Yeterlilik Kodu

TR0020223019

Yeterlilik Adı
Kadın Terziliği Kurs Bitirme Belgesi
Sorumlu KurumHayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://hbogm.meb.gov.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi3
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 3
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tekstil (kıyafetler, ayakkabı ve deri)
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7531.01 Kadın Terzisi

KategoriAna
Kredi Değeri35
Programın Normal Süresi 880 Saat
Program Profili (Amaç)

Kurs programını tamamlayan bireyin;

  1. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel bilgiye sahip olması,
  2. İş süreçlerinde kalite gereklerini uygulaması,
  3. İş süreçlerinde çevre koruma önlemlerini uygulaması,
  4. Giysi ham madde ve yüzey özelliklerini belirleyip uygun tekstil yüzeyinin seçimini yapması,
  5. Ulusal ve uluslararası standartlara göre giyimde ölçülendirme yapması,
  6. Sanayi tipi düz dikiş makinesini dikime hazırlayıp dikim işlemlerini yapması,
  7. Overlok makinesini kullanım kılavuzuna uygun kullanabilmesi,
  8. Reçme makinesini dikime hazırlayıp dikim işlemlerini yapması,
  9. İlik-düğme otomatında ilik-düğme dikim işlemlerini yapması,
  10. Standartlara ve ütü kullanım kılavuzuna uygun şekilde giysiyi ütüleme ve giysiden leke çıkarma işlemlerini yapması,
  11. Kumaşı kesime hazırlayıp giysi kalıplarıyla çelik örgü eldiven kullanarak kesim işlemini yapması,
  12. Temel dikiş tekniklerini uygulaması,
  13. Giyim mesleği ile ilgili temel matematiksel işlemleri yapması,
  14. Ulusal ve uluslararası standartlara uygun model analizi doğrultusunda teknik föy hazırlaması,
  15. Düz dar etek (temel etek) kalıbı hazırlaması,
  16. Düz dar etek (temel etek) dikim işlemlerini yapması,
  17. Model uygulamalı etek kalıbı hazırlaması,
  18. Model uygulamalı etek dikim işlemlerini yapması,
  19. Temel kadın pantolon kalıbı hazırlaması,
  20. Temel kadın pantolon dikim işlemlerini yapması,
  21. Kadın tişört kalıbı hazırlaması,
  22. Kadın tişört dikim işlemlerini yapması,
  23. Temel ve penssiz kadın beden kalıplarının pens kaydırma işlemlerini, vücut tiplerine göre kalıp düzeltmelerini ve seri çizimini yapması,
  24. Kadın bluz kalıbı hazırlaması,
  25. Kadın bluz dikim işlemlerini yapması,
  26. Elbise kalıbı çizimi yapması,
  27. Elbise dikim işlemlerini yapması,
  28. Kadın yelek kalıbı hazırlaması,
  29. Kadın yelek dikim işlemlerini yapması,
  30. Kadın ceket ve astar kalıbı hazırlaması,
  31. Astarlı kadın ceketi dikim işlemlerini yapması,
  32. Kadın manto-kaban kalıbı hazırlaması,
  33. Kadın manto-kaban dikim işlemlerini yapması,
  34. Abiye elbise kalıbı hazırlaması,
  35. Abiye elbise dikim işlemlerini yapması,
  36. Standartlara uygun şekilde Türk bayrağı kalıbı çizimi yapması,
  37. Standartlara uygun kesilmiş Türk bayrağının dikim işlemlerini yapması,
  38. Temel etek, simetrik, asimetrik ve drapeli etek drapajını hazırlaması,
  39. Drapaj tekniği ile elbise kalıpları hazırlaması,
  40. Drapaj tekniği ile bluz kalıpları hazırlaması,
  41. Giyimde model ve kumaş özelliğine göre süsleme yapması,
  42. Giysilerin kol, paça ve boy tadilatını yapması,
  43. Çeşitli giysilerde fermuar değişimi yapması,
  44. Genişletme ve daraltma işlemlerini yapması,
  45. Çeşitli giysilerin zarar görmüş astarını değiştirme işlemlerini yapması

amaçlanmaktadır. 

