Yeterlilik Kodu

TR0030033337

Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Cumhuriyetin ilkelerini benimsemiş, yaşama geçirmiş, ulusal değerlere sahip üst düzey düşünme becerilerini işe koşabilen, sorunlara, bireysel farklılıklara duyarlı, öğrenmeyi öğrenen ve öğreten nitelikli eğitimciler yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün öğretim biçiminde gerçekleşir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Edindiği metin türü farkındalığı ile her iletişim bağlamına uygun dil yapılarını tanır.
  • Anlama (okuma, dinleme) ve anlatma (yazma, konuşma) tekniklerini öğretir.
  • Türkçenin dilbilimsel özelliklerinin farkındalığına sahip olur. (Ses/şekil özelliklerini, Türkçedeki sözcük gruplarını ve cümle türlerini sınıflandırabilir.)
  • Edebiyat biliminin gerektirdiği temel kuramlar ve bilgilerden yararlanarak edebiyat metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
  • Türk dili, Türk ve dünya edebiyatının geçirdiği evreleri tarihsel bir bakış açısıyla bilir.
  • Çocuklar için üretilmiş edebiyat metinleri arasında nitelik ayrımı yaparak bu ürünlerden Türkçe öğretiminde yararlanabilir.
  • Türkçe ve Türkçe öğretimi ile ilgili bilimsel, kuramsal ve uygulama çalışmalarını takip ederek alanla ilgili araştırma yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur.
  • Güzel yazı yazabilme yöntem ve tekniklerini uygulayabilir.
  • Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin korunması bilinciyle davranarak toplumun güncel sorunlarına çözüm üretir.
  • Türkçe ders kitaplarını çok açılı ve eleştirel bir anlayışla irdeleyebilir.
  • Bilişim ve iletişim teknolojilerinden yararlanarak öğrencilerin gelişimsel ve eğitimsel ihtiyaçlarına uygun öğretim yöntemi, eğitim programı ve materyal geliştirir.
  • Öğrencilerinin kazanımlarını farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Alanla ilgili ulusal ve uluslararası sosyal, bilimsel projelerde ve diğer etkinliklerde yer alır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda dönemin hemen bitişini müteakip dönem sonu sınavları vardır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı:Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç/Bitiş: 01.05.2023-01.05.2026

Giriş Şartı
  • ÖSYM tarafından yapılan YGS sınavında gerekli puanı alarak programa öğrenci kabul edilmektedir. YGS puan türü TS-2'dir. Yabancı öğrenciler ise, Rektörlükçe belirlenmiş özel koşulları sağlayarak Türkçe Öğretmenliği programına kabul edilirler.
Başarma Şartları Mezun olmak için 8 yarıyıl 53 zorunlu 6 seçmeli ders ve toplam 162 kredi (128 Teorik; 34 Uygulamalı), 240 AKTS tamamlanmış olması gerekmektedir. Mezuniyet için 2.00 AGNO koşulu aranmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Türkçe öğretmenliği programından mezun olanlar Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ve vakıf okullarında olduğu gibi çeşitli özel dershanelerde de Türkçe öğretmeni olarak istihdam edilebileceklerdir.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030033337


Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Cumhuriyetin ilkelerini benimsemiş, yaşama geçirmiş, ulusal değerlere sahip üst düzey düşünme becerilerini işe koşabilen, sorunlara, bireysel farklılıklara duyarlı, öğrenmeyi öğrenen ve öğreten nitelikli eğitimciler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün öğretim biçiminde gerçekleşir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Edindiği metin türü farkındalığı ile her iletişim bağlamına uygun dil yapılarını tanır.
  • Anlama (okuma, dinleme) ve anlatma (yazma, konuşma) tekniklerini öğretir.
  • Türkçenin dilbilimsel özelliklerinin farkındalığına sahip olur. (Ses/şekil özelliklerini, Türkçedeki sözcük gruplarını ve cümle türlerini sınıflandırabilir.)
  • Edebiyat biliminin gerektirdiği temel kuramlar ve bilgilerden yararlanarak edebiyat metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
  • Türk dili, Türk ve dünya edebiyatının geçirdiği evreleri tarihsel bir bakış açısıyla bilir.
  • Çocuklar için üretilmiş edebiyat metinleri arasında nitelik ayrımı yaparak bu ürünlerden Türkçe öğretiminde yararlanabilir.
  • Türkçe ve Türkçe öğretimi ile ilgili bilimsel, kuramsal ve uygulama çalışmalarını takip ederek alanla ilgili araştırma yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur.
  • Güzel yazı yazabilme yöntem ve tekniklerini uygulayabilir.
  • Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlerin korunması bilinciyle davranarak toplumun güncel sorunlarına çözüm üretir.
  • Türkçe ders kitaplarını çok açılı ve eleştirel bir anlayışla irdeleyebilir.
  • Bilişim ve iletişim teknolojilerinden yararlanarak öğrencilerin gelişimsel ve eğitimsel ihtiyaçlarına uygun öğretim yöntemi, eğitim programı ve materyal geliştirir.
  • Öğrencilerinin kazanımlarını farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Alanla ilgili ulusal ve uluslararası sosyal, bilimsel projelerde ve diğer etkinliklerde yer alır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Dereceyi alabilmek / programı tamamlamak için akademik yıl sonunda yapılması gereken veya programın tamamlanmasını müteakip özel bir dönem sonu sınavı veya final sınav dönemi yoktur. Bununla birlikte, her yarıyıl sonunda dönemin hemen bitişini müteakip dönem sonu sınavları vardır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı:Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç/Bitiş: 01.05.2023-01.05.2026


Giriş Şartı
  • ÖSYM tarafından yapılan YGS sınavında gerekli puanı alarak programa öğrenci kabul edilmektedir. YGS puan türü TS-2'dir. Yabancı öğrenciler ise, Rektörlükçe belirlenmiş özel koşulları sağlayarak Türkçe Öğretmenliği programına kabul edilirler.

Başarma Şartları
Mezun olmak için 8 yarıyıl 53 zorunlu 6 seçmeli ders ve toplam 162 kredi (128 Teorik; 34 Uygulamalı), 240 AKTS tamamlanmış olması gerekmektedir. Mezuniyet için 2.00 AGNO koşulu aranmaktadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Türkçe öğretmenliği programından mezun olanlar Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet ve vakıf okullarında olduğu gibi çeşitli özel dershanelerde de Türkçe öğretmeni olarak istihdam edilebileceklerdir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033337

Qualification Title
Turkish Language Teaching Undergraduate Program
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • To train qualified educators who adopt the principles of the Republic, put into life, have high level of thinking skills with national values, are sensitive to problems and individual differences, learn to learn and teach.
Learning Environments
  • The learning takes place in formal education.
Description

Recognizes appropriate language structures for every communication context with the awareness of the text type acquired.

  • He/she teaches comprehension (reading, listening) and narration (writing, speaking) techniques.
  • Be aware of the linguistic features of Turkish. (Classify phonetic / morphological features, word groups and sentence types in Turkish.)
  • He/she will be able to critically evaluate literary texts by making use of the basic theories and information required by literary science.
  • Knows the Turkish language, the stages of Turkish and world literature from a historical perspective.
  • He/she can benefit from these products in Turkish teaching by making a distinction between the qualities of literary texts produced for children.
  • Has the knowledge and skills to conduct research in the field by following scientific, theoretical and practical studies about teaching Turkish and Turkish.
  • Can apply the methods and techniques of beautiful writing.
  • He/she produces solutions to the current problems of the society by acting with the awareness of protecting social, scientific, cultural and ethical values.
  • Can examine Turkish textbooks with a multi-angle and critical approach.
  • He/she develops teaching methods, curricula and materials suitable for the developmental and educational needs of students by using information and communication technologies.
  • Evaluates students' achievements using different measurement and evaluation methods.
  • Takes place in national and international social, scientific projects and other activities related to the field.
Key Competencies

He/she has advanced-level proficiency in the key competencies listed below:

  • Literacy skills
  • Multilingual proficiency
  • Digital literacy
  • Personal, social, and learning-to-learn skills
  • Citizenship skills
  • Entrepreneurship skills
  • Cultural awareness and expression skills
Further Info
  • To obtain the degree / complete the program, there is no specific end-of-year exam or final exam period required at the end of the academic year or upon completion of the program. However, there are end-of-term exams held after the conclusion of each semester.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Name of the Accreditation Institution: Teacher Education Programs Evaluation and Accreditation Association (EPDAD)

Access Requirements
  • In the YGS exam held by OSYM, students are accepted to the program with the necessary score. YGS score type is TS-2. Foreign students are accepted to the Turkish Teaching Program by providing special conditions determined by the Rector.
Conditions for Success In order to graduate, 8 semesters 53 compulsory 6 elective courses and a total of 162 credit (128 theoretical; 34 practical), 240 ECTS must be completed. 2.00 AGNO condition is required for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Turkish Language Program can be employed as Turkish teachers in various private classrooms as well as in state and foundation schools affiliated to the Ministry of National Education.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Competence is constantly valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030033337


Qualification Title
Turkish Language Teaching Undergraduate Program

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • To train qualified educators who adopt the principles of the Republic, put into life, have high level of thinking skills with national values, are sensitive to problems and individual differences, learn to learn and teach.

Learning Environments
  • The learning takes place in formal education.

Description

Recognizes appropriate language structures for every communication context with the awareness of the text type acquired.

  • He/she teaches comprehension (reading, listening) and narration (writing, speaking) techniques.
  • Be aware of the linguistic features of Turkish. (Classify phonetic / morphological features, word groups and sentence types in Turkish.)
  • He/she will be able to critically evaluate literary texts by making use of the basic theories and information required by literary science.
  • Knows the Turkish language, the stages of Turkish and world literature from a historical perspective.
  • He/she can benefit from these products in Turkish teaching by making a distinction between the qualities of literary texts produced for children.
  • Has the knowledge and skills to conduct research in the field by following scientific, theoretical and practical studies about teaching Turkish and Turkish.
  • Can apply the methods and techniques of beautiful writing.
  • He/she produces solutions to the current problems of the society by acting with the awareness of protecting social, scientific, cultural and ethical values.
  • Can examine Turkish textbooks with a multi-angle and critical approach.
  • He/she develops teaching methods, curricula and materials suitable for the developmental and educational needs of students by using information and communication technologies.
  • Evaluates students' achievements using different measurement and evaluation methods.
  • Takes place in national and international social, scientific projects and other activities related to the field.

Key Competencies

He/she has advanced-level proficiency in the key competencies listed below:

  • Literacy skills
  • Multilingual proficiency
  • Digital literacy
  • Personal, social, and learning-to-learn skills
  • Citizenship skills
  • Entrepreneurship skills
  • Cultural awareness and expression skills

Further Info
  • To obtain the degree / complete the program, there is no specific end-of-year exam or final exam period required at the end of the academic year or upon completion of the program. However, there are end-of-term exams held after the conclusion of each semester.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Name of the Accreditation Institution: Teacher Education Programs Evaluation and Accreditation Association (EPDAD)


Access Requirements
  • In the YGS exam held by OSYM, students are accepted to the program with the necessary score. YGS score type is TS-2. Foreign students are accepted to the Turkish Teaching Program by providing special conditions determined by the Rector.

Conditions for Success
In order to graduate, 8 semesters 53 compulsory 6 elective courses and a total of 162 credit (128 theoretical; 34 practical), 240 ECTS must be completed. 2.00 AGNO condition is required for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Turkish Language Program can be employed as Turkish teachers in various private classrooms as well as in state and foundation schools affiliated to the Ministry of National Education.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Competence is constantly valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode