Yeterlilik Kodu

TR0030008268

Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumZonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİncivez, Üniversite Cd., 67100 Zonguldak Merkez/Zonguldak
Sorumlu Kurum URLhttps://w3.beun.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)

Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir bilim dalı, iş veya öğrenme alanında özgün fikirlerin oluşturulmasına veya araştırma yapılmasına temel teşkil edebilecek ileri üstü düzeyde bilgiye ve uzmanlık bilgisine sahiptir.
  • Bir öğrenme alanı ve bunun etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ait bilgileri eleştirebilecek düzeyde farkındalığa sahiptir.
  • Yeni bir bilgi veya prosedür geliştirmek veya farklı alanlardaki bilgileri bütünleştirmek için bir iş veya öğrenme alanına özgü araştırma ve inovasyon yapma becerilerine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili çalışmaları yönetir, uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Belirlenen stratejik hedeflere ulaşılmasını temin etmek üzere içinde yer aldığı ekiplerin, meslekı̂ bilgi ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi için sorumluluk alır.
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini ileri üstü düzeyde kullanır.
  • Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri ve çalışmaları, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanda uzman veya uzman olmayan gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır.
  • Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun davranır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bu ilişkilere yönelik politikaların tasarlanmasında sorumluluk alır.
  • Temel haklar, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
  • Sağlıklı yaşam tutum ve davranışlarına sahiptir.
  • Ülkesinin sahip olduğu değerleri, tarihi ve kültürel milli alt yapısını, içinde yaşadığı toplumda doğru olmayı ve doğru sosyal hüviyeti önceler.
  • Ülkesinin sosyal ve ekonomik sorunlarına ülkenin milli stratejilerini dikkate alarak çözüm getiren ileri üstü düzeyde beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Toplumun örf ve adetlerine riayet eden, topluma has şekil ve özellikleri, milli kültürü, milli birlik ve beraberliği önceleyen ruh ve irade bilincine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  4. Dijital yetkinlik
  5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  6. Vatandaşlık yetkinliği
  7. Girişimcilik yetkinliği
  8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
  4. Alanıyla ilgili yazılan tezin ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı bulunması gerekir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    1. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  1. Lisans diplomasına sahip olmak.
  2. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav puanına sahip olmak.
  3. Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve ana sanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.
  4. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.
Başarma Şartları  120 AKTS ders kredisinden az olmamak koşulu ile en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasını başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumu senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek.  Tezli yüksek lisans programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıl bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.  Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olanlar doktora programlarına devam edebilirler.
  2. Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayıldığından doktora programlarına devam edebilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030008268


Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İncivez, Üniversite Cd., 67100 Zonguldak Merkez/Zonguldak

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)

Lisans yeterliliklerine dayalı, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarda yapılmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir bilim dalı, iş veya öğrenme alanında özgün fikirlerin oluşturulmasına veya araştırma yapılmasına temel teşkil edebilecek ileri üstü düzeyde bilgiye ve uzmanlık bilgisine sahiptir.
  • Bir öğrenme alanı ve bunun etkileşim içinde olduğu diğer alanlara ait bilgileri eleştirebilecek düzeyde farkındalığa sahiptir.
  • Yeni bir bilgi veya prosedür geliştirmek veya farklı alanlardaki bilgileri bütünleştirmek için bir iş veya öğrenme alanına özgü araştırma ve inovasyon yapma becerilerine sahiptir.
  • Alanıyla ilgili çalışmaları yönetir, uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Belirlenen stratejik hedeflere ulaşılmasını temin etmek üzere içinde yer aldığı ekiplerin, meslekı̂ bilgi ve uygulama becerilerinin geliştirilmesi için sorumluluk alır.
  • Alanında sahip olduğu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bunları karşılamaya yönelik hayat boyu öğrenme anlayışına sahiptir.
  • Anadilinde yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanır.
  • Alanına özgü bilişim teknolojilerini ileri üstü düzeyde kullanır.
  • Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri ve çalışmaları, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanda uzman veya uzman olmayan gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır.
  • Alanıyla ilgili verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun davranır.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve bu ilişkilere yönelik politikaların tasarlanmasında sorumluluk alır.
  • Temel haklar, kültürel ve evrensel değerler, sosyal adalet ve çevre konularında toplumun bilinçlenmesi için sorumluluk alır.
  • Sağlıklı yaşam tutum ve davranışlarına sahiptir.
  • Ülkesinin sahip olduğu değerleri, tarihi ve kültürel milli alt yapısını, içinde yaşadığı toplumda doğru olmayı ve doğru sosyal hüviyeti önceler.
  • Ülkesinin sosyal ve ekonomik sorunlarına ülkenin milli stratejilerini dikkate alarak çözüm getiren ileri üstü düzeyde beceri, tutum ve davranışlara sahiptir.
  • Toplumun örf ve adetlerine riayet eden, topluma has şekil ve özellikleri, milli kültürü, milli birlik ve beraberliği önceleyen ruh ve irade bilincine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği
  2. Çoklu dil yetkinliği
  3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  4. Dijital yetkinlik
  5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  6. Vatandaşlık yetkinliği
  7. Girişimcilik yetkinliği
  8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
  4. Alanıyla ilgili yazılan tezin ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı bulunması gerekir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    1. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  1. Lisans diplomasına sahip olmak.
  2. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav puanına sahip olmak.
  3. Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve ana sanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.
  4. Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.

Başarma Şartları
 120 AKTS ders kredisinden az olmamak koşulu ile en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasını başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumu senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek.  Tezli yüksek lisans programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıl bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.  Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  1. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olanlar doktora programlarına devam edebilirler.
  2. Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayıldığından doktora programlarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030008268

Qualification Title
Turkish Language and Literature Master's Degree with Thesis (Sakarya Uni.-Partner)
Awarding BodyZonguldak Bülent Ecevit University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://w3.beun.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Develops and deepens the knowledge in the same or different field at the level of expertise based on the undergraduate level qualifications.Understands the interdisciplinary interaction related to the field and conducts collaborations with different disciplines.
  • Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field.
  • Uses research methods and techniques applied in their fields, has theoretical and practical knowledge.
  • Uses the theoretical and practical knowledge in the field of expertise.
  • It integrates the knowledge gained in the field with the information from different disciplines, comments, solutions and creates new information.Solve the problems encountered in the field by using the most appropriate research methods and techniques.
  • Uses the knowledge gained in the field of expertise at the level of raising the level of education, culture and art of society.
  • Carries out a study that requires expertise related to the field independently.
  • Develops new approaches to the solution of complex problems encountered in applications related to the field.
  • Works independently in the works carried out in the fields of education, culture and art and / or produces solutions by taking responsibility in teamwork.
  • Leading environments that require resolution of problems related to the field; organizes personal, corporate and team work at the level of expertise.
  • Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of theoretical and applied expertise with a critical approach.
  • He / she directs the learning of the individuals and groups under his / her responsibility.It examines and develops social relations and the norms that direct these relations from a critical point of view and takes action to change them when necessary.
  • Supports the current developments in the field and the projects carried out with quantitative and qualitative data and conveys them to the groups outside and outside the field with the appropriate communication tools.
  • Develops the sensitivity of culture and art in the society by using the knowledge and skills in the field of expertise.
  • Communicates verbally and in writing by using a foreign language at B2 level of European Language Portfolio.
  • Uses information and communication technologies in advanced level with computer software required by the field.
  • Collects, interprets, applies and announces the data related to his / her field and observes the scientific, cultural, artistic, social and ethical values and explains these values.
  • It determines the strategy in the field, develops policy, plans implementation steps and evaluates the obtained results within the framework of quality processes.
  • Use his / her expert knowledge and problem solving and application skills in interdisciplinary studies.
Key Competencies-
Further Info

The success grade is obtained not only from the general exam evaluation, but also by evaluating the students midterm and midterm exams together. The contribution of the midterm results to the grade of success of the midterm results is determined by the relevant Board of Directors of the Institute. In order for a course to be successful, it is required to have at least 65 out of 100 in the general exam grade and achievement grade.

1. Develops and deepens the knowledge in the same or different field at the level of expertise based on the undergraduate level qualifications in the field.2 Understands the interdisciplinary interaction related to the field and conducts collaborations with different disciplines

3. Use the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field.

4 .Uses the research methods and techniques applied in their fields and has theoretical and practical knowledge.

5. Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise acquired in the field.6 To integrate the knowledge gained in the field with the information coming from different disciplines, interpret, solve and create new information.7 Analyze the problems encountered in the field by using the most appropriate research methods and techniques.

8. Uses the level of expertise at the level of education, culture and art level of the society.9 He / she carries out an independent study related to his / her field.

10. Develops new approaches to the solution of complex problems encountered in applications related to the field.

11. Works independently in the works carried out in the fields of education, culture and art and / or produces solutions by taking responsibility in teamwork.

12 .He / she leads the environments that require resolution of problems related to his / her field; organizes personal, corporate and team work at the level of expertise.

13. Evaluates the knowledge and skills acquired at the level of theoretical and applied expertise in the field with a critical approach.14 Directs the learning of individuals and groups under his / her responsibility.

15. Examines and develops the social relations and the norms that direct these relations with a critical point of view and take action to change them when necessary.

16 .Supports current developments and projects with quantitative and qualitative data and communicates them to groups outside and outside the field with appropriate communication tools.

17. Improves the sensitivity of culture and art in the society by using the knowledge and skills acquired in the field.

18. He / She establishes a foreign language verbally and in written communication at the B2 level of European Language Portfolio.

19. Uses information and communication technologies in advanced level with computer software required by the field.Collects, interprets, applies and announces data related to the field and observes the scientific, cultural, artistic, social and ethical values and explains these values

.21. Determines strategy in the field, develops policy, plans implementation steps and evaluates the results in the framework of quality processes.

22. Uses his / her expertise and problem solving and application skills in interdisciplinary studies.

Quality Assurance-
Access Requirements

REGISTRATION CONDITIONSFOR TURKISH STUDENTSWithin the framework of the regulations determined by the Higher Education Council (YÖK), students are admitted to this program with the central exam system called ÖSYS. The students are placed in the related programs by the Measurement Selection and Placement Center according to the score they obtained after reporting the program preferences they wish to study.FOR FOREIGN STUDENTSForeign students, internationally valid SAT I, ACT, GCE and so on. According to the results of such examinations or by universities or by our university made Foreign Students in Turkey under the guidelines regarding the current score of the exam are accepted.FOR CHANGE PROGRAMSAdoption of exchange students is done within the framework of bilateral agreements signed between BEU and partner university (Erasmus, Farabi, Mevlana or General Academic Protocol).FOR SPECIAL STUDENTSSpecial students may be enrolled in the courses given in this program if the relevant academic unit gives approval. Since the language of instruction is English in some courses, students are required to document their English Language Proficiency at the same time.FOR GRADUATE STUDENTSCandidates apply to the institute about the required documents within the application period announced on the BEU web site. Application conditions and documents are determined in the Regulation on Graduate Education and Examination.

Conditions for Success1 Develops and deepens the knowledge in the same or different field at the level of expertise based on the undergraduate level qualifications in the field.2 Understands the interdisciplinary interaction related to the field and conducts collaborations with different disciplines 3. Use the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field. 4. Uses the research methods and techniques applied in their fields and has theoretical and practical knowledge. 5 Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise acquired in the field. 6. To integrate the knowledge gained in the field with the information coming from different disciplines, interpret, solve and create new information. 7. Analyze the problems encountered in the field by using the most appropriate research methods and techniques. 8. Uses the level of expertise at the level of education, culture and art level of the society. 9. He / she carries out an independent study related to his / her field. 10. Develops new approaches to the solution of complex problems encountered in applications related to the field. 11. Works independently in the works carried out in the fields of education, culture and art and / or produces solutions by taking responsibility in teamwork. 12. He / she leads the environments that require resolution of problems related to his / her field; organizes personal, corporate and team work at the level of expertise. 13. Evaluates the knowledge and skills acquired at the level of theoretical and applied expertise in the field with a critical approach.14 Directs the learning of individuals and groups under his / her responsibility. 15. Examines and develops the social relations and the norms that direct these relations with a critical point of view and take action to change them when necessary. 16. Supports current developments and projects with quantitative and qualitative data and communicates them to groups outside and outside the field with appropriate communication tools. 17. Improves the sensitivity of culture and art in the society by using the knowledge and skills acquired in the field. 18. He / She establishes a foreign language verbally and in written communication at the B2 level of European Language Portfolio. 19. Uses information and communication technologies in advanced level with computer software required by the field.Collects, interprets, applies and announces data related to the field and observes the scientific, cultural, artistic, social and ethical values and explains these values. 21. Determines strategy in the field, develops policy, plans implementation steps and evaluates the results in the framework of quality processes. 22. Uses his / her expertise and problem solving and application skills in interdisciplinary studies.Students are required to have a minimum of 3.00 out of 4.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who successfully complete the program can take part in universities. They can work in various schools, private schools and education centers in the Ministry of National Education, in educational and cultural institutions in Turkey and abroad, and teach Turkish and Turkish Literature to foreigners. They can make expertise in museums and libraries related to their field and work in mass media such as publishing, advertising and announcer.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030008268


Qualification Title
Turkish Language and Literature Master's Degree with Thesis (Sakarya Uni.-Partner)

Awarding Body
Zonguldak Bülent Ecevit University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Develops and deepens the knowledge in the same or different field at the level of expertise based on the undergraduate level qualifications.Understands the interdisciplinary interaction related to the field and conducts collaborations with different disciplines.
  • Uses the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field.
  • Uses research methods and techniques applied in their fields, has theoretical and practical knowledge.
  • Uses the theoretical and practical knowledge in the field of expertise.
  • It integrates the knowledge gained in the field with the information from different disciplines, comments, solutions and creates new information.Solve the problems encountered in the field by using the most appropriate research methods and techniques.
  • Uses the knowledge gained in the field of expertise at the level of raising the level of education, culture and art of society.
  • Carries out a study that requires expertise related to the field independently.
  • Develops new approaches to the solution of complex problems encountered in applications related to the field.
  • Works independently in the works carried out in the fields of education, culture and art and / or produces solutions by taking responsibility in teamwork.
  • Leading environments that require resolution of problems related to the field; organizes personal, corporate and team work at the level of expertise.
  • Evaluates the knowledge and skills acquired in the field of theoretical and applied expertise with a critical approach.
  • He / she directs the learning of the individuals and groups under his / her responsibility.It examines and develops social relations and the norms that direct these relations from a critical point of view and takes action to change them when necessary.
  • Supports the current developments in the field and the projects carried out with quantitative and qualitative data and conveys them to the groups outside and outside the field with the appropriate communication tools.
  • Develops the sensitivity of culture and art in the society by using the knowledge and skills in the field of expertise.
  • Communicates verbally and in writing by using a foreign language at B2 level of European Language Portfolio.
  • Uses information and communication technologies in advanced level with computer software required by the field.
  • Collects, interprets, applies and announces the data related to his / her field and observes the scientific, cultural, artistic, social and ethical values and explains these values.
  • It determines the strategy in the field, develops policy, plans implementation steps and evaluates the obtained results within the framework of quality processes.
  • Use his / her expert knowledge and problem solving and application skills in interdisciplinary studies.

Key Competencies
-

Further Info

The success grade is obtained not only from the general exam evaluation, but also by evaluating the students midterm and midterm exams together. The contribution of the midterm results to the grade of success of the midterm results is determined by the relevant Board of Directors of the Institute. In order for a course to be successful, it is required to have at least 65 out of 100 in the general exam grade and achievement grade.

1. Develops and deepens the knowledge in the same or different field at the level of expertise based on the undergraduate level qualifications in the field.2 Understands the interdisciplinary interaction related to the field and conducts collaborations with different disciplines

3. Use the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field.

4 .Uses the research methods and techniques applied in their fields and has theoretical and practical knowledge.

5. Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise acquired in the field.6 To integrate the knowledge gained in the field with the information coming from different disciplines, interpret, solve and create new information.7 Analyze the problems encountered in the field by using the most appropriate research methods and techniques.

8. Uses the level of expertise at the level of education, culture and art level of the society.9 He / she carries out an independent study related to his / her field.

10. Develops new approaches to the solution of complex problems encountered in applications related to the field.

11. Works independently in the works carried out in the fields of education, culture and art and / or produces solutions by taking responsibility in teamwork.

12 .He / she leads the environments that require resolution of problems related to his / her field; organizes personal, corporate and team work at the level of expertise.

13. Evaluates the knowledge and skills acquired at the level of theoretical and applied expertise in the field with a critical approach.14 Directs the learning of individuals and groups under his / her responsibility.

15. Examines and develops the social relations and the norms that direct these relations with a critical point of view and take action to change them when necessary.

16 .Supports current developments and projects with quantitative and qualitative data and communicates them to groups outside and outside the field with appropriate communication tools.

17. Improves the sensitivity of culture and art in the society by using the knowledge and skills acquired in the field.

18. He / She establishes a foreign language verbally and in written communication at the B2 level of European Language Portfolio.

19. Uses information and communication technologies in advanced level with computer software required by the field.Collects, interprets, applies and announces data related to the field and observes the scientific, cultural, artistic, social and ethical values and explains these values

.21. Determines strategy in the field, develops policy, plans implementation steps and evaluates the results in the framework of quality processes.

22. Uses his / her expertise and problem solving and application skills in interdisciplinary studies.


Quality Assurance
-

Access Requirements

REGISTRATION CONDITIONSFOR TURKISH STUDENTSWithin the framework of the regulations determined by the Higher Education Council (YÖK), students are admitted to this program with the central exam system called ÖSYS. The students are placed in the related programs by the Measurement Selection and Placement Center according to the score they obtained after reporting the program preferences they wish to study.FOR FOREIGN STUDENTSForeign students, internationally valid SAT I, ACT, GCE and so on. According to the results of such examinations or by universities or by our university made Foreign Students in Turkey under the guidelines regarding the current score of the exam are accepted.FOR CHANGE PROGRAMSAdoption of exchange students is done within the framework of bilateral agreements signed between BEU and partner university (Erasmus, Farabi, Mevlana or General Academic Protocol).FOR SPECIAL STUDENTSSpecial students may be enrolled in the courses given in this program if the relevant academic unit gives approval. Since the language of instruction is English in some courses, students are required to document their English Language Proficiency at the same time.FOR GRADUATE STUDENTSCandidates apply to the institute about the required documents within the application period announced on the BEU web site. Application conditions and documents are determined in the Regulation on Graduate Education and Examination.


Conditions for Success
1 Develops and deepens the knowledge in the same or different field at the level of expertise based on the undergraduate level qualifications in the field.2 Understands the interdisciplinary interaction related to the field and conducts collaborations with different disciplines 3. Use the resources in the related field effectively based on the undergraduate level qualifications gained in the field. 4. Uses the research methods and techniques applied in their fields and has theoretical and practical knowledge. 5 Uses the theoretical and practical knowledge at the level of expertise acquired in the field. 6. To integrate the knowledge gained in the field with the information coming from different disciplines, interpret, solve and create new information. 7. Analyze the problems encountered in the field by using the most appropriate research methods and techniques. 8. Uses the level of expertise at the level of education, culture and art level of the society. 9. He / she carries out an independent study related to his / her field. 10. Develops new approaches to the solution of complex problems encountered in applications related to the field. 11. Works independently in the works carried out in the fields of education, culture and art and / or produces solutions by taking responsibility in teamwork. 12. He / she leads the environments that require resolution of problems related to his / her field; organizes personal, corporate and team work at the level of expertise. 13. Evaluates the knowledge and skills acquired at the level of theoretical and applied expertise in the field with a critical approach.14 Directs the learning of individuals and groups under his / her responsibility. 15. Examines and develops the social relations and the norms that direct these relations with a critical point of view and take action to change them when necessary. 16. Supports current developments and projects with quantitative and qualitative data and communicates them to groups outside and outside the field with appropriate communication tools. 17. Improves the sensitivity of culture and art in the society by using the knowledge and skills acquired in the field. 18. He / She establishes a foreign language verbally and in written communication at the B2 level of European Language Portfolio. 19. Uses information and communication technologies in advanced level with computer software required by the field.Collects, interprets, applies and announces data related to the field and observes the scientific, cultural, artistic, social and ethical values and explains these values. 21. Determines strategy in the field, develops policy, plans implementation steps and evaluates the results in the framework of quality processes. 22. Uses his / her expertise and problem solving and application skills in interdisciplinary studies.Students are required to have a minimum of 3.00 out of 4.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who successfully complete the program can take part in universities. They can work in various schools, private schools and education centers in the Ministry of National Education, in educational and cultural institutions in Turkey and abroad, and teach Turkish and Turkish Literature to foreigners. They can make expertise in museums and libraries related to their field and work in mass media such as publishing, advertising and announcer.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address