Yeterlilik Kodu

TR0030217391

Yeterlilik Adı
Tıbbi Biyoloji ve Genetik Doktora Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Biyoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Hücre içi biyomolekül ve protein trafiği sürecinde görev alan molekülleri, özelliklerini, birbirleriyle olan etkileşimlerini ve bu moleküllerde oluşan mutasyonlar sonucunda oluşan hastalıkları açıklar.
  • Hücreye özgü genetik kontrol mekanizmaları, epigenetik işlergeleri ve sonuçlarını açıklar.
  • Kanser oluşumuna neden olan moleküler biyolojik, epigenetik mekanizmaların ve sinyal yolaklarının önemi kavrar.
  • Biyolojik zarların yapılarında bulunan molekülleri, görevlerini ve hastalıklarla ilişkisini öğrenir.
  • İnsan genlerinin ve genomunun moleküler evrimini kavrar.
  • Biyokimyasal ve moleküler genetik düzeyde çok iyi anlaşılmış insan genetik hastalık örneklerini açıklar.
  • Eleştirel düşünme basamaklarını kullanarak hazırladığı bağımsız deneysel araştırma projesini, güncel moleküler biyolojik yöntemleri kullanarak laboratuvarda uygular.
  • Hücre gelişimi ve farklılaşması sürecinde görev alan molekül ve sinyal yolaklarını kavrar.
  • Kalıtsal bilginin kopyalanması, transkripsiyon ve translasyonda görev alan molekülleri, bu süreçlerdeki kontrol basamaklarını açıklar.
  • Bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek, yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.
  • 21. maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25.00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir. Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür)
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
  • (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez.
  • (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. (M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. 
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma Şartları Doktora programının amacı; öğrenciye, bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Genlerin ve genomların evrimini kavrar. Ökaryot hücrenin yapı ve işlevinde rolü olan moleküler yapıları tanır. Moleküler Biyoloji laboratuarlarında bir bilimsel metodun basamaklarını uygulayarak kavrar. Hücre sinyal yollarının bir takım moleküller ile düzenlenerek düzgün işlemesinin hücrenin sağkalım ve yaşamsal faaliyetleri üzerindeki önemini kavrar. Protein ve ifadelenme çalışmaları, metilasyon ve genomik imprinting çalışmaları, DNA dizi analizi, DNA`yı direk ve indirekt yöntemlerle belirlenmesini öğrenir. Biyokimyasal ve Moleküler genetik düzeyde çok iyi anlaşılmış bazı insan genetik hastalık örneklerini öğrenir. Kök hücre tedavisi için in vitro hücre farklılaşması gibi bazı temel bilgileri elde eder. Kanserde genetik ve epigenetik değişiklik işlergeleri öğrenir. Hücreye özgü gen ifadelenmesi ve denetlenmesi mekanizmalarının öğrenilir. Öğrenciler aldıkları dersleri altı yıl içerisinde tamamlamak zorundadırlar. Derslerini başarı ile tamamlayan doktora ve yeterlik öğrencileri, doktora yeterlik sınavına alınır. Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için danışmanın da görüşü alınarak ilgili başkanlığın önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.Tez hazırlayan öğrenci elde ettiği sonuçları; tez izleme komitesinin, tez savunmasına girebileceğine ilişkin nihai raporundan sonra tezini, proje hazırlayan bir öğrenci ise çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni tez yazım esaslarına uygun biçimde yazmak ve ayrıca tezini ya da projesini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisansüstü mezunlarımızın büyük çoğunlukla üniversitelerde araştırmacı ve akademisyen olarak çalışmaktadır.
  • Bunun dışında devlet kurumlarında, araştırma laboratuvarlarında ve medikal firmalar gibi özel sektörde çalışabilirler.
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217391


Yeterlilik Adı
Tıbbi Biyoloji ve Genetik Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Hücre içi biyomolekül ve protein trafiği sürecinde görev alan molekülleri, özelliklerini, birbirleriyle olan etkileşimlerini ve bu moleküllerde oluşan mutasyonlar sonucunda oluşan hastalıkları açıklar.
  • Hücreye özgü genetik kontrol mekanizmaları, epigenetik işlergeleri ve sonuçlarını açıklar.
  • Kanser oluşumuna neden olan moleküler biyolojik, epigenetik mekanizmaların ve sinyal yolaklarının önemi kavrar.
  • Biyolojik zarların yapılarında bulunan molekülleri, görevlerini ve hastalıklarla ilişkisini öğrenir.
  • İnsan genlerinin ve genomunun moleküler evrimini kavrar.
  • Biyokimyasal ve moleküler genetik düzeyde çok iyi anlaşılmış insan genetik hastalık örneklerini açıklar.
  • Eleştirel düşünme basamaklarını kullanarak hazırladığı bağımsız deneysel araştırma projesini, güncel moleküler biyolojik yöntemleri kullanarak laboratuvarda uygular.
  • Hücre gelişimi ve farklılaşması sürecinde görev alan molekül ve sinyal yolaklarını kavrar.
  • Kalıtsal bilginin kopyalanması, transkripsiyon ve translasyonda görev alan molekülleri, bu süreçlerdeki kontrol basamaklarını açıklar.
  • Bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek, yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Sınavlar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında kullanılacak olan ara sınav ve dönem sonu sınav notlarının ağırlıkları, derslerin özellikleri de dikkate alınarak ilgili kurullarca Rektörlüğe önerilir. Ayrıca, dersin öğretim elemanı, dönem başında, dersin içeriğini, başarı notunun hesaplanmasına esas olacak her türlü hususu, ilgili kaynakları ve öğrencilere ders saatleri dışında ayıracağı zamanı kapsayan duyuruyu yapar.
  • 21. maddedeki şartları yerine getirerek dönem sonu sınavına giren öğrenciler için, yukarıdaki şekilde hesaplanan puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25.00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak, o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25.00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu ise; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım da dikkate alınarak Rektörlükçe hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda açılım ve katsayıları belirtilen harf notlarından biri olarak belirlenir. Bu değerlendirmeden sonra da, 25.00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Notlar Katsayılar AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Kredisiz dersler için başarılı, K: Kredisiz dersler için kalır, D: Devamsız, G: Girmedi, M: Muaf , S: Süren çalışma, E: Eksik (takip eden dönemin ders kayıt tarihine kadar düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür)
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla/yıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o yarıyıl/yıl (DC) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, (DC+) olarak ifade edilir.
  • (B) ve (K) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez.
  • (M) notu Üniversite dışından nakil yoluyla gelen veya ÖSYM sınavı, yatay ve dikey geçiş yolu ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere evvelce almış oldukları ve denkliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. (M) notu ortalama hesaplarına dahil edilmez. 

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Doktora programının amacı; öğrenciye, bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Genlerin ve genomların evrimini kavrar. Ökaryot hücrenin yapı ve işlevinde rolü olan moleküler yapıları tanır. Moleküler Biyoloji laboratuarlarında bir bilimsel metodun basamaklarını uygulayarak kavrar. Hücre sinyal yollarının bir takım moleküller ile düzenlenerek düzgün işlemesinin hücrenin sağkalım ve yaşamsal faaliyetleri üzerindeki önemini kavrar. Protein ve ifadelenme çalışmaları, metilasyon ve genomik imprinting çalışmaları, DNA dizi analizi, DNA`yı direk ve indirekt yöntemlerle belirlenmesini öğrenir. Biyokimyasal ve Moleküler genetik düzeyde çok iyi anlaşılmış bazı insan genetik hastalık örneklerini öğrenir. Kök hücre tedavisi için in vitro hücre farklılaşması gibi bazı temel bilgileri elde eder. Kanserde genetik ve epigenetik değişiklik işlergeleri öğrenir. Hücreye özgü gen ifadelenmesi ve denetlenmesi mekanizmalarının öğrenilir. Öğrenciler aldıkları dersleri altı yıl içerisinde tamamlamak zorundadırlar. Derslerini başarı ile tamamlayan doktora ve yeterlik öğrencileri, doktora yeterlik sınavına alınır. Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için danışmanın da görüşü alınarak ilgili başkanlığın önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.Tez hazırlayan öğrenci elde ettiği sonuçları; tez izleme komitesinin, tez savunmasına girebileceğine ilişkin nihai raporundan sonra tezini, proje hazırlayan bir öğrenci ise çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni tez yazım esaslarına uygun biçimde yazmak ve ayrıca tezini ya da projesini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisansüstü mezunlarımızın büyük çoğunlukla üniversitelerde araştırmacı ve akademisyen olarak çalışmaktadır.
  • Bunun dışında devlet kurumlarında, araştırma laboratuvarlarında ve medikal firmalar gibi özel sektörde çalışabilirler.

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217391

Qualification Title
TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK ANABİLİM DALI(DR) Doctorate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasBiology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Explain the molecules involved in the process of intracellular biomolecule and protein traffic, their properties, their interactions with each other and the diseases that occur as a result of mutations in these molecules. Explain cell specific genetic control mechanisms, epigenetic processes and results. Understands the importance of molecular biological, epigenetic mechanisms and signaling pathways that cause cancer. Learns the molecules in the structures of biological membranes, their functions and their relationship with diseases. Understands the molecular evolution of human genes and genome. Explain examples of well-understood human genetic diseases at biochemical and molecular genetics. She/He applies the independent experimental research project prepared by using the critical thinking steps in the laboratory using current molecular biological methods. Understands the molecules and signaling pathways involved in cell development and differentiation. Explains the molecules involved in transcription and translation of hereditary information and the control steps in these processes. It determines the necessary steps to reach new syntheses by examining scientific events with a broad and deep perspective.

Key Competencies-
Further Info

quantification and consideration (1) Exams are evaluated over 100 full points. The weights of midterm and final exam notes to be used in calculating the success grade are recommended to the Rectors Office by the relevant boards, taking into account the characteristics of the courses. In addition, the lecturer of the course makes an announcement at the beginning of the semester covering the content of the course, all kinds of issues that will be the basis for the calculation of the success grade, the relevant resources and the time to spare for the students outside the class hours. (2) For students who fulfill the conditions in Article 21 and take the final exam, the score calculated as above is called the raw success score. (3) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is determined as one of the letter grades whose expansions and coefficients are stated below, using one of the methods prepared by the Rectorate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible to have letter grade equivalents (FF) of raw success scores of 25.00 and above. (4) Grades and coefficients are evaluated as follows: Notes Coefficients AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Successful for non-credit courses, K: Remains for courses without credit, D: Absent, G: Not entered, M: Exempt, Q: Ongoing work, E: Incomplete ((E) grade, which is not corrected until the course registration date of the following semester, is converted into (FF)) (5) A student who takes one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) from a course is considered successful in that course. In addition, students whose GPA for a semester / year is at least 2.00 are considered successful from the courses they have taken that semester / year (DC) grade. This result is expressed as (DC +). (6) (B) and (K) grades are not included in average calculation. (7) (M) grade is given to students who are transferred from outside the University or enrolled in the University through the ÖSYM exam, horizontal and vertical transfer, for the courses they have previously taken and whose equivalence is recognized by the relevant administrative board upon the recommendation of the department chair. (M) grade is not included in the average calculation. 1 - The purpose of the doctoral program; To give students the ability to conduct independent research, to interpret scientific events by examining them with a broad and deep perspective, and to determine the necessary steps to reach new syntheses. 2 - Understands the evolution of genes and genomes. 3 - Recognize the molecular structures that play a role in the structure and function of the eukaryotic cell. 4 - Comprehends the steps of a scientific method by applying in Molecular Biology laboratories. 5 - Understands the importance of the proper functioning of cell signaling pathways by arranging them with a number of molecules on the survival and vital activities of the cell. 6 - Learns protein and expression studies, methylation and genomic imprinting studies, DNA sequence analysis, determination of DNA by direct and indirect methods. 7 - Learns some examples of human genetic diseases that are well understood at the biochemical and molecular genetics level. 8 - Acquire some basic knowledge for stem cell therapy such as in vitro cell differentiation. 9 - Learns the genetic and epigenetic changes in cancer. 10 - Cell-specific gene expression and control mechanisms are learned.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.

