Yeterlilik Kodu | TR0030001586 | |
Yeterlilik Adı | Almanca Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Anadolu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüsü 26470 Tepebaşı / ESKİŞEHİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.anadolu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | - | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030001586
ISCO: 08
ISCO: 08
- Lisan derecesi yeterliklerine dayalı olarak alman dili eğitimi alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirme.
- Öğrencilerinin tümüne yerinde ve uygun geribildirim sunma becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilme becerisi.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilme becerisi..
- Almanca dil yetilerini sürekli geliştirme becerisi.
- Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zekâ türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alabilme becerisi.
- Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilme becerisi.
- Öğretim sürecinde kullanmak üzere özgün materyaller geliştirebilme becerisi.
- Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi.
- Mesleki öz güven kazanmış olma (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma).
- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi.
- Yaşam boyu öğrenme sürecinin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi.
- Dile özgü kavramlar ve kavramlar arasındaki ilişkileri kavrayabilme becerisi.
- İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi.
- Almancayı ana dili düzeyine yakın kullanabilme becerisi.
- Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi.
- Kendini bir birey olarak tanıyabilme, yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilme becerisi.
- Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranabilme.
- Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilme becerisi.
- Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlama, yorumlama ve değerlendirebilme becerisi.
- Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilme becerisi.
- Öğrencilerin dört temel beceriyi etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilme becerisi.
- Almanca öğretimine ilişkin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amaçlarını belirleyebilme becerisi.
- Öğrencilerinin dil öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirmelerini sağlama becerisi.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030001586 | |
Qualification Title | Bachelor's Diploma in German Language Teaching | |
Awarding Body | Council Of Higher Education | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 and no FF, DZ or YZ grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid indefinetely. | |
Url | Open Address |
TR0030001586
ISCO: 08
ISCO: 08
- Acquire knowledge on german language teaching at the level of expertise, based on the competencies they have gained in undergraduate studies.
- Provide appropriate feedback to all students.
- Arrange multimedia environments in and out of class which enhance interaction with teacher and among students for learning purposes.
- Create environments that ensure effective participation of all students and increase student success.
- Have full understanding of the methods related with the production of scientific knowledge.
- Develop german language skills continuously.
- Consider students needs, language development level, age, type of intelligence and learning style when preparing lesson plans.
- Select materials for classroom use in consideration of effectiveness, currency and students age and language level.
- Develop original materials to be used in teaching processes.
- Comprehend and analyze the concepts and processes related with language teaching.
- Gain professional self-confidence.
- Comprehend, adopt and fulfill social and cultural responsibilties.
- Recognize the need for lifelong learning and act in accordance with this need.
- Have full understanding of the relationship between language-specific concepts and concepts.
- Comprehend and analyze the characteristics, structure and functioning of human language.
- Use german at an advanced level.
- Comprehend and analyze the concepts and processes related with language learning.
- Be aware of and make use of their strenghts and creative aspects.
- Act in principles of social, scientific and professional ethics.
- Make effective use of language learning strategies.
- Comprehend, interpret and evaluate various sorts of written texts they encounter in daily and professional life.
- Arrange an appropriate environment for all students to develop effective language learning strategies.
- Arrange activities for all students to use german in a correct and effective way.
- Determine the objectives of measurement and evaluation applications related with german teaching.
- Ensure that students develop positive attitudes toward language learning.
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), homework(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. A course grade is constituted by evaluating the above stated elements and given by using letters.
Qualification is valid indefinetely.