Yeterlilik Kodu

TR0030025840

Yeterlilik Adı
Turizm Rehberliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumErciyes Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYenidoğan Mahallesi, Turhan Baytop Sokak No:1, 38280 Talas/Kayseri
Sorumlu Kurum URLhttps://www.erciyes.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Seyahat, turizm ve boş zaman
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Programın amacı bilimsel ve kaliteli bir eğitim öğretim sağlamak suretiyle turizm sektörü için nitelikli turist rehberleri, iş görenler, orta ve üst kademe yönetici adayları yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen, Türkiye’yi tarihi, kültürü ve coğrafyasıyla en iyi şekilde tanıyan, iyi insan ilişkileri kurabilen, analitik düşünebilen, sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş, hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip, liderlik ve temsil yeteneği olan nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün veya zorunlu hallerde (pandemi, deprem vb.) uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi Staj Yönergesinde belirtilen turizm işletmelerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
  • İngilizcede Avrupa Dil Portföyü C2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
  • İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
  • Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
  • Grup yönetimi ilkelerini bilir ve uygular.
  • Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
  • Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
  • İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
  • Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini bilir ve ziyaretçi memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
  • Bir seyahat işletmesini etkin bir şekilde yönetebilmek için güncel yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
  • Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
  • Dünya ve Türkiye coğrafyası hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
  • Bir turu planlar, uygular ve denetler.
  • İlkyardım konusunda temel bilgiye sahip olur ve uygular.
  • Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
  • Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
  • Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
  • Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
  • Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar.
  • Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
  • Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
  • Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgiye sahip olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser.
  • Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Mezunlar, turizm rehberliği alanında gerekli olan akademik bilgi ve uygulamalara hâkim olurlar.
  • Sosyal ve kültürel yönden kendini geliştirme, bilimsel metotlarla iş görme ve sorun çözme becerisine sahip olurlar.
  • Bu bilgi ve becerilerini evrensel düzeydeki ilke ve uygulamalarla harmanlayıp içinde yaşadıkları topluma fayda sağlayacak şekilde kullanabilirler.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Bu bağlamda, Fakültenin Eğitim-Öğretim Yönergesine göre, Turizm Rehberliği Lisans Programında bağıl not sistemi uygulanır. Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin arasınav ve dönem sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır.

a) Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların toplamının yapılmış olan arasınav sayısına bölünmesi ile belirlenir. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı tam sayıya yükseltilir.

b) Ham başarı puanı, dönem veya yılsonu sınav puanının %60’ına, ara sınavlar puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır.

c) Ham başarı notları, esasları Senato tarafından belirlenen yöntemlerden biri olan “Mutlak Not Sistemi” kullanılarak belirlenir. Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavı notu 100 tam puan üzerinden 50’nin altında olan öğrenciler, ham başarı puanına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. Bu durumda ham başarı puanı 50 ve üzerinde ise öğrenci başarılı sayılır ve tabloda ham başarı puanı karşılığı olan harf notu verilir, ham başarı puanı 50’nin altında ise öğrenci başarısız sayılır ve tabloda ham başarı puanı karşılığı olan harf notu verilir.

Başarı Notu Katsayı Başarı Puanı Başarı

Derecesi AA 4.00 90-100 Mükemmel

BA 3.50 80-89 Pekiyi

BB 3.00 70-79 İyi

CB 2.50 60-69 Orta

CC 2.00 50-59 Yeterli

DC 1.50 45-49 Kalır

DD 1.00 40-44 Kalır

FD 0.50 21-39 Kalır

FF 0.00 0-20 Kalı

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2024/31.12.2025

Giriş Şartı

Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonuçlarına göre kabul edilirler. Fakülteye kabul için TYT ve YDT’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler;

1 - Lise ve dengi okul diploması,

2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.

Başarma Şartları Mezuniyet derecesi; derslerin kredi değerleri ile bu derslerin başarı notlarının karşılığı olan katsayılarla çarpımlarının cebirsel toplamının toplam krediye bölünmesiyle belirlenir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için kayıtlı olduğu Turizm Rehberliği programının bütün derslerini başarması (asgari 240 AKTS) ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir. Ayrıca, öğrencilerin staj yönergesi çerçevesinde en az 45 işgünü staj (işyeri eğitimi) yapması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Gerekli koşulları sağlayarak mezun olan öğrencilerin istihdam edilebildikleri yerler şu şekilde sıralanabilir:

• YDS’den (Yabancı Dil Sınavı) en az 75 puan almış, 45 günlük (ülkesel) veya 8 günlük (bölgesel) yurtiçi uygulama gezisini tamamlamış ve bölümden mezun olmuş olanlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na başvuruda bulunmaları sonucunda Profesyonel Turist Rehberliği Kimlik Kartı alarak ülke genelinde Türkçe veya kimliğinde yazılı dilde/dillerde Turizm Rehberliği yapabileceklerdir.

• Öğrenciler, bölümde eğitim gördükleri sürece turizm rehberliği eğitimine ek olarak almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat, konaklama ve yat marina işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebileceklerdir. Almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat ve konaklama işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebileceklerdir.

• Bölüm mezunlarından, Kamu Personeli Seçme Sınavından (KPSS) yeterli puanı alanlar, diğer kamu kurumlarında da memur olarak istihdam edilebileceklerdir.

• Akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar gerekli koşulları sağlamaları halinde (ÖSYM tarafından gerçekleştirilen ALESAkademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı ile YDS sınavından gerekli puanları almaları ve istenmesi durumunda sektör deneyimine sahip olmaları) herhangi bir üniversitenin alanlarıyla ilgili bir programında öğretim elemanı olarak çalışabileceklerdir.

• Pedagojik formasyonun tamamlanması koşulu ile mezun öğrencilerin öğretmenlik yapma fırsatı da bulunmaktadır.

• Bölüm mezunları aynı zamanda Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Enformasyon Bürolarında, Müze ve Ören yerlerinde de istihdam olanağına sahip olacaklardır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030025840


Yeterlilik Adı
Turizm Rehberliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Erciyes Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yenidoğan Mahallesi, Turhan Baytop Sokak No:1, 38280 Talas/Kayseri

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Programın amacı bilimsel ve kaliteli bir eğitim öğretim sağlamak suretiyle turizm sektörü için nitelikli turist rehberleri, iş görenler, orta ve üst kademe yönetici adayları yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen, Türkiye’yi tarihi, kültürü ve coğrafyasıyla en iyi şekilde tanıyan, iyi insan ilişkileri kurabilen, analitik düşünebilen, sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş, hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip, liderlik ve temsil yeteneği olan nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün veya zorunlu hallerde (pandemi, deprem vb.) uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, Erciyes Üniversitesi Turizm Fakültesi Staj Yönergesinde belirtilen turizm işletmelerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
  • İngilizcede Avrupa Dil Portföyü C2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
  • İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
  • Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
  • Grup yönetimi ilkelerini bilir ve uygular.
  • Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
  • Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
  • İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
  • Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini bilir ve ziyaretçi memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
  • Bir seyahat işletmesini etkin bir şekilde yönetebilmek için güncel yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
  • Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
  • Dünya ve Türkiye coğrafyası hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
  • Bir turu planlar, uygular ve denetler.
  • İlkyardım konusunda temel bilgiye sahip olur ve uygular.
  • Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
  • Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
  • Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
  • Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
  • Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar.
  • Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
  • Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
  • Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgiye sahip olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser.
  • Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Mezunlar, turizm rehberliği alanında gerekli olan akademik bilgi ve uygulamalara hâkim olurlar.
  • Sosyal ve kültürel yönden kendini geliştirme, bilimsel metotlarla iş görme ve sorun çözme becerisine sahip olurlar.
  • Bu bilgi ve becerilerini evrensel düzeydeki ilke ve uygulamalarla harmanlayıp içinde yaşadıkları topluma fayda sağlayacak şekilde kullanabilirler.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Bu bağlamda, Fakültenin Eğitim-Öğretim Yönergesine göre, Turizm Rehberliği Lisans Programında bağıl not sistemi uygulanır. Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin arasınav ve dönem sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır.

a) Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların toplamının yapılmış olan arasınav sayısına bölünmesi ile belirlenir. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı tam sayıya yükseltilir.

b) Ham başarı puanı, dönem veya yılsonu sınav puanının %60’ına, ara sınavlar puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır.

c) Ham başarı notları, esasları Senato tarafından belirlenen yöntemlerden biri olan “Mutlak Not Sistemi” kullanılarak belirlenir. Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda verilmiştir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavı notu 100 tam puan üzerinden 50’nin altında olan öğrenciler, ham başarı puanına bakılmaksızın başarısız sayılırlar. Bu durumda ham başarı puanı 50 ve üzerinde ise öğrenci başarılı sayılır ve tabloda ham başarı puanı karşılığı olan harf notu verilir, ham başarı puanı 50’nin altında ise öğrenci başarısız sayılır ve tabloda ham başarı puanı karşılığı olan harf notu verilir.

Başarı Notu Katsayı Başarı Puanı Başarı

Derecesi AA 4.00 90-100 Mükemmel

BA 3.50 80-89 Pekiyi

BB 3.00 70-79 İyi

CB 2.50 60-69 Orta

CC 2.00 50-59 Yeterli

DC 1.50 45-49 Kalır

DD 1.00 40-44 Kalır

FD 0.50 21-39 Kalır

FF 0.00 0-20 Kalı


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2024/31.12.2025


Giriş Şartı

Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonuçlarına göre kabul edilirler. Fakülteye kabul için TYT ve YDT’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler;

1 - Lise ve dengi okul diploması,

2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.


Başarma Şartları
Mezuniyet derecesi; derslerin kredi değerleri ile bu derslerin başarı notlarının karşılığı olan katsayılarla çarpımlarının cebirsel toplamının toplam krediye bölünmesiyle belirlenir. Bir öğrencinin mezun olabilmesi için kayıtlı olduğu Turizm Rehberliği programının bütün derslerini başarması (asgari 240 AKTS) ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir. Ayrıca, öğrencilerin staj yönergesi çerçevesinde en az 45 işgünü staj (işyeri eğitimi) yapması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Gerekli koşulları sağlayarak mezun olan öğrencilerin istihdam edilebildikleri yerler şu şekilde sıralanabilir:

• YDS’den (Yabancı Dil Sınavı) en az 75 puan almış, 45 günlük (ülkesel) veya 8 günlük (bölgesel) yurtiçi uygulama gezisini tamamlamış ve bölümden mezun olmuş olanlar, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na başvuruda bulunmaları sonucunda Profesyonel Turist Rehberliği Kimlik Kartı alarak ülke genelinde Türkçe veya kimliğinde yazılı dilde/dillerde Turizm Rehberliği yapabileceklerdir.

• Öğrenciler, bölümde eğitim gördükleri sürece turizm rehberliği eğitimine ek olarak almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat, konaklama ve yat marina işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebileceklerdir. Almış oldukları turizm işletmeciliği eğitimi ile seyahat ve konaklama işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici pozisyonunda istihdam edilebileceklerdir.

• Bölüm mezunlarından, Kamu Personeli Seçme Sınavından (KPSS) yeterli puanı alanlar, diğer kamu kurumlarında da memur olarak istihdam edilebileceklerdir.

• Akademik kariyer yapmak isteyen mezunlar gerekli koşulları sağlamaları halinde (ÖSYM tarafından gerçekleştirilen ALESAkademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı ile YDS sınavından gerekli puanları almaları ve istenmesi durumunda sektör deneyimine sahip olmaları) herhangi bir üniversitenin alanlarıyla ilgili bir programında öğretim elemanı olarak çalışabileceklerdir.

• Pedagojik formasyonun tamamlanması koşulu ile mezun öğrencilerin öğretmenlik yapma fırsatı da bulunmaktadır.

• Bölüm mezunları aynı zamanda Kültür ve Turizm Bakanlığı, İl Kültür ve Turizm Müdürlükleri ve Enformasyon Bürolarında, Müze ve Ören yerlerinde de istihdam olanağına sahip olacaklardır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030025840

Qualification Title
Tourism Guidance Undergraduate Diploma
Awarding BodyErciyes University
Awarding Body ContactYenidoğan Neighborhood, Turhan Baytop Street No:1, 38280 Talas/Kayseri
Awarding Body Urlhttps://www.erciyes.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTravel, tourism and leisure
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The aim of the program is to train qualified tourist guides, employees, and prospective middle and senior-level managers for the tourism sector by providing a scientific and high-quality education. In line with this goal, the program seeks to develop professionals who are proficient in English and have an intermediate command of a second foreign language, possess an in-depth knowledge of Turkey's history, culture, and geography, and are capable of building strong interpersonal relationships. These individuals are expected to have analytical thinking skills, problem-solving abilities, management and organizational expertise, and a well-developed sense of tolerance, courtesy, respect, and honesty. The program also aims to cultivate leadership and representation skills in future tourist guides and managerial candidates.
Learning Environments
  • Education and instruction are conducted in-person, or in cases of necessity (such as pandemics, earthquakes, etc.), in the form of remote learning. Additionally, practical training is provided through internships or workplace training at tourism enterprises specified in the Erciyes University Faculty of Tourism Internship Directive.
Description
  • Acquires knowledge about the structure, functioning, and significance of the tourism sector in national development.
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking, and writing skills in English at the C2 level of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
  • Exhibits reading, comprehension, speaking, and writing abilities in a second foreign language at a minimum B2 level according to the CEFR.
  • Communicates effectively in written, oral, and non-verbal forms, and demonstrates presentation skills.
  • Understands and applies the principles of group management.
  • Recognizes societal and professional ethical values, evaluates them critically, and develops appropriate behaviors.
  • Utilizes both basic and field-specific information and communication technologies and software at an advanced level.
  • Possesses knowledge of fundamental concepts, theories, principles, and facts in the fields of business, economics, and social psychology.
  • Understands the service delivery processes related to the profession of tourist guiding and ensures visitor satisfaction.
  • Knows and applies current management theories and practices for effectively managing a travel business.
  • Has detailed knowledge about the culture, history, religion, and arts of civilizations that have lived in Turkey, and analyzes and interprets this knowledge.
  • Possesses comprehensive knowledge of the geography of both Turkey and the world.
  • Plans, implements, and supervises a tour.
  • Has basic knowledge of first aid and applies it.
  • Knows and applies the legal regulations and professional standards related to the field of tourism and tourist guiding.
  • Identifies, analyzes, synthesizes, interprets, and evaluates information and data in a professional context.
  • Works effectively both independently and in collaboration with others.
  • Engages in continuous personal and professional development, assumes responsibility for self-directed learning, and demonstrates it.
  • Recognizes, understands, and communicates with different cultures.
  • Pays attention to personal care, hygiene, attire, and appearance in line with the requirements of tourist guiding.
  • Recognizes, uses, and maintains the physical environment, tools, equipment, and technologies related to the service area.
  • Has knowledge of Atatürk’s principles and reforms and adopts the core values of the Republic.
  • Develops individual skills related to artistic and sporting activities.
Key Competencies

Graduates acquire comprehensive academic knowledge and practical skills necessary in the field of tourism guidance. They develop abilities for personal growth in social and cultural aspects, as well as skills in problem-solving and working with scientific methods. By blending this knowledge and expertise with universal principles and practices, they are able to apply them in ways that benefit the society in which they live.

Further Info
  1. Assessment and evaluation methods, including the types of exams and their contribution to the final grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
  2. Various methods such as assignments, projects, practical work, midterm exams, and final exams are used for assessment and evaluation.
  3. Letter and/or numeric grading systems are employed to evaluate student performance.

In this context, according to the Faculty’s Education and Instruction Directive, the relative grading system is used in the Tourism Guidance Undergraduate Program. Exams are graded on a 100-point scale. Midterm and final exam results are expressed in numerical points. For exams the student does not attend, the score is recorded as zero.

a) The average midterm score is calculated by dividing the total points earned in the midterms by the number of midterms taken. Any decimal values are rounded up to the nearest whole number.

b) The raw success score is calculated by adding 60% of the final or year-end exam score to 40% of the average midterm score. Decimal values are retained in this calculation, but the final raw success score is rounded up to the nearest whole number.

c) Raw success scores are determined using the "Absolute Grading System," which is one of the methods established by the Senate. The performance levels and coefficients corresponding to success grades are provided in the table below.

Students who score below 50 out of 100 on their final or resit exam are considered unsuccessful, regardless of their raw success score. If the raw success score is 50 or above, the student is considered successful, and the letter grade corresponding to the raw success score in the table is assigned. If the raw success score is below 50, the student is considered unsuccessful, and the corresponding letter grade is assigned.

Success Grade

Coefficient

Success Score

Performance Level

AA

4.00

90-100

Excellent

BA

3.50

80-89

Very Good

BB

3.00

70-79

Good

CB

2.50

60-69

Average

CC

2.00

50-59

Sufficient

DC

1.50

45-49

Fail

DD

1.00

40-44

Fail

FD

0.50

21-39

Fail

FF

0.00

0-20

Fail

Quality Assurance

In order to ensure the quality of higher education programs:

  • YÖK (Council of Higher Education) is responsible for the planning, regulation, management, and supervision of the education, instruction, and other activities carried out in higher education institutions.
  • Each year, “University Monitoring and Evaluation Reports” are published, which are prepared based on the criteria set by YÖK for higher education institutions. These reports contain quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public by YÖK.
  • YÖK also publishes an annual report titled “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing both quantitative and qualitative evaluations, are shared with the public.

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

  1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK establishes the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes that each program aims to impart to students are determined by the senates of higher education institutions, in line with the basic principles established by YÖK. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK and accepted by the relevant Deans' Council.
  2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are determined according to the regulations on education, instruction, and exams established by higher education institutions, in line with the fundamental principles set by YÖK.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the required course credits and other obligations set by higher education institutions.
  4. Self-Evaluation and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions submit “Institutional Self-Evaluation Reports” from the previous year to the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year through the Information System. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” on external evaluations of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the quality assurance of program qualifications has been ensured. Regular review activities regarding the qualifications determined by YÖKAK regulations are also conducted.
Access Requirements

Admission and enrollment to the faculty are regulated in accordance with the Higher Education Law and its related regulations. Students are admitted to the faculty based on the results of the Higher Education Institutions Exam (YKS), which is conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), specifically through the Basic Proficiency Test (TYT) and the Foreign Language Test (YDT). Candidates who have achieved the required scores on the TYT and YDT are registered at the University Rectorate on the dates determined by the Council of Higher Education (YÖK). The documents required for enrollment are as follows:

  1. High school or equivalent diploma,
  2. Placement result document issued by ÖSYM.
Conditions for Success The graduation grade is determined by dividing the algebraic sum of the products of each course's credit value and the corresponding grade coefficient by the total number of credits. To graduate, a student must successfully complete all the courses in the Tourism Guidance program (a minimum of 240 ECTS credits) and have a cumulative GPA of at least 2.00 out of 4.00. Additionally, students are required to complete a minimum of 45 working days of internship (workplace training) in accordance with the internship directive.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who meet the necessary conditions can find employment in the following areas:

  • Graduates who score at least 75 on the Foreign Language Exam (YDS), complete the 45-day (national) or 8-day (regional) domestic practice tour, and graduate from the program can apply to the Ministry of Culture and Tourism to obtain a Professional Tourist Guide Identification Card. This allows them to work as a tourist guide nationwide in Turkish or the language(s) specified on their ID.
  • During their education, students also receive tourism management training, in addition to tourist guiding education. With this training, they can be employed in mid- or senior-level managerial positions in tourism businesses, particularly in travel agencies, accommodation, and marina operations.
  • Graduates who achieve a sufficient score on the Public Personnel Selection Exam (KPSS) can be employed as public servants in various government institutions.
  • Those who wish to pursue an academic career may work as instructors in programs related to their field at any university, provided they meet the necessary requirements (such as obtaining the required scores on the Academic Personnel and Graduate Education Entrance Exam (ALES) and the YDS, and, if needed, having sectoral experience).
  • Graduates also have the opportunity to become teachers, provided they complete pedagogical formation.
  • Graduates can also be employed in positions at the Ministry of Culture and Tourism, Provincial Directorates of Culture and Tourism, Information Offices, as well as in museums and archaeological sites.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-institutional Credit Transfer.

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education.

2.  Higher Education Law No. 2547 (Supplementary Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council.

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030025840


Qualification Title
Tourism Guidance Undergraduate Diploma

Awarding Body
Erciyes University

Awarding Body Contact
Yenidoğan Neighborhood, Turhan Baytop Street No:1, 38280 Talas/Kayseri

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The aim of the program is to train qualified tourist guides, employees, and prospective middle and senior-level managers for the tourism sector by providing a scientific and high-quality education. In line with this goal, the program seeks to develop professionals who are proficient in English and have an intermediate command of a second foreign language, possess an in-depth knowledge of Turkey's history, culture, and geography, and are capable of building strong interpersonal relationships. These individuals are expected to have analytical thinking skills, problem-solving abilities, management and organizational expertise, and a well-developed sense of tolerance, courtesy, respect, and honesty. The program also aims to cultivate leadership and representation skills in future tourist guides and managerial candidates.

Learning Environments
  • Education and instruction are conducted in-person, or in cases of necessity (such as pandemics, earthquakes, etc.), in the form of remote learning. Additionally, practical training is provided through internships or workplace training at tourism enterprises specified in the Erciyes University Faculty of Tourism Internship Directive.

Description
  • Acquires knowledge about the structure, functioning, and significance of the tourism sector in national development.
  • Demonstrates reading, comprehension, speaking, and writing skills in English at the C2 level of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
  • Exhibits reading, comprehension, speaking, and writing abilities in a second foreign language at a minimum B2 level according to the CEFR.
  • Communicates effectively in written, oral, and non-verbal forms, and demonstrates presentation skills.
  • Understands and applies the principles of group management.
  • Recognizes societal and professional ethical values, evaluates them critically, and develops appropriate behaviors.
  • Utilizes both basic and field-specific information and communication technologies and software at an advanced level.
  • Possesses knowledge of fundamental concepts, theories, principles, and facts in the fields of business, economics, and social psychology.
  • Understands the service delivery processes related to the profession of tourist guiding and ensures visitor satisfaction.
  • Knows and applies current management theories and practices for effectively managing a travel business.
  • Has detailed knowledge about the culture, history, religion, and arts of civilizations that have lived in Turkey, and analyzes and interprets this knowledge.
  • Possesses comprehensive knowledge of the geography of both Turkey and the world.
  • Plans, implements, and supervises a tour.
  • Has basic knowledge of first aid and applies it.
  • Knows and applies the legal regulations and professional standards related to the field of tourism and tourist guiding.
  • Identifies, analyzes, synthesizes, interprets, and evaluates information and data in a professional context.
  • Works effectively both independently and in collaboration with others.
  • Engages in continuous personal and professional development, assumes responsibility for self-directed learning, and demonstrates it.
  • Recognizes, understands, and communicates with different cultures.
  • Pays attention to personal care, hygiene, attire, and appearance in line with the requirements of tourist guiding.
  • Recognizes, uses, and maintains the physical environment, tools, equipment, and technologies related to the service area.
  • Has knowledge of Atatürk’s principles and reforms and adopts the core values of the Republic.
  • Develops individual skills related to artistic and sporting activities.

Key Competencies

Graduates acquire comprehensive academic knowledge and practical skills necessary in the field of tourism guidance. They develop abilities for personal growth in social and cultural aspects, as well as skills in problem-solving and working with scientific methods. By blending this knowledge and expertise with universal principles and practices, they are able to apply them in ways that benefit the society in which they live.


Further Info
  1. Assessment and evaluation methods, including the types of exams and their contribution to the final grade, are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the fundamental principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
  2. Various methods such as assignments, projects, practical work, midterm exams, and final exams are used for assessment and evaluation.
  3. Letter and/or numeric grading systems are employed to evaluate student performance.

In this context, according to the Faculty’s Education and Instruction Directive, the relative grading system is used in the Tourism Guidance Undergraduate Program. Exams are graded on a 100-point scale. Midterm and final exam results are expressed in numerical points. For exams the student does not attend, the score is recorded as zero.

a) The average midterm score is calculated by dividing the total points earned in the midterms by the number of midterms taken. Any decimal values are rounded up to the nearest whole number.

b) The raw success score is calculated by adding 60% of the final or year-end exam score to 40% of the average midterm score. Decimal values are retained in this calculation, but the final raw success score is rounded up to the nearest whole number.

c) Raw success scores are determined using the "Absolute Grading System," which is one of the methods established by the Senate. The performance levels and coefficients corresponding to success grades are provided in the table below.

