Yeterlilik Kodu

TR0030018945

Yeterlilik Adı
Türkçe Eğitimi Doktora Diploması
Sorumlu Kurumİnönü Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya
Sorumlu Kurum URLhttp://inonu.edu.tr/tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil bilincinin olması ve Türk dilini çağdaş dilbilim kuramları çerçevesinde açıklayabilmek.
  • Metin türü farkındalığı edindirmek ve her iletişim bağlamına uygun dil yapılarını tanımak.
  • Türk dilinin kurallarını ve geçirdiği evreleri tanımak ve Türkçenin güncel sorunlarının ayırımına varmak.
  • Anlama tekniklerini (okuma, dinleme) bilme ve öretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Anlatma tekniklerini (konuşma, yazma) bilme ve öretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Türk edebiyatının geçirdiği evreleri tarihsel bir bakış açısıyla bilmek.
  • Türkçenin ses ve şekil özelliklerini bilmek, Türkçedeki sözcük gruplarını ve cümle türlerini tanımak ve sınıflandırabilmek.
  • Edebiyat biliminin gerektirdiği temel kuramlara ve bilgilere sahip olmak ve edebiyat metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
  • Çocuklar için üretilmiş edebiyat metinleri arasında nitellik ayırımı yapabilmek ve ürünlerden Türkçe öğretiminde yararlanabilmek.
  • Türkçe ve Türkçe öğretimi ile ilgili bilimsel, kuramsal ve uygulama çalışmalarını takip edebilme ve alanla ilgili araştırma yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak doğru ve etkili biçimde sözlü ve yazılı olarak aktarabilmek.
  • Bilgisayara, bilgisayar yazılımı ve interneti öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği ölçüde ve Türkçe öğretiminin gerektirdiği kapsamda kullanabilmek.
  • Güzel yazı yazabilme yöntem ve tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek.
  • Dünya edebiyatında öne çıkmış seçkin yapıtların farkına varmak ve bunları çağdaş bir anlayışla çözümleyebilmek.
  • Toplumun güncel sorunlarını belirleyebilmek ve çözüm üretici özellikler taşımak.
  • Türkçe ders kitaplarını çok açılı ve eleştirel bir anlayışla irdeleyebilmek.
  • Türkçe öğretimini öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri, yöntem ve teknik çerçevesinde gerçekleştirebilmek.
  • Alanla ilgili araştırma yapabilme ve kendi gereksinimlerini değerlendirip belirlemek ve öğrenme stratejileri geliştirebilmek.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Eğitim Bilimleri Enstitüsünün belirlediği alanlarda lisans ve yüksek lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 70 ALES puanına sahip olmak. Başvuran adaylar ALES puanının %60 ı ile lisans AGNO’sunun % 40 ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır. Yabancı adayların, ilgili anabilim dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Türk dili sınavından 100 üzerinden en az 70 puan almaları gerekmektedir.

Başarma Şartları120 AKTS karşılığı dersi başarı ile tamamlamak ve hazırlayacağı doktora tezini jüri önünde başarı ile sunmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programın mezunlarının üniversitelerde okutmanlık ve akademisyenlik seçenekleri vardır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018945


Yeterlilik Adı
Türkçe Eğitimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
İnönü Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil bilincinin olması ve Türk dilini çağdaş dilbilim kuramları çerçevesinde açıklayabilmek.
  • Metin türü farkındalığı edindirmek ve her iletişim bağlamına uygun dil yapılarını tanımak.
  • Türk dilinin kurallarını ve geçirdiği evreleri tanımak ve Türkçenin güncel sorunlarının ayırımına varmak.
  • Anlama tekniklerini (okuma, dinleme) bilme ve öretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Anlatma tekniklerini (konuşma, yazma) bilme ve öretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Türk edebiyatının geçirdiği evreleri tarihsel bir bakış açısıyla bilmek.
  • Türkçenin ses ve şekil özelliklerini bilmek, Türkçedeki sözcük gruplarını ve cümle türlerini tanımak ve sınıflandırabilmek.
  • Edebiyat biliminin gerektirdiği temel kuramlara ve bilgilere sahip olmak ve edebiyat metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
  • Çocuklar için üretilmiş edebiyat metinleri arasında nitellik ayırımı yapabilmek ve ürünlerden Türkçe öğretiminde yararlanabilmek.
  • Türkçe ve Türkçe öğretimi ile ilgili bilimsel, kuramsal ve uygulama çalışmalarını takip edebilme ve alanla ilgili araştırma yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak doğru ve etkili biçimde sözlü ve yazılı olarak aktarabilmek.
  • Bilgisayara, bilgisayar yazılımı ve interneti öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği ölçüde ve Türkçe öğretiminin gerektirdiği kapsamda kullanabilmek.
  • Güzel yazı yazabilme yöntem ve tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek.
  • Dünya edebiyatında öne çıkmış seçkin yapıtların farkına varmak ve bunları çağdaş bir anlayışla çözümleyebilmek.
  • Toplumun güncel sorunlarını belirleyebilmek ve çözüm üretici özellikler taşımak.
  • Türkçe ders kitaplarını çok açılı ve eleştirel bir anlayışla irdeleyebilmek.
  • Türkçe öğretimini öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri, yöntem ve teknik çerçevesinde gerçekleştirebilmek.
  • Alanla ilgili araştırma yapabilme ve kendi gereksinimlerini değerlendirip belirlemek ve öğrenme stratejileri geliştirebilmek.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Eğitim Bilimleri Enstitüsünün belirlediği alanlarda lisans ve yüksek lisans diplomasına ve programın ilgili olduğu puan türünde en az 70 ALES puanına sahip olmak. Başvuran adaylar ALES puanının %60 ı ile lisans AGNO’sunun % 40 ının toplamı en az 55 olmak şartı ile ve en yüksek puan alan adaydan başlamak üzere sıralanır. Yabancı adayların, ilgili anabilim dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip olmaları ve Türk dili sınavından 100 üzerinden en az 70 puan almaları gerekmektedir.


Başarma Şartları
120 AKTS karşılığı dersi başarı ile tamamlamak ve hazırlayacağı doktora tezini jüri önünde başarı ile sunmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programın mezunlarının üniversitelerde okutmanlık ve akademisyenlik seçenekleri vardır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018945

Qualification Title
Turkish Education Science (Doctorate) Doctoral Diploma
Awarding BodyInonu University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://inonu.edu.tr/tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • An awareness about the language, and the knowledge necessary to describe Turkish language within the framework of contemporary theories of linguistics.
  • An awareness about the distinctions of various types of text, and to make use of appropriate language structures for each specific venue of communication.
  • Familiarity with the rules, evolution and contemporary issues of the Turkish language.
  • The knowledge and skills required to understand and teach communication techniques (speaking, writing)The knowledge and skills required to understand and teach communication techniques (speaking, writing)Having a historical perspective of the evolution of Turkish literature.
  • An awareness about the vocal/grammatical characteristics of Turkish language, and to be able to identify and classify groups of words as well as kinds of sentences.
  • Familiarity with the basic theories and knowledge of the literary science, and the ability to assess literary texts from a critical point of view.
  • The ability to discern qualitatively among literary texts produced for children, and utilize these in the teaching of Turkish language.
  • The ability to follow necessary scientific, theoretical and applied studies regarding the Turkish language and teaching of Turkish language, and the qualification to carry out research in the field.
  • To be able to communicate ones feelings and views correctly and efficiently in accordance with the rules of Turkish language.
  • The ability to use computers, computer software, and internet for Turkish language teaching purposes at the extent required by the profession.
  • The knowledge about and the ability to implement techniques to write literary texts.
  • The awareness about leading works of the world literature, and the ability to interpret them from a contemporary perspective.
  • To be able to identify and offer solutions to contemporary problems of the society.
  • A multi-faceted and critical perspective on text-books for Turkish language teaching.
  • To be able to carry out Turkish language teaching in respect of knowledge, skills, methods and techniques required by the profession.
  • The ability to carry out research in the field, to identify need for self-improvement, and to develop learning strategies
Key Competencies-
Further Info

Assessment and evaluation methods for each course are described in detail in the Course Teaching Plan.In order to obtain a doctoral degree in Turkish Education, the students will be able to; take courses of at least 24 credits, be successful in these courses, be successful in the proficiency exam to prepare a thesis, certify their English proficiency and they must prepare a doctoral thesis and defend them in front of a jury.

