Yeterlilik Kodu | TR0030218081 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Psikoloji Lisans (%30 İngilizce) Diploması | ||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi | ||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Söğütözü, Söğütözü Cd. No:43, 06510 Çankaya/Ankara | ||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://www.etu.edu.tr/tr | ||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | ||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi | |||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Psikoloji | ||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | ||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | ||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 270 | ||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar, ölçme ve değerlendirme TOBB Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği" esas alınarak yürütülür. (1) Ders başarı notu; dönem içinde yapılan kısa ve ara sınavların, ödevlerin, proje ve diğer uygulamalı çalışmaların ve dönem sonu sınavının birlikte değerlendirilmesi sonucunda elde edilir. (2) Değerlendirmede kullanılan harf notlarının anlamları, katsayıları ve 100 üzerinden sayısal karşılıkları aşağıda belirtilmiştir:
(3) Diğer harf notları aşağıdaki gibidir: a) G notu: Kredisiz dersten geçti notu. b) K notu: Kredisiz dersten kaldı notu. c) V notu: Dersten vazgeçti notu; bu Yönetmeliğin 20’nci maddesi kapsamında öğrencinin almaktan vazgeçtiği derse verilir. ç) M notu: Muaf notu; başka bir bölüm, fakülte ya da üniversiteden ilgili fakülte yönetim kurulunca transfer edilen ve not ortalamasına katılmayan dersler için veya ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucuna göre Üniversiteye yeniden kaydolan öğrencilere, evvelce almış oldukları ve denkliği bölümün önerisi üzerine fakülte yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. d) E notu: Eksik notu; hastalık veya diğer zorunlu sebeplerle proje, sunum, ödev gibi dönem içi çalışmalarını tamamlayamamış veya dönem sonu sınavına girememiş öğrencilere verilir. E harf notunu alan öğrencinin eksikliklerini tamamlaması ve varsa mazeret sınavına girmesi için ders başarı notlarının Üniversite Öğrenci İşleri Müdürlüğüne teslim son tarihini takip eden on iş gününün, Cumartesi hariç, sonuna kadar süre tanınır. Süre sonunda E notu nihai nota dönüştürülür. e) T notu: Tekrar notu; Öğrencinin tekrar ettiği veya saydırdığı derse, aldığı notun yanında, parantez içinde önceki dersin kodu ile birlikte gösterilmek üzere verilir. f) İ notu: İzinli notu; Öğrencinin kayıt yaptırdıktan sonra izin aldığı durumda o dönemde almış olduğu derslere verilir. g) DA notu: Dinleyici öğrenci olarak aldı notu; Öğrencinin dinleyici olarak girdiği dersin devam gereklerini yerine getirdiği durumlarda verilir. ğ) DV notu: Dinleyici öğrencilikten vazgeçti notu; Öğrencinin dinleyici olarak girdiği ders için devam gereklerini yerine getirmediği durumlarda verilir. h) DM notu: Diğer üniversitelerin hazırlık programından alınan başarı belgesi ile muaf notu. ı) HM notu: Hazırlık programından muaf notu. i) HD notu: Hazırlık programına devam etti notu. j) HB notu : Hazırlık programını bıraktı notu. k) HG notu: Hazırlık programından geçti notu. l) HK notu: Hazırlık programından kaldı notu. (4) Bir dersin yükümlülüğünü yerine getirmiş olmak için; AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, G veya M notlarından birini almak gerekir. Öğrenci, FF veya K notu aldığı dersten başarısız sayılır. | ||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar., Türk Psikologlar Derneği (TPD) Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi: 16.03.2023 /19.06.2028 | ||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Bu programdan mezun olabilmek için öğrencilerin; minimum 246 AKTS kredisinden başarılı olmaları, 