Yeterlilik Kodu

TR0030045471

Yeterlilik Adı
Turizm ve Seyahat Hizmetleri (Ulubey MYO) Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumUşak Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK
Sorumlu Kurum URLhttps://www.usak.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Seyahat, turizm ve boş zaman
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 008:4221

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Turizm ve Seyahat Hizmetleri Önlisans Programının amacı;
- Turizm endüstrisinde, özellikle seyahat sektöründe ihtiyaç duyulan nitelikli ara eleman ihtiyacını gidermek,
- Seyahat acentalarında operasyon, rezervasyon ve biletleme departmanlarında çalışabilecek düzeyde kalifiye eleman yetiştirmek,
- Seyahat acentacılığı ve tur operatörlüğü, tur planlama ve yönetimi, turizmde ulaştırma ve profesyonel biletleme konularında gerekli bilgi, beceri ve donanıma sahip elemanlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, turizm sektöründe, seyahat acentalarında iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngilizce dilinde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • Turizm alanındaki başlıca kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  • Temel bilgisayar yazılımlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Sahip olduğu bilgiyi, temel beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır; misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar.
  • İş yoğunluğu, stres ve baskı altında çalışabilme yeteneğine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili temel gelişmeleri takip ederek sorunlara temel düzeyde çözüm önerileri geliştirir.
  • Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler, mesleki standartlar ve etik ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  • Ekip halinde ve bağımsız olarak çalışabilir.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirir; turizm sektörünün gerektirdiği kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme özen gösterir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) [1) yoksulluk, 2) açlık, 3) sağlıklı ve kaliteli yaşam, 4) nitelikli eğitim, 5) cinsiyet eşitliği, 6) temiz su ve sanitasyon, 7) erişilebilir temiz enerji, 8) insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, 9) sanayi, yenilikçilik ve altyapı, 10) eşitsizliklerin azaltımı, 11) sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, 12) sorumlu tüketim ve üretim, 13) iklim eylemi, 14) sudaki yaşam, 15) karasal yaşam, 16) barış, adalet ve güçlü kurumlar, 17) amaçlar için ortak çaba] en az biri hakkında farkındalığa sahiptir.
  • Alanıyla ilgili mesleki bilgi, uygulama ve beceriye sahiptir.
  • Turizmin gerektirdiği doğal, kültürel, tarihi, ekonomik ve sosyal çevre bilincine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili teknik, araç ve gereçleri kullanır; otomasyon sistemlerini kullanma becerisine sahiptir.
  • Turistlerin seyahat motivasyonları ve destinasyonları hakkında bilgi sahibidir.
  • Ülkeler ve kültürleri hakkında bilgi sahibidir.
  • Seyahat acentacılığı ve tur operatörlüğü hizmetleri konusunda bilgi sahibidir.
  • Seyahat ürünlerinin geliştirilmesi ve tutundurulması konusunda bilgi sahibidir.
Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim Becerisi: Temel İngilizce ve etkili sözlü/yazılı iletişim.
  • Mesleki Bilgi: Turizm kuramları, destinasyonlar, seyahat ürünleri hakkında bilgi.
  • Dijital Yeterlilik: Bilgisayar ve otomasyon sistemlerini kullanabilme.
  • Problem Çözme: Sorunlara temel çözüm üretme, stres altında çalışma.
  • Ekip ve Bireysel Çalışma: Takım çalışması ve bağımsız iş yapabilme.
  • Etik ve Sorumluluk: Mesleki etik, yasal düzenlemeler ve SKA farkındalığı.
  • Kişisel Gelişim: Sürekli öğrenme, hijyen ve kişisel bakım bilinci.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

AA 4.00 90-100 Mükemmel

BA 3.50 85-89 Çok iyi

BB 3.00 80-84 İyi

CB 2.50 75-79 Orta

CC 2.00 70-74 Geçer

DC 1.50 65-69 Şartlı Geçer

DD 1.00 60-64 Şartlı Geçer

FD 0.50 50-59 Başarısız

FF 0.00 0-49 Başarısız

Bir öğrenci, belirlenmiş ders programını başarıyla tamamlamakla yükümlüdür.

