Yeterlilik Kodu | TR0030021958 | |
Yeterlilik Adı | Uluslararası Ticaret ve Lojistik Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Zihni Derin Yerleşkesi-Fener Mahallesi 53100 Merkez/RİZE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.erdogan.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Toptan ve perakende satışlar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü’nün temel amacı; Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında araştırmalar yaparak, bilgi birikimini genişletmek; uluslararası ticaret ve lojistik alanına nitelikli mezunlar kazandırmaktır. Mezunlarımızı ulusal ve uluslararası şirketlerde lojistik, ithalat-ihracat, yönetim, finans, pazarlama alanlarında istihdam edilebilecek bireyler olarak yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Google web araçları desteği ile uzaktan öğrenme hizmeti bütün bir paket halinde sunulan modüler bir yapıya sahiptir. Aynı zamanda online veri tabanlarına üyelikler vasıtası ile kütüphane hizmetleri de sunulmaktadır. Son olarak, iş yerlerinde zorunlu staj olarak uygulamalı eğitimler yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. 3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. 4. Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu hangi değerlendirme sistemini kullanacağına, eğitim-öğretim yılı başlamadan önce birim kurulu ile karar verir. 5. Bağıl değerlendirme sistemine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma şartları, kısıtları, bunların sınırları, başarı dereceleri ve ilgili diğer hususlar Senato tarafından belirlenir. 6. Mutlak değerlendirme sisteminde, sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, yarıyıl/yıl içinde yapılan ara sınav, proje, seminer, arazi çalışmaları, kısa sınav, ödev ve laboratuvar gibi çalışmaları ile yarıyıl/yıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır. 7. Öğrenciler her yarıyılda en az bir ara sınav ile yarıyıl sonu sınavına girerler. Ancak ilgili birimlerin kurul kararıyla proje, seminer, arazi çalışmaları, kısa sınav, ödev, staj, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalar da yapılabilir. Yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir. Ara sınavların ders başarı notuna katkısı %40’tır. Ancak birden fazla ara sınav veya yarıyıl içi çalışması yapılması durumunda birinci ara sınavın katkısı en az %20 olmak zorundadır. Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı %60’tır. Yarıyıl sonu sınavında 100 üzerinden en az 50 puan almak zorunludur. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 50 puan alamayan öğrencilere (FF) harf notu verilir (Bkz. Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği) | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu kapsamda;
| |
Giriş Şartı | 1. Öğrencinin Üniversiteye kabulü için aşağıdaki şartlar aranır: a) Türkiye'de herhangi bir liseden veya Millî Eğitim Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki bir okuldan, mezun olduğunu gösteren bir belgeye sahip olmak. b) ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavlar ve/veya Üniversite tarafından yapılan özel yetenek sınavı sonucuna göre kayıt hakkı kazanmış olmak. c) Başka bir yükseköğretim kurumunda örgün eğitim, uzaktan eğitim ve açık öğretim programlarının kontenjan sınırlaması olan birimlerinde eşdeğer diploma programlarından birine kayıtlı olmamak. 2. Uluslararası öğrenci kabulü ile ilgili esaslar ilgili mevzuat hükümleri ve Senato kararları ile belirlenir. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin mezuniyete hak kazanabilmesi için; Öğrencinin mezuniyete hak kazanabilmesi için; a) Kayıtlı olduğu diploma programının öngördüğü dersleri, uygulamaları, stajları ve benzeri çalışmaları bu Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlaması, Dört yıllık lisans programları için 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlaması, Genel akademik başarı not ortalamasının en az 2,00 olması, gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030021958
ISCO 08
ISCO 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Bölümü’nün temel amacı; Uluslararası ticaret ve lojistik alanlarında araştırmalar yaparak, bilgi birikimini genişletmek; uluslararası ticaret ve lojistik alanına nitelikli mezunlar kazandırmaktır. Mezunlarımızı ulusal ve uluslararası şirketlerde lojistik, ithalat-ihracat, yönetim, finans, pazarlama alanlarında istihdam edilebilecek bireyler olarak yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Google web araçları desteği ile uzaktan öğrenme hizmeti bütün bir paket halinde sunulan modüler bir yapıya sahiptir. Aynı zamanda online veri tabanlarına üyelikler vasıtası ile kütüphane hizmetleri de sunulmaktadır. Son olarak, iş yerlerinde zorunlu staj olarak uygulamalı eğitimler yapılmaktadır.
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma, bu bilgileri kullanabilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında bilimsel veri ve bulguları analiz edebilme, yorumlayabilme ve aktarabilme yetkinliğine sahip olabilme
- Farklı disiplinlerle uyumlu çalışabilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında bağımsız çalışmalar yürütebilme ve grup projelerinde sorumluluk alabilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlara çözüm üretebilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında edindiği bilgi ve becerileri sorgulayarak değerlendirebilme
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrama, alanındaki gelişmeleri izleme ve alanın ihtiyaçları doğrultusunda kendini sürekli yenileme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanındaki bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında Türkçe ve İngilizce bilgileri izleyebilme ve ilgililerle iletişim kurabilme
- Bilgi teknolojilerini temel düzeyde kullanabilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında iş ahlakına ve toplumsal etik değerlere uygun davranabilme
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilme
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1. Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
3. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
4. Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında, bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu hangi değerlendirme sistemini kullanacağına, eğitim-öğretim yılı başlamadan önce birim kurulu ile karar verir.
5. Bağıl değerlendirme sistemine ilişkin ölçme ve değerlendirme esasları, bağıl değerlendirme sisteminde başarı notu hesaplamasına katılma şartları, kısıtları, bunların sınırları, başarı dereceleri ve ilgili diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.
6. Mutlak değerlendirme sisteminde, sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. 100 puan üzerinden verilen notun harfli nota dönüştürülmesinde, yarıyıl/yıl içinde yapılan ara sınav, proje, seminer, arazi çalışmaları, kısa sınav, ödev ve laboratuvar gibi çalışmaları ile yarıyıl/yıl sonu sınavının ağırlıkları dikkate alınır.
7. Öğrenciler her yarıyılda en az bir ara sınav ile yarıyıl sonu sınavına girerler. Ancak ilgili birimlerin kurul kararıyla proje, seminer, arazi çalışmaları, kısa sınav, ödev, staj, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalar da yapılabilir. Yarıyıl içi çalışmalar ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir. Ara sınavların ders başarı notuna katkısı %40’tır. Ancak birden fazla ara sınav veya yarıyıl içi çalışması yapılması durumunda birinci ara sınavın katkısı en az %20 olmak zorundadır. Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı %60’tır. Yarıyıl sonu sınavında 100 üzerinden en az 50 puan almak zorunludur. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 50 puan alamayan öğrencilere (FF) harf notu verilir (Bkz. Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği)
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır. Bu kapsamda;
- Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Üniversitemiz Senatosunca alınan karar doğrultusunda, kaliteyi arttırmak ve sürekli iyileştirme çalışmalarına katkı sağlaması amacıyla 2017 yılında dış değerlendirme sürecine tabi tutulmak için Yükseköğretim Kuruluna başvuruda bulunulmuştur. Yapılan bu başvuru Yükseköğretim Kurulu tarafından uygun görülmüş ve Kurumsal Dış Değerlendirme süreci başlatılmıştır.
- Üniversitemiz, Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından yürütülen 2024 Yılı Ara Değerlendirme Programı kapsamında “Tam Akreditasyon” almaya hak kazanmıştır. Yükseköğretim Kalite Kurulunun 01 Kasım 2024 tarihli kurul toplantısında verilen kararla, üniversitemizin koşullu akreditasyonu 27 Nisan 2027 tarihine kadar geçerli olmak üzere tam akreditasyona dönüştürülmüştür.
- Uluslararası Ticaret ve Lojistik bölümü; Sosyal Beşerî ve Temel Bilimler Lisans Programları Akreditasyon Derneği (STAR) tarafından yapılan değerlendirme sonucu 11 Temmuz 2023-11 Temmuz 2027 tarihleri arasında geçerli olmak üzere akreditasyon almaya hak kazanmıştır.
1. Öğrencinin Üniversiteye kabulü için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Türkiye'de herhangi bir liseden veya Millî Eğitim Bakanlığı tarafından lise dengi olarak kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki bir okuldan, mezun olduğunu gösteren bir belgeye sahip olmak.
b) ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavlar ve/veya Üniversite tarafından yapılan özel yetenek sınavı sonucuna göre kayıt hakkı kazanmış olmak.
c) Başka bir yükseköğretim kurumunda örgün eğitim, uzaktan eğitim ve açık öğretim programlarının kontenjan sınırlaması olan birimlerinde eşdeğer diploma programlarından birine kayıtlı olmamak.
2. Uluslararası öğrenci kabulü ile ilgili esaslar ilgili mevzuat hükümleri ve Senato kararları ile belirlenir.
- Mezunlar gerekli sınavları (ALES ve YDS) başardıktan sonra üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik kariyer yapma imkânına sahip olabilirler.
- Ticaret ve sanayi odaları, ihracatçı birlikleri, dış ticaret sermaye şirketleri, yabancı ortaklı üretim ve yatırım şirketleri, ulusal ve uluslararası perakende şirketleri, taşıma ve lojistik gibi firmalarda çalışma imkânına sahip olabilirler.
- Kalkınma Bakanlığı, Dış Ticaret Müsteşarlığı, İhracatı Geliştirme Merkezi, Hazine Müsteşarlığı, Sermaye Piyasası Kurulu ve tüm özel ve kamu kurumlarında, işletmelerin muhasebe, haberleşme, gümrük işleri gibi departmanlarında çalışma imkânı bulurlar.
- Türkiye’nin ve diğer ülkelerin dış temsilcilikleri, konsolosluklar, elçilikler ve kamu kurumlarında uzman yardımcısı ve uzman olarak çalışma imkânına sahip olacaklardır.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Belge sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030021958 | |
Qualification Title | Bachelor of Science in International Trade and Logistics | |
Awarding Body | Recep Tayyip Erdogan University | |
Awarding Body Contact | Recep Tayyip Erdoğan University Zihni Derin Campus- Fener District 53100 Center/RİZE | |
Awarding Body Url | www.erdogan.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Wholesale and retail sales | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | It is a higher education program based on secondary school qualifications, covering an eight-semester program and providing education for a specific learning area or profession. The main purpose of the Department of International Trade and Logistics is to expand knowledge by conducting research in the fields of international trade and logistics; to provide qualified graduates in the field of international trade and logistics. To train our graduates as individuals who can be employed in the fields of logistics, import-export, management, finance and marketing in national and international companies. | |
Learning Environments | Education and training are provided in the form of formal and distance education. Distance learning service has a modular structure offered as a whole package with the support of Google web tools. At the same time, library services are also provided through memberships to online databases. Finally, practical training is provided as compulsory internships in workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the following key competencies:
• Literacy competence • Multilingual competence • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering • Digital competence • Personal, social and learning to learn competence • Citizenship competence • Entrepreneurial competence • Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | 1. Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues. 2. Different methods such as homework, project, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation. 3. Grading systems based on letters and/or numbers are used in the evaluation of student success. 4. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' success grades. The faculty/college/vocational school decides which evaluation system to use with the unit board before the beginning of the academic year. 5. Measurement and evaluation principles regarding the relative evaluation system, the conditions for participation in the calculation of success grades in the relative evaluation system, their restrictions, their limits, success levels and other relevant issues are determined by the Senate. 6. In the absolute evaluation system, exams are evaluated out of 100 points. In converting a grade given out of 100 points to a letter grade, the weights of midterm exams, projects, seminars, field studies, quizzes, homework, and laboratory studies conducted during the semester/year, as well as the midterm/year end exam, are taken into account. 7. Students take at least one midterm exam and a midterm exam each semester. However, projects, seminars, field studies, quizzes, homework, internships, laboratories, and similar midterm studies can also be conducted with the decision of the relevant units. Midterm studies and end-of-semester exam grades are given out of 100 points. The contribution of midterm exams to the course success grade is 40%. However, if more than one midterm exam or mid-term study is taken, the contribution of the first midterm exam must be at least 20%. The contribution of the end-of-semester exam to the letter grade is 60%. It is mandatory to get at least 50 points out of 100 in the end-of-semester exam. Students who do not take the end-of-semester exam or who cannot get at least 50 points from this exam are given a letter grade of (FF). | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions. • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK are published. According to these reports, the reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”. Within this scope; 1. In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. 2. In line with the decision taken by the Senate of our university, an application was made to the Council of Higher Education in 2017 to be subject to the external evaluation process in order to increase quality and contribute to continuous improvement studies. This application was deemed appropriate by the Council of Higher Education and the Institutional External Evaluation process was initiated. 3. Our university has earned the right to receive "Full Accreditation" within the scope of the 2024 Interim Evaluation Program conducted by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). With the decision taken at the board meeting of the Higher Education Quality Board dated November 01, 2024, the conditional accreditation of our university was converted to full accreditation to be valid until April 27, 2027. 4. International Trade and Logistics Department; As a result of the evaluation made by the Association for Accreditation of Undergraduate Programs in Social, Human and Basic Sciences (STAR), it has been entitled to receive accreditation valid between July 11, 2023 and July 11, 2027. | |
Access Requirements | 1. The following conditions are required for the student to be accepted to the University: a) To have a document showing that the student graduated from any high school in Turkey or a school in Turkey or abroad that is accepted as the equivalent of a high school by the Ministry of National Education. b) To have gained the right to register according to the results of the central exams conducted by ÖSYM and/or the special talent exam conducted by the University. c) Not to be registered in one of the equivalent diploma programs in the units of formal education, distance education and open education programs with quota limitations in another higher education institution. 2. The principles regarding the acceptance of international students are determined by the relevant legislation and Senate decisions. | |
Conditions for Success | In order for a student to be eligible for graduation; 1. In order for a student to be eligible for graduation; a) Successfully complete the courses, practices, internships and similar studies required by the diploma program in which he/she is registered, in accordance with the provisions of this Regulation, 2. Successfully complete 240 ECTS credits for four-year undergraduate programs, 3. Have a general academic achievement grade point average of at least 2.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | 1. After passing the necessary exams (ALES and YDS), graduates may have the opportunity to pursue an academic career in relevant departments of universities. 2. They may have the opportunity to work in companies such as chambers of commerce and industry, exporter unions, foreign trade capital companies, foreign partner production and investment companies, national and international retail companies, transportation and logistics. 3. They find the opportunity to work in the Ministry of Development, Undersecretariat of Foreign Trade, Export Development Center, Undersecretariat of Treasury, Capital Markets Board and all private and public institutions, in departments such as accounting, communication and customs affairs of enterprises. 4. They will have the opportunity to work as expert assistants and experts in foreign representations of Turkey and other countries, consulates, embassies and public institutions. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030021958
ISCO 08
ISCO 08
It is a higher education program based on secondary school qualifications, covering an eight-semester program and providing education for a specific learning area or profession.
The main purpose of the Department of International Trade and Logistics is to expand knowledge by conducting research in the fields of international trade and logistics; to provide qualified graduates in the field of international trade and logistics. To train our graduates as individuals who can be employed in the fields of logistics, import-export, management, finance and marketing in national and international companies.
Education and training are provided in the form of formal and distance education. Distance learning service has a modular structure offered as a whole package with the support of Google web tools. At the same time, library services are also provided through memberships to online databases. Finally, practical training is provided as compulsory internships in workplaces.
- To have up-to-date, theoretical and applied knowledge in the field of International Trade and Logistics and to be able to use this knowledge
- To have the ability to analyze, interpret and transfer scientific data and findings in the field of International Trade and Logistics
- To be able to work in harmony with different disciplines
- To be able to conduct independent studies in the field of International Trade and Logistics and take responsibility in group projects
- To be able to produce solutions to problems encountered in the field of International Trade and Logistics
- To be able to question and evaluate the knowledge and skills acquired in the field of International Trade and Logistics
- To understand the necessity of lifelong learning, to follow developments in the field and to constantly renew oneself in line with the needs of the field
- To be able to convey knowledge and skills in the field of International Trade and Logistics in written and oral form
- To be able to follow information in Turkish and English in the field of International Trade and Logistics and to communicate with the relevant parties
- To be able to use information technologies at a basic level
- To be able to act in accordance with business ethics and social ethical values in the field of International Trade and Logistics
- To have sufficient awareness on quality culture, occupational health and safety in the field of International Trade and Logistics
Has advanced level of the following key competencies:
• Literacy competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
1. Measurement and evaluation methods; types of exams and their contribution to course success grades are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
2. Different methods such as homework, project, application, midterm exam and final exam are used in measurement and evaluation.
3. Grading systems based on letters and/or numbers are used in the evaluation of student success.
4. Relative or absolute evaluation system is used in the calculation of students' success grades. The faculty/college/vocational school decides which evaluation system to use with the unit board before the beginning of the academic year.
5. Measurement and evaluation principles regarding the relative evaluation system, the conditions for participation in the calculation of success grades in the relative evaluation system, their restrictions, their limits, success levels and other relevant issues are determined by the Senate.
6. In the absolute evaluation system, exams are evaluated out of 100 points. In converting a grade given out of 100 points to a letter grade, the weights of midterm exams, projects, seminars, field studies, quizzes, homework, and laboratory studies conducted during the semester/year, as well as the midterm/year end exam, are taken into account. 7. Students take at least one midterm exam and a midterm exam each semester. However, projects, seminars, field studies, quizzes, homework, internships, laboratories, and similar midterm studies can also be conducted with the decision of the relevant units. Midterm studies and end-of-semester exam grades are given out of 100 points. The contribution of midterm exams to the course success grade is 40%. However, if more than one midterm exam or mid-term study is taken, the contribution of the first midterm exam must be at least 20%. The contribution of the end-of-semester exam to the letter grade is 60%. It is mandatory to get at least 50 points out of 100 in the end-of-semester exam. Students who do not take the end-of-semester exam or who cannot get at least 50 points from this exam are given a letter grade of (FF).
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK are published. According to these reports, the reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”. Within this scope;
1. In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
2. In line with the decision taken by the Senate of our university, an application was made to the Council of Higher Education in 2017 to be subject to the external evaluation process in order to increase quality and contribute to continuous improvement studies. This application was deemed appropriate by the Council of Higher Education and the Institutional External Evaluation process was initiated.
3. Our university has earned the right to receive "Full Accreditation" within the scope of the 2024 Interim Evaluation Program conducted by the Higher Education Quality Board (YÖKAK). With the decision taken at the board meeting of the Higher Education Quality Board dated November 01, 2024, the conditional accreditation of our university was converted to full accreditation to be valid until April 27, 2027.
4. International Trade and Logistics Department; As a result of the evaluation made by the Association for Accreditation of Undergraduate Programs in Social, Human and Basic Sciences (STAR), it has been entitled to receive accreditation valid between July 11, 2023 and July 11, 2027.
1. The following conditions are required for the student to be accepted to the University:
a) To have a document showing that the student graduated from any high school in Turkey or a school in Turkey or abroad that is accepted as the equivalent of a high school by the Ministry of National Education.
b) To have gained the right to register according to the results of the central exams conducted by ÖSYM and/or the special talent exam conducted by the University.
c) Not to be registered in one of the equivalent diploma programs in the units of formal education, distance education and open education programs with quota limitations in another higher education institution.
2. The principles regarding the acceptance of international students are determined by the relevant legislation and Senate decisions.
1. After passing the necessary exams (ALES and YDS), graduates may have the opportunity to pursue an academic career in relevant departments of universities.
2. They may have the opportunity to work in companies such as chambers of commerce and industry, exporter unions, foreign trade capital companies, foreign partner production and investment companies, national and international retail companies, transportation and logistics.
3. They find the opportunity to work in the Ministry of Development, Undersecretariat of Foreign Trade, Export Development Center, Undersecretariat of Treasury, Capital Markets Board and all private and public institutions, in departments such as accounting, communication and customs affairs of enterprises.
4. They will have the opportunity to work as expert assistants and experts in foreign representations of Turkey and other countries, consulates, embassies and public institutions.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