Quality Assurance-
Access Requirements

To have at least 70 ALES points on the undergraduate and graduate degree in the areas determined by the Institute of Educational Sciences and on the type of score the program is related to. Applicants are ranked with the highest score of 60% of the ALES score and 40% of the license AGNO, with a minimum score of 55. Foreign applicants are required to have a bachelors degree that is recognized by YÖK in the relevant department and get at least 70 out of 100 from the Turkish language test.

Conditions for SuccessIn order to obtain a doctoral degree in Turkish Education, the students will be able to; take courses of at least 24 credits, be successful in these courses, be successful in the proficiency exam to prepare a thesis, certify their English proficiency and they must prepare a doctoral thesis and defend them in front of a jury.Successful completion of 120 ECTS credits and prepare the doctorate thesis in front of the jury with success.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program have the options of teaching and academics in universities.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018945


Qualification Title
Turkish Education Science (Doctorate) Doctoral Diploma

Awarding Body
Inonu University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • An awareness about the language, and the knowledge necessary to describe Turkish language within the framework of contemporary theories of linguistics.
  • An awareness about the distinctions of various types of text, and to make use of appropriate language structures for each specific venue of communication.
  • Familiarity with the rules, evolution and contemporary issues of the Turkish language.
  • The knowledge and skills required to understand and teach communication techniques (speaking, writing)The knowledge and skills required to understand and teach communication techniques (speaking, writing)Having a historical perspective of the evolution of Turkish literature.
  • An awareness about the vocal/grammatical characteristics of Turkish language, and to be able to identify and classify groups of words as well as kinds of sentences.
  • Familiarity with the basic theories and knowledge of the literary science, and the ability to assess literary texts from a critical point of view.
  • The ability to discern qualitatively among literary texts produced for children, and utilize these in the teaching of Turkish language.
  • The ability to follow necessary scientific, theoretical and applied studies regarding the Turkish language and teaching of Turkish language, and the qualification to carry out research in the field.
  • To be able to communicate ones feelings and views correctly and efficiently in accordance with the rules of Turkish language.
  • The ability to use computers, computer software, and internet for Turkish language teaching purposes at the extent required by the profession.
  • The knowledge about and the ability to implement techniques to write literary texts.
  • The awareness about leading works of the world literature, and the ability to interpret them from a contemporary perspective.
  • To be able to identify and offer solutions to contemporary problems of the society.
  • A multi-faceted and critical perspective on text-books for Turkish language teaching.
  • To be able to carry out Turkish language teaching in respect of knowledge, skills, methods and techniques required by the profession.
  • The ability to carry out research in the field, to identify need for self-improvement, and to develop learning strategies

Key Competencies
-

Further Info

Assessment and evaluation methods for each course are described in detail in the Course Teaching Plan.In order to obtain a doctoral degree in Turkish Education, the students will be able to; take courses of at least 24 credits, be successful in these courses, be successful in the proficiency exam to prepare a thesis, certify their English proficiency and they must prepare a doctoral thesis and defend them in front of a jury.


Quality Assurance
-

Access Requirements

To have at least 70 ALES points on the undergraduate and graduate degree in the areas determined by the Institute of Educational Sciences and on the type of score the program is related to. Applicants are ranked with the highest score of 60% of the ALES score and 40% of the license AGNO, with a minimum score of 55. Foreign applicants are required to have a bachelors degree that is recognized by YÖK in the relevant department and get at least 70 out of 100 from the Turkish language test.


Conditions for Success
In order to obtain a doctoral degree in Turkish Education, the students will be able to; take courses of at least 24 credits, be successful in these courses, be successful in the proficiency exam to prepare a thesis, certify their English proficiency and they must prepare a doctoral thesis and defend them in front of a jury.Successful completion of 120 ECTS credits and prepare the doctorate thesis in front of the jury with success.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of this program have the options of teaching and academics in universities.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address