Yeterlilik Kodu

TR0020002513

Yeterlilik Adı
Erken Çocukluk Eğitimi Elemanı Kurs Bitirme Belgesi
Sorumlu KurumHayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hbogm.meb.gov.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 4
Sınıflandırma (Tematik Alan)Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5311

Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Erken Çocukluk Eğitimi Elemanı Kurs Bitirme Belgesi, erken çocukluk gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaya yönelik bilgi ve becerileri kapsar.

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Sosyal hayatta sağlıklı ve etkili iletişim kurar.
  • İş hayatında sağlıklı ve etkili iletişim kurar.
  • Türkçeyi doğru konuşur.
  • Mesleği ile ilgili gelişmeleri takip eder ve kendini kişisel olarak sürekli geliştirir.
  • İşletme, pazarlama, reklam, satış, iş hukuku, kariyer gelişimi ve iş kurma becerileri kazanır.
  • Çevreye karşı duyarlı olur ve çevreyi koruma önlemleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Meslek etiği gereklerine sahip olur.
  • İş ile ilgili plan, program ve iş organizasyonu yapar.
  • İş sağlığı mevzuatına öğrenir ve iş güvenliği önlemlerini alır.
  • Bireyin fiziksel, psiko-motor, bilişsel, duygusal, ahlak, dil, sosyal ve cinsel gelişimine yönelik etkinlik hazırlar.
  • Anne çocuk sağlığını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Çocuk hastalıklarının farkında olur.
  • Aile planlamasına yönelik etkinlik hazırlar.
  • Çocuk beslenmesine, besin gruplarına, gebelik-emzik dönemine, süt, oyun, okul çağına ve ergenliğine uygun menü hazırlar.
  • Özel durumlarda beslenmeye uygun etkinlik hazırlar.
  • Oyun ve müzik etkinlikleri ile bunlara uygun albümler hazırlar.
  • Çocuğun ruh sağlığını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Çocukları tanıma tekniklerine uygun etkinlik hazırlar.
  • Aile ve çocuk ilişkisini izler.
  • Okul ve çocuk ilişkisini takip eder.
  • Toplum ve çocuk ilişkisini takip eder.
  • Uyumsuz çocukların özelliklerini fark eder.
  • Savunma mekanizmalarını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Erken çocukluk eğitimini tanır.
  • Erken çocukluk ile ilgili eğitim kurumlarını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Özel eğitimi, tanır, özel eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerini tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Drama çalışmaları planlar ve hazırlar.
  • Özel eğitim durumlarını kavrar.
  • Görme ve işitme konusunda engellilere, dil ve konuşma güçlüğü yaşayanlara, uyum sorunu yaşayanlara, bedensel veya süreğen hastalıkları olanlara, zihinsel engellilere ve üstün zekalılara yönelik etkinlik hazırlar.
  • Kaynaştırma eğitimine uygun etkinlik hazırlar.
  • Erken çocukluk dönemine yönelik plan hazırlar.
  • Serbest zaman etkinliklerini hazırlar.
  • Okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile Türkçe dil etkinlikleri hazırlar.
  • Fen ve doğa etkinlikleri hazırlar.
  • 0-36 ay 36-72 ay arasındaki çocukların temel gereksinimlerini karşılar.
  • Animasyon etkinlikleri düzenler.
  • Yüz ve vücut boyama etkinlikleri düzenler.
  • Çocuk kostümü ve aksesuarları hazırlar.
  • Eğitici veya dolgu oyuncaklar yapar.
  • Kuklalar yapar.
  • İletişim tekniklerini kullanır.
  • İnsan ilişkilerini yürütür.
  • Çocuk edebiyatını tanır, ilgili materyal hazırlar.
  • İlkyardım temel ilkelerini bilir, yaralanmalarda, kırık-çıkıklarda ve diğer acil durumlarda ilkyardım uygular.
  • Temel yaşam desteği sağlar.
  • Hasta ve yaralıları taşır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Yönelim: Meslekî

Program süresi: Meslek programının toplam eğitim süresi 1416 saat olarak planlanmıştır. Bu süreye 864 saate kadar pratik eğitim dahil edilebilir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı
  • İlköğretimi tamamlamış olmak.
  • Mesleğin gerektirdiği işleri ve yeterlikleri yapacak bedensel ve fiziksel özelliklere sahip olmak.
Başarma ŞartlarıHBÖGM'ye bağlı kurumlarda açılan yaygın eğitim kurs programını başarı ile tamamlayanlar Erken Çocukluk Eğitimi Elemanı Kurs Bitirme Belgesini almaya hak kazanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)-
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020002513


Yeterlilik Adı
Erken Çocukluk Eğitimi Elemanı Kurs Bitirme Belgesi

Sorumlu Kurum
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5311


AYÇ Seviyesi
4

TYÇ Seviyesi
4
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 5311


Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Erken Çocukluk Eğitimi Elemanı Kurs Bitirme Belgesi, erken çocukluk gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaya yönelik bilgi ve becerileri kapsar.

Bu yeterliliğe sahip kişi;

  • Sosyal hayatta sağlıklı ve etkili iletişim kurar.
  • İş hayatında sağlıklı ve etkili iletişim kurar.
  • Türkçeyi doğru konuşur.
  • Mesleği ile ilgili gelişmeleri takip eder ve kendini kişisel olarak sürekli geliştirir.
  • İşletme, pazarlama, reklam, satış, iş hukuku, kariyer gelişimi ve iş kurma becerileri kazanır.
  • Çevreye karşı duyarlı olur ve çevreyi koruma önlemleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Meslek etiği gereklerine sahip olur.
  • İş ile ilgili plan, program ve iş organizasyonu yapar.
  • İş sağlığı mevzuatına öğrenir ve iş güvenliği önlemlerini alır.
  • Bireyin fiziksel, psiko-motor, bilişsel, duygusal, ahlak, dil, sosyal ve cinsel gelişimine yönelik etkinlik hazırlar.
  • Anne çocuk sağlığını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Çocuk hastalıklarının farkında olur.
  • Aile planlamasına yönelik etkinlik hazırlar.
  • Çocuk beslenmesine, besin gruplarına, gebelik-emzik dönemine, süt, oyun, okul çağına ve ergenliğine uygun menü hazırlar.
  • Özel durumlarda beslenmeye uygun etkinlik hazırlar.
  • Oyun ve müzik etkinlikleri ile bunlara uygun albümler hazırlar.
  • Çocuğun ruh sağlığını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Çocukları tanıma tekniklerine uygun etkinlik hazırlar.
  • Aile ve çocuk ilişkisini izler.
  • Okul ve çocuk ilişkisini takip eder.
  • Toplum ve çocuk ilişkisini takip eder.
  • Uyumsuz çocukların özelliklerini fark eder.
  • Savunma mekanizmalarını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Erken çocukluk eğitimini tanır.
  • Erken çocukluk ile ilgili eğitim kurumlarını tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Özel eğitimi, tanır, özel eğitim kurumlarının fiziksel özelliklerini tanımaya yönelik etkinlik hazırlar.
  • Drama çalışmaları planlar ve hazırlar.
  • Özel eğitim durumlarını kavrar.
  • Görme ve işitme konusunda engellilere, dil ve konuşma güçlüğü yaşayanlara, uyum sorunu yaşayanlara, bedensel veya süreğen hastalıkları olanlara, zihinsel engellilere ve üstün zekalılara yönelik etkinlik hazırlar.
  • Kaynaştırma eğitimine uygun etkinlik hazırlar.
  • Erken çocukluk dönemine yönelik plan hazırlar.
  • Serbest zaman etkinliklerini hazırlar.
  • Okuma yazmaya hazırlık çalışmaları ile Türkçe dil etkinlikleri hazırlar.
  • Fen ve doğa etkinlikleri hazırlar.
  • 0-36 ay 36-72 ay arasındaki çocukların temel gereksinimlerini karşılar.
  • Animasyon etkinlikleri düzenler.
  • Yüz ve vücut boyama etkinlikleri düzenler.
  • Çocuk kostümü ve aksesuarları hazırlar.
  • Eğitici veya dolgu oyuncaklar yapar.
  • Kuklalar yapar.
  • İletişim tekniklerini kullanır.
  • İnsan ilişkilerini yürütür.
  • Çocuk edebiyatını tanır, ilgili materyal hazırlar.
  • İlkyardım temel ilkelerini bilir, yaralanmalarda, kırık-çıkıklarda ve diğer acil durumlarda ilkyardım uygular.
  • Temel yaşam desteği sağlar.
  • Hasta ve yaralıları taşır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Yönelim: Meslekî

Program süresi: Meslek programının toplam eğitim süresi 1416 saat olarak planlanmıştır. Bu süreye 864 saate kadar pratik eğitim dahil edilebilir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
  • İlköğretimi tamamlamış olmak.
  • Mesleğin gerektirdiği işleri ve yeterlikleri yapacak bedensel ve fiziksel özelliklere sahip olmak.

Başarma Şartları
HBÖGM'ye bağlı kurumlarda açılan yaygın eğitim kurs programını başarı ile tamamlayanlar Erken Çocukluk Eğitimi Elemanı Kurs Bitirme Belgesini almaya hak kazanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
-

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Süresiz


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020002513

Qualification Title
Early Childhood Education Personnel Course Completion Certificate
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
Orientation-
EQF Level4
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 4
Thematic AreasChild care and youth services
National Occupation Classification

ISCO 08: 5311

Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Early Childhood Education Personnel Course Completion Certificate involves knowledge and skills related to assisting teacher with applying education program in accordance with early childhood development principles.

The person who has this qualification;

  • Performs healthy and effective communication at social life.
  • Performs healthy and effective communication at business life.
  • Speaks Turkish correctly.
  • Tracks developments related to his/her occupation and improves oneself continuously.
  • Becomes skilful at administration, finance, marketing advertisement, selling, business law, career development and business establishment.
  • Is sensitive to the environment and has knowledge about environmental protection measures.
  • Has requirements of occupational ethics.
  • Makes plan, program and work organization related to the work.
  • Learns occupational health legislation and takes occupational safety precautions.
  • Prepares activities towards physical, psychomotor, cognitive, moral, emotional, language, social and sex development of the individual.
  • Prepares activity for recognizing maternal and infant health.
  • Is aware of child diseases.
  • Prepares activity for family planning.
  • Prepares menu appropriate for child nutrition, food groups, gestation-breast feeding period, milk, game, school age and puberty.
  • Prepares activity appropriate for nutrition at special conditions.
  • Prepares game and musical activities and albums appropriate for them.
  • Prepares activity for recognizing mental health of the child.
  • Prepares activities appropriate for techniques of recognizing children.
  • Observes the relationship of family and child.
  • Observes the relationship of school and child.
  • Observes the relationship of society and child.
  • Realises the characteristics of maladoptive children.
  • Prepares activities for recognizing defense mechanisms.
  • Recognizes early childhood education.
  • Prepares activities for recognizing educational institutions related to early childhood.
  • Recognizes special education, prepares activities for recognizing physical specialities of special education institutions.
  • Plans and implements drama studies.
  • Comprehends special education conditions.
  • Prepares activities towards ones visually and hearing impaired, having language and speach difficulties, leaving compliance problems, having physical or chronic diseases, mentally disabled and wonderkinds.
  • Prepares activities comlying with inclusive education.
  • Prepares plan towards early childhood period.
  • Prepares leisure time activities.
  • Prepares preparation activities for literacy and Turkish language.
  • Prepares activities of science and nature.
  • Meets the basic needs of children between 0-36 months, 36-72 months.
  • Prepares animation activities.
  • Organizes face and body painting activities.
  • Prepares child’s costume and accessories.
  • Makes educative or stuffed toys.
  • Makes puppets.
  • Uses communication techniques.
  • Conducts human relations.
  • Recognizes children’s literature, prepares related material.
  • Knows the basic principles of first aid, renders first aid at injuries, fracture-dislocations and other emergencies.
  • Provides basic life support.
  • Carries patient and casualities.
Key Competencies-
Further Info

Orientation: Vocational

Duration of Vocational Programme: The total period of study of the vocational program has been planned as 1416 hours. Practical training up to 864 hours can be included in this duration.

Quality Assurance-
Access Requirements
  • Having completed primary education.
  • Having bodily and physical characteristics to perform works and qualifications required by the occupation.
Conditions for SuccessThe ones who complete non-formal education course program opened at institutions subsidiary to DG-LLL successfully entitle to obtain Early Childhood Education Personnel Course Completion Certificate.
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Indefinite

Url Open Address
Qualification Code

TR0020002513


Qualification Title
Early Childhood Education Personnel Course Completion Certificate

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification

ISCO 08: 5311


EQF Level
4

TQF Level
4
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08: 5311


Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Early Childhood Education Personnel Course Completion Certificate involves knowledge and skills related to assisting teacher with applying education program in accordance with early childhood development principles.

The person who has this qualification;

  • Performs healthy and effective communication at social life.
  • Performs healthy and effective communication at business life.
  • Speaks Turkish correctly.
  • Tracks developments related to his/her occupation and improves oneself continuously.
  • Becomes skilful at administration, finance, marketing advertisement, selling, business law, career development and business establishment.
  • Is sensitive to the environment and has knowledge about environmental protection measures.
  • Has requirements of occupational ethics.
  • Makes plan, program and work organization related to the work.
  • Learns occupational health legislation and takes occupational safety precautions.
  • Prepares activities towards physical, psychomotor, cognitive, moral, emotional, language, social and sex development of the individual.
  • Prepares activity for recognizing maternal and infant health.
  • Is aware of child diseases.
  • Prepares activity for family planning.
  • Prepares menu appropriate for child nutrition, food groups, gestation-breast feeding period, milk, game, school age and puberty.
  • Prepares activity appropriate for nutrition at special conditions.
  • Prepares game and musical activities and albums appropriate for them.
  • Prepares activity for recognizing mental health of the child.
  • Prepares activities appropriate for techniques of recognizing children.
  • Observes the relationship of family and child.
  • Observes the relationship of school and child.
  • Observes the relationship of society and child.
  • Realises the characteristics of maladoptive children.
  • Prepares activities for recognizing defense mechanisms.
  • Recognizes early childhood education.
  • Prepares activities for recognizing educational institutions related to early childhood.
  • Recognizes special education, prepares activities for recognizing physical specialities of special education institutions.
  • Plans and implements drama studies.
  • Comprehends special education conditions.
  • Prepares activities towards ones visually and hearing impaired, having language and speach difficulties, leaving compliance problems, having physical or chronic diseases, mentally disabled and wonderkinds.
  • Prepares activities comlying with inclusive education.
  • Prepares plan towards early childhood period.
  • Prepares leisure time activities.
  • Prepares preparation activities for literacy and Turkish language.
  • Prepares activities of science and nature.
  • Meets the basic needs of children between 0-36 months, 36-72 months.
  • Prepares animation activities.
  • Organizes face and body painting activities.
  • Prepares child’s costume and accessories.
  • Makes educative or stuffed toys.
  • Makes puppets.
  • Uses communication techniques.
  • Conducts human relations.
  • Recognizes children’s literature, prepares related material.
  • Knows the basic principles of first aid, renders first aid at injuries, fracture-dislocations and other emergencies.
  • Provides basic life support.
  • Carries patient and casualities.

Key Competencies
-

Further Info

Orientation: Vocational

Duration of Vocational Programme: The total period of study of the vocational program has been planned as 1416 hours. Practical training up to 864 hours can be included in this duration.


Quality Assurance
-

Access Requirements
  • Having completed primary education.
  • Having bodily and physical characteristics to perform works and qualifications required by the occupation.

Conditions for Success
The ones who complete non-formal education course program opened at institutions subsidiary to DG-LLL successfully entitle to obtain Early Childhood Education Personnel Course Completion Certificate.

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Indefinite


Url
Open Address