Yeterlilik Kodu

TR0030222700

Yeterlilik Adı
Tıp (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumKoç Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiRumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer / İstanbul Tel: (0212) 338 10 00 Faks: (0212) 338 12 05 information@ku.edu.tr
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ku.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi7
7 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tıp
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri390
Programın Normal Süresi 6 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Birey ve toplum sağlığını koruyan, sağlıkta ve hastalıkta insan vücudunun biyolojik ve moleküler mekanizmalarına hakim, bilimsel ve kanıta dayalı tanı ve tedavi yöntemlerini uygulayabilen, temel klinik bilgi, beceri ve tutumlara sahip, ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarına duyarlı çağdaş hekimler yetiştirmektir
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün şeklinde 1.2. ve 3. sınıf Klinik öncesi yıllar için Rumelifeneri Kampüsü’nde, 4.5. ve 6. sınıf Klinik yıllar için Koç Üniversitesi Hastanesi’nde gerçekleştirilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Tıbbın Bilimsel Temelleri

  • İnsan vücudunda normal ve anormal fiziksel ve mental gelişimi tanımlar.
  • İnsan vücudunun normal hücresel, biyokimyasal, moleküler ve fizyolojik özelliklerini belirler.
  • Akut ve kronik hastalıkların etiyoloji, risk faktörleri ve doğal gidişini sınıflar.
  • Epidemiyoloji, sağlık ekonomisi, sağlık sistemleri yönetiminin temel ilkelerini kavrar.
  • Hastalıkların tedavisinde biyokimyasal, farmakolojik, cerrahi ve diğer girişimlerin kullanım ilkelerini sıralar.

Klinik Beceriler

  • Sosyal yapıyı da içerecek biçimde yeterli bir tıbbi öykü alır.
  • Mental durumu da içerecek biçimde eksiksiz bir fizik inceleme yapar.
  • Hastaları kendi sosyal, kültürel, fiziksel ve psikolojik çevreleri ile birlikte değerlendirir.
  • Hastaları, kişisel bakım gereksinimlerini belirleyecek biçimde acil, akut ve kronik olarak sınıflandırır.
  • Temel tanısal yöntemleri ve laboratuvar testlerini akılcı bir biçimde uygulayabilmeli, sonuçları analiz edebilmeli ve uygun bakım yöntemlerini belirler.
  • Sık görülen tıbbi acil durumları yönetebilmeli, konsültasyon kaynakları ve yöntemlerini saptar.
  • Hastaları, sağlığın yüceltilmesi ve hastalıkların önlenmesi konuları da dahil olmak üzere, etkin, hızlı ve etik bir biçimde tedavi eder.

Eleştirel Düşünce ve Araştırma

  • Tıp araştırmalarında bilimsel metodolojinin güç ve sınırlarını kavrar.
  • Temel ve klinik sorunlarda analitik yaklaşım, yaratıcılık ve araştırmaya yönelik bakış açısı geliştirir.
  • Biyomedikal bilgiyi etkin bir biçimde derleyebilmeli, organize eder ve yorumlar.
  • Çağdaş teknoloji ve elektronik veri kaynaklarını araştırma ve hasta bakımı amaçları için kullanır.

İletişim Becerileri

  • Hastalar, aileleri ve çevre ile iletişimde içten, duyarlı ve empatik bir yaklaşımı benimser.
  • Değişik yaş grupları, kültürel ve sosyal gruplardan insanları anlamakta iletişim becerilerini kullanır.
  • Doğru yazılı ve sözel iletişim alışkanlıkları kazanabilmeli, bilgiyi açık ve anlaşılabilir biçimde sunar.
  • İnsanlara öğretim yapabilecek temel becerileri ve pozitif yaklaşımı benimser.
  • Diğer öğrenciler, meslek grupları ve üstleriyle yapıcı iletişim kanalları kurabilmeli

