Yeterlilik Kodu

TR0030014486

Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumOndokuzMayıs Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKörfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun
Sorumlu Kurum URLhttps://www.omu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sosyoloji ve kültürel çalışmalar
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Sosyoloji Bölümü'nün, öğrencilerine yönelik üç temel hedefi bulunmaktadır. Öncelikle,bölüm öğrencilerine sosyolojinin ana kavramlarına ilişkin temel prensipleri, teorik yaklaşımları ve araştırma metotlarını kazandırmayı amaçlamaktadır. İkinci olarak, öğrencilere insan davranışlarının, sosyal olay ve olguların çok boyutluluğunu incelerken sosyal kurumların tarihsel köklerini, gelişmelerini, işlevlerini ve karşılıklı ilişkilerini araştırma olanağı sunmaktadır. Son olarak önemli noktalardan bir tanesi de; sosyal değişimlerin hızlı yaşandığı Türkiye gibi bir ülkenin gereksinimlerini karşılayacak sosyolojik bilgiyi üretmek için öğrencilere yeterli anlayış, beceri ve deneyimi kazandırmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Öğrenci toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin bilincinde olur.
  • Bilimsel ve bilimsel olmayan bilgi kaynakları arasındaki ayrımı açıklar.
  • Eleştirel düşünebilme yeteneğini geliştirir.
  • Bireysel, toplumsal ve toplumbilimsel farkındalığını geliştirir.
  • Toplumbilim araştırmaları ve projelerini uygun yaklaşım, yöntem ve tekniklerle planlar, yürütür ve yorumlar.
  • Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin ana becerileri kazanır. Disiplinlerarası çalışmayı planlar ve yürütür.
  • Toplumbiliminin ayrı alt dallarına ilişkin kavramları betimler ve açıklar.
  • Toplumbiliminin değişik alt alanlarına ilişkin kuramsal yaklaşımları bilir ve güncel araştırmaları değerlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini edinir.
  • Eğitim sürecinde kazanmış olduğu kuramsal bilgiyi karşılaştığı toplumsal durumları anlamak ve sorunları çözmek için uygular.
Anahtar Yetkinlikler
  • Eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısı,
  • Teorik ve metodolojik bilgi,
  • Multi-disipliner perspektif, 
  • Bireysel, sosyal ve öğrenme becerileri,
  • Vatandaşlık bilinci,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yeteneği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu, öğrencilerin dönem/yıl içi değerlendirme notu ile dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notlarının 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Birimlerde mutlak ve bağıl değerlendirme sistemlerinden hangisinin kullanılacağı, birim kurulunun önerisi ve Senato onayı ile belirlenir.

(2) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşulları ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar, Senato tarafından belirlenir.

(3) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 puan üzerinden en az 50 puan alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Bu sınır, ilgili birim kurulunun önerisi ve Senato kararı ile değiştirilebilir. Bütünleme sınavı yapılmayan ve dönem içi değerlendirmenin ağırlıklı olduğu birimlerde derslerden başarılı sayılmak için dönem/yıl sonu sınavından asgari bir not alma koşulu aranmaz.

(4) Öğrencinin KM ve G notu aldığı dersler, GANO hesabında dikkate alınmaz.

(5) Harfle ilan edilen başarı notları ile bunların ağırlık katsayıları/anlamları aşağıdaki şekildedir:

 

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. 

  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 


1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 24.01.2024 / 30.09.2029

Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 135 kredi 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili diğer alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

2. Bölüm mezunları, global ve lokal ölçekte Türkiye'deki çeşitli resmi kurumlarda ve özel sektörde istihdam edilebilmektedir. Ayrıca, Formasyon eğitimi almaları durumunda ise Felsefe Grubu Öğretmeni olarak devlet ve özel eğitim kuruluşlarında istihdam edilebilirler

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030014486


Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
OndokuzMayıs Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Körfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Sosyoloji Bölümü'nün, öğrencilerine yönelik üç temel hedefi bulunmaktadır. Öncelikle,bölüm öğrencilerine sosyolojinin ana kavramlarına ilişkin temel prensipleri, teorik yaklaşımları ve araştırma metotlarını kazandırmayı amaçlamaktadır. İkinci olarak, öğrencilere insan davranışlarının, sosyal olay ve olguların çok boyutluluğunu incelerken sosyal kurumların tarihsel köklerini, gelişmelerini, işlevlerini ve karşılıklı ilişkilerini araştırma olanağı sunmaktadır. Son olarak önemli noktalardan bir tanesi de; sosyal değişimlerin hızlı yaşandığı Türkiye gibi bir ülkenin gereksinimlerini karşılayacak sosyolojik bilgiyi üretmek için öğrencilere yeterli anlayış, beceri ve deneyimi kazandırmayı amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Öğrenci toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin bilincinde olur.
  • Bilimsel ve bilimsel olmayan bilgi kaynakları arasındaki ayrımı açıklar.
  • Eleştirel düşünebilme yeteneğini geliştirir.
  • Bireysel, toplumsal ve toplumbilimsel farkındalığını geliştirir.
  • Toplumbilim araştırmaları ve projelerini uygun yaklaşım, yöntem ve tekniklerle planlar, yürütür ve yorumlar.
  • Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin ana becerileri kazanır. Disiplinlerarası çalışmayı planlar ve yürütür.
  • Toplumbiliminin ayrı alt dallarına ilişkin kavramları betimler ve açıklar.
  • Toplumbiliminin değişik alt alanlarına ilişkin kuramsal yaklaşımları bilir ve güncel araştırmaları değerlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini edinir.
  • Eğitim sürecinde kazanmış olduğu kuramsal bilgiyi karşılaştığı toplumsal durumları anlamak ve sorunları çözmek için uygular.

Anahtar Yetkinlikler
  • Eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısı,
  • Teorik ve metodolojik bilgi,
  • Multi-disipliner perspektif, 
  • Bireysel, sosyal ve öğrenme becerileri,
  • Vatandaşlık bilinci,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yeteneği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Başarı notu, öğrencilerin dönem/yıl içi değerlendirme notu ile dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notlarının 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder. Öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Birimlerde mutlak ve bağıl değerlendirme sistemlerinden hangisinin kullanılacağı, birim kurulunun önerisi ve Senato onayı ile belirlenir.

(2) Bağıl ve mutlak değerlendirme sistemlerine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma koşulları ve sınırları ile başarı dereceleri hakkındaki esaslar, Senato tarafından belirlenir.

(3) Her iki değerlendirme sisteminde de herhangi bir dersten dönem/yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyen ve bu sınavda 100 puan üzerinden en az 50 puan alamayan öğrenciler başarısız sayılır. Bu sınır, ilgili birim kurulunun önerisi ve Senato kararı ile değiştirilebilir. Bütünleme sınavı yapılmayan ve dönem içi değerlendirmenin ağırlıklı olduğu birimlerde derslerden başarılı sayılmak için dönem/yıl sonu sınavından asgari bir not alma koşulu aranmaz.

(4) Öğrencinin KM ve G notu aldığı dersler, GANO hesabında dikkate alınmaz.

(5) Harfle ilan edilen başarı notları ile bunların ağırlık katsayıları/anlamları aşağıdaki şekildedir:

 

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. 

  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 


1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği ( FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 24.01.2024 / 30.09.2029


Giriş Şartı

1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.

2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 135 kredi 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

1. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili diğer alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

2. Bölüm mezunları, global ve lokal ölçekte Türkiye'deki çeşitli resmi kurumlarda ve özel sektörde istihdam edilebilmektedir. Ayrıca, Formasyon eğitimi almaları durumunda ise Felsefe Grubu Öğretmeni olarak devlet ve özel eğitim kuruluşlarında istihdam edilebilirler


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014486

Qualification Title
The Bachelor's Degree in Sociology
Awarding BodyOndokuz Mayıs University
Awarding Body ContactOndokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun
Awarding Body Urlhttps://www.omu.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasSociology and cultural studies
National Occupation Classification

 ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Department of Sociology has three main objectives for sociology majors. First of all, the Department aims at assisting students to acquire the basic principles regarding major concepts, theoretical approaches and research methods in the discipline. Secondly, it provides students with opportunities to study the historical roots, developments, functions and interrelationships of social institutions while investigating the multiple dimensions of human behaviours, social events and social facts. Lastly, but not least, it aims at training students to earn understanding, skills and experiences sufficient to producesociological knowledgewhich meets the requirements of a country like Turkey where rapid social changes are underway.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal, open or distance education.

Description
  • Acknowledging social, scientific and ethical values
  • Developing the ability for critical thinking
  • Choosing appropriate theories and methodology for designing and conducting a sociological research, and interpreting it accordingly.
  • Gaining basic skills about interdisciplinary team work. Planning and conducting interdisciplinary study.
  • Developing individual, social and occupational consciousness.
  • Distinguishing between scientific and non-scientific sources of knowledge.
  • Distinguishing between scientific and non-scientific sources of knowledge.
  • Understanding the importance of life-long learning
  • Understanding social problems, and bringing solutions to them by making use of abstract theoretical knowledge learnt throughout the educational life.
  • Knowing and explaining concepts and theoretical approaches of different sub-disciplines of sociology.
Key Competencies
  • A critical and questioning perspective,
  • Theoretical and methodological knowledge,
  • Multi-disciplinary perspective,
  • Individual, social and learning skills,
  • Citizenship awareness,
  • Cultural awareness and expression ability.
Further Info

(1) The grade point represents the 4-point scale equivalent of the raw grade point average calculated by taking into account the midterm and final exam scores of the students according to the prescribed weights. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' grade points. Whether the relative or absolute evaluation system will be used in the units is determined by the proposal of the unit council and the approval of the Senate.

(2) The principles of measurement and evaluation for relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the grade point calculation in the relative evaluation system, and the principles regarding the success levels are determined by the Senate.

(3) In both evaluation systems, students who do not take the final exam or makeup exam for a course and who cannot score at least 50 points out of 100 in this exam are considered unsuccessful. This limit may be changed by the proposal of the relevant unit council and the Senate decision. In units where makeup exams are not held and where midterm evaluations are weighted, there is no minimum grade requirement for passing the course from the final exam.

(4) The courses for which the student receives KM and G grades are not taken into account in the calculation of the CGPA.

(5) The letter grades and their weight coefficients/meanings announced are as follows for the academic units of the university.

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be measured and evaluated is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

1. To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.

2. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

Conditions for SuccessStudents must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 135/240 credits).
Progression Paths (Relationship Type)
  1. The graduates holding Bachelor’s Degree are eligible to apply to Master’s Degree programmes in the same and in related disciplines by taking the Selection Examination for Academic Personnel and Graduate Studies (ALES) administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
  2. Graduates of the department are to be found throughout the government institutions in Turkey, and the private sector in the local and global realm. In addition to, they can be employed as Phil-Psy-Soc teachers both in private and public schools by getting educational science formation.
Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030014486


Qualification Title
The Bachelor's Degree in Sociology

Awarding Body
Ondokuz Mayıs University

Awarding Body Contact
Ondokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

 ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

 ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Department of Sociology has three main objectives for sociology majors. First of all, the Department aims at assisting students to acquire the basic principles regarding major concepts, theoretical approaches and research methods in the discipline. Secondly, it provides students with opportunities to study the historical roots, developments, functions and interrelationships of social institutions while investigating the multiple dimensions of human behaviours, social events and social facts. Lastly, but not least, it aims at training students to earn understanding, skills and experiences sufficient to producesociological knowledgewhich meets the requirements of a country like Turkey where rapid social changes are underway.


Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal, open or distance education.


Description
  • Acknowledging social, scientific and ethical values
  • Developing the ability for critical thinking
  • Choosing appropriate theories and methodology for designing and conducting a sociological research, and interpreting it accordingly.
  • Gaining basic skills about interdisciplinary team work. Planning and conducting interdisciplinary study.
  • Developing individual, social and occupational consciousness.
  • Distinguishing between scientific and non-scientific sources of knowledge.
  • Distinguishing between scientific and non-scientific sources of knowledge.
  • Understanding the importance of life-long learning
  • Understanding social problems, and bringing solutions to them by making use of abstract theoretical knowledge learnt throughout the educational life.
  • Knowing and explaining concepts and theoretical approaches of different sub-disciplines of sociology.

Key Competencies
  • A critical and questioning perspective,
  • Theoretical and methodological knowledge,
  • Multi-disciplinary perspective,
  • Individual, social and learning skills,
  • Citizenship awareness,
  • Cultural awareness and expression ability.

Further Info

(1) The grade point represents the 4-point scale equivalent of the raw grade point average calculated by taking into account the midterm and final exam scores of the students according to the prescribed weights. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' grade points. Whether the relative or absolute evaluation system will be used in the units is determined by the proposal of the unit council and the approval of the Senate.

(2) The principles of measurement and evaluation for relative and absolute evaluation systems, the conditions and limits for participation in the grade point calculation in the relative evaluation system, and the principles regarding the success levels are determined by the Senate.

(3) In both evaluation systems, students who do not take the final exam or makeup exam for a course and who cannot score at least 50 points out of 100 in this exam are considered unsuccessful. This limit may be changed by the proposal of the relevant unit council and the Senate decision. In units where makeup exams are not held and where midterm evaluations are weighted, there is no minimum grade requirement for passing the course from the final exam.

(4) The courses for which the student receives KM and G grades are not taken into account in the calculation of the CGPA.

(5) The letter grades and their weight coefficients/meanings announced are as follows for the academic units of the university.

4.00 AA

3.50 BA

3.00 BB

2.50 CB

2.00 CC

1.50 DC

1.00 DD

0.00 FF

0.00 FD

0.00 FG

KM

G


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be measured and evaluated is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Institutional Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

1. To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.

2. Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.


Conditions for Success
Students must obtain a grade point average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the programme (equivalent to a total of 135/240 credits).

Progression Paths (Relationship Type)
  1. The graduates holding Bachelor’s Degree are eligible to apply to Master’s Degree programmes in the same and in related disciplines by taking the Selection Examination for Academic Personnel and Graduate Studies (ALES) administered by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
  2. Graduates of the department are to be found throughout the government institutions in Turkey, and the private sector in the local and global realm. In addition to, they can be employed as Phil-Psy-Soc teachers both in private and public schools by getting educational science formation.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode