Yeterlilik Kodu

TR0030038165

Yeterlilik Adı
Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇankırı Karatekin Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiFatih, Uluyazı Kampüsü Ring Yolu, 18100 Çankırı Merkez/Çankırı
Sorumlu Kurum URLhttp://www.karatekin.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Kamuya sağlanan hizmetler
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak (yılda iki veya üç dönem olmak üzere) iki yıllık bir programı kapsayan Sivil Savunma ve İtfaiyecilik (SSİ) programı, evrensel etik değerlere sahip, girişimci ve yenilikçi yaklaşımları benimsemiş, mesleğinde teorik ve uygulamalı bilgi ve becerileri analitik düşünme yeteneği ile yorumlayarak uygulayabilen bir eğitim anlayışı ile kamu ve özel sektöre nitelikli insan gücü ihtiyacına cevap vermeyi amaçlayan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
  • Program, analitik zekâya sahip, girişimci, çok yönlü düşünebilen, sorumluluk alabilen, Sivil Savunma ve İtfaiyecilik alanıyla ilgili kamu ve özel sektörün yetişmiş eleman ihtiyacını karşılayabilen, teorik ve pratik bilgi ve beceriye sahip mezunlar yetiştirmektir.
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı eğitimlerinin amacı, itfaiye teşkilatına katkı sağlayarak, yangınla mücadelede donanımlı bireyler yetiştirmektir. Bu programda verilen eğitimle, yangın söndürme ve yangından can ve mal kurtarmada gerekli müdahaleyi yapabilecek yeterlilikteki bireylerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı eğitimlerinin başlıca amaçları:
  • Temel bilimlerden edinilen bilgileri yangın bilimi ve itfaiyecilik alanında kullanabilme,
  • Temel bilimler konularında yeterli bilgiye sahip olmak ve bu bilgileri itfaiyecilik alanında kullanabilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik faaliyetlerini yürütebilme, afet ve acil durum yönetimini yürütebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik temel kanun ve yönetmeliklerinin ilkelerini öğrenip karşılaşacakları problemlerin çözümünde kullanabilme
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte yangın kimyasını öğrenme ve teorileri ile ilgili açıklamaları yapıp problemleri çözebilme,
  • Sivil savunma ve afetlerle yangınlarda acil durum komuta sistemini öğrenmek ve acil durum yönetimi konseptini uygulayabilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte kişisel koruyucu ekipmanları hakkında bilgi sahibi olup yangınlarda kullanabilme,
  • Sivil savunma ve itfaiyecilikte yangınlara karşı su ve köpükle müdahale tekniklerini öğrenebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte yangın söndürme cihazlarıyla başlangıç yangınlarına müdahaleyi öğrenebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte tehlikeli kimyasal maddeler hakkında bilgi sahibi olup, gerekli olan algılama cihazlarını kullanabilmek ve bu maddelerin yangınına uygun söndürücü ile müdahale edebilme,
  • İtfaiyecilik mevzuatı ve yönetmeliklere hâkim olmak ve gerekli mesleki bilgi ve etik değerlere sahip olma,
  • İtfaiyecilikle ilgili mevzuatı öğrenmek ve mesleki bilgiler ve ahlaki değerlere anlama ve sahip olma,
  • İtfaiyecilikte yangın, arama kurtarma ve sel baskınlarına karşı araç ve motopompların kullanım tekniklerini öğrenebilme,
  • İtfaiyecilikte yangın söndürdükten sonra genel araştırma ve inceleme yapılması ve yangın raporunun hazırlanmasını öğrenebilme,
  • İtfaiyecilik ve kurtarma alanları ve eğitim konularında en son teknolojileri takip edebilme,
  • İtfaiye araç ve ekipmanları kullanabilme, itfaiyecilik alanında güncel gelişmeleri takip edebilme,
  • İtfaiyecilik rütbelerini bilme, rütbesinin gerektirdiği sorumlulukları alabilme, ekip çalışmasına uygun davranabilme,
  • İtfaiye teşkilatlarının emir ve komuta sistemini kavrama ve bu sistemde takım çalışması yapabilme,
  • İtfaiyecilikte sporun önemiyle ilgili bilince sahip olma ve sağlıklı bir yaşam biçimi sürdürmek için gerekenleri yapabilme,
  • İtfaiyecilikte fiziki yeterlilik ve yangın önlemede kullanılan aktif ve pasif önlemleri çalıştırabilme yeteneğine sahip olabilme,
  • Fiziksel kondisyonu sağlamak için düzenli olarak spor faaliyetlerini yürütebilme,
  • Yangın söndürmede kullanılan araçlar ve malzemeler hakkında gerekli bilgi ve kabiliyetlere sahip olma,
  • Her türlü yangına müdahale için gerekli malzeme bilgisine sahip olma,
  • Kimyasal, biyolojik ve nükleer tehlikeler sonrası yapılacak müdahale ve korunma yöntemlerini bilme, gerekli ilkyardımı uygulayabilme,
  • Tehlikeli madde acil durumlarında hareket tarzını uygulayabilme ve tedbirleri alabilme,
  • Hava teneffüs cihazlarının özelliklerini hakkında bilgi sahibi olup, kullanılmasını ve bakımını yapabilme,
  • Gelişen teknolojiye göre üretilen yapılar ve yapı teknolojilerini takip edebilme, yangın ve depremsellik açısından irdelenmesi hususunu öğrenebilme,
  • İş sağlığı ve güvenliği bilincine sahip olmak, bu konudaki mevzuata hâkim olarak güvenli mesleki faaliyet icra edebilme,
  • İş sağlığı ve güvenliği, çalışan sağlığı, sosyal güvenlik konularında ve itfaiyecilik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında gerekli bilgiye sahip olma,
  • Yangın tesisat projesini okuyabilme, yangın sonrası araştırma yapabilme ve bunun için gerekli tesisat bilgisine sahip olma,
  • Yangın alarm ve söndürme sistemleri hakkında temel bilgilere sahip olma ve bu tesisatları planlayıp uygulayabilme,
  • Bir yangın yerindeki yangının başlangıç noktasını ve nedenini işaret eden delilleri yorumlayabilme,
  • Toplumsal bilgilendirme ve motivasyonun nasıl yapılacağını bilme ve haberleşme araçlarını kullanabilme,
  • İnsanlarla etkili iletişim yollarını öğrenme ve çalışma ortamlarını daha yaşanılır hale getirmek için sosyal ilişkileri geliştirebilme.
Öğrenme Ortamları
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik programı eğitim ve öğretimi, teorik ve uygulamalı olarak örgün (veya ilgili mevzuat çerçevesinde uzaktan öğretim metotlarının kullanılması) şeklinde gerçekleştirilir.
  • Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesinde bulunan Sivil Savunma ve İtfaiyecilik laboratuvarı, bilgisayar laboratuvarı ve uygulama alanlarının yanı sıra, endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. 
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Programın öğrenme kazanımları olarak aşağıdaki hususlar sıralanmıştır.

  • Temel insan hakları ve vicdani değerlere, evrensel etik ilkelere ve adalet kavramına uygun hareket etme,
  • Türkiye’nin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği manevi değerleri saygı gösterme ve sosyal ilişkilerini düzenleme,
  • Mesleki anlamda etik ilke ve değerlere uygun davranma,
  • Temel hukuk, çalışma hukuku ile ilgili mevzuatı bilme ve güncellemeleri takip edebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik ile ilgili mevzuat (kanun, yönetmelik, tebliğ vb.) bilgisine sahip olma ve uygulama,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik çalışmalarına yönelik temel teknik bilgiye sahip olma,
  • Değişime ayak uydurabilen, kendini sürekli yenileyebilen beceriye sahip olma,
  • Takım ruhu, disiplinlerarası takım çalışma becerilerine sahip olma,
  • Sosyo-teknik sistemlerde proaktif yaklaşımla Sivil Savunma ve İtfaiyecilik sistematiği ve Sivil Savunma ve İtfaiyecilik kültürünü (Sivil Savunma ve İtfaiyecilik bakış açısı, Sivil Savunma ve İtfaiyecilik yaklaşımı vb.) geliştirme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik risklerini (yangın, patlama, fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal tehlikeler vb. hakkında proaktif analizleri, kayıt, raporlama vb. teorik ve uygulamalı tüm prosedürleri vb.) değerlendirebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik ile ilgili gelişim, yenilik ve değişimleri takip edebilme,
  • Mesleki konulara ilişkin düşüncelerini ve karşılaşılan problemlere ait çözüm önerilerini etkili iletişim yöntemleri ile (yazılı ya da sözlü olarak) paylaşma,
  • Mesleki problemlerle ilgili analitik yaklaşımla analiz ve çözüm üretme becerisi kazanma.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Vatandaşlık yetkinliği,
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği,
  • Okuma yazma yetkinliği,
  • Dijital yetkinlik,
  • Etik değerlerde hassasiyet yetkinliği,
  • Girişimcilik ve inovasyon yetkinliği,
  • Analitik düşünme yetkinliği,
  • Sosyo-teknik sistemlerin prensip ve gelişimlerine uyum yetkinlik.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınavların değerlendirilmesi ve ders başarı notlarının belirlenmesi, sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenen “Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği” vb. mevzuatın ilgili hükümleri uygulanır.

Ölçme ve değerlendirmede kullanılan sınavlar, kısa sınav, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, uygulama sınavı, mazeret sınavı, ek sınav, tek ders sınavı ve muafiyet sınavından ibarettir. Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınavlar 1 ara sınav (%40) ve final sınavı (%60) şeklinde gerçekleştirilmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınavların yapılacağı yer ve tarihler akademik birimlerce belirlenir ve sınavlardan en az bir hafta önce ilan edilir. Bir ara sınav yapılması durumunda ara sınavın başarı notuna etkisi %40’tır. Birden fazla ara sınavı veya diğer faaliyetler yapılması durumunda bu sınav ve faaliyetlerin başarı notundaki toplam etkisi % 40’tan az ve %70’ten çok olamaz.

Teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin ise %80'ine devam etmek esastır. Devamsızlıkları nedeniyle sınava girme hakkı kazanamayanların listesi, yarıyıl sonu sınavından önce ilgili dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından ilan edilir.

Engelli öğrencilerin engel durumları göz önünde bulundurularak bu mevzuat hükümleri çerçevesinde ilgili birim kurulunca belirlenen özel sınav yöntemleri uygulanabilir.

Müfredatta teorik ve uygulamalı olarak yer alan toplam 120 AKTS ders alınır ve programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları esastır. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır. 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesinde, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden YÖK sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde yükseköğretim kurumları için yıllık hazırlanarak kamuoyu ile paylaşılan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları”, “Yükseköğretim Kurumları Raporları”, “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Göstergeleri ve Açıklamaları” vb. ile yükseköğretim kurumlarının akademik, idari ve mali verilerine yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içermektedir.

YÖK tarafından ayrıca yükseköğretim sistemindeki iç ve dış kalite güvencesi, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin ulusal ve uluslararası kalite standartlarına göre Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından değerlendirilmesi, bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi ile Yükseköğretim Kalite Kurulu teşkilâtına, çalışma usullerine, yükseköğretim kurumlarındaki kalite komisyonu yapılanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvence Rehberi”, “Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği” ve “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esasları” mevzuatı oluşturmuştur.

Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından bu bağlamda; Yükseköğretim sisteminde kalite güvencesine ilişkin ulusal politika ve stratejileri belirlemek ve kamuoyu ile paylaşmak; yükseköğretim sisteminde kalite kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için faaliyetlerde bulunmak;  yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını teşvik etmek ve bu konuda yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmek; ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek; dış değerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve bunlara ilişkin kuralları belirlemek; yükseköğretim kurumlarının; eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı ve idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin değerlendirme programları kapsamında değerlendirmesini yapmak, kurumsal akreditasyon programına başvuran yükseköğretim kurumlarının değerlendirmesini yapmak ve bu değerlendirme kapsamında akreditasyon kararını vermek ve bu kararları başta Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaşların bilgisine sunmak, ihtiyaç durumunda yükseköğretim programlarının değerlendirmesini yapmak; misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma programı kapsamında yer alan yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerini değerlendirmek, izlemek ve buna ilişkin sonuçları Yükseköğretim Kuruluna sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyonda  uygulanacak süreçlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek üzere etkinlikler gerçekleştirmek ve yayınlar yapmak; yükseköğretim kurumlarının değerlendirme süreçleri, iç kalite güvencesi çalışmaları ve akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesi süreçlerini değerlendirerek ulusal yükseköğretim alanında kalite iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde Yükseköğretim Kalite Güvencesi Durum Raporunu her yıl hazırlamak, Yükseköğretim Kurulu ve ilgili diğer paydaşların bilgisine sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil müracaatlarını değerlendirerek karar vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerini iptal etmek; yükseköğretimde kalite güvencesi konusunda uluslararası kuruluşlar nezdinde Türkiye’yi temsil etmek; yükseköğretim kalite güvence sistemine ilişkin konularda Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Kuruluyla işbirliği yapmak; “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik”te yer alan hükümlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanma düzeyini değerlendirme görevlerini ifa eder.

Ayrıca, yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre:

  • Öğretim programlarının oluşturulması ve onaylanması için:
  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirlenir,
  • Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir,
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme ve değerlendirme için, her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme için, ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
  • “Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme” için, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Giriş Şartı

Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığı’nca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olması zorunludur. Uluslararası öğrenci başvuru, kayıt ve kabul işlemleri “Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Adaylarının Lisansüstü Programlara Başvuru Ve Kabul Yönergesi” uyarınca yapılmaktadır. Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin başvuruları için adaylardan ÖSYM tarafından Türkiye Yurt Dışından Öğrenci Kabul Sınavı (TR-YÖS) veya Türkiye’deki diğer Üniversiteler tarafından yapılan Yabancı Öğrenci Kabul Sınavı sonuç belgesi ya da Ortaöğretim Not Ortalaması gösterir belge istenmektedir.

Ulusal (Türk) öğrencilerin Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yerleştirilmiş olması gerekiyor.

Ayrıca YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olması şarttır.

Başarma ŞartlarıBu programa kaydolan öğrenciler yeterliliklerini kazanmaları ile programdan mezun olabilmeleri için öngörülen müfredatta, toplam 120 AKTS ders alırlar. Programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları gerekir. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, YÖK’ün belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır. İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Programında ön lisans derecesi elde edebilmek için; öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli dersleri (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması, 30 iş günü kamu ya da özel sektörde staj öğretim çalışmasını yapması ve Genel Akademik Not Ortalamasının (GANO) (4.00 üzerinden) en az 2.0 olması gerekir. Yeterliliklerini kazanmaları ile programdan mezuniyete hak kazanan öğrencilere yükseköğretim kurumu tarafından, ön lisans diploması verilir. Mezun olan öğrencilerin bitirdikleri program ismi diplomalarında belirtilir. Diplomalara ilişkin diğer hususlar yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

ÖSYM her yıl, bu bölümün mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlamaktadır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. ÖSYM, başvurma koşullarını taşıyan adayları, yerleştirme puanları ve lisans programlarının kontenjan ve koşullarını göz önünde tutarak, Üniversite Seçme Sınavı sonuçları açıklandıktan sonra yapacakları tercihleri göz önüne alınarak, lisans programlarına yerleştirir. Akademik not ortalamalarından elde edilecek ön lisans başarı puanlarının sınav puanlarına katılarak DGS Puanının nasıl hesaplanacağı ÖSYM tarafından belirlenir ve Dikey Geçiş Sınavı Kılavuzunda yer alır.

Programın öğrencileri ayrıca, yükseköğretim kurumunun açtığı çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift Anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.

Programdan mezun olan öğrencilerin örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmaları ve yerleştirilmeleriyle ilgili esas ve usullerin belirlendiği “Meslek Yüksekokulları Ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik”in getirmiş olduğu hakları kullanabilir.

Sivil Savunma ve İtfaiyecilik programından mezun olanlar ayrıca,

  • DGS ile, Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İktisat, İşletme, Kamu Yönetimi, Maliye, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Sosyal Hizmet, Turizm İşletmeciliği veya Uluslararası İlişkiler lisans programlarına (bölümlerine) dikey geçiş yapabilmektedir.
  • Kamu, özel sektörde yer alan tüm kurum ve kuruluşlarda “Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Teknikeri” olarak istihdam edilme imkânı bulmaktadır.
  • Program mezunları belediyeler, kamu ve şirket personeli olarak istihdam olanağına sahip olmaktadır. Genel olarak kamu ve özel sektörde istihdam edilen mezunlar, devletin kolluk kuvveti, Havalimanı İtfaiye Eri, ARFF ve AFAD Personeli olarak da istihdam edilmektedir.
Yasal Dayanağı

Programın yasal dayanağı olarak, aşağıdaki mevzuat sıralanmıştır.

YÖK tarafından yürütülen:

  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (ve Ek Madde-35 vb. ilgili) ekleri,
  • Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik,
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği.
  • Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik,
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi,
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurul Öğrenci Üyesi ve Öğrenci Komisyonu Yönergesi
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi,
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurul Öğrenci Üyesi ve Öğrenci Komisyonu Yönergesi,
  • Değerlendirme Programlarında Gözlemcilerin Görev ve Sorumluluklarına İlişkin Usul ve Esaslar,
  • Akredite Program Bilgilerinin Toplanması ve Kabulü Hakkında Usul ve Esaslar.

Mesleki Yeterlilik Kurumu Başkanlığı (MYK) tarafından yürütülen:

  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik,
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik.
  • İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen:
  • 9931 Sayılı Sivil Savunma Kanunu,
  • 5902 Sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun,
  • Sivil Savunma Uzmanlarının İdari Statüleri, Görevleri, Çalışma Usul Ve Esasları İle Eğitimleri Hakkında Yönetmelik,
  • İl Afet Ve Acil Durum Müdürlükleri İle Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlükleri Norm Kadro İlke Ve Standartlarına Dair Yönetmelik,
  • Afet Ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği,

Çankırı Karatekin Üniversitesi tarafından yürütülen:

  • Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön lisans Ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği.
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030038165


Yeterlilik Adı
Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çankırı Karatekin Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Fatih, Uluyazı Kampüsü Ring Yolu, 18100 Çankırı Merkez/Çankırı

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak (yılda iki veya üç dönem olmak üzere) iki yıllık bir programı kapsayan Sivil Savunma ve İtfaiyecilik (SSİ) programı, evrensel etik değerlere sahip, girişimci ve yenilikçi yaklaşımları benimsemiş, mesleğinde teorik ve uygulamalı bilgi ve becerileri analitik düşünme yeteneği ile yorumlayarak uygulayabilen bir eğitim anlayışı ile kamu ve özel sektöre nitelikli insan gücü ihtiyacına cevap vermeyi amaçlayan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
  • Program, analitik zekâya sahip, girişimci, çok yönlü düşünebilen, sorumluluk alabilen, Sivil Savunma ve İtfaiyecilik alanıyla ilgili kamu ve özel sektörün yetişmiş eleman ihtiyacını karşılayabilen, teorik ve pratik bilgi ve beceriye sahip mezunlar yetiştirmektir.
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı eğitimlerinin amacı, itfaiye teşkilatına katkı sağlayarak, yangınla mücadelede donanımlı bireyler yetiştirmektir. Bu programda verilen eğitimle, yangın söndürme ve yangından can ve mal kurtarmada gerekli müdahaleyi yapabilecek yeterlilikteki bireylerin yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Programı eğitimlerinin başlıca amaçları:
  • Temel bilimlerden edinilen bilgileri yangın bilimi ve itfaiyecilik alanında kullanabilme,
  • Temel bilimler konularında yeterli bilgiye sahip olmak ve bu bilgileri itfaiyecilik alanında kullanabilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik faaliyetlerini yürütebilme, afet ve acil durum yönetimini yürütebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik temel kanun ve yönetmeliklerinin ilkelerini öğrenip karşılaşacakları problemlerin çözümünde kullanabilme
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte yangın kimyasını öğrenme ve teorileri ile ilgili açıklamaları yapıp problemleri çözebilme,
  • Sivil savunma ve afetlerle yangınlarda acil durum komuta sistemini öğrenmek ve acil durum yönetimi konseptini uygulayabilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte kişisel koruyucu ekipmanları hakkında bilgi sahibi olup yangınlarda kullanabilme,
  • Sivil savunma ve itfaiyecilikte yangınlara karşı su ve köpükle müdahale tekniklerini öğrenebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte yangın söndürme cihazlarıyla başlangıç yangınlarına müdahaleyi öğrenebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilikte tehlikeli kimyasal maddeler hakkında bilgi sahibi olup, gerekli olan algılama cihazlarını kullanabilmek ve bu maddelerin yangınına uygun söndürücü ile müdahale edebilme,
  • İtfaiyecilik mevzuatı ve yönetmeliklere hâkim olmak ve gerekli mesleki bilgi ve etik değerlere sahip olma,
  • İtfaiyecilikle ilgili mevzuatı öğrenmek ve mesleki bilgiler ve ahlaki değerlere anlama ve sahip olma,
  • İtfaiyecilikte yangın, arama kurtarma ve sel baskınlarına karşı araç ve motopompların kullanım tekniklerini öğrenebilme,
  • İtfaiyecilikte yangın söndürdükten sonra genel araştırma ve inceleme yapılması ve yangın raporunun hazırlanmasını öğrenebilme,
  • İtfaiyecilik ve kurtarma alanları ve eğitim konularında en son teknolojileri takip edebilme,
  • İtfaiye araç ve ekipmanları kullanabilme, itfaiyecilik alanında güncel gelişmeleri takip edebilme,
  • İtfaiyecilik rütbelerini bilme, rütbesinin gerektirdiği sorumlulukları alabilme, ekip çalışmasına uygun davranabilme,
  • İtfaiye teşkilatlarının emir ve komuta sistemini kavrama ve bu sistemde takım çalışması yapabilme,
  • İtfaiyecilikte sporun önemiyle ilgili bilince sahip olma ve sağlıklı bir yaşam biçimi sürdürmek için gerekenleri yapabilme,
  • İtfaiyecilikte fiziki yeterlilik ve yangın önlemede kullanılan aktif ve pasif önlemleri çalıştırabilme yeteneğine sahip olabilme,
  • Fiziksel kondisyonu sağlamak için düzenli olarak spor faaliyetlerini yürütebilme,
  • Yangın söndürmede kullanılan araçlar ve malzemeler hakkında gerekli bilgi ve kabiliyetlere sahip olma,
  • Her türlü yangına müdahale için gerekli malzeme bilgisine sahip olma,
  • Kimyasal, biyolojik ve nükleer tehlikeler sonrası yapılacak müdahale ve korunma yöntemlerini bilme, gerekli ilkyardımı uygulayabilme,
  • Tehlikeli madde acil durumlarında hareket tarzını uygulayabilme ve tedbirleri alabilme,
  • Hava teneffüs cihazlarının özelliklerini hakkında bilgi sahibi olup, kullanılmasını ve bakımını yapabilme,
  • Gelişen teknolojiye göre üretilen yapılar ve yapı teknolojilerini takip edebilme, yangın ve depremsellik açısından irdelenmesi hususunu öğrenebilme,
  • İş sağlığı ve güvenliği bilincine sahip olmak, bu konudaki mevzuata hâkim olarak güvenli mesleki faaliyet icra edebilme,
  • İş sağlığı ve güvenliği, çalışan sağlığı, sosyal güvenlik konularında ve itfaiyecilik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında gerekli bilgiye sahip olma,
  • Yangın tesisat projesini okuyabilme, yangın sonrası araştırma yapabilme ve bunun için gerekli tesisat bilgisine sahip olma,
  • Yangın alarm ve söndürme sistemleri hakkında temel bilgilere sahip olma ve bu tesisatları planlayıp uygulayabilme,
  • Bir yangın yerindeki yangının başlangıç noktasını ve nedenini işaret eden delilleri yorumlayabilme,
  • Toplumsal bilgilendirme ve motivasyonun nasıl yapılacağını bilme ve haberleşme araçlarını kullanabilme,
  • İnsanlarla etkili iletişim yollarını öğrenme ve çalışma ortamlarını daha yaşanılır hale getirmek için sosyal ilişkileri geliştirebilme.

Öğrenme Ortamları
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik programı eğitim ve öğretimi, teorik ve uygulamalı olarak örgün (veya ilgili mevzuat çerçevesinde uzaktan öğretim metotlarının kullanılması) şeklinde gerçekleştirilir.
  • Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesinde bulunan Sivil Savunma ve İtfaiyecilik laboratuvarı, bilgisayar laboratuvarı ve uygulama alanlarının yanı sıra, endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Programın öğrenme kazanımları olarak aşağıdaki hususlar sıralanmıştır.

  • Temel insan hakları ve vicdani değerlere, evrensel etik ilkelere ve adalet kavramına uygun hareket etme,
  • Türkiye’nin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği manevi değerleri saygı gösterme ve sosyal ilişkilerini düzenleme,
  • Mesleki anlamda etik ilke ve değerlere uygun davranma,
  • Temel hukuk, çalışma hukuku ile ilgili mevzuatı bilme ve güncellemeleri takip edebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik ile ilgili mevzuat (kanun, yönetmelik, tebliğ vb.) bilgisine sahip olma ve uygulama,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik çalışmalarına yönelik temel teknik bilgiye sahip olma,
  • Değişime ayak uydurabilen, kendini sürekli yenileyebilen beceriye sahip olma,
  • Takım ruhu, disiplinlerarası takım çalışma becerilerine sahip olma,
  • Sosyo-teknik sistemlerde proaktif yaklaşımla Sivil Savunma ve İtfaiyecilik sistematiği ve Sivil Savunma ve İtfaiyecilik kültürünü (Sivil Savunma ve İtfaiyecilik bakış açısı, Sivil Savunma ve İtfaiyecilik yaklaşımı vb.) geliştirme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik risklerini (yangın, patlama, fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal tehlikeler vb. hakkında proaktif analizleri, kayıt, raporlama vb. teorik ve uygulamalı tüm prosedürleri vb.) değerlendirebilme,
  • Sivil Savunma ve İtfaiyecilik ile ilgili gelişim, yenilik ve değişimleri takip edebilme,
  • Mesleki konulara ilişkin düşüncelerini ve karşılaşılan problemlere ait çözüm önerilerini etkili iletişim yöntemleri ile (yazılı ya da sözlü olarak) paylaşma,
  • Mesleki problemlerle ilgili analitik yaklaşımla analiz ve çözüm üretme becerisi kazanma.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Vatandaşlık yetkinliği,
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği,
  • Okuma yazma yetkinliği,
  • Dijital yetkinlik,
  • Etik değerlerde hassasiyet yetkinliği,
  • Girişimcilik ve inovasyon yetkinliği,
  • Analitik düşünme yetkinliği,
  • Sosyo-teknik sistemlerin prensip ve gelişimlerine uyum yetkinlik.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınavların değerlendirilmesi ve ders başarı notlarının belirlenmesi, sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenen “Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği” vb. mevzuatın ilgili hükümleri uygulanır.

Ölçme ve değerlendirmede kullanılan sınavlar, kısa sınav, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, uygulama sınavı, mazeret sınavı, ek sınav, tek ders sınavı ve muafiyet sınavından ibarettir. Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınavlar 1 ara sınav (%40) ve final sınavı (%60) şeklinde gerçekleştirilmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınavların yapılacağı yer ve tarihler akademik birimlerce belirlenir ve sınavlardan en az bir hafta önce ilan edilir. Bir ara sınav yapılması durumunda ara sınavın başarı notuna etkisi %40’tır. Birden fazla ara sınavı veya diğer faaliyetler yapılması durumunda bu sınav ve faaliyetlerin başarı notundaki toplam etkisi % 40’tan az ve %70’ten çok olamaz.

Teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin ise %80'ine devam etmek esastır. Devamsızlıkları nedeniyle sınava girme hakkı kazanamayanların listesi, yarıyıl sonu sınavından önce ilgili dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından ilan edilir.

Engelli öğrencilerin engel durumları göz önünde bulundurularak bu mevzuat hükümleri çerçevesinde ilgili birim kurulunca belirlenen özel sınav yöntemleri uygulanabilir.

Müfredatta teorik ve uygulamalı olarak yer alan toplam 120 AKTS ders alınır ve programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları esastır. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır. 


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesinde, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden YÖK sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde yükseköğretim kurumları için yıllık hazırlanarak kamuoyu ile paylaşılan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları”, “Yükseköğretim Kurumları Raporları”, “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Göstergeleri ve Açıklamaları” vb. ile yükseköğretim kurumlarının akademik, idari ve mali verilerine yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içermektedir.

YÖK tarafından ayrıca yükseköğretim sistemindeki iç ve dış kalite güvencesi, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin ulusal ve uluslararası kalite standartlarına göre Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından değerlendirilmesi, bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi ile Yükseköğretim Kalite Kurulu teşkilâtına, çalışma usullerine, yükseköğretim kurumlarındaki kalite komisyonu yapılanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvence Rehberi”, “Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği” ve “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esasları” mevzuatı oluşturmuştur.

Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından bu bağlamda; Yükseköğretim sisteminde kalite güvencesine ilişkin ulusal politika ve stratejileri belirlemek ve kamuoyu ile paylaşmak; yükseköğretim sisteminde kalite kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için faaliyetlerde bulunmak;  yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını teşvik etmek ve bu konuda yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmek; ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek; dış değerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve bunlara ilişkin kuralları belirlemek; yükseköğretim kurumlarının; eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı ve idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin değerlendirme programları kapsamında değerlendirmesini yapmak, kurumsal akreditasyon programına başvuran yükseköğretim kurumlarının değerlendirmesini yapmak ve bu değerlendirme kapsamında akreditasyon kararını vermek ve bu kararları başta Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaşların bilgisine sunmak, ihtiyaç durumunda yükseköğretim programlarının değerlendirmesini yapmak; misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma programı kapsamında yer alan yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerini değerlendirmek, izlemek ve buna ilişkin sonuçları Yükseköğretim Kuruluna sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyonda  uygulanacak süreçlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek üzere etkinlikler gerçekleştirmek ve yayınlar yapmak; yükseköğretim kurumlarının değerlendirme süreçleri, iç kalite güvencesi çalışmaları ve akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesi süreçlerini değerlendirerek ulusal yükseköğretim alanında kalite iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde Yükseköğretim Kalite Güvencesi Durum Raporunu her yıl hazırlamak, Yükseköğretim Kurulu ve ilgili diğer paydaşların bilgisine sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil müracaatlarını değerlendirerek karar vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerini iptal etmek; yükseköğretimde kalite güvencesi konusunda uluslararası kuruluşlar nezdinde Türkiye’yi temsil etmek; yükseköğretim kalite güvence sistemine ilişkin konularda Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Kuruluyla işbirliği yapmak; “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik”te yer alan hükümlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanma düzeyini değerlendirme görevlerini ifa eder.

Ayrıca, yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre:

  • Öğretim programlarının oluşturulması ve onaylanması için:
  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirlenir,
  • Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir,
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme ve değerlendirme için, her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme için, ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
  • “Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme” için, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığı’nca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olması zorunludur. Uluslararası öğrenci başvuru, kayıt ve kabul işlemleri “Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Adaylarının Lisansüstü Programlara Başvuru Ve Kabul Yönergesi” uyarınca yapılmaktadır. Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin başvuruları için adaylardan ÖSYM tarafından Türkiye Yurt Dışından Öğrenci Kabul Sınavı (TR-YÖS) veya Türkiye’deki diğer Üniversiteler tarafından yapılan Yabancı Öğrenci Kabul Sınavı sonuç belgesi ya da Ortaöğretim Not Ortalaması gösterir belge istenmektedir.

Ulusal (Türk) öğrencilerin Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yerleştirilmiş olması gerekiyor.

Ayrıca YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olması şarttır.


Başarma Şartları
Bu programa kaydolan öğrenciler yeterliliklerini kazanmaları ile programdan mezun olabilmeleri için öngörülen müfredatta, toplam 120 AKTS ders alırlar. Programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları gerekir. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, YÖK’ün belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır. İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Programında ön lisans derecesi elde edebilmek için; öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli dersleri (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması, 30 iş günü kamu ya da özel sektörde staj öğretim çalışmasını yapması ve Genel Akademik Not Ortalamasının (GANO) (4.00 üzerinden) en az 2.0 olması gerekir. Yeterliliklerini kazanmaları ile programdan mezuniyete hak kazanan öğrencilere yükseköğretim kurumu tarafından, ön lisans diploması verilir. Mezun olan öğrencilerin bitirdikleri program ismi diplomalarında belirtilir. Diplomalara ilişkin diğer hususlar yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.

ÖSYM her yıl, bu bölümün mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlamaktadır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. ÖSYM, başvurma koşullarını taşıyan adayları, yerleştirme puanları ve lisans programlarının kontenjan ve koşullarını göz önünde tutarak, Üniversite Seçme Sınavı sonuçları açıklandıktan sonra yapacakları tercihleri göz önüne alınarak, lisans programlarına yerleştirir. Akademik not ortalamalarından elde edilecek ön lisans başarı puanlarının sınav puanlarına katılarak DGS Puanının nasıl hesaplanacağı ÖSYM tarafından belirlenir ve Dikey Geçiş Sınavı Kılavuzunda yer alır.

Programın öğrencileri ayrıca, yükseköğretim kurumunun açtığı çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift Anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.

Programdan mezun olan öğrencilerin örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmaları ve yerleştirilmeleriyle ilgili esas ve usullerin belirlendiği “Meslek Yüksekokulları Ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik”in getirmiş olduğu hakları kullanabilir.

Sivil Savunma ve İtfaiyecilik programından mezun olanlar ayrıca,

  • DGS ile, Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İktisat, İşletme, Kamu Yönetimi, Maliye, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Sosyal Hizmet, Turizm İşletmeciliği veya Uluslararası İlişkiler lisans programlarına (bölümlerine) dikey geçiş yapabilmektedir.
  • Kamu, özel sektörde yer alan tüm kurum ve kuruluşlarda “Sivil Savunma ve İtfaiyecilik Teknikeri” olarak istihdam edilme imkânı bulmaktadır.
  • Program mezunları belediyeler, kamu ve şirket personeli olarak istihdam olanağına sahip olmaktadır. Genel olarak kamu ve özel sektörde istihdam edilen mezunlar, devletin kolluk kuvveti, Havalimanı İtfaiye Eri, ARFF ve AFAD Personeli olarak da istihdam edilmektedir.

Yasal Dayanağı

Programın yasal dayanağı olarak, aşağıdaki mevzuat sıralanmıştır.

YÖK tarafından yürütülen:

  • 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (ve Ek Madde-35 vb. ilgili) ekleri,
  • Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,
  • Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik,
  • Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği.
  • Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik,
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi,
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurul Öğrenci Üyesi ve Öğrenci Komisyonu Yönergesi
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi,
  • Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurul Öğrenci Üyesi ve Öğrenci Komisyonu Yönergesi,
  • Değerlendirme Programlarında Gözlemcilerin Görev ve Sorumluluklarına İlişkin Usul ve Esaslar,
  • Akredite Program Bilgilerinin Toplanması ve Kabulü Hakkında Usul ve Esaslar.

Mesleki Yeterlilik Kurumu Başkanlığı (MYK) tarafından yürütülen:

  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik,
  • Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik.
  • İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen:
  • 9931 Sayılı Sivil Savunma Kanunu,
  • 5902 Sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun,
  • Sivil Savunma Uzmanlarının İdari Statüleri, Görevleri, Çalışma Usul Ve Esasları İle Eğitimleri Hakkında Yönetmelik,
  • İl Afet Ve Acil Durum Müdürlükleri İle Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlükleri Norm Kadro İlke Ve Standartlarına Dair Yönetmelik,
  • Afet Ve Acil Durum Müdahale Hizmetleri Yönetmeliği,

Çankırı Karatekin Üniversitesi tarafından yürütülen:

  • Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön lisans Ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030038165

Qualification Title
Awarding BodyKaratekin University
Awarding Body ContactFatih, Uluyazı Campus Ring Road, 18100 Çankırı Center/Çankırı
Awarding Body Urlhttp://www.karatekin.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasDomestic services
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030038165


Qualification Title

Awarding Body
Karatekin University

Awarding Body Contact
Fatih, Uluyazı Campus Ring Road, 18100 Çankırı Center/Çankırı

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address