Profesyonel Değerler, Davranışlar, Tutumlar ve Etik

  • Tıp mesleğinin etik ilkeler, fedakarlık, empati, duyarlılık, hesap verebilirlik, dürüstlük, yüksek ahlak ve bilimsel yönteme bağlılık gibi temel ögelerini benimser.
  • Hastanın ve toplumun iyiliğinin hekimin önde gelen sorumluluğu olduğunu kavrar.
  • Hekimin görevinin hastanın ve toplumun sağlığını ilgilendiren konularda onu bilgilendirmek, eğitmek ve dileklerini gözetmek olduğunu bilir.
  • Üstlerine saygı göstermeli, meslektaşları ve diğer çalışanlarla sağlıklı ilişkiler kurmalı ve pozitif bir çalışma ortamı geliştirir.
  • Hasta bakımı, araştırma ve toplum sağlığı çalışmalarında etik ve yasal profesyonel standartlara titizlikle uyar.

Halk Sağlığı ve Sağlık Sistemleri

  • Hastalıkların ortaya çıkmasında sosyal, ekonomik ve kültürel belirleyicilerin varlığını tanımalı, müdahele programları geliştirir ve uygular.
  • Savaşlar, göçler, doğal afetler, salgınlar ve çevresel faktörlerin aileler, toplumlar ve ülkelerin sağlığı üzerindeki etkilerini belirlemeli, müdahale programları geliştirebilmeli ve uygular.
  • Toplum, ülke ve uluslararası düzeyde önemli sağlık sorunlarını tanımalı, müdahale programları geliştirebilmeli ve uygulayar.
  • Global mortalite, akut ve kronik hastalıkların epidemiyolojisi ve gelişen hastalıkların kontrol ve önleme stratejilerini izler.
  • Gruplar ve kurumlar içinde sağlıkla ilgili konularda liderlik ve sorumluluk almaya hazırlıklı olur.

Teknoloji ve Bilgiyi Yönetme

  • Teknolojinin uygulama ve sınırlarını anlar.
  • İletişim, veri toplama, bilgiye ulaşma ile tanı ve tedavi girişimlerinde teknolojiyi izlemeli ve uygular.
  • Hasta tıbbi bilgilerini toplamada elektronik veri sistemlerini etkin bir biçimde kullanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Tıp Fakültemizde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri yıllara ve aşamalara göre Tıp Fakültesi Lisans Yönergesinde açıkça tanımlanmıştır. Ayrıca Tıp Fakültesi Ölçme ve Değerlendirme Komitesinde (SOMAC) yer alan “İletişim ve Eğitim Alt Komitesi” her akademik yılın başında ilgili sınıfa o yıl uygulanacak sınavlar ve sınav değerlendirmeleri hakkında detaylı bilgilendirme yapmaktadır.
  • İlk yıl ders geçme, 2. ve 3. yılda yıl geçme, 4. ve 5. yılda blok geçme, 6. yılda ise blokları yeterliliğe dayalı olarak tamamlama söz konusudur. Fakültemiz eğitim programı “Miller Piramidi”nde tanımlanan “Bilir, Nasıl yapacağını bilir, Gösterir, Yapar” yapısına göre yapılandırılmış olup, ölçme ve değerlendirme süreçleri de aşamalı olarak bilgi, beceri ve tutum değerlendirmesi şeklinde uygulanmaktadır. Bu doğrultuda çoktan seçmeli sınavlar, yapılandırılmış sözlü sınavları, laboratuvar sınavları, ödev hazırlama, objektif yapılandırılmış klinik sınavlar, mini klinik sınavlar, yetkinliklerin hasta başı değerlendirilmesi gibi bir çok farklı değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2018 / 1.01.2025

Giriş Şartı
  • Aday öğrenciler ÖSYM sınavı, yabancı öğrenci veya yatay geçiş olarak başvuruda bulunabilirler. Her bir seçenek için başvuru koşulları Kayıt ve Kabul Direktörlüğü sayfasında yer almaktadır: https://registrar.ku.edu.tr/kayit-icin-gerekli-belgeler/ Değişim programı öğrencileri için başvuru
Başarma Şartları Mezuniyet koşulları Koç Üniversitesi Tıp Fakültesi Lisans Eğitim Öğretim yönergesinin (https://medicine.ku.edu.tr/wp-content/uploads/2024/10/TipLisans-Yonergesi_Ek-Madde_16.07.2024-1.pdf) 19. Maddesinde yer alır: Tüm gerekli teorik ve pratik dersleri, staj ve uygulamaları başarıyla tamamlayan öğrenciler lisans diploması almaya hak kazanırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İleri Eğitim İmkânları:

• Ulusal ve uluslararası düzeyde tıpta uzmanlık sınavları (TUS) ile uzmanlık eğitimi.

• Yüksek lisans ve doktora programlarına katılarak akademik kariyer imkânları.

• Klinik araştırmalarda uzmanlaşma veya sağlık yönetimi gibi disiplinlerarası alanlarda eğitim fırsatları

Kariyer Olanakları:

• Kamu ve özel sektörde doktorluk yapma imkânı.

• Sağlık sisteminde liderlik veya yönetim pozisyonları.

• Yurt içi ve yurt dışında tıbbi araştırmacı, akademisyen veya klinisyen olarak kariyer yapma fırsatları.

• Tıp Fakültesi mezunları, tıpta uzmanlık alanlarına geçişte dikey ilerleme sağlar.

• İlgili sağlık bilimleri ve multidisipliner programlarla yatay geçiş fırsatları bulunmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030222700


Yeterlilik Adı
Tıp (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Koç Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Rumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer / İstanbul Tel: (0212) 338 10 00 Faks: (0212) 338 12 05 information@ku.edu.tr

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
390

Programın Normal Süresi
6 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Birey ve toplum sağlığını koruyan, sağlıkta ve hastalıkta insan vücudunun biyolojik ve moleküler mekanizmalarına hakim, bilimsel ve kanıta dayalı tanı ve tedavi yöntemlerini uygulayabilen, temel klinik bilgi, beceri ve tutumlara sahip, ulusal ve uluslararası sağlık sorunlarına duyarlı çağdaş hekimler yetiştirmektir

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün şeklinde 1.2. ve 3. sınıf Klinik öncesi yıllar için Rumelifeneri Kampüsü’nde, 4.5. ve 6. sınıf Klinik yıllar için Koç Üniversitesi Hastanesi’nde gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Tıbbın Bilimsel Temelleri

  • İnsan vücudunda normal ve anormal fiziksel ve mental gelişimi tanımlar.
  • İnsan vücudunun normal hücresel, biyokimyasal, moleküler ve fizyolojik özelliklerini belirler.
  • Akut ve kronik hastalıkların etiyoloji, risk faktörleri ve doğal gidişini sınıflar.
  • Epidemiyoloji, sağlık ekonomisi, sağlık sistemleri yönetiminin temel ilkelerini kavrar.
  • Hastalıkların tedavisinde biyokimyasal, farmakolojik, cerrahi ve diğer girişimlerin kullanım ilkelerini sıralar.

Klinik Beceriler

  • Sosyal yapıyı da içerecek biçimde yeterli bir tıbbi öykü alır.
  • Mental durumu da içerecek biçimde eksiksiz bir fizik inceleme yapar.
  • Hastaları kendi sosyal, kültürel, fiziksel ve psikolojik çevreleri ile birlikte değerlendirir.
  • Hastaları, kişisel bakım gereksinimlerini belirleyecek biçimde acil, akut ve kronik olarak sınıflandırır.
  • Temel tanısal yöntemleri ve laboratuvar testlerini akılcı bir biçimde uygulayabilmeli, sonuçları analiz edebilmeli ve uygun bakım yöntemlerini belirler.
  • Sık görülen tıbbi acil durumları yönetebilmeli, konsültasyon kaynakları ve yöntemlerini saptar.
  • Hastaları, sağlığın yüceltilmesi ve hastalıkların önlenmesi konuları da dahil olmak üzere, etkin, hızlı ve etik bir biçimde tedavi eder.

Eleştirel Düşünce ve Araştırma

  • Tıp araştırmalarında bilimsel metodolojinin güç ve sınırlarını kavrar.
  • Temel ve klinik sorunlarda analitik yaklaşım, yaratıcılık ve araştırmaya yönelik bakış açısı geliştirir.
  • Biyomedikal bilgiyi etkin bir biçimde derleyebilmeli, organize eder ve yorumlar.
  • Çağdaş teknoloji ve elektronik veri kaynaklarını araştırma ve hasta bakımı amaçları için kullanır.

İletişim Becerileri

  • Hastalar, aileleri ve çevre ile iletişimde içten, duyarlı ve empatik bir yaklaşımı benimser.
  • Değişik yaş grupları, kültürel ve sosyal gruplardan insanları anlamakta iletişim becerilerini kullanır.
  • Doğru yazılı ve sözel iletişim alışkanlıkları kazanabilmeli, bilgiyi açık ve anlaşılabilir biçimde sunar.
  • İnsanlara öğretim yapabilecek temel becerileri ve pozitif yaklaşımı benimser.
  • Diğer öğrenciler, meslek grupları ve üstleriyle yapıcı iletişim kanalları kurabilmeli

Profesyonel Değerler, Davranışlar, Tutumlar ve Etik

  • Tıp mesleğinin etik ilkeler, fedakarlık, empati, duyarlılık, hesap verebilirlik, dürüstlük, yüksek ahlak ve bilimsel yönteme bağlılık gibi temel ögelerini benimser.
  • Hastanın ve toplumun iyiliğinin hekimin önde gelen sorumluluğu olduğunu kavrar.
  • Hekimin görevinin hastanın ve toplumun sağlığını ilgilendiren konularda onu bilgilendirmek, eğitmek ve dileklerini gözetmek olduğunu bilir.
  • Üstlerine saygı göstermeli, meslektaşları ve diğer çalışanlarla sağlıklı ilişkiler kurmalı ve pozitif bir çalışma ortamı geliştirir.
  • Hasta bakımı, araştırma ve toplum sağlığı çalışmalarında etik ve yasal profesyonel standartlara titizlikle uyar.

Halk Sağlığı ve Sağlık Sistemleri

  • Hastalıkların ortaya çıkmasında sosyal, ekonomik ve kültürel belirleyicilerin varlığını tanımalı, müdahele programları geliştirir ve uygular.
  • Savaşlar, göçler, doğal afetler, salgınlar ve çevresel faktörlerin aileler, toplumlar ve ülkelerin sağlığı üzerindeki etkilerini belirlemeli, müdahale programları geliştirebilmeli ve uygular.
  • Toplum, ülke ve uluslararası düzeyde önemli sağlık sorunlarını tanımalı, müdahale programları geliştirebilmeli ve uygulayar.
  • Global mortalite, akut ve kronik hastalıkların epidemiyolojisi ve gelişen hastalıkların kontrol ve önleme stratejilerini izler.
  • Gruplar ve kurumlar içinde sağlıkla ilgili konularda liderlik ve sorumluluk almaya hazırlıklı olur.

Teknoloji ve Bilgiyi Yönetme

  • Teknolojinin uygulama ve sınırlarını anlar.
  • İletişim, veri toplama, bilgiye ulaşma ile tanı ve tedavi girişimlerinde teknolojiyi izlemeli ve uygular.
  • Hasta tıbbi bilgilerini toplamada elektronik veri sistemlerini etkin bir biçimde kullanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Tıp Fakültemizde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri yıllara ve aşamalara göre Tıp Fakültesi Lisans Yönergesinde açıkça tanımlanmıştır. Ayrıca Tıp Fakültesi Ölçme ve Değerlendirme Komitesinde (SOMAC) yer alan “İletişim ve Eğitim Alt Komitesi” her akademik yılın başında ilgili sınıfa o yıl uygulanacak sınavlar ve sınav değerlendirmeleri hakkında detaylı bilgilendirme yapmaktadır.
  • İlk yıl ders geçme, 2. ve 3. yılda yıl geçme, 4. ve 5. yılda blok geçme, 6. yılda ise blokları yeterliliğe dayalı olarak tamamlama söz konusudur. Fakültemiz eğitim programı “Miller Piramidi”nde tanımlanan “Bilir, Nasıl yapacağını bilir, Gösterir, Yapar” yapısına göre yapılandırılmış olup, ölçme ve değerlendirme süreçleri de aşamalı olarak bilgi, beceri ve tutum değerlendirmesi şeklinde uygulanmaktadır. Bu doğrultuda çoktan seçmeli sınavlar, yapılandırılmış sözlü sınavları, laboratuvar sınavları, ödev hazırlama, objektif yapılandırılmış klinik sınavlar, mini klinik sınavlar, yetkinliklerin hasta başı değerlendirilmesi gibi bir çok farklı değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2018 / 1.01.2025


Giriş Şartı
  • Aday öğrenciler ÖSYM sınavı, yabancı öğrenci veya yatay geçiş olarak başvuruda bulunabilirler. Her bir seçenek için başvuru koşulları Kayıt ve Kabul Direktörlüğü sayfasında yer almaktadır: https://registrar.ku.edu.tr/kayit-icin-gerekli-belgeler/ Değişim programı öğrencileri için başvuru

Başarma Şartları
Mezuniyet koşulları Koç Üniversitesi Tıp Fakültesi Lisans Eğitim Öğretim yönergesinin (https://medicine.ku.edu.tr/wp-content/uploads/2024/10/TipLisans-Yonergesi_Ek-Madde_16.07.2024-1.pdf) 19. Maddesinde yer alır: Tüm gerekli teorik ve pratik dersleri, staj ve uygulamaları başarıyla tamamlayan öğrenciler lisans diploması almaya hak kazanırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İleri Eğitim İmkânları:

• Ulusal ve uluslararası düzeyde tıpta uzmanlık sınavları (TUS) ile uzmanlık eğitimi.

• Yüksek lisans ve doktora programlarına katılarak akademik kariyer imkânları.

• Klinik araştırmalarda uzmanlaşma veya sağlık yönetimi gibi disiplinlerarası alanlarda eğitim fırsatları

Kariyer Olanakları:

• Kamu ve özel sektörde doktorluk yapma imkânı.

• Sağlık sisteminde liderlik veya yönetim pozisyonları.

• Yurt içi ve yurt dışında tıbbi araştırmacı, akademisyen veya klinisyen olarak kariyer yapma fırsatları.

• Tıp Fakültesi mezunları, tıpta uzmanlık alanlarına geçişte dikey ilerleme sağlar.

• İlgili sağlık bilimleri ve multidisipliner programlarla yatay geçiş fırsatları bulunmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030222700

Qualification Title
School of Medicine Degree Diploma
Awarding BodyKoç University
Awarding Body ContactRumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer / İstanbul Tel: (0212) 338 10 00 information@ku.edu.tr
Awarding Body Urlhttp://www.ku.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level7
7 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 7
Thematic AreasMedicine
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value390
Program Duration6 Yıl
Program Profile
  • The mission is to train modern physicians who protect individual and community health, that are well-versed in the biological and molecular mechanisms of the human body in health and disease, can apply scientific and evidence-based diagnostic and treatment methods, possess fundamental clinical knowledge, skills, and attitudes, and are sensitive to national and international health issues.
Learning Environments
  • Education and training are conducted in a formal setting: the preclinical years (1st, 2nd, and 3rd years) are held at the Rumelifeneri Campus, while the clinical years (4th, 5th, and 6th years) take place at Koç University Hospital.
Description

Foundations of Medical Science

• Should describe the normal and abnormal physical and mental development of the human body.