Öğrenme Ortamları
  1. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim-öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
  2. Programın uygulanmasında gerektiğinde iş piyasasının eğitim olanaklarından faydalanılabilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
  2. İş süreçlerinde kalite güvence sistemi dokümanlarına uygun çalışır.
  3. İş süreçlerinde çevre koruma önlemlerini alır.
  4. Giysi ham madde ve yüzey özelliklerini belirleyip uygun tekstil yüzeyinin seçimini yapar.
  5. Ulusal ve uluslararası standartlara göre giyimde ölçülendirme yapar.
  6. Sanayi tipi düz dikiş makinesinde dikim işlemlerini yapar.
  7. Makine kullanım kılavuzuna uygun olarak, overlok makinesini kullanır.
  8. Reçme makinesinde dikim işlemlerini yapar.
  9. İlik düğme otomatındaki çalışmaları yapar.
  10. Ütüleme ve leke çıkarma işlemlerini yapar.
  11. Kumaşı kesime hazırlayarak kesim işlemini yapar.
  12. Kalite niteliklerine uygun olarak temel dikiş teknik çalışmalarını yapar.
  13. Temel matematiksel işlemleri kullanarak giyim mesleği ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapar.
  14. Teknik föy hazırlar.
  15. Düz dar etek kalıbının çizimini yapar.
  16. Düz dar etek dikim işlemlerini yapar.
  17. Model uygulamalı etek kalıbı seri çizimini yapar.
  18. Model uygulamalı etek dikimi yapar.
  19. Temel ve model uygulamalı pantolon kalıbı çizimini yapar.
  20. Kadın pantolon dikimi yapar.
  21. Kadın tişört kalıbı çizer.
  22. Kadın tişört dikimini yapar.
  23. Temel ve penssiz kadın beden kalıplarının pens kaydırma işlemlerini, vücut tiplerine göre kalıp düzeltmelerini ve seri çizimini yapar.
  24. Kadın bluz kalıbı hazırlar.
  25. Kadın bluz ve model uygulamalı bluz dikimi yapar.
  26. Model uygulamalı elbise kalıbını ve seri çizimini yapar.
  27. Elbise provasını ve dikimini yapar.
  28. Kadın yelek kalıbını işlem sırasına göre çizer.
  29. Cep teknik çalışmalarıyla birlikte kadın yeleğinin provasını ve dikimini yapar.
  30. Kadın ceketi kalıbı çizimi yapar.
  31. Astarlı kadın ceketi dikimi yapar.
  32. Manto-kaban temel kalıbını ve model uygulamasını eksiksiz yapar.
  33. Kadın kaban dikimi yapar.
  34. Abiye elbise kalıbı hazırlar.
  35. Abiye elbise dikimi yapar.
  36. Standartlara uygun şekilde Türk bayrağı kalıbının çizimini yapar.
  37. Standartlara uygun kesilmiş Türk bayrağı dikim işlemlerini yapar.
  38. Temel etek, simetrik, asimetrik ve drapeli etek drapajını hazırlar.
  39. Simetrik ve asimetrik elbise drapajını hazırlar.
  40. Temel beden, simetrik bluz ve drapeli bluz drapajını hazırlar.
  41. Giyimde süsleme yapar.
  42. Giysilerin kol, paça ve giysi boyu düzeltmelerini yapar.
  43. Çeşitli giysilerin fermuar değişimini yapar.
  44. Pantolon ve gömlekte genişletme ve daraltma işlemlerini yapar.
  45. Giysilerin zarar görmüş astarını değiştirme işlemlerini yapar.
  46. Dokuma ve örme kumaşlardaki hasarı uygun yöntemle onarır.
Anahtar Yetkinlikler

3. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde kuramsal ve orta seviyede sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları   Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre eğitimci tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı sınav, uygulamalı sınav varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir. 
  4. Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı, öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
  5. Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
  6. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. 
  7. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavı, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  8. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.
Kalite Güvencesi

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.

Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak.
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için ''Veli/Vasi İzin Belgesi''ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.
Başarma ŞartlarıKursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında  gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.

Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası:1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 16.11.2024 tarihli ve 32694 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
  5. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı ’’Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları’’ konulu karar.
  6. Talim ve Terbiye Kurulunun 03.09.2024 tarihli ve 41 sayılı kararı ile kabul edilen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programı Çerçeve Öğretim Programları.
  7. 15.05.2013 tarih ve 28648 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik.
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0020223019


Yeterlilik Adı
Kadın Terziliği Kurs Bitirme Belgesi

Sorumlu Kurum
Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet Mahallesi Boğaziçi Sokak No:23 Teknikokullar Yenimahalle / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7531.01 Kadın Terzisi


AYÇ Seviyesi
3

TYÇ Seviyesi
3
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 7531.01 Kadın Terzisi


Kategori
Ana

Kredi Değeri
35

Programın Normal Süresi
880 Saat

Program Profili (Amaç)

Kurs programını tamamlayan bireyin;

  1. İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel bilgiye sahip olması,
  2. İş süreçlerinde kalite gereklerini uygulaması,
  3. İş süreçlerinde çevre koruma önlemlerini uygulaması,
  4. Giysi ham madde ve yüzey özelliklerini belirleyip uygun tekstil yüzeyinin seçimini yapması,
  5. Ulusal ve uluslararası standartlara göre giyimde ölçülendirme yapması,
  6. Sanayi tipi düz dikiş makinesini dikime hazırlayıp dikim işlemlerini yapması,
  7. Overlok makinesini kullanım kılavuzuna uygun kullanabilmesi,
  8. Reçme makinesini dikime hazırlayıp dikim işlemlerini yapması,
  9. İlik-düğme otomatında ilik-düğme dikim işlemlerini yapması,
  10. Standartlara ve ütü kullanım kılavuzuna uygun şekilde giysiyi ütüleme ve giysiden leke çıkarma işlemlerini yapması,
  11. Kumaşı kesime hazırlayıp giysi kalıplarıyla çelik örgü eldiven kullanarak kesim işlemini yapması,
  12. Temel dikiş tekniklerini uygulaması,
  13. Giyim mesleği ile ilgili temel matematiksel işlemleri yapması,
  14. Ulusal ve uluslararası standartlara uygun model analizi doğrultusunda teknik föy hazırlaması,
  15. Düz dar etek (temel etek) kalıbı hazırlaması,
  16. Düz dar etek (temel etek) dikim işlemlerini yapması,
  17. Model uygulamalı etek kalıbı hazırlaması,
  18. Model uygulamalı etek dikim işlemlerini yapması,
  19. Temel kadın pantolon kalıbı hazırlaması,
  20. Temel kadın pantolon dikim işlemlerini yapması,
  21. Kadın tişört kalıbı hazırlaması,
  22. Kadın tişört dikim işlemlerini yapması,
  23. Temel ve penssiz kadın beden kalıplarının pens kaydırma işlemlerini, vücut tiplerine göre kalıp düzeltmelerini ve seri çizimini yapması,
  24. Kadın bluz kalıbı hazırlaması,
  25. Kadın bluz dikim işlemlerini yapması,
  26. Elbise kalıbı çizimi yapması,
  27. Elbise dikim işlemlerini yapması,
  28. Kadın yelek kalıbı hazırlaması,
  29. Kadın yelek dikim işlemlerini yapması,
  30. Kadın ceket ve astar kalıbı hazırlaması,
  31. Astarlı kadın ceketi dikim işlemlerini yapması,
  32. Kadın manto-kaban kalıbı hazırlaması,
  33. Kadın manto-kaban dikim işlemlerini yapması,
  34. Abiye elbise kalıbı hazırlaması,
  35. Abiye elbise dikim işlemlerini yapması,
  36. Standartlara uygun şekilde Türk bayrağı kalıbı çizimi yapması,
  37. Standartlara uygun kesilmiş Türk bayrağının dikim işlemlerini yapması,
  38. Temel etek, simetrik, asimetrik ve drapeli etek drapajını hazırlaması,
  39. Drapaj tekniği ile elbise kalıpları hazırlaması,
  40. Drapaj tekniği ile bluz kalıpları hazırlaması,
  41. Giyimde model ve kumaş özelliğine göre süsleme yapması,
  42. Giysilerin kol, paça ve boy tadilatını yapması,
  43. Çeşitli giysilerde fermuar değişimi yapması,
  44. Genişletme ve daraltma işlemlerini yapması,
  45. Çeşitli giysilerin zarar görmüş astarını değiştirme işlemlerini yapması

amaçlanmaktadır. 


Öğrenme Ortamları
  1. Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim-öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
  2. Programın uygulanmasında gerektiğinde iş piyasasının eğitim olanaklarından faydalanılabilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  1. İş sağlığı ve güvenliğinin önemini kavrar.
  2. İş süreçlerinde kalite güvence sistemi dokümanlarına uygun çalışır.
  3. İş süreçlerinde çevre koruma önlemlerini alır.
  4. Giysi ham madde ve yüzey özelliklerini belirleyip uygun tekstil yüzeyinin seçimini yapar.
  5. Ulusal ve uluslararası standartlara göre giyimde ölçülendirme yapar.
  6. Sanayi tipi düz dikiş makinesinde dikim işlemlerini yapar.
  7. Makine kullanım kılavuzuna uygun olarak, overlok makinesini kullanır.
  8. Reçme makinesinde dikim işlemlerini yapar.
  9. İlik düğme otomatındaki çalışmaları yapar.
  10. Ütüleme ve leke çıkarma işlemlerini yapar.
  11. Kumaşı kesime hazırlayarak kesim işlemini yapar.
  12. Kalite niteliklerine uygun olarak temel dikiş teknik çalışmalarını yapar.
  13. Temel matematiksel işlemleri kullanarak giyim mesleği ile ilgili matematiksel hesaplamaları yapar.
  14. Teknik föy hazırlar.
  15. Düz dar etek kalıbının çizimini yapar.
  16. Düz dar etek dikim işlemlerini yapar.
  17. Model uygulamalı etek kalıbı seri çizimini yapar.
  18. Model uygulamalı etek dikimi yapar.
  19. Temel ve model uygulamalı pantolon kalıbı çizimini yapar.
  20. Kadın pantolon dikimi yapar.
  21. Kadın tişört kalıbı çizer.
  22. Kadın tişört dikimini yapar.
  23. Temel ve penssiz kadın beden kalıplarının pens kaydırma işlemlerini, vücut tiplerine göre kalıp düzeltmelerini ve seri çizimini yapar.
  24. Kadın bluz kalıbı hazırlar.
  25. Kadın bluz ve model uygulamalı bluz dikimi yapar.
  26. Model uygulamalı elbise kalıbını ve seri çizimini yapar.
  27. Elbise provasını ve dikimini yapar.
  28. Kadın yelek kalıbını işlem sırasına göre çizer.
  29. Cep teknik çalışmalarıyla birlikte kadın yeleğinin provasını ve dikimini yapar.
  30. Kadın ceketi kalıbı çizimi yapar.
  31. Astarlı kadın ceketi dikimi yapar.
  32. Manto-kaban temel kalıbını ve model uygulamasını eksiksiz yapar.
  33. Kadın kaban dikimi yapar.
  34. Abiye elbise kalıbı hazırlar.
  35. Abiye elbise dikimi yapar.
  36. Standartlara uygun şekilde Türk bayrağı kalıbının çizimini yapar.
  37. Standartlara uygun kesilmiş Türk bayrağı dikim işlemlerini yapar.
  38. Temel etek, simetrik, asimetrik ve drapeli etek drapajını hazırlar.
  39. Simetrik ve asimetrik elbise drapajını hazırlar.
  40. Temel beden, simetrik bluz ve drapeli bluz drapajını hazırlar.
  41. Giyimde süsleme yapar.
  42. Giysilerin kol, paça ve giysi boyu düzeltmelerini yapar.
  43. Çeşitli giysilerin fermuar değişimini yapar.
  44. Pantolon ve gömlekte genişletme ve daraltma işlemlerini yapar.
  45. Giysilerin zarar görmüş astarını değiştirme işlemlerini yapar.
  46. Dokuma ve örme kumaşlardaki hasarı uygun yöntemle onarır.

Anahtar Yetkinlikler

3. Seviye meslekî ve teknik Yaygın Eğitim Kurs Programları aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde kuramsal ve orta seviyede sahiptir.

  1. Okuma yazma yetkinliği,
  2. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik,
  3. Dijital yetkinlik,
  4. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
  5. Vatandaşlık yetkinliği,
  6. Girişimcilik yetkinliği,
  7. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Değerlendirme, “Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları   Yönetmeliği” esaslarına göre yapılmalıdır. 

  1. Kurslarda başarı, programın özelliğine göre eğitimci tarafından değerlendirilir.
  2. Değerlendirme; yazılı sınav, uygulamalı sınav varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan kursun puanı, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan, kursun başarı puanı olarak değerlendirilir.
  3. Kursiyerlerin kendi kendine yaptıkları tüm öğrenme faaliyetleri de değerlendirme kapsamına alınabilir. 
  4. Her modülün sonunda başarı değerlendirmesi yapılır. Bireyin modüldeki başarısı, öğrenme çıktılarının başarı oranları dikkate alınarak bütüncül biçimde değerlendirilir.
  5. Ölçme araçlarında kullanılacak kriterler başarım ölçütlerinden oluşturulur. Öğrenme kazanımlarına ait başarım ölçütlerine modül bilgi sayfasında yer verilmiştir.
  6. Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir. 
  7. Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavı, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
  8. Kursiyerlerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenme faaliyetleri ile kursiyere kurs sonunda yapılan yazılı, sözlü ve performansa dayalı (uygulamalı) tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir.

Kalite Güvencesi

Öğretim Programlarının Hazırlanması ve Onaylanması:

Hayat boyu öğrenme kurumları ile kamu ve özel kurum ve kuruluşları tarafından teklif ve talep edilen taslak öğretim programları Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından onaylanan Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı esasları doğrultusunda incelenir, gerekli görülmesi durumunda ilgili kurum ve kuruluşların da görüş ve önerileri alınarak son hali verilir.

Hazırlanan kurs programı Genel Müdürlük Makam onayına sunulur ve onaylanması sonrasında hayat boyu öğrenme kurumlarında uygulama başlanır.

Ölçme-Değerlendirme:

Ölçme ve değerlendirme, Hayat Boyu Kurumları Yönetmeliğinin 72, 73 ve 74. Maddelerinde yer alan hükümler doğrultusunda ve öğretim programında yer alan öğrenme kazanımları dikkate alınarak yapılmaktadır. Değerlendirme süreçleri ile kursiyer başarılarının kanıtları güvenli biçimde saklanmaktadır.

Belgelendirme:

Kurs programını başarı ile tamamlayanlara Kurs Bitirme Belgesi verilir. Belgelere e-devlet kapısında ”Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama” ekranından da ulaşılabilir ya da doğruluğu sorgulanabilir.

Genel kurslarda kursu başarıyla bitirenlere kurs bitirme belgesi verilir.

Öz Değerlendirme:

  • Halk Eğitimi Merkezi Müdürleri kurumlarındaki eğitimi faaliyetlerini denetlemekte ve denetim sonuçlarını değerlendirerek bağlı bulunduğu millî eğitim müdürlüğüne rapor etmektedir.
  • Eğitim, öğretim ve yönetim etkinliklerinin verimliliğinin sağlanması amacıyla halk eğitimi merkezlerinde; öğretmenler kurulu, sınıf/şube öğretmenler kurulu ve zümre öğretmenler kurulu kurulur. Öğretmenler Kurulu ve Sınıf/Şube Öğretmenler Kurullar sene başında ve sene sonunda düzenli olarak toplanır.
  • Gerekli görüldüğü diğer zamanlarda daha önce belirlenen gündemle toplanır.
  • Zümre Öğretmenler Kurulu ise eğitim öğretim yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda olmak üzere yılda en az üç defa toplanır.
  • Daha önce eğitim öğretimle ilgili alınan karaların uygulama sonuçları değerlendirilir ve yeni kararlar alınır.
  • Yapılan kurul toplantılarında öğretim programları ve öğrenme etkinlikleri değerlendirilir, uygulama süreçleri izlenir, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçları belirlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinde;  eğitim öğretim, yönetim ve üretim etkinliklerinin verimliliğini sağlamak, kurum, çevre, sektör iş birliğini gerçekleştirmek, yerel yönetimler ve sivil toplum örgütlerinin her türlü desteğini almak ve iş birliği yapmak amacıyla İl/İlçe Hayat Boyu Öğrenme Komisyonları kurulur.
  • Komisyon, ildeki resmî, özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşları ile hayat boyu öğrenmede iş birliği ve koordinasyonu sağlamak, etkinlikleri birlikte planlamak ve uygulamaya koymak, hizmet tekrarı ve kaynak israfını önlemek, verimliliği artırmak amacıyla vali yardımcısının başkanlığında her yıl ağustos ayı içerisinde toplanır.
  • Komisyonda önceki döneme ait hayat boyu öğrenme faaliyetleri değerlendirilir ve o yılın eğitim öğretim faaliyetleri planlanır.

Dış Değerlendirme:

  • Halk eğitimi merkezleri, müfettiş ve müfettiş yardımcıları veya il millî eğitim müdürlüğünce görevlendirilen şube müdürü/eğitim uzmanı/araştırmacı ile diğer denetim yetkisi bulunanlarca denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin faaliyet ve işlemlerinde yolsuzluk riski olan alanlar tespit edilerek, yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici bir anlayışla denetim, inceleme ve soruşturma yapılır
  • Denetim faaliyetlerinde yolsuzluk ve usulsüzlükleri önleyici, öğretim programlarında yer alan kazanımlara ulaşma düzeyini saptayıcı, iyileştirici ve geliştirici yönde katkı sağlamaktadır.
  • Denetimlerde, Bakanlıkça hazırlanan modüller ile diğer elektronik araç gereçlerden yararlanılır.
  • Bakanlık tarafından sunulan hizmetlerin süreç ve sonuçlarının, ilgili birimlerle iş birliği içinde, mevzuata, önceden belirlenmiş amaç ve hedeflere, performans kriterlerine ve kalite standartlarına göre analiz edilmesi, karşılaştırılması ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirilmesi yapılır.
  • Kurum için hazırlanan raporlar MEBBİS ve DYS üzerinden yazı ile üst birimlere iletilir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından ülke genelindeki halk eğitimi merkezlerinde denetlenmekte ve denetim sonuçları rapor haline getirilerek nihai değerlendirme görüşü Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü ile paylaşılmaktadır.
  • Hazırlanan raporlar Genel Müdürlükçe değerlendirerek düzeltici önleyici faaliyetler başlatılmaktadır.

Düzenli Gözden Geçirme:

  • Halk eğitimi merkezi personelinin idari, mali ve hukuki işlemleri, plan ve programlar doğrultusunda kurum gelişimi ön planda tutularak sistematik ve sürekli bir yaklaşımla denetlenir.
  • Halk eğitimi merkezlerinin denetiminin üç yılda bir kez periyodik olarak yapılması esastır.
  • Denetimlerde yetersiz oldukları tespit edilen halk eğitimi merkezleri denetim bulgularına göre bir yıl sonra tekrar denetim kapsamına alınırlar.
  • Eğitim öğretim açısından riskli olduğu belirlenen halk eğitimi merkezlerinin gelişim süreci izlemeye alınır, riskler ortadan kalkana kadar sık aralıklarla gerekli rehberlik yapılır ve gerektiğinde yaptırımlar uygulanır.

Bilgi Yönetim Sistemleri: Doküman Yönetim Sistemi, MEB web sayfası, e-Yaygın, MEBBİS.

Geri Bildirim Mekanizmaları: Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi (CİMER), MEBİM İletişim Merkezi, Çalıştaylar, Seminerler, Öneri, İtiraz ve Şikâyetler, Denetimler, İdari Faaliyet Raporları, Performans Programı.


Giriş Şartı
  1. Okuryazar olmak.
  2. 14 yaşını tamamlamış olmak.
  3. 18 yaşından küçük kursiyerler için ''Veli/Vasi İzin Belgesi''ne sahip olmak.
  4. Kurs programının öngördüğü temel becerileri gerçekleştirebilecek yeterliliğe (fiziksel, psiko-motor) sahip olmak.

Başarma Şartları
Kursiyerlerin başarıları 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Puanlara göre başarı derecesi: 85,00 – 100-Pekiyi; 70,00 - 84,99-İyi; 60,00 - 69,99-Orta; 50,00 - 59,99-Geçer; 0 - 49,99- Geçmez olarak değerlendirilir.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitimi başarı ile tamamlayan kursiyer; 3308 sayılı Meslekî Eğitim Kanununun 35. maddesi ile MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği 63/a maddesi hükümlerine göre hazırlanan 02/10/2017 tarihli ve 1557502 resmi sayılı Önceki Öğrenmelerin Tanınması ve Denklik Yönergesi kapsamında  gerekli şartları sağlaması durumunda, Meslekî Eğitim Merkezlerinde gerçekleştirilecek kalfalık veya ustalık beceri sınavlarına katılabilir.


Yasal Dayanağı
  1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi (Kararname Numarası:1).
  2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu.
  3. 16.11.2024 tarihli ve 32694 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği.
  4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
  5. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 17.07.2017 tarihli ve 104 sayılı ’’Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinin 53 Alanına Ait Haftalık Ders Çizelgeleri ile Çerçeve Öğretim Programları’’ konulu karar.
  6. Talim ve Terbiye Kurulunun 03.09.2024 tarihli ve 41 sayılı kararı ile kabul edilen Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Anadolu Meslek ve Anadolu Teknik Programı Çerçeve Öğretim Programları.
  7. 15.05.2013 tarih ve 28648 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0020223019

Qualification Title
Awarding BodyMinistry of National Education
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationOccupational
EQF Level3
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 3
Thematic AreasTextiles (clothes, footwear and leather)
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0020223019


Qualification Title

Awarding Body
Ministry of National Education

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
3

TQF Level
3
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address