Conditions for Success1 - The purpose of the doctoral program; To give students the ability to conduct independent research, to interpret scientific events by examining them with a broad and deep perspective, and to determine the necessary steps to reach new syntheses. 2 - Understands the evolution of genes and genomes. 3 - Recognize the molecular structures that play a role in the structure and function of the eukaryotic cell. 4 - Comprehends the steps of a scientific method by applying in Molecular Biology laboratories. 5 - Understands the importance of the proper functioning of cell signaling pathways by arranging them with a number of molecules on the survival and vital activities of the cell. 6 - Learns protein and expression studies, methylation and genomic imprinting studies, DNA sequence analysis, determination of DNA by direct and indirect methods. 7 - Learns some examples of human genetic diseases that are well understood at the biochemical and molecular genetics level. 8 - Acquire some basic knowledge for stem cell therapy such as in vitro cell differentiation. 9 - Learns the genetic and epigenetic changes in cancer. 10 - Cell-specific gene expression and control mechanisms are learned. Students must complete the courses they have taken within six years. Doctoral and proficiency students who successfully complete their courses are taken to the doctoral qualifying exam. For the student who is successful in the proficiency exam, a thesis monitoring committee is formed within a month with the opinion of the advisor and the recommendation of the relevant chair and the decision of the institute management board. After the final report of the thesis monitoring committee that he can attend the thesis defense, a student who prepares a project must write a text explaining and documenting his work in accordance with the principles of thesis writing and also defend his thesis or project orally before the jury.
Progression Paths (Relationship Type)

Most of our graduate graduates work as researchers and academicians at universities. Apart from that, they can work in public institutions, research laboratories and private sector such as medical companies.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217391


Qualification Title
TIBBİ BİYOLOJİ ve GENETİK ANABİLİM DALI(DR) Doctorate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Explain the molecules involved in the process of intracellular biomolecule and protein traffic, their properties, their interactions with each other and the diseases that occur as a result of mutations in these molecules. Explain cell specific genetic control mechanisms, epigenetic processes and results. Understands the importance of molecular biological, epigenetic mechanisms and signaling pathways that cause cancer. Learns the molecules in the structures of biological membranes, their functions and their relationship with diseases. Understands the molecular evolution of human genes and genome. Explain examples of well-understood human genetic diseases at biochemical and molecular genetics. She/He applies the independent experimental research project prepared by using the critical thinking steps in the laboratory using current molecular biological methods. Understands the molecules and signaling pathways involved in cell development and differentiation. Explains the molecules involved in transcription and translation of hereditary information and the control steps in these processes. It determines the necessary steps to reach new syntheses by examining scientific events with a broad and deep perspective.


Key Competencies
-

Further Info

quantification and consideration (1) Exams are evaluated over 100 full points. The weights of midterm and final exam notes to be used in calculating the success grade are recommended to the Rectors Office by the relevant boards, taking into account the characteristics of the courses. In addition, the lecturer of the course makes an announcement at the beginning of the semester covering the content of the course, all kinds of issues that will be the basis for the calculation of the success grade, the relevant resources and the time to spare for the students outside the class hours. (2) For students who fulfill the conditions in Article 21 and take the final exam, the score calculated as above is called the raw success score. (3) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is determined as one of the letter grades whose expansions and coefficients are stated below, using one of the methods prepared by the Rectorate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible to have letter grade equivalents (FF) of raw success scores of 25.00 and above. (4) Grades and coefficients are evaluated as follows: Notes Coefficients AA 4.00 BA 3.50 BB 3.00 CB 2.50 CC 2.00 DC 1.50 DD 1.00 FD 0.50 FF 0.00 B: Successful for non-credit courses, K: Remains for courses without credit, D: Absent, G: Not entered, M: Exempt, Q: Ongoing work, E: Incomplete ((E) grade, which is not corrected until the course registration date of the following semester, is converted into (FF)) (5) A student who takes one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) from a course is considered successful in that course. In addition, students whose GPA for a semester / year is at least 2.00 are considered successful from the courses they have taken that semester / year (DC) grade. This result is expressed as (DC +). (6) (B) and (K) grades are not included in average calculation. (7) (M) grade is given to students who are transferred from outside the University or enrolled in the University through the ÖSYM exam, horizontal and vertical transfer, for the courses they have previously taken and whose equivalence is recognized by the relevant administrative board upon the recommendation of the department chair. (M) grade is not included in the average calculation. 1 - The purpose of the doctoral program; To give students the ability to conduct independent research, to interpret scientific events by examining them with a broad and deep perspective, and to determine the necessary steps to reach new syntheses. 2 - Understands the evolution of genes and genomes. 3 - Recognize the molecular structures that play a role in the structure and function of the eukaryotic cell. 4 - Comprehends the steps of a scientific method by applying in Molecular Biology laboratories. 5 - Understands the importance of the proper functioning of cell signaling pathways by arranging them with a number of molecules on the survival and vital activities of the cell. 6 - Learns protein and expression studies, methylation and genomic imprinting studies, DNA sequence analysis, determination of DNA by direct and indirect methods. 7 - Learns some examples of human genetic diseases that are well understood at the biochemical and molecular genetics level. 8 - Acquire some basic knowledge for stem cell therapy such as in vitro cell differentiation. 9 - Learns the genetic and epigenetic changes in cancer. 10 - Cell-specific gene expression and control mechanisms are learned.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.


Conditions for Success
1 - The purpose of the doctoral program; To give students the ability to conduct independent research, to interpret scientific events by examining them with a broad and deep perspective, and to determine the necessary steps to reach new syntheses. 2 - Understands the evolution of genes and genomes. 3 - Recognize the molecular structures that play a role in the structure and function of the eukaryotic cell. 4 - Comprehends the steps of a scientific method by applying in Molecular Biology laboratories. 5 - Understands the importance of the proper functioning of cell signaling pathways by arranging them with a number of molecules on the survival and vital activities of the cell. 6 - Learns protein and expression studies, methylation and genomic imprinting studies, DNA sequence analysis, determination of DNA by direct and indirect methods. 7 - Learns some examples of human genetic diseases that are well understood at the biochemical and molecular genetics level. 8 - Acquire some basic knowledge for stem cell therapy such as in vitro cell differentiation. 9 - Learns the genetic and epigenetic changes in cancer. 10 - Cell-specific gene expression and control mechanisms are learned. Students must complete the courses they have taken within six years. Doctoral and proficiency students who successfully complete their courses are taken to the doctoral qualifying exam. For the student who is successful in the proficiency exam, a thesis monitoring committee is formed within a month with the opinion of the advisor and the recommendation of the relevant chair and the decision of the institute management board. After the final report of the thesis monitoring committee that he can attend the thesis defense, a student who prepares a project must write a text explaining and documenting his work in accordance with the principles of thesis writing and also defend his thesis or project orally before the jury.

Progression Paths (Relationship Type)

Most of our graduate graduates work as researchers and academicians at universities. Apart from that, they can work in public institutions, research laboratories and private sector such as medical companies.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address