Yeterlilik Kodu

TR0030018216

Yeterlilik Adı
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Atatürk Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumDicle Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dicle.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi5
5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08 : 3212.01  

Tıbbi Laboratuvar Teknisyeni/ Laboratuvar Teknisyeni

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı, sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak, hekimin gerekli gördüğü tıbbi analizleri yapan, konusu ile ilgili aldığı eğitimi ve bilgi birikimini pratikle birleştirebilen, tıbbi laboratuvarla ilişkili analiz bulgularını elde edebilen, amacına uygun şekilde düzenleyip, paylaşabilen ve bu özelliklerini sağlık sektöründe hizmet veren laboratuvarlarda kullanarak, görev alabilecek kalitede meslek elemanları yetiştiren bir programdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde, iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir.
  • Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar.
  • Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. Okuma yazma yetkinliği

  •  Çoklu dil yetkinliği
  •  Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  •  Dijital yetkinlik
  •  Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  •  Vatandaşlık yetkinliği
  •  Girişimcilik yetkinliği
  •  Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluluğu vardır.

Başarı notları ve ağırlık katsayıları aşağıdaki gibidir.

Başarı Notu (Sayıyla)​     Başarı Harf Notu​    Ağırlık Katsayısı​     Anlamı

90-100​                                      AA​                       4,00                     ​Geçer

85-89​                                        BA​                        3,50​                     Geçer

75-84​                                        BB​                        3,00​                     Geçer

70-74​                                        CB                        ​2,50​                     Geçer

60-69​                                        CC​                        2,00​                     Geçer

0-59                                          ​DC​                        1,50​                   Geçmez

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

•          YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

•          YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

•          YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1.         Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1.      YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2.      Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3.      Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2.         Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3.         Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Bu programa “TYT” puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır.

Başarma ŞartlarıMezun olma hakkı kazanmış öğrencininen az 120 AKTS ders yükünü tamamlamış ve genel not ortalaması asgari 60/100 şartı sağlamalı ve başarısız notunun olmaması gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı mezunları üniversite ve devlet hastaneleri, sağlık ocakları, özel klinikler ve tahlil laboratuvarlarında, diğer sağlık kuruluşlarının araştırma merkezlerinde, halk sağlığı enstitülerinde ve gıda sanayii işletmelerinde, tıp alanında araştırma ve geliştirme çalışmaları yapan kurum ve kuruluşlar ile araştırma merkezlerinde görev yapabilmektedirler.

Yasal Dayanağı

1.         2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1.      Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2.      Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2.         2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.      Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030018216


Yeterlilik Adı
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Atatürk Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Dicle Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08 : 3212.01  

Tıbbi Laboratuvar Teknisyeni/ Laboratuvar Teknisyeni


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

 ISCO 08 : 3212.01  

Tıbbi Laboratuvar Teknisyeni/ Laboratuvar Teknisyeni


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı, sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak, hekimin gerekli gördüğü tıbbi analizleri yapan, konusu ile ilgili aldığı eğitimi ve bilgi birikimini pratikle birleştirebilen, tıbbi laboratuvarla ilişkili analiz bulgularını elde edebilen, amacına uygun şekilde düzenleyip, paylaşabilen ve bu özelliklerini sağlık sektöründe hizmet veren laboratuvarlarda kullanarak, görev alabilecek kalitede meslek elemanları yetiştiren bir programdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde, iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  • İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  • Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.
  • Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  • Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  • Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir.
  • Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar.
  • Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir. Okuma yazma yetkinliği

  •  Çoklu dil yetkinliği
  •  Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  •  Dijital yetkinlik
  •  Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  •  Vatandaşlık yetkinliği
  •  Girişimcilik yetkinliği
  •  Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluluğu vardır.

Başarı notları ve ağırlık katsayıları aşağıdaki gibidir.

Başarı Notu (Sayıyla)​     Başarı Harf Notu​    Ağırlık Katsayısı​     Anlamı

90-100​                                      AA​                       4,00                     ​Geçer

85-89​                                        BA​                        3,50​                     Geçer

75-84​                                        BB​                        3,00​                     Geçer

70-74​                                        CB                        ​2,50​                     Geçer

60-69​                                        CC​                        2,00​                     Geçer

0-59                                          ​DC​                        1,50​                   Geçmez


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

•          YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

•          YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

•          YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1.         Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1.      YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2.      Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3.      Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2.         Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3.         Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Bu programa “TYT” puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır.


Başarma Şartları
Mezun olma hakkı kazanmış öğrencininen az 120 AKTS ders yükünü tamamlamış ve genel not ortalaması asgari 60/100 şartı sağlamalı ve başarısız notunun olmaması gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı mezunları üniversite ve devlet hastaneleri, sağlık ocakları, özel klinikler ve tahlil laboratuvarlarında, diğer sağlık kuruluşlarının araştırma merkezlerinde, halk sağlığı enstitülerinde ve gıda sanayii işletmelerinde, tıp alanında araştırma ve geliştirme çalışmaları yapan kurum ve kuruluşlar ile araştırma merkezlerinde görev yapabilmektedirler.


Yasal Dayanağı

1.         2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1.      Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2.      Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2.         2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.      Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018216

Qualification Title
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Associate
Awarding BodyDicle University
Awarding Body ContactDicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR
Awarding Body Urlhttp://www.dicle.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level5
5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 5
Thematic AreasMedical diagnostic and treatment technology
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The Medical Laboratory Techniques Program is a program that trains qualified professionals who can perform medical analyses deemed necessary by the physician regarding the patient's condition in diagnostic and treatment laboratories within health institutions, who can combine the education and knowledge they receive on their subject with practice, who can obtain analysis findings related to medical laboratories, organize and share them in accordance with their purpose, and who can use these skills in laboratories serving in the health sector.

Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description

• Has basic, up-to-date and applied knowledge related to his/her profession.

• Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.

• Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.

• Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.

• Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and to present solution proposals.

• Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner.

• Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.

• Has awareness of career management and lifelong learning.

• Has social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, applying and announcing data related to his/her field.

• Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.

• Knows the medical laboratory environment and its functioning.

• Samples arriving at the medical laboratory; defines and performs the processes of accepting, analyzing, reporting and communicating results.

• Explains laboratory hygiene, safety and waste management

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.

  •  Literacy competence
  •  Multilingual competence
  •  Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  •  Digital competence
  •  Personal, social and learning to learn competence
  •  Citizenship competence
  •  Entrepreneurial competence   
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

Each student must register for classes at the beginning of the semester and attend at least 70% of the classes and 80% of the practical sessions in order to take the final exam. Students are subjected to at least 1 midterm exam and 1 final exam for each course. The contribution of the midterm exam (scores obtained from assessment tools such as homework, laboratory exam, quiz, etc. can also be taken into consideration as the midterm exam grade) to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated out of 100 points. It is mandatory to get at least 60 points from the final exam.

Success grades and weight coefficients are as follows.

Success Grade (Number) Success Letter Grade Weight Coefficient Meaning

            90-100                        AA                    4.00                       Pass

             85-89                         BA                     3.50                      Pass

            75-84                          BB                     3.00                       Pass

            70-74                          CB                     2.50                       Pass

            60-69                          CC                     2.00                       Pass

             0-59                            DC                     1.50                     Not Pass.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements

Students are accepted to this program through central placement by ÖSYM based on the "TYT" score type results.

Conditions for SuccessStudents who are eligible to graduate must have completed at least 120 ECTS course loads, have a minimum GPA of 60/100, and must not have a failing grade.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Medical Laboratory Techniques Program can work in university and state hospitals, health centers, private clinics and analysis laboratories, research centers of other health institutions, public health institutes and food industry enterprises, institutions and organizations that conduct research and development studies in the field of medicine, and research centers.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030018216


Qualification Title
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Associate

Awarding Body
Dicle University

Awarding Body Contact
Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The Medical Laboratory Techniques Program is a program that trains qualified professionals who can perform medical analyses deemed necessary by the physician regarding the patient's condition in diagnostic and treatment laboratories within health institutions, who can combine the education and knowledge they receive on their subject with practice, who can obtain analysis findings related to medical laboratories, organize and share them in accordance with their purpose, and who can use these skills in laboratories serving in the health sector.


Learning Environments

Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description

• Has basic, up-to-date and applied knowledge related to his/her profession.

• Has knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.

• Follows current developments and applications for his/her profession and uses them effectively.

• Effectively uses information technologies (software, program, animation etc.) related to his/her profession.

• Has the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and to present solution proposals.

• Can effectively present his/her thoughts in written and verbal communication at the level of knowledge and skills and express them in an understandable manner.

• Takes responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to his/her field.

• Has awareness of career management and lifelong learning.

• Has social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, applying and announcing data related to his/her field.

• Follows information in his/her field using a foreign language and communicates with his/her colleagues.

• Knows the medical laboratory environment and its functioning.

• Samples arriving at the medical laboratory; defines and performs the processes of accepting, analyzing, reporting and communicating results.

• Explains laboratory hygiene, safety and waste management


Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.

  •  Literacy competence
  •  Multilingual competence
  •  Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  •  Digital competence
  •  Personal, social and learning to learn competence
  •  Citizenship competence
  •  Entrepreneurial competence   
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

Each student must register for classes at the beginning of the semester and attend at least 70% of the classes and 80% of the practical sessions in order to take the final exam. Students are subjected to at least 1 midterm exam and 1 final exam for each course. The contribution of the midterm exam (scores obtained from assessment tools such as homework, laboratory exam, quiz, etc. can also be taken into consideration as the midterm exam grade) to the success grade is 40%, and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated out of 100 points. It is mandatory to get at least 60 points from the final exam.

Success grades and weight coefficients are as follows.

Success Grade (Number) Success Letter Grade Weight Coefficient Meaning

            90-100                        AA                    4.00                       Pass

             85-89                         BA                     3.50                      Pass

            75-84                          BB                     3.00                       Pass

            70-74                          CB                     2.50                       Pass

            60-69                          CC                     2.00                       Pass

             0-59                            DC                     1.50                     Not Pass.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

• YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions every year. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

The quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be carried out is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.


Access Requirements

Students are accepted to this program through central placement by ÖSYM based on the "TYT" score type results.


Conditions for Success
Students who are eligible to graduate must have completed at least 120 ECTS course loads, have a minimum GPA of 60/100, and must not have a failing grade.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Medical Laboratory Techniques Program can work in university and state hospitals, health centers, private clinics and analysis laboratories, research centers of other health institutions, public health institutes and food industry enterprises, institutions and organizations that conduct research and development studies in the field of medicine, and research centers.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode