Yeterlilik Kodu | TR0030011650 | |||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Sağlık Hizmetleri MYO) Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Bezmialem Vakıf Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Topkapı Mahallesi Adnan Menderes Vatan Bulvarı No:113 34093 Fatih/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://bezmialem.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 : 3212.02 Tıbbi Laboratuvar Sağlık Teknikeri | |||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Tıbbi laboratuvar teknikleri programının amacı, hastalıkların tanı, takip ve tedavisinde, hekimlerin hastanın durumuyla ilgili gerekli gördüğü rutin tetkik ve analizleri, sağlık kurumları bünyesinde laboratuvar cihaz ve aletlerini kullanarak yapan ve bulguları istenen standartlarda raporlayan yeterli bilgi ve teknik donanıma sahip teknikerler yetiştirmektir. | |||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Eğitim süreci teorik, laboratuvar ve alan uygulama çalışmaları içeren 2 yıllık bir zaman dilimini kapsar. Bazı teorik dersler uzaktan öğretim yolu ile verilir. 1. yıldan itibaren teorik ve laboratuvar uygulama dersleri başlar. 3., 4. Yarıyıllarda ağırlıklı olarak alanda uygulama dersleri içerir. | |||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıdaki sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar, ölçme ve değerlendirme “Bezmiâlem Vakıf Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönergesi” esas alınarak yürütülür. Öğrenciler eğitim öğretim dönemi içerisinde daha önce aldıkları sınavlar ya da yaptıkları çalışmalar dışında bir de final sınavına tabi tutulurlar. Öğrencilere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, uygulama ve final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında ders bilgi paketlerinde yayımlanır. Tüm sınavlar, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Bütünleme sınavı, final sınavına girme koşulunu sağladığı halde sınava girmeyen veya final sınavı sonunda başarısız (F) olan öğrenciler için düzenlenir.
S: Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olunan ders. U: Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarısız olunan ders. NA: Devam koşulunu yerine getirilmeyen ders. GANO / CGPA : Genel Ağırlıklı Not Ortalaması. YANO / GPA : Yıl Ağırlıklı Not Ortalaması. | |||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. | |||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü YKS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemi ile yapılmaktadır. Öğrenciler öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Türk Yüksek Öğretim Kurumları'nda önceki formal (örgün) öğrenmenin tanınması yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurumu'nun belirlemiş olduğu " Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik" ve “Bezmiâlem Vakıf Üniversitesi Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal Ve Yandal Yönergesi” kapsamında gerçekleşmektedir. Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir. Değişim öğrencilerinin kabulü, BVU ile partner üniversiteler arasında imzalanan ikili anlaşmalar çerçevesinde yapılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Programda öngörülen tüm teorik ve uygulama derslerini başarı ile tamamlayan ve toplam en az 120 AKTS kredisi almış olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır. Mezuniyet başarı derecesi genel ağırlıklı puan ortalaması ile belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Tıbbi laboratuvar teknikerleri, hastanelerde, tıp fakültelerinde, özel tahlil laboratuvarlarında, diğer sağlık kuruluşlarının araştırma merkezlerinde, hıfzısıhha enstitülerinde ve gıda sanayii işletmelerinde çalışabilirler. Tıp alanında araştırma ve geliştirme çalışmaları yapan kurum ve kuruluşlar ile araştırma merkezlerinde çalışabilirler. Tıbbi laboratuvar teknikerleri programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı |
| |||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030011650
ISCO 08 : 3212.02 Tıbbi Laboratuvar Sağlık Teknikeri
ISCO 08 : 3212.02 Tıbbi Laboratuvar Sağlık Teknikeri
Tıbbi laboratuvar teknikleri programının amacı, hastalıkların tanı, takip ve tedavisinde, hekimlerin hastanın durumuyla ilgili gerekli gördüğü rutin tetkik ve analizleri, sağlık kurumları bünyesinde laboratuvar cihaz ve aletlerini kullanarak yapan ve bulguları istenen standartlarda raporlayan yeterli bilgi ve teknik donanıma sahip teknikerler yetiştirmektir.
Eğitim süreci teorik, laboratuvar ve alan uygulama çalışmaları içeren 2 yıllık bir zaman dilimini kapsar. Bazı teorik dersler uzaktan öğretim yolu ile verilir. 1. yıldan itibaren teorik ve laboratuvar uygulama dersleri başlar. 3., 4. Yarıyıllarda ağırlıklı olarak alanda uygulama dersleri içerir.
- İnsanların temel yapısı (anatomisi, hücre ve dokuları, fizyolojisi, biyokimyası ve bağışıklık sistemi) ve hastalıklarının temel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Mikroorganizma ve parazitlerin özellikleri ve yaptıkları hastalıklarla ilgili temel bilgiye sahip olur.
- Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen konusunda bilgiye sahip olur.
- Ölçüm yöntemlerini bilir.
- Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır ve kullanır.
- Preanalitik, analitik ve post analitik evrelerle ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur, bu evrelerde yapılacakları planlar.
- Hastadan alınan örnekleri uygun şartlarda saklar ve korunmasını sağlar.
- Materyal analizlerini (biyokimyasal, mikrobiyolojik, immünolojik, patolojik, hematolojik vs.) yapar.
- Materyal analiz sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır.
- Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
- Kritik değerlerle ilgili bilgi sahibi olup, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar.
- Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur.
- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastaları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar.
- Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır, yaralanmalarda ilk müdaheleyi yapar.
- Mesleki teknolojik gelişmeleri izler.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Aşağıdaki sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alma yetkinliği
- Öğrenme yetkinliği
- İletişim ve sosyal yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade
- Alana özgü yetkinlikler
Sınavlar, ölçme ve değerlendirme “Bezmiâlem Vakıf Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönergesi” esas alınarak yürütülür. Öğrenciler eğitim öğretim dönemi içerisinde daha önce aldıkları sınavlar ya da yaptıkları çalışmalar dışında bir de final sınavına tabi tutulurlar. Öğrencilere ait başarı değerlendirmesinde dikkate alınacak olan kriterler (ara sınav, ödev, uygulama ve final sınavı vb.) ve bunlara ait oranlar, dönem başında ders bilgi paketlerinde yayımlanır. Tüm sınavlar, Üniversite tarafından ilan edilen tarihlerde, belirtilen yer ve zamanda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu başarı notları; ara sınav, final sınavı notları ile dönem içerisinde yürüttükleri çalışmalar ve derse devam kurallarına göre dersten sorumlu olan öğretim üyesi/görevlisi tarafından verilir. Bütünleme sınavı, final sınavına girme koşulunu sağladığı halde sınava girmeyen veya final sınavı sonunda başarısız (F) olan öğrenciler için düzenlenir.
Başarı Notu |
Katsayı |
100’lük Karşılığı |
Açıklama |
AA |
4,00 |
90-100 |
Pekiyi |
BA |
3,50 |
80-89 |
İyi |
BB |
3,00 |
70-79 |
Orta |
CB |
2,50 |
65-69 |
Ortaaltı |
CC |
2,00 |
60-64 |
Geçer |
F |
0,00 |
0-59 |
Başarısız |
S: Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olunan ders.
U: Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarısız olunan ders.
NA: Devam koşulunu yerine getirilmeyen ders.
GANO / CGPA : Genel Ağırlıklı Not Ortalaması.
YANO / GPA : Yıl Ağırlıklı Not Ortalaması.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak. Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü YKS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemi ile yapılmaktadır. Öğrenciler öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.
Türk Yüksek Öğretim Kurumları'nda önceki formal (örgün) öğrenmenin tanınması yatay ve üniversite içindeki geçişler Yüksek Öğretim Kurumu'nun belirlemiş olduğu " Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik" ve “Bezmiâlem Vakıf Üniversitesi Önlisans Ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal Ve Yandal Yönergesi” kapsamında gerçekleşmektedir. Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir. Değişim öğrencilerinin kabulü, BVU ile partner üniversiteler arasında imzalanan ikili anlaşmalar çerçevesinde yapılmaktadır.
Tıbbi laboratuvar teknikerleri, hastanelerde, tıp fakültelerinde, özel tahlil laboratuvarlarında, diğer sağlık kuruluşlarının araştırma merkezlerinde, hıfzısıhha enstitülerinde ve gıda sanayii işletmelerinde çalışabilirler. Tıp alanında araştırma ve geliştirme çalışmaları yapan kurum ve kuruluşlar ile araştırma merkezlerinde çalışabilirler.
Tıbbi laboratuvar teknikerleri programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
- Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği
- Bezm-İ Alem Vakıf Üniversitesi Önlisans Ve Lisans Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği
- Bezmiâlem Vakıf Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönergesi
- Bezmialem Vakıf Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030011650 | |||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Associate Degree in Medical Laboratory Techniques | |||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Bezmialem Vakif University | |||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Topkapı Mahallesi Adnan Menderes Vatan Bulvarı No:113 34093 Fatih/İstanbul | |||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://bezmialem.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 : 3212.02 Medical Laboratory Technician | |||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The aim of the Medical Laboratory Techniques program is to train technicians with sufficient knowledge and technical skills to perform routine tests and analyses requested by physicians for the diagnosis, monitoring, and treatment of diseases. These technicians operate laboratory devices and instruments within healthcare institutions and report findings in accordance with required standards. | |||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | The education process spans a 2-year period and includes theoretical courses, laboratory work, and field application studies. Some theoretical courses are delivered through distance learning. Starting from the first year, students engage in both theoretical and laboratory application courses. The 3rd and 4th semesters focus primarily on field application courses. | |||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses advanced proficiency in the following key competencies:
| |||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Examinations, assessment, and evaluation are conducted in accordance with the "Bezmialem Vakıf University Vocational School of Health Services Education, Training, and Examination Directive." During the academic term, in addition to exams or assignments previously taken or completed, students are also required to take a final exam. The criteria considered in the evaluation of students' performance (midterm exams, assignments, practical work, and final exams, etc.) and their respective weightings are published in the course information packages at the beginning of the term. All exams are held at the specified times and locations announced by the University. Students' final grades are determined by the course instructor/lecturer based on midterm and final exam results, coursework completed during the term, and attendance rules. A makeup exam is organized for students who meet the requirements to take the final exam but were unable to attend or who failed the final exam (F).
S: Passed course from the courses that are not included in the grade point averages. U: Failed courses from the courses that are not included in the grade point averages. NA: Course for which the attendance requirement is not met. GANO / CGPA: Cumulativel Grade Point Average. YANO / GPA: Grade Point Average. | |||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs." To ensure the quality of higher education programs:
Certification: Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions. | |||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | To be eligible for this program, candidates must have graduated from secondary education institutions or equivalent foreign secondary education institutions recognized by the Ministry of National Education and must meet the admission requirements of higher education associate degree programs. Admission to this program is conducted through the centralized exam system known as the Higher Education Institutions Exam (YKS), in accordance with the regulations set by the YÖK. Students are placed into their preferred programs based on their scores in this exam, managed by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Recognition of prior formal education in Turkish Higher Education Institutions, including transfers within and between universities, is governed by the "Regulation on Transfers Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfers Between Institutions in Higher Education Institutions" and the "Bezmialem Vakıf University Directive on Transfers, Double Majors, and Minors Between Associate and Undergraduate Degree Programs”. International students are admitted to this program based on internationally recognized exam results or their secondary education graduation grades. Exchange students are accepted under the framework of bilateral agreements signed between Bezmialem Vakıf University and partner universities. | |||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Students who successfully complete all theoretical and practical courses prescribed by the program and earn a minimum of 120 ECTS credits are eligible to receive a diploma. The graduation success rank is determined by the cumulative grade point average (CGPA). | |||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students graduating from vocational associate degree programs can transfer to undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. | |||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis |
| |||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid indefinitely. | |||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030011650
ISCO 08 : 3212.02 Medical Laboratory Technician
ISCO 08 : 3212.02 Medical Laboratory Technician
The aim of the Medical Laboratory Techniques program is to train technicians with sufficient knowledge and technical skills to perform routine tests and analyses requested by physicians for the diagnosis, monitoring, and treatment of diseases. These technicians operate laboratory devices and instruments within healthcare institutions and report findings in accordance with required standards.
The education process spans a 2-year period and includes theoretical courses, laboratory work, and field application studies. Some theoretical courses are delivered through distance learning. Starting from the first year, students engage in both theoretical and laboratory application courses. The 3rd and 4th semesters focus primarily on field application courses.
- Having knowledge about the basic structure of the human body (anatomy, cells and tissues, physiology, biochemistry, and immune system) and the fundamental characteristics of diseases.
- Understanding the characteristics of microorganisms and parasites, as well as the diseases they cause.
- Being knowledgeable about disinfection, sterilization, and hygiene.
- Understanding measurement methods.
- Recognizing and using laboratory tools and equipment.
- Having detailed knowledge of pre-analytical, analytical, and post-analytical phases and being able to plan the necessary procedures in each phase.
- Properly storing and preserving patient samples under appropriate conditions.
- Performing material analyses (biochemical, microbiological, immunological, pathological, hematological, etc.).
- Checking material analysis results and delivering them to the laboratory specialist.
- Ensuring the regular calibration and maintenance of laboratory devices and optimizing their efficiency.
- Being knowledgeable about critical values and, when necessary, promptly informing the clinician to ensure proper coordination.
- Having the ability to critically evaluate newly acquired knowledge after graduation.
- Establishing effective communication with colleagues, patients, and physicians while maintaining professional and ethical responsibility.
- Taking health and occupational safety precautions in the workplace and knowing first-aid procedures in case of injuries.
- Keeping up with technological advancements in the profession.
- Using at least one foreign language at a minimum A2 level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) to follow information in the field and communicate with colleagues.
Possesses advanced proficiency in the following key competencies:
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Communication and social skills
- Digital competency
- Personal, social, and learning-to-learn skills
- Civic competence
- Entrepreneurial skills
- Cultural awareness and expression
- Field-specific competencies
Examinations, assessment, and evaluation are conducted in accordance with the "Bezmialem Vakıf University Vocational School of Health Services Education, Training, and Examination Directive." During the academic term, in addition to exams or assignments previously taken or completed, students are also required to take a final exam. The criteria considered in the evaluation of students' performance (midterm exams, assignments, practical work, and final exams, etc.) and their respective weightings are published in the course information packages at the beginning of the term. All exams are held at the specified times and locations announced by the University. Students' final grades are determined by the course instructor/lecturer based on midterm and final exam results, coursework completed during the term, and attendance rules. A makeup exam is organized for students who meet the requirements to take the final exam but were unable to attend or who failed the final exam (F).
|
|
|
|
AA |
4,00 |
90-100 |
|
BA |
3,50 |
80-89 |
|
BB |
3,00 |
70-79 |
|
CB |
2,50 |
65-69 |
|
CC |
2,00 |
60-64 |
|
F |
0,00 |
0-59 |
|
S: Passed course from the courses that are not included in the grade point averages.
U: Failed courses from the courses that are not included in the grade point averages.
NA: Course for which the attendance requirement is not met.
GANO / CGPA: Cumulativel Grade Point Average.
YANO / GPA: Grade Point Average.
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
- Each year, "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions are prepared and published by YÖK based on the criteria it determines. These reports include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public.
- YÖK also publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which includes academic, administrative, and financial data related to foundation higher education institutions. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations, are made publicly available by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs."
To ensure the quality of higher education programs:
- Curriculum Development and Approval:
- YÖK establishes the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree departments and programs in higher education institutions.
- The curriculum of associate degree programs and the learning outcomes that each diploma program aims to provide are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by YÖK.
- The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
- Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes provided by each associate degree program are conducted in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions based on the fundamental principles set by YÖK.
Certification: Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements determined by higher education institutions.
To be eligible for this program, candidates must have graduated from secondary education institutions or equivalent foreign secondary education institutions recognized by the Ministry of National Education and must meet the admission requirements of higher education associate degree programs. Admission to this program is conducted through the centralized exam system known as the Higher Education Institutions Exam (YKS), in accordance with the regulations set by the YÖK. Students are placed into their preferred programs based on their scores in this exam, managed by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
Recognition of prior formal education in Turkish Higher Education Institutions, including transfers within and between universities, is governed by the "Regulation on Transfers Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfers Between Institutions in Higher Education Institutions" and the "Bezmialem Vakıf University Directive on Transfers, Double Majors, and Minors Between Associate and Undergraduate Degree Programs”. International students are admitted to this program based on internationally recognized exam results or their secondary education graduation grades. Exchange students are accepted under the framework of bilateral agreements signed between Bezmialem Vakıf University and partner universities.
Students graduating from vocational associate degree programs can transfer to undergraduate programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM.
- The Higher Education Law No. 2547
- Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor, and Credit Transfers Between Institutions in Higher Education Institutions
- Regulation on the Continuation of Associate Degree Graduates of Vocational Schools and Open Education Programs to Undergraduate Education
- Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
- Regulation on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council
- Framework Regulation on Applied Education in Higher Education
- Bezmialem Vakif University Associate and Undergraduate Education and Training Regulation
- Bezmialem Vakif University Vocational School of Health Services Education, Training, and Examination Directive
- Bezmialem Vakif University Vocational School of Health Services Internship Directive
The qualification is valid indefinitely.
