Yeterlilik Kodu

TR0030010780

Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türleri hakkında yeterli akademik bilgiye sahibi olmak.
  • Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak.
  • Türkçe eğitimindeki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Türkçeyi doğru, güzel ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkan sağlayacak şekilde ve estetik bir biçimde kullanır.
  • Türkiye Türkçesini ses bilim, şekil bilim, söz dizimi, anlam bilim ve sözlük bilim gibi dilbilgisi ve dilbilim yöntemleriyle anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilir.
  • Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap tarihi konusunda bilgilidir.
  • Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahiptir.
  • Türkiye Türkçesinin Anadolu ve Rumeli ağızlarından derlenmiş metinleri okuyabilme, anlayabilme ve çözümleme becerisine sahipti- Mesleki faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verebilmek.
  • Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
  • Öğrenmeyi öğrenme becerilerinde kazandıkları düzey ile bağımsız olarak ileri düzey çalışmaları sürdürebileceğini göstermek.
  • Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak.
  • Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
  • Tarihi Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir.
  • Çağdaş Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir.
  • Eski Türk edebiyatının kaynaklarını, tasavvufi yön vb. karakteristik özelliklerini, araştırma yöntem, alan ve mekânlarını, nazım bilgi, şekil ve türlerini, aruz veznini, mazmun bilgisini, edebi sanatlar vb. belagat konularını öğrenir.
  • Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel, modern ve post modern metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapabilir ve bilhassa metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanabilirler.
  • Dilbilimini ve temel kavramlarını bilir, dilbilim çalışmalarına yön veren kişieri tanır.
  • Dilbilimin dil öğretimi ile ilişkisi konusunda belli bir fikri vardır. Evrensel dilbilgisinin temel kurallarını kavrar.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş veya öğrenci değişimi programlarına başvuru yapabilir.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Türkçe öğretmenliği mezunları, hem kamu hem de özel sektörde profesyonel görev alırlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030010780


Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türleri hakkında yeterli akademik bilgiye sahibi olmak.
  • Edebiyat bilgi ve kuramları, Göktürk ve Uygur edebiyatları, Divan edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak.
  • Türkçe eğitimindeki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
  • Türkçeyi doğru, güzel ve etkin konuşma kurallarına uygun, iyi bir iletişime ve anlamaya imkan sağlayacak şekilde ve estetik bir biçimde kullanır.
  • Türkiye Türkçesini ses bilim, şekil bilim, söz dizimi, anlam bilim ve sözlük bilim gibi dilbilgisi ve dilbilim yöntemleriyle anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilir.
  • Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap tarihi konusunda bilgilidir.
  • Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ilköğretim II. kademe öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerine sahiptir.
  • Türkiye Türkçesinin Anadolu ve Rumeli ağızlarından derlenmiş metinleri okuyabilme, anlayabilme ve çözümleme becerisine sahipti- Mesleki faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verebilmek.
  • Türkçe eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme yetkinliğine sahip olmak.
  • Öğrenmeyi öğrenme becerilerinde kazandıkları düzey ile bağımsız olarak ileri düzey çalışmaları sürdürebileceğini göstermek.
  • Türkçe eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak.
  • Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
  • Tarihi Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir.
  • Çağdaş Türk Şivelerinin yazıldığı alfabeleri bilir; bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya aktarır; çevriyazıya aktardığı metinleri Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilim ve dilbilgisi incelemeleri yapabilir.
  • Eski Türk edebiyatının kaynaklarını, tasavvufi yön vb. karakteristik özelliklerini, araştırma yöntem, alan ve mekânlarını, nazım bilgi, şekil ve türlerini, aruz veznini, mazmun bilgisini, edebi sanatlar vb. belagat konularını öğrenir.
  • Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel, modern ve post modern metotlarla nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapabilir ve bilhassa metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımları kullanabilirler.
  • Dilbilimini ve temel kavramlarını bilir, dilbilim çalışmalarına yön veren kişieri tanır.
  • Dilbilimin dil öğretimi ile ilişkisi konusunda belli bir fikri vardır. Evrensel dilbilgisinin temel kurallarını kavrar.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş veya öğrenci değişimi programlarına başvuru yapabilir.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Türkçe öğretmenliği mezunları, hem kamu hem de özel sektörde profesyonel görev alırlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030010780

Qualification Title
Teacher Training in Turkish
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Having enough academic information about: description of the language, functions of language, grammar and basic concepts of the science of language, Qualifications of world languages, place of Turkish language among these languages, historical periods of Turkish language, sound and sound events, word attachments, word derivation paths, phrases, sentences, sentence elements, sentence types.
  • To have adequate academic knowledge about theories of literature, Göktürk and Uyghur literatures, Divan literature, Sufi and folk literature, the new Turkish literature, world literature.
  • To have enough level of foreign language skill in at least one foreign language to follow up and use information about Turkish education and communicate with colleagues.
  • Uses Turkish, right, well and according to the effective speech rules, in a way which would allow better communication and understanding, and in an aesthetic manner.
  • Has enough information about Turkey s Turkish sound science, the shape of science, syntax, semantics, and uses this information.
  • Being history-conscious about principles of Atatürk and being knowledgeable about Revolution.
  • To have relevant knowledge and skills about Turkish language and literature; about the transfer and application of teaching methods and techniques, which is necessary at reading listening, speaking and writing areas to primary school education II. grade level of students.
  • To have adequate knowledge and skills, which are necessary for the teaching profession, at the areas such as classroom management, assessment and evaluation, educational psychology, use of technology and materials, teaching principles and methods, laws and regulations governing the activities of educational institutions.
  • Has the skills of creating knowledge, editing, transmission, storage, presentation , and sharing at Turkish Language and Literature field by using information and Internet technologies.
  • Has the ability to read, to understand and to analyze the texts which are written in Turkey Turkish Anatolia and Rumeli accents.
  • Taking responsibility for decision making in complex and unpredictable situations at professional activities and projects.
  • To have enough information about communication technologies and computer software-hardware which is necessary for Turkish education.
  • To show that they can work independently by having an advanced level at “learning to learn” skill.
  • To have social, scientific and ethical values at the stages of data collection, interpretation and publishment of Turkish education scientific studies.
  • Intends to have enough level of foreign language skill to be able to follow current research and to communicate with colleagues in the field of Turkish Language and Literature.
  • Knows old alphabets of Turkish and can translate them to Latin alphabet and can do linguistic studies on these texts.
  • Knows modern alphabets of Turkish and can translate them to Latin alphabet and can do linguistic studies on these texts.
  • Learns resources, mystical direction and characteristics and research methods of Former Turkish Literature.
  • Understands Old Turkish Literature texts and describes and make comments about these texts. Makes studies on these texts by traditional, modern and post-modern methods.
Key Competencies-
Further Info

Measurement and evaluation system for each course subject is described in detail under Course Instruction Plan.

Quality Assurance-
Access Requirements

Candidates must have high school diploma or equivalent, and must get adequate score on the Student Selection and Placement Exam. Students of equivalent programs, domestic or abroad, may apply for transfer or student exchange programs.

Conditions for SuccessSuccessfully complete all courses equivalent 240 ECTS credists, and to achive minimum 2.0 out of 4.0 GPA.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates take professional task in establishment of many public and private sector.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030010780


Qualification Title
Teacher Training in Turkish

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Having enough academic information about: description of the language, functions of language, grammar and basic concepts of the science of language, Qualifications of world languages, place of Turkish language among these languages, historical periods of Turkish language, sound and sound events, word attachments, word derivation paths, phrases, sentences, sentence elements, sentence types.
  • To have adequate academic knowledge about theories of literature, Göktürk and Uyghur literatures, Divan literature, Sufi and folk literature, the new Turkish literature, world literature.
  • To have enough level of foreign language skill in at least one foreign language to follow up and use information about Turkish education and communicate with colleagues.
  • Uses Turkish, right, well and according to the effective speech rules, in a way which would allow better communication and understanding, and in an aesthetic manner.
  • Has enough information about Turkey s Turkish sound science, the shape of science, syntax, semantics, and uses this information.
  • Being history-conscious about principles of Atatürk and being knowledgeable about Revolution.
  • To have relevant knowledge and skills about Turkish language and literature; about the transfer and application of teaching methods and techniques, which is necessary at reading listening, speaking and writing areas to primary school education II. grade level of students.
  • To have adequate knowledge and skills, which are necessary for the teaching profession, at the areas such as classroom management, assessment and evaluation, educational psychology, use of technology and materials, teaching principles and methods, laws and regulations governing the activities of educational institutions.
  • Has the skills of creating knowledge, editing, transmission, storage, presentation , and sharing at Turkish Language and Literature field by using information and Internet technologies.
  • Has the ability to read, to understand and to analyze the texts which are written in Turkey Turkish Anatolia and Rumeli accents.
  • Taking responsibility for decision making in complex and unpredictable situations at professional activities and projects.
  • To have enough information about communication technologies and computer software-hardware which is necessary for Turkish education.
  • To show that they can work independently by having an advanced level at “learning to learn” skill.
  • To have social, scientific and ethical values at the stages of data collection, interpretation and publishment of Turkish education scientific studies.
  • Intends to have enough level of foreign language skill to be able to follow current research and to communicate with colleagues in the field of Turkish Language and Literature.
  • Knows old alphabets of Turkish and can translate them to Latin alphabet and can do linguistic studies on these texts.
  • Knows modern alphabets of Turkish and can translate them to Latin alphabet and can do linguistic studies on these texts.
  • Learns resources, mystical direction and characteristics and research methods of Former Turkish Literature.
  • Understands Old Turkish Literature texts and describes and make comments about these texts. Makes studies on these texts by traditional, modern and post-modern methods.

Key Competencies
-

Further Info

Measurement and evaluation system for each course subject is described in detail under Course Instruction Plan.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Candidates must have high school diploma or equivalent, and must get adequate score on the Student Selection and Placement Exam. Students of equivalent programs, domestic or abroad, may apply for transfer or student exchange programs.


Conditions for Success
Successfully complete all courses equivalent 240 ECTS credists, and to achive minimum 2.0 out of 4.0 GPA.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates take professional task in establishment of many public and private sector.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address