Yeterlilik Kodu

TR0030011656

Yeterlilik Adı
Uluslararası İlişkiler Lisans Diploması
Sorumlu KurumAtatürk Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum
Sorumlu Kurum URLhttp://www.atauni.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Siyaset bilimleri ve yurttaşlık
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uluslararası İlişkiler alanında temel kavramları anlama, kavramlararası ilişkileri kurabilme ve disiplinin alt konuları hakkındaki bilgileri edinir.
  • Uluslararası İlişkiler alanındaki kuramları bağdaştırabilme ve bu kuramlarla insan ve toplum ilişkilerini analiz eder.
  • Güncel ve tarihi siyaset ve uluslararası ilişkiler alanındaki gelişmeleri neden-sonuç ilişkileri bağlamında değerlendirir.
  • Uluslararası ilişkilerle ilgili kurumları temel modeller ışığında analiz edebilme güncel gelişmelerle ilişki kurar.
  • Kantitatif ve mantıksal akıl yürütme süreçlerine ve modelleme tekniklerine vakıf olur.
  • Uluslararası İlişkiler alanında problem çözme yeteneğini ve ilgili teknikleri kullanma becerisini elde eder.
  • Yerel,bölgesel ve küresel gelişmeleri izleme ve bunlar arasında ilişki kurar.
  • Türk Dilini etkin olarak kullanabilme araştırma yapmada en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Uluslararası İlişkileri sosyolojik iktisadi, felsefi, teknolojik ve diğer disiplinlerin temel kavramlarıyla ilişkilendirir.
  • Öğrenme sürecinde ve bilimsel araştırmada etik değerleri, takım çalışması ve girişim yeteneği edinme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda listelenen temel yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuryazarlık yeterliliği
  • Çok dilli yeterlilik
  • Bilim, teknoloji ve mühendislikte matematiksel yeterlilik ve yeterlilik
  • Dijital yeterlilik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yeterliliği
  • yurttaşlık yeterliliği
  • Girişimcilik yeterliliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yeterliliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bölümde açılan her ders için ara sınav, quiz, ödev ve final sınavı yapılmaktadır. Ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin başarı notuna etkisi %40, yarıyıl sonu sınavının ise %60'ıdır. Dönem sınavına girebilmek için öğrencinin yönetmelikte yazılı devam koşullarını sağlaması gerekir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmekte olup öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. Bu değerlendirmede; Dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl/yıl ve final sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve elde edilen notlar, Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde 4 harfli sisteme dönüştürülür. düzenleme. Öğrencinin aldığı notlardan hesaplanan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (CGPA) üst üste iki yarıyıl 2,00'ın altında olanlar bir sonraki yarıyılda ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları öğrencinin mezuniyet not ortalamasına göre değerlendirilir. Öğrencinin genel not ortalaması başarı eşiğinin üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. FF notu ilgili dersten başarısız olan öğrencilere verilir. FF notu alan öğrencinin bu dersi açıldığı ilk yarıyıl/yılda alması, devam ve sınav koşullarını sağlaması gerekir. Başarı notu M ve G olan dersler CGPA hesaplanırken değerlendirmeye dahil edilmez.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:18.04.2024/18.04.2027

Giriş Şartı
  • Uluslararası İlişkiler Bölümüne lise diplomasına sahip ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan YGS ve LYS sınavları neticesinde ilgili puan türünde yeterli puanı elde etmiş öğrenciler kabul edilmektedir.
Başarma Şartları Uluslararası İlişkiler Bölümünün eğitim öğretim programında almak zorunda oldukları bütün dersleri ve uygulamaları başarıyla tamamlayan ve AGNO su en az 2.00 olan öğrencilere Uluslararası İlişkiler Lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Uluslararası İlişkiler mezunları hem kamu hem de özel sektörde profesyonel rol alırlar. Başbakanlık, Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Milli Prodüktivite Merkezi, İhracatı Geliştirme ve Etüt Merkezi, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, kamu ve özel sektör bankaları ve sertifika kuruluşları ve sivil toplum örgütleri bu kuruluşlardan önemlileri olarak sıralanabilir. Mezunlar, gelecek vadeden ulusal ve uluslararası projeleride yer alabilir ve bu projelere liderlik yapabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030011656


