Yeterlilik Kodu

TR0030217300

Yeterlilik Adı
Tarih Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur.
  • Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.
  • Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
  • Tarihsel metotları bilir ve kullanır
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

  • D: Devamsız,  G: Girmedi,  E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)  VZ: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıBİLGİ Kuramsal, Olgusal Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar. Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar. Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Öğrenme Yetkinliği Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar . Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir. İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir. Alana Özgü Yetkinlik Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar. Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir. Bu programda mezun olacak öğrencilerin dört yıllık süreçte her dönem için 30 AKTS kredisi olmak üzere toplam 240 AKTS kredilik ders alması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mezun olan öğrencilerin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı veya özel okullarda öğretmen olarak iş bulma olanakları bulunmaktadır.
  • Aynı zamanda, akademik çalışma yapmak isteyen öğrenciler kendi branşlarında yüksek lisans ve doktora yapma imkânlarına da sahiptirler.
  • Ayrıca, fakülteden mezun olan öğrenciler çeşitli üniversitelerde de akademik personel olarak görev yapabilmektedir.
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217300


Yeterlilik Adı
Tarih Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur.
  • Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
  • Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.
  • Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
  • Tarihsel metotları bilir ve kullanır

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF

  • D: Devamsız,  G: Girmedi,  E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.)  VZ: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
BİLGİ Kuramsal, Olgusal Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar. Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar. Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Öğrenme Yetkinliği Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar . Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir. İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir. Alana Özgü Yetkinlik Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar. Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir. Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. Tarihsel metotları bilir ve kullanır. Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir. Bu programda mezun olacak öğrencilerin dört yıllık süreçte her dönem için 30 AKTS kredisi olmak üzere toplam 240 AKTS kredilik ders alması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Mezun olan öğrencilerin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı veya özel okullarda öğretmen olarak iş bulma olanakları bulunmaktadır.
  • Aynı zamanda, akademik çalışma yapmak isteyen öğrenciler kendi branşlarında yüksek lisans ve doktora yapma imkânlarına da sahiptirler.
  • Ayrıca, fakülteden mezun olan öğrenciler çeşitli üniversitelerde de akademik personel olarak görev yapabilmektedir.

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217300

Qualification Title
TARİH ÖĞRETMENLİĞİ (4 YILLIK) Undergraduate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. Graduates use of advanced theoretical and practical knowledge within the field. Graduates get basic knowledge related to Social Sciences diciplines Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. Graduates follow recent developments and applications in the field of history education. Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data. Graduates obey ethic and professional rules and takes charge in collusive practices. Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them. Graduates know and use the historical method.

Key Competencies-
Further Info

(1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. SKILLS Cognitive, Practical - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. Learning Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Communication and Social Competence - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Field-based Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. SKILLS Cognitive, Practical - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. Learning Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Communication and Social Competence - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Field-based Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Students to graduate from this program, are obligated to have totally 240 ECTS credits ( 30 ECTS credits for each term).
Progression Paths (Relationship Type)

Graduate students have job opportunities both at the Turkish National Ministry of Education and private schools. Students who prefer to continue with academic studies have the opportunity to do so. They may also have job opportunities such as academic staff members at other universities.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217300


Qualification Title
TARİH ÖĞRETMENLİĞİ (4 YILLIK) Undergraduate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. Graduates use of advanced theoretical and practical knowledge within the field. Graduates get basic knowledge related to Social Sciences diciplines Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. Graduates follow recent developments and applications in the field of history education. Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data. Graduates obey ethic and professional rules and takes charge in collusive practices. Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them. Graduates know and use the historical method.


Key Competencies
-

Further Info

(1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. SKILLS Cognitive, Practical - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. Learning Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Communication and Social Competence - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Field-based Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. SKILLS Cognitive, Practical - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. Learning Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Communication and Social Competence - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates comprehend the aim, content, method and assessment dimensions of history education - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Field-based Competence - Graduates have notions, knowledges, abilities and values of history and education of history. Explain theories, models, principles and generalisations of the science of history and explains the events, phenomenons, processes and the main principles of history in the light of generalisations. - Graduates use hypothetical and operative knowledges in the field of science of history and education to produce solutions for educational problems - Graduates develop positive attitude towards lifelong learning. - Graduates scientifically analyse and evaluate the notions and the ideas of teaching and the technology of education. Identifies, analyse and argue the problems and subjects and develop suggestions according to scientific evidence and proof. - Graduates can organize the teaching and learning atmosphere in accordance with students? personal development properties (physical, affective, cognitive and psycho-motor). - Graduates share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data - Graduates know and use the historical method. Graduates acquire critical thinking and empathy skills open to interpretation issues in history. - Graduates can edit activities for the social environment with social responsibility and can apply them - Graduates plan and implement teaching-learning process according to the characteristics of gains of history education. - Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker s health and security. - Graduates can associate the topics covered in history education with Ataturk s Principles and Reforms. Students to graduate from this program, are obligated to have totally 240 ECTS credits ( 30 ECTS credits for each term).

Progression Paths (Relationship Type)

Graduate students have job opportunities both at the Turkish National Ministry of Education and private schools. Students who prefer to continue with academic studies have the opportunity to do so. They may also have job opportunities such as academic staff members at other universities.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address