Yeterlilik Kodu

TR0030004869

Yeterlilik Adı
Turizm ve Otel İşletmeciliği Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKırklareli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKayalı Kampüsü Merkez / KIRKLARELİ
Sorumlu Kurum URLhttp://www.klu.edu.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm ve Otelcilik sektörü hakkında genel bilgi sahibi olmak ve alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve İlkerler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmak.
  • Konaklama işletmeleri, yiyecek-içecek işletmeleri ve diğer turizm işletmeleri hakkında bilgi sahibi olmakAlanındaki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olmakTurizm ve Otelcilik hizmetlerinde yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Yabancı turistlerle anlaşabilecek düzeyde İngilizceyi anlamak ve konuşabilmek.
  • Turizm sektöründe kullanılan uluslararası terimleri ve deyimleri kavradığını göstermek
  • Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir.
  • Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte otel işletmeciliği alanındaki yazılım ve donanımı kullanabilmek.
  • Yazışmaları yapabilecek, temel tabloları hazırlayabilecek ve mesleki sunumları gerçekleştirebilecek düzeyde Ofis programlarını kullanabilme becerisine sahip olmak.
  • Bununla birlikte Ağırlama hizmetleri yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Ön büro, kat hizmetleri ve yiyecek içecek bölümleri otomasyon sistemlerini bilmek ve bu konudaki yazılımlardan en az birini kullanabilme yetisine sahip olmakAtatürk İlke ve İnkılaplarını bilen, Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, öncelik kullanabilmekGenel beslenme ilkeleri ile ilgili bilgiye sahip olmak.
  • Gıda teknolojisi ile ilgili bilgiye sahip olmak ve gıdaların saklanması ve korunmasını yöntemlerini bilmek.
  • Konaklama işletmeleri ve toplu beslenme yerlerinde hijyen ve sanitasyon konusunda bilgi sahibi olmak ve hijyen kurallarını uygulamakYiyecek- içecek işletmeciliği hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Her tür yiyecek ve içecek servisi ile ilgili teknik bilgi ve beceriye sahip olarak uygulamak.
  • Ziyafet ve protokol organizasyonları hakkında bilgi ve donanımlı olmak.
  • Mutfak hizmetleri ve teknikleri ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Endüstriyel yemek üretimi konusunda teknik bilgi ve yemek üretimi becerisine sahip olmak.
  • Konaklama işletmelerinin tasarımı ve oda dizaynı konusunda bilgi sahibi olmak, odalar bölümü konusunda bilgi sahibi olmak ve yönetimini kavramak.
  • Ön büro departmanındaki tüm işlemleri bilmek ve bir otomasyon programı ile bunları uygulayabilmek.
  • Kat Hizmetleri ile ilgili bilgi beceriye sahip olup, otel ve odaların temizlik, hijyen ve düzeni konusunda uygulamalı bilgiye sahip olmak. Yukarıdaki faaliyetlerin sonucu ortaya çıkan hizmetlerin pazarlanması konusunda bilgi sahibi olmak
  • Turizm pazarlaması, seyahat acenteciliği ve tur operatörlüğü konusunda genel bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Kongre, fuar ve toplantı organizasyonu bilgisine sahip olmak.
  • Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler bilincinde olmak.
  • Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olmak
  • Konaklama işletmeleri faaliyetleri ile turizm sektörünün diğer alanları arasında entegrasyonu sağlayan bağlantıları kavrayacak bilgiye sahip olmak.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70i, uygulamaların ise en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir.
  • Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
  • Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, küçük sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 50 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir.
  • Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 30 puan alma zorunluluğu vardır.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
  • DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır.
  • Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir
  • Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Lise veya dengi okuldan mezun olmak, merkezi sistem ile yapılan üniversite yerleştirme sınavından YGS 5 Puan türünden 160 ve üstü puan almış olmak.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek120 AKTS ders (40 İş günü Staj dahil) karşılığında mezun olunmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrenciler otel, lokanta ve ikram hizmetleri sektörlerinde faaliyet gösteren işletmelerde orta kademe pozisyonlarda çalışabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030004869