Yeterlilik Adı
Uluslararası İlişkiler Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Atatürk Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uluslararası İlişkiler alanında temel kavramları anlama, kavramlararası ilişkileri kurabilme ve disiplinin alt konuları hakkındaki bilgileri edinir.
  • Uluslararası İlişkiler alanındaki kuramları bağdaştırabilme ve bu kuramlarla insan ve toplum ilişkilerini analiz eder.
  • Güncel ve tarihi siyaset ve uluslararası ilişkiler alanındaki gelişmeleri neden-sonuç ilişkileri bağlamında değerlendirir.
  • Uluslararası ilişkilerle ilgili kurumları temel modeller ışığında analiz edebilme güncel gelişmelerle ilişki kurar.
  • Kantitatif ve mantıksal akıl yürütme süreçlerine ve modelleme tekniklerine vakıf olur.
  • Uluslararası İlişkiler alanında problem çözme yeteneğini ve ilgili teknikleri kullanma becerisini elde eder.
  • Yerel,bölgesel ve küresel gelişmeleri izleme ve bunlar arasında ilişki kurar.
  • Türk Dilini etkin olarak kullanabilme araştırma yapmada en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Uluslararası İlişkileri sosyolojik iktisadi, felsefi, teknolojik ve diğer disiplinlerin temel kavramlarıyla ilişkilendirir.
  • Öğrenme sürecinde ve bilimsel araştırmada etik değerleri, takım çalışması ve girişim yeteneği edinme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda listelenen temel yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuryazarlık yeterliliği
  • Çok dilli yeterlilik
  • Bilim, teknoloji ve mühendislikte matematiksel yeterlilik ve yeterlilik
  • Dijital yeterlilik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yeterliliği
  • yurttaşlık yeterliliği
  • Girişimcilik yeterliliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yeterliliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bölümde açılan her ders için ara sınav, quiz, ödev ve final sınavı yapılmaktadır. Ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin başarı notuna etkisi %40, yarıyıl sonu sınavının ise %60'ıdır. Dönem sınavına girebilmek için öğrencinin yönetmelikte yazılı devam koşullarını sağlaması gerekir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmekte olup öğrencilerin başarı notlarının hesaplanmasında bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaktadır. Bu değerlendirmede; Dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl/yıl ve final sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve elde edilen notlar, Yönetmelikte belirtilen esaslar çerçevesinde 4 harfli sisteme dönüştürülür. düzenleme. Öğrencinin aldığı notlardan hesaplanan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (CGPA) üst üste iki yarıyıl 2,00'ın altında olanlar bir sonraki yarıyılda ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları öğrencinin mezuniyet not ortalamasına göre değerlendirilir. Öğrencinin genel not ortalaması başarı eşiğinin üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. FF notu ilgili dersten başarısız olan öğrencilere verilir. FF notu alan öğrencinin bu dersi açıldığı ilk yarıyıl/yılda alması, devam ve sınav koşullarını sağlaması gerekir. Başarı notu M ve G olan dersler CGPA hesaplanırken değerlendirmeye dahil edilmez.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi:18.04.2024/18.04.2027


Giriş Şartı
  • Uluslararası İlişkiler Bölümüne lise diplomasına sahip ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan YGS ve LYS sınavları neticesinde ilgili puan türünde yeterli puanı elde etmiş öğrenciler kabul edilmektedir.

Başarma Şartları
Uluslararası İlişkiler Bölümünün eğitim öğretim programında almak zorunda oldukları bütün dersleri ve uygulamaları başarıyla tamamlayan ve AGNO su en az 2.00 olan öğrencilere Uluslararası İlişkiler Lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Uluslararası İlişkiler mezunları hem kamu hem de özel sektörde profesyonel rol alırlar. Başbakanlık, Dışişleri Bakanlığı, Avrupa Birliği Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı, Milli Prodüktivite Merkezi, İhracatı Geliştirme ve Etüt Merkezi, Hazine Müsteşarlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, kamu ve özel sektör bankaları ve sertifika kuruluşları ve sivil toplum örgütleri bu kuruluşlardan önemlileri olarak sıralanabilir. Mezunlar, gelecek vadeden ulusal ve uluslararası projeleride yer alabilir ve bu projelere liderlik yapabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011656

Qualification Title
International Relations
Awarding BodyAtatürk University
Awarding Body ContactAtatürk University
Awarding Body Urlhttp://www.atauni.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasPolitical sciences and civics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession.
Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.
Description
  • Ability to understand the basic concepts in the field of International Relations, establish interconceptual relationships and obtain information about the sub-topics of the discipline.
  • Ability to reconcile theories in the field of International Relations and analyze human and social relations with these theories
  • Ability to evaluate current and historical developments in politics and international relations in the context of cause-effect relationships\
  • Ability to analyze institutions related to international relations in the light of basic models and establish relationships with current developments
  • Ability to master quantitative and logical reasoning processes and modeling techniques
  • Ability to acquire problem solving skills and the ability to use relevant techniques in the field of International Relations
  • Ability to monitor local, regional and global developments and establish relationships between them
  • To be able to use the Turkish Language effectively and to have knowledge of at least one foreign language in research.
  • Ability to associate International Relations with the basic concepts of sociological, economic, philosophical, technological and other disciplines
  • Ability to acquire ethical values, teamwork and initiative skills in the learning process and scientific research, and the ability to constantly renew oneself.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • For each course offered in the department, a midterm exam, quiz, homework and final exam are held. The impact of midterm exams, short-term exams and assignments on the success grade is 40%, and the final exam is 60%. In order to take the term exam, the student must meet the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and a relative evaluation system is applied in calculating students' success grades. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students taking the course from the semester/year and final exams and the grades obtained are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted General Grade Point Average (CGPA), which is calculated from the grades the student has received, is below 2.00 for two consecutive semesters, cannot take courses in the next semester. A student who receives one of the AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is deemed to have succeeded that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold, these courses are defined as successful. FF grade is given to students who fail the relevant course. The student who receives an FF grade must take this course in the first semester/year it is offered and meet the attendance and exam requirements. Courses with success grades of M and G are not included in the evaluation when calculating CGPA.
Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements
  • International Relations Department accepts high school graduates who are qualified to submit sufficient scores in the related field of YGS and LYS exams, both are administered by Student Selection and Placement Center (OSYM).
Conditions for Success International Relations Department’s education guideline requires successfully completion of all the course work and applications as well as having a 2.00 minimum GPA score to get the International Relations Bachelor Degree.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates take professional role in establishment of many public and private sector. Ministry of Foreign Affairs, The Prime Minister's office, Ministry For EU Affairs, Ministry of Energy and Natural Resources, Ministry of Development, National Productivity Centre, Export Development and Study Center, Undersecretariat of Treasury, Undersecretariat of Foreign Trade, Public and Private Banks. Graduates also take place in national and international rural development projects that are very much promising.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011656


Qualification Title
International Relations

Awarding Body
Atatürk University

Awarding Body Contact
Atatürk University

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession.

Learning Environments
  • Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.

Description
  • Ability to understand the basic concepts in the field of International Relations, establish interconceptual relationships and obtain information about the sub-topics of the discipline.
  • Ability to reconcile theories in the field of International Relations and analyze human and social relations with these theories
  • Ability to evaluate current and historical developments in politics and international relations in the context of cause-effect relationships\
  • Ability to analyze institutions related to international relations in the light of basic models and establish relationships with current developments
  • Ability to master quantitative and logical reasoning processes and modeling techniques
  • Ability to acquire problem solving skills and the ability to use relevant techniques in the field of International Relations
  • Ability to monitor local, regional and global developments and establish relationships between them
  • To be able to use the Turkish Language effectively and to have knowledge of at least one foreign language in research.
  • Ability to associate International Relations with the basic concepts of sociological, economic, philosophical, technological and other disciplines
  • Ability to acquire ethical values, teamwork and initiative skills in the learning process and scientific research, and the ability to constantly renew oneself.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • For each course offered in the department, a midterm exam, quiz, homework and final exam are held. The impact of midterm exams, short-term exams and assignments on the success grade is 40%, and the final exam is 60%. In order to take the term exam, the student must meet the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and a relative evaluation system is applied in calculating students' success grades. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students taking the course from the semester/year and final exams and the grades obtained are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted General Grade Point Average (CGPA), which is calculated from the grades the student has received, is below 2.00 for two consecutive semesters, cannot take courses in the next semester. A student who receives one of the AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is deemed to have succeeded that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold, these courses are defined as successful. FF grade is given to students who fail the relevant course. The student who receives an FF grade must take this course in the first semester/year it is offered and meet the attendance and exam requirements. Courses with success grades of M and G are not included in the evaluation when calculating CGPA.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements
  • International Relations Department accepts high school graduates who are qualified to submit sufficient scores in the related field of YGS and LYS exams, both are administered by Student Selection and Placement Center (OSYM).

Conditions for Success
International Relations Department’s education guideline requires successfully completion of all the course work and applications as well as having a 2.00 minimum GPA score to get the International Relations Bachelor Degree.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates take professional role in establishment of many public and private sector. Ministry of Foreign Affairs, The Prime Minister's office, Ministry For EU Affairs, Ministry of Energy and Natural Resources, Ministry of Development, National Productivity Centre, Export Development and Study Center, Undersecretariat of Treasury, Undersecretariat of Foreign Trade, Public and Private Banks. Graduates also take place in national and international rural development projects that are very much promising.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode