Yeterlilik Kodu

TR0030023812

Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇukurova Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBalcalı, Çukurova Üniversitesi Rektörlüğü, 01330 Sarıçam/Adana
Sorumlu Kurum URLhttps://www.cu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının amacı,

  •  Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri ve özelliklere sahip; eğitim biliminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini özümsemiş Türkçe öğretmenleri yetiştirmektir.
  • Türk dilinin kurallarını ve geçirdiği evreleri ayrıntılarıyla bilen, Türk edebiyatının bütün evreleri ve önde gelen isimleri ile dünya edebiyatı hakkında bilgi sahibi öğretmenler yetiştirmektir.
  • Türkiye Türkçesini ses bilgisi, şekil bilgisi, kelime bilgisi, söz dizimi, anlambilim ve sözlükbilim gibi dil bilgisi ve dilbilime ilişkin alanlarda anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip, bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilecek, dil becerileri gelişmiş öğretmenler yetiştirmektir.
  • Ortaokulda eğitim gören çocuklara Türkçeyi doğru kullanabilme, okuduğunu ve dinlediğini anlama, kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerilerini kazandıracak donanımda, dil bilinci ve dil becerileri gelişmiş öğretmenler yetiştirmektir. 
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini iyi kullanan; öğrencilerle ve çevresiyle etkili iletişim kuran, iş birliği yapan; yaratıcı, eleştirel ve bilimsel düşünen; Türkçe eğitimi alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri sürekli izleyen; araştırmaya önem veren; girişimci ve sorun çözen, sorumluluk sahibi, farklı görüşlere saygılı Türkçe öğretmenleri yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları

Öğrenme, geleneksel örgün eğitim şeklinde verilmekle birlikte, doğal afetler ve pandemi gibi olağanüstü durumlar da dahil olmak üzere farklı nedenlerle uzaktan eğitim imkanıyla da gerçekleştirilebilmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
  • Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
  • Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
  • Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
  • Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
  • Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
  • Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
  • Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
  • Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
  • Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
  • Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
  • Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
  • Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
  • Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
  • Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
  • Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
  • Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
  • Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
  • Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
•    Okuma yazma yetkinliği
•    Çoklu dil yetkinliği
•    Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
•    Dijital yetkinlik
•    Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
•    Vatandaşlık yetkinliği
•    Girişimcilik yetkinliği
•    Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar, ara sınav, yarıyıl/yılsonu sınavı, mazeret sınavı, bütünleme, tek ders ve GNO yükseltme sınavlarıdır.

Birinci ara sınav, yarıyıl/yılsonu, bütünleme, tek ders ve GNO yükseltme sınavları akademik takvimle birlikte Senato tarafından düzenlenir.

Staj ve uygulama sonunda sınav yapma zorunluluğu olan birimlerde staj ve uygulama sınavlarının nasıl yapılacağı ilgili kurullar tarafından belirlenir.

Sınavların nasıl yapılacağı ve değerlendirmede dikkate alınacak hususlar dersi veren öğretim elemanı/koordinatör tarafından her yarıyıl başında EOBS’ye girilerek duyurulur.

Yarıyıl sonu veya yılsonu sınav programları; dekanlıklar, yüksekokul/Devlet konservatuvarı/meslek yüksekokulu müdürlükleri tarafından hazırlanır ve sınavlardan en az iki hafta önce öğrencilere ilan edilir.

Sınavlar, o dersi vermekle görevli öğretim elemanları tarafından yapılır. Görevli öğretim elemanının sınav döneminde Üniversitede bulunmaması hâlinde sınavın kimin tarafından yapılacağı ve değerlendirileceği, ilgili bölüm başkanının önerisi üzerine birim yönetim kurullarınca kararlaştırılır.

Tıp, Diş Hekimliği ve Güzel Sanatlar Fakülteleri ile Devlet Konservatuvarında sınavlar ve değerlendirmeler ilgili birimlerin belirlediği esaslara göre düzenlenir.

ayıtlı olduğu programda almakla yükümlü olduğu derslerin tamamını almış, başarısız dersi olmayan ancak GNO’su 2,00’ın altında olduğundan mezuniyet hakkını elde edemeyen öğrenciler 40 AKTS kredisini aşmamak koşuluyla daha önceden DD ve DC notları aldığı diledikleri yarıyıl ve diledikleri derslerden GNO yükseltme sınavına girebilirler. Bu sınavlarda alınacak not, mevcut notun altında ise dikkate alınmaz.

Başarı Notu Katsayı

AA 4.00

BA 3.50

BB 3.00

CB 2.50

CC 2.00

DC 1.50

DD 1.00

FF 0.00

FG 0.00

NA 0.00

UB 0.00

Kalite Güvencesi

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 24.04.2021/24.04.2026

Giriş Şartı
  • Bu programa öğrenciler Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından verilen yerleştirme sonuç belgesi ile kabul edilir. 
Başarma Şartları Kayıtlı olduğu bölüm veya programın öğretim planındaki bütün ders, uygulama ve çalışmalardan başarılı olmaları ve lisans düzeyinde iki yüz kırk (240) AKTS tamamlayarak en az 2.00 GNO’ya sahip olmaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel eğitim kurumları ile yabancılara Türkçe öğreten kuruluşlarda Türkçe öğretmeni olarak görev alabilir; devlet arşivlerinde ve başta basın yayın olmak üzere çeşitli sektörlerde istihdam edilebilirler. 

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

 

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030023812


Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çukurova Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balcalı, Çukurova Üniversitesi Rektörlüğü, 01330 Sarıçam/Adana

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Lisans Programının amacı,

  •  Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri ve özelliklere sahip; eğitim biliminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini özümsemiş Türkçe öğretmenleri yetiştirmektir.
  • Türk dilinin kurallarını ve geçirdiği evreleri ayrıntılarıyla bilen, Türk edebiyatının bütün evreleri ve önde gelen isimleri ile dünya edebiyatı hakkında bilgi sahibi öğretmenler yetiştirmektir.
  • Türkiye Türkçesini ses bilgisi, şekil bilgisi, kelime bilgisi, söz dizimi, anlambilim ve sözlükbilim gibi dil bilgisi ve dilbilime ilişkin alanlarda anlama, yorumlama ve çözümleme becerisine sahip, bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanabilecek, dil becerileri gelişmiş öğretmenler yetiştirmektir.
  • Ortaokulda eğitim gören çocuklara Türkçeyi doğru kullanabilme, okuduğunu ve dinlediğini anlama, kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerilerini kazandıracak donanımda, dil bilinci ve dil becerileri gelişmiş öğretmenler yetiştirmektir. 
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini iyi kullanan; öğrencilerle ve çevresiyle etkili iletişim kuran, iş birliği yapan; yaratıcı, eleştirel ve bilimsel düşünen; Türkçe eğitimi alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri sürekli izleyen; araştırmaya önem veren; girişimci ve sorun çözen, sorumluluk sahibi, farklı görüşlere saygılı Türkçe öğretmenleri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme, geleneksel örgün eğitim şeklinde verilmekle birlikte, doğal afetler ve pandemi gibi olağanüstü durumlar da dahil olmak üzere farklı nedenlerle uzaktan eğitim imkanıyla da gerçekleştirilebilmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil eğitiminin temel kavram ve terimlerini açıklar.
  • Edebiyatın temel kavramlarını, Türk ve dünya edebiyatının başlıca yazar ve eserlerini bilir.
  • Türkçenin anlama (dinleme ve okuma) ve anlatma (konuşma ve yazma) becerilerini; bilişsel, duyuşsal ve psikomotor yönüyle bilir.
  • Dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi ve dil bilimin yeri ve önemini belirler.
  • Türkçe öğretimi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini, Türkçenin tarihî gelişimini ve bu gelişime bağlı olarak yaşanan değişimleri inceler.
  • Türkçe dil bilgisini (ses, şekil, yapı, anlam, köken, söz dizimi vb.) tüm alanlarıyla ayırt eder.
  • Öğrencinin gereksinimine uygun Türkçeye ilişkin materyal geliştirir ve etkinlik tasarlar.
  • Tüm dil becerilerini (okuma, yazma, dinleme, konuşma) geliştirmeye yönelik yöntem ve teknikleri kuramsal ve uygulamalı olarak gerçekleştirir.
  • Türkçe dersi öğretim programlarını ve Türkçe öğretiminde kullanılan materyalleri (Türkçe ders kitapları, görsel ve basılı malzemeler, maketler vb.) çok yönlü (biçim, içerik vb.) ve eleştirel bir bakış açısıyla inceler.
  • Ana dili Türkçe olanlara, yabancılara, Türk soylulara ve iki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
  • Arap alfabesiyle yazılı Türkçe metinleri okur.
  • Soyut işlemler dönemine geçiş yapmış öğrencilerin dil öğrenme durumlarını ve okudukları kaynakları değerlendirir.
  • Türkçeyi sözlü ve yazılı iletişimde iyi ve doğru olarak kullanır.
  • Türkçe öğretiminde başvurulan mevcut ve yeni yaklaşım, yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
  • Türkçe öğretimine ilişkin kazandığı bilgi ve becerileri, okullarda gözlem ve uygulama boyutlarıyla ortaya koyar.
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi ve becerileri Türkçe öğretmenliğine uyarlar.
  • Etkili iletişimin ögeleri olan empati, aktif dinleme, ben dili kullanımı ve çatışma çözme becerilerini vb. verimli bir şekilde gerçekleştirir.
  • Öğrencilerin seviyelerine uygun edebî ve öğretici metinleri Türk ve dünya edebiyatı ürünlerinden seçer.
  • Türkçe ve yabancı dilde bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
  • Türkçe öğretimiyle ilgili sorunları tanımlar, olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • Öğrencilerin dil kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Uygulamalarda, bireysel ve grup çalışmalarında, karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alır ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
•    Okuma yazma yetkinliği
•    Çoklu dil yetkinliği
•    Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
•    Dijital yetkinlik
•    Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
•    Vatandaşlık yetkinliği
•    Girişimcilik yetkinliği
•    Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar, ara sınav, yarıyıl/yılsonu sınavı, mazeret sınavı, bütünleme, tek ders ve GNO yükseltme sınavlarıdır.

Birinci ara sınav, yarıyıl/yılsonu, bütünleme, tek ders ve GNO yükseltme sınavları akademik takvimle birlikte Senato tarafından düzenlenir.

Staj ve uygulama sonunda sınav yapma zorunluluğu olan birimlerde staj ve uygulama sınavlarının nasıl yapılacağı ilgili kurullar tarafından belirlenir.

Sınavların nasıl yapılacağı ve değerlendirmede dikkate alınacak hususlar dersi veren öğretim elemanı/koordinatör tarafından her yarıyıl başında EOBS’ye girilerek duyurulur.

Yarıyıl sonu veya yılsonu sınav programları; dekanlıklar, yüksekokul/Devlet konservatuvarı/meslek yüksekokulu müdürlükleri tarafından hazırlanır ve sınavlardan en az iki hafta önce öğrencilere ilan edilir.

Sınavlar, o dersi vermekle görevli öğretim elemanları tarafından yapılır. Görevli öğretim elemanının sınav döneminde Üniversitede bulunmaması hâlinde sınavın kimin tarafından yapılacağı ve değerlendirileceği, ilgili bölüm başkanının önerisi üzerine birim yönetim kurullarınca kararlaştırılır.

Tıp, Diş Hekimliği ve Güzel Sanatlar Fakülteleri ile Devlet Konservatuvarında sınavlar ve değerlendirmeler ilgili birimlerin belirlediği esaslara göre düzenlenir.

ayıtlı olduğu programda almakla yükümlü olduğu derslerin tamamını almış, başarısız dersi olmayan ancak GNO’su 2,00’ın altında olduğundan mezuniyet hakkını elde edemeyen öğrenciler 40 AKTS kredisini aşmamak koşuluyla daha önceden DD ve DC notları aldığı diledikleri yarıyıl ve diledikleri derslerden GNO yükseltme sınavına girebilirler. Bu sınavlarda alınacak not, mevcut notun altında ise dikkate alınmaz.

Başarı Notu Katsayı

AA 4.00

BA 3.50

BB 3.00

CB 2.50

CC 2.00

DC 1.50

DD 1.00

FF 0.00

FG 0.00

NA 0.00

UB 0.00


Kalite Güvencesi

YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 24.04.2021/24.04.2026


Giriş Şartı
  • Bu programa öğrenciler Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından verilen yerleştirme sonuç belgesi ile kabul edilir. 

Başarma Şartları
Kayıtlı olduğu bölüm veya programın öğretim planındaki bütün ders, uygulama ve çalışmalardan başarılı olmaları ve lisans düzeyinde iki yüz kırk (240) AKTS tamamlayarak en az 2.00 GNO’ya sahip olmaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel eğitim kurumları ile yabancılara Türkçe öğreten kuruluşlarda Türkçe öğretmeni olarak görev alabilir; devlet arşivlerinde ve başta basın yayın olmak üzere çeşitli sektörlerde istihdam edilebilirler. 


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

 


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030023812

Qualification Title
Turkish Teacher Bachelor's Degree Diploma
Awarding BodyÇukurova University
Awarding Body ContactÇukurova University Rectorate 01250, Sarıçam / Adana, Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.cu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The purpose of Çukurova University Education Faculty Turkish Teaching Undergraduate Program is to

  1. Have the knowledge, skills and characteristics required by the teaching profession; To train Turkish teachers who have assimilated the approaches, methods and techniques of educational science.
  2. To train teachers who know the rules of the Turkish language and the stages it has gone through in detail, who have knowledge about all the stages and leading names of Turkish literature and world literature.
  3. To train teachers with advanced language skills who have the ability to understand, interpret and analyze Turkish in the fields of grammar and linguistics such as phonetics, morphology, vocabulary, syntax, semantics and lexicology, who can use their knowledge in this field for research and development.
  4. To train teachers with advanced language awareness and language skills, who are equipped to provide secondary school children with the skills to use Turkish correctly, to understand what they read and listen to, and to express themselves verbally and in writing.
  5. Good use of information and communication technologies; communicating and collaborating effectively with students and their environment; creative, critical and scientific thinking; Constantly following the innovations and developments in the field of Turkish education; giving importance to research; Our aim is to train Turkish teachers who are entrepreneurial and problem solvers, responsible and respectful to different views.

 

Learning Environments

Learning is provided in the form of traditional formal education, but it can also be provided through distance education for various reasons, including extraordinary situations such as natural disasters and pandemics.

Description
  • They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects.
  • They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar.
  • They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena.
  • They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students.
  • They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8.
  • They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art.
  • They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving.
  • They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills.
  • They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively.
  • They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques.
  • They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management.
  • They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any.
  • They can acquire self-learning ability.
  • They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents.
  • They can improve themselves about the cultural and social aspects.
  • They have the knowledge and skills required by the field of study.
  • They can apply the basic principles and general objectives of education.
  • Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently.
  • Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products.
  • Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages.
  • Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research.
  • Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods.
  • In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively.
  •  
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
•    Reading and writing competence
•    Multilingual competence
•    Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
•    Digital competence
•    Personal, social, and learning to learn competence
•    Civic competence
•    Entrepreneurial competence
•    Cultural awareness and expression competence

 

Further Info

The measurement and evaluation methods applied for each course are defined in the Course Information Form prepared by the faculty member(s) teaching the course and included in the Information package. All measurement tools and exams are evaluated based on the relevant articles of ÇÜ Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations.
•    As measurement and evaluation tools, written exams, short answer exams, true-false type tests, multiple choice tests, paired tests, oral examinations, homework, observation, interview, performance evaluation, student product file, research papers, research projects, peer evaluation, self-assessment, evaluation, attitude scales and measurement tools developed specifically for the field, and basic statistical operations on the measurement results for evaluation, evaluation of learning outcomes, etc. is used.
•    Students must take a midterm exam (Midterm) and a final exam (Final) for each course. In some courses, in addition to these, mid-term study is also included; project, seminar, homework, presentation, etc. may be requested. Students who fail a course can take the make-up exam following the final exam

 

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

 

Access Requirements

Applicants must meet the academic and legal requirements set by ÖSYM and the university.

 

Conditions for SuccessStudents must achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 and successfully complete all required courses to graduate.
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates can work as Turkish teachers in public and private educational institutions affiliated with the Ministry of National Education and in organizations that teach Turkish to foreigners; They can be employed in state archives and in various sectors, especially the press.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

 

Validity Period (If Any)

Qualification is continious.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030023812


Qualification Title
Turkish Teacher Bachelor's Degree Diploma

Awarding Body
Çukurova University

Awarding Body Contact
Çukurova University Rectorate 01250, Sarıçam / Adana, Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The purpose of Çukurova University Education Faculty Turkish Teaching Undergraduate Program is to

  1. Have the knowledge, skills and characteristics required by the teaching profession; To train Turkish teachers who have assimilated the approaches, methods and techniques of educational science.
  2. To train teachers who know the rules of the Turkish language and the stages it has gone through in detail, who have knowledge about all the stages and leading names of Turkish literature and world literature.
  3. To train teachers with advanced language skills who have the ability to understand, interpret and analyze Turkish in the fields of grammar and linguistics such as phonetics, morphology, vocabulary, syntax, semantics and lexicology, who can use their knowledge in this field for research and development.
  4. To train teachers with advanced language awareness and language skills, who are equipped to provide secondary school children with the skills to use Turkish correctly, to understand what they read and listen to, and to express themselves verbally and in writing.
  5. Good use of information and communication technologies; communicating and collaborating effectively with students and their environment; creative, critical and scientific thinking; Constantly following the innovations and developments in the field of Turkish education; giving importance to research; Our aim is to train Turkish teachers who are entrepreneurial and problem solvers, responsible and respectful to different views.

 


Learning Environments

Learning is provided in the form of traditional formal education, but it can also be provided through distance education for various reasons, including extraordinary situations such as natural disasters and pandemics.


Description
  • They can explain the concepts and principles of Turkish sound, shape, sentence, text information and historical and contemporary Turkish dialects.
  • They can exlain the concepts and principles of basic language skills (reading, listening, speaking and writing) and grammar.
  • They can evaluate the periods of Turkish literature and the important people, events and the phenomena.
  • They can evaluate the developmental stages and their roles in the learning processes of primary 5-8 grade students.
  • They can use Turkish teaching program and the specific teaching strategies, methods and techniques to teach the program to Grades 5-8.
  • They can criticise and/or explain the characteristics of philosophical, literary and other works of art.
  • They can use the appropriate methods and techniques to help the students improve their higher thinking skills such as critical thinking, creative thinking and problem solving.
  • They can use the appropriate techniques and methods to help the students improve their reading, listening, speaking, smooth and aesthetic writing skills.
  • They can develop appropriate learning materials and use the information and communication technologies in this process effectively.
  • They can monitor the students´ learning processes while using the traditional methods and techniques of measurement besides the alternative measurement and evaluation methods and techniques.
  • They can take individual and group responsibility to solve the problems encountered related to classroom management.
  • They can assess their performance objectively and make up for the deficiencies in accordance with the judgments made if they have any.
  • They can acquire self-learning ability.
  • They can communicate effectively with students, teachers, friends, school management and parents.
  • They can improve themselves about the cultural and social aspects.
  • They have the knowledge and skills required by the field of study.
  • They can apply the basic principles and general objectives of education.
  • Empathy, active listening, the use of I language and conflict resolution skills, etc., which are the elements of effective communication. performs efficiently.
  • Selects literary and instructive texts suitable for students' levels from Turkish and world literature products.
  • Uses information and communication technologies effectively in Turkish and foreign languages.
  • Defines problems related to Turkish teaching, conceptualizes events and phenomena, examines them with scientific methods and techniques, interprets data and develops solutions based on research.
  • Evaluates the language acquisitions of the students in a versatile way by using different methods.
  • In practice, in individual and group work, he takes responsibility for solving complex problems and fulfills his task effectively.
  •  

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
•    Reading and writing competence
•    Multilingual competence
•    Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
•    Digital competence
•    Personal, social, and learning to learn competence
•    Civic competence
•    Entrepreneurial competence
•    Cultural awareness and expression competence

 


Further Info

The measurement and evaluation methods applied for each course are defined in the Course Information Form prepared by the faculty member(s) teaching the course and included in the Information package. All measurement tools and exams are evaluated based on the relevant articles of ÇÜ Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations.
•    As measurement and evaluation tools, written exams, short answer exams, true-false type tests, multiple choice tests, paired tests, oral examinations, homework, observation, interview, performance evaluation, student product file, research papers, research projects, peer evaluation, self-assessment, evaluation, attitude scales and measurement tools developed specifically for the field, and basic statistical operations on the measurement results for evaluation, evaluation of learning outcomes, etc. is used.
•    Students must take a midterm exam (Midterm) and a final exam (Final) for each course. In some courses, in addition to these, mid-term study is also included; project, seminar, homework, presentation, etc. may be requested. Students who fail a course can take the make-up exam following the final exam

 


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

 


Access Requirements

Applicants must meet the academic and legal requirements set by ÖSYM and the university.

 


Conditions for Success
Students must achieve a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 and successfully complete all required courses to graduate.

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates can work as Turkish teachers in public and private educational institutions affiliated with the Ministry of National Education and in organizations that teach Turkish to foreigners; They can be employed in state archives and in various sectors, especially the press.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

 


Validity Period (If Any)

Qualification is continious.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode