Yeterlilik Kodu

TR0030020567

Yeterlilik Adı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması
Sorumlu KurumŞırnak Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYeni, Şırnak Üniversitesi ( Mehmet Emin ACAR Kampüsü), Cizre cad, 73000 Yoğurtçular/Şırnak Merkez/Şırnak
Sorumlu Kurum URLhttps://www.sirnak.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Otel, restoranlar ve catering
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1   Turizm, Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve teorik bilgileri öğrenir ve bu bilgileri sorunları çözebilmek için analiz eder, yorumlar ve ilgili kişilere aktarır.

2   Güncel gastronomiyi bireysel olarak takip eder, bilimsel olarak araştırır yeni fikir ve çözümler üretir.

3   Kuver tasarımı, yiyecek ve içeceklerin hazırlanması, sunum ve servis tekniklerini bilir ve uygular.

4   Hijyen ve sanitasyon kurallarını ve gıda kirlenmelerini/bozulmalarını bilir ve bu bilgileri kişisel hijyen ve gıda hastalıklarının önlenmesi için kullanır.

5   Takım çalışmasına yatkın, sorumluluk alabilen, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla ve farklı kültüre sahip kişilerle iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.

6   Temel yemek pişirme, mutfak uygulamalarını bilir, ve görsel sunum teknikleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.

7   Yöresel, ulusal ve uluslararası mutfak hakkında bilgi sahibidir ve yemek reçetelerini yapar.

8   Alanı ile ilgili iş sağlığı, iş ve gıda güvenliği, mesleki standartları ve etik ilkeleri bilir ve uygular.

9   Turizm sektöründe bilgisayar teknolojileri, dijitalleşme ve sosyal medya uygulamaları, yiyecek içecek otomasyon sistemleri, bilişim ve teknolojik donanımı hakkında bilgi sahibi olur ve bildiklerini uygular.

10 Güvenli mutfak ortamının kurallarını bilir, mutfak kazalarını önlemeye yönelik bilgi sahibidir ve olası kazalarda temel yaşam desteği sağlar.

11 Yönetim fonksiyonlarını bilir, yiyecek içecek maliyet kontrolü analizi ve menü planlaması yapar.

12 Gastronomiyi beslenme, estetik, sosyolojik, kültür ve sanat yönünden değerlendirir ve yorumlar.

13 İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri göstererek meslektaşları ve misafirlerle iletişim kurar.

14 Gıdaların özellikleri ve besin değerleri hakkında bilgi sahibi olur. Bu şekilde; ürün yaşam evlerinin tamamını başarılı şekilde yürütme becerisini kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji yetkinliği

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu final sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu final sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten başarısız olan bir öğrenciye, dersten başarılı olabilmesi için final sınavı yerine ikinci kez sınava girebilmesi bütünleme sınavına tabi tutulur. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme

Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda

YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim

Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar

Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Gastronomi ve mutfak sanatları bölümüne kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Bölümde ÖSYM tarafından belirlenen puan türü sözel puanıdır. Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümünden lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. Öğrencilerin yaz döneminde, yüksekokul yönetiminin sonradan belirleyeceği staj gün sayısını tamamlamaları gerekir. Buna ek olarak, öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı Bitirme Tezi yapması da (8. yarıyılda) istenmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yiyecek ve içecek işletmelerinde ya da özel restoranlarda çalışma imkanı bulabilirler.•Beş yıldızlı otellerde çalışabilir ya da kendi işletmelerini açabilirler.•Aşçılık okullarında ve mutfak akademilerinde eğitmen şef olarak görev yapabilirler.•Medya ya da televizyon programları yapabilmektedirler.•Yemek fotoğrafçısı ya da eleştirmen olarak çalışabilirler. Aynın zamanda akademik çalışmalarda bulunabilmekte ve eğitici olarak üniversitelerde çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası

1. Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları

Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu

Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030020567


Yeterlilik Adı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Şırnak Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yeni, Şırnak Üniversitesi ( Mehmet Emin ACAR Kampüsü), Cizre cad, 73000 Yoğurtçular/Şırnak Merkez/Şırnak

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

1   Turizm, Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları ve teorik bilgileri öğrenir ve bu bilgileri sorunları çözebilmek için analiz eder, yorumlar ve ilgili kişilere aktarır.

2   Güncel gastronomiyi bireysel olarak takip eder, bilimsel olarak araştırır yeni fikir ve çözümler üretir.

3   Kuver tasarımı, yiyecek ve içeceklerin hazırlanması, sunum ve servis tekniklerini bilir ve uygular.

4   Hijyen ve sanitasyon kurallarını ve gıda kirlenmelerini/bozulmalarını bilir ve bu bilgileri kişisel hijyen ve gıda hastalıklarının önlenmesi için kullanır.

5   Takım çalışmasına yatkın, sorumluluk alabilen, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla ve farklı kültüre sahip kişilerle iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.

6   Temel yemek pişirme, mutfak uygulamalarını bilir, ve görsel sunum teknikleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.

7   Yöresel, ulusal ve uluslararası mutfak hakkında bilgi sahibidir ve yemek reçetelerini yapar.

8   Alanı ile ilgili iş sağlığı, iş ve gıda güvenliği, mesleki standartları ve etik ilkeleri bilir ve uygular.

9   Turizm sektöründe bilgisayar teknolojileri, dijitalleşme ve sosyal medya uygulamaları, yiyecek içecek otomasyon sistemleri, bilişim ve teknolojik donanımı hakkında bilgi sahibi olur ve bildiklerini uygular.

10 Güvenli mutfak ortamının kurallarını bilir, mutfak kazalarını önlemeye yönelik bilgi sahibidir ve olası kazalarda temel yaşam desteği sağlar.

11 Yönetim fonksiyonlarını bilir, yiyecek içecek maliyet kontrolü analizi ve menü planlaması yapar.

12 Gastronomiyi beslenme, estetik, sosyolojik, kültür ve sanat yönünden değerlendirir ve yorumlar.

13 İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri göstererek meslektaşları ve misafirlerle iletişim kurar.

14 Gıdaların özellikleri ve besin değerleri hakkında bilgi sahibi olur. Bu şekilde; ürün yaşam evlerinin tamamını başarılı şekilde yürütme becerisini kazanır.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji yetkinliği

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu final sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu final sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten başarısız olan bir öğrenciye, dersten başarılı olabilmesi için final sınavı yerine ikinci kez sınava girebilmesi bütünleme sınavına tabi tutulur. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme

Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda

YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim

Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar

Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Gastronomi ve mutfak sanatları bölümüne kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Bölümde ÖSYM tarafından belirlenen puan türü sözel puanıdır. Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF, DZ ya da YZ notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümünden lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir. Öğrencilerin yaz döneminde, yüksekokul yönetiminin sonradan belirleyeceği staj gün sayısını tamamlamaları gerekir. Buna ek olarak, öğrencinin bir proje çalışması sonunda hazırlayacağı Bitirme Tezi yapması da (8. yarıyılda) istenmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yiyecek ve içecek işletmelerinde ya da özel restoranlarda çalışma imkanı bulabilirler.•Beş yıldızlı otellerde çalışabilir ya da kendi işletmelerini açabilirler.•Aşçılık okullarında ve mutfak akademilerinde eğitmen şef olarak görev yapabilirler.•Medya ya da televizyon programları yapabilmektedirler.•Yemek fotoğrafçısı ya da eleştirmen olarak çalışabilirler. Aynın zamanda akademik çalışmalarda bulunabilmekte ve eğitici olarak üniversitelerde çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası

1. Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları

Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu

Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030020567

Qualification Title
Gastronomi ve Mutfak Sanatları License
Awarding BodySirnak University
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasHotel, restaurants and catering
National Occupation Classification

ISCO-08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.

Description

1 Learns the concepts and theoretical knowledge in the field of Tourism, Gastronomy and Culinary Arts and analyzes, interprets and transfers this information to the relevant people in order to solve problems.

2 Follows current gastronomy individually, researches scientifically and produces new ideas and solutions.

3 Knows and applies cafe design, food and beverage preparation, presentation and service techniques.

4 Knows hygiene and sanitation rules and food contamination / spoilage and uses this knowledge for personal hygiene and prevention of food diseases.

5 Students will be able to work in a team, take responsibility, have leadership qualities and have the ability to communicate with experts in other fields and people with different cultures.

6 Students will have knowledge and skills about basic cooking, kitchen practices, and visual presentation techniques.

7 Has knowledge about local, national and international cuisine and makes food recipes.

8 Knows and applies occupational health, occupational and food safety, professional standards and ethical principles related to the field.

9 Has knowledge about computer technologies, digitalization and social media applications, food and beverage automation systems, informatics and technological equipment in the tourism sector and applies what they know.

10 Knows the rules of safe kitchen environment, has knowledge to prevent kitchen accidents and provides basic life support in possible accidents.

11 Knows management functions, makes food and beverage cost control analysis and menu planning.

12 Evaluates and interprets gastronomy in terms of nutrition, aesthetics, sociology, culture and art.

13 Students will be able to communicate with colleagues and guests by showing basic reading, comprehension, speaking and writing skills in English and a second foreign language.

14 Have knowledge about the properties and nutritional values of foods. In this way; gains the ability to successfully execute all of the product life houses.

Key Competencies

Has advanced level of the key competencies listed below.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and science and technology competence

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expressive competence

Further Info

Students are subjected to at least 1 mid-term and final exam for each couse. The contribution of mid-term exam (scores obtained from assessment tools such as homework, quiz, etc.) to the achievement grade is 40 % and the final exam is 60 %. All exams are evaluated over 100 points. A student who fails a course is subjected to make – up exam so that he / she can take the second exam instead of the final exam in order to be successful in the course. Students who get one of the AA, BA, BB, CB and CC letter grades from a course are considered successful in that course. DC and DD are conditional successful grades. In order to be successful in a course in which the student receives DC or DD, the overall weighted grade point average must be at least 2.0.The students must be successful in all courses in the program and must not have FF, DZ or YZ grades. In this program, the students must provide a minimum of 2.00 out of 4.00.

Quality Assurance

1. Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).

2. Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.

3. Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

1. Graduating from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

3. To have obtained sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students with a special talent exam, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have succeeded in the special talent exam.

4. To be placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, whose procedures and principles are determined by YÖK.

Access Requirements

Students who want to register to the department of gastronomy and culinary arts must complete or succeed in the exams the processes determined by student selection and placement center (OSYM) within the framework of academic and legal regulations of the university. The type of score determined by OSYM is verbal score. General admission requirements for Turkish and foreign students apply to begin the program.

Conditions for SuccessThe students must be successful in all courses in the program and must not have FF, DZ or YZ grades. In this program, the students must provide a minimum of 2.00 out of 4.00.Students must successfully complete all required and elective courses (equivalent to 240 ECTS in total) and have A general weighted grade point average (GPA) of at least 2.0 out of 4.00 inn order to obtain a bachelor’s degree from the department of gastronomy and culinary arts. Students must complete the number of internship days to be determined by academy administration in one of the summer terms. In addition to this, the students are wanted his / her graduation thesis (8th semester).
Progression Paths (Relationship Type)

Candidates;•They can work in food and beverage establishments or private restaurants.•They work in five-star hotels or open their owns businesses.•They can serve as instructor chefs in cookery schools and culinary academies.•They can make media or television programs,•They can work as food photographer or critic.•At the same time, they can do academic studies and work in universities as trainers.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030020567


Qualification Title
Gastronomi ve Mutfak Sanatları License

Awarding Body
Sirnak University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO-08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO-08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces as internships or workplace training.


Description

1 Learns the concepts and theoretical knowledge in the field of Tourism, Gastronomy and Culinary Arts and analyzes, interprets and transfers this information to the relevant people in order to solve problems.

2 Follows current gastronomy individually, researches scientifically and produces new ideas and solutions.

3 Knows and applies cafe design, food and beverage preparation, presentation and service techniques.

4 Knows hygiene and sanitation rules and food contamination / spoilage and uses this knowledge for personal hygiene and prevention of food diseases.

5 Students will be able to work in a team, take responsibility, have leadership qualities and have the ability to communicate with experts in other fields and people with different cultures.

6 Students will have knowledge and skills about basic cooking, kitchen practices, and visual presentation techniques.

7 Has knowledge about local, national and international cuisine and makes food recipes.

8 Knows and applies occupational health, occupational and food safety, professional standards and ethical principles related to the field.

9 Has knowledge about computer technologies, digitalization and social media applications, food and beverage automation systems, informatics and technological equipment in the tourism sector and applies what they know.

10 Knows the rules of safe kitchen environment, has knowledge to prevent kitchen accidents and provides basic life support in possible accidents.

11 Knows management functions, makes food and beverage cost control analysis and menu planning.

12 Evaluates and interprets gastronomy in terms of nutrition, aesthetics, sociology, culture and art.

13 Students will be able to communicate with colleagues and guests by showing basic reading, comprehension, speaking and writing skills in English and a second foreign language.

14 Have knowledge about the properties and nutritional values of foods. In this way; gains the ability to successfully execute all of the product life houses.


Key Competencies

Has advanced level of the key competencies listed below.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and science and technology competence

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expressive competence


Further Info

Students are subjected to at least 1 mid-term and final exam for each couse. The contribution of mid-term exam (scores obtained from assessment tools such as homework, quiz, etc.) to the achievement grade is 40 % and the final exam is 60 %. All exams are evaluated over 100 points. A student who fails a course is subjected to make – up exam so that he / she can take the second exam instead of the final exam in order to be successful in the course. Students who get one of the AA, BA, BB, CB and CC letter grades from a course are considered successful in that course. DC and DD are conditional successful grades. In order to be successful in a course in which the student receives DC or DD, the overall weighted grade point average must be at least 2.0.The students must be successful in all courses in the program and must not have FF, DZ or YZ grades. In this program, the students must provide a minimum of 2.00 out of 4.00.


Quality Assurance

1. Measurement and evaluation methods, types of exams and their contribution to the course grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK).

2. Different methods such as homework, project, application, midterm and final exam are used in measurement and evaluation.

3. Letter and/or numeric grading systems are used to evaluate student achievement.

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive an undergraduate diploma upon successful completion of course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

1. Graduating from secondary education institutions or secondary education institutions of foreign countries whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and meeting the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.

2. To be placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.

3. To have obtained sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programs of higher education institutions that accept students with a special talent exam, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have succeeded in the special talent exam.

4. To be placed in undergraduate programs that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, whose procedures and principles are determined by YÖK.


Access Requirements

Students who want to register to the department of gastronomy and culinary arts must complete or succeed in the exams the processes determined by student selection and placement center (OSYM) within the framework of academic and legal regulations of the university. The type of score determined by OSYM is verbal score. General admission requirements for Turkish and foreign students apply to begin the program.


Conditions for Success
The students must be successful in all courses in the program and must not have FF, DZ or YZ grades. In this program, the students must provide a minimum of 2.00 out of 4.00.Students must successfully complete all required and elective courses (equivalent to 240 ECTS in total) and have A general weighted grade point average (GPA) of at least 2.0 out of 4.00 inn order to obtain a bachelor’s degree from the department of gastronomy and culinary arts. Students must complete the number of internship days to be determined by academy administration in one of the summer terms. In addition to this, the students are wanted his / her graduation thesis (8th semester).

Progression Paths (Relationship Type)

Candidates;•They can work in food and beverage establishments or private restaurants.•They work in five-star hotels or open their owns businesses.•They can serve as instructor chefs in cookery schools and culinary academies.•They can make media or television programs,•They can work as food photographer or critic.•At the same time, they can do academic studies and work in universities as trainers.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode