Yeterlilik Kodu

TR0030018969

Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİnönü Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya
Sorumlu Kurum URLhttp://inonu.edu.tr/tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil bilincinin olması ve Türk dilini çağdaş dilbilim kuramları çerçevesinde açıklayabilmek.
  • Metin türü farkındalığını edindirmek ve her iletişim bağlamına uygun dil yapılarını tanımak.
  • Türk dilinin kurallarını ve geçirdiği evreleri tanımak ve Türkçenin güncel sorunlarının ayırımına varmak.
  • Anlama tekniklerini (okuma, dinleme) bilme ve öğretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Anlatma tekniklerini (konuşma, yazma) bilme ve öğretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Türk edebiyatının geçirdiği evreleri tarihsel bir bakış açısıyla bilmek.
  • Türkçenin ses ve şekil özelliklerini bilmek, Türkçedeki sözcük gruplarını ve cümle türlerini tanımak ve sınıflandırabilmek.
  • Edebiyat biliminin gerektirdiği temel kuramlara ve bilgilere sahip olmak ve edebiyat metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
  • Çocuklar için üretilmiş edebiyat metinleri arasında nitelik ayrımı yapabilmek ve bu ürünlerden Türkçe öğretiminde yararlanabilmek.
  • Türkçe ve Türkçe öğretimi ile ilgili bilimsel, kuramsal ve uygulama çalışmalarını takip edebilme ve alanla ilgili araştırma yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak doğru ve etkili biçimde sözlü ve yazılı olarak aktarabilmek.
  • Bilgisayar, bilgisayar yazılımı ve interneti öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği ölçüde ve Türkçe öğretiminin gerektirdiği kapsamda kullanabilmek.
  • Güzel yazı yazabilme yöntem ve tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek.
  • Dünya edebiyatında öne çıkmış seçkin yapıtların farkına varmak ve bunları çağdaş bir anlayışla çözümleyebilmek.
  • Toplumun güncel sorunlarını belirleyebilmek ve çözüm üretici özellikler taşımak.
  • Türkçe ders kitaplarını çok açılı ve eleştirel bir anlayışla irdeleyebilmek.
  • Türkçe öğretimini öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri, yöntem ve teknik çerçevesinde gerçekleştirebilmek.
  • Alanla ilgili araştırma yapabilme ve kendi gereksinimlerini değerlendirip belirlemek ve öğrenme stratejileri geliştirebilmek.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Değerlendirme Sistemi tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak İnönü Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Daha ayrıntılı bilgiye http://www.oid.inonu.edu.tr linkinden ulaşılabilir.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli koşuludur.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır.İnönü Üniversitesinde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://www.oid.inonu.edu.tr adresinden ulaşılabilir.Orta öğretimden yüksek öğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http://www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. Yükseköğretime Geçiş Sınavı , orta öğretimi başarı ile tamamlayan ve yüksek öğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yüksek öğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. YGSde en az bir puan türünde 180 ve üzeri puan alan adayların ikinci aşamadaki Lisans Yerleştirme Sınavlarına (LYS) girme hakları bulunmaktadır. Bu sınavda TS2 puan türünden yeterli puanı alabilen öğrenciler programda öğrenim görmeye hak kazanmaktadırlar.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli koşuludur. Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Türkçe öğretmenliği programı mezunları Türkçe Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Türkçe Öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Ayrıca mezunlarımız dershanelerde, eğitim materyalleri tasarım ve pazarlama, yayın kuruluşları gibi sektörlerde, yayın evlerinde, eğitsel materyal geliştiren iş yerlerinde, üniversitelerin akademik kadrolarında görev alabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018969


Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İnönü Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil bilincinin olması ve Türk dilini çağdaş dilbilim kuramları çerçevesinde açıklayabilmek.
  • Metin türü farkındalığını edindirmek ve her iletişim bağlamına uygun dil yapılarını tanımak.
  • Türk dilinin kurallarını ve geçirdiği evreleri tanımak ve Türkçenin güncel sorunlarının ayırımına varmak.
  • Anlama tekniklerini (okuma, dinleme) bilme ve öğretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Anlatma tekniklerini (konuşma, yazma) bilme ve öğretebilme bilgi ve becerisine sahip olmak.
  • Türk edebiyatının geçirdiği evreleri tarihsel bir bakış açısıyla bilmek.
  • Türkçenin ses ve şekil özelliklerini bilmek, Türkçedeki sözcük gruplarını ve cümle türlerini tanımak ve sınıflandırabilmek.
  • Edebiyat biliminin gerektirdiği temel kuramlara ve bilgilere sahip olmak ve edebiyat metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmek.
  • Çocuklar için üretilmiş edebiyat metinleri arasında nitelik ayrımı yapabilmek ve bu ürünlerden Türkçe öğretiminde yararlanabilmek.
  • Türkçe ve Türkçe öğretimi ile ilgili bilimsel, kuramsal ve uygulama çalışmalarını takip edebilme ve alanla ilgili araştırma yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olmak.
  • Duygu ve düşüncelerini Türkçenin kurallarına uygun olarak doğru ve etkili biçimde sözlü ve yazılı olarak aktarabilmek.
  • Bilgisayar, bilgisayar yazılımı ve interneti öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği ölçüde ve Türkçe öğretiminin gerektirdiği kapsamda kullanabilmek.
  • Güzel yazı yazabilme yöntem ve tekniklerini bilmek ve uygulayabilmek.
  • Dünya edebiyatında öne çıkmış seçkin yapıtların farkına varmak ve bunları çağdaş bir anlayışla çözümleyebilmek.
  • Toplumun güncel sorunlarını belirleyebilmek ve çözüm üretici özellikler taşımak.
  • Türkçe ders kitaplarını çok açılı ve eleştirel bir anlayışla irdeleyebilmek.
  • Türkçe öğretimini öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri, yöntem ve teknik çerçevesinde gerçekleştirebilmek.
  • Alanla ilgili araştırma yapabilme ve kendi gereksinimlerini değerlendirip belirlemek ve öğrenme stratejileri geliştirebilmek.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan Değerlendirme Sistemi tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak İnönü Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Daha ayrıntılı bilgiye http://www.oid.inonu.edu.tr linkinden ulaşılabilir.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli koşuludur.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Öğrencilerin kayıt kabul, sınav ve değerlendirme işlemleri Yüksek Öğrenim Kanuna ve bu kanuna dayalı olarak çıkarılan Yüksek Öğretim Kurulu kararlarına ve yönetmeliklerine göre yapılmaktadır.İnönü Üniversitesinde kayıt kabul işlemleri, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yürütülmekte olup, yönetmelik ve yönergelere ilişkin bilgiye, http://www.oid.inonu.edu.tr adresinden ulaşılabilir.Orta öğretimden yüksek öğretime geçişte iki aşamalı bir sınav sistemi uygulanmaktadır. Sınavlar Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından gerçekleştirilmektedir. Sınavlara ilişkin ayrıntılı bilgiye http://www.osym.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Sınav sisteminin birinci aşaması Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) olarak adlandırılan ortak ve tek bir sınavdır. Yükseköğretime Geçiş Sınavı , orta öğretimi başarı ile tamamlayan ve yüksek öğrenim görmek isteyen kişilerin tabi tutulacağı, yüksek öğretime geçiş için yeterliliği ölçen bir sınavdır. YGSde en az bir puan türünde 180 ve üzeri puan alan adayların ikinci aşamadaki Lisans Yerleştirme Sınavlarına (LYS) girme hakları bulunmaktadır. Bu sınavda TS2 puan türünden yeterli puanı alabilen öğrenciler programda öğrenim görmeye hak kazanmaktadırlar.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli koşuludur. Bu programda; ara sınav, ödev, alıştırma, proje, uygulama ve dönem sonu sınavı gibi farklı değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemleri arasında klasik sınav, çoktan seçmeli sınav, ev ödevi, performans değerlendirme ve ürün değerlendirme yer alabilir. Bir dersin notu, yukarıdaki unsurların değerlendirilmesi sonucunda belirlenir ve harf olarak verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Türkçe öğretmenliği programı mezunları Türkçe Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına Türkçe Öğretmeni olarak atanmaktadırlar. Ayrıca mezunlarımız dershanelerde, eğitim materyalleri tasarım ve pazarlama, yayın kuruluşları gibi sektörlerde, yayın evlerinde, eğitsel materyal geliştiren iş yerlerinde, üniversitelerin akademik kadrolarında görev alabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018969

Qualification Title
Bachelor's Degree in Turkish Language Teaching
Awarding BodyInonu University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://inonu.edu.tr/tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be aware of the language and to explain the Turkish language within the framework of modern linguistic theories.
  • To be aware of the text type awareness and to recognize the language structures appropriate for each communication context.
  • To know the rules and the phases of Turkish language and to distinguish the current problems of Turkish language.
  • To have the knowledge and skills to understand and teach comprehension techniques (reading and listening).
  • To have the knowledge and skills to teach and teach narration techniques (speaking, writing).
  • To know the phases of Turkish literature from a historical perspective.
  • To know the phonetic and morphological features of Turkish, to recognize and classify the word groups and sentence types in Turkish.
  • To have the basic theories and knowledge required by the science of literature and to be able to evaluate literary texts from a critical point of view.
  • To be able to distinguish between the literary texts produced for children and to benefit from these products in Turkish teaching.
  • To be able to follow the scientific, theoretical and practical studies related to Turkish and Turkish education and to have the knowledge and skills to do research about the field.
  • To be able to convey his / her feelings and thoughts correctly and effectively in accordance with the rules of Turkish orally and in writing.
  • To be able to use computer, computer software and internet to the extent required by the teaching profession and within the scope of Turkish teaching.
  • To know and apply beautiful writing methods and techniques.
  • To recognize the outstanding works of the world literature and to analyze them with a modern understanding.
  • Identify the current problems of the society and carry the solution-specific features.
  • To be able to examine Turkish textbooks in a very angled and critical manner.
  • To be able to realize Turkish teaching within the framework of the knowledge, skills, methods and techniques required by the teaching profession.
  • To be able to make researches about the field and to evaluate and determine their own requirements and to develop learning strategies.
Key Competencies-
Further Info

For every course, assessment and evaluation methods are defined in the course syllabus by the responsible academic personnel. Inonu University Undergraduate Academic and Examination legislation is applied regarding the examinations and assigned grade points for every course. More information can be obtained at http://www.oid.inonu.edu.tr/To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students acceptance, registration, exam and evaluation procedures are conducted based on the Higher Education Law and the regulations and decisions put forth by The Higher Education Council based on this law.At Inonu University, student acceptance and registration procedures are handled by the Student Registrar Office. Related rules and regulations can be reached at http://www.oid.hacettepe.edu.tr/There is a two level examination system after the high school to enter higher education. These exams are conducted by the Measurement, Evaluation, and Placement Center (OSYM in Turkish). More information about the exams can be obtained from the http://www.osym.gov.tr/ web site. The first level examination is called the “Higher Education Entrance Examination” (YGS in Turkish), which is a common and single session exam. All students who finished high school successfully and wish to continue higher education must take the YGS, which is designed to measure students competency to continue higher education. Those who get at least 180 points and above from the YGS earn the right to enter the “Undergraduate Placement Examination” (LYS in Turkish). Those students who receive sufficient points from the “TS 2” section of the LYS earn the right to enter the Primary Education Program.

Conditions for SuccessTo complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.In this program; different assessment methods such as midterm, homework, training, project, practice and final exam are applied. Assessment methods can include a classic exam, a multiple-choice exam, a homework assignment, a performance assessment, and a product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given in letters. The letter grades and the coefficient of each note are given below.Success GradeAA 4.0AB 3.7BA 3.3BB 3.0BC 2.7CB 2.3CC 2.0CD 1.7DC 1.3DD 1.0FF 0.0
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Turkish Teaching Program receive the “Turkish Teacher” title and they can work at state or private schools affiliated with the Ministry of National Education. Our graduates also find jobs at private training centers, companies that develop and market educational materials, publishing companies, and universities for an academic career.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018969


Qualification Title
Bachelor's Degree in Turkish Language Teaching

Awarding Body
Inonu University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be aware of the language and to explain the Turkish language within the framework of modern linguistic theories.
  • To be aware of the text type awareness and to recognize the language structures appropriate for each communication context.
  • To know the rules and the phases of Turkish language and to distinguish the current problems of Turkish language.
  • To have the knowledge and skills to understand and teach comprehension techniques (reading and listening).
  • To have the knowledge and skills to teach and teach narration techniques (speaking, writing).
  • To know the phases of Turkish literature from a historical perspective.
  • To know the phonetic and morphological features of Turkish, to recognize and classify the word groups and sentence types in Turkish.
  • To have the basic theories and knowledge required by the science of literature and to be able to evaluate literary texts from a critical point of view.
  • To be able to distinguish between the literary texts produced for children and to benefit from these products in Turkish teaching.
  • To be able to follow the scientific, theoretical and practical studies related to Turkish and Turkish education and to have the knowledge and skills to do research about the field.
  • To be able to convey his / her feelings and thoughts correctly and effectively in accordance with the rules of Turkish orally and in writing.
  • To be able to use computer, computer software and internet to the extent required by the teaching profession and within the scope of Turkish teaching.
  • To know and apply beautiful writing methods and techniques.
  • To recognize the outstanding works of the world literature and to analyze them with a modern understanding.
  • Identify the current problems of the society and carry the solution-specific features.
  • To be able to examine Turkish textbooks in a very angled and critical manner.
  • To be able to realize Turkish teaching within the framework of the knowledge, skills, methods and techniques required by the teaching profession.
  • To be able to make researches about the field and to evaluate and determine their own requirements and to develop learning strategies.

Key Competencies
-

Further Info

For every course, assessment and evaluation methods are defined in the course syllabus by the responsible academic personnel. Inonu University Undergraduate Academic and Examination legislation is applied regarding the examinations and assigned grade points for every course. More information can be obtained at http://www.oid.inonu.edu.tr/To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students acceptance, registration, exam and evaluation procedures are conducted based on the Higher Education Law and the regulations and decisions put forth by The Higher Education Council based on this law.At Inonu University, student acceptance and registration procedures are handled by the Student Registrar Office. Related rules and regulations can be reached at http://www.oid.hacettepe.edu.tr/There is a two level examination system after the high school to enter higher education. These exams are conducted by the Measurement, Evaluation, and Placement Center (OSYM in Turkish). More information about the exams can be obtained from the http://www.osym.gov.tr/ web site. The first level examination is called the “Higher Education Entrance Examination” (YGS in Turkish), which is a common and single session exam. All students who finished high school successfully and wish to continue higher education must take the YGS, which is designed to measure students competency to continue higher education. Those who get at least 180 points and above from the YGS earn the right to enter the “Undergraduate Placement Examination” (LYS in Turkish). Those students who receive sufficient points from the “TS 2” section of the LYS earn the right to enter the Primary Education Program.


Conditions for Success
To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.To complete all the courses in the program (240 ECTS) and achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are the required rules to qualify for graduation.In this program; different assessment methods such as midterm, homework, training, project, practice and final exam are applied. Assessment methods can include a classic exam, a multiple-choice exam, a homework assignment, a performance assessment, and a product evaluation. The grade of a course is determined as a result of the evaluation of the above elements and is given in letters. The letter grades and the coefficient of each note are given below.Success GradeAA 4.0AB 3.7BA 3.3BB 3.0BC 2.7CB 2.3CC 2.0CD 1.7DC 1.3DD 1.0FF 0.0

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Turkish Teaching Program receive the “Turkish Teacher” title and they can work at state or private schools affiliated with the Ministry of National Education. Our graduates also find jobs at private training centers, companies that develop and market educational materials, publishing companies, and universities for an academic career.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address