Yeterlilik Kodu

TR0020000561

Yeterlilik Adı
Aile ve Tüketici Hizmetleri Alanı Tüketici Hizmetleri Dalı Mesleki ve Teknik Eğitim Diploması
Sorumlu KurumMesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMilli Eğitim Bakanlığı Merkez Bina, Atatürk Bulvarı No 98 1. Kat A Blok Kızılay ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://mtegm.meb.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 4
Sınıflandırma (Tematik Alan)Toptan ve perakende satışlar
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 3412

KategoriAna
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bu alanda eğitim alan bireylerin tüketici hizmetleri elemanı olarak hizmet sektöründe yer alması amaçlanmaktadır. 

Öğrenme Ortamları

Örgün eğitim.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Etkili iletişim, dinleme ve empati, kendini ifade edebilme, güzel konuşma, sözsüz iletişim ve toplumsal hayatta iletişim sağlar.
  • Sosyal destek, sosyal dayanışma, sosyal destek hizmet uygulama alanları hakkında bigi sahibi olur. 
  • Tüketici hizmetleri kapsamı, tüketici tipleri, tüketici bilinci, tüketimi etkileyen faktörler, tüketici problemleri, tüketici problemlerine çözüm yolları ve tüketiciye verilen hizmetler ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerini kazanır. 
  • Tüketici davranışları ve tüketicinin korunması hakkında bigi sahibi olur. 
  • İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alarak satış öncesi, satışa hazırlık ve satış işlemleri hazırlar/yürütür. 
  • Dosyalama ve arşivleme yapar. 
  • Ambalajlama ve paketleme işlemlerini planlar ve yapar.  
  • Temel hukuk iş ve işlemlerini yürütür. 
  • İşletme türüne uygun olarak ticari hesaplamalar yapar. 
  • Ürün iade işlemlerini yapar. 
Anahtar Yetkinlikler
  • Ana dilde iletişim,
  • Yabancı dillerde iletişim,
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler,
  • Dijital yetkinlik,
  • Öğrenmeyi öğrenme,
  • Sosyal ve Vatandaşlık yetkinliği,
  • İnisiyatif Alma ve Girişimcilik yetkinliği,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Mesleğin kazanımlarına göre uygun olan ölçme ve değerlendirme yöntemleri uygulanır.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı
  • Ortaokulu bitirmiş olmak ve ilgili mevzuata göre yaş sınırını aşmamış olmak.
  • Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavında başarılı olmak veya merkezi yerleştirme sistemi ile yerleşmek. 
Başarma ŞartlarıDört yıllık eğitim veren Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Lisesi ile Mesleki Açık Öğretim Lisesi programını başarı ile tamamlamış olmak. 
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tüketici Hizmetleri Elemanı toplumsal ve kişisel hizmet veren kurum ve kuruluşların ilgili bölümlerinde çalışabilirler. 

Aile ve Tüketici Hizmetleri Alan Mezunlarının Ek Puanları İle Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları; 

  • Aşçılık
  • Çay Tarımı ve İşleme Teknolojisi
  • Et ve Ürünleri Teknolojisi
  • Ev İdaresi
  • Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi
  • Gıda Teknolojisi 
  • İkram Hizmetleri 
  • Kümes Hayvanları Yetiştiriciliği 
  • Meyve ve Sebze İşleme Teknolojisi 
  • Organik Tarım 
  • Sosyal Hizmetler 
  • Su Ürünleri İşleme Teknolojisi 
  • Süt ve Ürünleri Teknolojisi 
  • Tarım Teknolojisi 
  • Turizm ve Otel İşletmeciliği 
  • Turizm ve Seyahat Hizmetleri 
  • Un ve Unlu Mamuller Teknolojisi 
  • Yağ Endüstrisi 
  • Zeytincilik ve Zeytin İşleme Teknolojisi 

Aile ve Tüketici Hizmetleri Alan Mezunlarının Yerleşebilecekleri Lisans Programları;

  • Aile ve Tüketici Bilimleri
Yasal Dayanağı

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu,

3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu

M.E.B. Ortaöğretim Kurumlar Yönetmeliği 

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz geçerlidir. 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020000561


Yeterlilik Adı
Aile ve Tüketici Hizmetleri Alanı Tüketici Hizmetleri Dalı Mesleki ve Teknik Eğitim Diploması

Sorumlu Kurum
Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Milli Eğitim Bakanlığı Merkez Bina, Atatürk Bulvarı No 98 1. Kat A Blok Kızılay ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 3412


AYÇ Seviyesi
4

TYÇ Seviyesi
4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 3412


Kategori
Ana

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bu alanda eğitim alan bireylerin tüketici hizmetleri elemanı olarak hizmet sektöründe yer alması amaçlanmaktadır. 


Öğrenme Ortamları

Örgün eğitim.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Etkili iletişim, dinleme ve empati, kendini ifade edebilme, güzel konuşma, sözsüz iletişim ve toplumsal hayatta iletişim sağlar.
  • Sosyal destek, sosyal dayanışma, sosyal destek hizmet uygulama alanları hakkında bigi sahibi olur. 
  • Tüketici hizmetleri kapsamı, tüketici tipleri, tüketici bilinci, tüketimi etkileyen faktörler, tüketici problemleri, tüketici problemlerine çözüm yolları ve tüketiciye verilen hizmetler ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerini kazanır. 
  • Tüketici davranışları ve tüketicinin korunması hakkında bigi sahibi olur. 
  • İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alarak satış öncesi, satışa hazırlık ve satış işlemleri hazırlar/yürütür. 
  • Dosyalama ve arşivleme yapar. 
  • Ambalajlama ve paketleme işlemlerini planlar ve yapar.  
  • Temel hukuk iş ve işlemlerini yürütür. 
  • İşletme türüne uygun olarak ticari hesaplamalar yapar. 
  • Ürün iade işlemlerini yapar. 

Anahtar Yetkinlikler
  • Ana dilde iletişim,
  • Yabancı dillerde iletişim,
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler,
  • Dijital yetkinlik,
  • Öğrenmeyi öğrenme,
  • Sosyal ve Vatandaşlık yetkinliği,
  • İnisiyatif Alma ve Girişimcilik yetkinliği,
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Mesleğin kazanımlarına göre uygun olan ölçme ve değerlendirme yöntemleri uygulanır.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
  • Ortaokulu bitirmiş olmak ve ilgili mevzuata göre yaş sınırını aşmamış olmak.
  • Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavında başarılı olmak veya merkezi yerleştirme sistemi ile yerleşmek. 

Başarma Şartları
Dört yıllık eğitim veren Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Lisesi ile Mesleki Açık Öğretim Lisesi programını başarı ile tamamlamış olmak. 

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tüketici Hizmetleri Elemanı toplumsal ve kişisel hizmet veren kurum ve kuruluşların ilgili bölümlerinde çalışabilirler. 

Aile ve Tüketici Hizmetleri Alan Mezunlarının Ek Puanları İle Yerleşebilecekleri Ön Lisans Programları; 

  • Aşçılık
  • Çay Tarımı ve İşleme Teknolojisi
  • Et ve Ürünleri Teknolojisi
  • Ev İdaresi
  • Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi
  • Gıda Teknolojisi 
  • İkram Hizmetleri 
  • Kümes Hayvanları Yetiştiriciliği 
  • Meyve ve Sebze İşleme Teknolojisi 
  • Organik Tarım 
  • Sosyal Hizmetler 
  • Su Ürünleri İşleme Teknolojisi 
  • Süt ve Ürünleri Teknolojisi 
  • Tarım Teknolojisi 
  • Turizm ve Otel İşletmeciliği 
  • Turizm ve Seyahat Hizmetleri 
  • Un ve Unlu Mamuller Teknolojisi 
  • Yağ Endüstrisi 
  • Zeytincilik ve Zeytin İşleme Teknolojisi 

Aile ve Tüketici Hizmetleri Alan Mezunlarının Yerleşebilecekleri Lisans Programları;

  • Aile ve Tüketici Bilimleri

Yasal Dayanağı

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu,

3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu

M.E.B. Ortaöğretim Kurumlar Yönetmeliği 


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz geçerlidir. 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020000561

Qualification Title
Area of Family and Consumer Services Branch of Consumer Services Vocational and Technical Education Diploma
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationOccupational
EQF Level4
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 4
Thematic AreasWholesale and retail sales
National Occupation Classification

ISCO 08: 3412

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration4 Yıl
Program Profile-
Learning Environments-
Description

The person who has this qualification;

  • Serves according to the characteristics of the consumer group.
  • Examines the development process of consumer rights.
  • Performs cleaning and organizing the department.
  • Conducts the procurement of goods and services.
  • Performs packing according to products specifications.
  • Conducts product return and complaint procedures.
  • Performs operations about customer complaints to arbitration committees.
  • Ensures customer satisfaction by following customer operations.
  • Performs custom orders for customers.
  • Organizes sales documents.
  • Carries out transportation and delivery processes.
  • Executes filing and archiving operations.
Key Competencies-
Further Info

Orientation: Vocational

Category: Special Purposes

Quality Assurance-
Access Requirements
  • To have completed secondary school for formal vocational training and to be within age limits.
  • To have completed secondary school for vocational open high school.
  • To have achieved annual grade point average after 9th grade which is common grade for technical high school in line with related legislation.
  • To have succeeded in secondary school entrance exams for Anatolian Vocational and Anatolian Technical High School.
Conditions for SuccessHaving successfully completed 4 years' vocational high school, Anatolian vocational high school, technical high school and Anatolian technical high school. Having successfully completed education programme related to his/her field from vocational open education high school.
Progression Paths (Relationship Type)

Consumer service personnel may work in related department of community and individual service organizations and institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinetely.

Url Open Address
Qualification Code

TR0020000561


Qualification Title
Area of Family and Consumer Services Branch of Consumer Services Vocational and Technical Education Diploma

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08: 3412


EQF Level
4

TQF Level
4
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08: 3412


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

The person who has this qualification;

  • Serves according to the characteristics of the consumer group.
  • Examines the development process of consumer rights.
  • Performs cleaning and organizing the department.
  • Conducts the procurement of goods and services.
  • Performs packing according to products specifications.
  • Conducts product return and complaint procedures.
  • Performs operations about customer complaints to arbitration committees.
  • Ensures customer satisfaction by following customer operations.
  • Performs custom orders for customers.
  • Organizes sales documents.
  • Carries out transportation and delivery processes.
  • Executes filing and archiving operations.

Key Competencies
-

Further Info

Orientation: Vocational

Category: Special Purposes


Quality Assurance
-

Access Requirements
  • To have completed secondary school for formal vocational training and to be within age limits.
  • To have completed secondary school for vocational open high school.
  • To have achieved annual grade point average after 9th grade which is common grade for technical high school in line with related legislation.
  • To have succeeded in secondary school entrance exams for Anatolian Vocational and Anatolian Technical High School.

Conditions for Success
Having successfully completed 4 years' vocational high school, Anatolian vocational high school, technical high school and Anatolian technical high school. Having successfully completed education programme related to his/her field from vocational open education high school.

Progression Paths (Relationship Type)

Consumer service personnel may work in related department of community and individual service organizations and institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is valid indefinetely.


Url
Open Address