Yeterlilik Kodu | TR0030217410 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Beyazıt, 34452 Fatih/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.istanbul.edu.tr/tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 3-31(Sosyal ve Davranış Bilimleri)/ 312(Sosyoloji ve Kültür Çalışmaları) | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı;
sosyologlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | "Programın geliştirilmesine yönelik ölçme değerlendirme ve iyileştirme faaliyetleri için performans göstergeleri izlenmektedir. Bu kapsamda öğrencilerin başarı durumları, öğretim üyelerinin performansları, ders eğitim materyelleri ve uzaktan eğitim platformuna yönelik ölçme ve değerlendirmeler gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin başarılarının ölçülmesinde her dönem bir ara sınav, bir yarıyıl sonu sınavı ve bir de bütünleme sınavı olmak üzere, toplamda üç adet sınav yapılmaktadır. Ara sınav online olarak ALMS sistemi üzerinden yapılmakta, yarıyıl sonu ve bütünleme sınavları fiziksel olarak üniversite kampüslerinde soru kitapçıkları ve cevap formları aracılığıyla yapılmaktadır. Öğrenci başarıları ölçülerek raporlanmakta başarısız olan öğrencilerin başarısızlık nedenleri analiz edilmektedir. Bu kapsamda kök nedenler araştırılarak başarısızlıkların en az seviyeye indirgenmesi için önlemler geliştirilmektedir. Öğretim üyelerinin eğitim öğretim performanslarının izlenmesi için öğrencilerin dersin öğretim üyesi, ders materyelleri gibi konularda geri bildirimlerinin alınıp öğretim üyeleri performanslarının değerlendirileceği bir sistem üzerinde çalışmalar devam etmektedir." Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır. Başarı Notu / KATSAYI
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:2.05.2024 / 30.09.2029 | |
Giriş Şartı | YGS sınavında yeterli puanı almış olmak | |
Başarma Şartları | Öğretim planında yer alan derslerin tümünden başarılı olmuş, mezuniyet için gerekli 240 AKTS krediyi tamamlamış, AGNO’su en az 2.00 düzeyinde olan ve program tarafından belirlenen diğer tüm çalışmaları tamamlamış öğrenci, koşullu başarılı dersleri var olsa dahi öğrenimini bitirmiş sayılır ve ilgili birim yönetim kurulu tarafından mezuniyeti onaylanarak kendisine ilgili programın diploması verilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Pedagojik Formasyon almak kaydı ile MEB'de Felsefe Grubu Öğretmeni olarak, Üniversitelerde akademisyen olarak, Belediye, Sivil Toplum Kuruluşlarında sosyolog, uzman olarak istihdam edilebilirler. Mezunlarımız, toplumsal ya da siyasal araştırmalar yapan kuruluşlarda, şirketlerin insan kaynakları departmanlarında, medya organlarında araştırmacı vb. olarak istihdam edilebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2.1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030217410
ISCO 08
3-31(Sosyal ve Davranış Bilimleri)/ 312(Sosyoloji ve Kültür Çalışmaları)
ISCO 08
3-31(Sosyal ve Davranış Bilimleri)/ 312(Sosyoloji ve Kültür Çalışmaları)
Programın amacı;
- Sosyoloji disiplininin gerektirdiği temel kavram, kuram ve yöntem bilgisine ve sosyolojik tahayyüle sahip,
- Toplumsala çok yönlülüğü dikkate alan eleştirel bir perspektiften bakabilme, analiz edebilme, argüman oluşturabilme, yorumlayabilme, sonuç çıkarabilme ve problem çözebilme becerilerine sahip,
- İçinde yaşadıkları toplumu tanıma ve anlama becerilerine sahip, Türkiye toplumunun gerçekliğiyle tarihsel sosyolojik bir ilişki kurabilen,
- Sosyoloji araştırma, yöntem ve tekniklerinin kuramsal bilgisine ve uygulama deneyimine sahip, uygun sosyolojik yöntem ve araştırma tekniklerini seçebilme ve çağdaş bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilen,
- Ulusal-uluslararası ve tarihsel-güncel düzeylerde toplumsal, ekonomik, siyasal, kültürel ve teknik gelişmeleri analitik bir perspektifle takip edebilen ve gözlemleyebilen,
- Muhatap kişi ve kurumlar tarafından doğru anlaşılabilecek şekilde kendini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme becerisine sahip,
- Yaşam boyu öğrenme ilkesi gereğince, alanındaki gelişmeleri yakından takip edebilen ve her türlü bilgi kaynağından yararlanabilen,
- Bireysel ve kolektif araştırma yapabilme ve uygulayabilme becerisine sahip,
- Meslekî sorumluluklarına ve etik değerlere riayet eden,
sosyologlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır
- Sosyolojiye ilişkin temel bilgi ve birikim kazanır.
- Toplumsal olgu, yapı, kurum, aktör ve süreçleri anlar, yorumlar ve çözümler.
- Toplumsal sorunlara ilişkin eleştirel, çok yönlü ve çözümleyici yaklaşım geliştirerek araştırma ve öner ve sunar.
- Sosyolojide araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin kuramsal bilgi ve uygulama deneyimine sahip olma, uygun sosyolojik yöntem ve araştırma tekniğini seçme, kuram ile uygulama arasında bağ kurar.
- Uygulamalı araştırma deneyimi kazanma, elde edilen veriyi çözümler ve istatistiksel olarak yorumlar.
- Sosyoloji alanında ulusal ve uluslararası ölçekte her türlü güncel kuramsal ve uygulamalı gelişmeyi takip eder.
- Sosyoloji alanındaki uluslararası kuramsal tartışmaları ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil öğrenmenin önemine dair farkındalık kazanır.
- Bilgiye erişebilmek için veri tabanlarından ve diğer bilgi kaynaklarından etkin olarak yararlanabilme ve sosyolojik çalışma için gerekli olan bilgisayar programlarını kullanır.
- Elde edilen araştırma sonuçlarını raporlama ve muhatapları tarafından doğru anlaşılacak şekilde yazılı ve sözlü aktarır.
- Yaşam boyu öğrenme ilkesinin gereği olarak bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından izleme ve kendini sürekli yeniler.
- Eğitim-istihdam ilişkisi bağlamında emek-iş piyasasının beklentilerini karşılayacak bilgi birikimi, donanım ve yetkinliği kazanma konusunda farkında olur.
- Bağımsız çalışma, gerektiğinde sorumluluk yüklenip inisiyatif alma ve aynı zamanda araştırma ve uygulamalarda ekip çalışmasına uyum sağlar.
- İnterdisipliner çalışmanın öneminin bilincinde olma ve interdisipliner çalışmalar yapar.
- Toplumsal ve mesleki etik değerler konusunda farkında olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
"Programın geliştirilmesine yönelik ölçme değerlendirme ve iyileştirme faaliyetleri için performans göstergeleri izlenmektedir. Bu kapsamda öğrencilerin başarı durumları, öğretim üyelerinin performansları, ders eğitim materyelleri ve uzaktan eğitim platformuna yönelik ölçme ve değerlendirmeler gerçekleştirilmektedir. Öğrencilerin başarılarının ölçülmesinde her dönem bir ara sınav, bir yarıyıl sonu sınavı ve bir de bütünleme sınavı olmak üzere, toplamda üç adet sınav yapılmaktadır. Ara sınav online olarak ALMS sistemi üzerinden yapılmakta, yarıyıl sonu ve bütünleme sınavları fiziksel olarak üniversite kampüslerinde soru kitapçıkları ve cevap formları aracılığıyla yapılmaktadır. Öğrenci başarıları ölçülerek raporlanmakta başarısız olan öğrencilerin başarısızlık nedenleri analiz edilmektedir. Bu kapsamda kök nedenler araştırılarak başarısızlıkların en az seviyeye indirgenmesi için önlemler geliştirilmektedir. Öğretim üyelerinin eğitim öğretim performanslarının izlenmesi için öğrencilerin dersin öğretim üyesi, ders materyelleri gibi konularda geri bildirimlerinin alınıp öğretim üyeleri performanslarının değerlendirileceği bir sistem üzerinde çalışmalar devam etmektedir."
Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
Başarı Notu / KATSAYI
- AA 4,0
- BA 3,5
- BB 3,0
- CB 2,5
- CC 2,0
- DC 1,5
- DD 1,0
- FF 0,0
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:2.05.2024 / 30.09.2029
YGS sınavında yeterli puanı almış olmak
Pedagojik Formasyon almak kaydı ile MEB'de Felsefe Grubu Öğretmeni olarak, Üniversitelerde akademisyen olarak, Belediye, Sivil Toplum Kuruluşlarında sosyolog, uzman olarak istihdam edilebilirler. Mezunlarımız, toplumsal ya da siyasal araştırmalar yapan kuruluşlarda, şirketlerin insan kaynakları departmanlarında, medya organlarında araştırmacı vb. olarak istihdam edilebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2.1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030217410 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Sociology | |
Awarding Body | ISTANBUL UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Beyazıt, 34452 Fatih/Istanbul | |
Awarding Body Url | https://www.istanbul.edu.tr/en/_ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 3-31(Social and Behavioral Sciences)/ 312(Sociology and Cultural Studies) | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The purpose of the program;
It aims to train sociologists. | |
Learning Environments | Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | "Performance indicators are monitored for measurement, evaluation and improvement activities for the development of the program. In this context, measurements and evaluations are carried out for the success of students, the performances of faculty members, course training materials and the distance education platform. In measuring the success of students, a midterm exam and a final exam are carried out every semester. There are three exams in total, including a make-up exam and a make-up exam. The midterm exam is held online via the ALMS system, and the final and make-up exams are held physically on university campuses through question booklets and answer forms. Student achievements are measured and reported, and the reasons for the failure of unsuccessful students are analyzed. In this context, the root causes are investigated and measures are developed to minimize the academic performance of the faculty members by taking feedback from the students on issues such as the course instructor and course materials. "Work continues on a system that will be evaluated." Success Grade / COEFFICIENT
| |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Accreditation Association of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK) 2.05.2024-30.09.2026 | |
Access Requirements | Having sufficient score in the YGS exam | |
Conditions for Success | A student who has been successful in all the courses included in the education plan, completed the 240 ECTS credits required for graduation, has an CGPA of at least 2.00 and completed all other studies determined by the program, is deemed to have completed his/her education even if he/she has conditionally successful courses and is determined by the relevant unit's board of directors. His graduation is confirmed and he is given the diploma of the relevant program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Provided that they receive Pedagogical Formation, they can be employed as Philosophy Group Teachers in the Ministry of Education, as academicians in Universities, and as sociologists and experts in Municipalities and Non-Governmental Organizations. Our graduates work as researchers in organizations that conduct social or political research, human resources departments of companies, media outlets, etc. They can be employed as. | |
Legal Basis | 1.Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2.1. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board. | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030217410
ISCO 08
3-31(Social and Behavioral Sciences)/ 312(Sociology and Cultural Studies)
ISCO 08
3-31(Social and Behavioral Sciences)/ 312(Sociology and Cultural Studies)
The purpose of the program;
- Have the basic concepts, theory and method knowledge and sociological imagination required by the discipline of sociology,
- Have the skills to look at society from a critical perspective that takes into account versatility, to analyze, to create arguments, to interpret, to draw conclusions and to solve problems,
- Have the skills to recognize and understand the society they live in, and be able to establish a historical sociological relationship with the reality of Turkish society,
- Having theoretical knowledge and practical experience of sociological research, methods and techniques, being able to choose appropriate sociological methods and research techniques and using contemporary information technologies effectively,
- Able to follow and observe social, economic, political, cultural and technical developments at national-international and historical-current levels with an analytical perspective,
- Has the ability to express himself orally and in writing in a way that can be understood correctly by the interlocutors and institutions,
- In accordance with the principle of lifelong learning, can follow the developments in the field closely and benefit from all kinds of information sources,
- Have the ability to conduct and implement individual and collective research,
- Complying with professional responsibilities and ethical values,
It aims to train sociologists.
Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.
- Basic knowledge and experience regarding sociology.
- The ability to understand, interpret and analyze social phenomena, structures, institutions, actors and processes.
- Ability to research and offer suggestions by developing a critical, versatile and analytical approach to social problems.
- Having theoretical knowledge and practical experience regarding research methods and techniques in sociology, the ability to choose the appropriate sociological method and research technique, and the ability to establish a connection between theory and practice.
- Ability to gain applied research experience, analyze and statistically interpret the data obtained.
- Ability to follow all kinds of current theoretical and applied developments in the field of sociology on a national and international scale.
- Gaining awareness of the importance of learning a foreign language at a level to be able to follow international theoretical discussions and practices in the field of sociology and communicate with colleagues.
- Ability to effectively use databases and other information sources to access information and use computer programs necessary for sociological study.
- Ability to report the research results obtained and convey them verbally and in writing in a way that can be understood correctly by the interlocutors.
- Awareness of closely monitoring scientific and technological developments and constantly renewing oneself as required by the principle of lifelong learning.
- Awareness about gaining the knowledge, equipment and competence to meet the expectations of the labor market in the context of the education-employment relationship.
- The ability to work independently, take responsibility and take initiative when necessary, and also adapt to teamwork in research and applications.
- Awareness of the importance of interdisciplinary work and the ability to conduct interdisciplinary studies.
- Awareness of social and professional ethical values.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
"Performance indicators are monitored for measurement, evaluation and improvement activities for the development of the program. In this context, measurements and evaluations are carried out for the success of students, the performances of faculty members, course training materials and the distance education platform. In measuring the success of students, a midterm exam and a final exam are carried out every semester. There are three exams in total, including a make-up exam and a make-up exam. The midterm exam is held online via the ALMS system, and the final and make-up exams are held physically on university campuses through question booklets and answer forms. Student achievements are measured and reported, and the reasons for the failure of unsuccessful students are analyzed. In this context, the root causes are investigated and measures are developed to minimize the academic performance of the faculty members by taking feedback from the students on issues such as the course instructor and course materials. "Work continues on a system that will be evaluated."
Success Grade / COEFFICIENT
- AA 4,0
- BA 3,5
- BB 3,0
- CB 2,5
- CC 2,0
- DC 1,5
- DD 1,0
- FF 0,0
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Accreditation Association of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)
2.05.2024-30.09.2026
Having sufficient score in the YGS exam
Provided that they receive Pedagogical Formation, they can be employed as Philosophy Group Teachers in the Ministry of Education, as academicians in Universities, and as sociologists and experts in Municipalities and Non-Governmental Organizations. Our graduates work as researchers in organizations that conduct social or political research, human resources departments of companies, media outlets, etc. They can be employed as.
1.Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2.1. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board.
The qualification is valid at all times.