Students who score below 50 out of 100 on their final or resit exam are considered unsuccessful, regardless of their raw success score. If the raw success score is 50 or above, the student is considered successful, and the letter grade corresponding to the raw success score in the table is assigned. If the raw success score is below 50, the student is considered unsuccessful, and the corresponding letter grade is assigned.

Success Grade

Coefficient

Success Score

Performance Level

AA

4.00

90-100

Excellent

BA

3.50

80-89

Very Good

BB

3.00

70-79

Good

CB

2.50

60-69

Average

CC

2.00

50-59

Sufficient

DC

1.50

45-49

Fail

DD

1.00

40-44

Fail

FD

0.50

21-39

Fail

FF

0.00

0-20

Fail


Quality Assurance

In order to ensure the quality of higher education programs:

  • YÖK (Council of Higher Education) is responsible for the planning, regulation, management, and supervision of the education, instruction, and other activities carried out in higher education institutions.
  • Each year, “University Monitoring and Evaluation Reports” are published, which are prepared based on the criteria set by YÖK for higher education institutions. These reports contain quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public by YÖK.
  • YÖK also publishes an annual report titled “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions. These reports, containing both quantitative and qualitative evaluations, are shared with the public.

The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

  1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK establishes the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curricula of undergraduate programs and the learning outcomes that each program aims to impart to students are determined by the senates of higher education institutions, in line with the basic principles established by YÖK. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK and accepted by the relevant Deans' Council.
  2. Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each undergraduate program are determined according to the regulations on education, instruction, and exams established by higher education institutions, in line with the fundamental principles set by YÖK.
  3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successfully completing the required course credits and other obligations set by higher education institutions.
  4. Self-Evaluation and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions submit “Institutional Self-Evaluation Reports” from the previous year to the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year through the Information System. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” on external evaluations of higher education institutions with the public. Furthermore, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the quality assurance of program qualifications has been ensured. Regular review activities regarding the qualifications determined by YÖKAK regulations are also conducted.

Access Requirements

Admission and enrollment to the faculty are regulated in accordance with the Higher Education Law and its related regulations. Students are admitted to the faculty based on the results of the Higher Education Institutions Exam (YKS), which is conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM), specifically through the Basic Proficiency Test (TYT) and the Foreign Language Test (YDT). Candidates who have achieved the required scores on the TYT and YDT are registered at the University Rectorate on the dates determined by the Council of Higher Education (YÖK). The documents required for enrollment are as follows:

  1. High school or equivalent diploma,
  2. Placement result document issued by ÖSYM.

Conditions for Success
The graduation grade is determined by dividing the algebraic sum of the products of each course's credit value and the corresponding grade coefficient by the total number of credits. To graduate, a student must successfully complete all the courses in the Tourism Guidance program (a minimum of 240 ECTS credits) and have a cumulative GPA of at least 2.00 out of 4.00. Additionally, students are required to complete a minimum of 45 working days of internship (workplace training) in accordance with the internship directive.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who meet the necessary conditions can find employment in the following areas:

  • Graduates who score at least 75 on the Foreign Language Exam (YDS), complete the 45-day (national) or 8-day (regional) domestic practice tour, and graduate from the program can apply to the Ministry of Culture and Tourism to obtain a Professional Tourist Guide Identification Card. This allows them to work as a tourist guide nationwide in Turkish or the language(s) specified on their ID.
  • During their education, students also receive tourism management training, in addition to tourist guiding education. With this training, they can be employed in mid- or senior-level managerial positions in tourism businesses, particularly in travel agencies, accommodation, and marina operations.
  • Graduates who achieve a sufficient score on the Public Personnel Selection Exam (KPSS) can be employed as public servants in various government institutions.
  • Those who wish to pursue an academic career may work as instructors in programs related to their field at any university, provided they meet the necessary requirements (such as obtaining the required scores on the Academic Personnel and Graduate Education Entrance Exam (ALES) and the YDS, and, if needed, having sectoral experience).
  • Graduates also have the opportunity to become teachers, provided they complete pedagogical formation.
  • Graduates can also be employed in positions at the Ministry of Culture and Tourism, Provincial Directorates of Culture and Tourism, Information Offices, as well as in museums and archaeological sites.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-institutional Credit Transfer.

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education.

2.  Higher Education Law No. 2547 (Supplementary Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council.


Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode