Yeterlilik Kodu

TR0030018610

Yeterlilik Adı
Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumHatay Mustafa Kemal Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHatay Mustafa Kemal Üniversitesi , Hatay Tayfur Sökmen kampüsü, 31070 Hatay Merkez/Hatay
Sorumlu Kurum URLhttps://www.mku.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Özel eğitim için temel oluşturan felsefe ve teorileri anlar.
  • Eğitim ortamlarını (fiziksel ortam, ders planları, öğretim sekli ve değerlendirme) ve ders içeriklerini (fen, matematik, hayat bilgisi vb gibi) bütün öğrencilerin ihtiyaçlarını en iyi karşılayabilecek şekilde adapte edebilir.
  • Yazılı ve sözlü anlatım metotlarını profesyonel fikirlerini paylaşmak amacı ile etkili şekilde kullanır.
  • Aileler ve diğer profesyoneller ile iş birliği içinde çalışır.
  • Alandaki teknolojik gelişmeleri takip eder ve öğrenmeyi arttırmak için yardımcı teknolojileri kullanır.
  • Bireysel, bireylerarası, bireyin kendi içindeki farkları ve özel eğitim sınıflandırmaları, yetersizliği olanlara hizmet yaklaşımları, farklılığın nedenlerini, sonuçlarını ve giderilmesini açıklayan psiko-dinamik, biyofiziksel, davranışsal, sosyolojik ve diğer yaklaşımları bilir.
  • Temel sağlık bilgisine sahiptir ve günlük eğitimsel ortamlarda ihtiyaç duyulabilecek ilk yardım yöntemlerini bilir.
  • Fonksiyonel davranış analizi metotlarını bilir ve etkili sınıf yönetimi ve davranış değiştirme yöntemlerini kullanır.
  • Bir özel eğitimci için kritik önem taşıyan eğitsel değerlendirmenin basamakları, formal ve informal değerlendirme teknikleri, tek basamaklı ve zincirleme davranışların ölçümünde ve kayıt edilmesinde kullanılabilecek teknikler, değerlendirme verilerini yorumlama, raporlaştırma ve eğitimde kullanma, bireyselleştirilmiş eğitim programının izlenmesi ve değerlendirilmesi konularında bilgi sahibidir.
  • Özel gereksinimi olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin uluslararası ve ulusal kanunları ve mevzuatı tanır.
  • Etkili bireysel eğitim ve aile eğitimi planları geliştirir ve uygular.
  • Bilim tarihi, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması gibi konulara ilişkin temel bilgilere sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, ilgili dersin tanıtım ve uygulama formunda detaylı olarak açıklanmıştır. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, G ve B notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. CD veya DD notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.00 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, ç) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular Mustafa Kemal Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir.Toplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıToplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.Kayıtlı olduğu bölümün/programın tüm derslerini Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlayan ve genel akademik başarı not ortalaması 2,00 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar Miili Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, Milli Eğitim müdürlüklerinde, üniversitelerde ve özel eğitim kurumlarında Özel Eğitim öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018610


Yeterlilik Adı
Özel Eğitim Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi , Hatay Tayfur Sökmen kampüsü, 31070 Hatay Merkez/Hatay

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Özel eğitim için temel oluşturan felsefe ve teorileri anlar.
  • Eğitim ortamlarını (fiziksel ortam, ders planları, öğretim sekli ve değerlendirme) ve ders içeriklerini (fen, matematik, hayat bilgisi vb gibi) bütün öğrencilerin ihtiyaçlarını en iyi karşılayabilecek şekilde adapte edebilir.
  • Yazılı ve sözlü anlatım metotlarını profesyonel fikirlerini paylaşmak amacı ile etkili şekilde kullanır.
  • Aileler ve diğer profesyoneller ile iş birliği içinde çalışır.
  • Alandaki teknolojik gelişmeleri takip eder ve öğrenmeyi arttırmak için yardımcı teknolojileri kullanır.
  • Bireysel, bireylerarası, bireyin kendi içindeki farkları ve özel eğitim sınıflandırmaları, yetersizliği olanlara hizmet yaklaşımları, farklılığın nedenlerini, sonuçlarını ve giderilmesini açıklayan psiko-dinamik, biyofiziksel, davranışsal, sosyolojik ve diğer yaklaşımları bilir.
  • Temel sağlık bilgisine sahiptir ve günlük eğitimsel ortamlarda ihtiyaç duyulabilecek ilk yardım yöntemlerini bilir.
  • Fonksiyonel davranış analizi metotlarını bilir ve etkili sınıf yönetimi ve davranış değiştirme yöntemlerini kullanır.
  • Bir özel eğitimci için kritik önem taşıyan eğitsel değerlendirmenin basamakları, formal ve informal değerlendirme teknikleri, tek basamaklı ve zincirleme davranışların ölçümünde ve kayıt edilmesinde kullanılabilecek teknikler, değerlendirme verilerini yorumlama, raporlaştırma ve eğitimde kullanma, bireyselleştirilmiş eğitim programının izlenmesi ve değerlendirilmesi konularında bilgi sahibidir.
  • Özel gereksinimi olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin uluslararası ve ulusal kanunları ve mevzuatı tanır.
  • Etkili bireysel eğitim ve aile eğitimi planları geliştirir ve uygular.
  • Bilim tarihi, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması gibi konulara ilişkin temel bilgilere sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Programda ara sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), uygulama(lar) ve final sınavı gibi çok çeşitli değerlendirme yöntemleri uygulanmaktadır. Değerlendirme yöntemi yazılı sınav(lar), doğru-yanlış test(ler), kısa cevaplı test(ler), eşleştirmeli test(ler), sözlü sınav(lar), ödev(ler), proje(ler), tasarım(lar), portfolyo, performans görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez) içerebilir. Bu bölüm, ilgili dersin tanıtım ve uygulama formunda detaylı olarak açıklanmıştır. Başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl içi çalışmalarının %40’ı yarıyıl sonu sınavının %60’ı alınır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, G ve B notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarılı sayılırlar. CD veya DD notlarından birini alan öğrenciler ilgili öğretim yılında başarı notu ortalaması 2.00 ve üzerinde ise ilgili ders ya da derslerden başarılı sayılırlar. Öğrenciler, bir dersin sınav haklarından yararlanmak için Üniversitemiz Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin ilgili maddesinde tanımlanan aşağıdaki şartları yerine getirmek zorundadır; a) O derse kaydını yaptırmış olmak, b) Teorik derslerin % 70’ine katılmak, c) Uygulamalı derslerde uygulamaların % 80’ine katılmak, ç) Uygulamalarda başarılı olmak, verilen projeleri tamamlamış olmak zorunludur. Öğretim ve sınavla ilgili diğer konular Mustafa Kemal Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde bildirilmiştir.Toplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Toplamda 240 AKTS kredisi ders alan, tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasını sağlayanöğrenciler lisans derecesi almaya hak kazanırlar.Kayıtlı olduğu bölümün/programın tüm derslerini Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlayan ve genel akademik başarı not ortalaması 2,00 veya daha yüksek olan öğrenciler diploma almaya hak kazanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlar Miili Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, Milli Eğitim müdürlüklerinde, üniversitelerde ve özel eğitim kurumlarında Özel Eğitim öğretmeni olarak çalışmaktadırlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018610

Qualification Title
Özel Eğitim Öğretmenliği License
Awarding BodyHatay Mustafa Kemal University
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Understanding the theories and philosophies that provide a basis for special educationAdapting and modifying educational settings (physical environment, lesson plans, instruction and evaluation) and class contents (science, mathematics, social sciences etc) to best meet the needs of students with and without disabilitiesUsing written and verbal expression techniques to effectively express professional opinionsWorking collaboratively with families and other professionalsFollowing technological developments in the field and using assitive technology devices to facilitate student learningUnderstanding interpersonal and intrapersonal differences, special education classification, approaches to assist individuals with disabilities, service delivery methodsHaving basic health knowledge, first aid knowledge and skills needed in first aid in everyday educational environmentHaving knowledge about functional behavior analysis and using effective classroom management and behavior modification methodsKnowing steps of educational evaluation, formal and informal evaluation, techniques that could be used with one step or multiple step behaviors and data recording techniques, interpretation of assessment data, reporting, and using in education, and following the individualized education plans and evaluation.Understanding the development of special education field in laws and regulations, international and national regulations on individuals with special needs and their education, importance the application of these laws in eductional lives of individuals with disabilitiesDeveloping and implementing effective Individualized Educational Plans and Individualized Family PlansHaving fundamental knowledge related to science history, structure of scientific research, scientific methods and different points of views about these methods, problem, research design, sampling, data collection (qualitative and quantitative), data recording, analysis, interpretation and reporting the results.

Key Competencies-
Further Info

The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the introduction and application form of the course. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade. All exams are worth of 100 points. A student obtaining one of the grades (AA, BA, BB, CB, CC, G, and B) are considered successful. In addition, students with CD or DD graded courses are considered successful only if they had a yearly GPA over 2.00 in the given year. To enter exams (midterm or final exams) students must meet following requirements that are specifically outlined in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. These requirements are: a) Enrollment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”.Students completing total of 240 ECTS credits and a GPA of weighted mean at least 2.00 out of 4.00 graduate with a title of special teacher.

Quality Assurance-
Access Requirements

To begin the program for Turkish and foreign students, general admission requirements apply .

Conditions for SuccessStudents completing total of 240 ECTS credits and a GPA of weighted mean at least 2.00 out of 4.00 graduate with a title of special teacher.The Associate Degree is awarded to students who have successfully completed all courses in the curriculum, including a school experience in the first term of the fourth year , and practice-teaching in the second term of the fourth year as training period, and have obtained a cumulative grade point average of at least 2.00 on a 4.00 scale.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates study as Special Education teacher in schools of Ministry of National Education, counseling and research centers, directorates of national education, universities and special education institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018610


Qualification Title
Özel Eğitim Öğretmenliği License

Awarding Body
Hatay Mustafa Kemal University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Understanding the theories and philosophies that provide a basis for special educationAdapting and modifying educational settings (physical environment, lesson plans, instruction and evaluation) and class contents (science, mathematics, social sciences etc) to best meet the needs of students with and without disabilitiesUsing written and verbal expression techniques to effectively express professional opinionsWorking collaboratively with families and other professionalsFollowing technological developments in the field and using assitive technology devices to facilitate student learningUnderstanding interpersonal and intrapersonal differences, special education classification, approaches to assist individuals with disabilities, service delivery methodsHaving basic health knowledge, first aid knowledge and skills needed in first aid in everyday educational environmentHaving knowledge about functional behavior analysis and using effective classroom management and behavior modification methodsKnowing steps of educational evaluation, formal and informal evaluation, techniques that could be used with one step or multiple step behaviors and data recording techniques, interpretation of assessment data, reporting, and using in education, and following the individualized education plans and evaluation.Understanding the development of special education field in laws and regulations, international and national regulations on individuals with special needs and their education, importance the application of these laws in eductional lives of individuals with disabilitiesDeveloping and implementing effective Individualized Educational Plans and Individualized Family PlansHaving fundamental knowledge related to science history, structure of scientific research, scientific methods and different points of views about these methods, problem, research design, sampling, data collection (qualitative and quantitative), data recording, analysis, interpretation and reporting the results.


Key Competencies
-

Further Info

The students are subjected to various evaluation methods such as exam(s), homework, project(s), practice(s) and final exam. The evaluation methods include: written exam(s), true-false test(s), short-answered test(s), multiple-choice test(s), oral exam(s), homework, project(s), designs(s), portfolio, and performance duties (application/laboratory/workshop/field work/seminar/presentation/term paper/dissertation). This part is explained in detail on the introduction and application form of the course. The midterm and final exams represent 40% and 60% of the final grade. All exams are worth of 100 points. A student obtaining one of the grades (AA, BA, BB, CB, CC, G, and B) are considered successful. In addition, students with CD or DD graded courses are considered successful only if they had a yearly GPA over 2.00 in the given year. To enter exams (midterm or final exams) students must meet following requirements that are specifically outlined in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”. These requirements are: a) Enrollment for the course in question, b) At least 70% attendance of the course, c) At least 80% attendance of the practices in the course, d) Successfully completing practical projects. Other matters related to learning and exams are given in “Mustafa Kemal University regulation for vocational and undergraduate education and examination”.Students completing total of 240 ECTS credits and a GPA of weighted mean at least 2.00 out of 4.00 graduate with a title of special teacher.


Quality Assurance
-

Access Requirements

To begin the program for Turkish and foreign students, general admission requirements apply .


Conditions for Success
Students completing total of 240 ECTS credits and a GPA of weighted mean at least 2.00 out of 4.00 graduate with a title of special teacher.The Associate Degree is awarded to students who have successfully completed all courses in the curriculum, including a school experience in the first term of the fourth year , and practice-teaching in the second term of the fourth year as training period, and have obtained a cumulative grade point average of at least 2.00 on a 4.00 scale.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates study as Special Education teacher in schools of Ministry of National Education, counseling and research centers, directorates of national education, universities and special education institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address