Öğrenciler 120 AKTS kredisini tamamlamalı ve en az 2.00 / 4.00 not ortalamasını sağlamalıdır. FF, DZ veya YZ notları başarısız olarak kabul edilmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 

Giriş Şartı
  • Lise mezuniyet belgesine (diplomasına) sahip olmalıdır.
  • Turizm ve Seyahat Hizmetleri Önlisans Programına, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nce (ÖSYM) yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile seçilmektedir.
Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencinin mezuniyet için asgari 120 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Ayrıca, programa kayıt yaptıran öğrenciler, 3+1 eğitim sistemi kapsamında 1 dönem boyunca iş yerinde uygulama eğitimi alacaklardır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mesleğin gerektirdiği yeterlilikleri kazanan bireyler turizm sektöründe;1618 Sayılı Yasa’da belirtilen Seyahat Acentelerinde (A-B ve C Grubu), Fuar –Kongre ve Organizasyon Firmalarında, Ulaştırma işletmelerinin ilgili departmanlarında (biletleme, yer hizmetleri vb.)gibi alanlarda çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030045471


Yeterlilik Adı
Turizm ve Seyahat Hizmetleri (Ulubey MYO) Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Uşak Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 008:4221


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 008:4221


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Turizm ve Seyahat Hizmetleri Önlisans Programının amacı;
- Turizm endüstrisinde, özellikle seyahat sektöründe ihtiyaç duyulan nitelikli ara eleman ihtiyacını gidermek,
- Seyahat acentalarında operasyon, rezervasyon ve biletleme departmanlarında çalışabilecek düzeyde kalifiye eleman yetiştirmek,
- Seyahat acentacılığı ve tur operatörlüğü, tur planlama ve yönetimi, turizmde ulaştırma ve profesyonel biletleme konularında gerekli bilgi, beceri ve donanıma sahip elemanlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, turizm sektöründe, seyahat acentalarında iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngilizce dilinde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • Turizm alanındaki başlıca kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  • Temel bilgisayar yazılımlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Sahip olduğu bilgiyi, temel beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır; misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar.
  • İş yoğunluğu, stres ve baskı altında çalışabilme yeteneğine sahiptir.
  • Alanı ile ilgili temel gelişmeleri takip ederek sorunlara temel düzeyde çözüm önerileri geliştirir.
  • Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler, mesleki standartlar ve etik ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
  • Ekip halinde ve bağımsız olarak çalışabilir.
  • Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, bilgi, beceri ve yetkinliklerini geliştirir; turizm sektörünün gerektirdiği kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme özen gösterir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) [1) yoksulluk, 2) açlık, 3) sağlıklı ve kaliteli yaşam, 4) nitelikli eğitim, 5) cinsiyet eşitliği, 6) temiz su ve sanitasyon, 7) erişilebilir temiz enerji, 8) insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, 9) sanayi, yenilikçilik ve altyapı, 10) eşitsizliklerin azaltımı, 11) sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, 12) sorumlu tüketim ve üretim, 13) iklim eylemi, 14) sudaki yaşam, 15) karasal yaşam, 16) barış, adalet ve güçlü kurumlar, 17) amaçlar için ortak çaba] en az biri hakkında farkındalığa sahiptir.
  • Alanıyla ilgili mesleki bilgi, uygulama ve beceriye sahiptir.
  • Turizmin gerektirdiği doğal, kültürel, tarihi, ekonomik ve sosyal çevre bilincine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili teknik, araç ve gereçleri kullanır; otomasyon sistemlerini kullanma becerisine sahiptir.
  • Turistlerin seyahat motivasyonları ve destinasyonları hakkında bilgi sahibidir.
  • Ülkeler ve kültürleri hakkında bilgi sahibidir.
  • Seyahat acentacılığı ve tur operatörlüğü hizmetleri konusunda bilgi sahibidir.
  • Seyahat ürünlerinin geliştirilmesi ve tutundurulması konusunda bilgi sahibidir.

Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim Becerisi: Temel İngilizce ve etkili sözlü/yazılı iletişim.
  • Mesleki Bilgi: Turizm kuramları, destinasyonlar, seyahat ürünleri hakkında bilgi.
  • Dijital Yeterlilik: Bilgisayar ve otomasyon sistemlerini kullanabilme.
  • Problem Çözme: Sorunlara temel çözüm üretme, stres altında çalışma.
  • Ekip ve Bireysel Çalışma: Takım çalışması ve bağımsız iş yapabilme.
  • Etik ve Sorumluluk: Mesleki etik, yasal düzenlemeler ve SKA farkındalığı.
  • Kişisel Gelişim: Sürekli öğrenme, hijyen ve kişisel bakım bilinci.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.

3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

AA 4.00 90-100 Mükemmel

BA 3.50 85-89 Çok iyi

BB 3.00 80-84 İyi

CB 2.50 75-79 Orta

CC 2.00 70-74 Geçer

DC 1.50 65-69 Şartlı Geçer

DD 1.00 60-64 Şartlı Geçer

FD 0.50 50-59 Başarısız

FF 0.00 0-49 Başarısız

Bir öğrenci, belirlenmiş ders programını başarıyla tamamlamakla yükümlüdür.

Öğrenciler 120 AKTS kredisini tamamlamalı ve en az 2.00 / 4.00 not ortalamasını sağlamalıdır. FF, DZ veya YZ notları başarısız olarak kabul edilmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

 


Giriş Şartı
  • Lise mezuniyet belgesine (diplomasına) sahip olmalıdır.
  • Turizm ve Seyahat Hizmetleri Önlisans Programına, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi’nce (ÖSYM) yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile seçilmektedir.

Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekmektedir. Ayrıca öğrencinin mezuniyet için asgari 120 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. Ayrıca, programa kayıt yaptıran öğrenciler, 3+1 eğitim sistemi kapsamında 1 dönem boyunca iş yerinde uygulama eğitimi alacaklardır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mesleğin gerektirdiği yeterlilikleri kazanan bireyler turizm sektöründe;1618 Sayılı Yasa’da belirtilen Seyahat Acentelerinde (A-B ve C Grubu), Fuar –Kongre ve Organizasyon Firmalarında, Ulaştırma işletmelerinin ilgili departmanlarında (biletleme, yer hizmetleri vb.)gibi alanlarda çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030045471

Qualification Title
Turizm ve Seyahat Hizmetleri Associate
Awarding BodyUsak University
Awarding Body ContactAnkara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK
Awarding Body Urlhttps://www.usak.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasTravel, tourism and leisure
National Occupation Classification

ISCO 008:4221

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

The aim of the Associate Degree Program in Tourism and Travel Services:

  • To meet the need for qualified intermediate staff in the tourism industry, particularly in the travel sector,
  • To train competent personnel capable of working in the operations, reservations, and ticketing departments of travel agencies,
  • To educate individuals with the necessary knowledge, skills, and competencies in travel agency services, tour operations, tour planning and management, transportation in tourism, and professional ticketing.
Learning Environments

Education and training are carried out through formal, open, or distance learning methods. In addition, practical training is provided in the tourism sector through workplace-based learning in travel agencies.

Description
  • Demonstrates basic reading, comprehension, speaking, and writing skills in English.
  • Has basic knowledge of the main theories, phenomena, concepts, and principles in the field of tourism.
  • Uses basic computer software, information, and communication technologies.
  • Conveys acquired knowledge through basic verbal and written communication skills; communicates effectively with guests and collaborators.
  • Has the ability to work under workload, stress, and pressure.
  • Follows basic developments in the field and develops basic-level solutions to problems.
  • Has basic knowledge of legal regulations, professional standards, and ethical principles related to the field.
  • Can work both independently and as part of a team.
  • Improves knowledge, skills, and competencies with lifelong learning awareness; pays attention to personal care, hygiene, clothing, and appearance required by the tourism sector.
  • Has awareness of at least one of the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs):No poverty, 2) Zero hunger, 3) Good health and well-being, 4) Quality education, 5) Gender equality, Clean water and sanitation, 7) Affordable and clean energy, 8) Decent work and economic growth, Industry, innovation, and infrastructure, 10) Reduced inequalities, 11) Sustainable cities and communities, Responsible consumption and production, 13) Climate action, 14) Life below water, 15) Life on land,Peace, justice and strong institutions, 17) Partnerships for the goals.
  • Possesses professional knowledge, practice, and skills in the field.
  • Has awareness of the natural, cultural, historical, economic, and social environment required by tourism.
  • Uses technical tools and equipment related to the field; has the ability to operate automation systems.
  • Has knowledge about tourists' travel motivations and destinations.
  • Has knowledge about countries and cultures.
  • Has knowledge of travel agency and tour operation services.
  • Has knowledge about the development and promotion of travel products.
Key Competencies
  • Communication Skills: Basic English and effective verbal/written communication.
  • Professional Knowledge: Knowledge of tourism theories, destinations, and travel products.
  • Digital Competence: Ability to use computers and automation systems.
  • Problem Solving: Generating basic solutions to problems, working under stress.
  • Teamwork and Individual Work: Ability to work in teams and independently.
  • Ethics and Responsibility: Awareness of professional ethics, legal regulations, and SDGs.
  • Personal Development: Lifelong learning, hygiene, and personal care awareness.
Further Info

1. Assessment and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YOK) on these issues.

2. Different methods such as homework, projects, applications, midterm exams and final exams are used in assessment and evaluation.

3. Grading systems based on letters and/or numbers are used in the evaluation of student success.

AA 4.00 90-100 Excellent

BA 3.50 85-89 Very good

BB 3.00 80-84 Good

CB 2.50 75-79 Fair

CC 2.00 70-74 Pass

DC 1.50 65-69 Conditionally Pass

DD 1.00 60-64 Conditionally Pass

FD 0.50 50-59 Fail

FF 0.00 0-49 Fail

A student is responsible for successfully completing the specified course program.

Students must complete 120 ECTS credits and achieve a minimum GPA of 2.00 / 4.00. FF, DZ or YZ grades are considered failing.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YOK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YOK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YOK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YOK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Establishment and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment-Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. YOKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YOKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements

The applicant must hold a high school diploma.
Admission to the Associate Degree Program in Tourism and Travel Services is based on the Higher Education Institutions Exam (YKS), conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).

Conditions for SuccessThe student must successfully complete all courses in the program. In order to graduate, the student must earn a minimum of 120 ECTS credits and achieve a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00. Additionally, students enrolled in the program are required to complete one semester of workplace-based training within the scope of the 3+1 education model.
Progression Paths (Relationship Type)

Individuals who acquire the qualifications required by the profession can work in various areas of the tourism sector, such as travel agencies (Groups A, B, and C) as defined in Law No. 1618, trade fair, congress and event organizations, and relevant departments of transportation companies (e.g., ticketing, ground services, etc.).

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030045471


Qualification Title
Turizm ve Seyahat Hizmetleri Associate

Awarding Body
Usak University

Awarding Body Contact
Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 008:4221


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 008:4221


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

The aim of the Associate Degree Program in Tourism and Travel Services:

  • To meet the need for qualified intermediate staff in the tourism industry, particularly in the travel sector,
  • To train competent personnel capable of working in the operations, reservations, and ticketing departments of travel agencies,
  • To educate individuals with the necessary knowledge, skills, and competencies in travel agency services, tour operations, tour planning and management, transportation in tourism, and professional ticketing.

Learning Environments

Education and training are carried out through formal, open, or distance learning methods. In addition, practical training is provided in the tourism sector through workplace-based learning in travel agencies.


Description
  • Demonstrates basic reading, comprehension, speaking, and writing skills in English.
  • Has basic knowledge of the main theories, phenomena, concepts, and principles in the field of tourism.
  • Uses basic computer software, information, and communication technologies.
  • Conveys acquired knowledge through basic verbal and written communication skills; communicates effectively with guests and collaborators.
  • Has the ability to work under workload, stress, and pressure.
  • Follows basic developments in the field and develops basic-level solutions to problems.
  • Has basic knowledge of legal regulations, professional standards, and ethical principles related to the field.
  • Can work both independently and as part of a team.
  • Improves knowledge, skills, and competencies with lifelong learning awareness; pays attention to personal care, hygiene, clothing, and appearance required by the tourism sector.
  • Has awareness of at least one of the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs):No poverty, 2) Zero hunger, 3) Good health and well-being, 4) Quality education, 5) Gender equality, Clean water and sanitation, 7) Affordable and clean energy, 8) Decent work and economic growth, Industry, innovation, and infrastructure, 10) Reduced inequalities, 11) Sustainable cities and communities, Responsible consumption and production, 13) Climate action, 14) Life below water, 15) Life on land,Peace, justice and strong institutions, 17) Partnerships for the goals.
  • Possesses professional knowledge, practice, and skills in the field.
  • Has awareness of the natural, cultural, historical, economic, and social environment required by tourism.
  • Uses technical tools and equipment related to the field; has the ability to operate automation systems.
  • Has knowledge about tourists' travel motivations and destinations.
  • Has knowledge about countries and cultures.
  • Has knowledge of travel agency and tour operation services.
  • Has knowledge about the development and promotion of travel products.

Key Competencies
  • Communication Skills: Basic English and effective verbal/written communication.
  • Professional Knowledge: Knowledge of tourism theories, destinations, and travel products.
  • Digital Competence: Ability to use computers and automation systems.
  • Problem Solving: Generating basic solutions to problems, working under stress.
  • Teamwork and Individual Work: Ability to work in teams and independently.
  • Ethics and Responsibility: Awareness of professional ethics, legal regulations, and SDGs.
  • Personal Development: Lifelong learning, hygiene, and personal care awareness.

Further Info

1. Assessment and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YOK) on these issues.

2. Different methods such as homework, projects, applications, midterm exams and final exams are used in assessment and evaluation.

3. Grading systems based on letters and/or numbers are used in the evaluation of student success.

AA 4.00 90-100 Excellent

BA 3.50 85-89 Very good

BB 3.00 80-84 Good

CB 2.50 75-79 Fair

CC 2.00 70-74 Pass

DC 1.50 65-69 Conditionally Pass

DD 1.00 60-64 Conditionally Pass

FD 0.50 50-59 Fail

FF 0.00 0-49 Fail

A student is responsible for successfully completing the specified course program.

Students must complete 120 ECTS credits and achieve a minimum GPA of 2.00 / 4.00. FF, DZ or YZ grades are considered failing.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YOK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YOK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YOK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YOK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Establishment and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Curriculum is approved by the relevant Deans' Council and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment-Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students is carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. YOKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YOKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.


Access Requirements

The applicant must hold a high school diploma.
Admission to the Associate Degree Program in Tourism and Travel Services is based on the Higher Education Institutions Exam (YKS), conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).


Conditions for Success
The student must successfully complete all courses in the program. In order to graduate, the student must earn a minimum of 120 ECTS credits and achieve a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00. Additionally, students enrolled in the program are required to complete one semester of workplace-based training within the scope of the 3+1 education model.

Progression Paths (Relationship Type)

Individuals who acquire the qualifications required by the profession can work in various areas of the tourism sector, such as travel agencies (Groups A, B, and C) as defined in Law No. 1618, trade fair, congress and event organizations, and relevant departments of transportation companies (e.g., ticketing, ground services, etc.).


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address