Yeterlilik Kodu | TR0030045351 | |
Yeterlilik Adı | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Uşak Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.usak.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sekreterlik ve büro çalışması | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programını bitirip ön lisans derecesi elde edebilmek için, öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarı ile tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir. İlgili yönetmelikte belirtilen süreler içerisinde mezuniyet için gerekli tüm dersleri (Toplam 120 AKTS) almak, aldığı derslerden başarılı olmak koşulu ile devam etmekte olduğu programı en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalaması ile tamamlamak ve 30 iş günü staj yapmakla zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030045351
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
- Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
- Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
- Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
- Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
- Başkaları için çalışmanın yanısıra kendini işini kurabilecek özelliklere, bilgi ve yetkinlikler sahip olması hedeflenen öğrencilerin kendilerinde varolan girişimcilik özelliklerini ortaya çıkarmaları ve bunları geliştirebilmeleri için gerekli donanımı kazanmaları amaçlanmaktadır.
- Sınavlar, ölçme ve değerlendirme, Uşak Üniversitesi “Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği” uyarınca yapılmaktadır.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programını bitirip ön lisans derecesi elde edebilmek için, öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarı ile tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
- Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programına; önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Ortaöğretim Başarı Puanı´na (OÖP) göre Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki Sağlık Meslek Liselerinin Tıbbi Sekreterlik ve Ticaret ve Kız Meslek Liselerinin Sekreterlik bölümlerinden sınavsız geçişi tercih eden öğrenciler yerleştirilmektedir.
- Kontenjanın açık kalması durumunda METEB dışından ve YGS-3 puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır.
- Mezunlar; kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarında Tıbbi Sekreter unvanı ile çalışabilmektedir.
- İstihdam alanları; Sağlık Bakanlığı´na bağlı kamu ve özel yataklı/yataksız tedavi kurum ve kuruluşlarının poliklinik ve klinik bilgi işlem hizmetlerinde, hasta kayıt ve kabulde, insan kaynakları ve istatistik birimlerinde ve merkezi tıbbi arşiv hizmetlerinde çalışabilmektedirler.
- Kamu Personel Seçme Sınavı´na (KPSS) göre Sağlık Teknikeri (Tıbbi Sekreter) olarak atanabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030045351 | |
Qualification Title | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Associate | |
Awarding Body | Usak University | |
Awarding Body Contact | Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK | |
Awarding Body Url | https://www.usak.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Secretarial and office work | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Act proper to the public, scientific, cultural and ethic values at the steps of data collection, interpretation, application and declaring the results related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Documentation and Secretarial. Implement archiving services by securing and preserving the patient files with the necessary knowledge of creating and implementing the medical archives. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of Medical Documentation and Secretarial and take personal responsibilities when needed. Inform the concerned people or institutions by using their gained basic knowledge related to the field of Medical Documentation and Secretarial, and transfer their thoughts and solutions, suggestions related to the issues verbally and in writing. Act proper to the public, scientific, cultural and ethic values at the steps of data collection, interpretation, application and declaring the results related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Perform actively and quickly the processes of medical documentation and archiving, medical records, medical reporting and professional correspondences proper to Turkish language. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Establish an active communication with the colleagues, patients, patient relatives, doctors and other health workers. Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Documentation and Secretarial. Know the institutions and organizations exist in the health system; act proper to the laws, regulations and directives related to their rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretarial. Features to set up self-employment as well as working for others, knowledge and competencies to reveal the existing entrepreneurial characteristics of students who have not themselves targeted and are acquiring the tools necessary to develop them. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Examination, measurement and evaluation, Butler University Education and Examination Regulations are made in accordance. In order to have an associate degree upon completion of the Medical Documentation and Secretarial Program, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective (equal to 120 ECTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | First, the students who prefer the open admission from Vocational Schools of Health in the Vocational and Technical Education Area (METEB) are accepted to the Medical Documentation and Secretarial Program in accordance with their Secondary Education Success Grade (OÖP) by Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). In the event of the quota of stays open, students are accepted out of METEB in accordance with YGS-3 grade type results via central placement by the ÖSYM. | |
Conditions for Success | In order to have an associate degree upon completion of the Medical Documentation and Secretarial Program, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective (equal to 120 ECTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00. In order to have an associate degree upon completion of the Medical Laboratory Techniques program, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates; public and private health institutions can work with medical secretary title. Employment areas; Health Ministry public and private inpatient / outpatient clinics and outpatient treatment institutions and data processing services, patient registration and admission, can work in human resources and the statistical units and central medical archive services. Public Personnel Selection Examination (KPSS) by Health Technician (Medical Secretary be appointed) as. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030045351
Act proper to the public, scientific, cultural and ethic values at the steps of data collection, interpretation, application and declaring the results related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Documentation and Secretarial. Implement archiving services by securing and preserving the patient files with the necessary knowledge of creating and implementing the medical archives. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of Medical Documentation and Secretarial and take personal responsibilities when needed. Inform the concerned people or institutions by using their gained basic knowledge related to the field of Medical Documentation and Secretarial, and transfer their thoughts and solutions, suggestions related to the issues verbally and in writing. Act proper to the public, scientific, cultural and ethic values at the steps of data collection, interpretation, application and declaring the results related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Perform actively and quickly the processes of medical documentation and archiving, medical records, medical reporting and professional correspondences proper to Turkish language. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Establish an active communication with the colleagues, patients, patient relatives, doctors and other health workers. Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Documentation and Secretarial. Know the institutions and organizations exist in the health system; act proper to the laws, regulations and directives related to their rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretarial. Features to set up self-employment as well as working for others, knowledge and competencies to reveal the existing entrepreneurial characteristics of students who have not themselves targeted and are acquiring the tools necessary to develop them.
Examination, measurement and evaluation, Butler University Education and Examination Regulations are made in accordance. In order to have an associate degree upon completion of the Medical Documentation and Secretarial Program, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective (equal to 120 ECTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.
First, the students who prefer the open admission from Vocational Schools of Health in the Vocational and Technical Education Area (METEB) are accepted to the Medical Documentation and Secretarial Program in accordance with their Secondary Education Success Grade (OÖP) by Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). In the event of the quota of stays open, students are accepted out of METEB in accordance with YGS-3 grade type results via central placement by the ÖSYM.
Graduates; public and private health institutions can work with medical secretary title. Employment areas; Health Ministry public and private inpatient / outpatient clinics and outpatient treatment institutions and data processing services, patient registration and admission, can work in human resources and the statistical units and central medical archive services. Public Personnel Selection Examination (KPSS) by Health Technician (Medical Secretary be appointed) as.
Qualification is continuous