Yeterlilik Kodu | TR0030027707 | |
Yeterlilik Adı | Uluslararası İlişkiler (%30 İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Barbaros, 17100 Kepez/Çanakkale Merkez/Çanakkale | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.comu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Siyaset bilimleri ve yurttaşlık | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınav sonuçları on beş gün içinde ilgili öğretim elemanı tarafından bölüm başkanlığına verilir ve ilan edilir. Sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren sınav belgeleri ile uygulamalı derslerin sınav kayıtları iki yıl süreli saklanır. Sınavlar, o dersi vermekle görevli öğretim elemanları tarafından yapılır. Görevli öğretim elemanının sınav döneminde Üniversitede bulunmaması halinde sınavların kimin tarafından yapılacağı ve değerlendirileceği, ilgili bölüm kurulu tarafından kararlaştırılır. Yazılı sınavlar bölüm başkanının belirleyeceği iki gözetmenin katılımı ile yapılır. Başarı notu; ara sınav not ortalamasının %40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60 katkısı alınarak belirlenir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak normal dağılım istatistiği ve bağıl değerlendirmeye uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir: PUAN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU KATSAYI 90 – 100 AA 4.00 85 – 89 BA 3.50 80 – 84 BB 3.00 70 – 79 CB 2.50 60 – 69 CC 2.00 55 – 59 DC 1.50 50 – 54 DD 1.00 40 – 49 FD 0.50 0 – 39 FF 0.00 Yeterli YE - Yetersiz YS - Devamsız DS 0.00 (Kredili Dersler için) | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 18.04.2024/18.04.2028 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | 4 yıllık lisans programındaki tüm derslerden başarılı olan adaylar mezuniyete hak kazanırlar. 240 AKTS kredisi karşılığındaki ders yükünü tamamlamış ve not ortalaması 2.00 ve üzerinde olan öğrenciler mezun olma koşullarını sağlamış olurlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030027707
ISCO 08
ISCO 08
- Günümüz uluslararası sistemin belirgin özelliği küreselleşme gerçeğinden hareketle, ulusal ve uluslararası süreçleri, bunların gelişme ve sorunlarını, tarih ve gelecek perspektifinde, bilimsel yöntemlerle tanımlama, anlamlandırma, analiz etme bilgi ve becerisi kazandırmak, bu amaca ulaşabilmek için ulusal kaynaklardan olduğu kadar yabancı dildeki literatürü de izlemek ve değerlendirmek üzere en az bir yabancı dili (İngilizce) ileri düzeyde, bunun dışındaki dilleri (Almanca,Rusça) başlangıç düzeyinde öğretmek.
- Uluslararası İlişkiler Bölümünün lisans programının temel hedefleri: uluslararası sistemin tarihi, süreçleri ve yasal çerçevesi, devletler-arası ilişkiler ve Türkiye'nin uluslararası arenadaki yeri konularında bilgilendirmek. Uluslararası ekonomik ve siyasi sistemdeki değişimleri yorumlayabilecekleri metotlar konusunda öğrencileri yetiştirmek. Öğrencilerin, Uluslararası İlişkilerin farklı alanlarında bağımsız araştırmacı veya grup çalışmalarının birer üyesi olarak araştırma yapabilmelerini sağlayacak kabiliyetlerinin geliştirilmesi. Mezunların kamu ve özel sektör sahalarına ek olarak uluslararası kurum ve örgütlere iş başvurularında bulunabilecek donanıma kavuşturulmaları.
- Eğitim yüz yüze, sınıf ortamında ve örgün olarak gerçekleştirilmektedir.
- Uluslararası İlişkiler alanında teorik bilgiler edinme ve gelişmeleri değerlendirir.
- Küresel ve bölgesel sorunları öğrenerek analiz edebilme ve çözüm önerileri geliştirir.
- Devletler hukuku alanında bilgi sahibi olma ve devletler arası sorunları hukuksal bağlamda analiz eder.
- Dünya siyasi tarihinin önemli gelişmeleri doğrultusunda uluslararası politikadaki, Türk siyasi tarihi ve Türk dış politikasındaki gelişmeleri analiz eder.
- Sosyal bilimlerle ilgili bilgi sahibi olma ve bu bilgileri kullanabilir.
- İnterdisipliner bir yaklaşımla Uluslararası İlişkiler alanında analitik bilgi üretir.
- Özel sektörde kariyer yapmak üzere temel niteliklere ve girişimcilik ruhuna sahip olur.
- Mesleki ve insani ilişkilerde takım çalışmasına yatkınlık kazanma ve ekip liderliği üstlenir.
- Bağımsız çalışabilme, sosyal bilimler metodolojisini kullanarak araştırmalar yapar ve sunar.
- İngilizceyi yeterli ve aktif düzeyde kullanır.
- Temel hak ve özgürlükler konusunda bilinçli ve saygılı olur.
- İkinci bir yabancı dilde temel düzey iletişim becerileri kazanır.