3 dönem zorunlu Ortak eğitim Programlarını tamamlamaları ve başarılı olarak değerlendirilmiş olmaları; 4.00 üzerinden en az 2.00 GNO 'ya sahip olmaları gerekmektedir. | ||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | TOBB ETÜ Psikoloji Bölümü Lisans Programı mezunu öğrenciler Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’ndan (ALES) yeterli puanı alarak ve yeterli düzeyde İngilizce bilgisine sahip olarak tercih ettikleri alanda lisansüstü öğretime başvuruda bulunabilirler. Gerekli ALES ve İngilizce puanı başvurulan programlar arasında çeşitlilik gösterebilir. Başvurulan programın gereklilikleri arasında bilim sınavı, sözlü mülakat gibi süreçler yer alabilmektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerin başvurularında ALES yerine Graduate Record Examinations (GRE) puanı da geçerlilik göstermektedir. TOBB ETÜ Psikoloji Bölümü bünyesinde 2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı itibariyle Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı öğrenci kabul etmektedir. Bu programın başvuru ve kabul şartları hakkında detaylı bilgi TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü tarafından duyurulmaktadır. | ||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | ||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | ||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | ||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030218081
ISCO 08
ISCO 08
- TOBB ETÜ Psikoloji Bölümü Lisans Programının amacı psikolojinin bir temel bilim olduğu bilincini benimseterek, psikolojinin bir alt alanında uzmanlaşma öncesinde, lisans müfredatı ile kapsamlı kuram bilgisi ve detaylı yöntem becerisi kazandırarak güçlü bir altyapı oluşturmak ve toplumsal/bilimsel sorumluluk bilincine sahip psikologlar yetiştirmektir. Bu kapsamda, psikoloji alanındaki küresel ilerlemenin izinde, yeni gelişmelerle birlikte program içerisinde yapısal entegrasyonlar gerçekleştirmek ve sürekli gelişim mottosu ile hareket ederek yüksek standartlara ve etik sorumluluk bilincine sahip nitelikli araştırmacı ve uygulamacı psikologların yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Dinamik ve uzman akademik kadromuz tarafından benimsenen yaşam boyu öğrenme ve yeniliğe açıklık ilkelerinin öğrencilerimiz tarafından da içselleştirilmesi amaçlanmaktadır.
- Nitekim, psikoloji biliminin insan faktörünün olduğu her alana entegre edilebilir olması sebebiyle disiplinler arası çalışma motivasyonu ve teşviği ile öğrencilerimize hem bağımsız hem de iş birliği içerisinde birer üretici olmaları hedeflenmektedir. Sunulan çok yönlü eğitim planı ile gerek kuramsal gerek uygulama sahalarında öğrencilerimizin farklı alanlara olan ilgilerini ortaya çıkartmak ve bu alanlarda gelişim imkânı oluşturmak amaçlanmaktadır. Bu şekilde, akademik danışmanlarının gözetiminde, öğrencilerin ilgileri ve kararları çerçevesinde bağımsız hareket etme özgürlüğü kazanması hedeflenmektedir. Psikoloji biliminin disiplinler arası çalışmaya açık oluşu, diğer bilim dallarında kendini geliştirirken psikolojiye olan ilgisini de besleme ihtiyacı hisseden öğrenciler ortaya çıkartacaktır.
- Programımız eğitim amaçları her ne kadar nitelikli psikologlar yetiştirmeye yönelik olsa da psikoloji alanında bilgi sahibi olmayı arzulayan tüm öğrencilere doğru ve bilimsel bilgi birikimini edindirmeyi de hedeflemektedir. Eğitim programımız, bu amaçlar doğrultusunda hem iç hem de dış paydaşları ile birlikte bir bütün halinde hareket etmek ve büyümek adına şeffaf, sorgulanabilir, değerlendirilebilir ve realist eğitim politikaları üretmekte ve uygulamaktır.
- Eğitim ve öğretim örgün ve tam zamanlı olarak gerçekleştirilir.
- Ayrıca, üniversitenin anlaşmalı olduğu kurum/ kuruluşlarda 3,5 aylık periyotlarda olmak üzere 3 ayrı Ortak Eğitim uygulaması gerçekleştirilmektedir.
- Ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgileri temelinde bilimsel araştırma yapar.
- Eleştirel düşünme ve bilgiyi analiz etme becerisine sahip olur.
- Psikoloji araştırmalarında ve uygulamalarında gerekli etik kuralları benimser.
- Okuduklarını bilimsel yönteme uygunluğu açısından değerlendirir.
- Toplumun, bireyin davranışını nasıl etkilediğini anlama ve analiz eder.
- İnsan gelişiminin yaşam boyu değişim süreçlerini anlama ve analiz eder.
- Davranışın tecrübeye bağlı değişiminin yeterli ve gerekli sebeplerini anlama ve analiz eder.
- Davranışın nöral ve biyolojik temellerini anlama ve analiz eder.
- Algı bellek dikkat gibi bilişsel işlemlerin altında yatan bilgi işlem süreçlerini anlama ve analiz eder.
- İnsan davranışlarını neden-sonuç ilişkisi bağlamında değerlendirir.
- Davranış, kişilik ve duygu durum bozuklukları ile ilgili güncel kuramlar hakkında bilgi sahibi olur.
- Teşhis amaçlı yapılandırılmış görüşmeler yapar.
- Bilgisini güncelleme ve paylaşma becerisine sahip olur.
- Bilgi ve sorumluluk sınırlarının farkında olur.
- Tek başına veya gerektiğinde ekip içerisinde disiplin içi ve disiplinler arası çalışma yapar.
- Psikoloji ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımalarını da göz önünde bulunduracak şekilde ileri düzeyde sahiptir.
- Psikolojin alt alanlarındaki temel kavramları kavrayabilme, kavramlar arası ilişkilere hakimdir
- Psikolojinin kavramlarını ölçebilme ve ölçüm araçları geliştirebilme. Bu ölçme ve değerlendirme araçlarını etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme becerisine sahiptir.
- Yaşadığı toplum içerisindeki gelişimlerin ve dönüşümlerin nedenleri ile sonuçları hakkında bilgi birikimine sahiptir.
- Edindiği kavramsal bilgilerle Türkiye'de psikoloji alanındaki mesleki uygulamaları gözlemleme, değerlendirme ve değişim önerisi getirebilme becerisine sahiptir.
- Psikoloji alanı ilgili kuramsal bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir.
- Etik karar alma, kararı uygulama becerisine sahiptir.
- Mevcut bilimsel kaynakları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi üretme becerisine sahiptir.
- İleri düzeyde veri işleyerek bilgi elde edebilmek için gerekli becerilere kuramsal ve uygulama düzeyinde sahiptir.
- Psikoloji alanına yönelik bilgilerini uluslararası bilimsel yazım formatlarına uygun bir biçimde raporlama ve sunma becerisine sahiptir.
- Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahiptir.
- Psikolojinin alt alanları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretebilme ve analiz yapabilme yetkinliğine sahiptir.
- Psikoloji alanı ilgili bilgi birikimlerinin oluşturulması sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder.
- Sosyal hakların evrenselliği, insan hakları, bireylerarası çeşitlilik, sosyal adalet ve kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir. Bu ilkeler temelinde ayrımcılık yapmaması gerektiği anlayışına sahiptir.
- Psikoloji alanında ulusal ve uluslararası yönetmelikler hakkında bilgiye sahiptir.
- Psikolojinin kuramsal ya da uygulama alanındaki bir problemi gerek ekip olarak gerek kendi başına bilimsel bir bakış açısıyla bağımsız bir şekilde çözüm üretebilme yetkinliğine sahiptir.
- Psikoloji alanı ilgili uygulamada görülebilecek herhangi bir aksaklığı veya sorunu çözmek bir araştırma sorusu üretir ve bu soruyu cevaplandırmak için eleştirel düşünme yaklaşımlarını uygulayabilir.
- Psikoloji alanı ile ilgili bilgi ve becerilere güncel teknolojik imkanları kullanarak erişme yetkinliğine sahiptir.
- Alanının gerektirdiği ölçüde Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Psikoloji alan bilgisini, toplumsal sorumluluk bilinciyle kullanır.
- Alanla ilgili bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürür.
- Psikoloji ile ilgili konularda kişi ve kurumları, bilimsel veriler ve sonuçlara dayanarak, yazılı ve sözlü olarak bilgilendirebilme yetkinliğine sahiptir.
- İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.
- İngilizceyi ve ikinci bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile iletişim kurma yetkinliğine sahiptir.
- Öğrenim sürecinde elde ettiği verileri iş yaşamında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
- Psikoloji alanı ile ilgili elde edilen bilgileri neden -sonuç ve eleştiri süzgecinden geçirir ve değerlendirir.
Sınavlar, ölçme ve değerlendirme TOBB Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği" esas alınarak yürütülür.
(1) Ders başarı notu; dönem içinde yapılan kısa ve ara sınavların, ödevlerin, proje ve diğer uygulamalı çalışmaların ve dönem sonu sınavının birlikte değerlendirilmesi sonucunda elde edilir.
(2) Değerlendirmede kullanılan harf notlarının anlamları, katsayıları ve 100 üzerinden sayısal karşılıkları aşağıda belirtilmiştir:
Notlar |
AA |
BA |
BB |
CB |
CC |
DC |
DD |
FF |
Katsayı |
4,00 |
3,50 |
3,00 |
2,50 |
2,00 |
1,50 |
1,00 |
0,00 |
Sayısal Karşılık |
100-90 |
89-85 |
84-80 |
79-75 |
74-70 |
69-65 |
64-60 |
59-0 |
(3) Diğer harf notları aşağıdaki gibidir:
a) G notu: Kredisiz dersten geçti notu.
b) K notu: Kredisiz dersten kaldı notu.
c) V notu: Dersten vazgeçti notu; bu Yönetmeliğin 20’nci maddesi kapsamında öğrencinin almaktan vazgeçtiği derse verilir.
ç) M notu: Muaf notu; başka bir bölüm, fakülte ya da üniversiteden ilgili fakülte yönetim kurulunca transfer edilen ve not ortalamasına katılmayan dersler için veya ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucuna göre Üniversiteye yeniden kaydolan öğrencilere, evvelce almış oldukları ve denkliği bölümün önerisi üzerine fakülte yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir.
d) E notu: Eksik notu; hastalık veya diğer zorunlu sebeplerle proje, sunum, ödev gibi dönem içi çalışmalarını tamamlayamamış veya dönem sonu sınavına girememiş öğrencilere verilir. E harf notunu alan öğrencinin eksikliklerini tamamlaması ve varsa mazeret sınavına girmesi için ders başarı notlarının Üniversite Öğrenci İşleri Müdürlüğüne teslim son tarihini takip eden on iş gününün, Cumartesi hariç, sonuna kadar süre tanınır. Süre sonunda E notu nihai nota dönüştürülür.
e) T notu: Tekrar notu; Öğrencinin tekrar ettiği veya saydırdığı derse, aldığı notun yanında, parantez içinde önceki dersin kodu ile birlikte gösterilmek üzere verilir.
f) İ notu: İzinli notu; Öğrencinin kayıt yaptırdıktan sonra izin aldığı durumda o dönemde almış olduğu derslere verilir.
g) DA notu: Dinleyici öğrenci olarak aldı notu; Öğrencinin dinleyici olarak girdiği dersin devam gereklerini yerine getirdiği durumlarda verilir.
ğ) DV notu: Dinleyici öğrencilikten vazgeçti notu; Öğrencinin dinleyici olarak girdiği ders için devam gereklerini yerine getirmediği durumlarda verilir.
h) DM notu: Diğer üniversitelerin hazırlık programından alınan başarı belgesi ile muaf notu.
ı) HM notu: Hazırlık programından muaf notu.
i) HD notu: Hazırlık programına devam etti notu.
j) HB notu : Hazırlık programını bıraktı notu.
k) HG notu: Hazırlık programından geçti notu.
l) HK notu: Hazırlık programından kaldı notu.
(4) Bir dersin yükümlülüğünü yerine getirmiş olmak için; AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, G veya M notlarından birini almak gerekir. Öğrenci, FF veya K notu aldığı dersten başarısız sayılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.,
Türk Psikologlar Derneği (TPD)
Akreditasyon Başlangıç / Bitiş Tarihi: 16.03.2023 /19.06.2028
- Programa kayıt yaptırabilmek için ÖSYM tarafından düzenlenen sınavlarda belirlenen taban puanı alınarak başarılı olmak gerekmektedir. Yurt içi ve dışında eş değer bir programda öğrenim gören bir öğrenci üniversite tarafından kontenjan açıldığı takdirde yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrenci kabulü, başvuruda bulunan öğrencilerin başarı durumlarının değerlendirilmesi sonucu gerçekleşir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler kayıt yaptırabilirler. Öğrencilerin programa kayıt olabilmesi için İngilizce Dil Yeterliliklerini belgelemeleri gerekmektedir. Uluslararası öğrenciler "Yurtdışından Öğrenci Kabulü Yönergesi" çerçevesinde öğrenci kabul edilmektedir.
TOBB ETÜ Psikoloji Bölümü Lisans Programı mezunu öğrenciler Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı’ndan (ALES) yeterli puanı alarak ve yeterli düzeyde İngilizce bilgisine sahip olarak tercih ettikleri alanda lisansüstü öğretime başvuruda bulunabilirler. Gerekli ALES ve İngilizce puanı başvurulan programlar arasında çeşitlilik gösterebilir. Başvurulan programın gereklilikleri arasında bilim sınavı, sözlü mülakat gibi süreçler yer alabilmektedir. Yabancı uyruklu öğrencilerin başvurularında ALES yerine Graduate Record Examinations (GRE) puanı da geçerlilik göstermektedir. TOBB ETÜ Psikoloji Bölümü bünyesinde 2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı itibariyle Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı öğrenci kabul etmektedir. Bu programın başvuru ve kabul şartları hakkında detaylı bilgi TOBB ETÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü tarafından duyurulmaktadır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030218081 | ||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | PSYCHOLOGY BACHELOR’S DEGREE (30% English) | ||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | TOBB ETÜ | ||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | |||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | |||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | ||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 | |||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Psychology | ||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | ||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | ||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 270 | ||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Examinations and assessment for each of the courses are to be in accordance with the " TOBB University of Economics and Technology Undergraduate Education and Examination Regulations" (1) A course grade is obtained as a result of the evaluation of the quiz and midterm exams, homework assignments, projects and other applied studies and the final exam. (2) The meanings, coefficients, the score intervals of the letter grades are indicated below:
(3) Other letter grades are as follows:
(4) To fulfill the obligation of a course, it is necessary to take one of AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, G or M letter grades. | ||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | ||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | The students are expected to have minimum 246 ECTS credits together with 3 semestres of Cooperative Education with a minimum GPA of 2.00/4.00. | ||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) |
| ||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | ||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | ||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | ||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030218081
ISCO 08
ISCO 08
- The aim of the TOBB ETU Psychology Bachelor’s Degree Program is to create a strong background before specializing in a sub-field of psychology by adopting the awareness that psychology is a basic science and by providing comprehensive theoretical knowledge and detailed method skills with the undergraduate curriculum, and to raise psychologists who have the sense of social/scientific responsibility. Within this scope, in the pursuit of global progress in the field of psychology, it is aimed to actualize structural integrations within the program together with new developments and to raise qualified researcher and practitioner psychologists with high standards and sense of ethical responsibility by acting with the motto of continuous improvement. It is aimed that the principles of lifelong learning and openness to innovation adopted by our dynamic and expert academic staff are also internalized by our students.
- As a result, due to the fact that psychology can be integrated into every field where the human factor is involved, it is aimed to make our students both independent and collaborative producers with the motivation and encouragement of interdisciplinary work. With the multi-directional education plan offered, it is aimed to reveal the interests of our students in different fields in both theoretical and practical fields, and to create opportunities for development in these fields. In this way, under the supervision of their academic advisors, it is aimed that the students gain the freedom to act independently within the framework of their interests and decisions.
- The openness of psychology to interdisciplinary work will lead to students who feel the need to feed their interest in psychology while improving themselves in other disciplines. Although the educational aims of our program are oriented to raise qualified psychologists, it also aims to provide accurate and scientific knowledge to all students who desire to have knowledge in the field of psychology. Our education program produces and implements transparent, questionable, evaluable and realistic education policies in order to act as a whole and grow together with both internal and external partners in line with these purposes.
- Education and training are provided on a formal and full-time basis. In addition, 3 separate Cooperative Education applications are carried out in 3.5-month periods in institutions/organizations with which the university has agreements.
- Conducting scientific research based on assessment and evaluation, method and statistical information
- Being skillful at critical thinking and analysis of knowledge
- Applying ethical rules in psychological research and applications
- Evaluating learned knowledge based on scientific method
- Understanding and analyzing how the society affects the behavior of the individual
- Understanding and analyzing human development processes in a lifespan
- Understanding and analyzing sufficient and necessary causes of change in behavior based on experience
- Understanding and analyzing neural and biological bases of behavior
- Understanding and analyzing information processing systems underlying cognitive procedures such as perception, memory, attention
- Evaluating the human behavior based on cause-effect relationship
- Learning contemporary theories about behavior, personality, and mood disorders
- Conducting structured interview for diagnostic purposes
- Being skillful at updating and sharing the knowledge
- Being aware of the limitations of their knowledge and responsibilities
- Conducting intradisciplinary and interdisciplinary studies with a team or alone
- Possess advanced conceptual knowledge about the field in a way that will also take into account its reflection in practice.
- Is able to comprehend the basic concepts in algebra, social and behavioral sciences, and is familiar with the relations between the concepts
- To be able to measure the concepts of psychology and develop measurement tools. Has the ability to apply these measurement and evaluation tools within the framework of ethical principles.
- Has basic knowledge about the causes and consequences of the transformations that society has experienced.
- Has the ability to observe and evaluate the professional practices in the field of psychology in Turkey with the conceptual knowledge she has acquired and to propose change
- Has the ability to analyze the theoretical knowledge of the field and to evaluate its reflection in practice.
- Has the ability to make ethical decisions and implement the decision.
- Has the ability to produce original knowledge in the field of social and behavioral sciences by using existing scientific resources.
- Has the necessary skills at the theoretical and practical level to obtain information by processing data at an advanced level.
- Has the ability to report and present their knowledge in the field of psychology in accordance with international scientific writing formats.
- Has basic knowledge and skills in observation and interview techniques.
- Has the competence to produce interdisciplinary interpretations and to analyze by establishing relations with sub - fields of psychology and other fields of science.
- Acts in accordance with social, cultural, scientific, and ethical values in the process of creating knowledge in the field of psychology.
- Has sufficient awareness of the universality of social rights, human rights, interpersonal diversity, social justice, and cultural values. Has the understanding that they should not discriminate on the basis of these principles
- Has knowledge of national and international regulations in the field of psychology
- Has the ability to independently produce a solution to a problem in the theoretical or application field of psychology, either as a team or on their own, with a scientific point of view.
- Generates a research question to solve any glitch or problem that may be seen in practice related to the field of psychology and can apply critical thinking approaches to answer that question.
- Has the competence to access knowledge and skills related to the field of psychology by using up -to -date technological opportunities.
- Uses information and communication technologies together with computer software at the European Computer Driving License Basic Level to the extent required by the field
- Uses knowledge of the psychology field with social responsibility awareness.
- It transforms knowledge and practices related to the field into projects and activities within the framework of the social responsibility approach.
- Has the competence to inform individuals and institutions on issues related to psychology, in writing and orally, based on scientific data and results.
- When they involved in business life, they reflect the difference created by their theoretical background and conceptual richness to their individual career.
- Has the ability to follow the information in the field and communicate with colleagues by using English and a second foreign language at least at the B1 General Level of The European Language Portfolio.
- He has the competence to evaluate and apply the data obtained during the education process in business life.
- Filters and evaluates the information obtained about the field of psychology through cause -effect and criticism
Examinations and assessment for each of the courses are to be in accordance with the " TOBB University of Economics and Technology Undergraduate Education and Examination Regulations"
(1) A course grade is obtained as a result of the evaluation of the quiz and midterm exams, homework assignments, projects and other applied studies and the final exam.
(2) The meanings, coefficients, the score intervals of the letter grades are indicated below:
Letter Grade |
AA |
BA |
BB |
CB |
CC |
DC |
DD |
FF |
Coefficient |
4,00 |
3,50 |
3,00 |
2,50 |
2,00 |
1,50 |
1,00 |
0,00 |
Score intervals |
100-90 |
89-85 |
84-80 |
79-75 |
74-70 |
69-65 |
64-60 |
59-0 |
(3) Other letter grades are as follows:
- Grade G: passed a non-credit course.
- Grade K: failed a non-credit course.
- Grade V: withdrawn from a course.
- Grade M: exempt grade; it is given to students re-enrolled in the University for their previously taken courses that have been transferred from another department, faculty or university by the relevant faculty board of directors and recognized as equivalent by the Faculty Board upon the proposal of the department.
- Grade E: incomplete grade; it is given to students who have not completed their mid-term studies such as projects, presentations, or assignments due to illness or other serious reasons or who cannot take the final exam. In order to complete his/her deficiencies and enter the make-up exam if any, the student who takes the letter E is given ten working days, except Saturday, following the deadline of the submission of the course grades to the Directorate of Student Affairs. At the end of the period, the grade E is converted to the final grade.
- Grade T: repeat grade; it is given for the course the student repeats or has it counted, next to the grade s/he received shown in parentheses with the code of the previous lesson.
- Grade İ: On leave grade; if the student takes a leave after registration, the courses taken in that semester are graded with this letter grade.
- Grade DA: a grade received by a listener student; it is given when the student meets the requirements of the course s/he takes as a listener.
- Grade DV: a grade to the listener student that withdraws; it is given when the student does not fulfill the requirements for the course s/he enters as a listener.
- Grade DM: exemption grade received from the preparatory program of other universities with a certificate.
- Grade HM: exemption from the preparatory program.
- Grade HD: continued the preparatory program grade.
- Grade HB: dropped the preparatory program grade.
- Grade HG: passed the preparatory program.
- The grade HK: failed the preparatory program.
(4) To fulfill the obligation of a course, it is necessary to take one of AA, BA, BB, CB, CC, DC, DD, G or M letter grades.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- In order to register to the program the students have to pass the university entrance exam with the basic score required. Students in similar programs either in or outside Turkey can apply for the department if they meet the rules of the undergraduate transfer. Acceptance is possible only after the assessment of the students' transcripts. Further requirements are necessary for the language proficiency in English since the medium of instruction in the department is hundred percent English. International students are accepted within the framework of "Rules and regulations for the Acceptance of Foreign Students."
- Graduates of TOBB ETU Psychology Department Undergraduate Program can apply for graduate education in their preferred field by obtaining sufficient points from the Academic Personnel and Graduate Education Entrance Exam (ALES) and having sufficient English knowledge. The required ALES and English score may vary among the applied programs. Among the requirements of the applied program, there may be processes such as a science exam and an oral interview. Graduate Record Examinations (GRE) scores are also valid instead of ALES in the applications of foreign students. As of the 2021-2022 academic year, the Clinical Psychology Master's Program within the Department of Psychology at TOBB ETU accepts students. Detailed information about the application and admission requirements of this program is announced by TOBB ETU Social Sciences Institute.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
