Yeterlilik Kodu | TR0030018721 | |
Yeterlilik Adı | Acil Yardım ve Afet Yönetimi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi , Hatay Tayfur Sökmen kampüsü, 31070 Hatay Merkez/Hatay | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.mku.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, DC harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait derslerden bütünleme sınavına girebilir.Amaçlara ulaşmada ölçüm araçları olarak bilgi düzeyinde yazılı testler, beceri düzeyinde ise hazırlanmış uygulama rehberleri aracılığı ile mankenler üzerinde yapılan beceri puanlandırmaları kullanılacaktır. Ayrıca hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde, itfaiyelerde, okullarda yapılan stajlarda ve saha çalışmalarında tıbbi araç-gereç kullanımı bilgi ve becerisi uygulama basamaklarını ölçen rehber formlarla eğitimin başarısı ölçülecektir. Öğrenci ve konu bazında bilgi düzeyinde performans matriksi oluşturularak derslerin başlangıç ve bitiminde yapılan testlerle kazanılan başarı düzeyi ölçülecektir. Mezunların ilgili sektörlerde işe yerleşme oranları amaçlarımıza ulaştığımızın somut göstergesi olacaktır. Programın amacına ulaşıp ulaşmadığı, mezunların istihdam alanları ve çalışma hayatında gösterecekleri başarılar takip edilerek değerlendirilecektir. Bunun için kamu ve özel kurum ve kuruluşların ilgili göstergelerinden yararlanılacaktır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ÖSYS sınavından başarılı olmak. Yabancı uyruklu öğrencilerin kabul koşulları her akademik yılın başlangıcında üniversitenin web sayfasında ilan edilmektedir. | |
Başarma Şartları | Amaçlara ulaşmada ölçüm araçları olarak bilgi düzeyinde yazılı testler, beceri düzeyinde ise hazırlanmış uygulama rehberleri aracılığı ile mankenler üzerinde yapılan beceri puanlandırmaları kullanılacaktır. Ayrıca hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde, itfaiyelerde, okullarda yapılan stajlarda ve saha çalışmalarında tıbbi araç-gereç kullanımı bilgi ve becerisi uygulama basamaklarını ölçen rehber formlarla eğitimin başarısı ölçülecektir. Öğrenci ve konu bazında bilgi düzeyinde performans matriksi oluşturularak derslerin başlangıç ve bitiminde yapılan testlerle kazanılan başarı düzeyi ölçülecektir. Mezunların ilgili sektörlerde işe yerleşme oranları amaçlarımıza ulaştığımızın somut göstergesi olacaktır. Programın amacına ulaşıp ulaşmadığı, mezunların istihdam alanları ve çalışma hayatında gösterecekleri başarılar takip edilerek değerlendirilecektir. Bunun için kamu ve özel kurum ve kuruluşların ilgili göstergelerinden yararlanılacaktır.Acil Yardım ve Afet Yönetimi bölümü için eğitim süresi dört yıldır ve öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS başarıyla bitirmesi gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezun olanların istihdam alanları oldukça geniştir. Başlıca istihdam alanları şu şekilde sıralanabilir: Yukarıda belirtilen 5902 nolu 29.5.2009 kabul tarihli ‘Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’ isimli yasanın öngördüğü şekilde şu kamu teşekküllerinde görev yapabilir: Adı geçen başkanlığın merkez teşkilatında, başkanlık altında çalışan daire başkanlıklarına bağlı olarak Başkanlığın gerekli gördüğü durumda kuracağı belirtilen çalışma gruplarında İl Afet ve Acil Durum Müdürlüklerinde Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüklerinde Belediyeler başta olmak üzere kamu teşkilatlarında igili merkezlerde (112 ambulans merkezlerinde, itfaiyelerde vb) koordinatör ve yönetici olarak Özel sektör ve sivil toplum örgütlerinde afet yönetimiyle ilgili alanlarda (İlgili kanunun 15. maddesi gereği Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının sözleşme ile araştırma, etüt ve proje yaptıracağı belirtilmiştir) Üniversitelerde ilgili bölümlerde öğretim görevlisi ve bilim insanı olarak Uluslar arası kuruluşlarda afet yönetimiyle ilgili organizasyonlarda Kar amacı gütmeyen kuruluşlar başta olmak üzere çeşitli kurumlarda halkın afet konusunda bilinçlendirilmesi için eğitim verilmesi ve afet olması durumunda hasar kontrol ve rehabilitasyon konularında planlama ve çalışma yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018721
- Acil yardım ve afet yönetimi kapsamına giren konularda alan bilgisine sahip olur.
- Afet ve Acil Durum İl Müdürlükleri, Sivil Savunma Birimleri, İtfaiye Teşkilatları, Afet Koordinasyon Merkezleri, 112 komuta Merkezleri ile acil servislerde uygulanan yöntemleri bilir, bunlara özgü uygun ve etkili çalışma prensiplerini yerine getirir.
- Arama-kurtarma, acil tıbbi müdahale, itfaiye ve yangın güvenliği ile afet yönetimi ve eğitimi alanlarında bilgiye sahip olur.
- Arama-kurtarma, acil tıbbi müdahale, itfaiye ve yangın güvenliği ile afet yönetimi ve eğitimi konularında uygulama becerisi elde eder.
- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir.
- Disiplinler arası çalışmalar yürütür, çalışma alanı gereğince farklı disiplin ve meslek grupları ile ilişki kurabilir ve işbirliği içinde çalışmalarını yürütür,mesleki etik değerleri korur.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.
- Yaşam boyu öğrenme ve gelişim sorumluluğunu sürdürür.
- Acil yardım, arama-kurtarma, acil durum ve afet yönetimi ile güvenlik ilişkisini bilir, mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
- Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Yazılı ve sözlü olarak etkin iletişim kurar.
Her ders için ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılır. Ayrıca, bir yarıyıla ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler, DC harf notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Öğrenciler, her yarıyılın sonunda, o yarıyıla ait derslerden bütünleme sınavına girebilir.Amaçlara ulaşmada ölçüm araçları olarak bilgi düzeyinde yazılı testler, beceri düzeyinde ise hazırlanmış uygulama rehberleri aracılığı ile mankenler üzerinde yapılan beceri puanlandırmaları kullanılacaktır. Ayrıca hastanelerde, toplum sağlığı merkezlerinde, itfaiyelerde, okullarda yapılan stajlarda ve saha çalışmalarında tıbbi araç-gereç kullanımı bilgi ve becerisi uygulama basamaklarını ölçen rehber formlarla eğitimin başarısı ölçülecektir. Öğrenci ve konu bazında bilgi düzeyinde performans matriksi oluşturularak derslerin başlangıç ve bitiminde yapılan testlerle kazanılan başarı düzeyi ölçülecektir. Mezunların ilgili sektörlerde işe yerleşme oranları amaçlarımıza ulaştığımızın somut göstergesi olacaktır. Programın amacına ulaşıp ulaşmadığı, mezunların istihdam alanları ve çalışma hayatında gösterecekleri başarılar takip edilerek değerlendirilecektir. Bunun için kamu ve özel kurum ve kuruluşların ilgili göstergelerinden yararlanılacaktır.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ÖSYS sınavından başarılı olmak. Yabancı uyruklu öğrencilerin kabul koşulları her akademik yılın başlangıcında üniversitenin web sayfasında ilan edilmektedir.
Mezun olanların istihdam alanları oldukça geniştir. Başlıca istihdam alanları şu şekilde sıralanabilir: Yukarıda belirtilen 5902 nolu 29.5.2009 kabul tarihli ‘Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun’ isimli yasanın öngördüğü şekilde şu kamu teşekküllerinde görev yapabilir: Adı geçen başkanlığın merkez teşkilatında, başkanlık altında çalışan daire başkanlıklarına bağlı olarak Başkanlığın gerekli gördüğü durumda kuracağı belirtilen çalışma gruplarında İl Afet ve Acil Durum Müdürlüklerinde Sivil Savunma Arama ve Kurtarma Birlik Müdürlüklerinde Belediyeler başta olmak üzere kamu teşkilatlarında igili merkezlerde (112 ambulans merkezlerinde, itfaiyelerde vb) koordinatör ve yönetici olarak Özel sektör ve sivil toplum örgütlerinde afet yönetimiyle ilgili alanlarda (İlgili kanunun 15. maddesi gereği Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının sözleşme ile araştırma, etüt ve proje yaptıracağı belirtilmiştir) Üniversitelerde ilgili bölümlerde öğretim görevlisi ve bilim insanı olarak Uluslar arası kuruluşlarda afet yönetimiyle ilgili organizasyonlarda Kar amacı gütmeyen kuruluşlar başta olmak üzere çeşitli kurumlarda halkın afet konusunda bilinçlendirilmesi için eğitim verilmesi ve afet olması durumunda hasar kontrol ve rehabilitasyon konularında planlama ve çalışma yapabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018721 | |
Qualification Title | Acil Yardım ve Afet Yönetimi License | |
Awarding Body | Hatay Mustafa Kemal University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | gain knowledge of the topics covered by emergency assistance and disaster management,knows that the methods applied, Provincial Disaster and Emergency Departments, Civil Defense units, fire brigades, disaster coordination center, 112 command centers and emergency departments and working principles of appropriate and effective fulfills specific to them,know the information search and rescue, emergency medical response, fire and fire safety and disaster management and training areas,apply the acquires the ability to search and rescue, emergency medical response, fire and fire safety and disaster management and training areas,knows scientific research methods and techniques, will have the scientific and analytical thinking skills,accomplish interdisciplinary work, work area and make a deal with different disciplines and professional groups carry out work in cooperation,take responsibility for individual and group work,responsibility continuing for life-long learning and development,knows security relationship and uses everyday life, emergency aid, search and rescue, emergency and disaster management,uses statistics, computer, information and communication technology,knows the rules of written and verbal communication and which has ability of efficient communicate. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each course is subject to midterm and final exam. The success grade is 40% for the midterm exam and 60% for the final exam. All exams are evaluated over 100 points. Students who receive one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC are deemed to have completed that course. Students with a GPA of at least 2.00 on a semester will also be considered to be successful in the courses they take the DC letter grade. At the end of each semester, the students may take up to semester completion examinations for that semester.In the attainment of objectives, written tests at the level of knowledge are used as measurement tools, and at the skill level, skill grades made on manikins through prepared practice guides will be used. It will also measure the success of training with the guidance forms that measure the steps of applying knowledge and skills in the use of medical equipment in hospitals, community health centers, firearms, internships and fieldwork. The level of achievement achieved by the tests at the beginning and the end of the courses will be measured by creating a performance matrix at the knowledge level of students and subjects. The occupation rates of the graduates in the relevant sectors will be a concrete indicator of our achievement. The achievements of the program will be assessed by monitoring the achievements of graduates in employment areas and working life. For this, relevant indicators of public and private institutions and organizations will be used. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | To be successful in the ÖSYS examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Admission requirements for foreign students are announced on the website of the university at the beginning of each academic year | |
Conditions for Success | In the attainment of objectives, written tests at the level of knowledge are used as measurement tools, and at the skill level, skill grades made on manikins through prepared practice guides will be used. It will also measure the success of training with the guidance forms that measure the steps of applying knowledge and skills in the use of medical equipment in hospitals, community health centers, firearms, internships and fieldwork. The level of achievement achieved by the tests at the beginning and the end of the courses will be measured by creating a performance matrix at the knowledge level of students and subjects. The occupation rates of the graduates in the relevant sectors will be a concrete indicator of our achievement. The achievements of the program will be assessed by monitoring the achievements of graduates in employment areas and working life. For this, relevant indicators of public and private institutions and organizations will be used.Emergency Aid and Disaster Management Department has been preparing for the training period for four years and students must successfully complete 240 ECTS in order to graduate from the undergraduate program. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The employment areas of graduates are quite extensive. Major areas of employment can be listed as follows: The above-mentioned 5902 can be employed in the following public establishments as stipulated by the Law on the Organization and Duties of the Disaster and Emergency Management Presidency, dated 29.5.2009: In the central organization of the said presidency, depending on the presidencies of the presidencies In the case of the working groups indicated that the presidency will Provincial Disaster and Emergency Departments Civil Defense Search and Rescue Union Directorates As coordinators and managers in centers mainly in municipalities and in public organizations (112 ambulance centers, firefighting etc.) In the fields related to disaster management in private sector and non-governmental organizations (It is stated that Disaster and Emergency Management Presidency under Article 15 of the related law will conduct research, As instructors and scientists in related departments at universities In organizations related to disaster management in international organizations Providing education for raising awareness of people about disasters in various organizations, especially non-profit organizations, and planning and working on damage control and rehabilitation issues in case of disasters | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018721
gain knowledge of the topics covered by emergency assistance and disaster management,knows that the methods applied, Provincial Disaster and Emergency Departments, Civil Defense units, fire brigades, disaster coordination center, 112 command centers and emergency departments and working principles of appropriate and effective fulfills specific to them,know the information search and rescue, emergency medical response, fire and fire safety and disaster management and training areas,apply the acquires the ability to search and rescue, emergency medical response, fire and fire safety and disaster management and training areas,knows scientific research methods and techniques, will have the scientific and analytical thinking skills,accomplish interdisciplinary work, work area and make a deal with different disciplines and professional groups carry out work in cooperation,take responsibility for individual and group work,responsibility continuing for life-long learning and development,knows security relationship and uses everyday life, emergency aid, search and rescue, emergency and disaster management,uses statistics, computer, information and communication technology,knows the rules of written and verbal communication and which has ability of efficient communicate.
Each course is subject to midterm and final exam. The success grade is 40% for the midterm exam and 60% for the final exam. All exams are evaluated over 100 points. Students who receive one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC are deemed to have completed that course. Students with a GPA of at least 2.00 on a semester will also be considered to be successful in the courses they take the DC letter grade. At the end of each semester, the students may take up to semester completion examinations for that semester.In the attainment of objectives, written tests at the level of knowledge are used as measurement tools, and at the skill level, skill grades made on manikins through prepared practice guides will be used. It will also measure the success of training with the guidance forms that measure the steps of applying knowledge and skills in the use of medical equipment in hospitals, community health centers, firearms, internships and fieldwork. The level of achievement achieved by the tests at the beginning and the end of the courses will be measured by creating a performance matrix at the knowledge level of students and subjects. The occupation rates of the graduates in the relevant sectors will be a concrete indicator of our achievement. The achievements of the program will be assessed by monitoring the achievements of graduates in employment areas and working life. For this, relevant indicators of public and private institutions and organizations will be used.
To be successful in the ÖSYS examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Admission requirements for foreign students are announced on the website of the university at the beginning of each academic year
The employment areas of graduates are quite extensive. Major areas of employment can be listed as follows: The above-mentioned 5902 can be employed in the following public establishments as stipulated by the Law on the Organization and Duties of the Disaster and Emergency Management Presidency, dated 29.5.2009: In the central organization of the said presidency, depending on the presidencies of the presidencies In the case of the working groups indicated that the presidency will Provincial Disaster and Emergency Departments Civil Defense Search and Rescue Union Directorates As coordinators and managers in centers mainly in municipalities and in public organizations (112 ambulance centers, firefighting etc.) In the fields related to disaster management in private sector and non-governmental organizations (It is stated that Disaster and Emergency Management Presidency under Article 15 of the related law will conduct research, As instructors and scientists in related departments at universities In organizations related to disaster management in international organizations Providing education for raising awareness of people about disasters in various organizations, especially non-profit organizations, and planning and working on damage control and rehabilitation issues in case of disasters
Qualification is continuous