- Sosyal sorumluluk ve gönüllülük bilinciyle hareket eder.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği;
- Çoklu dil yetkinliği;
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği;
- Vatandaşlık yetkinliği;
- Girişimcilik yetkinliği;
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Sınavlar yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınav sonuçları on beş gün içinde ilgili öğretim elemanı tarafından bölüm başkanlığına verilir ve ilan edilir. Sınav sonuçlarının açıklanmasından itibaren sınav belgeleri ile uygulamalı derslerin sınav kayıtları iki yıl süreli saklanır. Sınavlar, o dersi vermekle görevli öğretim elemanları tarafından yapılır. Görevli öğretim elemanının sınav döneminde Üniversitede bulunmaması halinde sınavların kimin tarafından yapılacağı ve değerlendirileceği, ilgili bölüm kurulu tarafından kararlaştırılır. Yazılı sınavlar bölüm başkanının belirleyeceği iki gözetmenin katılımı ile yapılır. Başarı notu; ara sınav not ortalamasının %40’ı, yarıyıl sonu veya bütünleme sınav notunun %60 katkısı alınarak belirlenir. Dersin öğretim elemanı tarafından, her ders için öğrencilerin aldıkları başarı notları 100 puan üzerinden ele alınarak normal dağılım istatistiği ve bağıl değerlendirmeye uygun olarak dersin yarıyıl sonu başarı notu harfli ve katsayılı not biçiminde, aşağıdaki tablodaki gibi takdir edilir:
PUAN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU KATSAYI
90 – 100 AA 4.00
85 – 89 BA 3.50
80 – 84 BB 3.00
70 – 79 CB 2.50
60 – 69 CC 2.00
55 – 59 DC 1.50
50 – 54 DD 1.00
40 – 49 FD 0.50
0 – 39 FF 0.00
Yeterli YE -
Yetersiz YS -
Devamsız DS 0.00
(Kredili Dersler için)
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 18.04.2024/18.04.2028
- Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü ÖSYS olarak adlandırılan merkezi sınav sistemi ile yapılmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra bu sınavdan aldıkları puana göre Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir. Bölüm müfredatının %30’u İngilizce derslerden oluşmakta olup, yeterli düzey İngilizce bilgisini belgeleyemeyen veya Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen yeterlilik sınavında başarılı olamayan aday bir yıl İngilizce hazırlık eğitimi almak mecburiyetindedir.
Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030027707 | |
Qualification Title | International Relations (30% English) | |
Awarding Body | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | Canakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Medicine, Terzioğlu Campus, Merkez-Çanakkale, Tel: 0286 2180018, ECTS Coordinator: Dr. Nilüfer ULAŞ AYTÜRK, nilufer.ayturk@comu.edu.tr | |
Awarding Body Url | https://global.comu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Political sciences and civics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Undergraduate (Bachelor's Degree) program in International Relations is an academically-oriented programme which aims to equip the students with a profound knowledge on international politics, providing essential competences to understand and analyze institutional, legal, social and economic dynamics at the global, international and national levels and aiming at training specialized professionals in this field. It is also aimed to teach developments and problems and teach at least a foreign language (English) which is enough to read and evaluate literature and second language (German, Russian) which is at the beginning level.Subfield of the programme can be listed as: International Political History, International Law, International Politics, International Economics, Turkish Foreign Policy. The department offers a comprehensive undergraduate program designed to combine a thorough understanding of the discipline of international relations, with an increasing emphasis on specialized and in-depth knowledge demanded by developments in the field. Aiming to provide an overall understanding for the study of international relations as an inter-disciplinary subject, the program includes core courses in International Relations Theory, International Law, International Political Economy, International Organization, Foreign Policy Analysis and regional studies. Students are encouraged to further develop a more in-depth understanding of their areas of interest through elective courses, and recognising the importance of communication and computer skills in a field characterized by increasing interaction, the program facilitates the development of language (English and other languages) and computer skills of students. | |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | According to the key competences listed in the Turkish Higher Education Qualifications Framework, our department contributes to the following qualifications: Literacy competence; Multilingual competence; Personal, social and learning to learn competence; Citizenship competence; Entrepreneurship competence; Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | Exams are conducted in written, oral or practical form. Exam results are given to the department head by the relevant faculty member within fifteen days and announced. From the announcement of the exam results, exam documents and exam records of practical courses are kept for two years. Exams are conducted by the faculty members assigned to teach that course. If the assigned faculty member is not at the University during the exam period, the person who will conduct and evaluate the exams is determined by the relevant department board. Written exams are conducted with the participation of two invigilators determined by the department head. The success grade is determined by taking 40% of the midterm exam grade point average and 60% of the final or make-up exam grade. The course instructor evaluates the success grades received by the students for each course out of 100 points, and the end-of-semester success grade of the course is evaluated in the form of letter and coefficient grades in accordance with the normal distribution statistics and relative evaluation, as shown in the table below: SCORE END-OF-SEMESTER SUCCESS GRADE COEFFICIENT 90 – 100 AA 4.00 85 – 89 BA 3.50 80 – 84 BB 3.00 70 – 79 CB 2.50 60 – 69 CC 2.00 55 – 59 DC 1.50 50 – 54 DD 1.00 40 – 49 FD 0.50 0 – 39 FF 0.00 Sufficient YE - Insufficient YS - Non-Attending DS 0.00 (For Credit Courses) | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Candidates who are successful in all courses in the 4-year undergraduate programme are eligible for graduation. Students who have completed 240 ECTS credits and have a grade point average of 2.00 and above are eligible to graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who have a bachelor's degree can continue their master's degree programmes and, if they meet the relevant requirements, doctorate and proficiency in art programmes accepted with a bachelor's degree. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030027707
ISCO 08
ISCO 08
Undergraduate (Bachelor's Degree) program in International Relations is an academically-oriented programme which aims to equip the students with a profound knowledge on international politics, providing essential competences to understand and analyze institutional, legal, social and economic dynamics at the global, international and national levels and aiming at training specialized professionals in this field. It is also aimed to teach developments and problems and teach at least a foreign language (English) which is enough to read and evaluate literature and second language (German, Russian) which is at the beginning level.Subfield of the programme can be listed as: International Political History, International Law, International Politics, International Economics, Turkish Foreign Policy.
The department offers a comprehensive undergraduate program designed to combine a thorough understanding of the discipline of international relations, with an increasing emphasis on specialized and in-depth knowledge demanded by developments in the field. Aiming to provide an overall understanding for the study of international relations as an inter-disciplinary subject, the program includes core courses in International Relations Theory, International Law, International Political Economy, International Organization, Foreign Policy Analysis and regional studies. Students are encouraged to further develop a more in-depth understanding of their areas of interest through elective courses, and recognising the importance of communication and computer skills in a field characterized by increasing interaction, the program facilitates the development of language (English and other languages) and computer skills of students.
- Education is carried out face-to-face, in classroom and formal education.
- Acquire theoretical knowledge in International Relations and evaluate its developments.
- Learn and analyze global and regional political issues, and develop solutions.
- Acquire knowledge in the field of international law and to be able to analyze inter-state problems in a legal context.
- To be able to analyze the developments in international politics, Turkish political history and Turkish foreign policy in line with the important developments in world political history.
- Access to the knowledge of social sciences and using it.
- Generating analytical knowledge in the field of International Relations with an interdisciplinary approach
- Having the basic qualifications and entrepreneurial spirit to pursue a career in the private sector
- Being inclined to teamwork in professional and human relations and being able to assume team leadership
- Ability to work independently, conduct and present research using social science methodology
- Ability to use English at a sufficient and active level
- Being conscious and respectful of fundamental rights and freedoms
- Ability to acquire basic communication skills in a second foreign language
- Ability to act with social responsibility and voluntarism awareness
According to the key competences listed in the Turkish Higher Education Qualifications Framework, our department contributes to the following qualifications:
Literacy competence;
Multilingual competence;
Personal, social and learning to learn competence;
Citizenship competence;
Entrepreneurship competence;
Cultural awareness and expression competence
Exams are conducted in written, oral or practical form. Exam results are given to the department head by the relevant faculty member within fifteen days and announced. From the announcement of the exam results, exam documents and exam records of practical courses are kept for two years. Exams are conducted by the faculty members assigned to teach that course. If the assigned faculty member is not at the University during the exam period, the person who will conduct and evaluate the exams is determined by the relevant department board. Written exams are conducted with the participation of two invigilators determined by the department head. The success grade is determined by taking 40% of the midterm exam grade point average and 60% of the final or make-up exam grade. The course instructor evaluates the success grades received by the students for each course out of 100 points, and the end-of-semester success grade of the course is evaluated in the form of letter and coefficient grades in accordance with the normal distribution statistics and relative evaluation, as shown in the table below:
SCORE END-OF-SEMESTER SUCCESS GRADE COEFFICIENT
90 – 100 AA 4.00
85 – 89 BA 3.50
80 – 84 BB 3.00
70 – 79 CB 2.50
60 – 69 CC 2.00
55 – 59 DC 1.50
50 – 54 DD 1.00
40 – 49 FD 0.50
0 – 39 FF 0.00
Sufficient YE -
Insufficient YS -
Non-Attending DS 0.00
(For Credit Courses)
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- Admission of national students to the INTERNATIONAL RELATIONS programme is contingent on success on the nationally centralised Student Selection Examination (YGS and LYS) conducted by the Student Selection and Placement Centre (OSYM). For further information please visit General Admission Requirements and Registration Procedures in the menu items of the Information on the Institution and the Examination, Selection & Placement Centre (OSYM). Admission of foreign students is possible through an evaluation of students’ individual application to the university. For further and detailed information please visit General Admission Requirements and Registration Procedures in the menu items of the Information on the Institution. The curriculum of the department consists of 30% English courses, and the candidate who cannot document his/her sufficient level of English knowledge or who is not successful in the proficiency exam conducted by Canakkale Onsekiz Mart University is obliged to take one year of English preparatory education.
Those who have a bachelor's degree can continue their master's degree programmes and, if they meet the relevant requirements, doctorate and proficiency in art programmes accepted with a bachelor's degree.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.