Yeterlilik Kodu

TR0030222699

Yeterlilik Adı
Turizm İşletmeciliği (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtılım Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKızılcaşar, 06830 İncek Gölbaşı/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttps://www.atilim.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Temel programlar ve yeterlilikler
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Turizm İşletmeciliği program öğretim amaçları:

  • Konaklama, yiyecek-içecek, seyahat, ulaştırma, kongre, konferans, gibi hizmet sektörü işletmelerinde istihdam edilmek üzere yabancı dil bilen, etik değerlere bağlı orta ve üst düzey yönetici ihtiyacını karşılamak.
  • Öğrencilerimizin yaşam boyu öğrenme bilinci ile kendilerini sürekli yenileyebilecek özelliklerle donanmalarını sağlamak.
  • Turizm alanında bilimsel bilgi üretimine katkıda bulunabilecek eleştirel ve yaratıcı düşünme becerisi gelişmiş, bilimsel sorgulama, araştırma ve merak duyusu uyarılmış öğrenciler yetiştirmek.
  • Lisansüstü programlarla nitelikli akademik kadronun yetişmesine katkıda bulunmak olarak belirlenmiştir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm ve turizm işletmeciliği ile ilgili kuramlar, olgular ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  • Turizmin ekonomik, kültürel, toplumsal ve çevresel boyutları hakkında bilgi sahibi olur.
  • Genel işletmecilik ve ekonomi bilgisine sahip olur ve turizm işletmelerinde insan kaynakları yönetimi, yiyecek-içecek uygulamaları, muhasebe ve finans, yönetim ve pazarlama ve hizmet pazarlamasına yönelik stratejileri kavrar.
  • Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerleri bilir ve buna uygun davranışlar geliştirir.
  • İngilizce dilinde en az Avrupa dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İngilizce dışında Rusça, Fransızca, Almanca veya İspanyolca dillerinden birinde Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • Turizm ve Otel İşletmeciliği ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır; alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını kullanır
  • Turizm ve Otel İşletmeciliği ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda yerine getirir, geliştirir ve hizmet süreçlerini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
  • Verilerden mesleki bilgi üretir, üretilen bilgileri sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir; araştırma yapma ve proje hazırlama becerisi kazanır ve sahip olduğu bilgileri sorunların çözümünde kullanarak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli kılar.
  • Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm sektörünün gerektirdiği şekilde özen gösterir.
  • Yazılı, sözlü sözsüz ve görsel olarak etkili iletişim kurar sunum becerileri gösterir, ekip halinde ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
  • Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerden misafirlerle etkileşim kurar.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Kendi alanındaki güncel konular ile ilgili yöntemleri uygulamadaki yetkinliği
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl sonunda her ders için bir harf notu verilir. Bu harf notu dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.

(2) Öğretim elemanı not takdirinde uygulayacağı yöntemde serbest olup, bağıl yöntem de dâhil olmak üzere uygun göreceği yöntemi benimseyerek harf notu verebilir.

(3) Öğretim elemanınca harf notu hesaplama yöntemi, öğrencilerin derse devam durumlarının ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına katılmaya veya yarıyıl harf notuna katkısı, sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri çalışmalar ile bunların yarıyıl harf notuna katkısı ve varsa yarıyıl sonu sınavına katılma koşulları ile harf notuna etki eden diğer hususlar öğretim elemanı tarafından belirlenir ve yarıyıl başında öğrencilere verilen ders izlencesinde açıklanır.

(4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet için gerekli koşullar ve uygulama esasları Senato tarafından belirlenir.

(5) Gerekli görüldüğü hallerde dörtlü veya yüzlü sisteme göre elde edilen başarı notlarının birbirine dönüştürülmesinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından belirlenen dönüştürme tabloları kullanılır.

(6) Harf notları ve karşılıkları aşağıda belirtilmiştir:

Yarıyıl Ders Notu Katsayı Puan

AA 4,00 90-100

BA 3,50 85-89

BB 3,00 80-84

CB 2,50 75-79

CC 2,00 70-74

DC 1,50 65-69

DD 1,00 60-64

FD 0,50 50-59

FF 0,00 <50

a) I: Eksik.

b) S: Başarılı.

c) U: Başarısız.

ç) W: Çekilmiş.

d) NI: Program dışı.

e) NA: Devamsızlık nedeni ile başarısızlık

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

TURAK (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon kurulu),

    Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi : 01.01.2024-31.12.2029

Giriş Şartı
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) düzenlenen Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile yapılmaktadır.
  • Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavlardan aldıkları puanlara göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.    
Başarma Şartları Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız turistik işletmeler ve diğer sektörlerde çalışma imkanı bulmaktadır.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Turizm İşletmeciliği bilimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222699


Yeterlilik Adı
Turizm İşletmeciliği (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atılım Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kızılcaşar, 06830 İncek Gölbaşı/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Turizm İşletmeciliği program öğretim amaçları:

  • Konaklama, yiyecek-içecek, seyahat, ulaştırma, kongre, konferans, gibi hizmet sektörü işletmelerinde istihdam edilmek üzere yabancı dil bilen, etik değerlere bağlı orta ve üst düzey yönetici ihtiyacını karşılamak.
  • Öğrencilerimizin yaşam boyu öğrenme bilinci ile kendilerini sürekli yenileyebilecek özelliklerle donanmalarını sağlamak.
  • Turizm alanında bilimsel bilgi üretimine katkıda bulunabilecek eleştirel ve yaratıcı düşünme becerisi gelişmiş, bilimsel sorgulama, araştırma ve merak duyusu uyarılmış öğrenciler yetiştirmek.
  • Lisansüstü programlarla nitelikli akademik kadronun yetişmesine katkıda bulunmak olarak belirlenmiştir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm ve turizm işletmeciliği ile ilgili kuramlar, olgular ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  • Turizmin ekonomik, kültürel, toplumsal ve çevresel boyutları hakkında bilgi sahibi olur.
  • Genel işletmecilik ve ekonomi bilgisine sahip olur ve turizm işletmelerinde insan kaynakları yönetimi, yiyecek-içecek uygulamaları, muhasebe ve finans, yönetim ve pazarlama ve hizmet pazarlamasına yönelik stratejileri kavrar.
  • Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerleri bilir ve buna uygun davranışlar geliştirir.
  • İngilizce dilinde en az Avrupa dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İngilizce dışında Rusça, Fransızca, Almanca veya İspanyolca dillerinden birinde Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • Turizm ve Otel İşletmeciliği ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır; alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını kullanır
  • Turizm ve Otel İşletmeciliği ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda yerine getirir, geliştirir ve hizmet süreçlerini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
  • Verilerden mesleki bilgi üretir, üretilen bilgileri sentezler, analiz eder, yorumlar ve değerlendirir; araştırma yapma ve proje hazırlama becerisi kazanır ve sahip olduğu bilgileri sorunların çözümünde kullanarak kişisel ve mesleki gelişimini sürekli kılar.
  • Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm sektörünün gerektirdiği şekilde özen gösterir.
  • Yazılı, sözlü sözsüz ve görsel olarak etkili iletişim kurar sunum becerileri gösterir, ekip halinde ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
  • Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerden misafirlerle etkileşim kurar.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Kendi alanındaki güncel konular ile ilgili yöntemleri uygulamadaki yetkinliği
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl sonunda her ders için bir harf notu verilir. Bu harf notu dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.

(2) Öğretim elemanı not takdirinde uygulayacağı yöntemde serbest olup, bağıl yöntem de dâhil olmak üzere uygun göreceği yöntemi benimseyerek harf notu verebilir.

(3) Öğretim elemanınca harf notu hesaplama yöntemi, öğrencilerin derse devam durumlarının ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına katılmaya veya yarıyıl harf notuna katkısı, sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve benzeri çalışmalar ile bunların yarıyıl harf notuna katkısı ve varsa yarıyıl sonu sınavına katılma koşulları ile harf notuna etki eden diğer hususlar öğretim elemanı tarafından belirlenir ve yarıyıl başında öğrencilere verilen ders izlencesinde açıklanır.

(4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet için gerekli koşullar ve uygulama esasları Senato tarafından belirlenir.

(5) Gerekli görüldüğü hallerde dörtlü veya yüzlü sisteme göre elde edilen başarı notlarının birbirine dönüştürülmesinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından belirlenen dönüştürme tabloları kullanılır.

(6) Harf notları ve karşılıkları aşağıda belirtilmiştir:

Yarıyıl Ders Notu Katsayı Puan

AA 4,00 90-100

BA 3,50 85-89

BB 3,00 80-84

CB 2,50 75-79

CC 2,00 70-74

DC 1,50 65-69

DD 1,00 60-64

FD 0,50 50-59

FF 0,00 <50

a) I: Eksik.

b) S: Başarılı.

c) U: Başarısız.

ç) W: Çekilmiş.

d) NI: Program dışı.

e) NA: Devamsızlık nedeni ile başarısızlık


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

TURAK (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon kurulu),

    Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi : 01.01.2024-31.12.2029


Giriş Şartı
  • Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) düzenlenen Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile yapılmaktadır.
  • Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavlardan aldıkları puanlara göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.    

Başarma Şartları
Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız turistik işletmeler ve diğer sektörlerde çalışma imkanı bulmaktadır.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Turizm İşletmeciliği bilimi alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222699

Qualification Title
Tourism Management Bachelors (English) Degree Diploma
Awarding BodyAtilim University
Awarding Body ContactKızılcaşar, 06830 İncek Gölbaşı/Ankara / Turkey
Awarding Body Urlwww.atilim.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasBasic programmes and qualifications
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Goal of the program:

  • To meet the needs of tourism sector related to mid-level and senior managers who speak foreign languages ​​and are committed to ethical values ​​to be employed in service sector enterprises such as accommodation, food and beverage, travel, transportation, congresses and conferences.
  • To ensure that our students are equipped with characteristic that can constantly renew themselves with the awareness of lifelong learning.
  • To raise students who can contribute to the production of scientific knowledge and have developed critical and creative thinking skills in the field of tourism, and who have stimulated scientific inquiry, research and curiosity.
  • To contribute to the training of qualified academic staff through postgraduate programs.
Learning Environments
  • Education progresses in the forms of formal, open, or distance education. In addition, practical education is provided through internship studies, or professional training at laboratories and workshops within higher education institutions or in the industry, at health care institutions, and workplaces.
Description
  • Have a basic knowledge of theories, facts and principles related to tourism and tourism management.
  • To have information about the economic, cultural, social and environmental dimensions of tourism.
  • Have knowledge of general business and economics and understand the strategies of human resources management, food and beverage applications, accounting and finance, management and marketing and service marketing in tourism enterprises.
  • Knows the national and international legal regulations, social, environmental and professional ethical values related to the field of tourism and develops appropriate behaviors to ethics.
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking and writing skills in English at least at the B2 level of European Language Portfolio
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking and writing skills at a general level of European Language Portfolio A2 in Russian, French, German or Spanish.
  • Uses the information about Tourism and Hotel Management in the business settings and profession; use information and communication technologies and software related to the field.
  • Carries out the service processes related to Tourism and Hotel Management in line with the needs and demands of the consumers and proposes solutions to the problems that will affect the service processes.
  • Generates professional knowledge from the data and synthesizes, analyzes, interprets and evaluates the produced knowledge; gain the ability of doing research project preparation and using the information in solving the problems; makes personal and professional development permanent
  • He / she takes care of personal care, hygiene, clothing and appearance as required by the tourism sector.
  • Communicates effectively with written, oral, non-verbal and visual ways and demonstrates presentation skills, works effectively as a team and independently.
  • Recognize and understand different cultures and interact with guests from different cultures.
Key Competencies

The student possesses the following key competences at an advanced level.

  • Competence in applying the methods relevant to the current issues of their own field
  • Competence in reading and writing
  • Digital competence
  • Personal and social competence, and competence in learning to learn
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and competence in expression
Further Info

(1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester they are registered in. This letter grade is determined by the instructor who teaches the course.

(2) The instructor is free to apply the method he/she will use in grading and may give a letter grade by adopting the method he/she deems appropriate, including the relative method.

(3) The method of calculating the letter grade by the instructor, the contribution of the students' attendance to the midterm and final exams or to the semester letter grade, the midterm exams, homework, practice and similar studies they are responsible for and their contribution to the semester letter grade, if any, the conditions for participating in the final exam and other issues affecting the letter grade are determined by the instructor and explained in the course syllabus given to the students at the beginning of the semester.

(4) The courses for which exemption exams will be given, the necessary conditions for exemption and the application principles are determined by the Senate.

(5) When deemed necessary, the conversion tables determined by the Council of Higher Education are used in converting the success grades obtained according to the four-point or one-point system to each other.

(6) Letter grades and their equivalents are given below:

Semester Course Grade Coefficient Point

AA 4.00 90-100

BA 3.50 85-89

BB 3.00 80-84

CB 2.50 75-79

CC 2.00 70-74

DC 1.50 65-69

DD 1.00 60-64

FD 0.50 50-59

FF 0.00 <50

a) I: Incomplete.

b) S: Successful.

c) U: Unsuccessful.

ç) W: Withdrawn.

d) NI: Out of program.

e) NA: Failure due to absenteeism

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

· YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and other activities at higher education institutions.

· “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared on these documents, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are publicized by YÖK.

· The “Report on Foundation Higher Education Institutions” which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are publicized by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles on Quality Assurance regarding the Diploma Programs in Higher Education”:

 1. Creation and Authorization of Education Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to initiate undergraduate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate degree programs at higher education institutions, as well as the learning outcomes to be expected in relation to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

1.3. The curricula of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK, upon their acceptance by the relevant Council of Deans.

 2. Measurement and Evaluation: The  measurement and evaluation processes on the learning outcomes to be expected for each undergraduate degree program in relation to students are undertaken in accordance with the regulations on education and examination prepared by higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

3. Documentation: Upon successful completion of their course credits, as well as other obligations determined by higher education institutions, students enrolled in undergraduate degree programs receive a bachelor’s degree.

4. Self-Evaluation - External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their “Institution Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. The “Institutional Feedback Report” by THEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is then publicized. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance is ensured for the qualifications of these programs. THEQC undertakes regular reviews on the qualifications determined in accordance with their legislation.

TURAK is the only accreditation institution authorized for the field of Tourism by the Higher Education Council and the Higher Education Quality Board. (TURAK)

Accreditation Start/ End Date: 01.01.2024-31.12.2029

Access Requirements

Within the framework of the regulations determined by the Higher Education Council (YÖK), students are admitted into this program via the Higher Education Transition Examination (YGS) and the Undergraduate Degree Placement Examination (LYS) organized by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Once students finalize their preferred programs lists, they are placed into the relevant programs by the Student Selection and Placement Center based on their exam scores.  

Conditions for SuccessAchieving a minimum of 240 ECTS in course credit values and fulfilling other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work in other sectors of tourist enterprises. 

Upon successful completion of the program, the student can apply for master's and doctoral degrees in the field of Tourism Management science or in other disciplines that accept students from this field (tourism management).

Legal Basis

1. Higher Education Law no. 2547

    1.1. Regulations on the Principles of Transfers between Associate Degree and Undergraduate Degree Programs; Double Major, Minor Programs and Inter-Institutional Credit Transfer for Higher Education Institutions

    1.2. Regulations on Continuation with Undergraduate Degree Programs for Graduates of Vocational Schools and Open-Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law no. 2547 (Additional Article-35)

    2.1. Regulations on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council 

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222699


Qualification Title
Tourism Management Bachelors (English) Degree Diploma

Awarding Body
Atilim University

Awarding Body Contact
Kızılcaşar, 06830 İncek Gölbaşı/Ankara / Turkey

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Goal of the program:

  • To meet the needs of tourism sector related to mid-level and senior managers who speak foreign languages ​​and are committed to ethical values ​​to be employed in service sector enterprises such as accommodation, food and beverage, travel, transportation, congresses and conferences.
  • To ensure that our students are equipped with characteristic that can constantly renew themselves with the awareness of lifelong learning.
  • To raise students who can contribute to the production of scientific knowledge and have developed critical and creative thinking skills in the field of tourism, and who have stimulated scientific inquiry, research and curiosity.
  • To contribute to the training of qualified academic staff through postgraduate programs.

Learning Environments
  • Education progresses in the forms of formal, open, or distance education. In addition, practical education is provided through internship studies, or professional training at laboratories and workshops within higher education institutions or in the industry, at health care institutions, and workplaces.

Description
  • Have a basic knowledge of theories, facts and principles related to tourism and tourism management.
  • To have information about the economic, cultural, social and environmental dimensions of tourism.
  • Have knowledge of general business and economics and understand the strategies of human resources management, food and beverage applications, accounting and finance, management and marketing and service marketing in tourism enterprises.
  • Knows the national and international legal regulations, social, environmental and professional ethical values related to the field of tourism and develops appropriate behaviors to ethics.
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking and writing skills in English at least at the B2 level of European Language Portfolio
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking and writing skills at a general level of European Language Portfolio A2 in Russian, French, German or Spanish.
  • Uses the information about Tourism and Hotel Management in the business settings and profession; use information and communication technologies and software related to the field.
  • Carries out the service processes related to Tourism and Hotel Management in line with the needs and demands of the consumers and proposes solutions to the problems that will affect the service processes.
  • Generates professional knowledge from the data and synthesizes, analyzes, interprets and evaluates the produced knowledge; gain the ability of doing research project preparation and using the information in solving the problems; makes personal and professional development permanent
  • He / she takes care of personal care, hygiene, clothing and appearance as required by the tourism sector.
  • Communicates effectively with written, oral, non-verbal and visual ways and demonstrates presentation skills, works effectively as a team and independently.
  • Recognize and understand different cultures and interact with guests from different cultures.

Key Competencies

The student possesses the following key competences at an advanced level.

  • Competence in applying the methods relevant to the current issues of their own field
  • Competence in reading and writing
  • Digital competence
  • Personal and social competence, and competence in learning to learn
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and competence in expression

Further Info

(1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester they are registered in. This letter grade is determined by the instructor who teaches the course.

(2) The instructor is free to apply the method he/she will use in grading and may give a letter grade by adopting the method he/she deems appropriate, including the relative method.

(3) The method of calculating the letter grade by the instructor, the contribution of the students' attendance to the midterm and final exams or to the semester letter grade, the midterm exams, homework, practice and similar studies they are responsible for and their contribution to the semester letter grade, if any, the conditions for participating in the final exam and other issues affecting the letter grade are determined by the instructor and explained in the course syllabus given to the students at the beginning of the semester.

(4) The courses for which exemption exams will be given, the necessary conditions for exemption and the application principles are determined by the Senate.

(5) When deemed necessary, the conversion tables determined by the Council of Higher Education are used in converting the success grades obtained according to the four-point or one-point system to each other.

(6) Letter grades and their equivalents are given below:

Semester Course Grade Coefficient Point

AA 4.00 90-100

BA 3.50 85-89

BB 3.00 80-84

CB 2.50 75-79

CC 2.00 70-74

DC 1.50 65-69

DD 1.00 60-64

FD 0.50 50-59

FF 0.00 <50

a) I: Incomplete.

b) S: Successful.

c) U: Unsuccessful.

ç) W: Withdrawn.

d) NI: Out of program.

e) NA: Failure due to absenteeism


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

· YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and other activities at higher education institutions.

· “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are prepared and published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. Reports prepared on these documents, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are publicized by YÖK.

· The “Report on Foundation Higher Education Institutions” which includes academic, administrative and financial data regarding foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are publicized by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles on Quality Assurance regarding the Diploma Programs in Higher Education”:

 1. Creation and Authorization of Education Programs:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to initiate undergraduate degree departments and programs at higher education institutions.

1.2. The curricula of undergraduate degree programs at higher education institutions, as well as the learning outcomes to be expected in relation to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

1.3. The curricula of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK, upon their acceptance by the relevant Council of Deans.

 2. Measurement and Evaluation: The  measurement and evaluation processes on the learning outcomes to be expected for each undergraduate degree program in relation to students are undertaken in accordance with the regulations on education and examination prepared by higher education institutions in accordance with the relevant basic principles determined by YÖK.

3. Documentation: Upon successful completion of their course credits, as well as other obligations determined by higher education institutions, students enrolled in undergraduate degree programs receive a bachelor’s degree.

4. Self-Evaluation - External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions upload their “Institution Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (THEQC) at the beginning of each year. The “Institutional Feedback Report” by THEQC regarding the external evaluation of higher education institutions is then publicized. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by THEQC also show that the quality assurance is ensured for the qualifications of these programs. THEQC undertakes regular reviews on the qualifications determined in accordance with their legislation.

TURAK is the only accreditation institution authorized for the field of Tourism by the Higher Education Council and the Higher Education Quality Board. (TURAK)

Accreditation Start/ End Date: 01.01.2024-31.12.2029


Access Requirements

Within the framework of the regulations determined by the Higher Education Council (YÖK), students are admitted into this program via the Higher Education Transition Examination (YGS) and the Undergraduate Degree Placement Examination (LYS) organized by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Once students finalize their preferred programs lists, they are placed into the relevant programs by the Student Selection and Placement Center based on their exam scores.  


Conditions for Success
Achieving a minimum of 240 ECTS in course credit values and fulfilling other obligations, if any, determined by the relevant higher education institution.

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work in other sectors of tourist enterprises. 

Upon successful completion of the program, the student can apply for master's and doctoral degrees in the field of Tourism Management science or in other disciplines that accept students from this field (tourism management).


Legal Basis

1. Higher Education Law no. 2547

    1.1. Regulations on the Principles of Transfers between Associate Degree and Undergraduate Degree Programs; Double Major, Minor Programs and Inter-Institutional Credit Transfer for Higher Education Institutions

    1.2. Regulations on Continuation with Undergraduate Degree Programs for Graduates of Vocational Schools and Open-Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law no. 2547 (Additional Article-35)

    2.1. Regulations on Quality Assurance in Higher Education and the Higher Education Quality Council 


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address