Yeterlilik Adı
Turizm ve Otel İşletmeciliği Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kırklareli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kayalı Kampüsü Merkez / KIRKLARELİ

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Turizm ve Otelcilik sektörü hakkında genel bilgi sahibi olmak ve alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve İlkerler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmak.
  • Konaklama işletmeleri, yiyecek-içecek işletmeleri ve diğer turizm işletmeleri hakkında bilgi sahibi olmakAlanındaki yasal düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olmakTurizm ve Otelcilik hizmetlerinde yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Yabancı turistlerle anlaşabilecek düzeyde İngilizceyi anlamak ve konuşabilmek.
  • Turizm sektöründe kullanılan uluslararası terimleri ve deyimleri kavradığını göstermek
  • Alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir.
  • Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte otel işletmeciliği alanındaki yazılım ve donanımı kullanabilmek.
  • Yazışmaları yapabilecek, temel tabloları hazırlayabilecek ve mesleki sunumları gerçekleştirebilecek düzeyde Ofis programlarını kullanabilme becerisine sahip olmak.
  • Bununla birlikte Ağırlama hizmetleri yönetim sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Ön büro, kat hizmetleri ve yiyecek içecek bölümleri otomasyon sistemlerini bilmek ve bu konudaki yazılımlardan en az birini kullanabilme yetisine sahip olmakAtatürk İlke ve İnkılaplarını bilen, Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, öncelik kullanabilmekGenel beslenme ilkeleri ile ilgili bilgiye sahip olmak.
  • Gıda teknolojisi ile ilgili bilgiye sahip olmak ve gıdaların saklanması ve korunmasını yöntemlerini bilmek.
  • Konaklama işletmeleri ve toplu beslenme yerlerinde hijyen ve sanitasyon konusunda bilgi sahibi olmak ve hijyen kurallarını uygulamakYiyecek- içecek işletmeciliği hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Her tür yiyecek ve içecek servisi ile ilgili teknik bilgi ve beceriye sahip olarak uygulamak.
  • Ziyafet ve protokol organizasyonları hakkında bilgi ve donanımlı olmak.
  • Mutfak hizmetleri ve teknikleri ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Endüstriyel yemek üretimi konusunda teknik bilgi ve yemek üretimi becerisine sahip olmak.
  • Konaklama işletmelerinin tasarımı ve oda dizaynı konusunda bilgi sahibi olmak, odalar bölümü konusunda bilgi sahibi olmak ve yönetimini kavramak.
  • Ön büro departmanındaki tüm işlemleri bilmek ve bir otomasyon programı ile bunları uygulayabilmek.
  • Kat Hizmetleri ile ilgili bilgi beceriye sahip olup, otel ve odaların temizlik, hijyen ve düzeni konusunda uygulamalı bilgiye sahip olmak. Yukarıdaki faaliyetlerin sonucu ortaya çıkan hizmetlerin pazarlanması konusunda bilgi sahibi olmak
  • Turizm pazarlaması, seyahat acenteciliği ve tur operatörlüğü konusunda genel bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Kongre, fuar ve toplantı organizasyonu bilgisine sahip olmak.
  • Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerler bilincinde olmak.
  • Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olmak
  • Konaklama işletmeleri faaliyetleri ile turizm sektörünün diğer alanları arasında entegrasyonu sağlayan bağlantıları kavrayacak bilgiye sahip olmak.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70i, uygulamaların ise en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir.
  • Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
  • Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, küçük sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 50 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir.
  • Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 30 puan alma zorunluluğu vardır.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
  • DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır.
  • Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir
  • Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Lise veya dengi okuldan mezun olmak, merkezi sistem ile yapılan üniversite yerleştirme sınavından YGS 5 Puan türünden 160 ve üstü puan almış olmak.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek120 AKTS ders (40 İş günü Staj dahil) karşılığında mezun olunmaktadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezun olan öğrenciler otel, lokanta ve ikram hizmetleri sektörlerinde faaliyet gösteren işletmelerde orta kademe pozisyonlarda çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030004869

Qualification Title
Associate Diploma in Tourism and Hotel Management
Awarding BodyKırklareli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.klu.edu.tr/
Orientation-
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning EnvironmentsStudents should achieve a grade-point avarage of at least 2.0 over 4.0 in order to complete all of the courses existing in the program successfully (total 120 ECTS)Students can be graduated from the program by completing 120 ECTS (Including internship of 40 working days)
Description Has a basic knowledge of the theories, facts, concepts and principles of Tourism and Hotel Management. Has information about accommodation businesses, food and beverage businesses and other tourism businessesHas knowledge about legal regulations, professional standards and practices in the fieldHas a sufficient level of foreign language knowledge required for the services in the field of Tourism and Hotel Management. Understands and speaks English enough to communicate with foreign tourists. Recognizes and uses the international common terms and expressions used in Tourism sector. Has knowledge about service delivery processes and procedures in the field. Uses software and hardware required in hotel management. Uses Office programs at the level to be able to correspond, prepare basic tables and make professional presentations. Has knowledge about Hospitality services management systems. Knows the front office, housekeeping and food and beverage departments automation systems and uses at least one of the software on this subjectRecognizes Atatürk's Principles and Revolutions, has written and verbal communication competence in Turkish, conveys his knowledge and thoughts to others, has persuasive skill, critical thinking, produces alternative solutions and analyzes information, takes initiative, and has knowledge about general nutritional principles. Has knowledge about food technology and knows storage and preservation methods of food. Has information about hygiene and sanitation in accommodation businesses and public catering places and applies hygiene rulesHas knowledge about Food and Beverage business. Has technical knowledge and skills related to all kinds of food and beverage service and applies them in the sector. Has knowledge and is trained about protocol organizations and banquet. Has knowledge and skills about culinary services and techniques. Has technical knowledge in industrial food production and food production skills. Has knowledge about the design and room design of accommodation businesses, and knowledge about the department of rooms and understands their management. Knows all the operations in the front office department and applies them with an automation program. Has knowledge about Housekeeping and has applied knowledge about cleanliness, hygiene and order of hotel and rooms. Has knowledge about the marketing of the services resulting from the above activities Has general knowledge and skills in tourism marketing, travel agency and tour operator. Has knowledge of congress, fair and meeting organization. Is aware of social, scientific and professional ethical values. Has leadership qualities and competence to communicate with experts in other fields Has knowledge to comprehend the connections that provide integration between the activities of accommodation businesses and other areas of the tourism sector.
Key Competencies-
Further Info Students should participate at least in the 70 % of the course hours, and at least in the 80 % of the applied course hours in order to register for courses at the beginning of the semester and in order to participate in the final exam. Students are to be subjected to at least one mid-term exam and one final exam for each course. 50 % of the mid-term exam mark (the marks that come from the assignments, laboratory exams and quizes may contribute to the calculation of the mid-term exam mark) and 50 % of the final exam mark contribute to the overall grade. All of the exams will be graded out of 100 points. Students should at least get 30 points from the final exam. Students who get one of the letter grades of AA, BA, BB, CB and CC from a course will be accepted to pass that course. Students who get one of the letter grades of DC and DD from a course will be accepted to pass that course conditionally. In order for the students who get one of the letter grades of DC and DD from a course to be accepted successful, their grade point avarages should be at least 2.0 Students should achieve a grade-point avarage of at least 2.0 over 4.0 in order to complete all of the courses existing in the program successfully (total 120 ECTS)
Quality Assurance-
Access RequirementsStudents should be graduated from a high-school or an equivalent school and should get points of 160 and over 160 in YGS 5 that is a central placement exam
Conditions for SuccessStudents should achieve a grade-point avarage of at least 2.0 over 4.0 in order to complete all of the courses existing in the program successfully (total 120 ECTS)Students can be graduated from the program by completing 120 ECTS (Including internship of 40 working days)
Progression Paths (Relationship Type)The graduates can work at middle management levels in businesses that are in the sector of hospitality, restaurant and catering services.
Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030004869


Qualification Title
Associate Diploma in Tourism and Hotel Management

Awarding Body
Kırklareli University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
Students should achieve a grade-point avarage of at least 2.0 over 4.0 in order to complete all of the courses existing in the program successfully (total 120 ECTS)Students can be graduated from the program by completing 120 ECTS (Including internship of 40 working days)

Description
Has a basic knowledge of the theories, facts, concepts and principles of Tourism and Hotel Management. Has information about accommodation businesses, food and beverage businesses and other tourism businessesHas knowledge about legal regulations, professional standards and practices in the fieldHas a sufficient level of foreign language knowledge required for the services in the field of Tourism and Hotel Management. Understands and speaks English enough to communicate with foreign tourists. Recognizes and uses the international common terms and expressions used in Tourism sector. Has knowledge about service delivery processes and procedures in the field. Uses software and hardware required in hotel management. Uses Office programs at the level to be able to correspond, prepare basic tables and make professional presentations. Has knowledge about Hospitality services management systems. Knows the front office, housekeeping and food and beverage departments automation systems and uses at least one of the software on this subjectRecognizes Atatürk's Principles and Revolutions, has written and verbal communication competence in Turkish, conveys his knowledge and thoughts to others, has persuasive skill, critical thinking, produces alternative solutions and analyzes information, takes initiative, and has knowledge about general nutritional principles. Has knowledge about food technology and knows storage and preservation methods of food. Has information about hygiene and sanitation in accommodation businesses and public catering places and applies hygiene rulesHas knowledge about Food and Beverage business. Has technical knowledge and skills related to all kinds of food and beverage service and applies them in the sector. Has knowledge and is trained about protocol organizations and banquet. Has knowledge and skills about culinary services and techniques. Has technical knowledge in industrial food production and food production skills. Has knowledge about the design and room design of accommodation businesses, and knowledge about the department of rooms and understands their management. Knows all the operations in the front office department and applies them with an automation program. Has knowledge about Housekeeping and has applied knowledge about cleanliness, hygiene and order of hotel and rooms. Has knowledge about the marketing of the services resulting from the above activities Has general knowledge and skills in tourism marketing, travel agency and tour operator. Has knowledge of congress, fair and meeting organization. Is aware of social, scientific and professional ethical values. Has leadership qualities and competence to communicate with experts in other fields Has knowledge to comprehend the connections that provide integration between the activities of accommodation businesses and other areas of the tourism sector.

Key Competencies
-

Further Info
Students should participate at least in the 70 % of the course hours, and at least in the 80 % of the applied course hours in order to register for courses at the beginning of the semester and in order to participate in the final exam. Students are to be subjected to at least one mid-term exam and one final exam for each course. 50 % of the mid-term exam mark (the marks that come from the assignments, laboratory exams and quizes may contribute to the calculation of the mid-term exam mark) and 50 % of the final exam mark contribute to the overall grade. All of the exams will be graded out of 100 points. Students should at least get 30 points from the final exam. Students who get one of the letter grades of AA, BA, BB, CB and CC from a course will be accepted to pass that course. Students who get one of the letter grades of DC and DD from a course will be accepted to pass that course conditionally. In order for the students who get one of the letter grades of DC and DD from a course to be accepted successful, their grade point avarages should be at least 2.0 Students should achieve a grade-point avarage of at least 2.0 over 4.0 in order to complete all of the courses existing in the program successfully (total 120 ECTS)

Quality Assurance
-

Access Requirements
Students should be graduated from a high-school or an equivalent school and should get points of 160 and over 160 in YGS 5 that is a central placement exam

Conditions for Success
Students should achieve a grade-point avarage of at least 2.0 over 4.0 in order to complete all of the courses existing in the program successfully (total 120 ECTS)Students can be graduated from the program by completing 120 ECTS (Including internship of 40 working days)

Progression Paths (Relationship Type)
The graduates can work at middle management levels in businesses that are in the sector of hospitality, restaurant and catering services.

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address