Yeterlilik Kodu | TR0030014103 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Eğitimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ibu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Doktora programının normal eğitim süresi 4 yıldır. Mezun olabilmek için öğrencilerin genel not ortalamasının en az 3.00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030014103
- Fen, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki etkileşimleri disiplinler arası bir bakış açısı içerisinde anlamlandırabilme.
- Fen ve teknolojiyle ilgili konuları sosyal, ekonomik ve etik gibi unsurlarla ilişkilendirebilme.
- Eğitim teknolojilerini tanıma ve bu konudaki gelişmeleri değerlendirebilme.
- Öğrenme, öğretme ve değerlendirme süreci ile ilgili alternatif yaklaşımların farkında olma.
- Bilimsel araştırma sürecinin adımlarının farkında olma.
- Bilimin ve bilimsel bilginin doğasını, temel fen kavram, ilke, yasa ve kuramlarını anlayarak uygun şekillerde kullanabilme.
- Gözlem yapabilme, hipotez kurabilme, test edebilme, bilgi toplayabilme, verileri yorumlayabilme ve bulguları sunabilme.
- Karşılaşabileceği alışılmadık durumlarda, yeni bilgi elde etme ile problem çözmede fen ve teknolojiyi kullanabilme.
- Eğitim teknolojilerini kullanabilme ve bununla ilgili yeniliklere karşı açık olma.
- Bireysel farklılıkları dikkate alarak objektif ve tutarlı davranabilme.
- Öz değerlendirme yaparak bireysel ve mesleki gelişimini sağlayabilme.
- Mesleği ile ilgili etik ilkelere uygun olarak davranabilme.
- Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarının bilincinde olma.
Üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030014103 | |
Qualification Title | Department of Primary Education Science Teaching Science Education Doctor of Philosophy | |
Awarding Body | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | It depends on course contents of the courses midterms, Project study, term paper, presentations and a final exam at the end of the term. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The students are selected by scores at the Doctorate Examination (%10 master graduate, %50 ALES, %15 foreign language, %15 field exam, %10 interview). The language of year training at the program is Turkish and approximately 5 students enroll the program. | |
Conditions for Success | There are 2 Professor, 5 Associate Professor, and 2 Assistant Professor, at the program. The Building of Institute is located at Abant İzzet Baysal University Gölköy Campus. | |
Progression Paths (Relationship Type) | They study as scientific researchers at universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030014103
- To be able to understand interactions between science, technology, society and environment with an interdisciplinary approach.
- To be able to recognize the relationship issues about science and technology with social, economic and ethical factors, individual health and environmental problems.
- To be able to evaluate educational technologies and developments about this issues.
- To be aware of alternative approaches related with learning, teaching, and assessment process.
- To able to make sense the natural world within the frame work of interdisciplinary approach.
- To be able to use science and scientific knowledge through understanding science and nature of science, basic science concepts, principles, laws, and hypothesis.
- To be able to make observation, to be able to hypothesis, test, collect information, interpret data and present findings.
- To be able to use science and technology to solve problems in unusual circumstances, to obtain new information.
- To be able to use educational technologies and be open to developments about these technologies.
- To be objective and consistent with in behaviors considering individual differences.
- To be able to provide individual and professional development through self- evaluation.
- To be able to behave in accordance with professional ethical principles.
- To be aware of professional duties, rights and responsibilities.
It depends on course contents of the courses midterms, Project study, term paper, presentations and a final exam at the end of the term.
The students are selected by scores at the Doctorate Examination (%10 master graduate, %50 ALES, %15 foreign language, %15 field exam, %10 interview). The language of year training at the program is Turkish and approximately 5 students enroll the program.
They study as scientific researchers at universities.
The document is valid continuously.