• Should identify the normal cellular, biochemical, molecular, and physiological characteristics of the human body.

• Should classify the etiology, risk factors, and natural course of acute and chronic diseases.

• Should comprehend the basic principles of epidemiology, health economics, and health systems management.

• Should outline the principles of using biochemical, pharmacological, surgical, and other interventions in disease treatment.

Clinical Skills

• Should be able to take a comprehensive medical history, including the social context.

• Should perform a complete physical examination, including mental status assessment.

• Should evaluate patients within their social, cultural, physical, and psychological environments.

• Should categorize patients as emergency, acute, or chronic based on personal care needs.

• Should rationally apply basic diagnostic methods and laboratory tests, analyze the results, and determine appropriate care methods.

• Should manage common medical emergencies and identify consultation resources and methods.

• Should treat patients effectively, promptly, and ethically, including promoting health and preventing diseases.

Critical Thinking and Research

• Should understand the strengths and limitations of scientific methodologies in medical research.

• Should develop an analytical approach, creativity, and a research-oriented perspective on basic and clinical issues.

• Should effectively compile, organize, and interpret biomedical information.

• Should utilize contemporary technology and electronic data resources for research and patient care purposes.

Communication Skills

• Should adopt a sincere, sensitive, and empathetic approach in communication with patients, their families, and the community.

• Should use communication skills to understand individuals from different age, cultural, and social groups.

• Should acquire accurate written and verbal communication habits and present information clearly and comprehensibly.

• Should embrace the fundamental skills and positive attitude required for teaching others.

• Should establish constructive communication channels with peers, professionals, and superiors. Professional Values, Behaviors, Attitudes, and Ethics

• Should internalize the core principles of the medical profession, such as ethics, sacrifice, empathy, sensitivity, accountability, honesty, high morality, and adherence to the scientific method.

• Should understand that the primary responsibility of a physician is the well-being of the patient and society.

• Should recognize the physician's duty to inform, educate, and respect the wishes of patients and society on matters affecting their health.

• Should show respect to superiors, establish healthy relationships with colleagues and other staff, and foster a positive work environment.

• Should strictly adhere to ethical and legal professional standards in patient care, research, and public health activities.

Public Health and Health Systems

• Should recognize the social, economic, and cultural determinants of diseases, develop and implement intervention programs.

• Should identify the impacts of wars, migrations, natural disasters, epidemics, and environmental factors on the health of families, communities, and countries, and develop and implement intervention programs.

• Should identify significant health problems at community, national, and international levels, and develop and implement intervention programs.

• Should monitor global mortality, acute and chronic disease epidemiology, and strategies for the control and prevention of emerging diseases.

• Should be prepared to take leadership and responsibility in health-related matters within groups and institutions.

Technology and Information Management

• Should understand the applications and limitations of technology.

• Should monitor and implement technology in communication, data collection, access to information, and diagnostic and therapeutic interventions.

• Should effectively use electronic data systems to collect patients' medical information.

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • The assessment and evaluation methods used in our Faculty of Medicine are clearly defined in the Undergraduate Regulations for the Faculty of Medicine, according to the academic years and phases. Additionally, the “Communication and Education Subcommittee,” part of the School of Medicine Assessment Committee (SOMAC), provides detailed information at the beginning of each academic year regarding the exams and assessment criteria that will be applied to the respective class. In the first year, students pass courses individually; in the second and third years, they progress by completing the academic year; in the fourth and fifth years, they pass by completing blocks; and in the sixth year, blocks are completed based on competency. Our faculty's educational program is structured according to the "Knows, Knows How, Shows, Does" framework defined by Miller's Pyramid. Accordingly, assessment and evaluation processes are progressively applied to evaluate knowledge, skills, and attitudes. Various assessment methods are used, including multiple-choice exams, structured oral exams, laboratory exams, assignment preparation, Objective Structured Clinical Examinations (OSCE), mini clinical exams, and bedside competency evaluations.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Prospective students can apply through the ÖSYM examination, as international students, or via transfer. The application requirements for each option are available on the Registrar's Office webpage: https://registrar.ku.edu.tr/en/registration/undergraduate-registration-yks-transferstudents-with-t-c-citizenship-transfer-within-turkey/required-documents-forregistration/
Conditions for Success Graduation requirements are outlined in Article 19 of the Undergraduate Education and Training Regulations for Koç University Faculty of Medicine, (https://medicine.ku.edu.tr/wp-content/uploads/2024/10/Tip-LisansYonergesi_Ek-Madde_16.07.2024-1.pdf): Students who successfully complete all required theoretical and practical courses, internships, and applications are eligible to receive their bachelor's degree diploma.
Progression Paths (Relationship Type)

Advanced Education Opportunities:

• Specialization training through national and international medical specialization exams (TUS).

• Opportunities for academic careers by participating in master's and doctoral programs.

• Educational opportunities in interdisciplinary fields such as specialization in clinical research or healthcare management.

Career Opportunities:

• Opportunities to practice as a physician in the public and private sectors.

• Leadership or management positions within the healthcare system.

• Career opportunities as a medical researcher, academician, or clinician both domestically and internationally.

• Medical school graduates achieve vertical progression into medical specialization fields.

• Horizontal transfer opportunities are available in related health sciences and multidisciplinary programs.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030222700


Qualification Title
School of Medicine Degree Diploma

Awarding Body
Koç University

Awarding Body Contact
Rumelifeneri Yolu 34450 Sarıyer / İstanbul Tel: (0212) 338 10 00 information@ku.edu.tr

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
390

Program Duration
6 Yıl

Program Profile
  • The mission is to train modern physicians who protect individual and community health, that are well-versed in the biological and molecular mechanisms of the human body in health and disease, can apply scientific and evidence-based diagnostic and treatment methods, possess fundamental clinical knowledge, skills, and attitudes, and are sensitive to national and international health issues.

Learning Environments
  • Education and training are conducted in a formal setting: the preclinical years (1st, 2nd, and 3rd years) are held at the Rumelifeneri Campus, while the clinical years (4th, 5th, and 6th years) take place at Koç University Hospital.

Description

Foundations of Medical Science

• Should describe the normal and abnormal physical and mental development of the human body.

• Should identify the normal cellular, biochemical, molecular, and physiological characteristics of the human body.

• Should classify the etiology, risk factors, and natural course of acute and chronic diseases.

• Should comprehend the basic principles of epidemiology, health economics, and health systems management.

• Should outline the principles of using biochemical, pharmacological, surgical, and other interventions in disease treatment.

Clinical Skills

• Should be able to take a comprehensive medical history, including the social context.

• Should perform a complete physical examination, including mental status assessment.

• Should evaluate patients within their social, cultural, physical, and psychological environments.

• Should categorize patients as emergency, acute, or chronic based on personal care needs.

• Should rationally apply basic diagnostic methods and laboratory tests, analyze the results, and determine appropriate care methods.

• Should manage common medical emergencies and identify consultation resources and methods.

• Should treat patients effectively, promptly, and ethically, including promoting health and preventing diseases.

Critical Thinking and Research

• Should understand the strengths and limitations of scientific methodologies in medical research.

• Should develop an analytical approach, creativity, and a research-oriented perspective on basic and clinical issues.

• Should effectively compile, organize, and interpret biomedical information.

• Should utilize contemporary technology and electronic data resources for research and patient care purposes.

Communication Skills

• Should adopt a sincere, sensitive, and empathetic approach in communication with patients, their families, and the community.

• Should use communication skills to understand individuals from different age, cultural, and social groups.

• Should acquire accurate written and verbal communication habits and present information clearly and comprehensibly.

• Should embrace the fundamental skills and positive attitude required for teaching others.

• Should establish constructive communication channels with peers, professionals, and superiors. Professional Values, Behaviors, Attitudes, and Ethics

• Should internalize the core principles of the medical profession, such as ethics, sacrifice, empathy, sensitivity, accountability, honesty, high morality, and adherence to the scientific method.

• Should understand that the primary responsibility of a physician is the well-being of the patient and society.

• Should recognize the physician's duty to inform, educate, and respect the wishes of patients and society on matters affecting their health.

• Should show respect to superiors, establish healthy relationships with colleagues and other staff, and foster a positive work environment.

• Should strictly adhere to ethical and legal professional standards in patient care, research, and public health activities.

Public Health and Health Systems

• Should recognize the social, economic, and cultural determinants of diseases, develop and implement intervention programs.

• Should identify the impacts of wars, migrations, natural disasters, epidemics, and environmental factors on the health of families, communities, and countries, and develop and implement intervention programs.

• Should identify significant health problems at community, national, and international levels, and develop and implement intervention programs.

• Should monitor global mortality, acute and chronic disease epidemiology, and strategies for the control and prevention of emerging diseases.

• Should be prepared to take leadership and responsibility in health-related matters within groups and institutions.

Technology and Information Management

• Should understand the applications and limitations of technology.

• Should monitor and implement technology in communication, data collection, access to information, and diagnostic and therapeutic interventions.

• Should effectively use electronic data systems to collect patients' medical information.


Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • The assessment and evaluation methods used in our Faculty of Medicine are clearly defined in the Undergraduate Regulations for the Faculty of Medicine, according to the academic years and phases. Additionally, the “Communication and Education Subcommittee,” part of the School of Medicine Assessment Committee (SOMAC), provides detailed information at the beginning of each academic year regarding the exams and assessment criteria that will be applied to the respective class. In the first year, students pass courses individually; in the second and third years, they progress by completing the academic year; in the fourth and fifth years, they pass by completing blocks; and in the sixth year, blocks are completed based on competency. Our faculty's educational program is structured according to the "Knows, Knows How, Shows, Does" framework defined by Miller's Pyramid. Accordingly, assessment and evaluation processes are progressively applied to evaluate knowledge, skills, and attitudes. Various assessment methods are used, including multiple-choice exams, structured oral exams, laboratory exams, assignment preparation, Objective Structured Clinical Examinations (OSCE), mini clinical exams, and bedside competency evaluations.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Prospective students can apply through the ÖSYM examination, as international students, or via transfer. The application requirements for each option are available on the Registrar's Office webpage: https://registrar.ku.edu.tr/en/registration/undergraduate-registration-yks-transferstudents-with-t-c-citizenship-transfer-within-turkey/required-documents-forregistration/

Conditions for Success
Graduation requirements are outlined in Article 19 of the Undergraduate Education and Training Regulations for Koç University Faculty of Medicine, (https://medicine.ku.edu.tr/wp-content/uploads/2024/10/Tip-LisansYonergesi_Ek-Madde_16.07.2024-1.pdf): Students who successfully complete all required theoretical and practical courses, internships, and applications are eligible to receive their bachelor's degree diploma.

Progression Paths (Relationship Type)

Advanced Education Opportunities:

• Specialization training through national and international medical specialization exams (TUS).

• Opportunities for academic careers by participating in master's and doctoral programs.

• Educational opportunities in interdisciplinary fields such as specialization in clinical research or healthcare management.

Career Opportunities:

• Opportunities to practice as a physician in the public and private sectors.

• Leadership or management positions within the healthcare system.

• Career opportunities as a medical researcher, academician, or clinician both domestically and internationally.

• Medical school graduates achieve vertical progression into medical specialization fields.

• Horizontal transfer opportunities are available in related health sciences and multidisciplinary programs.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode