions of the program they will apply to).

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

            1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

            1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

            2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030005229


Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Primary Education

Awarding Body
Mugla Sıtkı Koçman University

Awarding Body Contact
Muğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Department of Primary Education, with its four-year undergraduate program, is based on the modern approaches to teacher training:

• Having the basic knowledge, skills and abilities necessary for the teaching profession

• Follow the work done in the field

• Scientific processes based on life

• Access to information and convert information into production

• High problem-solving skills

• Creative, innovative and entrepreneurial

• Know and respect the common values ??of society

• Can work in teams

• Awareness of professional and ethical issues

• Use different teaching methods and strategies in teaching processes

• Know and apply measurement-evaluation approaches

aims to train qualified teachers.

For this purpose, the department provides courses related to both professional and field knowledge and general culture in order to ensure the academic development of prospective teachers.

Since 2007, the BOLOGNA Process, which enables the citizens of the countries within the European Higher Education Area to study or study in Europe for the purpose of higher education or study, has begun to work on the harmonization of the European Higher Education Area.

Students who will graduate will be granted a Diploma Supplement as of 2012. The University received the Diploma Supplement Label. Studies are in progress to obtain the ECTS label.

The department aims to increase knowledge and experience by supporting exchange of students and academicians through bilateral agreements with internationally respected institutions. As of 2007, the Department has bilateral agreements within the scope of ERASMUS, FARABI and MEVLANA Student and Academic Exchange Program.

In the Department of Primary Education, there are 185 prospective teachers, 4 professors, 6 associate professors, 1 doctor research assistant, 1 lecturer, and totally 12 academic staff.


Learning Environments

The Department of Primary Education serves in the Faculty of Education Building and has 39 classrooms & Biology, Physics and Chemistry laboratories. In classrooms there exists; projector, overhead projector, smart board, etc. such as technological tools and internet connection. In the faculty, there are computer laboratories, science workplace classroom, coding and robotics classroom, mathematics class and a library where students of the department can utilize from. In the Faculty of Education, there are 2 groups and 5 individual psychological counseling rooms to serve the students by the academic staff of the related department.


Description
  • Discusses the interaction between the disciplines that comprise the primary teaching field.
  • Uses information in the field of primary teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information.
  • Creates new information based on Interdisciplinary approach.
  • Reviews plans and issues related to the field of classroom teaching strategies, policies and implementation, evaluate the results in the context of quality processes.
  • Uses knowledge acquired in the field of classroom teaching in interdisciplinary settings.
  • Transfers developments in the field of primary teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms.
  • Evaluates current developments in line with national values and realities of the country.
  • Develops new strategies and solutions when encounter unexpected situations and takes responsibility.
  • Continues to work in his/her field by taking into consideration of the framework of lifelong learning.
  • Has metacognitive awareness to critically evaluate information about the area and directs learning.

Key Competencies

The student possesses the key competencies listed below at an advanced level:

  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social, and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • The assessment and evaluation methods applied for each course are defined in the Course Information Forms, which is prepared by the instructor /s of the course and is included in the information package. All measurement tools and examinations are evaluated with the Relative System based on the relevant articles of MSKU Associate Degree and Undergraduate Education and Examination Regulations. In accordance with Article 20 Paragraph 2 of this Regulation and 2. Muğla Sıtkı Koçman University Relative Evaluation Implementation Directive;, in all departments and programs of our Faculty; Relative assessment supplementary limit (RASSL) is 35, the minimum limit of the raw achievement Score (MLRA) is 50 and the final exam limit (FEL) is 60.
  • Students are required to attend a midterm (midterm) and final exam (Final) for each course. In some courses, in addition to the semester work; project, seminar, homework, presentation etc. It may be requested. Students who get one of AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD letter grades from a course are successful in that course; Students taking FD, FF and TT are considered unsuccessful. Students whose GPA is lower than 1.80 cannot take a course that they have not taken before. Students who fail a course can take the make-up exam following the final exam.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Graduating from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education.
  • To be placed in the relevant undergraduate program according to the Y-EA (Placement Equal Weight) score type as a result of the central exam conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for Success
Muğla Sıtkı Koçman University Associate, Bachelor's Degree Education and Examination Regulation was taken as the basis. The students who are entitled to graduation are given the diploma of the related program according to the provisions of the regulation. To successfully complete all the courses, applications and internships required by the program in which it is registered, in accordance with the provisions of the above regulations. 221 ECTS in Compulsory and 19 ECTS Elective courses in Science Teacher Education Program. Grade Point Average: At least 2 out of 4.00 To be not broken off from the university for the reasons stated in the related article (s) of this regulation.

Progression Paths (Relationship Type)

Those who successfully complete their undergraduate education can start a master's program with or without thesis or an integrated doctoral program after undergraduate education (if they meet the admission conditions of the program they will apply to).


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

            1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

            1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

            2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode